рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Емпіризм та раціоналізм. Проблема методу.

Емпіризм та раціоналізм. Проблема методу. - раздел Философия, ФІЛОСОФІЯ   Першим Філософом Нового Часу Вважається Англійський Філософ ...

 

Першим філософом Нового часу вважається англійський філософ Френсіс Бекон (1561 – 1626) “Новий Органон”, “Про гідність і примноження наук”. За Беконом, головне покликання філософії – пізнання природи й опанування її силами («знання – це сила»). Знання до цього знаходилось у владі ряду хиб та ілюзій, тому мета філософії – очистити знання від них та показати правильний шлях до істини. Ці ілюзії Бекон називає «привидами», їх є чотири:

· “привиди роду” пов’язані з недосконалістю самого людського розуму. Розум домішує до природи речей свою природу;

· “привиди печери” – неправильне виховання, погані звички;

· “привиди площі” – породжуються спілкуванням та нерозумінням;

· “привиди театру” – сліпа віра в авторитети;

Єдине джерело наших знань – це досвід, дані якого розум впорядковує та формулює загальні поняття. Тому істинним методом є індукція – рух від конкретних, одиничних даних до абстрактних узагальнень. Френсіс Бекон поклав початок лінії британського емпіризму у філософії, яку продовжили Джон Локк, Джордж Берклі, Девід Юм.

Сенсуалізм Джона Локка (1632-1704). Англійський філософ, автор праці „Досвід про людський розум”. Локк стояв на позиціях матеріалістичного сенсуалізму. Філософ ґрунтує свою філософську систему на запереченні теорії вроджених ідей Р.Декарта, відповідно немає жодного знання, яке існує до досвіду, поза ним. Усе знання отримується нами з досвіду, який є суто індивідуальний. До досвіду свідомість людини – „чиста дошка”, tabula rasa, на якій досвід пише свої письмена. Основна частина досвіду, а, отже, і знання – відчуття (тому і філософія Локка називається сенсуалізм), і Локк формулює свою знамениту тезу: „немає нічого в інтелекті, чого б не було до того у відчуттях”.

Сам досвід складається також з ідей, під якими Локк розуміє окремі відчуття, чуттєві образи пам’яті, поняття тощо. В цих ідеях філософ виділяє першопочаткові ідеї досвіду – це прості ідеї, що їх почуття вважають неподільними. Досвід, за Локком, є зовнішній та внутрішній або ж рефлексія (пізнання душею своєї діяльності, що досягається через самоспостереження). Прості ідеї зовнішнього досвіду діляться, в залежності від змісту, на дві групи – ідеї первинних та вторинних якостей. Первинні якості: протяжність, тривалість, величина, фігура, зчеплення, поштовх, механістичний рух, спокій, щільність. Ці якості притаманні завжди усім тілам, вони невіддільні від тіл жодними фізичними зусиллями, вони сприймаються злагоджено різними органами чуття, і сприймаються адекватно. До вторинних якостей належать: колір, запах, звук, смак, біль, тепло і т.д. Вони не достатньо адекватно відображають предмети матеріального світу, вони віддільні від тіл в уяві та мисленні і могли б взагалі не існувати. За Локком, лише ідеї первинних якостей дають пізнання реальних сутностей, а ідеї вторинних якостей дозволяють розрізняти речі за їхніми номінальними сутностями. Отже, пізнання, за Локком, - це сходження простих ідей до складних.

В результаті своїх роздумів Локк зводить теоретичне знання до чуттєвого спостереження. Його недолік полягає в тому, що воно дає знання лише про одиничні предмети і, окрім факту їх сукупного існування, не дає одних безумовних всезагальних істин. Вищим же рівнем пізнання Локк вважає інтуїцію. Під нею філософ розуміє безпосереднє сприйняття розумом відповідності або невідповідності чуттєвих, простих, раціональних ідей одна одній. Прикладом інтуїтивної істини Локк вважає усвідомлення суб’єктом факту власного існування.

Джордж Берклі (1685 – 1753), автор класичної системи суб’єктивного ідеалізму. Основні праці: “Дослід щодо нової теорії зору”, “Трактат про принципи людського знання”.

Основна мета філософії Берклі – показати безглуздість віри в об’єктивне існування матеріального світу. Єдиною реальністю, згідно міркувань філософа, є наші відчуття, які не можна відділити від об’єктів навколишнього світу (вогонь існує для нас тільки тому, що від нього йде тепло, він може причинити біль тощо). Відділити об’єкт від відчуттів – помилка, за Берклі, яку роблять філософи. Тому основна теза філософії Берклі – «існувати – значить бути сприйнятим». Оскільки відчуття одиничні, то загальних ідей (кольору взагалі, смаку взагалі тощо) не існує, це результат діяльності інтелекту і не більше. Так Берклі підходить до соліпсизму – філософської позиції, згідно якої навколишній світ є лише сумою суб’єктивних переживань одиничної свідомості. Однак Берклі прагне уникнути соліпсизму. Якщо існує лише сприйняте, як ми тоді можемо вважати щось існуючим, коли перестаємо його сприймати? Значить, має бути такий суб’єкт, що сприймає постійно, завжди. Ним є Бог. Отже, Берклі, вводячи ідею Бога як гносеологічного суб’єкта, уникає соліпсизму. Це досить красномовна тенденція: модерн постулює існування об’єктивної реальності, однак в процесі доведення її існування і емпірики, і раціоналісти стикались з проблемою введення якогось елемента, що підтримував би реальність, давав би їй «гарантію» на існування. Таким елементом виступав Бог.

Девід Юм (1711 – 1776). Юм займає проміжкові позицію між Локком та Берклі: з одного боку, він не погоджується, що світ – джерело простих ідей, а з іншого, що ідеї (відчуття) – це ї є сам світ, сама реальність. На думку Юма, реальність об’єктивного світу ми довести не можемо. Процес пізнання – це не процес пізнання об’єктивного світу, а пізнання наших власних відчуттів (ідей) та відношень між ними. Найголовнішим таким відношенням Юм вважав відношення причинності. Не заперечуючи об’єктивного існування причинного зв’язку, Д. Юм заперечував упевненість більшості у тому, що наші поняття адекватно відображають цей зв’язок. Якщо цей зв’язок і є, то він залишається недоступним нашому пізнанню, не здатному вийти за межі чуттєвого досвіду. Відбувається підміна: спостерігаючи за певними явищами замість „після того”, за Юмом, ми кажемо, „внаслідок цього”, часова послідовність подій замінюється на причинну. За Юмом, жодна людина не сумнівається, що дерево, будинок і т.п. існують незалежно від нас. Проте довести це, спираючись на досвідне знання, ми не можемо, тому що у нас немає вражень зовнішнього буття. Розуму реально не дано нічого, крім чуттєвих сприйняттів, а знати щось поза ними ми не можемо. Гносеологічна позиція філософії Юма називається агностицизм – визнання неможливості пізнання об’єктивної реальності.

Раціоналізм. Ще одним основоположником філософії Нового Часу поруч з Ф. Беконом є французький математик, філософ Рене Декарт (1596 - 1650). Як і Бекон, він вважав: для того, щоб створити нову систему поглядів, слід засумніватися у всьому попередньому знанні, яке виробило людство. Справжнє знання має базуватись на найпершій очевидності, що не піддається сумніву. Однак сумніватись ми можемо у всьому, в тому числі і в реальності нашого існування. Тобто, усе піддається під сумнів, окрім самого акту сумніву. Найперша очевидність знайдена – радикальний сумнів. Звідси знаменита декартівська формула: «Ego cogito, ergo sum» («Я мислю, отже, я існую»). Отже, так центром філософії Нового Часу стає мислячий суб’єкт, через якого і для якого існує об’єктивна реальність. Людина - єдина істота в світі, яке завдяки наявності розуму може сказати собі: «Я є». Тварини, що не володіють мисленням, чи знають про життя і про смерть, чи розуміють, що існують? Таким чином, мислення - реальність відчутніша і безумовна, чим будь-яка інша, і є первинною. Воно незалежне, самодостатнє, а значить не залежить від даних відчуттів та досвіду, як про те говорили емпірики. Декарт вважає, що в мисленні існують ідеї, яким немає відповідника в досвіді людини. Тобто, Декарт заперечує теорію Локка про мислення як «чисту дошку». Мислення наповнене вродженими ідеями, тобто знанням, яке спочатку (з самого моменту народження) присутнє в нашому мисленні та не залежить, отже, ні від зовнішнього світу, ні від життєвого досвіду. Вони закладені Богом, який, як і у філософії Берклі, стає гарантією можливості пізнавального процесу. Що ж це за ідеї? Вони є найбільш загальними (широкими) і гранично простими положеннями, які настільки ясно і виразно представляються нашому розуму, що ми не можемо в них засумніватися. Це: буття, бог, існування понять, числа, протяжність, тілесність, факти свідомості, свободна воля. На основі факту існування вроджених ідей Декарт протиставляє беконівській індукції метод дедукції – сходження від загального до конкретного.

Спираючись на принцип першої очевидності Декарт формулює свій знаменитий раціоналістичний метод, який полягає в дотриманні чотирьох правилах пізнання:

1. Правило очевидності – нічого не приймати на віру, все має зводитись до ясності та чіткості.

2. Розділяти проблему на стільки частин, скільки потрібно, для кращого її вирішення, мета – зникнення двосмисленості (аналіз).

3. Синтез: відштовхується від абсолютних очевидних елементів до інших, відносних та залежних.

4. Контроль над усіма етапами роботи.

Що ж пізнається суб’єктом, на що спрямований процес пізнання? За Декартом, об’єкт є єдністю двох начал, що не залежать один від одного і існують самостійно – протяжність (якій відповідає тілесність) та мислення (властивість душі).

Філософський обґрунтувавши очевидність існування мислячого суб’єкта, філософія Декарта стала імпліцитною основою новочасного світорозуміння.

Ще одним видатним представником європейського раціоналізму Нового Часу був Бенедикт Спіноза (1632-1677). На думку Спінози, в природі немає нічого, окрім субстанції та її проявів. Філософ наводить головні її властивості: вона існує, вона самостійна, і є причиною самої себе (causa sui). Субстанція нескінченна, тобто, лежить поза часовими характеристиками буття (вічність субстанції характеризується як знаходження її в точці „тут-і-тепер”, в якій минуле, теперішнє та майбутнє зливаються воєдино; минуле незнищенне, теперішнє є, а майбутнє передіснує як таке, що відбудеться в усіх часткових випадках необхідно, незворотньо. Тут Спіноза фаталіст, свобода розуміється ним як пізнана необхідність), Субстанція несотворена і незнищенна, вона єдина (природа всюди одноманітна і діє за одними і тими ж законами). А, оскільки субстанція є причиною самої себе, то вона первинна за всі свої стани, тобто, вона є Богом. Однак Спіноза не пантеїст в сторогому розумінні слова: Бог не присутній в природі, він і є природа.

Окрім названих властивостей Спіноза виділяє окремі суттєві властивості, які він називає атрибутами. Вони проявляються в оточуючому світі і пізнаються нами як дійсна сутність субстанції. Атрибутів два – це декартівські протяжність та мислення. Атрибути присутні в самій субстанції, це зв’язок в рамках самої субстанції. Нижче атрибутів субстанції стоять модуси, що позначають різницю між субстанцією та окремим речами та явищами. Нескінченні модуси породжують нескінченне, а конечні – конечне. До перших відносяться нескінченність, вічність та незмінність. До модусів Спіноза також відносить рух (як частину нескінченного модусу), та час – просто модус речей. Модусами Бога є розум, воля, любов.

Готфрід Вільгельм Лейбніц (1646-1716). Основні роботи: «Нові досліди про людський розум», «Теодицея», «Монадологія». Лейбніц виступив проти абсолютизації механічних уявлень і методів. На думку Лейбніца, протяжність і рух – то лише видимість, мета лежить поза ними, в самій субстанції, яку філософ називає монадою. Монада є простою субстанцією, яка повинна існувати, тому що існують складні. Усе існуюче, за Лейбніцем, є монадою або ж сукупністю монад. Складні субстанції, тобто тіла, протяжні, подільні, знищувані, інертні, позбавлені життя, змінюються під дією зовнішніх причин. У зв'язку з цим монади не можуть мати протяжності та частин; вони активні, прості, незнищенні, безтілесні, багатоманітні, здатні до органічного зростання і розвитку, володіють прагненням і сприйняттям.

Лейбніц виступив проти емпіристського розуміння душі як пасивної «чистої дошки» (Локк), яка отримує враження ззовні завдяки механічній дії речей на органи чуття. Але субстанція не тотожна духу. Душа властива тільки живій природі. Субстанція ж володіє здатністю до «малих сприйнять», несвідомих, перцептивних, таких, що виражають її активний характер. Лейбніц допустив нескінченну безліч монад, жодна з яких не тотожна іншим. Всі вони розрізняються за ступенем ясності і виразності своїх сприйнять і за силою своїх прагнень. Прагнення - це діяльність внутрішнього начала, яка проводить зміну і перехід від одного сприйняття до іншого. Вище сприйняття – свідоме сприйняття, яке властиве монадам, що відносяться до душі та розуму. За умови, що між ясними і виразними сприйняттями вищих монад і невиразними сприйняттями нижчих існує нескінченна безліч ступенів, число монад повинне бути актуальне нескінченним. У своєму розвитку природа не робить стрибків. З даного висновку виходить:

• у природі немає і не може бути двох однакових речей, хоча відмінності між ними можуть бути нескінченно малі та непомітні для нас;

• у природі повинні існувати безперервні переходи між різними видами істот. Між рослинами і тваринами, між мінералами і рослинами існують проміжні форми, які ще не відкриті. Це приводить Лейбніца до думки про наперед встановлену гармонію в світі – цей світ є найкращим із світів.

Монада розгортає свою структуру в світі у трьох значеннях:

1.Минулий стан кожної монади визначає її майбутні стани.

2.Стани всіх монад в один і той же момент часу гармонізовані один з одним.

3.Духовний зміст кожної монади та їх часткових систем тепер, в минулому та майбутньому гармонізовано з тілесною формою її прояву.

Полеміка емпіризму та раціоналізму відповідала полеміці номіналізму та реалізму в середньовічній філософії, однак в Новий час вона ґрунтувалась не на метафізичних догматах, а на даних науки. Говорити про істинність одного напрямку та хибність іншого некоректно, адже обидва як протилежні полюси, складали загальну філософську картину європейського модерну.

 

 

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ФІЛОСОФІЯ

Зміст... Передмова...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Емпіризм та раціоналізм. Проблема методу.

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ФІЛОСОФІЯ
Автор: Воронюк О. Л., кандидат філософських наук, голова циклової методичної комісії соціально-економічних дисциплін Житомирського базового фармацевт

Передмова
  Гуманізація науки та інтеграція гуманітарного знання в умовах глобалізації та фундаментальної нестабільності суспільно-історичних процесів ставить перед дисциплінами гуманітарного ц

Світогляд, його структура та історичні типи.
  Людина є соціоприродною істотою, єдністю біологічного та духовного начал. Тому вона вкорінена в життя не лише тілом, а й духом. Людина не просто біологічно функціонує («виживає») у

Філософія як специфічний тип світогляду.
  Сам термін «філософія» має давньогрецьке коріння і походить від двох слів – «філео» - «любов» та «софія» – «мудрість», тобто, «філософія» означає «любов до мудрості». Вперше цей тер

Філософія та медицина.
  Будучи загальним полем будь-якого знання, філософія виступає основою теоретичної медицини. Вона ставить перед собою ряд фундаментальних для наук про людину проблем: · що є

Філософія Стародавньої Індії.
  Наприкінці ІІ – на початку І тисячоліття нашої ери провідною філософсько-релігійною течією стародавньої Індії був брахманізм – світогляд арійських племен, що був викладений у

Філософія Стародавнього Китаю.
  Поява та розвиток філософських вчень Китаю датується VІ – ІІІ ст. до н.е. У цей період відбувався процес об’єднання дрібних царств в одну могутню державу, тому філософська думка тог

Загальні особливості філософії Середньовіччя.
  Філософія Середньовіччя, зберігши деякі елементи античної філософії, по-новому розгорнула коло проблем, спираючись на християнський світогляд, що утверджувався в тогочасній Європі.

Середньовічні патристика та схоластика.
  Філософія отців церкви, або патристика сформувалась разом із становленням християнства у Західній та Східній Європі. Держави, що утворились на території зруйнованої Римської

Філософія епохи Відродження.
  Епоха Відродження знаменується розвитком промисловості, торгівлі, мореплавання, військової справи, тобто розвитком матеріального виробництва, а отже, розвитком техніки, природознавс

Загальні особливості філософії Нового Часу. Становлення модерну.
  Епоха Нового Часу (кінець ХV ст. – сер. ХХ ст) – це епоха утвердження капіталістичного способу виробництва в економіці. В сфері знання – це період торжества інструментального розуму

Просвітництво як базова стратегія філософії Нового Часу.
  Епоха модерну, зародившись з доби Відродження, свого філософського апогею досягла в Просвітництві, з яким модерн часто ототожнюють. Саме Просвітництво стало тим проектом переходу ві

Французький матеріалізм ХVІІІ століття.
  Безпосередньо з Просвітництва та сцієнтистської орієнтації модерну виріс французький матеріалізм, який вперше чітко висунув та обґрунтував фундаментальну для європейської філософії

Філософія як антропологія: Людвіг Фейєрбах.
Німецька класична філософія є апогеєм філософії модерну, її вершиною та її завершенням. Саме представники цього історичного етапу розвитку філософії радикалізували та довели до межі те коло проблем

Теорія пізнання та етика Іммануїла Канта.
Іммануїл Кант (1724 – 1804) – найвидатніший філософ XVIII ст., родоначальник німецької класичної філософії. Філософія І. Канта є своєрідною системою “критик”, у яких досліджуються головні зд

Науковчення» Йогана Готліба Фіхте.
Йоганн Готліб Фіхте (1762 – 1814). Автор праць “Про поняття науковчення, або так званої філософії”, “Основи загального науковчення”, «Про призначення людини». Філософію Фіхте можна охарактер

Об’єктивний ідеалізм Георга Вільгельма Фрідріха Гегеля.
  Філософія Георга Вільгельма Фрідріха Гегеля («Феноменологія духу», «Філософія природи», «Енциклопедія філософських наук») (1770-1831) знаменує собою поворот в історії філософ

Філософія як антропологія: Людвіг Фейєрбах.
Філософія Людвіга Андреаса Фейєрбаха (1804-1872) («До критики філософії Гегеля», «Сутність християнства») – це закінчення класичної німецької філософії та окреслення проблематики некласичної

Криза раціоналізму. Становлення ірраціоналістичної філософії. Волюнтаризм А.Шопенгауера.
  Початок ХІХ століття у філософському плані характеризується панування системи об’єктивного ідеалізму Г.Гегеля, згідно якого в основі світу – саморозвиток Абсолютної ідеї. У цій діал

Екзистенціальна філософія С. К’єркегора.
Не менш радикальним противником гегелівського ідеалізму був датський теолог Сьорен К’єркегор (1813-1855) («Страх і трепет», «Або-Або», «Хвороба до смерті»). Головний аргумент, що протиставля

Філософія марксизму.
Філософія марксизму формується у 30-40 і рр. ХІХ століття і пов’язується з іменами К.Маркса та Ф.Енгельса. Маючи своїм джерелом німецьку класичну філософію (зокрема, філософію та діалектику Гегеля,

Фрідріх Ніцше та кінець модерну.
Філософія Фрідріха Ніцше (1844-1900) («По той бік добра і зла», «Так казав Заратустра», «Антихристиянин») є знаковою з точки зору процесу завершення модерну. Для Ніцше філософія, починаючи з платон

Становлення та розвиток психоаналізу.
З. Фрейд – засновник психоаналізу. Психоаналіз є одним із варіантів посткласичної філософії, в якій знайшла відображення криза філософії модерну. Мова йде, передусім,

Екзистенціалізм: загальна характеристика.
Екзистенціалізм, або філософія існування - одна з найпопулярніших і впливовіших течій сучасної думки. Екзистенціалізм сформувався в першій половині XX століття і, як і психоаналіз, відобразив трагі

Філософська антропологія ХХ століття.
Як особливий напрям досліджень, що цілеспрямовано вивчають проблему суті і структури суті людини, філософська антропологія виникла в 20-х роках ХХ століття. Це було обумовлено пильним інтересом філ

Філософська герменевтика.
Герменевтика – дисципліна, що займається проблемами інтерпретації та розуміння. Сама назва походить від імені давньогрецького бога Гермеса, який розтлумачував смертним волю богів. Філософськ

Структуралізм.
Загальна характеристика. Структуралізм як філософський напрям бере свій початок від 30-х років ХХ століття, коли він починає оформлюватись у мовознавстві. В цей час великої популярності набу

Постмодернізм як стан сучасного філософського знання.
  Сам термін «постмодерн» з'явився ще у 60-ті роки для позначення новацій у архітектурі, літературі й мистецтві, а також у технологічній, соціально-економічній, політичній сферах.

Поняття онтології. Проблема субстанції.
Однією з основних галузей філософського знання виступає онтологія (з гр. «онтос» - суще, «логос» - слово, закон, вчення). Тобто, онтологія – галузь філософського знання, що досліджує найз

Буття як філософська категорія. Основні форми буття.
Категорія буття є найзагальнішою категорією філософії і охоплює собою суще у всіх його проявах, властивостях і можливостях. В цьому контексті перед онтологією стоїть завдання виявити та описати осн

Рух як атрибут буття. Рух та розвиток.
Проблема співіснування єдиного та множинного виводить на два важливих поняття онтології – руху та розвитку. Філософія здавна запитувала про характер буття – органи чуття говорять нам про його плинн

Проблема детермінізму в філософії.
  Загальність руху та розвитку виводить на ще одну проблему онтології – проблему причинності. Якщо все знаходить в русі та безперервній зміні, чи значить це, що світ знаходиться у від

Простір і час як форми буття.
Формою, в якій нам даний світ, наше «Я» та «Я» інших людей, виступає простір та час. Без них онтологічна проблематика не могла б навіть бути поставлена. У філософії та науці існували різно

Поняття, основні категорії гносеології.
Поруч із одвічним філософським питанням – що є буття? – існує й інше – що є істина? Невипадково ці питання пов’язані між собою, адже пізнання навколишнього світу, як і самопізнання – основне завдан

Основні форми пізнання.
Процес пізнання відбувається на двох основних рівнях, на кожному з яких присутні певні форми пізнання – чуттєве та раціональне пізнання. Чуттєве пізнання – це пізнання на основі органів чу

Поняття, ознаки, види істини. Критерії істини.
Проблема істини складає серцевину гносеологічної проблематики. Суперечливість та складність даної проблеми робить неможливим дати єдино вірне визначення істини та її критеріїв. В класичній

Наука як основна форма пізнання.
В процесі пізнання людство виробило специфічну сферу духовно-практичної діяльності, яка за мету ставить отримання істинного знання. Це наука. З філософської точки зору наука розглядається в трьох а

Специфіка медичного пізнання.
  Специфіка медичного пізнання проявляється передусім в широкому колі проблем, які ставить перед собою медицина. Широта її пізнавальних запитів поширюється від молекулярного рівня мор

Поняття та основні принципи діалектики.
Однією з основних функцій філософії є методологічна функція – філософія виступає як загальна методологія окремих наук; філософія постачає їх найзагальнішими методами пізнання, які конкретизуються в

Основні закони діалектики та їх застосування в медицині.
Ядро матеріалістичної діалектики – закони, адже саме виявлення законів (сталих, повторюваних зав’язків між предметами, явищами та подіями дійсності) і є завданням науки. Закони діалектики дають від

Характеристика основних категорій діалектики.
  Категорії діалектики – найзагальніші поняття, що відображають в своєму змісті закономірності розвитку дійсності. Окрім цього, в них знаходить відображення стан розвитку знання про с

Основні підходи до вирішення проблеми свідомості у філософії.
Однією з найбільших проблем філософії та науки на протязі усієї її історії є проблема свідомості, її походження, статусу, специфіки, природи. Цю проблематику зумовила якісна відмінність від інших я

Роль процесу відображення у процесі формування свідомості.
  Згідно концепції відображення, свідомість є властивістю високоорганізованої матерії - головного мозку людини. Виникнувши в результаті тривалої еволюції живого, мозок людини є вінцем

Основні властивості свідомості. Проблема ідеальності свідомості. Свідомість і мова.
  Спираючись на розгляд основних концепцій свідомості та на основні положення концепції відображення, можна дати таке визначення свідомості. Свідомість є пов'язана з діяль

Структура свідомості та її функції.
  Будучи складним інтегральним феноменом, свідомість можна структурувати за різноманітними ознаками. 1. За носієм: індивідуальна та колективна. Відношення між ними суп

Слово як лікувальний фактор. Сутність та місце психотерапії в сучасній медицині.
Діалогічний характери свідомості, детермінація останньої соціальними чинниками ставить перед медициною проблему можливості впливу на свідомість людини з боку іншої свідомості. Оскільки свідомість н

Людина як предмет філософського осмислення. Особливості медичної антропології.
  Головним питанням філософії, яке сумує усі існуючі та водночас розгортає їх в полі філософського запитування, зрештою є питання: «Що таке людина?» Сама філософія як феномен культури

Людина як біосоціальна істота. Поняття та типи особистості.
  Однією з вирішальних дихотомій, що характеризують людину, є дихотомія біологічне/соціальне. Як тіло, як біологічний механізм людина вкорінена в природу, однак в повному смислі вона

Проблема сенсу життя, смерті та безсмертя людини в контексті медицини та філософії.
  Людина – єдина істота, яка усвідомлює, що помре. Чим же виступає смерть в контексті філософствування про людину? Передусім, смерть співвідноситься з життям. З біологічної т

Суспільство як предмет філософського осмислення.
Найвищою формою організації живого, складною суперсистемою із багатоманіттям типів зв’язків виступає суспільство. Багатогранність та складність даного феномена підтверджується тим, що суспільство є

Типи суспільств.
  Розглядаючи суспільство в контексті історичного розвитку, сьогодні доцільно говорити про три типи суспільств – традиційне, індустріальне (модерн), постіндустріальне (постмодерн). Та

Суспільне виробництво.
Суспільне виробництво – форма взаємодії суспільства і природи, що спрямована на перетворення предметів природи і створення матеріальних і духовних продуктів відповідно до інтересів та потреб люд

Філософське осмислення історії. Моделі історичного процесу.
  Хронологічне розгортання часу та зміна структурних елементів суспільства ставить перед філософією проблему історії. Дана проблематика, як і в інших галузях філософського знання, кон

Проблема суб’єкта суспільно-історичного процесу.
  У соціальній філософії та філософії історії одним із основних питань є питання суб’єкта суспільно-історичного розвитку. Простіше кажучи: хто творить історію реально? Такими суб’єкта

Проблема здоров’я та хвороби у філософії та медицині.
  Як базова категорія медицини, здоров’я завжди було в центрі медичного дискурсу усіх епох. Антична епоха розглядала здоров’я в контексті найвищого блага античного світорозуміння – кр

Філософські аспекти сучасної медицини. Соціально-біологічний та психосоматичний підходи.
  Актуальність поняття здоров’я, його збереження та розвитку знаходиться сьогодні в центрі не лише медичних дисциплін, що підтверджує важливість даного феномена, не лише в індивідуаль

Медична етика, її принципи. Біоетика.
  Під етикою у філософії розуміють дисципліну, предметом вивчення якої є мораль. Враховуючи специфічний статус та роль медика в суспільстві, етичні принципи його діяльності стають нар

Евтаназія як головна проблема сучасної біоетики.
  Швидкий розвиток реаніматології та анестезіології призвів до розмивання понять «життя» та «смерть», і, поєднавшись із гуманізацією медицини, зростання ролі пацієнта та його прав у м

Медицина Стародавньої Індії та Китаю.
Основним джерелом індійської медицини виступає ведична література, в якій загалом знаходяться дані з 27 наук. Найважливішими письмовими джерелами, що стосуються медицини, були Аюрведа і Самх

Становлення та розвиток античної медицини.
  Загалом, антична медицина, як і філософія, відрізняється від східної, більшою схильністю до науковості, споглядальності, вилученні з медицини надприродних явищ, проблем та сутностей

Медицина доби Середньовіччя та Відродження.
  Розвиток медицини в Середньовіччі позначений боротьбою двох суперечливих тенденцій – тенденцією до накопичення емпіричних (досвідних знань), а, відповідно, відходом від умоглядних о

Медицина в епоху Нового Часу.
  Раціоналізація та сцієнтизація знання, що виступає як один з фундаментів техногенної цивілізації, в епоху Нового Часу стали провідною тенденцією в розвитку науки, в тому числі й у м

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги