рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Суперечки про природу буття

Суперечки про природу буття - раздел Философия, ФІЛОСОФІЯ. ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ Філософ Геракліт Ефеський (Бл. 544–480 Pp. До Н. Е.) Походив Із Царського Род...

Філософ Геракліт Ефеський (бл. 544–480 pp. до н. е.) походив із царського роду. Він відмовився успадкувати престол на користь свого брата, афінського архона Кодра, але постійно носив пурпуровий одяг із знаком царської влади. Його вирізняла надмірна гордість, відлюдькуватість, похмурість і песимізм у сприйнятті життя.

Основною формулою вчення Геракліта були знамениті вислови: “Все тече, і ніщо не стає”, “В одну і ту ж річку не можна ввійти двічі”, “У світі немає нічого нерухомого”. Вони засвідчують його натурфілософію, згідно з якою все у світі вічно рухається і змінюється, ніщо не перебуває в незмінному стані. А якщо ми що-небудь і бачимо незмінним, то тільки тому, що не помічаємо змін, які відбулися. Наприклад, двічі не можна ввійти до однієї і тієї ж річки. Чому? Адже скільки не заходь до неї – завжди одна й та сама вода, береги, дно, але це тільки на перший погляд. Коли ми заходимо в річку вдруге, там уже зовсім інше сполучення молекул, відбулися невидимі мікропроцеси. Отже, це вже абсолютно інша річка, аніж та, що була зовсім недавно. Ми не говоримо вже про те, наскільки змінюється річка після дощу, повені або взимку. Так само змінюється і все інше. Навіть у нашому власному організмі щосекунди відбуваються тисячі хімічних і фізичних реакцій, яких ми не відчуваємо, і ми самі вже не ті, що були лише мить тому.

Таке відчуття мінливості призводило до крайнього скептицизму одного з учнів Геракліта – Кратила, відомого ще й тим, що він був учителем іншого відомого філософа – Платона. Кратил зазначав, що нічого не можна говорити ствердно, адже все змінюється; скажеш про людину щось добре, а вона вже потрапила в бруд поганого.

Відповідно до поглядів Геракліта, перехід явищ з одного стану до іншого відбувається через боротьбу протилежностей, яку він назвав загальним логосом, тобто єдиним законом для всього існуючого. Світ ніким не створений, він був, є і вічно буде живим вогнем, закономірно спалахує та згасає. Вогонь у Геракліта є образом вічного руху, він переходить у протилежні стихії та стає речовинним носієм змін.

Ніщо не стабільне, усе рухається й змінюється і ніколи ні на чому не зупиняється. Світ, у якому немає нічого стійкого й постійного, є безладним і хаотичним. Проте тільки таким він і може бути. Зміна і рух – це єдино можливий, як стверджував Геракліт, спосіб існування Всесвіту. Загалом для філософії Геракліта характерне протиставлення, поєднання суперечливих, протилежних за значенням понять.

Учення Геракліта про логос як незнищенний, незмінний закон, закономірність, або ж міра мінливості, мало велике значення для розвитку філософської думки. Адже вищий закон усього, за Гераклі-том, полягає в тому, щоб воно було хаотичним. І хоча закон – це щось стабільне й упорядковане, але вища впорядкованість світу полягає в його хаотичності. Два протилежних початки – хаос і логос – є тісно пов’язаними і, як не дивно, нероздільними. Ця пара протилежностей утворює найвишуканішу гармонію, позбавлену негативної руйнації. Виявлення та усвідомлення суперечливої природи речей, як уважав Геракліт, є завданням філософського пізнання.

Геракліт – один із перших представників античної філософії, хто розглядав пізнання як головне завдання філософії. Він визнавав і відчуттєве пізнання, але тільки в єдності з мисленням. Цей процес має завершуватися пізнанням самого себе: “Я намагався зрозуміти самого себе”.

Геракліт говорив, що всі речі складаються з протилежностей: мокре і сухе, тепле і холодне, темне і світле, день і ніч, розквіт і занепад тощо. Протилежності борються одна з одною: наприклад, день – це подолання ночі, весна – перемога над зимою, радість – заперечення смутку. Боротьба протилежних початків і є джерелом вічного руху та зміни. Якби протилежностей не було, то нічого не змінювалося б, оскільки будь-якій речі не було б на що змінюватися. Проте протилежності не тільки борються між собою, але ще й ут-

 

ворюють єдність. Так, мокре – це протилежність сухого. Однак чому воно мокре? Тільки тому, що колись було сухим, намокло і стало мокрим. Виходить, що якби воно не було сухим, то ніяк не могло б стати мокрим, і навпаки. Або, припустимо, існував би тільки день, а ночі не було б зовсім. Чи ми знали б тоді, що таке день? Ні. Ми тільки тому і знаємо, що таке день, бо його протилежністю є ніч. Отже, протилежності одна без одної не існують, одна одну доповнюють, одна з одної випливають і одна одну припускають. Протилежності перебувають не тільки в стані вічної боротьби, а й у невичерпній єдності. Ця фундаментальна закономірність Всесвіту,про яку говорить Геракліт, є головним принципом діалектики – учення про загальний зв’язокі вічну зміну речей.

Геракліт звернув увагу на протиріччя, зміну речей та плинність усього сущого. Піддаючи критиці гераклітівське вчення, представники елейської школи звернули увагу на протилежні властивості – сталість і збереження речей.

Заснована в місті Елеї (грецька колонія в Південній Італії) мандрівним філософом Ксенофаном Колофонським(бл. 570 – бл. 470 pp. до н. е.) елейська школа філософів вирізнялася критикою народної грецької релігії та міфології. Греки вважали, за Ксенофаном, що богів багато, зовні вони схожі на людей: у них такі ж самі руки, ноги, тіло і голова. За своєю поведінкою олімпійські боги мало чим відрізняються від людей: вони так само радіють і засмучуються, люблять і ненавидять, обдурюють і ворогують. їхня відмінність від людей тільки в тому, що вони безсмертні та могутні. На думку Ксенофана, хіба можливо, щоб богів було багато, щоб вони мали людську зовнішність і поводилися, як люди? Адже такі боги зовсім не є богами. Можна лише припустити, що їх вигадали люди і наділили своїми власними рисами. “Якби корови та коні, – говорить Ксенофан, – придумували собі богів, то їх боги були б коровами та кіньми”. Цей вислів здається атеїстичним, але його автор далекий від атеїзму. Він виступав не проти релігії взагалі, а тільки проти конкретної її форми. Олімпійським антропоморфним богам він протиставив своє розуміння божества. Бог – це вищий і незбагненний початок. По-перше, він один; по-друге – він безформний, адже приписати йому будь-яку відому нам форму (людини, тварини, рослини, природної стихії) неможливо; по-третє, він невідомий і невимовний, тобто ніхто не може сказати, що він

робить і як поводиться. Таке божество Ксенофан назвав “Єдиним” і стверджував, що весь світ походить від нього і в нього обертається. Єдине – це і є весь Всесвіт. Переконання Ксенофана пантеїстичне: світ і божество – це один і той самий початок: вічне, безмежне і постійне. З подібними поглядами ми вже ознайомилися, вивчаючи давньоіндійську філософію.

Учення Ксенофана Колофонського продовжив другий представник елейської школи – філософ Парменід Елейський(бл. 540–480 pp. до н. е.). Він замінив поняття “Єдине”, під яким розумілося все суще, на поняття “буття”. Воно походить від дієслова “бути”, яке в особовій формі звучить як “є”. Буття означає все, що існує, усе, що є. Проте якщо щось є тепер, то чи можливо, що його не було в минулому? Якщо можливо, тоді виходить: щось, яке є тепер і якого не було раніше, постало з нічого. Однак з нічого не може з’явитися щось. Отже, якщо щось є тепер, то це автоматично означає, що воно було і в минулому. Інша справа, що в минулому воно могло бути в іншій формі, але його не могло не бути зовсім. Далі, якщо щось є тепер, то чи можливо, що його не буде в майбутньому? Якщо це можливо, тоді виходить: щось, яке є тепер і якого не буде в майбутньому, обернеться на ніщо. Однак щось не може обернутися на ніщо, тобто якщо щось є тепер, це обов’язково означає, що воно буде й надалі. Щоправда, воно може перейти в іншу форму існування, але не може зникнути взагалі. Виходить, якщо щось є тепер, то це неодмінно означає, що воно і було, і буде, тобто, що воно не взялося з нізвідки і не може в ніщо перетворитися, а існує вічно.

Із самого поняття “буття”, як бачимо, випливає його вічність. Те, що існує, обов’язково вічне. Якщо ж чогось немає зараз, то це означає, що його не було і не буде, бо інакше довелося б припустити, що щось обертається на ніщо, з якого потім знову виникає щось. Парменіду належить знаменитий вислів, який, на перший погляд, видається безглуздим: “Буття є, небуття ж немає”. Насправді в цій фразі підсумовано все, що було сказано вище: якщо щось є тепер, то воно є завжди, а якщо чогось немає, то його немає ніколи. Вічність, як ми вже зазначали, випливає із самого поняття “буття” і є його першою й найбільш істотною ознакою.

Однак те, що вічне, обов’язково має бути неподільним. Якщо щось ділиться, це означає, що воно складається з частин, і якщо частини

 

61 “

відокремляться, то цього предмета не буде. Отже, те, що ділиться, то існує, то не існує. А буття існує завжди, і тому воно неподільне. Проте якщо це так, то воно не має частин. І тоді виникає запитання: чи можливий у ньому який-небудь рух? Адже переміщення допустиме в тому разі, якщо є частини і межі. А якщо щось є абсолютно цілісним і суцільним, то рух у ньому неможливий. Виходить, буття нерухоме. Проте будь-який рух – це завжди яка-небудь зміна. Отже, буття ще й незмінне.

Відповідно до вчення Парменіда, буття вічне, неподільне, нерухоме і незмінне. Таку картину буття малює розум. Відчуття ж (зір, дотик тощо) малюють абсолютно іншу картину: усе є не вічним (тобто виникає і знищується), подільним (складається з частин), а також усе рухається і змінюється.

Яка ж із двох картин є істинною: та, яку малюють недосконалі й грубі відчуття, якими наділені всі живі істоти, або та, яку малює, поза сумнівом, тонший і досконаліший, порівняно з відчуттями, людський розум? Картина, яку створює розум, уважав Парменід, є правильною. Відчуття ж уводять в оману. Ми бачимо світ діли-мим, рухомим і мінливим, насправді ж він неподільний, нерухомий і незмінний, тільки ми цього не бачимо, але усвідомлюємо розумом. Тому достовірно існує не те, що ми відчуваємо (сприймаємо органами чуття), а те, що ми мислимо. Мислиме існує, а немислиме не

існує.

Відчуття, уважав Парменід, говорять про те, що все виникає і знищується. Однак чи можна придумати виникнення? Припустимо, щось виникло. Позначимо його умовно А. Із нізвідки воно виникнути не- могло. Виходить, з’явилося звідкись, із чогось іншого. Позначимо це інше умовно В. Із деякого В виникло деяке А. Проте це означає, що А вже містилося у В, тобто, що у В було якесь не–5, отже, В було самим собою і водночас не було самим собою, що неймовірно. Намагаючись міркувати над виникненням, ми натрапили на суперечність, отже, виникнення немислиме і тому неможливе.

Далі ми бачимо, що все навколо нас ділиться на частини. Спробуємо поміркувати над діленням. Усе складається з частин, кожна частина теж, у свою чергу, ділиться на дрібніші частини. Отже, будь-яка річ є цілою відносно частин, з яких вона складається, і водночас вона є частиною відносно до більшого цілого, у яке вона входить, тобто річ є і цілою, і частиною, що неможливо. Отже, ділення немислиме, а тому воно не існує.

Зрештою, ми бачимо, що все рухається. Поміркувати над рухом спробував послідовник Парменіда, Зенон Елейський(490–430 pp.

до н. е.). Йому належить ідея апорій (грец. арогіа – нерозв’язні суперечності, розумова безвихідь, парадокси), якими він прагнув довести, що рух немислимий, а тому неможливий. Розглянемо дві апорії Зенона Елей-ського.

Перша апорія називається –“Дихотомія” (ділення навпіл). Припустимо, що тілу треба переміститися з точки А в точку Б. Перед тим як воно пройде свій шлях, йому спочатку треба пройти половину цього шляху, а ще раніше – чверть його, а ще раніше – 1/8, а перед тим – 1/16, а ще раніше – 1/32 і так далі, як завгодно довго. Виходить, що тілу треба пройти

нескінченну кількість відрізків. А чи можна пройти нескінченність? Ні. Отже, тіло ніколи не зможе пройти з точки А в точку Б.

Друга апорія називається “Ахіллес і черепаха”. Ахіллес іде на певній відстані за черепахою, причому в 10 разів швидше за неї, але ніколи її не наздожене. Зрозуміло, що візуально (коли споглядати зором) він її наздожене і пережене. Проте наше завдання не уявляти собі рух за допомогою відчуттів, а спробувати уявити його або проаналізувати за допомогою розуму. Коли Ахіллес пройде відстань, що розділяє його і черепаху, вона за цей самий час пройде попереду нього 1/10 цієї відстані (адже черепаха йде в 10 разів повільніше) і буде на 1/10 шляху попереду нього; коли Ахіллес пройде 1/10, черепаха за цей самий час пройде 1/100 і буде на 1/100 попереду нього; коли він пройде 1/100 відстані, вона пройде 1/1000 – і так до безкінечності.

Те, що ми бачимо речі рухомими, – говорить Зенон, – зовсім не означає, що рух дійсно існує”. Наприклад, ми бачимо, що Сонце рухається над нами зі сходу на захід, насправді ж воно нерухоме. Припустимо, що й інші речі, які ми бачимо рухомими, насправді нерухомі, тільки ми цього не бачимо, не відчуваємо і тому не розуміємо.

Отже, елейські філософи і Геракліт сформулювали два протилежні підходи до розуміння світу. Перші стверджували те, що світ незмінний, неподільний і нерухомий, що він є вічною сталістю й абсолютною стійкістю. Геракліт, навпаки, переконував, що світ є довершеною непостійністю, незмінним рухом, загальною зміною і повною відсутністю чогось стійкого.

 

) апитання і _^ іавдання ”-~

1. Які основні ідеї Геракліта? Як ви розумієте тезу про єдність і бо
ротьбу протилежностей?

2. Пригадайте основні риси давньогрецької релігії та міфології. За
що Ксенофан критикував їх?

3. Чи можна називати Ксенофана атеїстом? Яке трактування бо
жества було ним запропоноване?

4. Розкрийте основні ідеї Парменіда. Як ви розумієте його твер
дження про реальне існування тільки того, що можна мислити без
суперечностей?

5. Як ви зрозуміли апорії Зенона? Яку мету він переслідував, висуваючи їх?

6. У чому полягають основні відмінності елейського і гераклітівсько-го учень?

7. Філософська класика.У одному зі своїх творів Геракліт ствер
джував: “Цей космос, один і той самий для всього сущого, не
створений ніким із богів і ніким із людей, але він завжди є, був і бу
де вічно живим вогнем, почасти займистим і почасти згасаючим”.
Як ви думаєте, чому Геракліт називав Усесвіт вогнем?

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ФІЛОСОФІЯ. ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ

ВСТУП ДО ІСТОРІЇ ФІЛОСОФІЇ... Філософія не є наукою не є навіть наукою про сутність а є творчим усвідомленням духом сенсу людського існування...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Суперечки про природу буття

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ФІЛОСОФІЯ. ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ
  Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів (профільний рівень) Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Київ

Огнев’юк В., Утюж І.
Філософія. Історія філософії: Підручник для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. (профільний рівень). – К.: Грамота, 2010. – 256 с : іл.   ISBN 978–966–349–269–8  

Дорогі десятикласники!
Ви перші, кому пощастило вчитися в школі, гімназії, ліцеї або колегіумі за тим профілем, який свідомо обрали, ідучи дорогою пізнання та визначаючись із пріоритетами на майбутнє. Здобуваючи загальну

Що таке філософія?
Якщо хочете зрозуміти сутність будь-якого слова, необхідно дослідити його походження. Багато слів, якими ми користуємося, народилися в Стародавній Греції. Не є винятком і слово “філософія”. Воно ут

Наука є знанням, що народжується шляхом вільного особистого пошуку істини заради неї самої, має логічне обґрунтування та приведене в систему.
Проте фізика, хімія, біологія, як і багато інших наук, як ви вже знаєте, вивчають специфічні явища і процеси, що не є всезагальними. Кожна наука – лише маленький уривок великої книги знання, а всі

Міфологія – колиска філософії
Упродовж останніх трьох тисяч років люди філософствували. Все, що ввійшло до скарбниці філософської думки за цей час, називається історією філософії.Щоб зрозуміти філософію, необхі

Мудрість ведичної ночі. Давня індійська філософія
Уважається, що відлік історії сучасної цивілізації розпочався приблизно 10 тис. років тому на території Стародавнього Сходу, яка охоплювала величезний регіон від Єгипту до Японії. Основою світогляд

Чотири істини буддизму
Однією з найвідоміших неведичних індійських філософій є буддизм (від санскр. Будда – пробуджений, або просвітлений). Створення цього вчення пов’язане з легендою про п

Усунення власних бажань називається аскетизмом і є шляхом правильного життя в буддистському вченні.
Четверта істина – про шлях до припинення страждань – стверджує, що правильна життєва дорога та, що веде до нірвани. Це серединний шлях, який керується трьома основними принципами –

Нь-Ян-ці. Філософія китайського народу
У центрі китайського села Інь-Янь, історія якого сягає глибини тисячоліть, є мальовниче озеро з однойменною назвою, що нагадує давній символ, у якому поєднуються дві взаємодіючі протилежності. Зобр

Лаоцзи. Осягнення шляху. Даосизм
Китайський філософ Лаоцзи, за переказами, народився в 604 р. до н. е., а прожив 160 або навіть 200 років. За однією легендою, він здійснив самозародження, створивши тіло власної матері – н

Конфуціанство
Однією з основних систем китайської філософії було і залишається донині конфуціанство. Його творець – філософ КунЦю (551–479 pp. до н. е.) (Кун Фуцзи – вель

АНТИЧНА ФІЛОСОФІЯ
Якби всім одне і те ж здавалося прекрасним і мудрим, то не було б серед людей ворожої суперечки. Піррон якого філософствування. Закономірно, що кожна люди

Пошук першооснови.Мілетці та Піфагор
Першою філософською школою, у якій об’єдналися грецькі мислителі, була мілетська, що отримала назву від назви міста Мілет – грецької колонії на узбережжі Малої Азії. її засновником став один

Скільки існує істин? Софісти і Сократ
У V ст. до н. е. в багатьох містах Стародавньої Греції була встановлена демократична форма політичного життя. Це означає, що на різні державні посади людей не призначали, а вибирали шляхом народног

Речовина без ідеї – ніщо”. Платон і Арістотель
Знаменитим учнем Сократа був філософ Платон Афінський(427–347 pp. до н. е.). Справжнє його ім’я – Арістокл, а додане – Платон, з яким він увійшов в історію, – прізвисько, яке перек

Як можна досягти щастя? Епікурейці, стоїки, скептики, кініки
У 334 р. до н. е. грецьке військо на чолі з Александром Македонським вирушило в похід, який тривав дев’ять років. Тоді греки завоювали, чи еллінізували, Схід. Епоха, що розпочалася з того часу, наз

Філософія Святого Августина
Предтечами Святого Августина була значна когорта філософів післянікейської патристики та латинської богословської школи, яка сприяла відтворенню неоплатонічних філософських ідей у філософії христия

Між патристикою і схоластикою
Ми вже зверталися до проблеми історичного початку Середньовіччя, зокрема про те, що історія середніх віків розпочинається з падіння Західної Римської імперії. Незважаючи на те, що енергетика античн

ФІЛОСОФІЯ ЕПОХИ ВІДРОДЖЕННЯ
Як неможливо двічі ввійти в одну річку і, більше того, як кажуть, навіть і один раз, так неможливо двічі поіме-нувати одну і ту ж складну річ; більше того – поки ЇЇ іменують, вона вже інша.

ДОБИ ПРОСВІТНИЦТВА
Тільки в генія для висловлення нової думки є нове слово. Г. Гейне § 20. Пафос розуму і науки Епоха Відродження стала провісником Нового часу – епохи, яка охоплює в

Природжені ідеї, або “Значення духу досвід не покриє”. Рене Декарт
Якщо Френсіс Бекон розробляв метод емпіричного дослідження природи, то французький філософ і вчений Рене Декарт(1596–1650) запропонував поставити на перше місце розум. Для того щоб

Дійсність – потік відчуттів. Готфрід Лейбніц, Джордж Берклі, Девід Юм
Раціоналістична лінія Р. Декарта була продовжена в ученні німецького філософа Готфріда Вільгельма Лейбніца(1646–1716), який також стверджував наявність у людській свідомості природ

НІМЕЦЬКА ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ
Обов’язок стосовно себе полягає в тому, щоб людина дотримувалася людської гідності в самій собі. /. Кант § 25. З’ясування можливостей розуму Філософія Нового часу

Не пояснювати світ, а змінювати його”. Марксизм
Значною подією в історії філософської і громадської думки XIX ст. було виникнення марксизму. Духовна спадщина, залишена німецькими мислителями Карлом Марксом(1818–1883) і Ф

Матеріалізмі називається суспільно-економічною формацією.
Таких формацій відповідно до філософії марксизму п’ять: первіснообщинна, рабовласницька, феодальна, капіталістична і соціалістична (комуністична). Підкреслюючи наявність в історії об’єктив

Наприкінці ХІХ-ХХ ст.
/загальнення Німецька філософія Нового часу підбиває підсумок розвитку філософи другої половини XVIII – першої половини XIX ст. До цієї філософської течії віднесемо вчення І. Канта, Г.

Філософія на роздоріжжі. Посткласична європейська філософія ХІХ-ХХ ст. Артур Шопенгауер, Фрідріх Ніцше, Огюст Конт
Посткласична європейська філософія XIX – початку XX ст. постає внаслідок критики класичної філософії, насамперед німецької. Класичні рішення основних філософських проблем відкидаються або змінюютьс

ЗО. Філософія XX століття. Феноменологія, буття людини, прагматизм і психоаналіз
Наприкінці XIX – на початку XX ст. зароджується новий напрям філософії – феноменологія. Сучасна феноменологія пов’язана з концепцією Едмунда Гуссерля(1859–1

Гайдеггер(1889–1976) і Ганс Гадамер
(1900–2002). Ганс Гадамер, учень Гайдеггера, уважав, що основне завдання філософії – це практика тлумачення й осмислення тексту. Текст у його розумінні – це не сторінки книжки, це власне к

Любомудріе”. Філософія Київської Русі
З давніх-давен український народ був високорозвиненим етносом, про що свідчать протошумерська писемність давнього святилища Кам’яна Могила XII–III тис. до н.е., висока трипільська культура VI-Ш тис

Божественна мудрість. Українська філософія XIV-XVI ст.
Українська філософія XIV-XVI ст. представлена єресями, гуманістичними напрямами, діяльністю релігійно-національних братств. Єресі (від грец. hairesis – особливе

Intermezzo”), а то й смерть як спокута за втрачену гармонію (“Тіні забутих предків”).
Внутрішньою глибокою індивідуальністю визначалася також творчість таких мислителів, як М. Бердяев(1874–1948), Л. Шестов(1866–1938), В. Зеньковський

Українська філософія XX століття
Уся велич, трагізм і суперечливість української філософії XX ст. виявилася в постатях Михайла Грушевського та Володимира Вин-ниченка. Значну роль у філософському осягненні історії відіграл

Любомудріє, філософія серця, божественна мудрість, єресі,братства, теософія, пантеїзм, слов’янська проблема, державність, культурне відродження.
/ загальнення О о - < З давніх-давен український народ був високорозвиненим етносом, про що свідчать пам’ятки українського народу, такі як “Веле

В. ШИНКАРУК СВІТОГЛЯД І ФІЛОСОФІЯ
(Фрагмент) ...Світогляд є однією із суспільно вироблених форм відображення дійсності у свідомості людини. Його відмінна риса полягає в тому, що він відображає дійсність у її цілісно

Е. КАССИРЕР МІФ ТА РЕЛІГІЯ
(Фрагмент) ...Світ міфу – це драматичний світ, світ діянь, енергій, конфліктуючих сил. У кожному явищі природи він убачає колізію цих сил. Міфічне світосприйняття завжди переповнене

СЛАВЕТНИХ ФІЛОСОФІВ
(Фрагмент) ...Справді суще у Всесвіті є атоми і порожнеча, решта існує лише в загальній уяві. Існує безкінечна множина світів, що виникають і гинуть. Ніщо не виникає з неіснуючого,

КАТЕГОРІЇ ФІЛОСОФІЇ, ЇХ ЗМІСТІ ФУНКЦІЇ
Глава п’ята [Сутність] (Фрагмент) Сутність, названа так у найбільш основному, первинному й безумовному значенні, – це те, де не говориться ні про який пред

Р. ДЕКАРТ МЕТАФІЗИЧНІ РОЗМИСЛИ
(Фрагмент) Ось уже якийсь час як я спостеріг, що з раннього дитинства сприйняв як істинні чимало суджень, а те, що надалі вибудував на таких хибних принципах, могло бути лише сумнів

Г. В. Ф. ГЕГЕЛЬ НАУКА ЛОГІКИ
(Фрагмент) Саме буття, а також і наступні визначення (не тільки буття, а й логічні визначення взагалі), можна розглядати як визначення абсолютного, як метафізичні визначення Бога; а

ДУМКИ ПРО СМЕРТЬ ТА БЕЗСМЕРТЯ
(Фрагмент) Тепер головне питання про те, як примирити попередню суперечність між потойбічним та поцейбічним, щоб людство одностайно, усім серцем зосередилося на собі, на своєму світ

К. МАРКС ДО КРИТИКИ ПОЛІТИЧНОЇ ЕКОНОМІЇ
(Фрагмент) Я розглядаю систему буржуазної економіки в такому порядку: капітал, земельна власність, наймана праця, держава, зовнішня торгівля, світовий ринок. Під першими трьома рубр

Добро і зло. Хороше і дурне
(Фрагмент) ...Судження “добро” веде свій початок не від тих, для кого робиться “добро”! Навпаки, самі “добрі”, тобто знатні, могутні, високопоставлені, й ті, хто благородно мислить,

МИТРОПОЛИТ ІЛАРІОН СЛОВО ПРО ЗАКОН І БЛАГОДАТЬ
(Фрагмент) Благословен Господь Бог Ізраїлев, Бог християнський, що відвідав і порятував людей своїх (Лк. 1 : 68), що не відмовився від створінь своїх остаточно під вла

ДО ХРИСТИЯНСЬКОЇ ДОБРОНРАВНОСТІ
(Фрагмент) Хвала ж блаженному Богові, що потрібне зробив неважким, а важке непотрібним. Немає солодшого для людини і немає потрібнішого, як щастя; немає і легшого за це. Хв

ЧИ МАЄ ІСТОРІЯ ЯКИЙ-НЕБУДЬ СЕНС?
(Фрагмент) ...На поставлене запитання я відповідаю: “Історія сенсу не має”... Як більшість людей використовують термін “історія”? (Я маю на увазі те розуміння терміна “істо

ЦАРСТВО ДУХУ І ЦАРСТВО КЕСАРЯ
(Фрагмент) Людина вкладає в історію творчу силу і робить це з ентузіазмом. Історія не хоче знати людину, користується нею як матеріалом для нелюдського будівництва, має свою нелюдсь

Розділ II. СХІДНА ФІЛОСОФІЯ ‘. 17
§ 3. Мудрість ведичної ночі. Давня індійська філософія 18 § 4. Настика – заперечення сакральності Вед 25 § 5. Чотири істини буддизму 28 § 6. Інь-Ян-ці. Філософія китайськ

Розділ VI. ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ І ДОБИ
ПРОСВІТНИЦТВА 115 § 20. Пафос розуму і науки 116 § 21. Теорія суспільного договору і натуралізм 120 § 22. Природжені ідеї, або “Значення духу досвід не п

Сторія філософії
(профільний рівень) Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Редактори Н. Забаштанс

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги