рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Речовина без ідеї – ніщо”. Платон і Арістотель

Речовина без ідеї – ніщо”. Платон і Арістотель - раздел Философия, ФІЛОСОФІЯ. ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ Знаменитим Учнем Сократа Був Філософ Платон Афінський(427–34...

Знаменитим учнем Сократа був філософ Платон Афінський(427–347 pp. до н. е.). Справжнє його ім’я – Арістокл, а додане – Платон, з яким він увійшов в історію, – прізвисько, яке перекладається з грецької як “широкий”. Він одержав його чи то за міцність статури, чи за широкий лоб, чи за широту думки. Якщо Сократ нічого не писав, то Платон залишив багато тво-pjB, частина з яких видана українською мовою. Його праці, як правило, написані у формі діалогів, головною дійовою особою яких є Сократ, який веде діалог із філософами на різні теми.

Одним з основних міркувань Платона є відоме твердження про те, що видиме – нереальне: якщо ми щось бачимо, то це зовсім не означає, що воно існує саме так, як нами сприймається. Ця думка – одна з вічних у філософії. Пригадаймо, елейські філософи говорили, що ми бачимо навколо себе рух і зміну, але ж насправді ніщо не рухається і не змінюється. Геракліт стверджував, що коли ми щось бачимо незмінним, то це не означає, що воно дійсно таке, просто ніхто не помічає загальний і безперервний рух. “Ви думаєте, – говорив мілетський філософ Анаксімен, – що навколою нас –різніречі, нічого подібного – усе, що здається різним, насправді – одна й та ж сама речовина – повітря, тільки в різних своїх станах”. “Ми бачимо гори і дерева, луги й озера, зірки та планети, – стверджував Демокріт, – і зовсім не розуміємо, що немає ні того, ні іншого, ні третього, а є тільки набір невидимих нам атомів, які рухаються в порожнечі”.

Цілком можливо, що ми бачимо одне, а насправді існує зовсім інше.

Щоб краще зрозуміти теорію Платона, уявімо собі таку картину. Припустимо, що перед нами лежить яблуко, груша і слива. Вони абсолютно різні й не подібні. Проте є в них щось спільне, подібне, таке, що робить їх відмінними від інших плодів та об’єднує в одну групу. Це спільне ми називаємо словом “фрукт”. Виникає запитання: чи існує

 

фрукт у реальності як річ, у якій були б зібрані всі можливі фрукти землі, як предмет, який можна було б роздивитися або доторкнутись? Ні, не існує. “Фрукт” – це всього лише поняття, термін, назва, якою ми позначаємо групу подібних між собою речей. Насправді існують самі лише ці предмети, а їх назви реально у світі не існують. Як поняття або ідеї, вони перебувають тільки в нашій свідомості. Можна припустити, що все відбувається навпаки. Реально і спочатку існують ідеї або поняття речей і не у свідомості, а самі собою, поза нами, тільки в особливому, вищому, недоступному світі, а всі речі, які нас оточують, усього лише породження цієї первинної сутності – ідей і є їх віддзеркаленнями або тінями, а тому реально не існують. Ця думка – головна в ученні Платона. “Мм думаємо, – говорив він, – що світ єдиний – той, який ми бачимо довкола себе, насправді ж світів два: один – вищий і невидимий – світ ідей, інший – нижчий і чуттєво осяжний – світ речей. Перший породжує другий. Існує, наприклад, у вищому світі ідея коня, вона й обумовлює кожного конкретного коня, який перебуває на землі. І саме завдяки цій ідеї земний кінь залишається конем і не перетворюється на будь-який інший предмет, тобто речі, що чуттєво сприймаються, знаходять зміст, реальність, стійкість, незмінність якраз завдяки причетності до вічних і незмінних ідей. Якби цього стабілізуючого світового початку – ідей – не було, то будь-яка річ постійно переходила б у будь-який інший стан: мурашка могла б перетворитися на слона, або гору, або квітку, а планета могла б стати трикутником, або хмарою, або краплиною роси... Отже, світ ідей – це ніби смисловий “каркас” чуттєво осяжного або фізичного світу, невидимий оку, але доступний умоглядному мисленню”.

Однак наш світ не є нижчим, тому що нижче від нього перебуває матерія. Ідеальний світ Платон називає буттям, матерію – небуттям. Матерія – ніщо, але вона є, уважав Платон. Як це розуміти? Якщо перемішати всі різноманітні речі нашого світу до стану однорідної маси, вийде світове місиво, у якому не буде ні конкретних предметів, ні їх властивостей. Що можна буде сказати про цю масу? Нічого. Яка вона? Єдина можлива відповідь – ніяка. Саме в цьому сенсі вона – ніщо, небуття. Знайомий нам за чуттєвими сприйняттями світ виникає якраз на межі матерії й ідеального світу: яка-небудь вища сутність – ідея з безформної частинки матерії творить нормальну, сприйману нами річ. Тому предмети фізичного або чуттєвого світу все ж таки досконаліші порівняно з ніякою матерією, оскільки в їх появі вирішальну роль відіграють вічні та незмінні ідеї, що існують насправді.

Речі тілесного світу є їх проекціями, контурами, блідими подобами або тінями. Для ілюстрації своїх переконань Платон пропонував таку алегорію. Уявіть собі, що ми сидимо в печері спиною До входу і дивимося на її стіну. За нами в сонячних променях проходять якісь тварини, пролітають птахи, ростуть квіти. Ми ж бачимо на стіні печери тіні цих предметів, але оскільки сидимо спиною до входу, то не знаємо про їх існування. Нам здається, що тіні, за якими ми спостерігаємо, і є самі предмети і що це – єдина можлива реальність. Проте хтось озирнувся й побачив сам предмет, який, звичайно ж, у тисячу разів досконаліший за свою тінь. Той, хто побачив, розуміє, що він сприймав тінь за саму річ, порівнює одне з іншим – і його подиву немає меж. Він усвідомлює, що справжній світ зовсім не такий, яким він його раніше бачив, захоплюється і вже більше ніколи не дивитиметься на жалюгідні тіні, а всі свої сили спрямує на споглядання самих предметів. Більше того, він вийде з печери, щоб побачити те, що знаходиться за її низьким склепінням, сірими, похмурими стінами – широкі зелені рівнини, чудові луки, свіжий простір, безмежне блакитне небо, на якому сяє сонце. Так само і в нашому житті: ми бачимо навколо себе різні предмети й маємо їх за реальні та єдино сущі, не розуміючи, що вони всього лише нікчемні віддзеркалення, недосконалі подоби або бліді тіні ідей – сутностей світу дійсного й надзвичайно справжнього, але недоступного й невидимого. Якби комусь із нас удалося побачити за фізичними речами їх справжній початок – ідеї, він знехтував би той матеріальний, тілесний світ, нам близький, зрозумілий і звичний, у якому ми живемо, уважаючи його єдино можливим світом ідей.

Відтак завдання кожного, учив Платон, – за несправжнім побачити справжнє, за нереальним – дійсне, за матеріальним – ідеальне, за контуром – справжні контури, дійсне буття. Як це зробити? Лк> дина не повністю належить світу речей. Вона має душу – вічну сутність, яка пов’язує її з невидимим світом. Після смерті тіла душа вирушає саме туди, перебуває там якийсь час і при цьому споглядає ідеї та долучається до вищого знання. Потім вона спускається в матеріальний світ і, уселяючись у яке-небудь тіло, забуває про свої знання. Проте забути не означає не знати зовсім, бо в забуванні є можливість пригадати. Виходить, що людина при народженні вже все знає, але тільки потенційно. їй не треба пізнавати з нуля і крок за кроком набувати знань. Вона має всього лише виявити їх у собі, пригадати забуте. Тому пізнання, за Платоном, – це пригадування душі. Пізніше це переконання одержало назву теорія природжених ідей. Попри всі зусилля, ми все ж таки не зможемо цілком осягнути ідеальний світ, добре, якщо нам відкриється хоч би його маленький

 

елемент або фрагмент. Адже ми – хочемо того чи ні – перебуваємо переважно у світі тілесному, суперечливому й недосконалому. Та якщо нам відомо про буття чудове, то чому й не спробувати земне життя ушляхетнити й вивищити за його взірцем, зробити гармонійнішим, доброчеснішим і щасливішим?

Душа людини, згідно з ученням Платона, складається з трьох частин: розумної, емоційної та інстинктивної. Це поєднання в кожному випадку нерівномірне. Якщо переважає розумна частина душі, то людина – філософ, якщо емоційна – воїн, а якщо інстинктивна, то – землероб або ремісник. Виходить, що рід людський поділяється на три стани, кожен з яких має займатися тим, до чого зумовлений своєю природою: філософи, як люди всезнаючі й мудрі, повинні керувати державою; хоробрі, сильні й мужні воїни мають її захищати; а ті, хто добре знає, як обробляти землю, хто уміє вирощувати врожай і виготовляти ремісничі вироби, повинні працювати й годувати державу. Кожен займатиметься своєю справою і приноситиме максимальну користь суспільству, через це нас чекає процвітання. Якщо ж кожна верства робитиме те, чого не вміє, користі не буде жодній, а громадське життя стане безладом.

Перший принцип, за яким повинна будуватися ідеальна держава, – розподіл праці між станами, з якого випливає заперечення демократії. Адже суть її у виборності керівників держави. Як можна вибирати керівника? Адже керувати повинен той, хто вміє це робити, а не той, хто подобається нам і якого ми за те й вибираємо, щоб він нами керував.

Ми ж не вибираємо керманича на корабель – ним керує той, хто вміє це робити, а якщо ми посадимо на корму просто симпатичну нам або шановану людину, яка, проте, не тямить у навігації, вона потопить корабель упродовж перших же хвилин плавання.

Другим принципом ідеального суспільного ладу має бути відсутність приватної власності, оскільки вона – джерело всіх лих. Якщо всі рівні, то кому спаде на думку позаздрити ближньому через те, що він має чогось більше, і кому треба буде боятися сусіда, який може що-небудь відібрати. Рівність виключає і заздрість, і страх, і ворожнечу. Навіщо людям сваритися й ображатися одне на одного, якщо всі однакові за своїм майновим становищем? Суспільство і держава, побудовані на природному розподілі праці й відсутності приватної власності, будуть процвітаючими і щасливими.

Створена Платоном картина – ідеал, до якого він прагнув і за яким пропонував змінювати життя. Учення про ідеальне суспільство називається утопією(з грец. “и” – не, topos – місце, букв. – неіснуюче місце), адже досягнення ідеалу на практиці здійснити

неможливо. Як бачимо, Платону належить перша в історії людства розгорнена соціальна (суспільна) утопія.

Так мало б бути в ідеальній державі Платона, але насправді часто бувало таке, що людина робить не свою справу. Керівники не вміють управляти, створюючи для народу страждання, воїци погано захищають його, а землероби не трудяться. Кожен дбає передусім про власний інтерес, розколюючи суспільну єдність; усі ворогують з усіма, як наслідок – на землі множаться лиха й нещастя.

Проте в утопії Платона є чимало позитивного, зокрема, він уважав, що правителі є вельми вищими в трьох відношеннях – у родовому, в освітньому й у своєму масштабі цінностей. Відтак маємо сформовані вимоги до правителя стосовно його освіти та моральних якостей.

У священному гаю поблизу Афін, у якому, за переказами, був похований міфічний герой Академ, Платон заснував свою філософську школу, що отримала назву академія. У цій платонівській школі навчався згодом його знаменитий учень Арістотель Стагиріт(384–322 pp. до н. е.), який є останнім представником класичного періоду античної грецької філософії.

Арістотель не сприймав теорію Платона. “Як, – запитував він, – речі можуть існувати окремо від ідей, що їх породжують? Як тіні та предмети можуть перебувати в абсолютно різних місцях?” На думку Арістотеля, Платон надто протиставив світ ідей і світ речей. Він уважав, необхідно припустити, що предмет і його ідея існують разом, у єдності. Замість платонівського поняття “ідея” Арістотель використовує поняття “форма”, яким позначає ідеальну сутність, вічну й незмінну. Форма Арістотеля – це майже те ж саме, що ідея Платона. Крім форм, існує також матерія, яка, будучи позбавленою властивостей, якостей або ознак, є ніякою, тобто нічим. У погляді на матерію як на небуття Арістотель цілком погоджується з Платоном. І ось яка-небудь вища сутність – форма – уселяється в безформний шматок матерії, і виходить нормальна, чуттєво осяжна річ фізичного світу, яка має розмір, колір, запах та інші якості. Наприклад, форма коня (або ідея коня, як сказав би Платон) уселяється в якийсь шматок матерії, і з’являється тілесний кінь, якого ми бачимо перед собою. А форма, скажімо, квітки вбудовується в іншу частинку матерії, котра ще є нічим, і робить із неї квітку, що має певну будову, колір, аромат та інші властивості. Тут можна провести таку аналогію. Припустимо, перед нами лежить

 

77’

пластилін, а в нашій свідомості є уявлення або образ, наприклад, дерева. Якщо ми цей розумовий образ перенесемо на пластилін або наділимо його цим образом, тобто виліпимо з цього матеріалу дерево, то безформний шматок пластиліну перетвориться на нормальний предмет, у якого є стовбур, гілки, коріння і т. д. Поки матеріал був безформним, ми нічого не могли про нього сказати, він був нічим. Проте наділений за допомогою наших рук і свідомості певною формою, він перетворився на річ, про яку тепер можна щось говорити, тобто він став чимось.

Те ж саме спостерігаємо і в навколишньому світі: усі речі – це матерія, перетворена ідеальною сутністю – формами. Основу вчення про буття (онтології) Арістотеля становить: категоріальний аналіз сущого. Він розумів під категоріями родові висловлювання про буття, а “оскільки одні висловлювання позначають сутність речі, другі – якість, треті – кількість, четверті – “де”, п’яті – “коли”, то відповідно до кожного з них ті самі значення має і буття”. Перелічуючи категорії, Арістотель вдається до розділового “або”: “Зі сказаного без будь-якого зв’язку кожне позначає або сутність, або “скільки”, або “яке”...” – і в такий спосіб перебирає десять відомих категорій (форм, понять).

У його тлумаченні категорії – це висловлювання, які відображають такі загальні (родові) властивості буття, за допомогою яких воно поділяється в мові й знанні на рубрики, що не зводяться одна до одної. Всесвіт – це оформлена речовина. Будь-яка річ має і матерію, і форму, а їх нерозривна єдність і є цією річчю.

Отже, якщо в ученні Платона світ ідей і світ речей існують окремо один від одного; то, за переконанням Арістотеля, світ форм і світ матерії утворюють єдине ціле, яким і є все, що нас оточує. Проте вирішальна роль у всьому сущому належить саме формам. Без них матерія ніщо, вони приводять її до стану впорядкованості, правильності та світової гармонії. “Матерія, – стверджував Арістотель, – є всього лише можливістю буття, форма ж із цієї потенції створює дійсність. Низька матерія – будівельний матеріал, сутність речей, форма ж із цієї основи створює справжнє існування. За видимим матеріальним стоїть невидиме ідеальне, за чуттєвим – безтілесне, за недосконалим і мінливим – довершене й незмінне. Проте одне не можна відокремити від іншого, бо вони збігаються в рамках того світу, у якому ми живемо, утворюють єдність”. Немає матерії поза й окрім форми, уважав Арістотель, як немає і форми без матерії. І лише одна-єдина форма існує сама собою, ні від чого не залежить і є гранично автономною. Це Розум – першодвйгун, причина і початок усього. Його Арістотель також називає богом.

Погляди Арістотеля на взаємодію матеріального й ідеального зумовили його концепцію пізнання. Якщо Платон уважав за непотрібне вивчати речі навколишнього світу, оскільки вони – усього, лише тіні, а пізнавальне завдання, на його думку, полягає у виведенні знання з людського розуму, у якому воно вже початково міститься, то Арістотель наполягав, що тільки через дослідження окремих речей ми можемо збагнути форми. Пізнання, на його думку, має полягати в дослідженні зовнішнього світу та накопиченні фактів, збагаченні нашого досвіду. Знання виводиться не з розуму, а з вивчення навколишньої дійсності.

З усіх античних мислителів середньовічна теїстична філософія (християнська – на Заході і мусульманська – на Сході) визнала насамперед Арістотеля. Причому не тільки визнала, а й возвеличила його як незаперечний авторитет в духовному житті епохи Середньовіччя. Тоді утвердилася знаменита фраза: “Сам сказав!” (латин. “Ipse dixit!”). Якщо комусь з учасників суперечки вдавалося довести, що обстоювані ним положення висловлював свого часу Арістотель, то він виголошував ці заповітні слова, і суперечку вважали закінченою. Продовжувати суперечку тоді означало вести полеміку з най-видатнішим філософом попередніх епох, учення якого визнавалося в середньовіччі безумовною істиною.

 

апитання і а^ авдання

1. У чому полягає головна думка платонівського вчення?

2. Чому Платон порівнював наш світ із печерою, а чуттєво осяжні предмети – з тінями?

3. Як ви вважаєте, які ідеї Сократа – учителя Платона – вплинули на становлення платонівського вчення?

4. Звідки ми знаємо, за Платоном, про світ ідей, якщо він надчуттєвий? Що пов’язує нас із цим світом?

5. Що таке утопія? Які принципи покладені Платоном у вчення про ідеальне суспільство та державу?

6. У чому полягає подібність і відмінність платонівського й арістоте-лівського вчень?

7. Чи можна стверджувати, що система Арістотеля, як і вчення Платона, є варіантом філософського ідеалізму? Аргументуйте свою відповідь.

8. Філософ Антісфен, критикуючи платонівську теорію ідей, сказав її творцеві: “Я бачив величезну кількість коней, Платоне, але я ніколи не бачив ідею коня, про якого ти так наполегливо говориш”. Платон відповів йому: “У тебе, Антісфене, є очі, щоб побачити кожного

 

конкретного коня, але, мабуть, тобі бракує розуму, за допомогою якого ти міг би угледіти ідею коня”.

Прокоментуйте ці платонівські слова- Яка основна думка виражена в його вченні?

Філософська класика.Прочитайте уривки з роботи Арістотеля “Категорії філософії, їх зміст і функції” і дайте відповідь на запитання: що таке первісна сутність? Як Арістотель визначає поняття сутність, кількість?

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ФІЛОСОФІЯ. ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ

ВСТУП ДО ІСТОРІЇ ФІЛОСОФІЇ... Філософія не є наукою не є навіть наукою про сутність а є творчим усвідомленням духом сенсу людського існування...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Речовина без ідеї – ніщо”. Платон і Арістотель

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ФІЛОСОФІЯ. ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ
  Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів (профільний рівень) Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Київ

Огнев’юк В., Утюж І.
Філософія. Історія філософії: Підручник для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. (профільний рівень). – К.: Грамота, 2010. – 256 с : іл.   ISBN 978–966–349–269–8  

Дорогі десятикласники!
Ви перші, кому пощастило вчитися в школі, гімназії, ліцеї або колегіумі за тим профілем, який свідомо обрали, ідучи дорогою пізнання та визначаючись із пріоритетами на майбутнє. Здобуваючи загальну

Що таке філософія?
Якщо хочете зрозуміти сутність будь-якого слова, необхідно дослідити його походження. Багато слів, якими ми користуємося, народилися в Стародавній Греції. Не є винятком і слово “філософія”. Воно ут

Наука є знанням, що народжується шляхом вільного особистого пошуку істини заради неї самої, має логічне обґрунтування та приведене в систему.
Проте фізика, хімія, біологія, як і багато інших наук, як ви вже знаєте, вивчають специфічні явища і процеси, що не є всезагальними. Кожна наука – лише маленький уривок великої книги знання, а всі

Міфологія – колиска філософії
Упродовж останніх трьох тисяч років люди філософствували. Все, що ввійшло до скарбниці філософської думки за цей час, називається історією філософії.Щоб зрозуміти філософію, необхі

Мудрість ведичної ночі. Давня індійська філософія
Уважається, що відлік історії сучасної цивілізації розпочався приблизно 10 тис. років тому на території Стародавнього Сходу, яка охоплювала величезний регіон від Єгипту до Японії. Основою світогляд

Чотири істини буддизму
Однією з найвідоміших неведичних індійських філософій є буддизм (від санскр. Будда – пробуджений, або просвітлений). Створення цього вчення пов’язане з легендою про п

Усунення власних бажань називається аскетизмом і є шляхом правильного життя в буддистському вченні.
Четверта істина – про шлях до припинення страждань – стверджує, що правильна життєва дорога та, що веде до нірвани. Це серединний шлях, який керується трьома основними принципами –

Нь-Ян-ці. Філософія китайського народу
У центрі китайського села Інь-Янь, історія якого сягає глибини тисячоліть, є мальовниче озеро з однойменною назвою, що нагадує давній символ, у якому поєднуються дві взаємодіючі протилежності. Зобр

Лаоцзи. Осягнення шляху. Даосизм
Китайський філософ Лаоцзи, за переказами, народився в 604 р. до н. е., а прожив 160 або навіть 200 років. За однією легендою, він здійснив самозародження, створивши тіло власної матері – н

Конфуціанство
Однією з основних систем китайської філософії було і залишається донині конфуціанство. Його творець – філософ КунЦю (551–479 pp. до н. е.) (Кун Фуцзи – вель

АНТИЧНА ФІЛОСОФІЯ
Якби всім одне і те ж здавалося прекрасним і мудрим, то не було б серед людей ворожої суперечки. Піррон якого філософствування. Закономірно, що кожна люди

Пошук першооснови.Мілетці та Піфагор
Першою філософською школою, у якій об’єдналися грецькі мислителі, була мілетська, що отримала назву від назви міста Мілет – грецької колонії на узбережжі Малої Азії. її засновником став один

Суперечки про природу буття
Філософ Геракліт Ефеський (бл. 544–480 pp. до н. е.) походив із царського роду. Він відмовився успадкувати престол на користь свого брата, афінського архона Кодра, але постійно носив пурпуровий одя

Скільки існує істин? Софісти і Сократ
У V ст. до н. е. в багатьох містах Стародавньої Греції була встановлена демократична форма політичного життя. Це означає, що на різні державні посади людей не призначали, а вибирали шляхом народног

Як можна досягти щастя? Епікурейці, стоїки, скептики, кініки
У 334 р. до н. е. грецьке військо на чолі з Александром Македонським вирушило в похід, який тривав дев’ять років. Тоді греки завоювали, чи еллінізували, Схід. Епоха, що розпочалася з того часу, наз

Філософія Святого Августина
Предтечами Святого Августина була значна когорта філософів післянікейської патристики та латинської богословської школи, яка сприяла відтворенню неоплатонічних філософських ідей у філософії христия

Між патристикою і схоластикою
Ми вже зверталися до проблеми історичного початку Середньовіччя, зокрема про те, що історія середніх віків розпочинається з падіння Західної Римської імперії. Незважаючи на те, що енергетика античн

ФІЛОСОФІЯ ЕПОХИ ВІДРОДЖЕННЯ
Як неможливо двічі ввійти в одну річку і, більше того, як кажуть, навіть і один раз, так неможливо двічі поіме-нувати одну і ту ж складну річ; більше того – поки ЇЇ іменують, вона вже інша.

ДОБИ ПРОСВІТНИЦТВА
Тільки в генія для висловлення нової думки є нове слово. Г. Гейне § 20. Пафос розуму і науки Епоха Відродження стала провісником Нового часу – епохи, яка охоплює в

Природжені ідеї, або “Значення духу досвід не покриє”. Рене Декарт
Якщо Френсіс Бекон розробляв метод емпіричного дослідження природи, то французький філософ і вчений Рене Декарт(1596–1650) запропонував поставити на перше місце розум. Для того щоб

Дійсність – потік відчуттів. Готфрід Лейбніц, Джордж Берклі, Девід Юм
Раціоналістична лінія Р. Декарта була продовжена в ученні німецького філософа Готфріда Вільгельма Лейбніца(1646–1716), який також стверджував наявність у людській свідомості природ

НІМЕЦЬКА ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ
Обов’язок стосовно себе полягає в тому, щоб людина дотримувалася людської гідності в самій собі. /. Кант § 25. З’ясування можливостей розуму Філософія Нового часу

Не пояснювати світ, а змінювати його”. Марксизм
Значною подією в історії філософської і громадської думки XIX ст. було виникнення марксизму. Духовна спадщина, залишена німецькими мислителями Карлом Марксом(1818–1883) і Ф

Матеріалізмі називається суспільно-економічною формацією.
Таких формацій відповідно до філософії марксизму п’ять: первіснообщинна, рабовласницька, феодальна, капіталістична і соціалістична (комуністична). Підкреслюючи наявність в історії об’єктив

Наприкінці ХІХ-ХХ ст.
/загальнення Німецька філософія Нового часу підбиває підсумок розвитку філософи другої половини XVIII – першої половини XIX ст. До цієї філософської течії віднесемо вчення І. Канта, Г.

Філософія на роздоріжжі. Посткласична європейська філософія ХІХ-ХХ ст. Артур Шопенгауер, Фрідріх Ніцше, Огюст Конт
Посткласична європейська філософія XIX – початку XX ст. постає внаслідок критики класичної філософії, насамперед німецької. Класичні рішення основних філософських проблем відкидаються або змінюютьс

ЗО. Філософія XX століття. Феноменологія, буття людини, прагматизм і психоаналіз
Наприкінці XIX – на початку XX ст. зароджується новий напрям філософії – феноменологія. Сучасна феноменологія пов’язана з концепцією Едмунда Гуссерля(1859–1

Гайдеггер(1889–1976) і Ганс Гадамер
(1900–2002). Ганс Гадамер, учень Гайдеггера, уважав, що основне завдання філософії – це практика тлумачення й осмислення тексту. Текст у його розумінні – це не сторінки книжки, це власне к

Любомудріе”. Філософія Київської Русі
З давніх-давен український народ був високорозвиненим етносом, про що свідчать протошумерська писемність давнього святилища Кам’яна Могила XII–III тис. до н.е., висока трипільська культура VI-Ш тис

Божественна мудрість. Українська філософія XIV-XVI ст.
Українська філософія XIV-XVI ст. представлена єресями, гуманістичними напрямами, діяльністю релігійно-національних братств. Єресі (від грец. hairesis – особливе

Intermezzo”), а то й смерть як спокута за втрачену гармонію (“Тіні забутих предків”).
Внутрішньою глибокою індивідуальністю визначалася також творчість таких мислителів, як М. Бердяев(1874–1948), Л. Шестов(1866–1938), В. Зеньковський

Українська філософія XX століття
Уся велич, трагізм і суперечливість української філософії XX ст. виявилася в постатях Михайла Грушевського та Володимира Вин-ниченка. Значну роль у філософському осягненні історії відіграл

Любомудріє, філософія серця, божественна мудрість, єресі,братства, теософія, пантеїзм, слов’янська проблема, державність, культурне відродження.
/ загальнення О о - < З давніх-давен український народ був високорозвиненим етносом, про що свідчать пам’ятки українського народу, такі як “Веле

В. ШИНКАРУК СВІТОГЛЯД І ФІЛОСОФІЯ
(Фрагмент) ...Світогляд є однією із суспільно вироблених форм відображення дійсності у свідомості людини. Його відмінна риса полягає в тому, що він відображає дійсність у її цілісно

Е. КАССИРЕР МІФ ТА РЕЛІГІЯ
(Фрагмент) ...Світ міфу – це драматичний світ, світ діянь, енергій, конфліктуючих сил. У кожному явищі природи він убачає колізію цих сил. Міфічне світосприйняття завжди переповнене

СЛАВЕТНИХ ФІЛОСОФІВ
(Фрагмент) ...Справді суще у Всесвіті є атоми і порожнеча, решта існує лише в загальній уяві. Існує безкінечна множина світів, що виникають і гинуть. Ніщо не виникає з неіснуючого,

КАТЕГОРІЇ ФІЛОСОФІЇ, ЇХ ЗМІСТІ ФУНКЦІЇ
Глава п’ята [Сутність] (Фрагмент) Сутність, названа так у найбільш основному, первинному й безумовному значенні, – це те, де не говориться ні про який пред

Р. ДЕКАРТ МЕТАФІЗИЧНІ РОЗМИСЛИ
(Фрагмент) Ось уже якийсь час як я спостеріг, що з раннього дитинства сприйняв як істинні чимало суджень, а те, що надалі вибудував на таких хибних принципах, могло бути лише сумнів

Г. В. Ф. ГЕГЕЛЬ НАУКА ЛОГІКИ
(Фрагмент) Саме буття, а також і наступні визначення (не тільки буття, а й логічні визначення взагалі), можна розглядати як визначення абсолютного, як метафізичні визначення Бога; а

ДУМКИ ПРО СМЕРТЬ ТА БЕЗСМЕРТЯ
(Фрагмент) Тепер головне питання про те, як примирити попередню суперечність між потойбічним та поцейбічним, щоб людство одностайно, усім серцем зосередилося на собі, на своєму світ

К. МАРКС ДО КРИТИКИ ПОЛІТИЧНОЇ ЕКОНОМІЇ
(Фрагмент) Я розглядаю систему буржуазної економіки в такому порядку: капітал, земельна власність, наймана праця, держава, зовнішня торгівля, світовий ринок. Під першими трьома рубр

Добро і зло. Хороше і дурне
(Фрагмент) ...Судження “добро” веде свій початок не від тих, для кого робиться “добро”! Навпаки, самі “добрі”, тобто знатні, могутні, високопоставлені, й ті, хто благородно мислить,

МИТРОПОЛИТ ІЛАРІОН СЛОВО ПРО ЗАКОН І БЛАГОДАТЬ
(Фрагмент) Благословен Господь Бог Ізраїлев, Бог християнський, що відвідав і порятував людей своїх (Лк. 1 : 68), що не відмовився від створінь своїх остаточно під вла

ДО ХРИСТИЯНСЬКОЇ ДОБРОНРАВНОСТІ
(Фрагмент) Хвала ж блаженному Богові, що потрібне зробив неважким, а важке непотрібним. Немає солодшого для людини і немає потрібнішого, як щастя; немає і легшого за це. Хв

ЧИ МАЄ ІСТОРІЯ ЯКИЙ-НЕБУДЬ СЕНС?
(Фрагмент) ...На поставлене запитання я відповідаю: “Історія сенсу не має”... Як більшість людей використовують термін “історія”? (Я маю на увазі те розуміння терміна “істо

ЦАРСТВО ДУХУ І ЦАРСТВО КЕСАРЯ
(Фрагмент) Людина вкладає в історію творчу силу і робить це з ентузіазмом. Історія не хоче знати людину, користується нею як матеріалом для нелюдського будівництва, має свою нелюдсь

Розділ II. СХІДНА ФІЛОСОФІЯ ‘. 17
§ 3. Мудрість ведичної ночі. Давня індійська філософія 18 § 4. Настика – заперечення сакральності Вед 25 § 5. Чотири істини буддизму 28 § 6. Інь-Ян-ці. Філософія китайськ

Розділ VI. ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ І ДОБИ
ПРОСВІТНИЦТВА 115 § 20. Пафос розуму і науки 116 § 21. Теорія суспільного договору і натуралізм 120 § 22. Природжені ідеї, або “Значення духу досвід не п

Сторія філософії
(профільний рівень) Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Редактори Н. Забаштанс

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги