Суб’єктивний ідеалізм та діалектика у філософії Й.Фіхте План

Й.Фіхте /1762-1814 рр./. Спираючись на суб'єктивно-іде­алістичний принцип тотожності буття і мислення, приписуючи здат­ність до руху тільки духу, Фіхте, характеризує процес його само­розвитку у вигляді боротьби протилежностей, що знаходяться в єд­ності: суб’єкта /не - Я/ і об’єкта /не - Я/. Взаємодія цих протилежностей, вважає Фіхте, є джерелом розвитку, завдяки якому розгорта­ється все багатство, різноманіття світу.

Із системи Фіхте повністю випадає матеріальна дійсність. Ло­гічним результатом його вчення є соліпсизм /визначення конкретно­го Я і заперечення об'єктивного існування інших людей/. Але серед нісенітниць суб’єктивно-ідеалістичних міркувань Фіхте дуже цінною була ідея про те, що розвиток відбувається через взаємодію проти­лежностей. Це був важливий крок в розробці діалектичної ідеї про джерело розвитку.