рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Роль літературної критики в утвердженні престижу українства

Роль літературної критики в утвердженні престижу українства - раздел Философия, ІСТОРІЯ української літературної критики (від початків до кінця XIX століття) Проблема Престижу Українства Увиразнювалася В Періоди Активізації Нац...

Проблема престижу українства увиразнювалася в періоди активізації національно-визвольних рухів, інтенсивного розвитку літератури, літературної критики, журналістики.За всім цим стоять різні суспільні інтенції (то політичні, то релігійні), але без усвідомлення реального становища етнічної спільноти (нації) не обходиться ніколи. Нація використовує всі засоби і можливості для досягнення мети. Літературна критика не виняток, хоча і не є найдієвішим чинником в обороні престижу українства.

«Українофільство», «українство», «українознавство» — ці терміни виникали у різний час і передають дещо відмінні поняття. Зрештою, функціонують вони з неоднаковою інтенсивністю в публіцистиці, в офіційній політиці, в гуманітарній науці82.

Якщо українофільству протистояло українофобство (а то й україножерство — наші журнали це фіксують), то українство мало чіткіше смислове наповнення, характеризуючи як те, що ми зараз розуміємо під українством, так і суспільну течію, яка виділялася на ґрунті національної самосвідомості.

Під кінець ХIХ століття відбувався активний процес створення, розколу і переорієнтації численних політичних партій.Почала функціонувати на Східній Україні РУП — Революційна українська партія, з якої вибруньковуються (чи поряд з нею створюються) УСП — Українська соціялістична партія, УНП — Українська народна партія, УСДП — Українська соціял-демократична партія, майже одночасно з ними виникає УДП — Українська демократична партія. В 1899 р. в Галичині відбувся розкол радикальної партії: Л. Ганкевич, Ю. Бачинськийта інші засновують Українську соціял-демократичну партію. І. Франкоз Є. Левицьким, В. Будзиновським, М. Грушевськимпереходять у новостворену Національно-демократичну партію. Згадуємо строкатий політичний плюралізм тому, що він не міг не впливати на суспільне життя, на літературний процес, на умови функціонування критики.Політичний плюралізм захоплює у свій вир і письменників (І. Франко, В. Винниченко, Б. Грінченко, Леся Українка, М. Вороний), публіцистів і критиків (М. Драгоманов, М. Павлик, М. Федюшка(Євшан), Д. Донцов, Є. Левицький, М. Шаповал, С. Петлюра).

Партії опрацьовують і висувають свої політичні програми і платформи. Вони задумуються над питанням про державний статус України, про її взаємини з сусідами, про її майбутнє. Це породжує не тільки міжпартійні суперечки і чвари, а й живить, пробуджує політичну свідомість різних верств українського населення. Темами публіцистики стають питання про взаємини українських радикалів і польських соціялістів, австрійських соціял-демократів. Їх активно розробляють у «Народі» М. Драгоманов, М. Павлик, І. Франко. Є. Левицький. Цей журнал мав рубрики: «Письма з Америки і справи американські», «Письма з України і справи українські», «Справи заграничні», «Політика крайова і загранична». Підібрані до них матеріяли вияскравлювали різні грані престижності чи непрестижності українства в очах сусідів. Через те привертали увагу навіть назви статей: у В. Гнатюката І. Франка — «І ми в Європі. Протест Галицьких русинів проти мадярського тисячоліття» (Житє і Слово. — 1896. — Т. У. — Кн. 1); у М. Драгоманова — «Українофільство перед Польщею та Росією» (Народ. — 1893. — №3, 4); у М. Павлика — «Про сміливі виступи українських послів на сеймі у Відні в справі охорони прав свого народу» (Народ. — 1890. — №1); у Є. Левицького — «Діло» в обороні достоїнства національного і чемності» (Народ. — 1890. — №4).

Політичний плюралізм і партійна публіцистика сприяли різнобічному обговоренню проблеми українства і, зокрема, розвивали почуття критицизму як у ставленні до власної історії, здобутків рідного народу, так і до надбань інших народів.І. Я. Франко, полемізуючи з численними політичними і культурними діячами, все частіше критикував соціял-демократичні доктрини, теорії, їхніх авторів, у тім числі К. Марксаі Ф. Енгельса. Сенс такої критики він сам розкрив у статті «До історії соціялістичного руху» (ЛНВ. — 1904. — т. ХХУ. — кн. 1), де писав: «Таке глядіння (тобто критичне. — Р. Г.) вменшить у вірних і в невірних партійну заїлість і фанатизм, улегшить порозуміння, а через се й працю для осягнення великого ідеалу — соціяльної справедливості на ґрунті гуманного чуття» (с. 152).

Критицизм у ставленні до українства в його низькопробному, хуторянському варіянтах розвивався ще П. Кулішем(критика т. зв. «котляревщини»), М. Драгомановим(листи до редакції журналу «Друг»), Іваном Біликом(думки про юридичну відповідальність за графоманські вірші Кохнівченка) і став основним пафосом у публіцистичній критиці Івана Франката Лесі Українки, яка вважала, що деяким українським поетам варто було б заборонити писати вірші на патріотичні теми, тоді б вони навчилися версифікації. 1901 року Франко писав: «Ми перебули перший рік нового, ХХ століття. Се століття розпочалося у нас досить значним піднесенням духу, зросту ентузіазму, зростом праці на різних полях, виясненням мети, консолідацією сил, небувалим досі загальним оживленням (...) Не диво, що і літературна та артистична творчість оживилася, появляються нові таланти... » (т. 33, с. 174).

Якщо ж виділяти власне літературно-критичні аспекти у відстоюванні престижності українства, то треба насамперед наголошувати на високому мистецькому рівні художніх творів, які підносила критика, і на тих критеріях, якими вона при цьому користувалася.Згадаймо різкі виступи І. Франкапроти утилітаризму в художній літературі, його тезу «критика мусить бути естетичною», глибоко обґрунтовану в трактаті «Із секретів поетичної творчості»; візьмімо під увагу і те, як Леся Українкатактовно акцентувала світове значення творчості Ольги Кобилянськоїта В. Стефаникаі як згодом критика пояснювала основну вартість творчості самої Лесі Українки.

Промовистою парадигмою інформаційно насичених українських літературно-критичних праць, орієнтованих на іншомовних читачів, можна вважати статті І. Франка«Українська література за 1899 рік» і «Українська література». Перша — це уривок з огляду «Přehled literatur slovanských za r. 1899», надрукованого в журналі «Slovansky prehled» (1900, №10), друга — в німецькому часописі «Aus fremden Zungen» (1901, №8). Обидві позбавлені апологетизму, сповнені влучних узагальнень, конкретних оцінок, зіставлення української літератури, творів українських письменників з однотипними явищами інших літератур. При цьому вони розглядаються крізь призму загальноукраїнського національного відродження. Говорячи про поезію, Франко зазначає: «Поетична творчість, нещодавно у Галичині і на Україні ще значна, тепер зменшилась, і це є ознакою того, що молодші письменники, краще пізнавши рідну мову і вимоги поетичної техніки, легковажно віршувати не пускаються» (т. 33, с. 14) і з задоволенням представляє чеським і словацьким читачам українську новелістику, яка, на його думку, «відзначається цілою низкою талановитих представників, на яких звернули увагу також поза межами рідного дому» (там же). Рекомендуючи німецькомовним читачам переклади новел В. Стефаникаі Л. Мартовича, Франко також подав стислий начерк новітньої української літератури, торкнувся внеску в національне відродження старшого і молодшого поколінь письменників. Про найновішу ґенерацію, до якої зараховує галичан Ольгу Кобилянську, В. Стефаника, Л. Мартовича, А. Крушельницького, М. Яцкова, він скаже, що вона виросла на ґрунті традицій М. Драгоманова, Б. Грінченка, І. Франка, Лесі Українки, О. Маковеяі «прагне цілком модерним європейським способом зобразити своєрідність життя українського народу» (т. 33, с. 142).

Отже, українська літературна критика поволі долала комплекс неповноцінності, секундарності українства, високо оцінюючи творчість тих письменників, якими справді міг би гордитися будь-який народ Європи. Правда, не мала ще вона тоді в достатній кількості таких арґументів, як активне функціонування творів цих митців в іншомовних культурах. Але сумірність естетичної вартості таких творів з вершинними здобутками світової культури вона відчувала, а критика сусідніх народів бодай спорадично це підтверджувала. На жаль, цей процес — процес співвідповідності, сумірності національних художньо-естетичних цінностей українського народу і народів світу в функціонально-структурному аспекті — ще не актуалізований повністю і далеко не вичерпаний дослідниками.

Критика кінця ХIХ — початку ХХ століття знаходила можливість унаочнювати, підтверджувати, популяризувати будь-які (навіть найменші) прояви входження україніки в культури інших народів.Навіть такі «тонкі» журнали, як львівська «Правда» й особливо «Зоря» під редакцією Василя Лукичанамагалися в розділах «Хроніка», «Бібліографія» подавати інформацію про те, що і де написано в періодиці Європи про Україну, бодай кілька слів сказати про наукові і художні видання. Та особливі заслуги в подібному інформуванні, в розробці всіх жанрів літературної критики належать «Літературно-науковому віснику», журналам «Українська хата» і «Дзвін».

«Українська хата» як літературно-науково-громадський та економічний ілюстрований місячник виходив на 32 сторінках. Він мав постійну рубрику «Українство в чужій пресі». Редакція журналу часто полемізувала зі «старогромадівцями», ставила перед собою завдання: «оборонити громадський український інтерес». С. Просвітянин викривав «літературних геростратів українства», вважав це лихом, яке «руйнує українство, розбиває громадські сили, доводить літературну молодіж до розпуки, обезлюднює суспільство і знесилює українство» (Українська хата. — 1909. — Ч. 3. — С. 190).

Рецензія на VII том «Історії України-Руси» М. Грушевськогоназивалася «Новий вклад в українознавство». Її автор, підписавшись псевдонімом Русин, робив висновок: «Кожний українець, безупинно проходячи всі існуючі щаблі українства, мусить поборювати в собі і в інших темні здобутки некультурності, неуцтва, того стихійного ренеґатства, що живе в нашому житті більше, ніж т. зв. стихійне українофільство.

Наука — це єдиний могучий супротивник темноти, і наше громадянство мусить звернути увагу на науку, мусить вчитись, щоб не бути смішним паразитом патріотизму, щоб не ходити самому в тумані і не заводити туди інших» (Українська хата. — 1909. — №6. — С. 328).

Рецензування в «Українській хаті» наукових праць і художніх творів пов’язувалося з формуванням і розвитком у читачів національної свідомості, «широкої артистичної культури», супроводжувалося «протестом проти старої критики», але не проти відомих методів вивчення художньої творчості.В огляді письменства за 1909 рік М. Сріблянськийпояснював: «Протест проти старої критики є не війною з соціяльно-генетичним методом розгляду творів, не проповідь одного естетичного методу, проповідуваного сучасним світовим мистецтвом, а є тільки бажанням ввести естетичний елемент в критику яко обов’язковий при оцінці творів» (Українська хата. — 1909. — №7, 8. — С. 58).

Таке гасло за змістом і метою перегукується з тогочасною позицією І. Франка, який, вважаючи критику «сильним фактором у суспільності» (1876), відстоюючи історизм «естетичних мір для творів літератури» (1896), твердив 1898 р., що «критика повинна бути науковою» і «поперед усього естетичною». Зміна акцентів у характеристиці суті і завдань літературної критики була виявом пошуку оптимальної формули, яка б точніше передавала специфіку, складність критичної діяльності.Найгнучкішою у визначенні завдань літературознавця є теза Франка у статті «Теорія і розвій історії літератури» (1909): «Не відкидаючи на бік почуття краси і гармонії, він (історик літератури. — Р. Г.) буде, одначе, шукати їх виразу не в придержуванню естетичних формулок та шаблонів, а в пильній увазі до явищ соціяльного та індивідуального життя, у виявах сили, творчості та гармонійного розвою людської одиниці й цілої нації» (т. 40, с. 18).

Різке й арґументоване розвінчування Франкомдогматизму «критико-естетичної» школи, його полеміка з М. О. Добролюбовим, критичні зауваження на адресу І. Тена, Г. Брандеса, «Уваги» до статей С. Русової«Старе і нове в українській літературі», Ю. Кміта«Карпенко-Карий(Іван Тобілевич)» свідчать, що творчий метод Франка-критика, будучи аналогом мистецтва слова у його вершинних соціяльно-психологічних і художньо-естетичних виявах, спираючись на весь арсенал тодішніх методологічних досягнень, кожен раз проявлявся своєрідно, залежно від суспільно-естетичної ситуації. У часи засилля «критико-естетичної школи» Франко акцентував увагу в своїх аналізах художніх явищ на соціяльно-моральних, політичних проблемах, а коли народницька критика, по суті, впадала у вульгарний соціологізм, прямолінійно зіставляючи літературу з життям, І. Франко виступав проти її «голого утилітаризму», переносив акцент на власне естетичні виміри художніх цінностей.

Проти звуження українства до етнографічно-культурницького аспекту, проти відриву його від політики постійно виступав «Дзвін», де Д. Донцоввів рубрику «З українського життя», широко оперував терміном «українство». На українство чигало тоді, на його думку, дві небезпеки: сліпа залежність від чужих культур і глухий провінціалізм. Це Сцілла і Харібда, повз які українство мусить перейти до своїх вершин. Теза-формула «Дзвону» така: «Кождий національний рух зачинав від маніфестації окремішності в області... убрання, мови (примітивний етнографізм), далі в чисто культурній сфері (народна школа), щоб перейти зрештою до вершин свого розвою — вимог політичних» (Дзвін. — 1913. — №5. — С. 353).

Перед цим І. Франко, закінчуючи огляд «З останніх десятиліть ХIХ в.», зіставляючи завдання свого і наступних поколінь, наголошував, що його покоління починало зі слова, пройшло «артистичну школу», після якої «прийдеться перейти далеко твердшу школу політичної боротьби» (т. 41, с. 529).

Найважливіше знаряддя для цієї праці, за Франком, — «залізо, себто національна свідомість, почуття солідарності і невідлучного від неї почуття сили і віри в остаточний успіх» (ЛНВ. — 1901. — Т. 25. — Кн. IХ. — С. 112).

У підсумку розмови про роль літературної критики в утвердженні престижу українства можемо подати декілька висновків. Одні з них очевидні, інші — проблематичні.

Обстоювати й успішно утверджувати престиж українства як багатоаспектного явища літературна критика може за умови, коли її не ізолювати від історії і теорії літератури, бо її судження живляться культурологічним контекстом, мають багатошарову основу.

При цьому літературна критика не може обминути реальних зв’язків (прямих чи складно опосередкованих) з політикою, зокрема, з її ядром — розумінням міжнаціональних стосунків, національної гідності і національної самосвідомості. Але в кожному разі то має бути високопрофесійна діяльність, практично заанґажована потребами свого часу, що корегує без претензій на командування, на менторство, власне естетичну комунікацію.

Тільки високий професіоналізм літературної критики на основі системного вивчення українства в контексті реґіональних і світової культур підтримує його реальний, заслужений престиж, виявляючи дійсну соціокультур­ну вартість української літератури.

Примітки

1. ФранкоІ. Зібрання творів: У 50-ти томах. — К.: Наукова думка., 1984. — Т. 48. — С. 489 (далі в тексті вказуємо том і сторінку. — Р. Г.).

2. Див.: Зоря. — 1887. — №1. — С. 16.

3. Див.: БассІ. І., КаспрукА. А. Іван Франко. Життєвий і творчий шлях. — К.: Наукова думка, 1983. — С. 113.

4. Там само. — С. 137.

5. Там само. — С. 139.

6. Науковий часопис українознавства «Україна» (1907 — 1932): Покажчик змісту. — К., 1993. — С. 3.

7. Киевская старина. — 1884. — Т. VIII. — С. 1.

8. Там само. — С. 83.

9. Киевская старина. — 1886. — Т. ХVI. — Декабрь. — С. 728.

10. Киевская старина. — 1885. — Т. ХI. — Март. — С. 595.

11. Житє і Слово. — 1895. — Кн. 6. — С. 485–486.

12. Там само. — С. 488.

13. Енциклопедія українознавства/ Гол. ред. проф. В. Кубійович. Перевидання в Україні. — Львів, 1994. — Т. 4. — С. 13–65.

14. Там само. — Т. 5. — С. 1711.

15. Історія української літературної критики. Дожовтневий період. — К.: Наукова думка., 1988. — С. 270.

16. Там само. — С. 266.

17. Там само. — С. 265, 269.

18. Там само. — С. 265.

19. Киевская старина. — 1883. — Т. VI. — Май–август. — С. 154.

20. Киевская старина. — 1885. — Т. ХI. — Февраль. — С. 374.

21. Киевская старина. — 1884. — Т. VIII. — Апрель. — С. 664–666.

22. Там само. — Январь. — С. 152.

23. Там само.

24. Там само. — С. 154.

25. Киевская старина. — 1883. — Т. VI. — Май–август. — С. 355.

26. Див.: Р. Кирчів. Творчість Івана Франкав критиці Григорія Цеглинського// Наукові записки Тернопільського педуніверситету ім. В. Гнатюка. Серія Літературознавство». — Вип. 4. — Тернопіль, 1999. — С. 153–164.

27. Ц/еглинський/ Г. Ватра. Літературний збірник. Видав Василь Лукич. — Стрий, 1887// Зоря. — 1887. — Ч. 11. — С. 194.

28. Там само. — С. 194.

29. Там само.

30. Там само. — С. 195.

31. Зоря. — 1887. — Ч. 15–16. — С. 271–272.

32. Г/ригорій/ Ц/еглинський/. З вершин і низин. Збірник поезій Івана Франка. — Львів, 1887// Зоря. — 1887. — Ч. 13–14. — С. 241.

33. Там само.

34. КирчівР. Творчість Івана Франкав критиці Григорія Цеглинського// Наукові записки ТДПУ ім. В. Гнатюка. Серія Літературознавство». — Вип. 4. — Тернопіль. — 1999. — С. 159.

35. ДорошенкоІ. Іван Франко— літературний критик. — Львів: Вид-во Львівського ун-ту ім. І. Франка, 1966. — 210 с.

36. KuplowskiMikołaj. Iwan Franko jako krytyk literatury polskiej. — Kraków, 1974; Iwan Franko o literaturze polskiej. Wyboru dokonał i opracował M. Kuplowski. — Kraków, 1979. — 303 c.

37. Гром’як Р. Давнє і сучасне: Вибрані статті з літературознавства. — Тернопіль, 1997. — 271 с.

38. ФранкоІ. Краса і секрети творчості: Статті, дослідження, листи/ Упорядн., примітки та імен. покажчик Р. Гром’яка і Ф. Пустової. — К.: Мистецтво, 1980. — С. 57–58.

39. Там само. — С. 58.

40. SkwarczyńskaS. Kierunki w badaniach literackich. — Warszawa: PWN, 1984. — S. 112.

41. Там само. — С. 200.

42. Див.: Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa. — Kraków, 1976. — S. 385.

43. SkwarczyńskaS. Kierunki w badaniach literackich. — S. 392.

44. MarkiewiczH. Główne problemy wiedzy o literaturze. — Wyd. 5. — Kraków, 1980. — 406 s.

45. ДорошенкоІ. Іван Франко— літературний критик. — Львів: Вид-во Львів. ун-ту, 1966. — С. 89–92.

46. ДорошенкоІ. Франко-критик: естопсихологія // Іван Франко. Статті і матеріяли. Українське літературознавство. — Львів, 1966. — Вип. 1. — С. 26–38.

47. Там само. — С. 30.

48. ДорошенкоІ. Іван Франко— літературний критик. — С. 92.

49. Там само. — С. 90.

50. Там само. — С. 91.

51. PrzewóskiE. Krytyka literacka we Francji. T. II. — Lwów, 1899. — S. 16 (далі цитуємо за цим виданням, вказуючи сторінки в тексті. — Р. Г.).

52. ФранкоІ. Краса і секрети творчості. — С. 444.

53. Див.: CharlesM. Rhetorique de la lecture. — P., 1977. — 297 p.; CzаplejewiczJ. Pragmatyka, dialog, historia. — Warszawa, 1990. — S. 119–145.

54. КоцюбинськийМ. Твори: В 7-ми т. — К.: Наукова думка, 1975. — Т. 4. — С. 123.

55. УкраїнкаЛеся. Зібрання творів: У 12-ти томах. — К.: Наукова думка, 1979. — Т. 12. — С. 383.

56. ДрагомановМ. Літературно-публіцистичні праці: У 2-х томах. — Т. 2. — К.: Наукова думка, 1970. — С. 298.

57. Там само. — С. 324.

58. Там само. — С. 302.

59. Franko Iwan. O literaturze polskiej/ Wyboru dokonał i opracował Mikołaj Kuplowski. — Kraków, 1979. — S. 7.

60. МіцкевичА. Wielka utrata. Історична драма з рр. 1831 — 1832 з додатком життєпису А. Міцкевича та вибору його поезій у перекладі на українську мову. Видав д-р. І. Франко. — Львів, 1914. — С. VI.

61. ГрабовськийП. А. Зібрання творів: У 3-х томах. — К.: Вид-во АН УРСР, 1960. — Т. 3. — С. 296 (далі посилання на це видання в тексті. — Р. Г.).

61а. ПогрібнийА. Г. Борис Грінченков літературному русі кінця ХIХ — початку ХХ ст. Питання ідейно-естетичної еволюції. — К.: Либідь, 1990. — С. 12.

62. КоцюбинськийМ. Твори: У 3-х томах. — К.: Держлітвидав, 1956. — Т. 3. — С. 239 (далі посилання на це видання в тексті. — Р. Г.).

63. Див.: ЧерненкоО. Михайло Коцюбинський— імпресіоніст. — Сучасність, 1977. АгеєваВ. П. Українська імпресіоністична проза. — К., 1994.

64. УкраїнкаЛеся. Зібрання творів: У 12-ти томах. — К.: Наукова думка, 1979. — Т. 12. — С. 138 (далі всі посилання за цим виданням у тексті. — Р. Г.).

65. УкраїнкаЛеся. Володимир Винниченко// Історія української літературної критики та літературознавства: Хрестоматія. Книга друга / Упоряд. П. М. Федченко. — К.: Либідь, 1998. — С. 319–337.

66. Див.: ПоповичО. О. Осип Маковей— критик та історик літератури: Автореферат дис.... канд. філ. наук: 10. 01. 01. — Івано-Франківськ, 1997. — 17 с.

67. Історія української літературної критики. Дожовтневий період. — С. 346.

68. Там само.

69. ПоповичО. О. Названа вище праця. — С. 12.

70. Історія української літературної критики. Дожовтневий період. — К., 1988. — С. 342, 346.

71. ПоповичО. О. Названа вище праця. — С. 9, 10, 11, 12.

72. КобилянськаОльга. Твори: У 5-ти томах. — К.: Наукова думка, 1963. — Т. 5. — С. 317.

73. МаковейО. Андрій Чайковський// Історія української літературної критики та літературознавства. Хрестоматія. Книга друга. — С. 290 (далі посилаємось на це видання в тексті, скорочуючи назву джерела: ХІЛК-2. — Р. Г.).

74. Василь Стефанику критиці і спогадах: Статті, висловлювання, мемуари. — К.:Дніпро, 1970. — С. 33.

75. КобилянськаОльга. Твори: У 5-ти томах. — К.: Наукова думка, 1963. — Т. 5. — С. 158, 160, 168.

76. Василь Стефанику критиці і спогадах. — С. 41–42.

77. Там само. — С. 48.

78. Там само. — С. 49.

79. ЛепкийБ. Присвяти Василеві Стефаникові /Упорядкув., вступна стаття Ф. Погребенника. — Тернопіль: Лілея, 1997. — С. 90.

80. СтефаникВ. Твори/ За ред. Ю. Гаморака. — Львів, 1942. — С. 318–319.

81. Див.: Історія української літературної критики. Дожовтневий період. — К., 1988. — С. 375.

82. Див.: СавченкоФ. Заборона українства 1876 р.: До історії громадських рухів на Україні, 1860–1870 рр. — Харків, 1930; ЄфремовС. Українознавство: Покажчик потрібнішої до самоосвіти літератури. — К., 1920.

А. Джерела для текстуального опрацювання

1. Франко. Слово про критику// ХІЛК-2. — С. 98–102.

2. ФранкоІ. Вступні уваги про критику (з трактату «Із секретів поетичної творчості)// ХІЛК-2. — С. 102–110.

3. ФранкоІ. Леся Українка// ХІЛК-2. — С. 110–114.

4. ФранкоІ. Інтернаціоналізм і націоналізм в сучасних літературах// ХІЛК-2. — С. 148–150.

5. ГорленкоВ. Ив. Франко. Захар Беркут// ХІЛК-2. — С. 192–194.

6. ГорленкоВ. «Повія», роман П. Мирного//ХІЛК-2. — С. 197–201.

7. Нечуй-ЛевицькийІ. Сьогочасне літературне прямування// ХІЛК-2. — С. 212–222.

8. ГрабовськийП. Дещо про творчість поетичну // ХІЛК-2. — С. 245–249.

9. ГрінченкоБ. Галицькі вірші// ХІЛК-2. — С. 241–243.

10. МаковейО. Андрій Чайковський// ХІЛК-2. — С. 290–300.

11. УкраїнкаЛеся. Малорусские писатели на Буковине// ХІЛК-2. — С. 300–312.

Б. Підручники, монографії, довідники

1. ДорошенкоІ. І. Іван Франко— літературний критик. — Львів: Вид-во Львівського ун-ту, 1966. — 209 с.

2. Історія української літературної критики/ М. Д. Бернштейн, Н. Л. Калениченко, М. П. Федченкота ін. — К.: Наукова думка, 1988. — С. 270–347; 373–379.

3. НаєнкоМ. К.Українське літературознавство: Школи, напрями, тенденції. — К.: ВЦ «Академія», 1977. — С. 75–129.

4. ПогрібнийА. Г. Борис Грінченков літературному русі кінця ХIХ — початку ХХ ст. Питання ідейно-естетичної еволюції. — К.: Либідь, 1990. — 232 с.

5. DеtkoJ. Antoni Sygietyński— estetyk i krytyk. — Warszawa, 1971. — S. 22–102, 269–284.

6. Franko I. O literaturze polskij. Wyboru dokonał i opracował M. Кuplowski. — Kraków, 1980. — 303 s.

7. MarkiewiczH. Literatura pozytywizmu. — Warszawa, PWN, 1997. — S. 7–22, 199–216.

8. SkwarczyńskaS. Kierunki w badaniach literackich. — Warszawa, PWN, 1984. — S. 63–134.

В. Методичні рекомендації

Подані тут праці як джерела з історії критики для текстуального опрацювання передруковані майже всі (за винятком А. 8,10) з купюрами. Залишено спостереження і висновки узагальнюючого характеру, які не втратили певного значення й досі. Тому тим, хто хоче самостійно простежити спосіб мислення автора і майстерність критика, варто звернутися до цих праць у повному обсязі. У цьому розділі посібника проаналізовані статті В. Горленка, О. Маковея(«Андрій Чайковський») без скорочень. Літературно-критичні виступи І. Франкарозглядаються як єдиний метатекст з наголошенням ваги і специфіки основних статей в концепції І. Франка.

У допоміжній літературі (Б) названо давні видання, з яких можна почерпнути ряд конкретних фактів і цікавих спостережень при критичному ставленні до методологічних засад. Зрештою, в лекційному викладі матеріялу позитивні моменти цих праць використано.

Оглядово-орієнтаційні монографії М. Наєнкаі С. Скварчинськоїрекомендуємо для тих, хто захоче самостійно сконфронтувати поточну українську літературну критику з власне методологічними засадами теоретиків та істориків літератури в Україні із філософсько-естетичним контекстом гуманітарних наук у центральній та західній Європі. Саме для такої праці дає значний, хоч стислий матеріял, дослідження С. Скварчинської.

Праці Яна Деткаі Генріха Маркевичарозраховані на студентів-україністів, які навчаються в Ягеллонському університеті (чи інших вищих школах Польщі).

Г. Завдання і запитання для самоконтролю

1. Назвати часописи (газети і журнали) та альманахи, що виходили в Україні протягом 1880–1890 рр.

2. Яку роль кожен з цих часописів відіграв у функціонуванні літературної критики?

3. Пригадати найзначніші художні твори українських письменників, опубліковані після 1880 року до кінця ХIХ століття. Поставити їх у контекст відомих творів літератур інших народів.

4. Викласти основні тези статті І. Нечуя-Левицького«Сьогочасне літературне прямування» (1884).

5. Схарактеризувати внесок В. Горленкав українську критику.

6. Зіставити погляди на художню («артистичну») правду І. Нечуя-Левицького, В. Горленка, І. Франка, О. Маковея.

7. Відтворити концепцію І. Франкана суть і функції літературної критики.

8. Розкрити значення художніх творів Ольги Кобилянської, М. Коцюбинськогоі В. Стефаникадля розвитку української літературної критики.

9. Охарактеризувати роль Б. Грінченкав функціонуванні літературної критики протягом 80–90-х рр. ХIХ ст.

10. Простежити логіку міркувань Лесі Українкив статті «Писателі-русини на Буковині», охарактеризувати різні основи оцінок творчості О. Федьковича, Ольги Кобилянської, В. Стефаника.

11. Виділити філософсько-естетичні засади позитивізму, основні принципи реалізму, які обстоювала і якими керувалася літературна критика в Україні кінця ХIХ століття.


Коментар до структурно-логічної схеми

 

Структурно-логічна схема (СЛС) унаочнює процеси взаємодії поколінь культурних діячів України, різною мірою причетних до розвитку літературної критики. На ній відображено роки життя () і періоди активної творчості як критика (). Крім того, вона орієнтує, у руслі яких літературно-мистецьких напрямів і філософських систем ті діячі творили.

Щоб глибше схарактеризувати особливості літературно-критичного дискурсу того чи іншого культурного діяча, необхідно користуватися СЛС, керуючись порадами до організації самостійної роботи студентів (див. стор. 29-30) і виконати завдання № 1 з блоку Г на стор. 103.

 

 


– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ІСТОРІЯ української літературної критики (від початків до кінця XIX століття)

Роман Гром як... ІСТОРІЯ української літературної критики...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Роль літературної критики в утвердженні престижу українства

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ЇЇ СУЧАСНИЙ СТАТУС
1.1. Визначення понять. Термінологія. 1.2. Психофізіологічні передумови. 1.3. Зв’язок з комунікативно-рецептивними процесами. 1.4. Естетичні виміри. 1.5. Структура. 1.6. Система жанрів. 1.7. Пробле

Психофізіологічні передумови
Літературна критика є самоусвідомленням літератури як суспільного явища в усій його різноманітності: національних літератур, літературних напрямів, стильових течій (шкіл), творчості письмен

Зв’язок з комунікативно-рецептивними процесами
Духовне життя людини як суспільної істоти реалізується у спілкуванні кожного члена спільноти з собі подібними суб’єктами. Культура, як і усе створене людьми в процесі їх самореалізації в ум

Структура
Логіка, аналізуючи структуру оцінних суджень, виділяє ряд залежностей між їх компонентами, виявляє джерела помилок у їх побудові, оперуванні оцінками, виділяє умови істинності суджень.

Система жанрів
Структура оцінок і оцінних суджень, гетерогенність усього життя, зокрема наявність різних груп реципієнтів — адресатів критики за ідейно-світоглядними ознаками й характером естетичного досвіду; існ

Проблема критичного методу і критерії оцінки твору
Наївними і нерезультативними були намагання ототожнити творчий метод письменника і критика; малопродуктивними є спроби сконструювати особливий критичний метод (метод літературної к

Герменевтика і критика
Багатовіковий досвід вивчення Біблії, міфів, алегорично-інакомовних форм усної народної творчості, параболічних жанрів художньої літератури породив екзегетику і герменевтику як науку тлумачення пам

Об’єкт і предмет літературної критики та історії літературної критики
Певна концепція літературної критики визначає розуміння предмета і завдань історії літературної критики. Окреслена в першому розділі модель критики як творчої діяльності, що здійснюється у сфері лі

Джерела-об’єкти історії літературної критики
Джерелами-об’єктами історії літературної критики є найрізноманітніші тексти, які з неоднаковою мірою повноти і в неоднаковий спосіб зафіксували оцінне ставлення суспільства до художньої культури і,

Історія критики та історія літератури, їх взаємозв’язок і проблема вивчення у вищій школі
Такий широкий компонентний склад джерел історії літературної критики належного і повного його опрацювання таїть у собі небезпеку втрати меж і специфіки літературної критики, розчинення її в історії

Періодизація української літературної критики
Щодо прийнятої у цьому посібнику періодизації, то вона в принципі така ж, як періодизація українського літературного процесу, лишень з певними поправками, а спосіб викладу матеріялу — оглядово-порт

Примітки
1. ФедченкоП. М. Літературна критика на Україні першої половини ХIХ ст. — К.: Наукова думка, 1982. — С. 8. 2. Badania nad krytyką literacką, pod red. J. Sławiń

Характер джерел, за якими вивчається проблема
Як уже зазначалося в попередніх розділах, реальна історія власне літературної критики в Україні фіксується відповідними текстами з початку ХIХ ст. До того часу впродовж багатьох століть скл

Остаточне самовизначення літературної критики. Закономірність і несинхронність цього процесу в національних культурах, його специфіка в Україні
Протягом ХVII–ХVIII століть, коли на українських землях зіткнулися інтереси сусідніх держав — Росії, Польщі, Туреччини — і поступово занепадала національна державність, поглиблювалася мовна колізія

Суспільні умови
Суспільні умови, за яких відбувалося становлення літературно-критичної думки, окреслювалися і визначалися насамперед політичними факторами. З 1772 року західноукраїнські землі були

Періодика, її значення для становлення літературної критики
Часопис стимулює розвиток критики регулярністю, періодичністю виходу та обсягом критично-бібліографічного відділу.Регулярне видання регулярно потребує матеріялів: анотацій, рецензі

Перші спроби осмислення суті критики. Європейський контекст
Своєрідним показником зростання суспільної ваги літературної критики є увага письменників, журналістів, видавців, університетських філологів до її природи. В Україні ця тенденція п

Конкретно-історичне підґрунтя і вияви естетичної свідомості
Виокремлений з історичного плину період 1840–кінця 50-х років, хоч за соціяльно-політичним змістом і рухом естетичної свідомості строкатий, але з погляду історії літературної критики виділяється та

Українські альманахи і періодика 40-х років
1841 року вийшло три альманахи: «Ластівка» Є. Гребінки в Петербурзі, «Сніп» О. Корсунав Харкові, «Киевлянин» М. Максимовичау Києві (перша його книга з’явилася 1840). Власне літературно-критичний ма

Літературно-критична діяльність М. Максимовича київського періоду
Михайло Олександрович Максимович(1805–1871) не тільки впливав на розвиток української літературної критики, а й творив її. Вже основні віхи його життя підводять до розуміння внеску

Внесок харківської школи романтиків у розвиток української літературної критики. М. І. Костомаровяк критик
Якщо М. Максимовичбув тією живою ланкою, яка передавала сконцентрований досвід філософської естетики через докладне вивчення давньої української словесності в сучасну йому нову українську літератур

Творчість Т. Шевченкаяк ферментуючий фактор критичної думки і переосмислення критеріїв оцінки художніх явищ
Безпосередній внесок Т. Шевченкау власне літературну критику 40-х–50-х років ХIХ ст. характеризується кількома опублікованими тоді публіцистичними матеріялами (передмова до поеми «Гайдамаки», 1841;

Елементи літературно-критичних суджень у творчості членів «Руської трійці» після навчання в семінарії
Заборона церковної цензури поширювати альманах «Русалка Дністрова», жорстока розправа над його укладачами ускладнила їх участь у літературному житті, що надовго унеможливило їх вплив і на літератур

Початок літературно-критичної діяльності П. Куліша
Пантелеймон Олександрович Куліш(1819–1897) дебютував як прозаїк і поет на початку 1840 років (в альманахах М. Макси­мовича«Киевлянин» і Є. Гребінки «Ластівка»), а відтак після трир

Б. Підручники, монографії, довідники.
1. БернштейнМ. Д. Українська літературна критика 50–70-х років ХIХ ст. — К.: Вид-во АН УРСР, 1959. — С. 73–83. 2. Історія української літературної критики. — С. 32–45. 3. І

Суспільно-політичні умови на східно- і західно- українських землях, культурний контекст
60-ті роки ХIХ століття справедливо вважаються світлою епохою в поступі народів Європи. Особливо їх виділяють у Росії, яка, нарешті, тоді спромоглася скасувати кріпосництво. Уже з другої половини 5

Роль журналу «Основа» в утвердженні і розробці теоретичних засад української літературної критики
Петербурзька українська громада, душею якої були давні члени Кирило-Мефодіївського братства Т. Шевченко, П. Куліш, М. Костомаров, В. Білозерський, вирішила вдруге клопотатися про дозвіл видавати жу

Валуєвський циркуляр і зміна форм літературно-критичної діяльності українців. Західноукраїнська періодика і тяглість літературно-критичних традицій
Нагінки на основ’ян, виступи М. Каткова, М. Погодінапроти української мови і літератури стали на позір «благовидним» приводом таємного циркуляра з його воістину макіавелівською мотивацією. Мовляв,

Форми та особливості літературно-критичної діяльності П. Куліша в60-х роках
Літературно-критична спадщина П. Куліша, його діяльність як організатора літературного життя 60-х років ХIХ ст. і в наступні десятиліття аж до смерті 1897 року відбивають складну, поліфункціональну

Значення спадщини Т. Шевченкадля утвердження і розвитку української літературної критики
Ферментуючими факторами літературно-критичної думки діячів української культури 60-х років ХIХ ст. залишалися статус українського народу, функції його рідної мови, творчість М. Гоголя, а вагомим ар

Галицька періодика і літературно-естетичні дискусії 1873–78 років, їх значення для критики
Дискусія як обмін думками з приводу якоїсь складної проблеми — нормальне явище в людському спілкуванні: де є інди­відуальності, тим більше, яскраві особистості, там одностайності не буває. У вільно

Роль М. Драгомановав розвитку літературної критики
Внесок Михайла Петровича Драгоманова(1841 – 1895) в історію української літературної критики та значення його літературно-критичних оцінок і суджень зумовлені науковим типом його мислення і

Початок літературно-критичної діяльності І. Франка
Входження Івана Яковича Франка(1856–1916) в українську літературну критику було закономірним. З одного боку, його начебто втягнуло саме літературне життя після переїзду з Дрогобича

Примітки
1. Див.: Правда. — 1873. — Ч. 1. — С. 2. 2. Див.: Україна. — 1929. — Січень–лютий. — С. 15–23. 3. Там само. 4. Правда. — 1873. — Ч. 1. — С. 1–2. 5. О. Гороцьк

Періодика 80–90-их рр. ХIХ ст. як стимул до розвитку літературної критики
Остання чверть ХIХ століття — період пожвавлення духовного життя народів Європи. Хоча протягом 80-х років домінував ще позитивізм, а в мистецтві — реалізм, проте все виразніше заявляли про

Особливості літературно-критичних виступів В. Горленка з проблем української культури
В історії української літературної критики 80–90-х рр. ХIХ ст. у її контактах з літературно-естетичною атмосферою Європи помітний внесок належить Василеві Горленкові(1853–1907). Зд

Внесок у літературну критику Г. Цеглинського
Помітну роль у функціонуванні літературної критики того періоду відіграв Григорій Цеглинський(1853–1912). Вона зумовлена його активною участю в культурному житті як драматурга (від

Основні тенденції літературно-критичної діяльності І. Франка80–90-х років
Літературно-критична діяльність Івана Франкапротягом 80 – 90-х років ХIХ ст. велась одночасно на сторінках кількох різномовних часописів. Письменник став критиком-професіоналом, ре

Розробка теорії критики
Хоча якісний стрибок у методологічно усвідомленому розгляді проблем рецептивної естетики відбувся аж у ХХ столітті, однак ніхто не може обминути естопсихології як спроби своєрідного синтезу в погля

Роль Івана Франка-критика в українсько-польських літературних взаєминах
Іван Франко, як свідчить його опублікована спадщина, в усі періоди своєї творчості і світоглядної еволюції звертав увагу на роль національних традицій (ступінь національного самоусвідомлення) і тих

Внесок Павла Грабовськогов українську літературну критику
Павло Грабовський(1864–1902) свою естетичну програму не тільки втілив у поетичних творах, а й розвинув стосовно до нових умов у літературно-критичних судженнях, викладених у стаття

Значення творчості Михайла Коцюбинськогодля розвитку літературної критики в Україні
Головною турботою Михайла Коцюбинського(1864–1913) — письменника і критика — було прагнення до дальшого збагачення літератури. Засвоївши основні засади реалістичного способу відобр

Характер літературного критицизму Лесі Українки
Якісно новий етап у розвитку літературно-естетичного критицизму зв’язаний з художньою творчістю і літературно-критичною діяльністю Лесі Українки(1871–1913). Формуючись у к

Місце Осипа Маковеяв літературному житті України
Місце Осипа Маковея(1867–1925) в літературному житті і розвитку літературної критики України кінця ХIХ – початку ХХ століття визначається тим, що він був поетом, прозаїком, публіци

Вплив творчості Василя Стефаникана оновлення літературної критики
Своєрідний вплив на розвиток української літературної критики справила і творчість Василя Стефаника(1871–1936). Така постановка питання може викликати запитання: які літературно-кр

Особливості літературно-критичної діяльності Василя Щурата
У 90-ті роки розпочав літературно-критичну діяльність щедро обдарований як поет, перекладач, літературознавець Василь Щурат(1871–1948). Ставши доктором філософіі у Відні, як і Фран

Покажчик прізвищ
  А Авіценна (Ібн Сіна) 169 Агеєва Віра 206 Айзеншток Ієремія 135 Аксаков Іван 61, 97, 109 Андієвська Емма 15 Андрухович Юрі

Розділ 1
СПЕЦИФІКА ЛІТЕРАТУРНОЇ КРИТИКИ................................................................. 6 ЇЇ СУЧАСНИЙ СТАТУС........................................................................

Розділ 5
СТАН І ФУНКЦІОНУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРНОЇ КРИТИКИ в 40-х – 50-х РОКАХ ХIХ СТОЛІТТЯ.................................................. 58 (Шевченківський період)...............

Розділ 6
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРНА КРИТИКА 60-х РОКІВ ХIХ СТОЛІТТЯ...... 83 6. 1. Суспільно-політичні умови на східно- і західно- українських землях, культурний контекст...........................

Розділ 8
СТАН ЛІТЕРАТУРНОЇ КРИТИКИ ТА ЇЇ РОЛЬ У СУСПІЛЬНОМУ ЖИТТІ УКРАЇНИ 80–90-их РОКІВ ХIХ СТОЛІТТЯ 140 8. 1. Періодика 80–90-их рр. ХIХ ст. як стимул до розвитку літературної критики 140

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги