УРОК 14 .

ТЕМА :Король вальсів .

 

МЕТА УРОКУ :

Навчальна :вчитиучнів уважно слухати музичні тво-

ри вміти характеризувати їх ;

- Біографія Й. Штрауса ;

-Визначення національної специфіки музики,

форм прояву в музиці історичних подій, життєвих ситуацій, характерів людей, відображення станів природи ( емоційно – образного змісту музичних творів) ;

- характеристика та порівняння жанрів ( сюїта) сто –

совно відображення ними життєвих образів ;

- Сольфеджування уривок пісень .;

- закріплювати набуті знання і вміння учнів.

Виховна :- виховувати любов до класичної му –

зики, і музики рідного народу ;

- виховувати здатність співпереживати зміст ро- зучених пісень та почутих музичних творів

Розвиваюча :- розвивати музичні здібності учнів

їх творчі задатки ;

- розвивати вокально – хорові навички;

- розвивати слух, ритм.

Обладнання :Інструменти, магнітофон, диск із запи –

сом твору, папки із теорією , портрет компози-

тора, наочні матеріали.

Методи і прийоми: словесні ( розповідь, бесіда), наоч-

ні ( використання папок портрету композитора

демонстраційний матеріал малюнок ) власний показ вчителя аналіз музичного твору, метод порівняння, спів групами та індивідуально .

 

ХІД УРОКУ :

 

I . Організація учнів до уроку.

 

Музичне вітання.

Музика чарівне диво, звідки ти така грайлива

Чи надовго ? Назавжди! Чи не зникнеш ти куди?

Буду завжди панувати, і в серцях і в кожній хаті

Щоб лунало на весь світ здрастуй музико,

Здрастуй музико, здрастуй музико – Привіт !

 

Вступне слово вчителя :

 

Вч . Звання „Короля вальсів” назавжди присвоєне одному композитору. Розважальну музику композитори писали завжди, оскільки люди в усі часи розважалися і відпочивали з музикою.

Музика для розваг у різні часи була різною, відповідно до способу життя, традицій, стилю. Єдине, що об'єднує розважальну музику усіх часів і народів – танцювальність. Кожна епоха народжує нові танці — без них неможлива музична культура людства. Та серед них є один, що не дає забути про себе вже понад двісті років – вальс.

Одного разу у старому музичному Відні в Австрії з'явився чарівник, який своєю музикою полонив усе місто. Невдовзі за помахом його чарівної палички уся країна закружляла під прекрасні, граціозні звуки вальсу. У XIX столітті захоплюючий, яскравий танець заполонив майже всю Європу.

Цим чарівником вальсової музики був австрійський композитор і диригент Йоганн Штраус. За своє недовге життя він створив понад 150 вальсів, які швидко поширювалися світом і здобували все нових і нових прихильників.

 

Відомості про Й. Штрауса

Йоганн Штраус – видатний австрійський композитор, скрипаль і диригент, творець віденської класичної оперети. З дитинства він навчався гри на скрипці і займався композицією.

Серед його різноманітних за характером творів значне місце посідають вальси, польки, кадрилі, марші. Але найповніше розкрився талант композитора у вальсах — він збагатив цю форму танцю і створив його класичний тип. Недаремно сучасники композитора називали його «королем вальсу».

Вальси Штрауса «Весняні голоси», «Казки Віденського лісу», «Троянда з півдня», «На березі голубого Дунаю» здобули велику популярність та всесвітнє визнання. За своє життя він створив понад 150 вальсів, які швидко поширювалися світом і здобували все нових і нових прихильників.

Йоганн Штраус прожив довге щасливе життя не тому, що не знав прикрощів, а тому, що не зосереджувався на них і намагався помічати в житті лише світле і прекрасне. Найбільшою насолодою для нього була творчість. З великим натхненням він писав музику вдень і вночі, усюди, де знаходився (вдома, в дорозі, на прийомах) і на чому міг (на клаптиках паперу, подушці, манжетах сорочки).

У творах Йоганна Штрауса звучить невимовна радість і ніжність, щедра любов до людей і до життя, захоплення красою людини і світу. Таку музику, осяяну світлом і відчуттям радості життя, здатен створити лише той, хто сам почував себе щасливим. Композитор ніби каже своєю музикою: «Життя прекрасне!» і запрошує нас із цим погодитись.

 

Відомості про вальс Й. Штрауса „На прекрасному голубому Дунаї”

У творчості Йоганна Штрауса вальс перестав бути лише танцем. Він перетворився на розгорнутий і змістовний симфонічний твір, в якому використана вся гама виражальних можливостей оркестру.

Одним із найпопулярніших творів композитора є вальс «На прекрасному голубому Дунаї». У цьому творі він використав мелодію вальсу «Хвилі і водоверті», написаного на 14 років раніше.

Як і всі вальси Йоганна Штрауса, «Голубий Дунай» написаний для симфонічного оркестру. Твір складається з низки самостійних вальсів, поєднаних загальним задумом.

Прослухайте вальс „На прекрасному голубому Дунаї” і поміркуйте, які почуття в ньому панують.

 

II .Слухання. Вальс Й. Штрауса „На прекрасному голубому Дунаї”

Вч .Чи отримали ви насолоду від цієї музики?

Уч. Відповіді.

Вч .Охарактеризуйте виражальні засоби вальсу Й. Штрауса

Уч. Відповіді.

Вч. Які особливості звучання відрізняють вальс Й. Штрауса від вальсів інших композиторів?

Уч. Відповіді.

Вч. Скільки розділів у вальсі? Спробуйте їх охарактеризувати

Уч. Відповіді.

Вч. Чому музика, створена майже півтора століття тому, і сьогодні хвилює, радує, надихає слухачів?

Уч. Відповіді.

 

I I I. Виконання музичної розспівки.

Ця розспівка налаштовує учнів на характер пісні, яку вони будуть вчити на уроці.

- виконання розспівки за співом учителя ;

- виконання розспівки в характері .

 

 

Вч. Просольфеджуйте уривки пісень . Простий розмір лежить в основі складних метрів та розмірів : шість восьмих, дев’ять восьмих , дванадцять восьмих .

 

IV. Виконання пісні О. Злотника „Цвіт землі”

 

Вч . Вальс – це не тільки танець, а й пісня. Бо вона може виконуватися в темпі вальсу.

Ми вже виконували такі пісні. Пригадаймо їх: „Хлоп’ята і дівчата”, „Лелека”, „Веснянка” і „Цвіт землі”.

Саме цю пісню ми повторимо сьогодні.

Виконайте пісню „Цвіт землі” ніжно, граціозно і радісно.

Співайте стримано, передаючи весняний настрій.

Робота над піснею О. Злотника „Цвіт землі”

Караоке. Пісня „Цвіт землі”