рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Морально-етична проблематика прози Г.Квітки-Основ’яненка.

Морально-етична проблематика прози Г.Квітки-Основ’яненка. - раздел Философия, Енеїда І.Котляревського – перший твір нової української літератури   15 Українських Оповідань І Повістей Григорія Квітки-Основ’Яне...

 

15 українських оповідань і повістей Григорія Квітки-Основ’яненка можна умовно поділити на за змістом і художнім методом на дві групи: бурлескно-реалістичні і сентиментально-реалістичні. Зважаючи на те, що автор у більшості з них змальовував або реальну дійсність ( «Козир-дівка»), яку йому доводилось бачити, або реконструював прислів’я та приказки у своїх творах («Пархімове снідання») чи навіть вірування народу («Конотопська відьма»), у кожній з них був присутній конфлікт чи проблема соціального, етичного характеру. Розглянемо тему морально-етичної проблематики на прикладі таких творів, як сатирично-реалістичні оповідання «Пархімове снідання» та «Підбрехач», повість «Конотопська відьма» та сентиментально-реалістична повість «Сердешна Оксана» та сентиментально-реалістичної повісті з тематикою громадянського життя «Перекотиполе».

На мою думку, ці твори не лише реалістично зображують проблеми дійсності, хоч і з домішком сентиментальності чи сатири, а є прикладом, застереженням, що може чекати людину в таких умовах…

«Підбрехач» - коротке оповідання, у якому зачіпає одну з найпростіших для розуміння, але чи не найскладніших для виконання морально-етичних засад: правду. В оповіданні дотепно висміяно двох старост – брехуна Остапа і підбрехача Самійла, які йдучи сватати дівчину, так добрехались, що образили дівчину, зганьбили жениха, образили батьків, що ті їх прогнали: «Дуже недобре діло – брехати!» (текст додається!)

«Пархімове снідання» - під провідною сюжетною лінією, взятою за основу з приказки «Бачили очі, що купували, їжте, хоч повилазьте!». Оскільки «не було на всій слободі дурнішого, як Пархім Шеревертень», то нам не дивно, чому з ним могла статися така пригода, але морально-етичну дилему бачсимо у його дружині: «Тільки задумав жениться Пархім, якраз і вискочила за нього дівка бойка; сама й посватала себе за нього, сама і весіллям орудувала, як хотіла, так і вправлялась». Вона була спочатку наймичкою в місті, тому знала як це робиться, загарбати усе майно, одурити чоловіка, щоб бути багатою і гуляти на всі боки…Вона не дбає ні про чоловіка, ні про його одяг, їжу, тільки про себе…

«Сидячи раз з людьми біля волосного правленія» Пархім почув, що не його одного жінка дурить – приклад того, що оповідання має підтекст реалістичності. Не з одним Пархімом таке сталося, хоч він і дурень, але так чинити не можна.

«Конотопська відьма» - як і у всіх своїх гумористичних оповіданнях, у повісті також поєднується фольклор з конкретними побутовими фактами, зокрема фантастикою народних повір’їв, переказів, легенд про відьом з релістичними картинами життя й побуту військових керівників і мешканців Конотопа. Всі вигадки про відьмину силу - це лише алегорична форма, за якою криється справжній зміст – викриття і засудження козацько-старшинського адміністративного правління й побуту, духовного, морального і навіть фізичного виродження козацької старшини і перетворення її на звичайних поміщикв-експлуататорів.

Усе це поєднано в образах Забрьохи і Пістряка.

Забрьоха, який «не мав дев’ятої клепки» в голові, не знав ні письма, ні «ліків більше 30», проте займав досить високу посаду,сотника, тільки тому, що ця, колись виборна посада, стала спадковою. Службовими справами він себе не переобтяжував, їв, спав і гуляв до схочу, а на оглядини козаків виходив на кілька хвилин, і перед підлеглими козаками тримався гордовито. « А се вже звісно, і усюди так поводиться, що чим начальник дурніший, тим він гордіший, і знай дметься мов шкураток на вогні». Ради одруження з хорунжівною він готовий «чи Конотоп спалити», чи «усю конотопську дітвору за день потрощити», так обіцяє відьмі за те, що вона приворожить Олену.

Пістряк – характерне перенасичене зайвими замудрими церковними елементами мовлення – дурень, але хитріший від простака Забрьохи, з претензією на вченість. Пістряк змальований як болячка на тілі «народному»: він п’яниця, хабарник, розпусник, мстивий і підступний. Підмовляє Забрьоху замість йти на Чернігів, топити відьом у ставку. Задля здійснення своїх планів обидва звертаються до відьми – Явдохи Зубихи. Та Явдоха помстилася за свій сором – минуло панство і Забрьохи і Пістряка. В кінці є розділ «Закінченіє», де автор моралізує повчання про недопустимість використання нечитої сили для здобуття своїх прагнень.

«Сердешна Оксана» - зачіпає поширену тоді в народі тему «ведення паном дівчини-селянки». У повісті лише чотири образи-персонажі: Оксана, її мати, капітан і Петро.

Морально-етичні проблеми: Оксана перебирає женихами, і потім йде з «красивим капітаном», не слухаючи переконань матері.

Капітан покидає її коли вона йому набридає, і Оксана з дитям повертається у рідне село, на посміховисько, терплячи переживаючи сором.

Петро, який віддано кохає Оксану до останнього пропонує їй свою підтримку,навіть після того, як вона зганьбилась, не звертаючи уваги на пересуди.

У вступі автор закинув «про материнське серце й душу»: це стосувалося Оксани і її матері. Оксани за те, що не слухала порад і застережень матері, а мамі за те, що не вберегла дитину. Любов материнська має бути ніжною, але розсудливою.

«Перекотиполе» - Повість починається моралізаторським повчанням : «Чи знаєте ви, люди добрі, що то є суд божий? Чоловік в злості зробить яке лихо другому, вкраде що, приб’єть, або зовсім вб’єть, та як ніхто не бачить того, що він зробив, ніхто не виявить на нього, свідетелі не докажуть, так він собі і байдуже, і не боїться нічого, і дума, що йому се так і минеться. Хоч його і під суд віддадуть, та як докажчиків, свидітелів нема, так він і надіється, що йому усе так і минеться, і він буде прав, наче нічого і не зробив, ніякого худа…Ох, ні! Не так воно є»

Молодий хлопець, Денис, якого усі поважали, обдурював всіх і обкрадав. Трохим – побожний і чесний, протилежність Дениса. Автор найбільше передає морально-етичну проблему: хто має бути покараний, як би він не відбріхувався, а його черга настане!.

До творів з моральним повчанням ще належить твір «Божі діти».

 

 

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

Енеїда І.Котляревського – перший твір нової української літератури

Письменники пишуть під впливом Шевченка проходить його канонізація його... Іван Франко Новатор у циклуванні поезій Багатство образів фольклорних мотивів Збагатив поезію тематично ідейно та жанрово в нього є громадянські мотиви з...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Морально-етична проблематика прози Г.Квітки-Основ’яненка.

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

Енеїда” І.Котляревського – перший твір нової української літератури.
  «Енеїда» - перший твір, який започаткував вживання народної мови як мови літературної. Жанр визначають як травестійно-бурлескна поема – різновид жартівливої поезії, коли твір із сер

Люборацькі” А.Свидницького як роман виховання.
  Найцікавішим у творчому спадку А.Свидницького є „сімейна хроніка” – роман „Люборацькі”. Підготовлений до друку в „Основі” у 1862 р., однак, вперше був опублікований в Львівській „Зо

Народний Малахій” М.Куліша. Тип конфлікту, образна система, композиція.
  Аналізуючи п’єсу “Народний Малахій”(1928), Ю.Смолич влучно писав, що “майже всі дійові особи першої дії – то типи: яскраві, театрально загострені, соковиті, гротескові типи”. Справд

Чорна рада” П.Куліша – перший соціально-історичний роман в укр. літературі.
  Чорна рада — перший україномовний історичний роман, написаний Пантелеймоном Кулішем 1846 року. У цій «хроніці історичних подій» автор відтворив відомі історичні події — чорну раду у

Байки і притчі Сковороди.
  З творчої спадщини Г.Сковороди залишилася збірка ліричних поезій «Сад божественних пісень», книга «Байки харківські», філософські трактати й притчі. Отже, у 1769-1774рр. пи

В.Винниченко в літературному процесі кінця ХІХ – початку ХХ століття.
  Літературна спадщина Володимира Винниченка — золотий фонд України. Він — автор першого українського фантастичного роману «Сонячна машина» (написаний у 1922—1924 рр.,) перше, що трап

Драматичні поеми І.Кочерги.
  Народився Іван Антонович Кочерга 6 жовтня 1881 р. в містечку Носівка на Чернігівщині в сім'ї залізничного службовця, що зумовляло часті переїзди. Лише 1891 p. їхня родина оселяється

Драматичні поеми Ліни Костенко.
  Драматична поема — невеликий за обсягом віршований твір, в якому поєднуються жанрові форми драми та ліро-епічної поеми. Основу драматичної поеми становить внутрішній динамічн

Еволюція естетичної свідомості М.Рильського.
  Максим Рильський - український поет, перекладач, публіцист, громадський діяч, академік АН України - народився в Києві в сім’ї відомого ученого-етнографа і громадського діяча. Початк

Естетична програма неокласиків. (М.Зеров, П.Филипович, М.Драй-Хмара, М.Рильський, О.Бургардт).
  "Неокласика" — умовна назва естетичної платформи невеликого кола київських поетів, перекладачів та літературознавців 20-х — початку 30-х (М. Зеров, М. Драй-Хмара, П. Филип

Етапи творчого шляху і риси індивідуального стилю Коцюбинського
  Коцюбинський почав пробувати свої сили в літературі рано, брався за поезію, переклади, нариси, та швидко головним полем його письменницької діяльності, справжнім покликанням

Є.Маланюк і поети “Празької школи”.
  Літературне життя в Празі у другій половині 20-их років започаткував Ю.Липа, у цьому його підтримали Ю.Дараган та Л.Мосендз. А з приїздом Є.Маланюка воно значно активізувалося й поч

Жанр байки в українській літературі ХІХ ст.
  Байка (від давньорус. баять, баити, тобто говорити, розповідати) - невеликий, частіше віршований алегоричний твір повчально-гумористичного або сатиричного характеру. Життя людини ві

Жанр кіноповісті у творчості О.Довженка.
  Олександр Петрович Довженко народився 1894 р. Чернігівської області в родині козака-хлібороба. Відомості про дитячі роки майбутнього митця містяться в автобіографічній повісті «Зача

Життєвий і творчий шлях М.Шашкевича.
  Маркіян Семенович Шашкевич (1811-1843). Увійшов в історію України і літератури як організатор і керівник літературного гуртка «Руська трійця». Народився 6 листопада 1811 ро

Загальна характеристика творчості В.Сосюри.
  Сосюра- -увійшов у слов’янську поезію як співець любові й вічної світозміни,що злилися в єдиному понятті прекрасного. Творчість. Преші спроби російською мовою (1912)

Загальна характеристика творчості Д.Павличка.
  Поет, перекладач, знавець світового й вітчизняного письменства. Свої роздуми про світ, народ і людину наповнив духом пізнання, досвідом багатьох віків і народів, влсною жагою огягну

І.Котляревський – драматург.
  «Наталка-Полтавка» (1819р.) започаткувала становлення національної драматургії. П’єса поєднала в собі риси кількох жанрів та напрямів, що на той час були представлені в літературі:

Інтимна лірика І.Франка. Концепція ліричного героя.
  В українській літературі ІІ пол.. ХІХ ст.. Іван Франко був найбільш пристрасним і гнівним народним співцем, продовжувачем традицій революційної поезії Шевченка. Естетичні настанови

Ліна Костенко і поезія шістдесятників.
  Шістдеся́тники — назва нового покоління радянської та української національної інтелігенції, що ввійшла в культуру та політику в СРСР в другій половині 1950-х — у період тимчас

Лірика Сковороди, її жанрові різновиди і майстерність.
  Лірика Сковороди. Її жанрові різновиди та майстерність. «Сад божественних пісень» - лірична збірка, яка включає 30 пісень. Провідні в збірці – барокові мотиви уславлення Хр

М.Хвильовий і літературна дискусія 1925 – 1928 рр.
  Літературна дискусія 1925-1928 років — публічне обговорення шляхів розвитку, ідейно-естетичної спрямованості та завдань нової української радянської літератури, місця і ролі письмен

Морально-етична проблематика повістей О.Кобилянської.
  Повісті О. Кобилянської: «Людина» (1887-1ша ред., 1894 – нова ред..) «Царівна» ,1-ша назва «Лореляй», а з назвою «Царівна» вийшла в газеті «Буковина»

Новаторство поетичної драматургії Лесі Українки.
  До драматургії Українка звернулась в сер.90-х років. Першим її драм. твором була «Блакитна троянда», написана прозою. Потім пише драматичні поеми. У 900-тих роках цей жанр став осно

Новаторство політичної лірики І.Франка.
  Нар. 27 серпня 1856 р. в с.Нагуєвичі. Освіту розпочав у дворічній початковій школі в Ясениці Сільній. Навчався у Дрогобицькій гімназії. 1875 року вступив на філософський факультет Л

Новелістика О.Кобилянської.
  Упродовж 1915-1923 pp. О. Кобилянська пише низьку оповідань, новел (у яких підносяться актуальні проблеми з життя селян та інтелігенції), нарисів, у яких розкриває трагічну безвихід

Образне мислення Лесі Українки.
  Переосмислення світоглядних переконань Лесі Українки надає можливість подивитися на її філософію через естетику, що постає дуже важливим кроком до вирішення проблеми сучасної україн

Основні мотиви ранньої поезії Т.Шевченка.
  За характером свого таланту Шевченко визначився переважно як поет-лірик. Вже в ранній період творчості він дав прекрасні зразки ліричної поезії. Важливе місце в його ранній

Основні риси романтизму як художньої системи.
  Літературна романтика, або романтизм як літературна течія, яка виступила наприкінці 18 ст. в Німеччині та помалу захопила літературу всієї Європи. Виходячи з опозиції до поетики кла

Останні роки життя і творчості Т.Шевченка.
  2 серпня 1857 року Шевченко дістав офіційне звільнення і в той же день на рибальському човні відправився до Астрахані, де його зустрічали друзі. З Астрахані їде до Нижнього Новгород

П.Тичина – новатор української поезії.
  Збірки: 1-„Снонячні кларнети”,”замість соонетів і октав”,”плуг” 1920,”вітер з україни”!924, „Чернігів” 1931, „Чуття єдиної родини” 1938, „сталь і ніжність” 1941, „перемагать і жить”

Поезія В.Стуса.
  Василь Стус – один з найбільших поетів 20 століття, символ незламності духу, людської і національної гідності, продовження життєво важливої для українського народу традиції народолю

Поезія Є.Плужника.
  основні твори: Збірки поезій «Дні» (зокрема, поеми «Галілей» і «Канів»), «Рання осінь», «Рівновага», психологічний роман «Недуга», п'єси «Професор Сухораб», «У дворі на перед

Поезія Олександра Олеся.
  Олекса́ндр Іва́нович Канди́ба (4 грудня 1878, Сумщина-22 липня 1944, Чехія)Батько Олега Ольжича. Народився в чумацько-селянській сім’ї. Батько загинув, коли

Поеми М.Бажана “Смерть Гамлета”, “Різьблена тінь”.
  Народився Бажан 9 жовтня 1904 в Кам'янці-Подільському, але його юнацькі роки пройшли в Умані. Батько його, Платон Артемович Бажан, був військовим топографом, за неперевіреними чутка

Поети “Молодої Музи”.
  Поетична назва літературноі групи, яка існувала у Львові на початку нашого століття — ”Молода муза”, досі пов’язана у нашій уяві не з молодістю і поезією, а, навпаки, із занепадницт

Поетична творчість Шевченка періоду “трьох літ”.
  По-новому звучать мотиви революційної боротьби у творах Шевченка періоду «Трьох літ» (1843—1845). Провівши 8 місяців в Україні, Шевченко зрозумів своє історичне завдання і

Поняття літературного напряму.
  Рід — це спосіб вираження художнього змісту або сукупність принципів формальної організації творів, що визначають­ся властивостями як предмета зображення, так і художнього мо

Поняття про стиль у літературі.
  Стиль – єдність основних ідейно-художніх особливосей, визначних рис, які виявляються у творчості письменника, художника, скульптора, архітектора, композитора ітп. У більш шир

Пантелеймон Куліш
автором поетичних збірок «Досвітки», «Хуторна поезія», «Дзвін», «Хуторні недогарки». Заперечував впливи творчості Шевченка у своїй творчості. «До кобзи» - «заспівний» вірш у збірці «Хуторн

Володимир Самійленко
Поетична спадщина В. Самійленка включає ліричні і сатиричні вірші, переклади творів з російської та зарубіжної класики. Високі почуття любові до батьківщини — розкішного, багатого краю, що перебува

Степан Руданський
жодна збірка не вийшла за життя. Франко казав: «облік Шевченка найвизначніший в укрписьменствіі 19ст.», відмовився від духовної кар»єри, вчиться в медичному. Батько забороняв йому писати вірші укра

Проблематика та жанрово-композиційні особливості роману “Собор” О.Гончара.
  Собор — роман-застереження, один із найвідоміших і найвизначніших творів Олеся Гончара. Написаний 1967 року.Протягом майже 20 років замовчувався прорадянською літературною критикою,

Проза Т.Шевченка.
  За проблематикою і таматикою всі 9 повістей Шевченка є органічним продовженням його поезії. Цим і пояснюється, наприклад, розвиток в повістях «Наймичка» і «Варнак» тем і сюжетів одн

Протиборство модерністських та реалістичних тенденцій у прозі 20-х років ХХ ст.
    Реалізм – стильовий напрям. Ознаки зображення типових характерів у типових обставинах6 героями стають представники найнижчих суспільних верств; соціальний та

Психологізм новел В.Стефаника.
  1871-1936 Був послом віденському парламенті, не закінчив Краківський медичний, але вивчив практичну психоологію, що пригодилось йому у його творчості. Його називають «по

Роль і місце Б.Грінченка в українському літературному процесі останньої третини ХІХ ст.
  Б. Грінченко був активним поетом, прозаїком, драматургом, перекладачем, літературним критиком. Відомий він і як мовознавець («Словарь української мови»), фольклорист та етнограф («Э

Романи і повісті І.Франка. Проблеми естетичного ідеалу.
  Велика проза (повісті та романи) - 5 повістей та 5 романів (за Т.Пастухом): 1. "Петрії і Довбущуки" (1-а редакція - 1875-1876, 2-а ред. - 1909-1912) - І

Романтична проза Ю.Яновського. (“Чотири шаблі”, “Вершники”).
  Романтизм — могутній напрям в історії світової літератури. Разом із сентименталізмом романтизм був перехідною стадією від класицизму до реалізму, який остаточно утвердився в другій

Соціально-психологічні основи української прози Марка Вовчка.
  Найкраще в її писаннях, то без сумніву її мова. При всій своїй простоті й популярності вона дуже багата лексиконом і незрівнянно мелодійна... З простою красою і ніжністю її мови

Творчий шлях Ю.Федьковича.
  Народився 8 сепня 1834 р. на Буковині. Вчився в Чернівецькій нижчій реальній школі. Брав участь у поході до Італії, під час якого написав перший вірш українською мовою (перед тим пи

Творчість Б.-І.Антонича.
  Богдан-Ігор Антонич народився на Лемківщині в сім’ї священика. Навчався у Сяноцькій гімназії, а згодом – у ЛНУ, де став магістром філософії. Він дбав, щоб кожна збірка його поезії в

Творчість В.Симоненка.
  Васи́ль Андрі́йович Симоне́нко (8 січня 1935, на Полтавщині-13 грудня 1963) — український поет і журналіст, діяч українського руху опору («шістдесятники»).Після закін

Творчість І.Багряного.
  Біографія. Справжнє прiзвище Лозов'яга. Народився в с. Куземин на Полтавщинi (зараз Сумська область) у родинi сiльського муляра. Навчався у робiтничiй профтехшколi, потiм у К

Творчість Т. Шевченка часів каземату та заслання.
  1847 рік. Шевченка заарештовано за участь у Кирило-мефодіївському братстві, а головним чином «за розповсюдження революційноїх поезії», яка спричиняла «волнения умов» . Наступного дн

Тематика і проблематика малої прози І.Франка.
  (на матеріалі оповідань "Ріпник", "Без праці", "Терен у нозі", "Зойчине крило", "Із записок недужого") Іван Франко є найпо

Українська історична проза на сучасному етапі (П.Загребельний, Р.Іваничук).
  Історичний роман виявився одним із найжиттєздатніших жанрів у рамках романного виду. Одну з причин його життєвості вбачаємо його здатності змінюватись. Історія приваблює пи

Українське літературне бароко.
  Українське бароко виникає на рубежі XVI–XVII століть і розвивається протягом двох віків. Риси бароко: 1. синтез культури ренесансної і середньовічної. 2. теоцентризм. 3. поєд

Український роман ІІ половини ХІХ ст.
  Рома́н (ф roman — романський) — найпоширеніший у 18—20 століттях епічний жанровий різновид, місткий за обсягом, складний за будовою прозовий (рідше віршований) епічний т

Український романтизм 20 – 40-х рр. ХІХ ст. (тематика, ідейно-стильові риси).
  Романтизм як один із провідних напрямків у літературі виник на межі 18-19ст. у країнах Західної Європи. В Україні романтизм поширюється пізніше - у перші десятиріччя 19ст. Цей напря

Український театр корифеїв: історія виникнення, діяльність, творчість.
  Театральне мистецтво України бере початок з глибокої давнини в народних іграх, танцях, піснях та обрядах. Ще з XI ст. відомі театральні вистави скоморохів. В епоху Київської Русі ел

Філософські поеми І.Франка. Проблеми взаємин особи і суспільства.
  Поема “Мойсей” була лебединою піснею Франка – поета. Все написане після “Мойсея” сприймається як відгомін революційної громовиці, що пронеслась над Україною. Може, Франків Мойсей зо

Фольклоризм “Лісової пісні” Лесі Українки.
  У своєму розвитку мистецтво часто повертається до художньої структури міфу, відроджує його на сучасному грунті. На початку ХХ століття багато письменників і художників звертаються д

Фольклорність поезії А.Малишка.
  Aндрій Самійлович Малишко народився на Київщині 1912 р.. У 1927 р., закінчивши Обухівську семирічку, вступає до Київської медичної профшколи. Однак уже тоді його приваблювала поезія

Художні переклади і переспіви “Слова о полку Ігоревім” в українській літературі.
  « Слово» - давньоруська героїчна поема кін. 12 ст., поетичний твір невідомого автора княжої доби історії України. Оригінал твору відкрив граф А. Мусін-Пушкін, відкупивши йо

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги