Рівні та форми пізнання - раздел Философия, ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН з навчальної дисципліни Основи філософських знань 4. Гуманістичний характер філософії епохи Відродження
Рівень Пізнання
Об'єкт...
Рівень пізнання
Об'єкт пізнання
Форми пізнання
Результат пізнання
Чуттєвий
Окремі властивості та ознаки речей
Відчуття
Сприйняття
уявлення
Створення образу реальності
Раціонально-логічний
Зв'язки, функції, відношення речей
Поняття
Судження
Умовиводи
Створення понять, учень, теорій, концепцій
Синтезувальний
Синтез абстрактного мислення та наочного даного
Експеримент
Досвід
Практика
Підвищення рівня достовірності знання. Вихід на нові обрії пізнання та діяльності
Першим, вихідним рівнем пізнання, поза яким неможливе формування знання, є чуттєве пізнання: це фіксація окремих властивостей та ознак речей органами чуття людини відповідно до їх внутрішніх можливостей.
Чуттєвий рівень пізнання ще не творить знання, але дає пізнанню такий його компонент, поза яким пізнання неможливе. Навіть у занадто раціоналізованих концепціях гносеології чуттєвий рівень розглядають принаймні як імпульс до пізнання. Чуттєве пізнання здійснюється у таких формах: відчуття фіксують окремі властивості речей; сприйняття постають поєднанням відчуттів та створенням певного образу або певної проекції речей; уявлення є відтворенням образу без безпосереднього контакту з річчю.
Вже на рівні відчуття у діяльність чуття втручаються розумові операції, бо з'єднувати елементи відчуття у сприйнятті можна по-різному. Основне ж полягає в тому, що чуттєве пізнання не може задовольнити людину, бо воно має цілу низку очевидних недоліків:
Ø відчуття мають свої межі, тобто далеко не все ми можемо бачити, відчувати;
Ø відчуття мінливі, нестійкі, відносні;
Ø самі відчуття не дають нам надійного критерію для розмежування суттєвого та несуттєвого.
Названі недоліки надолужуються другим рівнем пізнання: раціонально-логічним (або абстрактним) мисленням. Форми абстрактного мислення досить чітко виражають його особливості:
v поняття – це слова, що фіксують суттєві характеристики, як звичайно, класу предметів;
v судження – це речення, які пов’язують між собою поняття так, що хід мислення у суттєвих моментах збігається з процесами реальності;
v умовиводи – сукупність речень (суджень), пов'язаних між собою законами логічного виведення.
Особливості третього рівня пізнання виразно проявляються у його формах:
¨ досвід – особисте свідоме нагромадження умов та обставин як збігання, так і незбігання розумового конструювання з реальним ходом речей і процесів;
¨ експеримент – дослідження певних, спеціально виділених властивостей, параметрів та характеристик речей у спеціально організованих умовах з обґрунтованим дозуванням дій чинників, факторів та ін.;
¨ практика – свідомо фіксований досвід застосування теорій, учень, концепцій у реальному історичному житті певних соціальних груп, суспільств, цивілізацій і ін.;
Основні концепції істини:
o відповідності знань та уявлень дійсності;
o конвенціальна;
o прагматична;
o регулятивна.
Істину як багатогранний інтелектуальний процес нелегко збагнути у всій повноті, тому нерідкісними, а, скоріше, типовими, постають однобічні підходи до неї, які можуть виливатись:
· у позицію догматизму – перебільшення значення сталого, незмінного елемента в пізнанні, прагнення вважати здобуті знання абсолютною істиною;
· у позицію релятивізму – перебільшення значення мінливості знань, проголошення усіх знань відносними;
· у позицію утилітаризму – зведення до рангу істини тих знань, які на даний момент виявились виправданими і корисними;
· у позицію нормативного ставлення до істини – істина недосяжна, проте важливим є не її отримання, а лише рух до неї.
· підтвердження фактами;
· підтвердження експериментальними перевірками;
· узгодженість із принципами наукової теорії;
· коректність і точність застосування термінології;
· логічна та концептуальна несуперечливість.
Теоретичний рівень пізнання
Форми пізнання
Аксіоматичний:виділення вихідних
співвідношень сфери пізнання та встановлення з їх допомогою змісту зв'язків цієї форми.
Теоретичного моделювання: конструювання предметних якостей за допомогою математики, теорії систем, ін.
Гіпотетико-дедуктивний: формування гіпотез, що пояснюють сукупність фактів, виведення гіпотез часткових тверджень та їх пояснення.
Результати пізнання
Сходження від абстрактного до конкретного: виділення елементарних характеристик фактів та зведення їх в єдину систему тверджень.
Поєднання історичного та логічного: досліджують історичний процес певної сфери, виділяють у ньому необхідні зв'язки, які зводять в єдину систему тверджень.
Наукові теорії
Системно-структурний: вивчення об'єкта як в цілісності його структури, так і його складників.
В С Т У П Динамічні процеси сучасного суперечливого світу ставлять кожну людину в складні умови соціального життя Зростаюча напруга пов язана зі зміною...
Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ:
Рівні та форми пізнання
Что будем делать с полученным материалом:
Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:
Китайська філософія.
Філософія Китаю в своєму розвитку пройшла три основні етапи:
o VІІ ст. до н.е. – ІІІ ст. н.е. – зародження і становлення стародавніх національних філософських шкіл;
Давньоіндійська філософія.
В основі періодизації давньоіндійськоїфілософії лежать різні джерелафілософської думки, відомі як в давнину, так і в сучасну епоху. Згідно з даними джерел в давньо
ЩО? ЯК?
Ідеї найавторитетніших шкіл античної філософії
Їх основ
Класична Некласична
· буття є цілісне, глибинно узасаднене, внутрішньо концентроване
· розум є вищою і найціннішою частиною людської психіки
· розум здатний вис
Особливості філософії ХХ ст.
· вийшла далеко за межі академічних аудиторій;
· постала досить інтегрованою у системі загальної освіти;
· отримала широке розповсюдження через різного роду видання, публічні лекц
Сцієнтичні напрями у філософії ХХ ст.
Ø “логічний позитивізм” або неопозитивізм;
Ø “аналітична” та “лінгвістична” філософія;
Ø постпозитивізм;
Ø Марбурзька школа неокантіанства;
Запитання для самостійного закріплення матеріалу
1. Окресліть особливості та провідні тенденції розвитку філософії у
ХХ ст.
2. Назвіть основні напрями розвитку філософії ХХ ст. та коротко їх охарактеризуйте.
3. Порівняй
Запитання для самостійного закріплення матеріалу
1. Охарактеризуйте роль братських шкіл у розвитку освіти та філософії в Україні.
2. Чим філософські курси Києво-Могилянської академії відрізнялись від типових схоластичних курсів європейсь
ЛІТЕРАТУРА
1. Канке В.А. Философия. Исторический и систематический курс. – М., 2001.
2. Кульчицький О. Основи філософії і філософських наук. – Мюнхен-Львів, 1995.
3. Лосев А.Ф. Очерки античн
ЛІТЕРАТУРА
1. Канке В.А. Философия. Исторический и систематический курс. – М., 2001.
2. Кульчицький О. Основи філософії і філософських наук. – Мюнхен-Львів, 1995.
3. Лосев А.Ф. Очерки античн
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань заняття.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
- розкрити значимість теми для розуміння ролі і значимості діалектики як критичного методу;
- проаналізувати органічний зв'я
Людина і пізнання. Істина і правда.
Розгляд суттєвих аспектів пізнання дав нам змогу пересвідчитись: пізнання є органічною складовою частиною людської життєдіяльності. Завдяки пізнанню людина дістає можливість ставитися до дійсності
До модуля №2
1. Фундаментальне значення проблеми буття у філософії.
2. Основні поняття філософії.
3. Реальність буття і небуття.
4. Типи онтології.
5. Поняття
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань заняття.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
- розкрити значимість історії філософії як реальності людини та її виявлень;
- зрозуміти головну мету філософії історії – да
До модуля №3
1. Поняття суспільства.
2. Основні підходи до розуміння суспільства.
3. Природні умови суспільного життя.
4. Демографічні чинники суспільного розвитку.
5. Сутніс
РЕЛІГІЄЗНАВСТВО ЯК НАУКА
Духовне відродження українського суспільства значною мірою залежить від глибини теоретичного осмислення явищ і процесів дійсності в усій їх багатогранності, повноті реальних суперечностей і визнача
ЛІТЕРАТУРА
1. Бублик С.А. Релігієзнавство – Київ. Юрінком Інтер. 1998.
2. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. Підручник. Київ.1995
3. Рибачук М.Ф. Релігієзнавство. Навчальний по
ЛІТЕРАТУРА
1. Бублик С.А. Релігієзнавство – Київ. Юрінком Інтер. 1998.
2. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. Підручник. Київ.1995
3. Рибачук М.Ф. Релігієзнавство. Навчальний по
ЛІТЕРАТУРА
1. Бублик С.А. Релігієзнавство – Київ. Юрінком Інтер. 1998.
2. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. Підручник. Київ.1995
3. Рибачук М.Ф. Релігієзнавство. Навчальний по
ЛІТЕРАТУРА
1. Бублик С.А. Релігієзнавство – Київ. Юрінком Інтер. 1998.
2. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. Підручник. Київ.1995
3. Рибачук М.Ф. Релігієзнавство. Навчальний по
ЛІТЕРАТУРА
1. Бублик С.А. Релігієзнавство – Київ. Юрінком Інтер. 1998.
2. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. Підручник. Київ.1995
3. Рибачук М.Ф. Релігієзнавство. Навчальний по
ЛІТЕРАТУРА
1. Бублик С.А. Релігієзнавство – Київ. Юрінком Інтер. 1998.
2. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. Підручник. Київ.1995
3. Рибачук М.Ф. Релігієзнавство. Навчальний по
ЛІТЕРАТУРА
1. Бублик С.А. Релігієзнавство – Київ. Юрінком Інтер. 1998.
2. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. Підручник. Київ.1995
3. Рибачук М.Ф. Релігієзнавство. Навчальний по
ЛІТЕРАТУРА
1. Бублик С.А. Релігієзнавство – Київ. Юрінком Інтер. 1998.
2. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. Підручник. Київ.1995
3. Рибачук М.Ф. Релігієзнавство. Навчальний по
ЛІТЕРАТУРА
1. Бублик С.А. Релігієзнавство – Київ. Юрінком Інтер. 1998.
2. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. Підручник. Київ.1995
3. Рибачук М.Ф. Релігієзнавство. Навчальний по
ЛІТЕРАТУРА
1. Бублик С.А. Релігієзнавство – Київ. Юрінком Інтер. 1998.
2. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. Підручник. Київ.1995
3. Рибачук М.Ф. Релігієзнавство. Навчальний по
ЛІТЕРАТУРА
1. Бублик С.А. Релігієзнавство – Київ. Юрінком Інтер. 1998.
2. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. Підручник. Київ.1995
3. Рибачук М.Ф. Релігієзнавство. Навчальний по
ЛІТЕРАТУРА
1. Бублик С.А. Релігієзнавство – Київ. Юрінком Інтер. 1998.
2. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. Підручник. Київ.1995
3. Рибачук М.Ф. Релігієзнавство. Навчальний по
ЛІТЕРАТУРА
1. Бублик С.А. Релігієзнавство – Київ. Юрінком Інтер. 1998.
2. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. Підручник. Київ.1995
3. Рибачук М.Ф. Релігієзнавство. Навчальний по
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань заняття.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
- сприяти формуванню власної позиції щодо сакральної духовності, світової та національної духовної культури, їх цінностей;
-
До модуля №4
1. Релігієзнавство як наука.
2. Релігія як явище духовної культури.
3. Структура релігієзнавства.
4. Сутність релігії.
5. Інтерпретація релігії.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Надольний І.Ф. та ін. Філософія: Навчальний посібник. – К.: Вікар, 1997.
2. Петрушенко В.Л. Філософія: Навчальний посібник. – К.: Каравела. – Львів: Новий світ – 2000, 2
Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Новости и инфо для студентов