рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Філолай і середні піфагорійці

Філолай і середні піфагорійці - раздел Философия, ІСТОРІЯ ДРЕВНЬОЇ ФІЛОСОФІЇ   Середній Піфагореїзм Припадає На Початок Нової Доби В Античні...

 

Середній піфагореїзм припадає на початок нової доби в античній філософії, доби, коли становлення філософії в основному закінчується, і ми побачимо, як в елеатів філософія сформулює своє основне питання – питання про відношення буття і мислення.

До цього часу (середина V ст. до н.е.) Піфагорійський союз розпадається. Але піфагорійське вчення все ще живе. Понад те, воно досягає своєї філософської вершини у Філолая.

Життя і праці Філолая.Наявні в нашому розпорядженні відомості про життя і праці Філолая суперечливі. Про нього розповідали, що він, будучи молодим, зміг вирватися з підпаленого кілонівцями будинку Мілона, де в них, нагадаємо, був ніби з'їзд. Усі піфагорійці, які перебували там, крім Філолая й Лізиса, згоріли. Дікеарх (учень Аристотеля, IV ст. до н.е.) стверджує, що в числі загиблих був і Піфагор. У такому випадку Філолай вистрибував з палаючого будинку десь наприкінці VI ст. до н.е. Але на початку IV ст. до н.е. Фслолай зустрічається з Платоном. Отже виходить, що Філолай прожив не менше ста тридцяти років. Однак про таке довгожительство Філолая древні нічого не повідомляють. Тому, очевидно, варто вважати, що при спаленні піфагорійців там не було або Філолая, або Піфагора. В останньому випадку розгром Піфагорійського союзу його політичними супротивниками мав місце десь у середині V ст. до н.е. (як і було прийнято вище). В умовах піфагорійської діаспори, що наступила після розгрому союзу, Філолай покинув «Велику Грецію». Тривалий час він викладав у Беотії, у місті Фіви. Там у нього було багато учнів. У праці Платона «Федон», де розповідається про останній день Сократа, виведений якийсь піфагорієць Кебес із Фів. Він слухач Філолая. Наприкінці свого життя Філолай


все-таки повертається в рідні місця. Він знаходить пристановище в Таренті. Там править могутній стратег Архіт – учень Філолая.

Ще більш заплутане питання про праці Філолая. З ім'ям Філолая древні пов'язували такі твори, як «Вакханки», «Про душу»,«Про рими й міри», «Про природу». Від першого й від другого із цих творів збереглося лише по одному фрагменту, від третього – два. Але всі чотири фрагменти оголошені гіперкритикою підробленими. Багато дослідників заперечують дійсність деяких, а то й усіх фрагментів з твору «Про природу». А таких фрагментів біля двох десятків. Якщо згадати, то від творів Піфагора й інших ранніх піфагорійців взагалі нічого не дійшло, а це величезне багатство. Але гіперкритики стверджують, що чи ледь не всі ці фрагменти – частини якогось твору, що не мав ніякого відношення до Філолая. Цей твір виник нібито в школі Платона не раніше середини IV ст. до н.е. Але навіть якщо прийняти, що збережені фрагменти – частина загиблого в цілому твору Філолая, то залишається неясним, який особистий внесок Філолая в цей твір. Адже існують відомості про те, що Філолай тільки записав і оприлюднив учення чи то інших піфагорійців, чи то навіть самого Піфагора. Справді, згідно з Євсевієм, Філолай «записав учення Піфагора» [ДК 44(32) А 8], а згідно з Деметрієм, він перший випустив у світ книги піфагорійців «Про природу». Виходить, що Філолай не автор, а всього лише видавець піфагорійського твору. І збережені фрагменти належать, навіть якщо допустити, що цей твір все-таки вийшов з надр піфагореїзму, не Філолаю, а якомусь іншому авторові чи авторам.

Крім того, відомо, що Платон, будучи в «Великій Елладі», придбав чи то особисто, чи то через свого друга Діона, чи то в самого Філолая, чи то в його родичів або у філолаєвого учня якийсь піфагорійський твір. І він нібито ляг в основу дуже важливого твору самого Платона – діалогу «Тімей». У зв'язку із цим скептик Тімон навіть обвинуватить Платона в плагіаті. У своїх сатиричних, «антифілософських» віршах він, звертаючись до Платона, скаже: «За велику суму срібла ти купив маленьку книгу. Вибираючи відтіля найкраще, ти навчився писати діалог "Тімей"» (А 8).

Дійсно, діалог «Тімей» мало схожий на інші діалоги Платона. Там розглядається фізика, проблеми космогонії та космології, відсутні в інших платонівських діалогах. В «Тімеї» ми знаходимо суперечність, яка не може не насторожити. З одного боку, Платон стверджує, що фізика – наука недостовірна, і те, що він повідомляє із цієї галузі, – всього лише правдоподібний міф. Але, з іншого боку, в «Твмеї» міститься дуже по-своєму серйозний аналіз спеціальних фізичних питань. До того ж весь зміст діалогу «Тімей» вкладено у вуста не Сократа, як в


більшості інших діалогів Платона, а Тімея – людини з «Великої Еллади». Отже, можна вважати, що в основі «Тімея» лежав якийсь інший твір; можливо, він був піфагорійським. Але ясно одне: «Тімей» не мав нічого спільного з тим самим твором «Про природу», від якого збереглися фрагменти і який так чи інакше древні (всупереч сучасній гіперкритиці) пов'язували з ім'ям Філолая. Зміст цих двох творів зовсім відмінніий. Тому якщо Платон і купив у Філолая піфагорійський твір, те це не був тввр «Про природу», про який ми будемо говорити далі. І ми вважаємо, що це твір Філолая. Доводи гіперкритики, що відносить цей твір до післяфілолаєвых часів, зводяться фактично лише до того міркування, що цей твір був написаний на доричному діалекті, тоді як у часи Філолая філософи писали на іонійськом діалекті. Але Філолай тривалий час жив у Таренті – у доричній колонії. Тому немає нічого дивного в тому, що «Про природу» він написав або записав на цьому діалекті. Однак усе-таки написав або записав?

Цього ми ніколи не дізнаємося. Все-таки немає, очевидно, підстав уважати Філолая всього лише видавцем. Адже про власне вчення Філолая говорить велика доксографія, починаючи з Платона й закінчуючи Боеціем (між ними ціле тисячоріччя). Уже виходячи з однієї цієї доксографії, можна скласти досить високу думку про Філолая, щоправда, більше як про вченого, ніж як про філософа. Древні автори високо оцінювали Філолая. Римський архітектор Вітрувій, очевидно, не випадково називає Філолая в числі тих людей, яких сама природа наділила «гострим і тонким розумом» і «багатою пам'яттю» такою мірою, що вони (у тому числі й Філолай) були, спроможні знати досконало геометрію, астрономію, музику та інші науки, залишивши після себе багато винаходів і пояснень математичного і природничонаукового характеру. Але при цьому не треба, зрозуміло, чекати занадто багато чого. Погляди Філолая і як ученвго, і як філософа так само обмежені й наївні, як і погляди інших античних філософів і вчених V ст. до н.е.

Математика. У галузі математики Філолаю взагалі властиво характерне для піфагореїзму наївне нерозрізнення математичного й фізичного. У Філолая одиниця – усе ще просторово-тілесна величина, частина речовинного простору. Звідси також геометризація арифметики. Всі числа зображувалися Філолаєм як фігури. Просте, нерозкладне на множники число уявлялося йому як витягнута в лінію сукупність просторових точок. Це «лінійне число». Числа, що розкладаються на два рівних множники, уявлялися «квадратними», а на два нерівних – «прямокутними». Числа, що розкладаються на три множники, здавалися вже просторовими, стереометричними, тілами.


Філолай і іншими способами пов'язував арифметичне з геометричним, а через нього – з фізичним. Якщо одиниця – просторово-тілесна точка, то двійка – лінія, трійка – площина, четвірка – найпростіша стереометрична фігура (чотиригранна піраміда – тетраедр).

Особливе місце в ряді натуральних чисел посідала у Філолая десятка (декада). Вона й зображувалася по-особливому, не як прямокутне число зі сторонами в п'ять і у дві одиниці, а як трикутне число, тобто як рівносторонній трикутник (тетраксіс). При такому зображенні декади було наочно видно, що декада – сума перших чотирьох чисел натурального ряду, сума одиниці, двійки, трійки й четвірки. А оскільки одиниця, двійка, трійка й четвірка – арифметичне вираження точки, лінії, площини і тіла, то декада містить у собі всі чотири форми існування просторово-тілесного світу, що мають у такий спосіб космічне значення. Велике враження на піфагорійців зробило також те, що десятка містила в собі однакову кількість простих (1, 2, 3, 5, 7) і складних ( 4, 6, 8, 9, 10), парних і непарних чисел.

Цікаво, що при всій своїй «витонченості» математика Філолая була обтяжена міфологічними асоціаціями. Наприклад, Філолай називав кут дванадцатикутника «кутом Зевса». Можливо, що він хотів цим сказати, що Зевс – головний із числа дванадцяти олімпійських богів.

Космогонія і космологія.Ще більш обтяжені міфологічними образами космологія і космогонія Філолая. Центр світобудови він називає всесвітньою Гестією. Гестія – одна з олімпійських богинь, надприродне уособлення домівки і родини. За Стобеєм, Філолай у творі «Про природу» писав: «Перше злагоджене (гармонічно влаштоване), єдине, що перебуває в центрі [світової сфери], називається Гестією» (В 7). Це також «будинок Зевса», мати і вівтар богів. Три частини світобудови Філолай називає відповідно Олімпом, Космосом і Ураном.

І в цьому міфологічному контексті Філолай проводить думку про рухливість Землі, про те, що Земля – не центр світобудови. Для античності ця думка була видатною. Однак до здогаду про негеоцентричність світобудову Філолай приходить не науковим шляхом, а з міркувань ціннісного порядку. У центр світу Філолай поміщає не Землю, а вогонь, тому що вогонь представляється йому більш досконалим, ніж земля. Тому саме вогонь, а не земля, повинен перебувати в центрі й бути початком усього сутнього. Цей вогонь – не Сонце, а якийсь Центральний вогонь – Гестія, «будинок Зевса». З нього все виникає: «Центральний вогонь є перше за природою» (А 16).

Вся світобудова скінченна. Вона покрита вогненною сферою. Її-то Філолай і називає Олімпом. Центральний вогонь перебуває в центрі цієї олимпійськой сфери. Довкола нього перебуває у спокої ніби центральне


ядро світу – те, що Філолай називає Ураном. Туди входять Місяць (він, як і Земля, обертається нібито навколо центру), Земля і якесь «Протиземля» (Антихтон). Навколо цього центрального ядра – Урану – аж до Олімпу розташоване те, що Філолай називає Космосом. У ньому так само, як і Місяць в Урані, навколо Центрального вогню рухаються Сонце, п'ять відомих до винайдення телескопа видимих неозброєним оком планет (Меркурій, Венера, Марс, Юпітер, Сатурн) і зірки. Такі три частини всесвітньої сфери.

Земля, що перебуває у сфері Урана, рухається навколо Центрального вогню похилим колом. Сонце ж – зовсім не розпечене тіло. Це холодна кристалічна маса, і сонячне світло – відбите Сонцем світло Центрального вогню, з Землі не видимого.

Місяць подібний до Землі й населений тваринами і рослинами, більшими й більш гарними, ніж земні. Місячний день дорівнює земному дню. Найбільш темне місце в космології Філолая – Антихтон (Протиземля), очевидно придуманий для рівного рахунку. Філолай буквально поклонявся декаді. А небесних тіл у нього виходило дев'ять: 1) зірки в цілому, 2-6) планети, 7) Сонце, 8) Місяць, 9) Земля. Антихтон став десятим. Олімп і Центральний вогонь як центр і периферія світобудови тут не розглядались. Антихтон загороджував Землю від Центрального вогню, тому з Землі не видимого.

Таким чином, у космології й у космогонії Філолая першенствує вогонь. Це продовження лінії Геракліта. Філолай перший з античних учених зробив крок до геліоцентризму, другий крок зробить у III ст. до н.е. Аристарх Самоський.

Філософія.Як піфагорієць Філолай все сутнє у світі намагався пояснити за допомогою чисел. Знайшовши суть (формулу) стереометричної фігури в четвірці, Філолай на цьому не зупинився. П'ятірка – якість і кольори, шістка – натхненність, сімка – і розум, і здоров'я, і світло, вісімка – любов і дружба, мудрість і винахідливість (А 12). Саму світобудову Філолай конструює з межі (пераса), безмежного (апейрона) і гармонії.

Твір Філолая «Про природу» починався так: «Природа ж при влаштуванні світу утворилася зі з'єднання безмежного й межі; весь світовий порядок і всі речі в ньому [являють собою з'єднання цих двох первнів]» (В 1). Ці два первні у Філолая не мають внутрішньої єдності, це «не діалектичні, а перебуваючі у спокої визначення» (Гегель). Тому вони мають потребу в чомусь, що б їх пов'язувало. Таку сполучну ланку Філолай добачав у гармонії. Він дає таке визначення гармонії: «Гармонія – це поєднання різнорідного і згода незгодного» (В 10). Межа – це число. Безмежне – тілесний простір. Світобудова – організований числом простір. Числа – межі, що впорядковують апейрон як якусь невизначену матерію, стихію. Вище космічне число – усе та ж декада. Декада «велика й досконала, все виконує


і є первень (першооснова) божественного, небесного й людського життя» (В 11).

Гносеологія.Філолай протиставляє надмісячний світ – Космос підмісячному – Урану. Перший світ – світ порядку й чистоти. Щодо нього можлива мудрість. Другий світ – світ безладно народжуваних і виникаючих речей. Щодо них можлива лише чеснота. У Космосі панує межа. В Урані – безмежне. Але й там є межа. Гносеологія Філолая онтологічна: істина властива самим речам тією мірою, якою безмежне організоване межею, матерія – числами. У Філолая сказано про це дуже виразно: «Нічого хибного не приймає в себе природа за умови гармонії й числа. Неправда і заздрість властиві безмежній, божевільній і нерозумній природі» (В 11). Філолай міг би сказати: «Де немає числа й міри – там хаос і химери». (Однак зазначимо, що не все має число: справжнв цінності безцінні). Якби у світі був лише апейрон, то світ був би непізнаваний: «Згідно з Філолаєм, якби все було безмежним, то зовсім не могло б бути предмета пізнання» (В 3). При цьому у Філолая й у гносеології головне місце посідає декада. Все пізнається лише з її допомогою. Філолай називає декаду вірою і пам'яттю й навіть богинею пам'яті – Мнемосиною. Отже, міфологічна богиня пам'яті Мнемосина витлумачена Філолаєм як десятка, декада. Вона лежить в основі обчислення. Вона ж – основа смислової пам'яті.

Як і Алкмеон, Філолай пов'язував мислення з діяльністю мозку. Однак душа безсмертна. Душа «огортається в тіло за посередництвом числа й безсмертної, безтілесної гармонії» (В 22). Філолай був прихильником учення про метемпсихоз (див. «Федон» Платона).

Філолай і Геракліт.Прообраз понять межі й безмежного в Геракліта містився в його вченні про логос і про вогонь. Однак вони були єдині. Філолай же дуаліст. Відмінність Філолая від Геракліта пов'язана насамперед із ученням про гармонію. У Геракліта гармонія – сходження розбіжного. Геракліт був моністом. Він виходив з єдиного, що роздвоюється, сповненого внутрішньої боротьби й пов'язаного внутрішньою таємницею, прихованою в цьому роздвоєнні гармонією. Він обурюється тими, хто не розуміє, як «розбіжне із самим собою приходить до злагоди, самовідновлюваної гармонії лука і ліри». У Філолая як дуаліста гармонія – зовнішня стосовно межі й безмежного сила.

Філолай і Анаксимандр.В Анаксимандра апейрон – єдиний первень і основа світу. Виділяючи з себе протилежності, апейрон породжує межу як міру. Втрата міри речами в силу їхньої агресивності – причина їх апейронізации, їхнього розчинення в апейроні, їхньої загибелі. Оскільки апейрон – єдиний первень, усі речі, що виникають з апейрона, випадкові й винні. У них немає свого заступника. У Філолая ж речі мають свого заступника. Це межа, перас.


Інші середні піфагорійці.До середнього піфагореїзму, що існував у V ст. до н.е., варто віднести також учня Філолая Евріта, ботаніка Менестора, математика Феодора й космолога Екфанта, а також космологів Гікета й Ксуфа. Піфагорійцями називали також і хіоських математиків Енопіда й Гіппократа, й аргоського скульптора Поліклета, і містобудівника Гіпподама Мілетського. Але Аристотель рішуче розділяє, з одного боку, «італійських (мислителів) і так званих піфагорійців», а з іншого боку – «прихильників Гіппократа Хіоського і його учня Есхіла». Немає підстав бачити піфагорійця і в Енопіді. Що ж стосується Гіппона, то суть його вчення близька до вчення Фалеса. Як єдиний первень світобудови Гіппон приймав воду. При цьому він був більш послідовним матеріалістом, ніж Фалес. Якщо той наділяв цю стихію божественними й розумними якостями, то Гіппон подолав цю міфологічну образність першого філософа Європи. Не дивно, що Гіппона називали «безбожником».

Гікет і Екфант.Обидва вони з Сіракуз. Обидва вчили про обертання Землі навколо своєї осі. Але при цьому вони залишалися геоцентристами, уступаючи щодо цього Філолаю. Вони вважали, що всі рухи на небі – ілюзія, викликана добовим обертанням Землі.

Крім того, Екфант був першим атомістом. Він учив, що первні всього – «неподільні тіла й порожнеча» [ДК 51 (38)2]. Перехід від піфагорійських просторово-тілесних монад до атомів був логічний. Але монади однакові. «Неподільні» ж Екфанта відрізняються одна від одної величиною, формою і силою. Створений з атомів і порожнечі світ єдиний і кулястий, він рухається розумом і управляється «промислом».

Евріт і Феодор.Эвріт довів учення піфагорійців про числа до крайності. Він намагався знайти власне число для кожного виду, зображуючи цей вид (наприклад, людину) різнобарвними камінчиками (мозаїка). Число виду визначається тією кількістю цих камінчиків, які знадобляться чи то для заповнення контуру типового зображення тієї чи тієї тварини або людини, чи то для заповнення всієї площі зображення (це неясно). Архіт іронізував над Еврітом, говорячи, що в того в такий спосіб виходить, що «все це – (число) людини, це – (число) коня» [ДК 45 (33)].

На відміну від Евріта Феодор з Кірени був серйозним математиком. Він примикав до сократівського гуртка. Після страти Сократа Феодор покинув Афіни. Потім до нього прибув Платон, який також залишив свою батьківщину, після здійсненого там обивателями злочину проти філософії. Платон вивів Феодора у своєму діалозі «Теетет». Теетет – учень Феодора, який навчав його астрономії, гармонії та арифметиці. Феодор займався проблемою несумірності, що так важко вразила піфагореїзм. Він же встановив, що сторони квадратів, чия площа дорівнює 3, 5, 7,..., 17 квадратним одиницям, непорівнянні як одна з одною, так і зі стороною квадрата, чия площа дорівнює одній


квадратній одиниці. Справді, кожна сторона цих квадратів буде відповідно дорівнювати квадратному кореню з 3, 5, 7,..., 17.

Поліклет і Гіпподам.Знаменитий скульптор Поліклет написав трактат «Канон», у якому він установив, що краса тіла людини полягає в симетрії його частин, у числових співвідношеннях між їхніми величинами. Він створив статую ідеальної людини, яку також назвав «Канон». Статуя загинула, а від трактату збереглися незначні уривки. Оскільки Поліклет знайшов сутність краси в числі, його часто відносять до піфагорійців.

Гіпподам Мілетський, який розпланував при Периклі Пірей, також перебував під впливом піфагореїзму з його культом міри. Його місто розпадалося на строго прямокутні квартали. Гіпподам займався й соціальними проблемами. Тут над ним домінувало число 3. Він створив проект найкращого державного устрою. В ідеальній державі Гіпподама три класи: ремісники, хлібороби і воїни, три частини території: священна, суспільні й приватна, там три види законів.

Іон Хіоський.Число 3 благоговійно шанувалося й Іоном Хіоським, виведеним в однойменному діалозі Платона. Іон написав твір «Триагм». В одному зі збережених фрагментів говориться, що у світі переважає число 3. Публіцист і оратор Ісократ (V – IV ст. до н.е.) в одній зі своїх промов також повідомляє, що Іон приймав три первні.

Менестор.Піфагорієць Менестор із Сібаріса був першим ботаніком. Його цікавили питання будови рослин, причини їхньої плодоносності й безплідності, причини неодночасного росту й цвітіння різних рослин. Менестора цікавили причини здоров'я живих організмів. Це здоров'я він пояснював рівновагою в них протилежних якостей, особливо тепла й холоду.

Такі представники середнього піфагореїзму. Їхні погляди говорять про безглуздість трактування Піфагорійського союзу як ворожої науці релігійно-політичної організації. Вони говорять про те, що Піфагорійський союз був видатною науково-філософською школою, традиції якої залишалися живі тривалий час через після її загибелі.

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ІСТОРІЯ ДРЕВНЬОЇ ФІЛОСОФІЇ

Пропонована прихильній увазі читача книга «Філософія древнього світу» охоплює період генези філософії та початковий період об'єктивного історичного…

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Філолай і середні піфагорійці

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ПЕРЕДМОВА
  Пропонована прихильній увазі читача книга «Філософія древнього світу» охоплює період генези філософії та початковий період об'єктивного історичного процесу філософування (протофілос

Філософія як вид світогляду
  Проблема генези філософії розпадається на сім питань: Що таке філософія? З чого вона виникла? Як вона виникла? Коли? Де? Чому? Навіщо? Ми стверджуємо, що філософія – вид св

З чого виникла філософія
  На цей рахунок існують дві крайні концепції і три середні. Відповідно до першої крайньої концепції, філософія ні з чого не виникала. Вона настільки якісно відмінна від попе

Як виникла філософія
  Філософія виникла як розвязання суперечності між ХМРСК і інтелектуальною діяльністю людини, пов'язаною з вирішенням реальних задач життєзабезпечення роду і племені. Розвяза

Коли виникає філософія
  Профілософія – лише необхідна, але недостатня умова генези філософії. Це тільки можливість філософії. Щоб вона стала дійсністю, необхідні сприятливі економіко-соціально-політичні ум

Де виникає філософія
  З цього питання також є розбіжності. Деякі з філософів і філософознавців начисто заперечують східну філософію як філософію. Існує нібито лиш європейська філософія. З цього погляду,

Історія філософії
Об'єктивна історія філософії.Історія філософії – це насамперед об'єктивний історичний процес філософської творчості, частина історії світової культури і цивілізації. Історія філосо

На Древньому Сході
  ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В ІНДІЇ*     Історики виділяють у реальній історії Древньої Індії такі вісім періодів: 1) первісноо

ПРОФІЛОСОФИЯ
  Ведійська профілософія.Древньоіндійський світогляд характеризується могутнім розвитком у ньому профілософії, перехідних форм від міфологічного світогляду до світогл

Веданги й упанішади
  Веданги.Веданги – додаткові частини Вед, смріті, що сприяють їхньому розумінню. Крім шести веданг у смріті входять дві сутри, «Закони Ману», пурани, ітіхаси («Махаб

ДАРШАНИ
  У середині I тисячоріччя до н.е. в Індії на непорушному фундаменті сільських общин почав складатися другий економічний уклад, пов'язаний з відокремленням ремесла від сільського госп

Вайшешика
  Санскритське слово «вайшешика» (vaicesika) означає як прикметник «своєрідний, особливий», а як іменник (сер.р.) «особливість». Родоначальником вайшешики був мудрець на ймен

Джайнізм
  Термін «джайнізм» походить від слова «джіна» – переможець. Представники джайнізму – джайни – ведуть своє вчення з міфічних часів, пов'язуючи фантастичну передісторію джайнізму з дія

Буддизм
  Другою після джайнізму формою антибрахманського руху кшатріїв у системі древньоіндійського світогляду став буддизм. Будда.На північній окраїні долини Гангу

Чарвака-локаята
  На відміну від інших даршан, чарвака-локаята категорично відкидає Веди, не вірить у життя після смерті, спростовує існування Бога в будь-якому розумінні, у тому числі і як Атмана-Бр

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В КИТАЇ
  Китай у стародавності.Древній Китай знаходився там же, де й сучасний, але займав значно меншу площу, спочатку дуже малу. Колискою китайської культури і цивілізації

ПРОФІЛОСОФІЯ
  Як було сказано вище, профілософія складається з двох суперечливих, але на поверхневий погляд єдиних і навіть начебто нероздільних (мнимий синкретизм) частин. Це 1) художньо-міфолог

ФІЛОСОФСЬКІ ШКОЛИ
  Особливості древньокитайської філософії. Школи.Філософія в Китаї виникає наприкінці Лего й досягає свого найвищого розквіту в наступний період Чжаньго. Цей період «

Конфуціанство
  Древньокитайське конфуціанство представлене багатьма іменами. Головні з них Кун Фу-цзи, Мен-цзи і Сюнь-цзи. Кун Фу-цзи.Родоначальник древньокитайської філо

Номіналізм
  До люблячих порозмірковувати моїстів примикають китайські філософи, яких на Заході назвали номіналістами, тобто школою імен (латинське слово «номіна» означає «ім'я»). Китайською ж м

Даосизм
  «Дао де цзин» і Лао-цзи.«Дао де цзин» («Книга про дао і де») – видатне творіння древньокитайської філософської думки, головна праця даосизму. На відміну від конфуці

Початок філософії в Японії
  У цивільній історії Японії проглядаються три великих періоди: 1) патріархальне первіснообщинне суспільство, 2) феодальне суспільство (середина VI ст. – середина XIX ст. н.е.), 3) пе

Вавилонія
  Територія Месопотамії, або Межиріччя, складається з двох частин: північного передгір'я та південної низовини. Вона була заселена вже в період палеоліту. В IV тисячоріччі до н.е. у п

Фінікія
  Фінікія перебувала на території нинішнього Лівану. Як і всі розвинені частини «смуги древньої цивілізації», Фінікія почала з неоліту, пройшла халколіт, або енеоліт, тобто м

Ферекід
  До орфічної космотеогонії примикає світогляд Ферекіда. Його міфологія – плід свідомої міфотворчості. Батьківщина Ферекіда – невеликий острів Сірос, розташований неподалік від Делоса

Мілетці
  Першою філософською школою Еллади, а тим самим і Європи була Мілетська школа, що виникла, однак, у Малій Азії. Фалес.Засновником філософської школи в Мілет

ГЕРАКЛІТ
  Пора розквіту, акме (сорокаліття), Геракліта припало на 69-ю олімпіаду, тобто на 504 – 501 р. до н.е. Батьківщина Геракліта – сусідній з Мілетом поліс Ефес. Геракліт належав до царс

Піфагор і ранні піфагорійці
  Джерела піфагореїзму.Хоча без піфагорійців важко собі уявити античну філософію і навіть античну культуру, нічого цілком достовірного ми про піфагореїзм, особливо ра

Ксенофан
  Ксенофан походив з Іонії, з поліса Колофона. Час життя філософа визначається з його слів: «От уже шістдесят сім років, як я з моїми думами ношуся по еллінській землі. А перед тим ме

Парменід
  Вчення Парменіда – вже зріла форма філософіїеэлеатів. Саме Парменіид розвинув поняття єдиного світового бога Ксенофана в поняття єдиного буття й порушив питання про співвідношення б

АНАКСАГОР
  Тепер ми тимчасово покинемо «Велику Елладу». Під час греко-перських війн (500 – 449 р. до н.е.) Афіни були зруйновані Ксерксом, однак переможне для греків закінчення цих війн сприял

ЛЕВКІП І ДЕМОКРІТ
  Учення Левкіпа й Демокріта – вершина античного матеріалізму. Об'єктивний ідеалізм Платона протистояв матеріалізму Демокріта. Епоха Демокріта і Платона – епоха зрілості античної філо

СОФІСТИ
  У другій половині V ст. до н.е. у Греції з'являються софісти. В умовах античної рабовласницької демократії риторика, логіка та філософія потіснили у системі освіти гімнастику і музи

Протагор
  Життя і праці. Акме Протагора припадає на 84-ю олімпіаду (444 – 441). Це означає, що Протагор народився в 80-х роках V ст. до н.е. Отже, якщо прийняти третю версію

Антифонт
  І про цього софіста, якого також відносять до старшої групи, відомо небагато. Його згадує, зокрема, Плутарх у «Життєписі десяти ораторів». Як і Гіппій, Антифонт займався науками (ас

МОЛОДШІ СОФІСТИ
  З молодших софістів, які діяли вже наприкінці V – початку IV ст. до н.е., найцікавіші Алкідам, Трасімах, Крітій і Каллікл. Алкідам.Один з учнів Горгія моло

Кіренаїки
  Аскетизмові кініків протистояв гедонізм кіренаїків. «Гедоне» – насолода. Гедонізм – етичне вчення про насолоду як вищу цінність у житті. Гедонізм – різновид евдемонізму. «Евдемонія»

Мегарики
  У центрі уваги філософів Мегарської школи проблема одиничного й загального. На відміну від кініків і кіренаїків, які стверджували, що існує тільки одиничне, мегарики учили, що існує

Онтологія
  Предмет філософії.В Аристотеля філософія досить чітко виділяється з усієї сфери знання, хоча й у нього цей процес ще не закінчений. Звідси розрізнення ним «першої ф

Теологія
  Такою триєдиною причиною в Аристотеля виявляється бог. Тим найперша філософія Аристотеля обертається теологією. Як формальна причина бог – вмістище всіх надприродних, відособлених в

Попередні вчення
  Аристотель – перший історик філософії. При розгляді будь-якої проблеми він насамперед прагне з'ясувати, що про це думали до нього. Тому історико-філософськими екскурсами пронизані в

Філософія математики
  Аристотель намагався з'ясувати не тільки предмет філософії, а й предмет математики, відрізнити предмет математики від предмета філософії. При цьому Аристотель розрізняє загальну мат

Космологія
  Вчення Аристотеля про природу, про нескінченність, простір, час, рух застосовується ним до побудови картини світу – космології. Це найбільш слабка частина його світогляду. Нині, кол

Біологія
  Аристотель – засновник біології як науки. Як астроном, Аристотель був систематизатором і популяризатором, і до того ж не найкращим. Як біолог він – піонер. Оскільки ми пише

ДРЕВНЯ СТОЯ
  Другою, після епікуреїзму, істотно новою елліністичною філософською школою стала так звана Стоя. Вчення Стої – стоїцизм – має тривалу історію, починаючи із джерел еллінізму й аж до

СКЕПТИКИ
  Термін «скептицизм» походить від давньогрецького слова «скепсис», що означає «розгляд, розглядання, розбір, коливання», і позначає напрям у гносеології, який методично проводить дум

Пірронізм
  Піррон.Родоначальником повного і крайнього скептицизму був Піррон (360 – 270 р.). Він походив з пелопоннеського міста Еліди (неподалік від Олімпії з її олімпійським

Пробабілізм
  Середня Академія. Аркесилай(315/4 – 241/40р.). Аркесилай став схолархом у 265 р. і був ним п'ятнадцять років – до 240 р. Він походив з еолідської Пітани (Мала Азія)

Скептицизм Енесідема й Агріппи
  Після Клітомаха академічний скептицизм почав сходити зі сцени. Але зате друге народження дістав крайній скептицизм, який пов'язують з Енесідемом і Агріппою. Ми нічого, щоправда, не

ЕКЛЕКТИЗМ
  Еклектизм – закономірний наслідок скептицизму, який зробив антифілософські висновки з філософського плюралізму, з відмінностей і навіть суперечностей між школами філософії, яких до

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ НА ДРЕВНЬОМУ СХОДІ
Початок філософії в Індії..................................................................... 33 Профілософія ............................................................

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В ЄВРОПІ
Профілософія ......................................................................................... 155 Гомер (155) Гесіод (158) Орфіки (165) Ферекід (169) «Сім мудреців» (170)

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги