рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Протагор

Протагор - раздел Философия, ІСТОРІЯ ДРЕВНЬОЇ ФІЛОСОФІЇ   Життя І Праці. Акме Протагора Припадає На 84...

 

Життя і праці. Акме Протагора припадає на 84-ю олімпіаду (444 – 441). Це означає, що Протагор народився в 80-х роках V ст. до н.е. Отже, якщо прийняти третю версію дати народження Демокріта, то Протагор був старший від нього на чверть століття.

Однак цьому суперечить поширена у стародавніх греків легенда, відповідно до якої саме Демокріт прилучив Протагора до освіти, а потім і до філософії. Відповідно до цієї легенди, батько Протагора був багатою людиною, і сам Протагор, як і Демокріт, спілкувався з перськими магами під час походу Ксеркса в Елладу. (Але Протагору тоді було чотири роки, а Демокріту, навіть якщо прийняти першу версію дати його народження, – біля десяти років). У молодості Протагор промишляв ремеслом носія дров (це суперечить відомостям про багатого батька). Демокріт, випадково побачивши Протагора з величезною в'язкою дров на спині, зацікавився, як тому вдалося охопити дрова однією короткою мотузкою і тримати їх у рівновазі. Демокріт доглянув тут геометричний розрахунок і прийшов у замилування від дотепності й спритності цієї неосвіченої людини. Він сказав: «Дорогий юначе, оскільки в тебе видатні здібності робити все добре, то ти можеш зробити разом із мною більш


значні й кращі справи» (Л LXX). Демокріт наблизив Протагора до себе і навчив його філософії. Така легенда.

Однак ця легенда суперечить самій собі. Неясно, чому син багатія, що спілкувався з магами, виявився неосвіченим носієм дров. І неясно, як Протагор міг виявитися значно молодшим від Демокрита. Більш ясно, однак, що Протагор і Демокріт – земляки. Справа відбувалася в Абдерах. Правда, місцем народження Протагора вказують і іонійське місто Теос.

Протагор був професійним викладачем риторики і еристики – мистецтва мовлення і мистецтва суперечки. Він одним із перших став брати гроші за навчання філософії. Протагор об'їхав всю Елладу. Був він і у «Великій Греції», де написав закони для міста Фурії. В Афінах, де Протагор був двічі, з доручення Перикла він розробив проект нової конституції, однак незабаром був схоплений і засуджений до страти. Причиною послужила його книга «Про богів», яка була конфіскована й привселюдно спалена. Зрештою Протагора вигнали з Афін. Він потонув у Мессинській протоці на шляху з Південної Італії в Сицилію.

Протагору належало понад десяток творів. Серед них «Про сутнє», «Про науки», «Про державу», «Про богів», «Дебати, або Мистецтво сперечатись», «Істина, або спростовуючі промови». Жоден з них до нас не дійшов за винятком лише невеликих фрагментів. Найважливішими джерелами наших знань про Протагора і його вчення є діалоги Платона «Протагор» і «Теетет» і трактати Секста Емпірика «Проти вчених» і «Три книги пірронових тверджень». У цих трактатах прослизає коротка, але разом з тим абсолютно незамінима характеристика найважливіших моментів світогляду Протагора.

Онтологія.В основі релятивізму Протагора, його вчення про відносність знання лежать певні уявлення про світ. Протагор – матеріаліст. За Секстом Емпіриком, Протагор вважав, що «основні причини всіх явищ перебувають у матерії» (Секст Эмпирик. Соч. В 2 т. Т.2. М., 1976. С. 252. Далі – СЕ. 2. С. 252). Але головна властивість матерії, за Протагором, – не її об'єктивність і не наявність у матерії якогось закономірного первня, а її мінливість, плинність. У цьому Протагор опирався, очевидно, на Кратіла, який украй односторонньо витлумачував гераклітівську діалектику, доглянувши в ній тільки один крайній релятивізм. Якщо Геракліт стверджував, що в ту саму ріку не можна ввійти двічі, тому що на того, хто входить течуть усе нові води, що не можна двічі доторкнутися до однієї й тієї ж смертної сутності, то Кратіл стверджував, що в ту саму ріку не можна ввійти й один раз. Протагор поширив цей принцип абсолютної мінливості матерії і на пізнаючого суб'єкта: постійно змінюється не тільки світ, але й сприймаюче його одухотворене тіло. Тому Секст Емпірик продовжує: «Ця людина


говорить, що матерія плинна, і при плині її на місці втрат її виникають безперервні поповнення, і сприйняття перемішуються та змінюються, з огляду на вік і інший устрій тіл» (Там же). Отже, як суб'єкт, так і об'єкт неперервно змінюються. У цій тезі перше онтологічне обґрунтування Протагором релятивізму софістів.

Друге обґрунтування полягає в тезі про те, що ніщо не існує саме собою, а все існує і виникає лиш у відношенні до іншого. Цей відтінок релятивізму Протагора Платон виразив так: «Ніщо не є самим собою, але все завжди виникає у зв'язку з чимось» (157 В).

Третє обґрунтування релятивізму полягає в тезі, відповідно до якої все зміняються не як завгодно, а так, що все існуюче у світі постійно приходить у протилежне собі. Тому всяка річ містить у собі протилежності. Уточнюючи цей висновок, Аристотель би сказав, що одна протилежність перебуває в речі актуально, а інша – потенційно. Але в часи Протагора філософи ще не з᾽ясували наявність двох видів сутнього – актуального і потенційного, а тому теза Протагора, що сходить до діалектики Геракліта, могла здаватися правдоподібною.

Гносеологічні висновки. З усіх цих онтологічних принципів релятивізму Протагор зробив сміливий гносеологічний висновок. Якщо все змінюється і переходить у протилежне собі, то про кожну річ можливі дві протилежних думки. Діоген Лаертський повідомляє, що Протагор «перший сказав, що про всяку річ є дві думки, протилежні одна одній» [ДК 80(84) А1], чим, відповідно до Климента, дуже вплинув на розвиток еллінського світогляду: «Ідучи по стопах Протагора, елліни часто говорять, що про всяку річ є дві думки, протилежні одна одній» (А 20).

Багато в чому це вірно й дотепер. У повсякденній мові ми говоримо: «з одного боку» і «з іншого боку». Але все-таки необхідно при цьому вирішити, яка зі сторін провідна, головна, визначальна. Інакше ми скотимося на позиції релятивізму й агностицизму. Протагор ішов саме в цьому напрямку. Абсолютизувавши наявність у будь-якій речі й у будь-якому процесі двох протилежних сторін і тенденцій та прийшовши до переконання про можливість двох протилежних думок про річ або процес, Протагор зробив надмірний висновок про те, що «все істинне».

Це твердження Протагора було піддане критиці з боку Демокріта, Платона й Аристотеля. Демокріт і Платон заперечували Протагору, підкреслюючи, що твердження «будь-який плід уяви є істинним» обертається проти самого себе. Адже «якщо будь-який плід уяви є істинним, у такому випадку і та думка, що не всяка уява істинна, оскільки вона приймається уявою, буде істинною, і в такий спосіб твердження, що всяка уява істинна, стане неправдою» (А 15). Аристотель у «Риториці»


писав: «[Справа Протагора] є неправда й неістина, а гадана правдоподібність, і [їй немає місця] в жодному мистецтві, крім як у риториці та еристиці». Протагор учить «робити найслабшу промову найсильнішою» (II 24).

Однак ці заперечення не збентежили б Протагора. Він, так би мовити, релятивіст у квадраті. Сенека повідомляє, що Протагор у своєму вченні заходив так далеко, що й сам стверджував, що однаково можна говорити «за» і «проти» не тільки про всяку річ, а й про те, що про всяку річ можна однаково говорити «за» і «проти», тобто Протагор допускав, що його теза про те, що про одну й ту ж річ можливі дві протилежних думки, істинна не більше, ніж протилежна теза про те, що про одну й ту ж річ не може бути двох протилежних думок. Але це вже нісенітниця, тому що останнє перекреслює перше. Сказати, що однаково істинне судження «ця стіна біла» і «ця стіна чорна, або не-біла», тому що ця біла стіна поступово стає брудною, ще можна. Але назвати однаково істинними судженнями: «істинно, що можна сказати, що "ця стіна біла" і "ця стіна чорна, або не-біла" і "істинно, що цього не можна сказати, тому що стіна або біла, або чорна, не-біла"», – зовсім інша справа. Тут ми вступили вже у сферу законів мислення, а не законів буття. Буття може бути і таким, і таким, але мислення про буття може бути тільки певним і однозначним, хоча б навіть умовно. Ми не можемо мислити рух, не зупинивши його.

Головна теза Протагора.Однак головне у Протагора не твердження того, що все истинне, оскільки про кожну річ можливі протилежні, взаємовиключні думки в силу перетворення всього в протилежне собі. У такій ситуації людина не може орієнтуватись у світобудові. Треба вибирати між двома протилежними думками. Цей вибір людина робить, приймаючи одну думку й відкидаючи протилежну їй. Людина вільна. Із цих, як здається, міркувань і випливає знаменита теза Протагора, що міститься в його «Спростовуючих промовах». У Секста Емпірика ми читаємо: «На початку своїх "Спростовуючих промов" він (Протагор. – А.Ч.) проголосив: "Людина – міра всіх речей, існуючих, що вони існують, неіснуючих же, що вони не існують"». Шість-сім століть раніше Платон передавав ці ж слова Протагора в такому контексті: «Сутності речей для кожної людини особливі, – за словами Протагора, який стверджує, що "міра всіх речей – людина", – й, отже, якими мені здаються речі, такими вони й будуть для мене, а якими тобі, такими вони будуть для тебе» (Платон. Соч. В 3 т. T.I. M., 1968. С. 418. Далі – Платон. 1. С. 418). В іншому своєму творі Платон, знову наводячи слова Протагора: «Міра всіх речей – людина, існуючих, що вони існують, і неіснуючих, що вони не існують», – пояснює: Протагор «говорить тим самим, що, мовляв, якою мені здається


річ, така вона для мене і є, а якою тобі, така ж вона, у свою чергу, для тебе» (152 А). Далі йде приклад: «Хіба не буває інколи, що дує той самий вітер, а хтось мерзне при цьому, хтось ні? І хтось не занадто, а хтось сильно?» (152 В). Одній людині вітер «здається», продовжує Платон, холодним, а іншій ні. Але «здаватись» означає «відчуватися» (Платон. 2. С. 238). Виникає питання: чи можна сказати, що вітер холодний сам собою або ж тільки холодний стосовно когось?

Друге обґрунтування релятивізму Протагором говорить про те, що ніщо не існує і не виникає саме собою, а лише у відношенні до іншого. Тому питання про те, чи холодний вітер сам собою чи ні, безглузде, як і питання про те, чи існує вітер сам собою, тому що те, що для одного вітер, для іншого може й не бути таким, одного він збиває з ніг, а інший його не помічає. Платон робить висновок, що Протагор правий у своєму твердженні суб'єктивності відчуттів, але він не правий в утвердженні того, що всі вони істині. Насправді у відчуттях немає істини, суб'єктивність відчуттів говорить про те, що відчуття не є знання. Тут не праві ні Протагор, ні Платон. Звичайно, чуттєва картина світу антропоморфна. Не випадково на її основі й виникає соціоантропоморфічний світогляд. Але її треба аналізувати, а не проголошувати в цілому істинною чи помилковою. Тут необхідний критерій практики. Але в Протагора такого критерію нема.

Критерій.Але все-таки чи є в Протагора який-небудь критерій істини? Що все-таки дозволяє людині висловлювати певні судження про світ? Тут позиція Протагора не у всьому ясна. Секст Емпірик стверджує, що Протагор взагалі не мав ніякого критерію: «Виходить, якщо не можна нічого взяти поза [суб'єктивним] станом, то треба довіряти всьому, що сприймається відповідно до певного стану. У зв'язку з цим деякі й прийшли до висновку, що Протагор відкидає критерій, тому що цей останній хоче бути цінителем існуючого самого собою та розрізнювачем істини і неправди, а вищезгаданий чоловік не залишив ні чогось самого собою (друге обґрунтування. – А.Ч.), ні неправди» (СЕ. 1. С. 73). Однак є й інші відомості, згідно з якими Протагор учив, що ніхто не має помилкової думки, але одна думка може бути якщо не більш істинною, то кращою від іншої (Платон 167 В). Думки мудреця кращі від думок звичайних людей. Тут Протагор переходить на позицію Демокріта, який робив мірою всіх речей не будь-кого, а мудреця, проголошуючи, що мудрець – міра всіх речей.

Але головне все-таки не в цьому. Головним критерієм, за Протагором, є вигода. Тут ми вже переходимо від його гносеологічного релятивізму до його релятивізму етичного.

Етичний релятивізм.Звичайно, критерій вигоди обмежений, тому що він діє лише у випадку, коли ми визначаємо, що добре, а що


погано. Подібно до того як немає об'єктивного тепла й холоду, так немає й об'єктивного добра і зла. Звичайно, можуть сказати, що добро те, що добре твоїй батьківщині, і погано те, що їй погано, але держава складається з індивідів і те, що корисне одному з них, шкідливе іншому. Добро і зло відносні. При визначенні того, що добре, а що погано, треба виходити зі своєї користі й вигоди, як особистої, так і (у найкращому разі) державної. Так, Протагор обґрунтовував діяльність софістів, які прагнули не до істини, а до перемоги над своїми супротивниками в суперечці або позові. Природу не можна обдурити, а людину можна. Панування над природою не можна побудувати на обмані, панування одного класу суспільства над іншим можна. Софістика в крайньому її прояві й слугує цьому.

Філософія історії. Удіалозі Платона «Протагор» описана бесіда Сократа з Протагором з питання, що таке чеснота і чи можна їй навчити (Протагор навчав доброчесності за великі гроші). У цьому зв'язку Платон приписує Протагору історичний міф. Мета його – довести, що доброчесності навчити можна. Коли боги із суміші землі й вогню створювали всі види живого, вони доручили братам-титанам Прометею та Епіметею розподілити здібності між цими видами. Взявшись за це сам, простодушний і непередбачливий Епіметей нічого не залишив людям. Людина залишилася голою і невзутою, позбавленою природної зброї – іклів, рогів і т.ін. Рятуючи ситуацію, Прометей викрав для людей з майстерні Гефеста й Афіни вогонь і знання ремесел і мистецтв, за що потім поніс відоме покарання, але він не зважився викрасти у Зевса вміння жити суспільством, через що перші люди, хоча вони й могли говорити, поклонятися богам, будувати будинки, шити одяг і взуття, обробляти землю, не могли жити спільно і масами гинули від хижих звірів. Тоді Зевс доручив Гермесу прищепити людям сором і правду, а на питання останнього, чи повинен він, Гермес, наділити цим дарунком усіх людей або ж тільки деяких, Зевс відповідав: «Нехай усі будуть до них причетні; не бувати державам, якщо тільки деякі будуть цим володіти, як володіють зазвичай мистецтвом. І закон поклади від мене, – продовжував Зевс, – щоб усякого, хто не може бути причетним до сорому і правди, убивати як виразку суспільства» (322 D). Однак, продовжує Протагор, ця причетність дана людям лише як здатність, яку треба розвивати, тому-то чеснота нікому не дана від народження і її треба набути за допомогою старання та навчання. Сократ же зі своїм невір'ям у можливість научення чесноті не правий. Здатність до чесноти дана всім, але сама чеснота при народженні – нікому.

Переходя від міфу до розумних основ, Протагор указує: покарання злочинців має сенс лише за умови, що чесноту можна виховати, – адже карають заради запобігання зла. Така позиція Протагора.

 


Цікаво, що в розв᾽язаній після цього суперечці між Сократом і Протагором про суть чесноти сторони помінялися місцями. Сократ, який звів усі види чесноти (справедливість, розважливість, благочестя, мужність) до знання, повинен був визнати, що чесноті, як і всякому знанню, навчити можна. Протагор, який відкинув таке зведення, прийшов до мимовільного висновку, що чесноті навчити не можна. Тут доречно зазначити, що, очевидно, те й те хибне і що правий скоріш Аристотель, який вважав, що чеснотам навчити можна, але не як одному тільки знанню, а як результату виховання, що робить знання звичкою. Чесноти – знання хорошого, що стало звичкою поведінки. Звикаючи бути хороброю, людина стає хороброю.

Релігія.Свій релятивізм і скептицизм Протагор спрямовує проти всякого догматизму, у тому числі й проти релігійного. Та книга «Про богів», за яку Протагор так постраждав в Афінах, починалася словами: «Про богів я не можу знати ні того, що вони існують, ні того, що їх нема, ні того, які вони на вигляд. Тому що багато що перешкоджає знати (це): і неясність [питання], і стислість людського життя» (АМФ. Т.1. Ч. 1. С. 318). Однак Протагор уважав, що краще вірити в богів, ніж у них не вірити.

Скептик Тимон Фліунтський так написав про це у своїх сатиричних «Сіллах»:

Далі й те дізнайтеся, що з Протагором трапилося,

Чоловіком дзвінкоголосим, чарівним, красномовним,

Із софістів. Хотіли віддати вогню його книги,

Тому що він написав, що богів не знає, не може визначити,

Які вони й хто за природою.

Правда була на його стороні. Але це на користь

Не послужило йому, і втік він, щоб у надра Аїда

Не поринути, випивши Сократову холодну чашу.

 

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ІСТОРІЯ ДРЕВНЬОЇ ФІЛОСОФІЇ

Пропонована прихильній увазі читача книга «Філософія древнього світу» охоплює період генези філософії та початковий період об'єктивного історичного…

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Протагор

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ПЕРЕДМОВА
  Пропонована прихильній увазі читача книга «Філософія древнього світу» охоплює період генези філософії та початковий період об'єктивного історичного процесу філософування (протофілос

Філософія як вид світогляду
  Проблема генези філософії розпадається на сім питань: Що таке філософія? З чого вона виникла? Як вона виникла? Коли? Де? Чому? Навіщо? Ми стверджуємо, що філософія – вид св

З чого виникла філософія
  На цей рахунок існують дві крайні концепції і три середні. Відповідно до першої крайньої концепції, філософія ні з чого не виникала. Вона настільки якісно відмінна від попе

Як виникла філософія
  Філософія виникла як розвязання суперечності між ХМРСК і інтелектуальною діяльністю людини, пов'язаною з вирішенням реальних задач життєзабезпечення роду і племені. Розвяза

Коли виникає філософія
  Профілософія – лише необхідна, але недостатня умова генези філософії. Це тільки можливість філософії. Щоб вона стала дійсністю, необхідні сприятливі економіко-соціально-політичні ум

Де виникає філософія
  З цього питання також є розбіжності. Деякі з філософів і філософознавців начисто заперечують східну філософію як філософію. Існує нібито лиш європейська філософія. З цього погляду,

Історія філософії
Об'єктивна історія філософії.Історія філософії – це насамперед об'єктивний історичний процес філософської творчості, частина історії світової культури і цивілізації. Історія філосо

На Древньому Сході
  ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В ІНДІЇ*     Історики виділяють у реальній історії Древньої Індії такі вісім періодів: 1) первісноо

ПРОФІЛОСОФИЯ
  Ведійська профілософія.Древньоіндійський світогляд характеризується могутнім розвитком у ньому профілософії, перехідних форм від міфологічного світогляду до світогл

Веданги й упанішади
  Веданги.Веданги – додаткові частини Вед, смріті, що сприяють їхньому розумінню. Крім шести веданг у смріті входять дві сутри, «Закони Ману», пурани, ітіхаси («Махаб

ДАРШАНИ
  У середині I тисячоріччя до н.е. в Індії на непорушному фундаменті сільських общин почав складатися другий економічний уклад, пов'язаний з відокремленням ремесла від сільського госп

Вайшешика
  Санскритське слово «вайшешика» (vaicesika) означає як прикметник «своєрідний, особливий», а як іменник (сер.р.) «особливість». Родоначальником вайшешики був мудрець на ймен

Джайнізм
  Термін «джайнізм» походить від слова «джіна» – переможець. Представники джайнізму – джайни – ведуть своє вчення з міфічних часів, пов'язуючи фантастичну передісторію джайнізму з дія

Буддизм
  Другою після джайнізму формою антибрахманського руху кшатріїв у системі древньоіндійського світогляду став буддизм. Будда.На північній окраїні долини Гангу

Чарвака-локаята
  На відміну від інших даршан, чарвака-локаята категорично відкидає Веди, не вірить у життя після смерті, спростовує існування Бога в будь-якому розумінні, у тому числі і як Атмана-Бр

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В КИТАЇ
  Китай у стародавності.Древній Китай знаходився там же, де й сучасний, але займав значно меншу площу, спочатку дуже малу. Колискою китайської культури і цивілізації

ПРОФІЛОСОФІЯ
  Як було сказано вище, профілософія складається з двох суперечливих, але на поверхневий погляд єдиних і навіть начебто нероздільних (мнимий синкретизм) частин. Це 1) художньо-міфолог

ФІЛОСОФСЬКІ ШКОЛИ
  Особливості древньокитайської філософії. Школи.Філософія в Китаї виникає наприкінці Лего й досягає свого найвищого розквіту в наступний період Чжаньго. Цей період «

Конфуціанство
  Древньокитайське конфуціанство представлене багатьма іменами. Головні з них Кун Фу-цзи, Мен-цзи і Сюнь-цзи. Кун Фу-цзи.Родоначальник древньокитайської філо

Номіналізм
  До люблячих порозмірковувати моїстів примикають китайські філософи, яких на Заході назвали номіналістами, тобто школою імен (латинське слово «номіна» означає «ім'я»). Китайською ж м

Даосизм
  «Дао де цзин» і Лао-цзи.«Дао де цзин» («Книга про дао і де») – видатне творіння древньокитайської філософської думки, головна праця даосизму. На відміну від конфуці

Початок філософії в Японії
  У цивільній історії Японії проглядаються три великих періоди: 1) патріархальне первіснообщинне суспільство, 2) феодальне суспільство (середина VI ст. – середина XIX ст. н.е.), 3) пе

Вавилонія
  Територія Месопотамії, або Межиріччя, складається з двох частин: північного передгір'я та південної низовини. Вона була заселена вже в період палеоліту. В IV тисячоріччі до н.е. у п

Фінікія
  Фінікія перебувала на території нинішнього Лівану. Як і всі розвинені частини «смуги древньої цивілізації», Фінікія почала з неоліту, пройшла халколіт, або енеоліт, тобто м

Ферекід
  До орфічної космотеогонії примикає світогляд Ферекіда. Його міфологія – плід свідомої міфотворчості. Батьківщина Ферекіда – невеликий острів Сірос, розташований неподалік від Делоса

Мілетці
  Першою філософською школою Еллади, а тим самим і Європи була Мілетська школа, що виникла, однак, у Малій Азії. Фалес.Засновником філософської школи в Мілет

ГЕРАКЛІТ
  Пора розквіту, акме (сорокаліття), Геракліта припало на 69-ю олімпіаду, тобто на 504 – 501 р. до н.е. Батьківщина Геракліта – сусідній з Мілетом поліс Ефес. Геракліт належав до царс

Піфагор і ранні піфагорійці
  Джерела піфагореїзму.Хоча без піфагорійців важко собі уявити античну філософію і навіть античну культуру, нічого цілком достовірного ми про піфагореїзм, особливо ра

Філолай і середні піфагорійці
  Середній піфагореїзм припадає на початок нової доби в античній філософії, доби, коли становлення філософії в основному закінчується, і ми побачимо, як в елеатів філософія сформулює

Ксенофан
  Ксенофан походив з Іонії, з поліса Колофона. Час життя філософа визначається з його слів: «От уже шістдесят сім років, як я з моїми думами ношуся по еллінській землі. А перед тим ме

Парменід
  Вчення Парменіда – вже зріла форма філософіїеэлеатів. Саме Парменіид розвинув поняття єдиного світового бога Ксенофана в поняття єдиного буття й порушив питання про співвідношення б

АНАКСАГОР
  Тепер ми тимчасово покинемо «Велику Елладу». Під час греко-перських війн (500 – 449 р. до н.е.) Афіни були зруйновані Ксерксом, однак переможне для греків закінчення цих війн сприял

ЛЕВКІП І ДЕМОКРІТ
  Учення Левкіпа й Демокріта – вершина античного матеріалізму. Об'єктивний ідеалізм Платона протистояв матеріалізму Демокріта. Епоха Демокріта і Платона – епоха зрілості античної філо

СОФІСТИ
  У другій половині V ст. до н.е. у Греції з'являються софісти. В умовах античної рабовласницької демократії риторика, логіка та філософія потіснили у системі освіти гімнастику і музи

Антифонт
  І про цього софіста, якого також відносять до старшої групи, відомо небагато. Його згадує, зокрема, Плутарх у «Життєписі десяти ораторів». Як і Гіппій, Антифонт займався науками (ас

МОЛОДШІ СОФІСТИ
  З молодших софістів, які діяли вже наприкінці V – початку IV ст. до н.е., найцікавіші Алкідам, Трасімах, Крітій і Каллікл. Алкідам.Один з учнів Горгія моло

Кіренаїки
  Аскетизмові кініків протистояв гедонізм кіренаїків. «Гедоне» – насолода. Гедонізм – етичне вчення про насолоду як вищу цінність у житті. Гедонізм – різновид евдемонізму. «Евдемонія»

Мегарики
  У центрі уваги філософів Мегарської школи проблема одиничного й загального. На відміну від кініків і кіренаїків, які стверджували, що існує тільки одиничне, мегарики учили, що існує

Онтологія
  Предмет філософії.В Аристотеля філософія досить чітко виділяється з усієї сфери знання, хоча й у нього цей процес ще не закінчений. Звідси розрізнення ним «першої ф

Теологія
  Такою триєдиною причиною в Аристотеля виявляється бог. Тим найперша філософія Аристотеля обертається теологією. Як формальна причина бог – вмістище всіх надприродних, відособлених в

Попередні вчення
  Аристотель – перший історик філософії. При розгляді будь-якої проблеми він насамперед прагне з'ясувати, що про це думали до нього. Тому історико-філософськими екскурсами пронизані в

Філософія математики
  Аристотель намагався з'ясувати не тільки предмет філософії, а й предмет математики, відрізнити предмет математики від предмета філософії. При цьому Аристотель розрізняє загальну мат

Космологія
  Вчення Аристотеля про природу, про нескінченність, простір, час, рух застосовується ним до побудови картини світу – космології. Це найбільш слабка частина його світогляду. Нині, кол

Біологія
  Аристотель – засновник біології як науки. Як астроном, Аристотель був систематизатором і популяризатором, і до того ж не найкращим. Як біолог він – піонер. Оскільки ми пише

ДРЕВНЯ СТОЯ
  Другою, після епікуреїзму, істотно новою елліністичною філософською школою стала так звана Стоя. Вчення Стої – стоїцизм – має тривалу історію, починаючи із джерел еллінізму й аж до

СКЕПТИКИ
  Термін «скептицизм» походить від давньогрецького слова «скепсис», що означає «розгляд, розглядання, розбір, коливання», і позначає напрям у гносеології, який методично проводить дум

Пірронізм
  Піррон.Родоначальником повного і крайнього скептицизму був Піррон (360 – 270 р.). Він походив з пелопоннеського міста Еліди (неподалік від Олімпії з її олімпійським

Пробабілізм
  Середня Академія. Аркесилай(315/4 – 241/40р.). Аркесилай став схолархом у 265 р. і був ним п'ятнадцять років – до 240 р. Він походив з еолідської Пітани (Мала Азія)

Скептицизм Енесідема й Агріппи
  Після Клітомаха академічний скептицизм почав сходити зі сцени. Але зате друге народження дістав крайній скептицизм, який пов'язують з Енесідемом і Агріппою. Ми нічого, щоправда, не

ЕКЛЕКТИЗМ
  Еклектизм – закономірний наслідок скептицизму, який зробив антифілософські висновки з філософського плюралізму, з відмінностей і навіть суперечностей між школами філософії, яких до

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ НА ДРЕВНЬОМУ СХОДІ
Початок філософії в Індії..................................................................... 33 Профілософія ............................................................

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В ЄВРОПІ
Профілософія ......................................................................................... 155 Гомер (155) Гесіод (158) Орфіки (165) Ферекід (169) «Сім мудреців» (170)

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги