рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Пробабілізм

Пробабілізм - раздел Философия, ІСТОРІЯ ДРЕВНЬОЇ ФІЛОСОФІЇ   Середня Академія. Аркесилай(315/4 – 241/40Р....

 

Середня Академія. Аркесилай(315/4 – 241/40р.). Аркесилай став схолархом у 265 р. і був ним п'ятнадцять років – до 240 р. Він походив з еолідської Пітани (Мала Азія). Правління Полемона й Кратета знаменувало собою теоретичний (але не практичний) занепад Академії. При Аркесилаї Академія відроджується, але, так би мовити, зі зворотним знаком. Класичний платонізм догматичний. Псевдоплатонізм Середньої і Нової Академії скептичний. Платон уважав неістинним лише чуттєве пізнання, не ставлячи під сумнів гносеологічну силу розуму. Платон – раціоналіст. Аркесилай заперечує вірогідність не тільки чуттєвого, а й раціонального щабля пізнання. У Платона й у Сократа (який говорив про труднощі пізнання) були лиш елементи скептицизму. Аркесилай їх абсолютизував.

В елліністичному скептицизмі краще, ніж у якій-небудь іншій філософській школі тієї доби, виразився глибокий і все наростаючий занепад гносеологічної енергії грецького народу, його втома.

Однак академічний скептицизм принципово відрізнявся від класичного, пірронівського, скептицизму тим, що він був помірним. Сутність академічного скептицизму точно виражається терміном пробабілізм (від латинського слова «probabilis» – імовірний, правдоподібний, можливий). Пробабілізм – вчення про те, що немає абсолютних істин, істина завжди більш-менш імовірна. Так що Аркесилай і його послідовники не заперечували можливість об'єктивного знання, як це робили пірроністи, а до них деякі софісти (Протагор), вони заперечували тільки можливість цілком достовірного знання. Якщо крайній, пірронівський, скептицизм учив, що однаково недостовірне і те, й те із суперечних одне одному суджень про предмет, то академічний скептицизм (пробабілізм), будучи прикладом помірного, а не крайнього скептицизму, стверджував: із двох суперечних одне одному суджень про один і той самий предмет одне більш імовірне, ніж інше. І це мало великі, практично важливі життєві наслідки. Якщо пірронівці не мали ніякого власного керівництва до життя й були змушені, не маючи орієнтирів, механічно додержуватися звичаїв, не міркуючи про них, то академічні скептики мали такі життєві орієнтири, й у своєму житті дотримувалися не загальноприйнятого, а найбільш для них самих імовірного.

Безпосередньо пробабілізм академіків був спрямований проти догматизму стоїків. Аркесилай полемізував зі стоїком Клеанфом, з яким перебував в особистій дружбі, але в теоретичній ворожнечі. Як помірний скептик, Аркесилай боровся й проти іншого, протилежного школі стоїків, напряму, а саме проти пірронізму. Відомо, що Аркесилай слухав лекції Пиррона (Аркесилай


- молодший сучасник Піррона, а також і Епікура й Зенона-стоїка). Однак Аркесилай учився не тільки в скептика Піррона, а й у перипатетика Феофраста, і в академіка Крантора. Так що його погляди були своєрідним синтезом крайнього скептицизму, етичного практицизму й перипатетичного сцієнтизму. Аркесилай зазнав і впливу епікуреїзму. Він став схолархом у п'ятдесятилітньому віці.

Аркесилай належав до тієї досить численної групи древніх філософів (перший з них Сократ, а можливо, і Піфагор), які самі нічого не писали, але мали записуючого їхні вислови учня. Таким учнем в Аркесилая був Лакід.

Вплив вульгарного епікуреїзму позначився в тому, що Аркесилай не був супротивником простих чуттєвих насолод, він був багатою людиною і любив добре поїсти. Вплив істинного епікуреїзму полягав у тому, що Аркесилай, як і Епікур, не протиставляв по-платоновски чуття і розум і навіть по-демокрітівськи не розділяв їх, а вважав, що чуття і розум існують у єдності. Але в скептицизмі така єдність нічого гарного розуму не обіцяла. Псевдоплатонік Аркесилай продовжив платонівську критику чуттєвого знання в напрямі розумного знання: якщо чуття оманні, то оманний і розум. Розум, який раз по раз обманюється чуттями, обманює нас. Нас так само обманюють і чуття, і розум, але перші безпосередньо, а другий опосередковано.

Феофрастів сцієнтизм також не пройшов для Аркесилая безслідно: в нього не було повного заперечення можливості знання. Він допускав можливість істини, але саме тільки можливість. Істина завжди й у всьому тільки імовірна. Немає ні абсолютної істини, ні абсолютно достовірного знання.

І в цьому Аркесилай був цілковито правий. Саме академічний скептицизм найбільш науковий у всій древній гносеології. Сцієнтизм ще не виродженого в сугубо практичну етику Лікею позначився й у тому, що Аркесилай бачив в атараксії (тобто в досягненні відповідної етично-практичної позиції) не магістральну мету філософії (як вважали пірронівці), а лише супутню обставину, що супроводжує головну справу філософа – гносеологічне розв'язання проблеми життя. У центрі уваги Аркесилая як ученого – визначення ймовірності істинності знання. Його атараксія помірна: оскільки й у житті філософ повинен дотримуватися більш імовірного, то він не може бути зовсім безпристрасний. Пробабіліст не відкидає всі цінності життя, але він не вважає ці цінності абсолютними.

Основний фронт боротьби Аркесилая був спрямований проти стоїцизму. Сперечаючись із Клеанфом, Аркесилай заперечував наявність каталептичних уявлень, а тим самим каталептичних, які спираються на перші, суджень. Каталептичним уявленням Зенона й Клеанфа Аркесилай


протиставив два види імовірнісних суджень: одні судження спираються на почуття суб'єктивної впевненості, ці судження ненаукові, а інші, також імовірнісні судження – на розумні основи, які все-таки не роблять їх абсолютно достовірними.

Нова Академія. Лакід.Після Аркесилая Академія знову занепадає. Схолархи Лакід Киренський, Телекл і Гегесін мало чим її прославили. Правда, Лакід, як ми вже сказали, записав учення Аркесилая. Родоначальником Нової Академії зазвичай вважають Карнеада, але Діоген Лаертський починає її історію з Лакіда: «Лакід, син Олександра, з Кірени... був зачинателем Нової Академії та спадкоємцем Аркесилая» (IV, 59). Лакід очолював Академію починаючи з четвертого року 134-й олімпіади, тобто з 241 р. до н.е. відповідно до нашого літочислення, протягом двадцяти шести років. Це була «людина суворої вдачі, яка мала численних шанувальників, він змолоду відрізнявся працьовитістю, чемною поведінкою і чемною мовою, хоч і жив у бідності» (там же). Незважаючи на це, він відхилив запрошення пергамського царя Аттала I (Лакід став академічним схолархом, а Аттал – пергамським царем в один рік), заступника мистецтв, засновника Пергамської бібліотеки, яка суперничала з Александрійською, перебратися до нього в Пергам, сказавши: «На статуї краще дивитися здалеку!» (IV, 60), Аттал I все-таки влаштував Лакіду сад на території афінської Академії, що став називатися Лакідів. Лакід перший відмовився від схолархату ще за життя, передавши управління Академією Телеклу й Евандру з Фокеї, а той – Гегесіну з Пергама. Гегесін був учителем Карнеада.

Карнеад Кіренський.Карнеад (роки життя 214/3 – 129/8), який змінив Гегесіна як глава Академії, дав їй друге дихання. «Він був працьовитий, як ніхто інший, хоча в етиці був сильніший, ніж у фізиці; заняття не залишали йому дозвілля навіть постригти волосся й нігті. Він був настільки сильний у філософії, що навіть ритори залишали свої школи, щоб прийти до нього його послухати. Голос у нього був дуже звучний» (IV, 62-63). Карнеад був філософом-оратором, але не письменником. Він був у числі тих грецьких філософів (Сократ, Аркесилай, можливо Піфагор), хто викладав свої погляди винятково усно: «...його твори записані учнями, а сам він не залишив нічого» (IV, 65).

Доросле життя Карнеада припадає на II ст. до н.е. Карнеад – сучасник загибелі Македонії як суверенної держави в 168 р. й перетворення її в однойменну римську провінцію в 148 р., майже одночасного руйнування Карфагена й Коринфа (в 146 р.), який очолив Ахейський союз грецьких міст, що означало нове, після македонського, завоювання Греції, цього разу римське.

Однак за десятиліття перед цією сумною подією, в 156/5 році, Рим на якийсь час був ніби полонений греками в особі п'яти грецьких філософів. Ними були три стоїки: старий Діоген


Вавилонський, більш молодий Антипатр Тарський і тридцятирічний Панетій, один перипатетик – Критолай з Фаселіди і один академік. Разом вони складали дипломатичне посольство. Плутарх, називаючи по іменах тільки стоїка Діогена й академіка, а ним і був Карнеад, розповідає про це так: «...у Рим прибули афінські посли – платонік Карнеад і стоїк Діоген – клопотати про скасування штрафу в п'ятсот талантів (талант – 26,2 кг срібла. – А.Ч.), до якого заочно присудили афінський народ сікіоняни за скаргою громадян Оропа (це містечко на границі Аттики й Беотії часто був предметом розбрату між Афінами і Фівами. – А.Ч.). Відразу ж до них потягнулися найбільш освічені молоді люди, які із замилуванням дослухалися до кожного їхнього слова. Найбільшим впливом користувався Карнеад...» Плутарх говорить про непереборну силу його промов. Але він не повідомляє про їх зміст.

З інших джерел відомо, що Карнеад, як і годиться скептикові, що шукає апорію, спершу виголосив промову на похвалу справедливості як природного славного явища, а потім, на другий день, став доводити, що справедливість протиприродна, що вона вигадана слабкими для того, щоб захистити себе від сильних, навіюючи тим, що їм треба дотримуватися справедливості. Але тут втрутився вже тоді старий Марк Порцій Катон, охоронець чистоти звичаїв, консерватор і ретроград. Катон насміхався над тими, хто непомірно шанував усе грецьке. Катон – переконаний воріг еллінофілів. Як повідомляє той же Плутарх, «Катон... був незадоволений пристрастю до розумування, що проникає в Рим, побоюючись, як би юнаки... не стали наддавати перевагу славі промов перед славою військових подвигів». Звернувшись у сенат, Катон сказав, що треба швидше розглянути прохання послів і прийняти рішення, "щоб вони, повернувшись у свої школи, вели вчені бесіди з дітьми еллінів, а римська молодь як і раніше дослухалася до законів і влади". Так і було зроблено.

Карнеад повернувся в Грецію разом з іншими послами-філософами. Але «філософська зараза» у Римі залишилась, адже багато римлян «із задоволенням дивилися на те, як їхні сини прилучаються до грецької освіти» (Плутарх. Порівняльні життєписи. Т. 1. С. 447). Але поки що переміг еллінофоб Марк Катон, про якого ми скажемо ще далі.

Карнеад прожив 85 років. У старості він осліп. Все його самовіддане життя було присвячене боротьбі зі стоїцизмом. «Він уважно перечитав книги стоїків» (IV, 62). На відміну від Аркесилая, який на ґрунті світогляду боровся зі своїм сучасником, живим Клеанфом (Аркесилай був на п'ятнадцять років молодшим від Клеанфа й умер раніше від цього довгожителя на сім років), Карнеад боровся з мертвим Хрисіппом (Хрисіпп умер, коли Карнеаду не було ще й десяти років). Сам Карнеад настільки відчував свою полемічну залежність від Хрисіппа, що говорив: «Не будь Хрисіппа – й мене б не було»

 

 

(IV, 62). З живучих у часи Карнеада стоїків його головним опонентом був Антипатр із Тарса.

Як і Аркесилай, Карнеад нічого не писав. Його думки були записані його учнем Клітомахом (187/6 – 110/09 р.). Карнеад розвинув далі пробабілізм Аркесилая.

Не маючи критерію практики, древня філософія так і не змогла розрізнити реальний і нереальний зміст чуттєвості. Для Епікура були однаково істинні всі чуттєві дані, в тому числі й сновидіння, і галюцинації, а для Карнеада все це було однаковою мірою хибним. Сновидіння для сплячого, галюцинації для хворого настільки ж істинні, як і уявлення про реальність для здорової та несплячої людини. Так думав Епікур. Уявлення про реальний світ настільки ж неістинні, як і галюцинації та сновидіння. Так думав Карнеад. Уявлення нас обманюють. Наприклад, опущене наполовину у воду весло здається в ній зламаним, квадратна у своїй основі вежа здалеку здається круглою. А хіба образ Сонця відповідає його істинним розмірам? Тому чуття не можуть бути критерієм істини. Що стосується розуму, то він самосуперечливий. Якщо він замикається на самому собі, то заходить у глухий кут. Якщо ж він спирається на чуттєві дані, то він так само оманний, як і вони. Тому немає ніякого схоплювання – «каталепта», а є тільки «алепта». Звідси випливає висновок, що мудрець повинен утримуватися від суджень.

Однак Карнеад як поміркований, а не крайній скептик, забороняв тільки категоричні, але не гіпотетичні судження. Він розвиває вчення Аркесилая, намагаючись установити різні ступені ймовірності, й тим самим роблячи перші кроки убік теорії імовірності – єдино наукової теорії у сфері пізнання. Установлюючи ступені ймовірності, Карнеад розрізняє три роди уявлень: 1) одні уявлення просто ймовірні, 2) другі і ймовірні, і перевірені (тут підхід до практики), 3) треті і ймовірні, і всебічно перевірені, а тим самим вони майже (але все-таки тільки майже) безсумнівні.

Що означає всебічно перевірені? Тут усе-таки маються на увазі не експеримент і активність суб'єкта в процесі пізнання, а те, наскільки ці уявлення вкладаються в контекст інших, також перевірених уявлень. Правда, Карнеад іде трохи далі й вимагає активного пошуку того, що могло б суперечити передбачуваній імовірності досліджуваних уявлень. Це вже підхід до таблиці негативних інстанцій Френсіса Бекона. Теорія пізнання Карнеада найбільш наукова з усіх гносеологічних теорій стародавності. Вона робить крок убік емпірико-експериментального методу науки Нового часу й впритул підходить до критерію практики. Але рабовласницька споглядальність, коли всі матеріальні блага мисляча частина суспільства одержувала від немислячої так само природно,


як повітря, воду й світло з теплом від природи, коли немисляча частина суспільства представлялася просто частиною природи (вогонь палить, а ремісник шиє чоботи, писав Аристотель), заважала усвідомленню ролі практики в пізнанні.

Яким би не був сумнівним скептицизм у позитивному плані, він завжди сильний у своєму критичному аспекті, тому що він як кислота роз'їдає всякий догматизм, у тому числі й релігійний – догматизм у квадраті, оскільки в релігії догматизовані не тільки думка, а й слово. Втім, Карнеад боровся не проти релігії як такої, до цього філософська думка античності просто не доходила, адже буденний релігійний світогляд перебуває на іншому рівні, ніж філософський, а проти теології як частини філософії, проти теології тих самих стоїків, показуючи суперечливість їхнього філософського вчення про бога.

Відводячи доведення на користь релігії від «згоди всіх», Карнеад правильно звертає увагу на те, що такої згоди ніколи не було, що завжди були люди, які не вірили в існування богів.

Карнеад не приймає також умовиводу від наявності в людини розуму до наявності бога. Розум людини зовсім не божественний. Це доводиться тим, що людський розум, і це особливо актуально звучить зараз, – джерело жахливих злочинів.

Карнеад звернув увагу на внутрішню суперечливість поняття про бога. Тілесний чи безтілесний бог? Скінченний він чи ж нескінченний? Чи володіє він життям або позбавлений його? Будь-яка відповідь на ці питання неспроможна. Якщо бог – жива істота, то він повинен переживати не тільки блаженство, а й скорботу, не тільки позитивні, а й негативні емоції, тому що без негативних емоцій і без скорботи життя неможливе. А якщо бог щось неживе, то який же це бог? Неживому не може бути властивий розум, але ж коли думають про бога, то першою справою уявляють його розумним. Якщо бог скінченний, то він обмежений, але бог не може бути обмеженим. Але, з іншого боку, якщо бог нескінченний, то він нерухомий і він ніде.

Коментуючи ці апорії Карнеада, Плотін пізніше скаже, що бог (Єдине) і скрізь, і ніде, він вищий від мислення й життя, але при цьому сам Плотін упаде в ще більші суперечності, ніж стоїки, з якими й полемізував безпосередньо Карнеад.

Якщо, далі, бог тілесний, то він минущий, але бог повинен бути відповідно до свого поняття вічним. А якщо він безтілесний, то він не може ніяк впливати на тілесне, на космос.

Критикуючи персонально стоїка Клеанфа, Карнеад правильно зазначив, що Клеанф підмінив питання про те, чи існує бог, питанням про те, чому люди вірують в існування богів. Отже, Карнеад розділив питання про походження релігії і питання про її істинність.


Наступні схолархи Академії: родич Карнеада Кіренського Карнеад Молодший, син Полемарха (він змінив Карнеада Старшого в 137 р. до н.е., коли Карнеад Старший осліп), Кратет із Тарса (131 – 127 р.), якого не слід плутати ні з Кратетом-кіником, ні з більш раннім Кратетом-академіком, Клітомах з Карфагена.

Клітомах Карфагенський.Клітомах (187/6 – 110/9) був карфагенянином. Життя його було трагичним: його рідне місто було знесене з лиця землі, його співгромадяни були або вбиті, або продані в рабство. Справжнє ім'я його було Гасдрубал. У Карфагені він був філософом. Гасдрубал якимсь чином уцілів. Можливо, він покинув Карфаген ще до його падіння. «Тільки в сорок років він приїхав до Афін і став слухати Карнеада» (IV, 67). Вважається, що Клітомах народився в Карфагені в 187/6 р. до н.е., так що сорок років йому було в 147/6. Це рік загибелі Карфагена. «Помітивши й схваливши його (Клітомаха. – А.Ч.) старанність, Карнеад спонукав його вивчити грецьку словесність і сам займався з ним», – сказано в Діогена Лаертського. У зв'язку із цим Плутарх зазначає: «Ми дивуємося переконливій силі Карнеада, який спонукав Клітомаха, карфагенянина за походженням, який носив колись ім'я Гасдрубала, засвоїти еллінство» (Плутарх. Про долю і доблесть Олександра. Промова перша, 5). Діоген же Лаертський продовжує так: «Ретельність його (Гасдрубала-Клітомаха. – А. Ч.) дійшла до того, що він написав 400 книг. І, ставши спадкоємцем Карнеада, він своїми творами найбільше пролив світла на його вчення» (IV,67). Саме Клітомах (Гасдрубал) записав думки Карнеада.

Учнем Клітомаха Карфагенського був Філон Лариський, або Фессалійський (його не слід плутати з Філоном Олександрійським).

З усіх вищезгаданих академіків афінянами були лише Платон, Спевсіпп, Полемон і Кратет.

 

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ІСТОРІЯ ДРЕВНЬОЇ ФІЛОСОФІЇ

Пропонована прихильній увазі читача книга «Філософія древнього світу» охоплює період генези філософії та початковий період об'єктивного історичного…

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Пробабілізм

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ПЕРЕДМОВА
  Пропонована прихильній увазі читача книга «Філософія древнього світу» охоплює період генези філософії та початковий період об'єктивного історичного процесу філософування (протофілос

Філософія як вид світогляду
  Проблема генези філософії розпадається на сім питань: Що таке філософія? З чого вона виникла? Як вона виникла? Коли? Де? Чому? Навіщо? Ми стверджуємо, що філософія – вид св

З чого виникла філософія
  На цей рахунок існують дві крайні концепції і три середні. Відповідно до першої крайньої концепції, філософія ні з чого не виникала. Вона настільки якісно відмінна від попе

Як виникла філософія
  Філософія виникла як розвязання суперечності між ХМРСК і інтелектуальною діяльністю людини, пов'язаною з вирішенням реальних задач життєзабезпечення роду і племені. Розвяза

Коли виникає філософія
  Профілософія – лише необхідна, але недостатня умова генези філософії. Це тільки можливість філософії. Щоб вона стала дійсністю, необхідні сприятливі економіко-соціально-політичні ум

Де виникає філософія
  З цього питання також є розбіжності. Деякі з філософів і філософознавців начисто заперечують східну філософію як філософію. Існує нібито лиш європейська філософія. З цього погляду,

Історія філософії
Об'єктивна історія філософії.Історія філософії – це насамперед об'єктивний історичний процес філософської творчості, частина історії світової культури і цивілізації. Історія філосо

На Древньому Сході
  ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В ІНДІЇ*     Історики виділяють у реальній історії Древньої Індії такі вісім періодів: 1) первісноо

ПРОФІЛОСОФИЯ
  Ведійська профілософія.Древньоіндійський світогляд характеризується могутнім розвитком у ньому профілософії, перехідних форм від міфологічного світогляду до світогл

Веданги й упанішади
  Веданги.Веданги – додаткові частини Вед, смріті, що сприяють їхньому розумінню. Крім шести веданг у смріті входять дві сутри, «Закони Ману», пурани, ітіхаси («Махаб

ДАРШАНИ
  У середині I тисячоріччя до н.е. в Індії на непорушному фундаменті сільських общин почав складатися другий економічний уклад, пов'язаний з відокремленням ремесла від сільського госп

Вайшешика
  Санскритське слово «вайшешика» (vaicesika) означає як прикметник «своєрідний, особливий», а як іменник (сер.р.) «особливість». Родоначальником вайшешики був мудрець на ймен

Джайнізм
  Термін «джайнізм» походить від слова «джіна» – переможець. Представники джайнізму – джайни – ведуть своє вчення з міфічних часів, пов'язуючи фантастичну передісторію джайнізму з дія

Буддизм
  Другою після джайнізму формою антибрахманського руху кшатріїв у системі древньоіндійського світогляду став буддизм. Будда.На північній окраїні долини Гангу

Чарвака-локаята
  На відміну від інших даршан, чарвака-локаята категорично відкидає Веди, не вірить у життя після смерті, спростовує існування Бога в будь-якому розумінні, у тому числі і як Атмана-Бр

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В КИТАЇ
  Китай у стародавності.Древній Китай знаходився там же, де й сучасний, але займав значно меншу площу, спочатку дуже малу. Колискою китайської культури і цивілізації

ПРОФІЛОСОФІЯ
  Як було сказано вище, профілософія складається з двох суперечливих, але на поверхневий погляд єдиних і навіть начебто нероздільних (мнимий синкретизм) частин. Це 1) художньо-міфолог

ФІЛОСОФСЬКІ ШКОЛИ
  Особливості древньокитайської філософії. Школи.Філософія в Китаї виникає наприкінці Лего й досягає свого найвищого розквіту в наступний період Чжаньго. Цей період «

Конфуціанство
  Древньокитайське конфуціанство представлене багатьма іменами. Головні з них Кун Фу-цзи, Мен-цзи і Сюнь-цзи. Кун Фу-цзи.Родоначальник древньокитайської філо

Номіналізм
  До люблячих порозмірковувати моїстів примикають китайські філософи, яких на Заході назвали номіналістами, тобто школою імен (латинське слово «номіна» означає «ім'я»). Китайською ж м

Даосизм
  «Дао де цзин» і Лао-цзи.«Дао де цзин» («Книга про дао і де») – видатне творіння древньокитайської філософської думки, головна праця даосизму. На відміну від конфуці

Початок філософії в Японії
  У цивільній історії Японії проглядаються три великих періоди: 1) патріархальне первіснообщинне суспільство, 2) феодальне суспільство (середина VI ст. – середина XIX ст. н.е.), 3) пе

Вавилонія
  Територія Месопотамії, або Межиріччя, складається з двох частин: північного передгір'я та південної низовини. Вона була заселена вже в період палеоліту. В IV тисячоріччі до н.е. у п

Фінікія
  Фінікія перебувала на території нинішнього Лівану. Як і всі розвинені частини «смуги древньої цивілізації», Фінікія почала з неоліту, пройшла халколіт, або енеоліт, тобто м

Ферекід
  До орфічної космотеогонії примикає світогляд Ферекіда. Його міфологія – плід свідомої міфотворчості. Батьківщина Ферекіда – невеликий острів Сірос, розташований неподалік від Делоса

Мілетці
  Першою філософською школою Еллади, а тим самим і Європи була Мілетська школа, що виникла, однак, у Малій Азії. Фалес.Засновником філософської школи в Мілет

ГЕРАКЛІТ
  Пора розквіту, акме (сорокаліття), Геракліта припало на 69-ю олімпіаду, тобто на 504 – 501 р. до н.е. Батьківщина Геракліта – сусідній з Мілетом поліс Ефес. Геракліт належав до царс

Піфагор і ранні піфагорійці
  Джерела піфагореїзму.Хоча без піфагорійців важко собі уявити античну філософію і навіть античну культуру, нічого цілком достовірного ми про піфагореїзм, особливо ра

Філолай і середні піфагорійці
  Середній піфагореїзм припадає на початок нової доби в античній філософії, доби, коли становлення філософії в основному закінчується, і ми побачимо, як в елеатів філософія сформулює

Ксенофан
  Ксенофан походив з Іонії, з поліса Колофона. Час життя філософа визначається з його слів: «От уже шістдесят сім років, як я з моїми думами ношуся по еллінській землі. А перед тим ме

Парменід
  Вчення Парменіда – вже зріла форма філософіїеэлеатів. Саме Парменіид розвинув поняття єдиного світового бога Ксенофана в поняття єдиного буття й порушив питання про співвідношення б

АНАКСАГОР
  Тепер ми тимчасово покинемо «Велику Елладу». Під час греко-перських війн (500 – 449 р. до н.е.) Афіни були зруйновані Ксерксом, однак переможне для греків закінчення цих війн сприял

ЛЕВКІП І ДЕМОКРІТ
  Учення Левкіпа й Демокріта – вершина античного матеріалізму. Об'єктивний ідеалізм Платона протистояв матеріалізму Демокріта. Епоха Демокріта і Платона – епоха зрілості античної філо

СОФІСТИ
  У другій половині V ст. до н.е. у Греції з'являються софісти. В умовах античної рабовласницької демократії риторика, логіка та філософія потіснили у системі освіти гімнастику і музи

Протагор
  Життя і праці. Акме Протагора припадає на 84-ю олімпіаду (444 – 441). Це означає, що Протагор народився в 80-х роках V ст. до н.е. Отже, якщо прийняти третю версію

Антифонт
  І про цього софіста, якого також відносять до старшої групи, відомо небагато. Його згадує, зокрема, Плутарх у «Життєписі десяти ораторів». Як і Гіппій, Антифонт займався науками (ас

МОЛОДШІ СОФІСТИ
  З молодших софістів, які діяли вже наприкінці V – початку IV ст. до н.е., найцікавіші Алкідам, Трасімах, Крітій і Каллікл. Алкідам.Один з учнів Горгія моло

Кіренаїки
  Аскетизмові кініків протистояв гедонізм кіренаїків. «Гедоне» – насолода. Гедонізм – етичне вчення про насолоду як вищу цінність у житті. Гедонізм – різновид евдемонізму. «Евдемонія»

Мегарики
  У центрі уваги філософів Мегарської школи проблема одиничного й загального. На відміну від кініків і кіренаїків, які стверджували, що існує тільки одиничне, мегарики учили, що існує

Онтологія
  Предмет філософії.В Аристотеля філософія досить чітко виділяється з усієї сфери знання, хоча й у нього цей процес ще не закінчений. Звідси розрізнення ним «першої ф

Теологія
  Такою триєдиною причиною в Аристотеля виявляється бог. Тим найперша філософія Аристотеля обертається теологією. Як формальна причина бог – вмістище всіх надприродних, відособлених в

Попередні вчення
  Аристотель – перший історик філософії. При розгляді будь-якої проблеми він насамперед прагне з'ясувати, що про це думали до нього. Тому історико-філософськими екскурсами пронизані в

Філософія математики
  Аристотель намагався з'ясувати не тільки предмет філософії, а й предмет математики, відрізнити предмет математики від предмета філософії. При цьому Аристотель розрізняє загальну мат

Космологія
  Вчення Аристотеля про природу, про нескінченність, простір, час, рух застосовується ним до побудови картини світу – космології. Це найбільш слабка частина його світогляду. Нині, кол

Біологія
  Аристотель – засновник біології як науки. Як астроном, Аристотель був систематизатором і популяризатором, і до того ж не найкращим. Як біолог він – піонер. Оскільки ми пише

ДРЕВНЯ СТОЯ
  Другою, після епікуреїзму, істотно новою елліністичною філософською школою стала так звана Стоя. Вчення Стої – стоїцизм – має тривалу історію, починаючи із джерел еллінізму й аж до

СКЕПТИКИ
  Термін «скептицизм» походить від давньогрецького слова «скепсис», що означає «розгляд, розглядання, розбір, коливання», і позначає напрям у гносеології, який методично проводить дум

Пірронізм
  Піррон.Родоначальником повного і крайнього скептицизму був Піррон (360 – 270 р.). Він походив з пелопоннеського міста Еліди (неподалік від Олімпії з її олімпійським

Скептицизм Енесідема й Агріппи
  Після Клітомаха академічний скептицизм почав сходити зі сцени. Але зате друге народження дістав крайній скептицизм, який пов'язують з Енесідемом і Агріппою. Ми нічого, щоправда, не

ЕКЛЕКТИЗМ
  Еклектизм – закономірний наслідок скептицизму, який зробив антифілософські висновки з філософського плюралізму, з відмінностей і навіть суперечностей між школами філософії, яких до

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ НА ДРЕВНЬОМУ СХОДІ
Початок філософії в Індії..................................................................... 33 Профілософія ............................................................

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В ЄВРОПІ
Профілософія ......................................................................................... 155 Гомер (155) Гесіод (158) Орфіки (165) Ферекід (169) «Сім мудреців» (170)

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги