рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Головні напрями філософії Нового часу та їх основні риси

Головні напрями філософії Нового часу та їх основні риси - раздел Философия, ІСТОРІЯ СВІТОВОЇ ТА УКРАЇНСЬКОЇ ФІЛОСОФІЇ Для Періоду Становлення Й Розвитку Філософії Нового Часу (Xvii—Xviii Ст.) Хар...

Для періоду становлення й розвитку філософії Нового часу (XVII—XVIII ст.) характерне визначення розуму як певної суми адекватних знань про природу, а разом з тим іпро людину. Абсолютизуючи той чи той бік пізнавального процесу, філософія Нового часу виокремлює дві можливі його моделі: емпіризм, згі­дно з яким вважалося, що єдиним способом пізнання предметів та явищ навколишнього світу є чуттєвий досвід, і раціоналізм, який був реакцією на крайній емпіризм, коли стало зрозуміло, що природа речей та явищ світу не може бути повністю відкрита за допомогою чуттєвого пізнання й має бути доповнена розумом (теоретичним мисленням) людини.

В основі філософії Нового часу лежало різке протиставлення об'єкта й суб'єкта пізнання. У раціоналізмі домінуючого значен­ня набував суб'єкт пізнання, тому виходило, що ізольований суб'єкт пізнання впливає на об'єкт і робить неадекватну проек­цію на нього об'єктивних потенцій і емоційного компонента. В емпірізмі домінуючого значення набував об'єкт пізнання. Ізольо­ваний об'єкт у процесі пізнання ігнорує всю специфіку суб'єк­тивного й трактує її як продовження закономірного розвитку предмета вже на рівні свідомості.

Емпіризм репрезентували такі філософи, як Бекон, Гоббс, Локк, які, крім того, розвивали також ідеї сенсуалізму. Сенсуа­лізм логічно витікав з емпіризму, згідно з яким почуття людини — це джерело достеменного знання, а отже, весь зміст процесу пі­знання зводився до органів чуття людини.

Емпіризм трактував раціональне лише як надбудову над чут­тєвим досвідом (раціональне — це результат комбінацій чуттєвих вражень). Зазначимо, що існував ще й емпіризм на суб'єктивно-ідеалістичній основі, який визнавав єдиною реальністю суб'єк­тивний досвід (Берклі, Юм). Цей напрям довів до крайності емпі­ричну сенсуалістичну методологію, звів предметний світ до до­свіду й відчуття про нього. Згодом з'ясувалося, що емпірична гносеологія не витримала критики (для пояснення наукових фак­тів було недостатньо емпіричних методів). Емпіризм усе частіше для доведення істинності знання потребував логічних прийомів. Наприклад, виявилися марними спроби знайти пояснення інтуїції на суто емпіричній основі.

Раціоналізм визнавав, що розум є засадовим у пізнанні (на противагу емпіризму та сенсуалізму). Він був репрезентований такими філософами, як Рене Декарт, Бенедикт Спіноза, Нікола Мальбранш, Вільгельм Ляйбніц та ін. На противагу релігійному світогляду, раціоналізм виходив з того, що в природі мають існу­вати властиві їй об'єктивні причинно-наслідкові зв'язки, в основі яких лежить єдина сутність (субстанція).

Раціоналізм міг бути як матеріалістичним (Спіноза), так і іде­алістичним (Ляйбніц), їх об'єднувало критичне ставлення до ем­піризму на основі абсолютизації незалежності мислення від емпі­ричного досвіду. Головна теза сенсуалізму звучала так: «Немає нічого в розумі людини, чого не було б у її відчуттях», при цьому Ляйбніц іронічно додавав: «Окрім самого розуму». Вважалося, що тільки за допомогою розуму можна зрозуміти загальне й не­обхідне. Чуттєвий досвід однобоко фіксує лише окремі й випад­кові факти. У своїх крайніх формах раціоналізм вів до теорії вро­джених ідей Декарта й Ляйбніца, принижував роль чуттєвого пізнання. Зрештою, ця позиція зумовила відрив суб'єкта пізнання від реального емпірично пізнаного об'єкта, що отримало у Геґеля своє логічне завершення в ідеї панлогізму (раціональне (раціо) стає надприродним деміургом).

Засновником емпіричного напряму в філософії був англій­ський філософ Френсіс Бекон (1561—1626рр.). Із самого початку своєї кар'єри він працював як високопоставлений державний чи­новник, а потім став відомим ученим і філософом. У 1584 р. він написав свій перший філософський твір «Найвеличніше поро­дження часу», який не дійшов до нас. Під «найвеличнішим поро­дженням часу» Бекон розумів науку. Аналізу науки були при­свячені й інші його праці з характерними назвами: «Похвала пізнанню», «Про прогрес ученості», а в 1620 р. з'явився твір, що вважається головним філософським доробком Ф. Бекона, — «Новий органон».

У своїх працях Френсіс Бекон виступав як засновник емпірично­го методу пізнання. Головна філософська ідея Бекона полягає в то­му, що в основі пізнання лежить лише досвід людини. Що більше досвіду акумулює людина (теоретичного й практичного), то ближче вона до істинного знання. Істинне знання не має бути самоціллю.

Пізнання має на меті допомогти людині реалізувати її мате­ріальні й духовні потреби, сприяти прогресивному розвитку сус­пільства, пануванню людини над природою. За аналогією, Ф. Бе­кон вважав, що мета філософії — допомагати людині отримувати в житті практичний результат.

Френсіс Бекон зазначав, що головний метод пізнання — це індукція, за допомогою якої здійснюються сходження від окре­мих спостережень і фактів до узагальнених висновків, які да­ють змогу підійти до розуміння сутності предметів, явищ і про­цесів навколишнього світу. Головний недолік методу індукції — отримання неповного знання, яке має ймовірний характер, але ця вада долається акумулюванням суспільством упродовж свого історичного розвитку якомога більшого досвіду в усіх галузях науки.

При цьому індукція є результатом складного процесу відбору лише тих фактів, істина яких підтверджується експериментально. Свою позицію Френсіс Бекон ілюстрував алегоріями трьох мож­ливих шляхів пізнання: 1) «шлях павука» (виведення нових істин знання із самих себе); 2) «шлях мурахи» (нагромадження необ­хідних даних, що характеризують знання); 3) «шлях бджоли», що переробляє нектар на мед (перетворення дослідником емпіричних даних на наукову істину).

Процес пізнання людиною оточуючого її світу невіддільний від подолання помилкових знань {похибок), які заважають отри­манню істинних знань. Такі помилкові погляди на світ

1) «ідоли роду», до них належать ті похибки, що існують у людській свідомості та людському розумі. Розум є кривим дзер­калом, що змішує власну недосконалість з природою тих речей, які віддзеркалює;

2) «ідоли печери», зумовлені особливостями самої людини (особи чи групи людей). Похибки, закладені в людині від на­родження, — це передусім вади виховання, негативні схильнос­ті тощо;

3) «ідоли площі» мають в своїй основі недосконалість і неточ­ність мови, що деформує істинне знання. Слова (поняття, термі­ни) неадекватно відбивають предмети, явища довколишнього світу, що призводить до появи величезної кількості різних погля­дів і суперечливих дискусій;

4) «ідоли театру». Цей вид похибок — результат сліпої віри людей в авторитети, догмати, без належного їх критичного пере­осмислення. Головним методом, який сприяє уникненню зазначе­них похибок, на думку Бекона, є індукція в поєднанні з експери­ментом.

Френсіс Бекон зазначав, що одним з головних завдань науки є систематизація, класифікація та обґрунтування всіх відомих наук.

На його думку, класифікація наук своєю основою має окремі вла­стивості людського розуму (тім 'ять, уявлення, здоровий глузд). Тому домінування в людському розумі пам'яті детермінує занят­тя історією, уявлення — сприяє поетичній творчості, розсудок (здоровий глузд) — філософствуванню. Бекон вважав філософію головною наукою, а її основними предметами — природу (що пізнається за допомогою відчуття й досвіду), Бога (якого мож­на осягнути через пізнання природи) й людину (яка пізнається завдяки розумінню власних пізнавальних можливостей — реф­лексії).

У ставленні до релігії Френсіс Бекон був послідовним деїс­том, що давало йому можливість реабілітувати науку. Його ви­слів «Знання — сила» став візитною карткою його філософських поглядів. Бекон вважав, що наукове знання сприятиме створенню «Царства Небесного» на землі й ліквідує страждання як непри­ємний факт людського існування. Згодом деїзм почав домінувати в більшості філософських систем Нового часу (до Декарта й Руссо).

Отже, головною заслугою Ф. Бекона стало теоретичне обґрунтування ідеалу історично нового типу знання — експериментально-індуктивного природознавства, завдання якого — дати знання, яке шляхом підкорення природи принесе людям конкретну користь

Засновником класичного раціоналізму як філософського ме­тоду став французький учений-математик Рене Декорт (1596— 1650 рр.). Він акцентував увагу на мисленні людини, розробляв «нову філософію», а разом з нею й нову науку, метою якої є реінтерпретація принципів пізнання оточуючого світу, які роз­роблялися попередніми філософами. Головним предметом фі­лософії Декарта стали розум і самопізнання. Найвідомішими працями вченого, що репрезентували його філософські погля­ди, були «Міркування про метод», «Метафізичні розмисли», «Принципи філософії» і доповнення до них — трактат «При­страсті душі».

У своїх працях Рене Декарт порушував проблему перевірки достеменності знання, яке людина отримує в процесі пізнання, світу. Він вважав, що в основі достеменного знання лежить прин­цип очевидності з доповненням у вигляді чотирьох спеціальних правил (раціональних методів):

1. Приймати за істинне знання тільки таке, яке не дає під­став для сумнівів. 2. Розкладати складні проблеми на найпростіші елементи. 3. Логічно вибудовувати з цих простих елемен­тів чітку послідовність, структуру (навіть тоді, коли здаєть­ся, що її немає). 4. Складати повний без винятку перелік цих елементів.

Ці правила Декарт узяв з математики, на його думку, вони ма­ли стати основою організації будь-яких досліджень.

Разом з тим учений вважав, що в основі знання має лежати єдина система очевидних істин, які не можна піддавати сумні­ву. Прикладом такої істини був знаменитий вислів Декарта: «Мислю, а отже, існую». Ясність та очевидність — критерії іс­тинності таких знань, їх можна отримати лише за допомогою інтуїції. Інтуїтивні істини (аксіоми ) є очевидними й не потре­бують спеціального доведення. Аксіоми не приходять у розум людини самі по собі, для цього необхідно використовувати спе­ціальні методики, наприклад, розкладання складної проблеми на елементи. Розум отримує окремі знання двома способами мис­лення: дослідно-індуктивним або дедуктивно-математичним. При цьому Рене Декарт надає перевагу дедукції (властивості ро­зуму встановлювати зв 'язок між двома інтуїтивно зрозумілими висновками).

Однією з головних проблем, що цікавили Р. Декарта, була проблема буття. Він прагнув вивести засадове поняття, яке могло б охарактеризувати сутність буття. Таким поняттям стала «суб­станція», під якою він розумів певну першопричину, що лежить в основі всього й не потребує нічого, крім самої себе. Такою суб­станцією може бути лише Бог як вічна, незмінна й всесильна першопричина всього, що існує у світі. Бог-творець (субстанція) творить природний світ з окремих субстанцій (одиничних пред­метів, ідей), що рівнозначні, але щодо найвищої субстанції (Бога) вони є вторинні й залежать від неї.

Створений Богом світ (природа) складається з двох субстан­цій — матеріальної та духовної. Найважливішими властивостями матеріальної субстанції є її протяжність (довжина, ширина, ви­сота), подільність (до безкінечності), а також наявність модусів (властивостей, які витікають із протяжності). Прикладами моду­сів є форма, рух, положення в просторі тощо. Матеріальна суб­станція ототожнюється з природою, а отже, у ній діють механічні закони, які можна описати математичною наукою — механікою. Духовна субстанція (ідеї) має лише властивості мислення й неподільності. Прикладами модусів духовних субстанцій є почуття, бажання тощо.

Людина є специфічним творінням Бога, яке складається із су­перечливої взаємодії двох субстанцій — матеріальної (тілесно-протяжної) та духовної (мислячої-). Рене Декарт вважав, що лю­дина є єдиним творінням Бога, у ній існує єдність субстанції, са­ме це дає їй змогу стояти на більш високому рівні, ніж природа. Інакше кажучи, природа людини є дуалістичною (подвійною). З такої позиції Декарт вирішував основне питання філософії. Він вважав, що питання про первинність і вторинність не мають жо­дного сенсу. Матерія та свідомість поєднуються тільки в лю­дині, а позаяк людина дуалістична (тобто містить у собі дві субстанції), то ні матерія, ні свідомість не можуть бути ні пе­рвинними, ні вторинними, вони існують вічно й є проявами єди­ного буття (Бога).

Отже, Рене Декарт одним з перших філософів Нового часу обґрунтував ідею про домінуюче значення розуму (мислення) в пізнанні оточуючого світу, розробив учення про субстанцію та її атрибути й модуси, розробляв теорію дуалізму, намагаючись примирити матеріалістичні та ідеалістичні напрями в філо­софії, обґрунтував теорію про науковий метод пізнання на ос­нові вроджених ідей та інтуїції.

Представником емпіричного напряму філософії Нового часу був англійський філософ Томас Гоббс, послідовник Френсіса Бекона, засновник семіотики1. Головними працями, що репрезенту­вали його філософські погляди, були «Левіафан», «Про тіло», «Про людину» та ін.

У цих та інших творах Томас Гоббс виступив як автор ори­гінальної теорії держави, одним з перших висунув ідею, згідно з якою в основі виникнення держави лежить суспільний дого­вір. Розмірковуючи над предметом філософських досліджень, він дійшов висновку, що філософія має займатися досліджен­ням причинно-наслідкових зв'язків, які існують у природі. Він вважав, що метою філософії повинні бути практичні резуль­тати на користь людині. У традиційній для філософії Нового часу дискусії між емпіризмом і раціоналізмом Гоббс стояв на боці емпіризму, критикував раціоналістичну філософію Рене Декарта, а у світоглядних позиціях був послідовним ма­теріалістом.

У теорії пізнання Томас Гоббс обстоює ідею, згідно з якою всі уявлення про світ — це результат співвідношення розуму з об'єктивно існуючими в світі предметами. Головними мето­дами пізнання оточуючого світу він вважав як індукцію, так і дедукцію, а джерелом знань про навколишній світ — його чуттєве сприйняття з подальшим переробленням на «сигнали» й «знаки» розуму. Таким чином, говорив Гоббс, безпосеред­нім об'єктом пізнання світу є не самі предмети матеріально­го світу, а уявлення про них. Ці уявлення і є «знаками», або «мітками».

Томас Гоббс розробив систему класифікації знаків. Вона скла­далася із сигналів, звуків живої природи, що віддзеркалюють пе­вні наміри або дії, які використовує людина для спілкування (мі­ток), природних знаків («сигналів природи»), комунікативних знаків (різноманітних слів), штучних закодованих знаків (науко­вої термінології, релігійних понять, жаргону тощо) і, нарешті, знаків знаків — узагальнених понять.

Аналізуючи антропологічні проблеми, Гоббс зазначав, що основною цінністю людського існування є прагнення людини до самозбереження (бажання за будь-яких умов уникнути смер­ті). Зважаючи на те, що самозбереження — це найвища цін­ність, то основою людської діяльності стає егоїзм. Він не має меж, і кожна людина сама вирішує, що для неї добре, а що — погано.

Як зазначалося, Томас Гоббс активно досліджував характер взаємодії держави й суспільства. Цю проблему він вважав однією з головних у філософії, адже остання повинна допомогти людині реалізувати її потреби та інтереси в умовах конкретного держав­ного устрою. Форму державного устрою, на думку вченого, ви­значає природа людини (яка за своєю суттю є злою), бо в основі її діяльності та вчинків лежать приватний інтерес, егоїзм, біологіч­ні потреби тощо. Людина не зупиняється в прагненні отримати все, що бажає, звідси — конфлікти з іншими людьми («війна всіх проти всіх»). Зрештою, у процесі розвитку людства не може бути переможених і переможців, отже, пошуки гармонії співіснування між людьми є безперспективними, так само, як і сподівання на позитивний вплив суспільно-економічного прогресу.

Щоб уникнути конфліктів між людьми, реалізувати загальну суспільну мету (спільне самозбереження), люди укладають су спільний договір. Його сутність полягає в тому, що одна людина зобов'язується не чинити перепон волі, тобто владі, якій усі під­коряються. Держава уособлює вояю всіх. Носієм державної вла­ди стає одна людина або група людей. їхня влада є неподільною й необмеженою. Щоб виконувати свої функції, держава повинна бути сильною, агресивною, безжалісною (подібно до чудовиська Левіафана, що знищує все на своєму шляху) до всього, що загро­жує її життєдіяльності, прогресивному розвитку. Найвищий обов'язок носіїв державної влади — це діяльність на користь на­роду. Для збереження єдності держави можуть бути використані релігія й церква, але за умови їх повного підкорення загальноде­ржавним інтересам.

Але матеріаліст Гоббс відкидав істинність християнських догматів, заперечував віру в Бога, чудеса, посмертні муки грі­шників тощо. Він уважав, що церковнослужителі — це люди несповна розуму, а саму Біблію називав збіркою алего­рій. Учений заважував, що причини релігії слід шукати в самій людині.

 

Отже, поряд з досягненнями Т. Гоббса в теорії пізнання та вченні про природу й людину найвищим надбанням його філо­софської творчості стало наукове пояснення виникнення дер­жави, принципів її взаємодії із суспільством на основі суспільно­го договору.

Представником раціоналізму був геніальний німецький філо­соф, учений, математик, юрист Ґотфрід Вільгельм Ляйбніц (1646— 1716 рр.). Головними філософськими працями, які репрезен­тували його філософські погляди, були «Роздуми про метафі­зику», «Нові досліди про людське розуміння», «Теодіцея», «Мо­надологія».

Як і інші філософи Нового часу, Ляйбніц прагнув розкрити сутність буття. На основі критичного переосмислення теорії Де-карта про субстанцію він розробив власне вчення про першоос­нову світу — монаду. Монада, на думку вченого, є найменшим елементом світобудови, першоелементом буття, який має духов­ну, а не матеріальну сутність. Водночас монада є простою й не­подільною, вона існує вічно, бо не розпадається на частинки, має лише чотири якісні стани: прагнення, потяг, сприйняття й уяв­лення. За своєю сутністю монада є діяльністю, спрямованою на зміну свого власного стану. Через неперервність свого існування

Семіотика — наука про різні системи знаків, які використовуються для передачі інформації.

' Декарт часто називав аксіоми «вродженими ідеями», що існують як у розумі Бога, так і в розумі людини, і передаються з покоління в покоління.

монади усвідомлюють самі себе, вони замкнуті самі на собі й водночас незалежні одна від одної. Існування монад пов'язане з їх активністю у будь-якій точці Всесвіту. Ляйбніц виокремлював кілька різновидів монад залежно від рівня їх досконалості, вста­новленої Богом: 1)«голі монади» лежать в основі неорганічної природи — це каміння, земля, корисні копалини; 2) «монади тва­рин», яким притаманні чуття, але ще немає розвинутої самосві­домості; 3) «монади людини» — душі, які мають свідомість, пам'ять, мислення. Найвищою монадою є Бог.

У теорії пізнання Ляйбніц прагнув примирити емпіризм і ра­ціоналізм. Усі знання він поділяв на два види — «істини розуму» та «істини факту». «Істини розуму» виводяться із самого розу­му й можуть бути доведені за допомогою логіки. Вони мають не­обхідний та узагальнюючий характер. «Істини факту» — це знання, що можуть бути доведені лише досвідом, експериментом. Це конкретні знання, які констатують лише факт і не свідчать про причину, мають ймовірний характер. Але незважаючи на те, що дослідне емпіричне знання є неповне та ймовірне, воно все-таки є знанням. Тому, вважав учений, пізнання оточуючого світу має бути реалізоване раціональним або емпіричним шля­хом. До того ж раціональне знання матиме достеменний харак­тер на основі розуму, а емпіричне (засноване на досвіді) — лише ймовірний. Гармонію єдності раціонального й емпіричного пізнання «задає» Бог.

 

У своїй теорії пізнання Ґотфрід Вільгельм Ляйбніц доволі оригінальним способом прагнув поєднати досягнення раціоналізму та емпіризму. Особливого значення набували запропоновані ним рекомендації: поважати наукові факти, довіряти власним відчуттям, усі причинно-наслідкові зв'язки довколишнього світу тлумачити з позиції природознавства. Особлива заслуга Ляйбніца полягала в тому, що на його ідеях виросли представники німецької транцендентально критичної філософії.

 

Отже, у філософії XVII—XVIII ст. подальшого розвитку набу­вають ідеї автономності суб'єкта пізнання, фіксується прин­цип сумніву як початок наукового дослідження, розвивають­ся, індуктивно-емпіричний метод пізнання та раціонально-дедуктивний, який містить у собі інтелектуальну інтуїцію. В цей час формується механістична картина світу, яка стала основою природознавства і філософії до XX ст.

 

Філософія Просвітництва - французька філософія кінця XVII - початку XVIII ст., що віддзеркалювала інтереси ранньо-буржуазного суспільства,заперечувапа феодально-монархія ний устрій,який з її погляду суперечив розуму та природі людського існування

Головні напрями

Деїзм Атеїсти чно-матеріа-пктичний напрям Головні представники Утопічно-соціаліс­тичний напрям

Головні представники


Франсуа Вольтер (1694—1778 рр). Жюльєн Ламетрі (1709—1751 рр). Габріель Маблі (1709—1785 рр).
Шарль Монтеск'є (1689—1755 рр). Дені Дідро (1713—1784 рр). Мореллі (ХVШст.)
Жан-Жак Руссо (1712—1778 рр). Клод Гельвецій (1715—1771 рр). Гракх Бабеф (1760—1797 рр).
Етьєн Кондільяк (1715—1780 рр). Поль Гольбах (1723—1789 рр). Клод Сен-Сімон (1760—1825 рр).

 

 

 


Домінуючі риси

 

Раціоналізм  
Антропоцентризм  
Історичний оптимізм  
Секуляризація релігії та церкви  
Атеїзм  
Матеріалізм  

 

 

ГОЛОВНІ КАТЕГОРІЇ ТА ПОНЯТТЯ ДО ТЕМИ  
Атеїзм (від грец. букв, «безбожжя») — у філософії система ідей, поглядів, переконань, що заперечують існування надприродного Бога й відкидають необхідність будь-якої релігії
Вільнодумство критичне ставлення до релігії та церкви, сумніви в питаннях віри, заперечення окремих релігійних дог­матів, обрядів тощо
Деїзм (від лат.deus — «бог») — релігійно-філософський принцип, згідно з яким, визнаючи Бога першопричи­ною світу, заперечується його подальше втручання в явища природи й перебіг суспільних подій. Представ­ники деїзму виступали проти персоніфікації Бога (на­ділення його рисами людини), а також ототожнення Бога й природи
«Природне право» поняття філософсько-правової та політичної думки XVII—XVIII ст., що означало сукупність принципів, правил і цінностей, які витікають з природи самої лю­дини
Рівність один з ідеалів справедливого суспільного устрою, означає можливість однакового соціального станови­ща всіх людей у суспільстві, рівноправне користуван­ня громадянами їхніми свободами та обов'язками, рі­вний розподіл усієї сукупності створених суспільст­вом матеріальних і духовних цінностей
Секуляризація (від лат. saecularis — «світський») — процес звіль­нення різноманітних сфер суспільства, організацій, індивідуальної свідомості, діяльності та вчинків лю­дей, соціальних відносин й інститутів від впливу ре­лігії
«Царство розуму» ідея, що панувала серед просвітників XVII—XVIII ст., суспільство рухається до розумних форм його існу­вання, в яких не буде місця соціальному злу й будуть створені умови для щастя людини

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ІСТОРІЯ СВІТОВОЇ ТА УКРАЇНСЬКОЇ ФІЛОСОФІЇ

С І ПРИСУХІН... ФІЛОСОФІЯ Навчальний посібник У частинах...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Головні напрями філософії Нового часу та їх основні риси

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ФІЛОСОФІЯ, ЇЇ ПРИЗНАЧЕННЯ, ЗМІСТ І ФУНКЦІЇ В СУСПІЛЬСТВІ. ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ
ФІЛОСОФІЯ ЯК РІЗНОВИД СВІТОГЛЯДУ Світогляд — це сукупність поглядів та уявлень людини про світ, які визначають її с

Філософія як різновид світогляду
Що таке філософія? Як і чому вона виникла? Чим пояснити те, що сьогодні існує безліч різноманітних філософських напрямів, окремих шкіл та вчень? Чому для одних людей вона є метою життя, а для інших

Світогляд і його основні різновиди
Відомо, що розвиток філософської картини світу органічно випливає зі світогляду (як окремої людини, так і суспільства за­галом). Головним питанням світогляду є питання про місце людини у світі т

Список рекомендованої літератури
1. Антология мировой фипософии: В 4 т. — М., 1969—1972. 2. Арцишевский Р. А. Мировоззрение: сущность, специфика, разви-тие.—Львов, 1986. 3. Бердяев Н. А. Самопозн

ФІЛОСОФІЯ СТАРОДАВНЬОГО СХОДУ: ІНДІЯ, КИТАЙ
ФІЛОСОФІЯ СТАРОДАВНЬОЇ ІНДІЇ Основні етапи розвитку філософії в Стародавній Індії

Основні етапи розвитку філософії в Стародавній Індії
Філософська думка зародилася в епоху формування перших класових суспільств і ранніх держав. Це був час, коли відходила в минуле міфологічна культура, на ґрунті якої виникли перші ре­лігійно-філософ

Неортодоксальні філософські системи
Знайомство з філософією Стародавньої Індії почнемо з аналізу найвідоміших неортодоксальних філософських систем1, насампе­ред, буддизму, який в епоху Середньовіччя посів панівне стано­вищ

Ортодоксальні філософські системи
Школа санкх'я (санскритське слово — буквально «число, І ючрахунок») — філософська система, що розвивала ведичне іиіення й була відома своїм дуалістичним світобаченням. Заснов­н

Основні етапи розвитку и головні напрями китайської філософії
У III—II тис. до н. е. в басейні річок Хуанхе та Янцзи сформу­валися великі рабовласницькі держави зцікавою та своєрідною культурою, яка віддзеркалювала драматичний і суперечливий

Питання для самоперевірки
1. Дайте коротку характеристику філософським школам Старода­вньої Індії. 2. Проаналізуйте характерні особливості філософських поглядів бу­ддизму й джайнізму. 3. П

Список рекомендованої літератури
1. Буддизм. Четьіре бпагородньїх истиньї. — М.; Харьков, 2000. 2. Гессе Г. Паломничество в страну Востока. — СПб., 1999. 3. Дао: гармония мира. — М.; Харьков, 200

ФІЛОСОФІЯ СТАРОДАВНІХ ГРЕЦІЇ ТА РИМУ
Антична філософія — комплекс ідей та вчень, розроблених давньогрецькими та давньоримськими мислителями в період з VII ст. до н. е. до VI ст. н. е.

Головні періоди розвитку античної філософії. Досократівський період
Розвиток філософії стародавніх греків і римлян датується величезним тривалим історичним проміжком часу — з VII ст. до н. е. до VI ст. н. е. Перший період розвитку античної філо­софії отримав наз

Класичний сократівський період
Разом зі зростанням могутності полісу (в середині V ст. до н. е) починається період розквіту давньогрецької філософії, який отримав назву класичний сократівський. У цей час

Категорія, за Арістотелем, — це найвищий рівень віддзеркалення та узагальнення навколишньої дійсності, без якого неможливе саме буття.
  Не менш оригінальним є вчення Арістотеля про душу. Він вважав, що душа є носієм свідомості людини й водночас вона ке­рує людським організмом. Душа має три рівні: 1) росл

Елліністичний період
Елліністична філософія (кінець IV— початок 11ст. до н. е.) — це сукупність філософських учень, які віддзеркалили кризу полісу, яка детермінувала зміну парадигми філософського мислення. На­в

Список рекомендованої літератури
1. Антология мировсй философии: В 4 т. — М, 1969 — Т. 1. — Ч. 1. 2. Аристотель. Сочинения: В 4 т. — М., 1976—1983. 3. Асмус В. Ф. Античная философия. — М., 1976.

ФІЛОСОФІЯ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
Середньовічна філософія — філософський напрям, що виник на території Римської імперії з II ст. та розвивався на європейському континенті до XVI ст.

Етапи історичного розвитку середньовічної філософії та їх основні риси
Середньовічна філософія розвивалася впродовж чималого проміжку часу — з II по XVI ст., її головною особливістю став міцний союз із теологією, визнання Бога як найвищої першопри­чини, а існування

Список рекомендованої літератури
1. Аврелий Августин. Исповедь блаженного Августина, єпископа Гип-понского. — М., 1991. 2. Антология мировой философии: В 4 т. — М., 1969. — Т. 1.— Ч. 2; Т. 2. 3. Бл. Авг

ФІЛОСОФІЯ ВІДРОДЖЕННЯ ТА РЕФОРМАЦІЇ
Філософія епохи Відродження — віддзеркалення соціального та ідейного руху Відродження (Ренесансу), започаткованого в Італії в XIV ст., що в XVI ст. стає загальноєвр

Головні напрями філософії епохи Відродження та її характерні риси
Філософія Ренесансу, або Відродження, в Європі (насамперед в Італії) займала значний історичний проміжок часу — з XIV по XVI ст. Сама назва епохи свідчить про відродження інтересу до

ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ ТА ДОБИ ПРОСВІТНИЦТВА
Філософія Нового часу віддзеркалює утвердження буржуазного способу виробництва, наукову революцію й встановлення експериментального природознавства у XVII—XVIII ст.

Доба Просвітництва та її домінуючі риси
Кінець XVII — початок XVIII ст. ввійшли в історію світової культури як період Просвітництва, а французьку філософію цьо­го періоду за аналогією називають філософією доби Просвітниц­тва. Французькі

Питання для самоперевірки
1. Розкрийте сутність раціоналізму та емпіризму філософії Нового часу. 2. Назвіть характерні риси філософії Нового часу. 3. У чому особливості філософії Ф. Бекона

Список рекомендованої літератури
1. Английские материалистьі XVIII в. Собр. соч.: В 3-х т. — М., 1967, 1968. 2. Антология мировой философии: В 4-х т. — М., 170. — Т. 2. 3. Бакрадзе К. С. История

НІМЕЦЬКА КЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ. МАРКСИЗМ
Німецька класична філософія кінця XVIII— першої половини XIX ст. — період формування нового стилю філософського мислення, яке грунтувалося на методі «розумного»

Головні напрями німецької класичної філософії та її основні досягнення
Німецька класична філософія охоплює доволі значний промі­жок часу — приблизно 100 років, із середини XVIII ст. до кінця XIX ст. У своєму розвитку вона пройшла певні періоди, які збі­гаються з назва

Марксизм
Марксизм виник у Європі в 40-ві роки XIX ст. У вузькому ро­зумінні він уособлювався з марксистською філософією, яка була створена двома німецькими вченими — Карлом Марксом (1818—1883 рр.) і Фрідріх

Питання для самоперевірки
1. Історичні рамки німецької класичної філософії. 2. Назвіть основні твори Імануїла Канта. 3. Що таке «річ у собі» Канта? 4. Чому філософію Імануї

Список рекомендованої літератури
1. Гегєль Г. Знциклопедия философских наук: В 3-х т. — М., 1974. 2. Герасимчук А. Філософія: Курс лекцій: Навч. посів, для вузів. — К., 1999. 3. Гульїга А. В. Нем

ФРЕЙДИЗМ І НЕОФРЕИДИЗМ
Фрейдизм (кінець XIX—XX ст.) — філософсько-соціологічне вчення Зігмунда Фрейда, що розвивається на основі особливого методу лікування психічних захворювань— психоаналі

Фрейдизм
Зігмунд Фрейд (Сигізмунд Шолом) (1856—1939рр.) — австрій­ський лікар-психіатр, який розвинув психоаналітичне вчення до рівня філософського антропологічного принципу, засновник пси­хоаналізу

Неофрейдизм
Герберт Маркузе (1898—1979 рр.) — неофрейдист, німецько-американський філософ і соціолог. З 1934 р. працював у Сполу­чених Штатах Америки. Основні праці, що репрезентують його філософські п

Список рекомендованої літератури
1. Всемирная знциклопедия: Философия / Главн. науч. ред. и сост. А. А. Грицанов. — М.: АСТ; Мн.: Харвест, Современньїй литератор, 2001. 2. Гловер 3. Фрейд или Юнг. — СПб.,

ТРАДИЦІЇ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ФІЛОСОФСЬКОЇ ДУМКИ В УКРАЇНІ
Другий період   Основні періоди та етапи розвитку української філософії

Становлення української філософії
Найдавніші (дохристиянські) пласти духовності українського народу відомі недостатньо, адже пам'ятки духовної культури цієї доби були переважно знищені після 988 р. як такі, що суперечили новим хрис

Список рекомендованої літератури
1. Багалій Д. Український мандрований філософ Григорій Сковорода. — К., 1992. 2. Бичко А. К., Бичко І. В. Феномен української інтелігенції. Спроба ек-зистенційного аналізу. —

СУЧАСНА СВІТОВА ФІЛОСОФІЯ
Позитивізм Огюст Конт (1798—1857 рр.) Ернст Мах (1838—1916 рр.) Ріхард Авенаріус (1843—1896 рр.)таін. Прагматизм Чарльз Пірс (1839—1914 рр.) Вільям Джеймс

Головні напрями сучасної світової філософії та їх основні риси
У XX — на початку XXI ст. світова філософія стала конгло­мератом різноманітних ідей і підходів, окремих поглядів, проб­лем і методик, в основі яких лежать уже відомі й апробовані фі­лософські ідеї,

Список рекомендованої літератури
1. Больнов О .Ф. Философия зкзистенционализма — СПб., 1999. 2. Бубер М. Два образа верьі. — М., 1995. 3. Головко Б. А. Філософська антропологія. — К., 1997.

ПІДРУЧНИКИ ТА НАВЧАЛЬНІ ПОСІБНИКИ
Балюк І. А. Вирішення господарських спорів. 188 с. Бараник 3. П. Статистика ринку праці. 167 с. Береза А. М. та ін. Електронна комерція. 326 с. Беляєв О. О. та ін. Еконо

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги