Реферат Курсовая Конспект
Фрейдизм - раздел Философия, ІСТОРІЯ СВІТОВОЇ ТА УКРАЇНСЬКОЇ ФІЛОСОФІЇ Зігмунд Фрейд (Сигізмунд Шолом) (1856—1939Рр.) — Австрійський Лікар-...
|
Зігмунд Фрейд (Сигізмунд Шолом) (1856—1939рр.) — австрійський лікар-психіатр, який розвинув психоаналітичне вчення до рівня філософського антропологічного принципу, засновник психоаналізу, автор друкованих праць «Психопатологія повсякденного життя», «Тлумачення сновидінь», «Лекції до вступу в психоаналіз», «Основні психологічні теорії у психоаналізі», «Нариси з психології сексуальності», «Тотем і табу», «По той бік принципу задоволення», «Психологія мас та аналіз людського «Я», «Я та Воно», «Майбутнє однієї ілюзії», «Хвилювання в культурі», «Мойсей і монотеїзм» та ін.
Доктор медицини Зігмунд Фрейд під час лікування хворих та своїх експериментів у психіатрії дійшов думки, що головною причиною значної кількості психопатологічних явищ у людини є прихована травма психіки, що сталася в минулому, яка безпосередньо не усвідомлюється хворим. Фрейд зазначав, що подібні травми (страх, емоційне потрясіння) за певних умов забуваються й згодом можуть виявитися в різноманітних психічних захворюваннях, асоціальній поведінці тощо. В основі механізму забування лежить сила волі, страх перед можливим оприлюдненням неприємного психотравмуючого факту. Забута психотравмуюча ситуація, яка не була вчасно й адекватно «пережита» (відреаго-вана), зберігається у свідомості людини та в нових умовах виявляється в конкретних психічних захворюваннях. З'ясувавши дію цього механізму, Фрейд (разом зі своїм колегою лікарем Жозе-фом Брейєром) у 1890—1897 рр. розробив катартичний метод лікування істерії, згідно з яким психотравмуючий фрагмент у біографії хворого згадувався ним і за допомогою лікаря адекватно та конструктивно переживався. Тим самим людину звільняли від душевної недуги. Інакше кажучи, подолати хворобу можна, перейшовши на новий рівень свідомості, подолавши «роль» хворої людини.
Таким чином сформувалося вчення Зігмунда Фрейда про несвідоме та процеси витіснення, які стали свідченням його геніальності й наукової обдарованості. Згідно з його вченням, на рівні свідомості існує постійна боротьба між свідомим і несвідомим. Цей конфлікт притаманний кожній людині й формується в ранньому дитинстві під час переживання закономірних психотрав-муючих ситуацій, комплексів тощо. До таких ситуацій Фрейд відносив переживання статевого характеру (страхи, заборонені бажання, окремі переживання), які за певних умов можуть згодом стати причиною душевних проблем.
Учений побудував топографічну, а потім і динамічну модель психіки, що пояснювала суперечливу взаємодію між свідомим і несвідомим. Згідно з топографічною моделлю, несвідоме уявлялося як величезний передпокій, де очікують свого часу різноманітні думки, бажання, емоції людини. Свідомість є дещо меншим приміщенням (кабінетом), до якого час від часу «викликають» «відвідувачів» (думки, бажання людини). Між передпокоєм і кабінетом стоїть «вартовий», який впускає у свідомість тільки «необхідні» для неї думки й бажання. Незрідка варта втрачає пильність, що дає змогу частині найактивних «непотрібних» «відвідувачів» прорватися до кабінету свідомості. Але потім вартовий знову повертається до своїх обов'язків, і небажані гості свідомості (думки, бажання) витісняються знову в передпокій.
Головними чинниками, що спрямовують і керують психікою людини, а отже, її діяльністю та вчинками, згідно з ученням Зігмунда Фрейда, стають, по-перше, задоволення (постійний пошук людиною шляхів і засобів отримання задоволення від реалізації її матеріальних або духовних потреб), а по-друге — витіснення. Психіка в разі неможливості реалізувати в житті недозволені і суспільно заборонені думки, бажання (асоціальні, сексуальні) витісняє їх у несвідоме. Витіснені думки й бажання можуть бути трансформовані практикою людини завдяки сублімації, тобто дозволеними людині різновидами соціальної діяльності (заняття спортом, наукою, мистецтвом тощо).
Несвідомі бажання мають величезний енергетичний потенціал. Як зазначалося, способом такого неадекватного прориву у свідомість стають невротичні симптоми, що виявляються в певних символах (образах), які з'являються в снах, мареннях, обмовках або навіть виявляються в помилкових діях. Аналіз символів як віддзеркалення несвідомого мав для Фрейда особливе значення. Символ відкриває зміст несвідомого, він об'єднує страх і сором у прийнятній для суспільної моралі формі. Для кращого розуміння процесів несвідомого Фрейд склав каталог символіки несвідомого, характерної для снів. Головним інструментом аналізу символіки снів, помилкових дій, обмовок (несвідомого) став психоаналіз.
Зігмунд Фрейд відкрив також ряд механізмів свідомості, що захищають її від деструктивних «атак» несвідомого. Такими механізмами є проекція (перенесення, трансфер) асоціальних бажань, якостей на інших людей, приписування їм тих характерис тик, за які нам соромно перед іншими (заздрість, гнів тощо). Ще один механізм називається раціоналізацією, він акцентує увагу на вторинних причинах, що дає змогу уникнути озвучення (оприлюднення) первинних причин, яких людина соромиться.
Учений вважав, що домінуючим чинником у діяльності та поведінці людини є статевий потяг — лібідо. Темі лібідо Фрейд надавав гіпертрофованого значення. Дослідники фрейдизму називають цю частину його вчення «першою психологічною системою», що розвивалася Фрейдом у 1905—1920 рр. Згідно з цією концепцією, в основі несвідомого лежить лібідо (сексуальне прагнення, бажання, сексуальний інстинкт), яке постійно шукає способу реалізації в поведінці людини (у сексуальних діях або інших сферах життя) через сублімацію. Сексуальні потяги можуть бути реалізовані трьома способами: «випущені на свободу» через безпосередні сексуальні дії або опосередковано; витіснені в несвідоме; шляхом придушення соромом і мораллю. Фрейд зробив висновок, що вся культурна діяльність людей, окремі вчинки мають у своїй основі сексуальний інстинкт.
З ідеєю лібідо тісно пов'язана інша відома концепція Зігмун-да Фрейда — комплекс Едіпа, що згодом була критично переосмислена багатьма неофрейдистами. Фрейд дотримувався думки, що в мить народження дитина переживає першу психологічну травму — втрату безпечного існування в материнському лоні (втрата «Ми») і починає існувати у формі «Я» (самостійне суперечливе життя в оточуючому світі). Дитина, а потім доросла людина у своєму житті відчуває потребу повернення до внутріш-ньоутробної гармонії (відновлення втраченої цінності «Ми»). Тому мати стає першим об'єктом спрямування еротичного потягу дитини, в основі якого лежить принцип задоволення. Батько — це перешкода до інцестуальної думки та дії між дитиною й матір'ю, своєю присутністю він постійно відриває дитину від матері, формує психотравмуючу самостійність дитини, у результаті чого вона несвідомо прагне знищити батька.
Фрейд зазначав, що цей механізм був закладений ще в первісному суспільстві, коли первісні люди вбили батька, розкаялися в тому, що вчинили, й були присоромлені. Явище неприязні до батька передавалося з покоління в покоління на генетичному рівні представниками чоловічої статі у формі комплексу Едіпа (змішане почуття ненависті, бажання заподіти смерть, надмірний сором й одночасно страх за думки й можливі дії). Комплекс Едіпа, на думку Фрейда, стає основною причиною екстраординарної поведінки людини.
У 1920—1939 рр. Зігмунд Фрейд створив «другу психологічну систему», в якій проаналізував проблему виникнення енергії несвідомого. Центральними поняттями цієї системи стали «ерос» (інстинкти життя) й «танатос» (інстинкти смерті). Постійна взаємодія між еросом і танатосом визначає динаміку й спрямованість життя людини. Відтоді ерос трактується не стільки як сексуальний потяг, скільки як прагнення до органічної єдності (подібно до божественного еросу у філософії Платона).
У цей період Фрейд змінив свої погляди на внутрішню структуру психологічного світу людини. Він створив наступну — динамічну модель психіки, в основі якої була тріада: «Воно», «Я», «Над-Я»:
1) «Воно» — це світ несвідомого, де виявляються витіснені в минуле потяги, страхи, переживання тощо. «Воно» підвладне принципу задоволення.
2) «Я» (Его) — розумна діяльність людини, що підкоряється принципу реальності, посередник між усіма компонентами психіки.
3) «Над-Я» (супер-Его) — несвідома інстанція морального контролю з певними культурними цінностями (заборонами), що обмежують можливість прояву несвідомих чинників (потягів, комплексів, переживань тощо). «Над-Я» — це внутрішній цензор. «Над-Я» утворилося в процесі ідентифікації дитини з батьком, який є не тільки суперником, а й певним авторитетом. Що більше людина відмовляється від своїх бажань, то більше вона страждає, оскільки від «Над-Я» нічого не можна приховати. Тому, що більше людина виявляє свою доброчинність, моральність, то драматичніше вона сприймає життя.
Ці частини психіки перебувають у постійній взаємодії: «Я» завжди прагне підкорити собі «Воно», але це рідко йому вдається. Зазвичай «Воно» у відкритих або прихованих формах підкоряє собі «Я». Учений порівнював «Я» з вершником і конем, де вершник «Я», на перший погляд, керує конем, але кінь «Воно» насправді несе вершника на собі. Інколи виникають ситуації, коли вершник узагалі не може керувати власним конем і має скакати в тому напрямку, куди прямує кінь.
Зовнішні норми й заборони «Над-Я» також прагнуть підкорити розумну частину нашої особи «Я». У результаті «Я» людини є об'єктом постійного тиску з боку несвідомого «Воно» та навколишнього світу «Над-Я», що на рівні особи сприймається як відчуття нещастя. Фрейд вважав, що його ідея існування нещасливого «Я» є найдраматичнішим ударом, який будь-коли було завдано людській самовпевненості. Він говорив, що подібного першого удару людству завдав Копернік, який довів, що Земля не є центром Всесвіту, другого — Дарвін, який вказав, що людина походить від вищих приматів. І, власне, Фрейду належить авторство третього удару — розвінчання раціоналістичних ілюзій, що людина управляє власною діяльністю та вчинками.
Аналізуючи виникнення культури, людського суспільства, Зігмунд Фрейд дійшов висновку, що суспільство може існувати тільки завдяки придушенню несвідомих проявів (сексуальних інстинктів, бажань). Без цього воно приречене на розвал і деструкцію із середини. У суспільстві постійно проходить масова сублімація придушеної енергії, що веде до виникнення людської культури та цивілізації. Суспільство створює своєрідні ерзац-заміщення придушеної енергії — різноманітні ритуали, що існують на рівні колективного несвідомого. Таких несвідомих ритуалів є доволі багато. Це релігія, мораль, музика, театр тощо.
Фрейд зазначав, що впродовж розвитку цивілізації людські інстинкти, потяги все більше й більше придушувалися. Це призводило до масових психозів, усезагальної депресії, а також конструювання найскладніших форм масового несвідомого (ритуалів). На думку вченого, ритуали є різновидом компенсаторної діяльності, яка дає людині змогу правильно пережити й перемогти свій суперечливий внутрішній світ.
Особливий інтерес Зігмунда Фрейда викликала релігія, яку він аналізував з погляду психоаналітичної теорії. Він вважав, що релігія є проявом неврозу причепливого стану, який виник у первісному суспільстві. Фрейд доводив це, послуговуючись такою логічною схемою: у давньому суспільстві діти вбили батька, якого вони боялись, але водночас поставили на його місце тотема, якому стали вклонятися. Так виникла ідея Бога, в якого людина шукає захисту від внутрішніх суперечностей (за аналогією пошуку дитиною захисту в батька, якого вона водночас боїться й шанує). Фрейдівське розуміння культури та релігії отримало назву «пан-сексуалізм», що згодом зазнало нищівної критики й було переосмислене неофрейдизмом.
Зауважимо, що Фрейд був послідовним атеїстом, він вважав себе матеріалістом і прагнув зробити психоаналіз науковим методом. Тому загалом пафосом його вчення був раціоналізм. Він говорив, що всі таємниці сфери несвідомого можна виявити за допомогою психоаналізу, а отже, є можливість вилікувати всіх невротиків. Його головним гаслом стало: «Там, де було «Воно», повинно стати «Я». З погляду Зігмунда Фрейда, розум має перемогти, незважаючи на силу несвідомого.
Узагальнюючи значення праць 3.Фрейда в розвитку філософського знання, можна зробити такі висновки: він уперше проаналізував феномен несвідомого не як онтологічну характеристику діяльності, а як психічну реальність, що є рівнозначною об'єктивній реальності; виявив певний зміст і сенс процесів несвідомого, визначив його роль, функції й значення в житті людей; проаналізував внутрішню будову сфери психіки, виявив її просторово-часову модель («Воно», «Я», «Над-Я»); порушив питання про те, яким чином можна зрозуміти несвідоме, й дійшов висновку, що осягнути його можна лише за допомогою свідомого. Проникнути в несвідоме можна за допомогою психоаналізу; одним з перших запропонував вивчати психіку людини на основі дослідження процесу її становлення та розвитку в минулому; пояснював виникнення культури, розвиток сучасної цивілізації як результат масової сублімації придушеної енергії колективного несвідомого.
– Конец работы –
Эта тема принадлежит разделу:
С І ПРИСУХІН... ФІЛОСОФІЯ Навчальний посібник У частинах...
Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Фрейдизм
Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:
Твитнуть |
Новости и инфо для студентов