Гуманізм та натурфілософія доби Відродження. Класична німецька філософія. Новий соціальний ідеал у філософії Просвітництва XVIII ст.
Гуманізм та натурфілософія доби Відродження. Класична німецька філософія. Новий соціальний ідеал у філософії Просвітництва XVIII ст. - раздел Философия, Основи філософських знань
Методичні Рекомендації:
Дати Загаль...
Методичні рекомендації:
Дати загальну характеристику епохи Просвітництва, визначити головні проблеми, яким приділяється значна увага у філософії доби Просвітництва, показати відмінності між деїстичним та матеріалістично-атеїстичним напрямками у просвітницькій філософії. Розкрити суть ідеї про місце і роль людини у світі та суспільні стосунки у філософії Б.Паскаля, про співвідношення законів суспільного розвитку та природнього середовища у філософії Ш. Монтеск'є. Довести, що представники матеріалістичного напрямку обстоюють ідею пізнання природи як головного засобу утвердження гуманізму в суспільному житті (Ж. Ламетрі, Д. Дідро, П.Гольбах, К.Гельвецій). Зробити висновок, що у філософії доби Просвітництва людина постає як особистість, і що злагода у природі, продовженням якої є людина, повинна існувати і в суспільстві.
У XIV-XV ст. міста стали центрами торгівлі, виробничої діяльності, освіти, науки, духовних пошуків. Вони стали осередками формування нового погляду на світ, на людину, її можливості. Посилювалась критика ортодоксальної релігійної догматики, особливо в аспекті її розходження з реальною практикою суспільства, життям і діяльністю кліру. Ці процеси в концентрованому вигляді проявились в Італії, де й виникло Відродження.
Багато дослідників вважають Відродження перехідною епохою між Середньовіччям та Новим часом за наступними рисами:
- Відродження не відкидає вихідних положень християнського світобачення, а лише змінює у ньому акценти;
- Тут розвиваються деякі явища суспільного життя, які повною мірою розгорнулися у наступну історичну епоху.
Світобачення в епоху Відродження:
- Природа і земне життя людини мають реальну цінність;
- Світ і природа являють собою єдине, до того ж розумне творіння Бога;
- Найвище творіння Бога – людина;
- Людина здатна осягати процес творіння, наслідуючи Творця, навіть змагатися з Богом у творчому генії.
Звідси випливає титанізм Відродження – піднесення людини до рівня Бога в деяких її можливостях і діях.
Підносячи людину, оспівуючи її, мислителі Відродження були приголомшені реаліями історії, адже насправді титанічна діяльність людини несла з собою не лише позитивні наслідки, а й інколи просто жахливі. Італію роздирали війни, процвітало політичне інтриганство. Діячі Відродження на практиці могли переконатися в тому, що зростання масштабів самовиявлення людини, піднесення її до рівня Бога тягнуло за собою збільшення не лише масштабів позитивного, а й негативного в ній самій. Тому в цю добу розгорнулась діяльність інквізиції, була створена легенда про доктора Фауста, що заради досягнення особливих знань і здібностей також проявив титанізм, але сатанинський. На деякий час фастівський дух – дух бажання знати будь-що і будь-якою ціною, знати безмежне – стає символом європейського духу.
У розвитку світоглядних і філософських ідей європейського Відродження простежується тенденція переходу від ідей раннього гуманізму (XIV ст.) до ідей натурфілософії (кін. XVI – поч. XVII ст.). В цій тенденції існує три періоди розвитку:
- гуманістичний (антропоцентричний) період: середина XIV – середина XV ст.;
- платонічний (онтологічний та пантеїстичний) період: середина XV – перша третина XVІ ст.;
- натурфілософський період: друга половина XVІ – поч. XVІІ ст.
У формування гуманістичного антропоцентризму зробив свій внесок Данте Аліг'єрі (1265 – 1321). Поет визнає подвійну природу людини – тілесну і духовну – він прагне довести, що корінь людського буття полягає у свободі, волі, а останню можна реалізувати лише через реальне діяння.
Звеличення людини продовжував інший поет Італії – Франческо Петрарка (1304 – 1374). Він виставляє на перший план комплекс учень і роздумів про людину. І хоча для духу першим предметом міркувань є Бог, головне для людини – уславити себе земними вчинками. Звідси і протест проти дотримання якоїсь однієї лінії життя, або традиції, а також захоплення античністю, яка, на думку Петрарки, давала людині можливість бути щирою у своїх виявленнях.
Цю лінію піднесення гідності людини продовжували і розвивали учень Петрарки Калюччо Салютаті (1331–1406) (1. За допомогою розуму людина завершує процес божественного творіння; 2. Призначення людини – пізнавати і діяти), Поджо Браччоліні (1370–1459) (1. Що притаманно природі, те не можна засуджувати; 2. У земному житті людина керується корисністю і бажанням досягти насолоди), Лоренцо Валла (1406–1457) (1. Високе і піднесене знання повинно бути водночас і корисним; 2. Реальне буття належить лише окремим реальним речам).
Отже, гуманізм Відродження мав яскраво виражений антропоцентричний характер. Гуманістична антропологія була спрямована на:
- обґрунтування особливого, центрального місця людини в ієрархії світових сутностей;
- піднесення гідності людини;
- при рівняння її чомусь до Бога;
- з іншого боку, гуманісти виправдовували земну природу людини, дбали про гармонію людських якостей і характеристик.
Іншим напрямком ренесансної філософії була натурфілософія, тобто філософствування, спрямоване на розуміння сутності природи і Всесвіту. Одним із перших натурфілософів був Леонардо да Вінчі (1452 – 1519 рр.) – архітектор, фортифікатор, математик, механік, інженер, живописець, мислитель.
Філософські міркування Леонардо да Вінчі:
- Світ є витвором Бога як великого майстра та винахідника;
- Завдання людини полягає у пізнанні природи;
- Основа пізнання – досвід, а початок – відчуття, серед яких першим є зір;
- На базі досвіду розгортаються міркування, які можна перевірити експериментами;
- Найбільшу достовірність знанню надає математичне обчислення.
Да Вінчі у своїх творах оспівував людину. У нього з’являється розуміння неоднозначності людини; вона може сягати Бога, а може стати нижчою від худоби. Ми помічаємо тут появу мотиву драматизму і неоднозначності в підході до людини.
Значний слід у натурфілософії залишив М.Коперник (1473 – 1543). Його твір «Про кругообіг небесних сфер» започаткував революційні зміни в науковій картині світу. Філософія шукає істину в міру досяжності її людським розумом. Світ природи є першим об’єктом пізнання, тому слід займатися пізнаванням світу. Приблизно ж в такому напрямку розвивалися думки Джіроламо Кардано, Андреа Везалія, Андреа Чезальпіно.
В XV – XVІ ст. процеси, характерні для Відродження, поширюються по всій Європі. Центр активності гуманістичного руху пересунувся на північ Європи. Тут виділяються Еразм Роттердамський (1469 – 1536), Томас Мор (1478 – 1535), П’єр де ля Рамус (1518 – 1572). В Ісусі Христі Роттердамський підкреслював його людську природу і вважав, що треба дотримуватись справжньої «філософії Христа». Тут, насамперед, етика, розв’язання проблем земного життя. Бо подвиг Христа виправдовує цінність та благо природи. Отже, природа – мати людини, а не мачуха.
В цей період розгорталась також діяльність Ніколо Макіавеллі (1469 – 1527), якого вважають, з одного боку, теоретиком політичного аморалізму, з іншого – фундатором революційної етики. На його думку, християнські моральні норми добрі, але неможливі для виконання за реальних умов життя. Тому слід розуміти, що обставини й умови життя є невблаганні; їм можна протиставити лише відважність, могутність, натиск. Як і в природі, у суспільстві треба діяти, випереджуючи хід подій, треба вміти бути недобрим. Тут головне – кінцева мета. Якщо вона спрямована на загальне благо, то всі засоби для її здійснення справедливі. Виходячи з таких міркувань, Н.Макіавеллі радив правителям не зупинятись у справі державного зміцнення перед використанням будь-яких засобів: цілком прийнятні шпигунства, доноси, політичні вбивства, оскільки кінцева мета дій все ж благородна.
Отже, ідеї Відродження концентрувалися навколо проблеми співвідношення людини і світу, тобто навколо проблеми співвідношення макрокосму і мікрокосму. Водночас людину було органічно вписано у світоустрій, і вона поставала значною мірою внутрішньою сутністю, концентрацією буття. Внаслідок того світогляд набував пантеїстичних і панпсихічних форм. В добу Відродження домінували антропоцентризм, пантеїзм. Тобто світ розуміли в його зосередженні на живих, активних діях людини, у його одухотворенні, динамізмі, внутрішній єдності.
Пояснювальна записка
Навчальна програма вивчення нормативної дисципліни «Основи філософських знань» складена відповідно до інструктивного листа Міністерства освіти і науки України від 19.06.02 № 1/9-307 та додатка до ц
Тема 1.2. Моделювання філософських проблем
Історія філософії як сходження до вершин людського самопізнання. Єдність і різноманітність історико-філософського процесу.
Перші уявлення про єдність речей, цілісність світу у стародавніх
Тема 1.3. Типологія філософських систем
Філософська думка в Україні. Розвиток філософської думки в Україні у ХІІІ-ХVІІІ ст. Києво-Могилянська академія як осередок розвитку філософії в Україні. Проблема людини у філософських роздумах Г.Ск
Тема 1.6. Філософське вчення про розвиток. Закони діалектики
Діалектика як загальна теорія розвитку всього сущого. Прогрес і регрес.
Принципи, закони і категорії діалектики.
Принципи діалектики: загального зв’язку, загального розвитку, дете
Основне питання філософії
3. Поняття світогляду, його складові та значення в житті людини. Типи та види світогляду
4. Свідомість як найвища форма відображення дійсності.
Методичні
Суспільна природа свідомості.
Властивість відображення матерії пройшло тривалу еволюцію: від відображення в неживій природі до біологічного відображення і від нього до соціального і кожний з цих етапів характеризується якісною
Структура свідомості.
Досі термін «свідомість» вживався в широкому значенні для позначення інформаційного відображення на рівні соціальної форми руху матерії, взятої загалом. Його ж вживають і в більш вузькому значенні,
Ідеальність свідомості.
Свідомість забезпечує життєдіяльність людини і суспільства в такій же мірі, як і матеріальне виробництво. Породжуючи світ ідеальних образів, світ особливих ідеальних об'єктів, свідомість дає можлив
Запитання для самоперевірки
1.Чому філософія є універсальною наукою?
2.В чому особливості предмета філософії?
3.Яку структуру має філософське знання?
4.Які функції виконує філософія?
5.Чому
Тема 1.2. Моделювання філософських проблем
Історія філософії як сходження до вершин людського самопізнання. Єдність і різноманітність історико-філософського процесу.
Перші уявлення про єдність речей, цілісність світу у стародавніх
Запитання для самоперевірки
1.Назвіть найдавніші духовні джерела філософії Стародавньої Індії.
2.Які впливові духовні рухи передували виникненню філософії Стародавньої Індії?
3.Які староіндійські філософські
Атомізм (VI-IV ст. до н.е.).
Започаткували атомістичну філософію в античності Левкіп і Демокріт. Вони, обґрунтовуючи первоначала, вважали, що ними є атоми (буття) і пустота (небуття). Атомісти розглядають буття як антип
Класична німецька філософія.
Німецька класична філософія є значним і вагомим етапом у розвитку світової філософії, що охоплює період духовно-інтелектуального розвитку. Її представниками є Еммануїл Кант (1724 – 1804),
Напрямки у філософії нового часу
Метафізика– вчення про найзагальніші види буття ( світ, Бог, душа ). Основне поняття метафізики – субстанція - те, що існує само по собі, незалежно ні від чого ( природа, а не Бог
Сучасна світова філософія.
Позитивізм– напрям у філософії, представники якого єдиним джерелом істинного знання проголошували досвід, заперечуючи цінність знань теоретичного мислення.
Ідеї позитивізм
Тема 1.3. Типологія філософських систем
Філософська думка в Україні. Розвиток філософської думки в Україні у XIII - XVIII ст. Києво-Могилянська академія як осередок розвитку філософії в Україні. Проблема людини у філософських роздумах Г.
Запитання для самоперевірки
Назвіть загальні особливості української філософії.
Охарактеризуйте вихідні ідеї та джерела філософської думки Київської Русі.
Розкрийте вплив зв'язків Західної Європи ХY- ХYІст.
Марксизм. Неомарксизм.
2. Західноєвропейська філософія кінця XIX- поч. XX ст.
3. Проблема сутності й існування, відчуження й свободи, життя й смерті у філософії ХХст.
Методичні рекомендації
Проблема сутності й існування у філософії екзистенціалізму.
Однією з провідних течій суспільної думки ХХ ст. є екзистенціальна філософія, що на перший план висунула ідею абсолютної унікальності людського буття, зосередившись навколо проблеми людини та її мі
Світ як всеохоплююча реальність. Проблема єдності світу.
Через пізнання світу людина може пізнати саму себе.
Світ – це єдність, цілісність, впорядкованість всього сущого. Наприклад, світ давніх людей - це певна сукупність знань, які утворилися н
Запитання для самоперевірки
1.Що таке творчість?
2.Охарактеризуйте основні ідеї творчості у філософії різних історичних періодів.
3.У чому полягає специфіка розв'язання проблеми творчості в українській філос
Самостійна робота.
Альтернативні концепції діалектики :
Метафізика :
а) Нове повністю відкидає старе, чи якось його затримує для свого подальшого розвитку. Р
Запитання для самоперевірки
1. Що таке пізнання?
2. Назвіть принципи пізнання.
3. Дайте характеристику основних видів пізнання.
4. Розкрийте суть взаємних впливів різних видів пізнання
5. Я
Концепція і теорія як форми наукового пізнання.
Ідея - це форма наукового пізнання, яка відображає зв'язки, закономірності дійсності і спрямована на її перетворення, а також поєднує істинне знання про дійсність і суб'єктивну мету її перетворення
Роль досвіду у науковому та поза науковому пізнанні.
Досвідний рівень пізнання виростає безпосередньо з практики, зберігаючи з нею найтісніший зв'язок, який виявляється в тому, що отримане таким шляхом знання є ніби діяльною моделлю об'єкта. На досві
Запитання для самоперевірки
2. Що таке філософська антропологія?
3. Назвіть основні філософські концепції походження людини.
4. Як Ви розумієте поняття "соціум" і "соціальне"? .
Екологічна проблема
- глобальні зміни клімату;
- виникнення парникового ефекту;
- Зростання руйнівної сили ураганів, тропічних циклонів. Щорічно на Землі відбувається 10тис. повеней, зсувів грунту, з
Паливно-енергетична та сировинна проблема
- споживання паливно-енергетичних і сировинних ресурсів зростає значними темпами: щорічно в світі споживається 10 млрд. т. умовного вугілля;
- зростання енергоозброєності виробників: на ко
Самостійна робота.
Науковий погляд на перспективи розвитку людства, можливий аналіз системи «людина – наука – те6хнологія – суспільство»
Передбачення майбутнього - це результат пізнавальної
Тема 2.2. Локальні релігії. Світові релігії
Первісні вірування: анімізм, фетишизм, тотемізм, магія.
Генетичний зв'язок ранніх та етнонаціональних релігій зі світовими релігіями (буддизм, християнство, іслам).
Локальні реліг
Самостійна робота. Походження, ідейні джерела буддизму.
Першою світовою релігією є буддизм (країни Південної і Південно-Східної Азії) – 360 млн. чол. (кожен 18 житель Землі )- Китай, Таїланд, Японія, В’єтнам, Корея, Шрі-Ланка.
З
Запитання для самоперевірки
1.Як Ви розумієте термін "локальні релігії"?
2.Які соціальні процеси вплинули на формування етнічних і регіональних релігій?
3.У чому полягали найпринцип
І. Іудаїзм.
Одна з монотеїстичних національно-державних релігій стародавнього світу, поширена головним чином серед євреїв. Це перша релігія, яка безпосередньо продиктована Богом людям через свого пророка і вик
ІІ. Індуїзм.
На поч. н.е. в Кубанському царстві (Північна Індія) виникає буддизм. У V ст. в державі Гуптів (Індія) відбувається витіснення буддизму і відродження індуїзмі. Індуїзм в процесі свого відродження де
Виникнення протестантизму.
3. Напрямки та релігійні течії ісламу, їх поширення в Україні
4.Релігія і церква в сучасній Україні. Найвпливовіші конфесії в Україні.
Методичні рекомендац
Католицизм
Найбільша течія християнства ( приблизно 1 млрд чол.. )
Розбіжності між католиками і православними:
1. Догмат про філіокве – про джерело походження духа Святого (католики - дух по
Протестантизм
Це третє відгалуження християнства, пов’язане з розколом всередині римо-католицької церкви (реформація). Реформація – це релігійний, соціокультурний і суспільно-політичний рух XYІ - XYІІ ст., що пр
Запитання для самоперевірки
1. Проаналізуйте передумови розколів у християнстві?
2. Визначіть особливості віровчення, культу і церковної організації православ'я, католицизму, протестантизму.
3. У що вірить п
Вільнодумство як вияв змін духовності.
Методичні рекомендації: Розкрити філософсько-релігієзнавчий зміст поняття "свобода совісті". Показати , що у філософському значенні свобода совісті - це я
Свобода віросповідання та її правове регулювання в Україні.
Свобода віросповідання – це законодавчо гарантоване право особистості вільно, без зовнішнього примусу обирати, сповідувати будь-яку релігію, вільно змінювати свої релігійні уподоба
Державно-церковні відносини в Україні та їх правове забезпечення.
Проблеми законодавчого врегулювання державно-церковних відносин в Україні з особливою гостротою постали в др. пол. 80-х років ХХ ст. Перші кроки щодо демократизації суспільства спричинили нечувану
Запитання для самоперевірки
1. Як Ви розумієте термін "свобода совісті"?
2. Чи тотожні поняття "свобода совісті" та "свобода релігії"?
3. Як Закон України "Про свободу сові
Глосарій термінів.
1. Фізис (з давньогрецької – природа) – у вихідному значенні те, що становить основу будь-чого, що довільно, без впливу ззовні діє, проявляє активність, зростає, розширюється, поро
Список рекомендованої літератури
1. Академічне релігієзнавство:Підручник/ За ред. А, М. Колодного. - К.. 2000.
2. Алексеев А.П. Краткий философский словарь. Москва, 2002.
3. Алексюк І.А. Логіка: Практичні
Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Новости и инфо для студентов