Вільнодумство як вияв змін духовності. - раздел Философия, Основи філософських знань
Методичні Рекомендації: Розкрити Філософсько...
Методичні рекомендації: Розкрити філософсько-релігієзнавчий зміст поняття "свобода совісті". Показати , що у філософському значенні свобода совісті - це якісна визначеність людського буття, яка відображає здатність індивіда до вільного самовизначення в духовній сфері, в релігієзнавчому - це право особистості на свободу мати, сприймати, змінювати релігійні вірування за власним вибором або дотримуватись нерелігійних переконань, вільно сповідувати свою релігію або поширювати нерелігійні переконання. Визначити основні ознаки філософсько-релігієзнавчого виміру свободи совісті:
- ні совість, ні духовна свобода не підвладні будь-яким зовнішнім чинникам;
- умовою свободи совісті є високий рівень духовного суверенітету людини;
- обов'язковим моментом творчого пошуку особистості є вибір;
- спонукальним моментом вибору та прийняття рішення є воля;
Використовуючи Закон України "Про свободу совісті та релігійні організації" (статті №3, 4), зробити висновок про те, що в Україні кожному громадянину гарантується право на свободу совісті та рівноправність громадян незалежно від їх ставлення до релігії.
Показати, що релігійне життя - це складна система взаємин та взаємовпливів канонічно і організаційно-структурованих суб'єктів, об'єднаних за світоглядно-віровизнавчими ознаками. Ця система імплантована в загальну структуру суспільного життя і розвивається під впливом соціально-економічних і політичних процесів. Тому релігійне життя є сукупністю загальнодержавних та регіональних ознак. Вказати, що державно-церковні відностни в Україні регулюються Законом України "Про свободу совісті та релігійні організації".
Довести, що основною метою державно-церковної політики є визначення основних пріоритетів держави в галузі релігійно-церковного життя, розробка концепції, яка б передбачила стратегію становлення державно-церковних відносин в Україні. Пояснити, що визначення пріоритетів держави в галузі державно-церковних відносин не є втручанням держави у внутрішні справи релігійних організацій. Воно базується на такому розумінні принципу відокремлення церкви від держави, який враховує специфіку церкви, але трактує її не лише як сакральну інституцію, а як суспільний інститут, що має такі сторони діяльності, розвиток яких повинен корелюватися з інтересами держави, і в разі потреби регулюватися державою без втручання в догматичн, віросповідні чи обрядові сторони життя церкви. Охарактеризувати основні моделі державно-церковних відносин:
- теократія (глава держави є одночасно главою церкви);
- цезареналізм (церква залежить від світської влади);
- державна церква (привілейоване становище певної конфесії);
- відокремлення церкви від держави (невтручання церкви у справи держави);
- відокремлення церкви і держави (невтручання держави у справи церкви і церкви - у справи держави);
- поєднання моделі державної церкви і моделі повного відокремлення церкви і держави (збереження певних видів державної підтримки церкви та привілеїв окремих церков).
Визначити основні методологічні засади концепції державно- церковної політики:
- церква відокремлена від держави, а школа від церкви;
- жодна релігія не може бути визнана державою як обов'язкова;
- кожна людина має право на свободу світогляду і віросповідання, вільного вибору ставлення до релігії;
- кожна людина має право сповідувати будь-яку релігію у прийнятний для неї спосіб, безперешкодно вести релігійну діяльність;
- держава не втручається в законну діяльність релігійних організацій, надає їм всебічне сприяння;
- церква стоїть поза політикою, всі віруючі і священники беруть участь в політичному житті нарівні з усіма громадянами;
- всі конфесії та віруючі рівні перед законом і мають право на захист;
право на свободу віросповідування, діяльності релігійних організацій підлягає лише таким обмеженням, які відповідно до Конституції України є необхідними в демократичному суспільстві.
Вказати, що основними зобов'язаннями держави перед церквою, що зробить її політику щодо церкви прозорою, відкритою для загалу, є :
- визначання основних пріоритетів своєї політики щодо церкви;
- сприяння розвитку релігійної самобутності української нації і національних меншин в Україні;
- повага традицій та внутрішніх настанов релігійних організацій, якщо вони не суперечать чинному законодавству;
- забезпечення повного правового і соціального статусу церкви, сприятливих умов для її діяльності;
- сприяння встановленню відносин взаємної релігійної та світоглядної терпимості і поваги між громадянами, що сповідують або не сповідують релігію, між віруючими різних віросповідань;
Розкрити основні пріоритети державної політики щодо релігії та церкви:
- забезпечення конституційного положення про відокремлення церкви від держави, і школи від церкви, рівноправності всіх офіційно діючих в Україні релігій та права громадян на свободу совісті;
- сприяння релігійним організаціям у виконанні їхніх завдань, участі церкви у служінні;
- подолання дестабілізуючих впливів церкви на суспільство, деполітизація релігійного середовища;
- сприяння розвитку релігійної самобутності українського народу та національних меншин.
Зробити висновок, що держава як гарант свободи совісті має бути світською; чітко окреслити в чинному законодавстві межі свого втручання в сповідування громадянами будь-якої віри; діяльність держави щодо різних конфесій має бути обмеженою обліково-реєстраційною функцією на основі заявницького принципу та нейтральним арбітруванням. У випадку виникнення міжцерковних суперечностей держава має законодавчо визначити межі фізичної поведінки, за які не можуть виходити прихильники певних світоглядних орієнтацій.
Дати визначення вільнодумства як традиційного явища духовного життя і антиподу релігії.
Розкрити об'єктивну і суб'єктивну основу вільнодумства, визначити гнесеологічні джерела та витоки вільнодумства, зокрема:
- наївний реалізм - сприйняття світу таким, яким він постає в наших почуттях;
- здоровий глузд - більш високе сприйняття дійсності з елементами аналітичного і раціонального;
- наукове пізнання дійсності - розкриває дійсний зміст релігійного світогляду, витісняє надприродне з усіх сфер пізнання;
соціальні джерела:
- подолання старого, консервативного;
- адекватне пізнання навколишньої дійсності;
- утвердження нового, прогресивного в суспільстві.
Визначити основні закономірності вільнодумства:
- органічний зв'язок з інтересами прогресивних сил суспільства;
- збагачення змісту і зростання ролі вільнодумства в ході соціального та культурного прогресу;
- вільнодумство - основний і постійний еврестичний принцип наукового пізнання;
- вільнодумство - це цілісний світогляд в органічному зв'язку з розвитком науки;
Охарактеризувати основні форми вільнодумства (богоборство, релігійний нігілізм, скептицизм, пантеїзм, атеїзм, агностицизм, деїзм) на різних етапах історичного розвитку. Зробити висновок про те, що головною метою вільнодумства є боротьба з мракобіссям, головним опонентом є релігія, головним гонителем - церква.
Розкрити суть терміну "онтологія" як вчення про буття взагалі, яке визначає становище людини в світі, розглядає світ в єдності природного і надприродного. Вказати, що в сучасних умовах спостерігається відхід суспільства від розуміння релігії як масового неврозу, сприймання релігійного почуття як норми, що випливає з природних людських відносин. Натомість зростає роль науки як засобу пізнання, здійснюється переосмислення взаємин науки і релігії, змінюється співвідношення наукових знань та релігійної віри. Релігія стає формою онтологічного самовизначення людини. Під впливом глобальних проблем ототожнюються мораль і релігійність, домінуючим шляхом життя стає гуманізм.
Охарактеризувати атеїстичний екзистенціалізм, що спрямований на свідомість людини, яка втратила віру, зокрема, філософію Ж.Поль Сартра, А.Камю, М.Мерло-Понті, тощо. Довести, що атеїстичний екзистенціалізм не заперечує існування Бога, але заперечує можливість творіння світу тільки таким Богом, образ якого відрізняється від уявлень про нього у релігійних людей. Бог є чистою суб'єктивністю, а буття світу - чиста об'єктивність. Показати, що в основі атеїстичного екзистенціалізму лежить вчення про абсолютну свободу людини. Втративши віру в докази буття Бога, людина почуває себе розгубленою, а без Бога вона позбавляється тих моральних цінностей, які виправдовують її вчинки.
Розкрити теорії гуманізму, який стає для людини шляхом життя:
- секулярний ( в основі - вимога всебічного розвитку людини);
- етичний ( в основі - принцип людської відповідальності за все, що відбувається в світі);
- еволюційний (нова організація мислення будується на гуманістичних ідеях);
- натуралістичний (розум людини є результатом її фізіолого-психічного розвитку і еволюційного прогресу).
Зробити висновок про те, що в умовах глобалізації суспільства відбувається переосмислення існування світу і спостерігається вияв змін духовності.
Хмельницького кооперативного торговельно економічного інституту... Основи філософських знань...
Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ:
Вільнодумство як вияв змін духовності.
Что будем делать с полученным материалом:
Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:
Пояснювальна записка
Навчальна програма вивчення нормативної дисципліни «Основи філософських знань» складена відповідно до інструктивного листа Міністерства освіти і науки України від 19.06.02 № 1/9-307 та додатка до ц
Тема 1.2. Моделювання філософських проблем
Історія філософії як сходження до вершин людського самопізнання. Єдність і різноманітність історико-філософського процесу.
Перші уявлення про єдність речей, цілісність світу у стародавніх
Тема 1.3. Типологія філософських систем
Філософська думка в Україні. Розвиток філософської думки в Україні у ХІІІ-ХVІІІ ст. Києво-Могилянська академія як осередок розвитку філософії в Україні. Проблема людини у філософських роздумах Г.Ск
Тема 1.6. Філософське вчення про розвиток. Закони діалектики
Діалектика як загальна теорія розвитку всього сущого. Прогрес і регрес.
Принципи, закони і категорії діалектики.
Принципи діалектики: загального зв’язку, загального розвитку, дете
Основне питання філософії
3. Поняття світогляду, його складові та значення в житті людини. Типи та види світогляду
4. Свідомість як найвища форма відображення дійсності.
Методичні
Суспільна природа свідомості.
Властивість відображення матерії пройшло тривалу еволюцію: від відображення в неживій природі до біологічного відображення і від нього до соціального і кожний з цих етапів характеризується якісною
Структура свідомості.
Досі термін «свідомість» вживався в широкому значенні для позначення інформаційного відображення на рівні соціальної форми руху матерії, взятої загалом. Його ж вживають і в більш вузькому значенні,
Ідеальність свідомості.
Свідомість забезпечує життєдіяльність людини і суспільства в такій же мірі, як і матеріальне виробництво. Породжуючи світ ідеальних образів, світ особливих ідеальних об'єктів, свідомість дає можлив
Запитання для самоперевірки
1.Чому філософія є універсальною наукою?
2.В чому особливості предмета філософії?
3.Яку структуру має філософське знання?
4.Які функції виконує філософія?
5.Чому
Тема 1.2. Моделювання філософських проблем
Історія філософії як сходження до вершин людського самопізнання. Єдність і різноманітність історико-філософського процесу.
Перші уявлення про єдність речей, цілісність світу у стародавніх
Запитання для самоперевірки
1.Назвіть найдавніші духовні джерела філософії Стародавньої Індії.
2.Які впливові духовні рухи передували виникненню філософії Стародавньої Індії?
3.Які староіндійські філософські
Атомізм (VI-IV ст. до н.е.).
Започаткували атомістичну філософію в античності Левкіп і Демокріт. Вони, обґрунтовуючи первоначала, вважали, що ними є атоми (буття) і пустота (небуття). Атомісти розглядають буття як антип
Класична німецька філософія.
Німецька класична філософія є значним і вагомим етапом у розвитку світової філософії, що охоплює період духовно-інтелектуального розвитку. Її представниками є Еммануїл Кант (1724 – 1804),
Напрямки у філософії нового часу
Метафізика– вчення про найзагальніші види буття ( світ, Бог, душа ). Основне поняття метафізики – субстанція - те, що існує само по собі, незалежно ні від чого ( природа, а не Бог
Сучасна світова філософія.
Позитивізм– напрям у філософії, представники якого єдиним джерелом істинного знання проголошували досвід, заперечуючи цінність знань теоретичного мислення.
Ідеї позитивізм
Тема 1.3. Типологія філософських систем
Філософська думка в Україні. Розвиток філософської думки в Україні у XIII - XVIII ст. Києво-Могилянська академія як осередок розвитку філософії в Україні. Проблема людини у філософських роздумах Г.
Запитання для самоперевірки
Назвіть загальні особливості української філософії.
Охарактеризуйте вихідні ідеї та джерела філософської думки Київської Русі.
Розкрийте вплив зв'язків Західної Європи ХY- ХYІст.
Марксизм. Неомарксизм.
2. Західноєвропейська філософія кінця XIX- поч. XX ст.
3. Проблема сутності й існування, відчуження й свободи, життя й смерті у філософії ХХст.
Методичні рекомендації
Проблема сутності й існування у філософії екзистенціалізму.
Однією з провідних течій суспільної думки ХХ ст. є екзистенціальна філософія, що на перший план висунула ідею абсолютної унікальності людського буття, зосередившись навколо проблеми людини та її мі
Світ як всеохоплююча реальність. Проблема єдності світу.
Через пізнання світу людина може пізнати саму себе.
Світ – це єдність, цілісність, впорядкованість всього сущого. Наприклад, світ давніх людей - це певна сукупність знань, які утворилися н
Запитання для самоперевірки
1.Що таке творчість?
2.Охарактеризуйте основні ідеї творчості у філософії різних історичних періодів.
3.У чому полягає специфіка розв'язання проблеми творчості в українській філос
Самостійна робота.
Альтернативні концепції діалектики :
Метафізика :
а) Нове повністю відкидає старе, чи якось його затримує для свого подальшого розвитку. Р
Запитання для самоперевірки
1. Що таке пізнання?
2. Назвіть принципи пізнання.
3. Дайте характеристику основних видів пізнання.
4. Розкрийте суть взаємних впливів різних видів пізнання
5. Я
Концепція і теорія як форми наукового пізнання.
Ідея - це форма наукового пізнання, яка відображає зв'язки, закономірності дійсності і спрямована на її перетворення, а також поєднує істинне знання про дійсність і суб'єктивну мету її перетворення
Роль досвіду у науковому та поза науковому пізнанні.
Досвідний рівень пізнання виростає безпосередньо з практики, зберігаючи з нею найтісніший зв'язок, який виявляється в тому, що отримане таким шляхом знання є ніби діяльною моделлю об'єкта. На досві
Запитання для самоперевірки
2. Що таке філософська антропологія?
3. Назвіть основні філософські концепції походження людини.
4. Як Ви розумієте поняття "соціум" і "соціальне"? .
Екологічна проблема
- глобальні зміни клімату;
- виникнення парникового ефекту;
- Зростання руйнівної сили ураганів, тропічних циклонів. Щорічно на Землі відбувається 10тис. повеней, зсувів грунту, з
Паливно-енергетична та сировинна проблема
- споживання паливно-енергетичних і сировинних ресурсів зростає значними темпами: щорічно в світі споживається 10 млрд. т. умовного вугілля;
- зростання енергоозброєності виробників: на ко
Самостійна робота.
Науковий погляд на перспективи розвитку людства, можливий аналіз системи «людина – наука – те6хнологія – суспільство»
Передбачення майбутнього - це результат пізнавальної
Тема 2.2. Локальні релігії. Світові релігії
Первісні вірування: анімізм, фетишизм, тотемізм, магія.
Генетичний зв'язок ранніх та етнонаціональних релігій зі світовими релігіями (буддизм, християнство, іслам).
Локальні реліг
Самостійна робота. Походження, ідейні джерела буддизму.
Першою світовою релігією є буддизм (країни Південної і Південно-Східної Азії) – 360 млн. чол. (кожен 18 житель Землі )- Китай, Таїланд, Японія, В’єтнам, Корея, Шрі-Ланка.
З
Запитання для самоперевірки
1.Як Ви розумієте термін "локальні релігії"?
2.Які соціальні процеси вплинули на формування етнічних і регіональних релігій?
3.У чому полягали найпринцип
І. Іудаїзм.
Одна з монотеїстичних національно-державних релігій стародавнього світу, поширена головним чином серед євреїв. Це перша релігія, яка безпосередньо продиктована Богом людям через свого пророка і вик
ІІ. Індуїзм.
На поч. н.е. в Кубанському царстві (Північна Індія) виникає буддизм. У V ст. в державі Гуптів (Індія) відбувається витіснення буддизму і відродження індуїзмі. Індуїзм в процесі свого відродження де
Виникнення протестантизму.
3. Напрямки та релігійні течії ісламу, їх поширення в Україні
4.Релігія і церква в сучасній Україні. Найвпливовіші конфесії в Україні.
Методичні рекомендац
Католицизм
Найбільша течія християнства ( приблизно 1 млрд чол.. )
Розбіжності між католиками і православними:
1. Догмат про філіокве – про джерело походження духа Святого (католики - дух по
Протестантизм
Це третє відгалуження християнства, пов’язане з розколом всередині римо-католицької церкви (реформація). Реформація – це релігійний, соціокультурний і суспільно-політичний рух XYІ - XYІІ ст., що пр
Запитання для самоперевірки
1. Проаналізуйте передумови розколів у християнстві?
2. Визначіть особливості віровчення, культу і церковної організації православ'я, католицизму, протестантизму.
3. У що вірить п
Свобода віросповідання та її правове регулювання в Україні.
Свобода віросповідання – це законодавчо гарантоване право особистості вільно, без зовнішнього примусу обирати, сповідувати будь-яку релігію, вільно змінювати свої релігійні уподоба
Державно-церковні відносини в Україні та їх правове забезпечення.
Проблеми законодавчого врегулювання державно-церковних відносин в Україні з особливою гостротою постали в др. пол. 80-х років ХХ ст. Перші кроки щодо демократизації суспільства спричинили нечувану
Запитання для самоперевірки
1. Як Ви розумієте термін "свобода совісті"?
2. Чи тотожні поняття "свобода совісті" та "свобода релігії"?
3. Як Закон України "Про свободу сові
Глосарій термінів.
1. Фізис (з давньогрецької – природа) – у вихідному значенні те, що становить основу будь-чого, що довільно, без впливу ззовні діє, проявляє активність, зростає, розширюється, поро
Список рекомендованої літератури
1. Академічне релігієзнавство:Підручник/ За ред. А, М. Колодного. - К.. 2000.
2. Алексеев А.П. Краткий философский словарь. Москва, 2002.
3. Алексюк І.А. Логіка: Практичні
Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Новости и инфо для студентов