Реферат Курсовая Конспект
Лекція 6 - раздел Философия, Опорний конспект лекцій Опорний конспект лекцій Філософія 1. Філософська Думка Епохи Київської Русі (Х-Хіv Cт.). ...
|
1. Філософська думка епохи Київської Русі (Х-ХІV cт.).
2. Філософська і суспільно-політична думка в Україні в ХІV- ХVІІІ ст.
3. Основні ідеї української філософії ХІХ ст.
4. Новітня українська філософія.
Гуманістичний, моральний початок став домінуючим в період зародження філософської думки в Україні. Він став визначальним на протязі всієї історії української філософської і суспільно-політичної думки.
1.1. Філософська думка епохи Київської Русі (Х-ХІV ст.)
Передумови виникнення філософської і суспільно-політичної думки:
- формування держави;
- запровадження християнства та надання їй офіційної державної релігії (988 р.);
- розповсюдження письменності, поява перших письмових пам’ятників наприкінці Х – першій половині ХІ ст.;
- розвиток національного самоусвідомлення, осмислення світоглядних проблем пізнавального процесу;
- успіхи в культурному, соціально-економічному розвитку.
Головні проблеми дослідження філософів:
- філософсько-світоглядні;
- політичні;
- історичні.
Вплив релігії на духовне життя Київської Русі не призвело до перетворення філософії в служницю богословія (теології)
Академік С.Л. Ліхачов визначав, що давньоруську літературу можна розглядати як літературу однієї теми і одного сюжету. Цією темою являється смисл людського життя, а сюжетом – світова історія.
Перші пам’ятники філософської думки Київської Русі:
- “Слово про Закон і Благодать” виникають в кінці Х - першій
- “Слово о полку Ігоревім” та інші половині ХІ ст.
В “Слові про Закон і Благодать” митрополит Київський Іларіон виступає за те, щоб суспільний лад основувався на благодаті.
Принципами суспільного устрою являється закон і благодать.
- “закон” передбачає підкорення народів одного другим
- “благодать” передбачає рівноправність народів
Прикладом суспільного ладу, основаного на принципі благодаті, Іларіон вважає Київську Русь.
В “Слові о полку Ігоревім” відстоюються патріотичні ідеї єдності всіх руських земель, укріплення і централізації держави для відпору іноземним загарбникам.
Широке розповсюдження знайшли твори, в яких розвивались філософські ідеї розуміння бога, миру, людини.
Релігійно-філософські твори неоплатонічного напрямку:
а) збір чотирьох трактатів:
- “Про божественні імена”;
- “Про небесну ієрархію”;
- “Про церковну ієрархію”;
- “Таємне богослов’я”.
б) збір десяти листів: на протязі довгого часу приписувавшихся першому афінському єпископу І ст. н.е. Дионісію Ареопагіту (звідси назва зводу творів).
Значення ареопагітиків:
- на протязі цілого десятиліття (до Відродження) вони були найпопулярнішим твором релігійно-філософської думки;
- послужили одним із ідейних джерел всієї середньовікової філософії;
- в них виявились елементи діалектики;
- позитивні риси в ученні про матерію і форму (це з успіхом використовувалось у боротьбі з середньовіковим аристотелізмом і схоластикою).
1.2. Філософська і суспільно-політична думка в Україні (ХІV-ХVІІІ ст.)
– Конец работы –
Эта тема принадлежит разделу:
Дніпропетровський державний фінансово економічний інститут... Л М Табінська...
Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Лекція 6
Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:
Твитнуть |
Новости и инфо для студентов