Реферат Курсовая Конспект
Питання 5. - раздел Культура, Українс. культура пізнього Середньовіччя 13 - сер.15 ст.: заг. характеристика У Розвитку Укр. Християнсь. Богословської Думки Епохи Бароко, А Саме Кін. Хуі...
|
У розвитку укр. християнсь. богословської думки епохи Бароко, а саме кін. ХУІ - сер. ХУІІІ ст., можна виокремити3основні умовні етапи: 1.правосл. і протестант. богосл. думка вітч. і зарубіж. діячів Острозького антикатолиц. богословс. літер-но-переклад. гуртка (Г.Смотрицький, В.Суразький, Христофор Філалет, Клірик Острозький й ін.) і діячів укр. правосл. братств (С.Зизаній та ін.) 1570-х - 1590-х рр. (включно з усіма працями І.Вишенського), а також богосл. думка укр. богословів уніатів (І.Потій), протестантів, римо-католиків цього ж періоду (див. ксерокс С.22-23: укр. богослови-полемісти Острозьк. гуртка і братств); 2.правосл. богосл. думка діячів укр. правосл. братств, гол. чин., Львівс. Успенського і Київс. Богоявленського (М.Смотрицький, К.Транквілліон-Ставровецький, І.Борецький, І.Копинський й ін.), учасників православ. богословс. літерат-но-перекладац. гуртка друкарні КПеч.Лаври (Є.Плетенецький, З.Копистенський, Т.Земка, П.Беринда й ін.) 1600-х - 1630-х рр., а також богосл. думка укр. богословів уніатів (К.Сакович), протест-ів, римо-катол. цього періоду (див. ксерокс С.23-24: богослови укр. братств і лавр. гурток Є.Плетенецького); 3.правосл. богос. думка вихованц. і викладач. КМогил. колег. поч.ХУІІ-сер.ХУІІІ ст.: а). правос. богосл. гурток "Могилянс. Атенеум" КПеч.Лаври (Св.П.Могила, І.Трохимович-Козловський, С.Косів, І.Гізель та ін.) - 1630-і - 1650-і рр. (див. ксер. С.28, а).); б). Києво-Чернігівсь. правосл. богосл. гурток архієп. Л.Барановича (Ф.Софонович, І.Галятовський, А.Радивиловський, Св.Д.Туптало (митроп. Ростовський) й ін.) - 1650-і рр. - сер. ХУІІІ ст. (див. ксер. С.28-29, б).); в). єпископи та ченці - вихованці й викладачі КМКолегіуму, що працювали у Росії, Молдові й ін. країнах - С.Яворський, Ф.Прокопович, П.Величковський та ін. - кін.ХУІІ - сер. ХУІІІ ст., - а також богослов. думка укр. богословів уніатів, протест-ів, римо-католик. цього періоду (див. ксерокс С.29, в).).На окр. увагу заслуговує філософ.-богословс. думка Г.Сковороди др. пол. ХУІІІ ст. (див. ксерокс С.30. -Г.Сковорода, групи і назви його праць).Враховуючи те, що перший етап розглянуто в питанні 3 цієї ж теми, зупинимось лише на постаті найвідомішого його представника І.Вишенського.
В ст-ті "Дещо про традиції у творчості І.В-ого" в збірн. пр. "Укр. літер-не барокко" (1987) Ю.Пелешенко вказав на його широку обізнаність з візант. богословс. думкою, зокр. працями св. І.Золотоустого й "ісіхастів" Візантії (пр. Г.Синайський) і Другого Болгарс. царства (К.Цамблак), а В.Микитась у пр. "Укр. літ-ра ХІУ-ХУІІ ст." вказав: "Кілька творів І.В-ий присвятив безпосередньо богослов.-догматичній полеміці з представниками католиц-му, й насамп. з єзуїтами ("Извіщение краткое о латинской прелести" (1588-1589), "Загадка философам латинским"... У своїх творах І.В-кий засуджував тогочас. систему навчання, зокрема ті школи й колегіуми, що були під наглядом єзуїтів... впроваджували схоластич. науку, латинську "сварливую диалектику", препароване ними вчення Арістотеля, Платона та інш. антич. філософів". Протягом 2-го з виокремлених нами етапів тривав розвиток укр. правосл. полемічної прози і поезії, найвідомішими представниками яких були М.Смотрицький і З.Копистенський. Перу першого з них належить низка спочатку правосл. богосл. праць, найвідомішою з яких є "Тренос або Плач єдиної вселенської апостольської східної церкви..." (1610), про яку автори вид-ня "Історія релігії в Ук-ні: у 10 т." вказали: "Найбільш. слави автору "Треноса" принесли ... перші 2 глави роботи, написані у худож. формі плачу Східної церкви за ... загубленими синами... Проте для ведення реліг. полеміки і оборони православ"я цінність становили... наступні 8 розділів... де автор... спростовує богосл. погляди катол. та уніатс. авторів. Детальному аналізові піддає він догматичні та обрядові відмінності у церквах Східній, з одн. сторони, та Зах-ій, з ін.". Архімандрит КПЛаври З.Копистенський, у відповідь на кн. "Захист єдності церковної" віленс. уніатс. архімандрита Л.Кревзи, написав не видану, проте вельми популярну в ХУІІ ст. кн. "Палінодія..." (1619-22), про яку ті ж вчені зазначили: "У цій роботі З.Коп-ий робить спробу якнайкраще звести воєдино докази на користь "істинності" православ"я і якнайвичерпніше довести "хибність" католицизму та уніатства з богосл. та історич. поглядів". У колах богословів укр. братств тоді тривав розвиток і низки інш. напрямів богосл. думки, як-от догматичної, проповідниц. й аскетичної, яскраві приклади чого - праці діяча Льв. бр-ва К.Транквілліона -Ставровецького та діяча Київс. Богоявл. бр-ва, митрополита Київського І.Копинського. Якщо перший із них є автором догматично-проповідн. пр. "Зерцало богословії" (1618) і "Євангелія учительного" (1619), то другий вважається автором популяр. у ХУІІ ст. пам"ятки укр. правос. аскетич. літ-ри "Ліствиця духовна", відомої під назвою "Алфавіт духовний...".
Протягом ХУІІ ст. в укр. правосл. богосл. думці тривав розвиток усіх осн. її жанрів, як-от: тлумачного, догматичного, аскетичного, полемічного та ін., - причому це було, гол. чин., наслідком розвитку укр. богосл. думки мислителями "Могилянського Атенеуму" і, згодом, Києво-черніг. гуртка арх. Л.Барановича. Головною з богосл. праць діячів "Могил. Атен." є катехізис "Православне сповідання віри" (1630-і рр.), в якому наведене тлумачення богосл. змісту догматів і засад христ-ва в формі питання-відповідь у 3 розділах: 1.Про віру: виклад 12 частин Символу христ. віри.; 2. Про надію: тлумачення молитви "Отче наш"; 3. Про любов: поняття про а). християнські добродійства, б). про гріх, в). про 10 заповідей Божих. Його два автори - київс. митрополит, св. П.Могила і ректор Києво-Могил. колегіуму І.Трофимович-Козловський є авторами низки інш. богосл. праць, як-от передмови першого з них до "Євангелія Учительного" (1637) і його ж полемічної пр. "Літос..." (1644). У 1666 р. було видано пр. "Виклад про Церкву Святу" Ф.Софоновича, де розкрито богосл. зміст правосл. храму і християнського богослуження. Чималу увагу було присвячено укр. богословами ХУІІ ст і популяризації укр. агіографічної традиції, про що автор пр. "Києво-Печ. патерик у літер. процесі кін.ХУІ - поч.ХУІІІ ст. на У-ні" (1990) Ю.Ісіченко писав: "Період могилянських реформ (30-40-і рр. ХУІІ ст.) - час інтенс. розв-ку різних сфер дух. життя, широкого звернення до вітч. літ-ї спадщини й здобутків інш. європ. літ-ур. І цілком природно, що саме тоді вийшла друком одна з найоригін. редакцій Патерика ..."Патерикон або житія св. отців печерських" - Київ, 1635, написана одним із чільн. сподвижників П.Могили Сильвестром Косовим". Водночас, наступники св.П.Могили - учасники згаданого гуртка Л.Барановича теж зробили знач. внесок у розвиток укр. агіографічн. літ-ри, зокр. св.Д. Туптало, митрополит Ростов. є автором першого укр. багатотом. видання "Житія святих" у 4 тт. (1689-1705), що стало реалізацією відповідного задуму св.П.Могили. Однією з найвідоміших у кін.ХУІІ ст. була, крім численн. проповідей св.Д.Туптала, і його пр."Руно зрошене...", у 24 розділах-"дивах" якої описано числен. випадки дивного зцілення віруючих від тілес. і духов. хвороб після молитов до дивотвор. ікони Прсв. Богородиці в чернігів. Свято-Іллінському монастирі в др.пол. ХУІІ ст. Авторами числен. збірників проповідей були, крім того, й інш. провідні учасники цього гуртка, вихованці й викладачі Києво-Могил. колегіуму, зокр., сам Л.Баранович, та проповідники КПЛаври І.Галятовський і А.Радивиловський, творча спадщина яких яскр. засвідчила збагачення укр. письменства літер-ми традиціями польського і зах.-європ. Бароко.
– Конец работы –
Эта тема принадлежит разделу:
Українс культура пізнього Середньовіччя сер ст заг характеристика... Вітчизняне релігійне життя сер ст... Вітчизняний літературний процес сер ст...
Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Питання 5.
Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:
Твитнуть |
Новости и инфо для студентов