З курсу „Історія української літератури

(40-60-і рр. ХІХ ст.)”

1. Суспільно-історичні умови функціонування української літератури 40-60-х рр.

2. Кирило-Мефодіївське товариство і розвиток української літератури 40-60-х рр.

3. Українська періодика 50-60-х рр.

4. Журнал “Основа” (1861-1862) як перший український “литературно-ученый вестник”.

5. Переслідування царизмом українського слова як продовження утисків української культури.

6. Діяльність Громад щодо збереження українського менталітету.

7. Селянська тема в українській літературі 50-60-х рр. Поєднання “бальзаківської” та “жоржсандівської” тенденцій у її висвітленні.

8. Зародження і утвердження в українській літературі 50-60-х рр. розвинутого реалізму, його ознаки.

9. Розвиток української літературної критики. Роль П.Куліша у становленні української професійної літературної критики.

10. Тематично-жанрове розширення творчих меж розвиненого реалізму у 50-60-х рр. ХІХ ст.

11. Періодизація творчості Т.Шевченка. Загальна характеристика кожного періоду.

12. Еволюція образу жінки-матері у поемах Т.Шевченка. Художній аналіз поеми “Марія”.

13. Проблематика та новизна порушеної теми у поемі Т.Шевченка “Гайдамаки”.

14. Жанрова своєрідність та особливості композиції поеми Т.Шевченка “Гайдамаки”.

15. Романтичний характер поеми Т.Шевченка “Гайдамаки”.

16. “Кобзар” Т.Шевченка 1840 р. як явище літературного життя 40-х років ХІХ ст.

17. Жанрово-композиційні особливості поеми Т.Шевченка “Великий льох”.

18. Еволюція історіософського осмислення минулого у творчості Т.Шевченка.

19. Мотив національної провини у творчості Т.Шевченка. Художній аналіз поезії “Стоїть в селі Суботові…”.

20. Біблійні жанри у творчості Т.Шевченка (молитва, псалом, пророцтво). Художній аналіз поезії “Осії. Глава ХVІ”.

21. Новаторство та художня майстерність Т.Шевченка у жанрі балади. Художній аналіз балади “Тополя”.

22. Поема “Сон” (1844) Т.Шевченка як сатира на самодержавно-кріпосницьку систему, засоби реалізації авторського задуму.

23. Роль історичних ремінісценцій у поемі Т.Шевченка “Сон”. Образ Петра Полуботка.

24. Жанрова своєрідність та ідейно-тематичне багатство поеми Т.Шевченка “Кавказ”.

25. Інонаціональні мотиви та їх авторське потрактування у творчості Т.Шевченка. Художній аналіз поезії “У Бога за дверима лежала сокира…”.

26. Проблематика послання “І мертвим, і живим, і ненарожденним…” Т.Шевченка у контексті творчості періоду "трьох літ“.

27. Проблематика лірики Т.Шевченка періоду “трьох літ”. Художній аналіз поезії “Розрита могила”.

28. Жанр соціально-побутової поеми у творчості Т.Шевченка. Художній аналіз поеми “Наймичка”.

29. Мотиви й образи поезій циклу “В казематі” Т.Шевченка. Художній аналіз поезії “Мені однаково…”.

30. Жанрове різноманіття поезій циклу “В казематі” Т.Шевченка. Художній аналіз поезії “Садок вишневий…”.

31. Образи національних героїв у творчості Т.Шевченка. Художній аналіз поезії “Іван Підкова”.

32. Мотиви та образи поезій Т.Шевченка періоду заслання. Художній аналіз поезії “Полякам”.

33. Ідейно-тематичний зміст поеми Т.Шевченка “Неофіти”. Образ нової людини.

34. Мотиви й образи лірики Т.Шевченка останнього періоду життя і творчості. Художній аналіз поезії “Чи не покинуть нам, небого…”.

35. Ідейно-тематичне спрямування триптиха Т.Шевченка “Доля”, “Муза”, “Слава”.

36. Майбутнє України та шляхи його здобуття у творчості Т.Шевченка. Художній аналіз поезії “Заповіт”.

37. Автобіографічна лірика Т.Шевченка. Художній аналіз поезії “І виріс я на чужині…”.

38. Порівняльний аналіз поеми “Наймичка” та однойменної повісті Т.Шевченка.

39. Повісті Т.Шевченка “Художник”, “Музыкант”: тематично-ідейний аналіз.

40. Біблійні сюжети та образи у творчості Т.Шевченка. Художній аналіз поезії “Во Іудеї во дні они…”.

41. Фольклорні образи та прийоми у творчості Т.Шевченка. Художній аналіз поезії “Ой три шляхи широкії…”.

42. Осмислення Т.Шевченком власних мистецьких завдань. Художній аналіз поезії “Думи мої, думи мої…”.

43. Тираноборчі мотиви у творчості Т.Шевченка. Художній аналіз поеми “Царі”.

44. Мотиви самотності та сирітства у творчості Т.Шевченка. Художній аналіз поезії “Хіба самому написать…”.

45. Драми Т.Шевченка у контексті розвитку національної драматургії.

46. Соціальна проблематика прози Марка Вовчка.

47. “Інститутка” Марка Вовчка: жанрова природа, проблематика, система образів.

48. “Народні оповідання” Марка Вовчка як якісно нове явище української прози. Тематичні групи оповідань.

49. Художній аналіз оповідання Марка Вовчка “Козачка”.

50. Образ нової людини у романі Марка Вовчка “Живая душа”.

51. “Три долі ” Марка Вовчка як спроба створення психологічної повісті.

52. Повісті-казки Марка Вовчка: синтез романтичного і реалістичного. Жанрові особливості.

53. Проблематика романтичних оповідань Марка Вовчка.

54. Продовження Марком Вовчком традицій Т.Шевченка.

55. Образ людини-протестанта у прозі Марка Вовчка.

56. Православний клір, його життя та звичаї у “Записках причетника” Марка Вовчка.

57. “Рассказы из русского быта” Марка Вовчка у зв”язку з проблематикою попередніх україномовних творів.

58. Повість Марка Вовчка “Маруся”: специфіка історизму.

59. Перекладацька діяльність Марка Вовчка.

60. Образ Кармелюка у однойменній казці Марка Вовчка.

61. Характер оповідної манери прози Марка Вовчка. Образ оповідача.

62. Традиції і новаторство у байкарській творчості Л.Глібова.

63. Тематика байок Л.Глібова.

64. Народність байок Л.Глібова.

65. Художній аналіз байки Л.Глібова “Вовк і Ягня”.

66. Художній аналіз байки Л.Глібова “Мірошник”.

67. Мотиви й образи, жанрова своєрідність лірики Л.Глібова.

68. Твори Л.Глібова для дитячого читання.

69. Історія публікації роману А.Свидницького “Люборацькі”.

70. Роман А.Свидницького “Люборацькі”: розширення тематичних меж української прози.

71. Жанрова природа роману А.Свидницького “Люборацькі”.

72. Проблематика роману А.Свидницького “Люборацькі”.

73. Проблема національно-культурних взаємин у романі А.Свидницького “Люборацькі”.

74. Етнографічно-фольклорна діяльність А.Свидницького.

75. Погляди С.Руданського на фольклор і авторську літературну творчість.

76. Жанр “небилиці” у творчості С.Руданського: традиції і новаторство.

77. Мотив неволі України у національно-патріотичній поезії С.Руданського.

78. Панорама життя України середини ХІХ ст. у приказках С.Руданського.

79. Історичні поеми С.Руданського: здобутки і прорахунки.

80. Перекладацька діяльність С.Руданського. Особливості перекладу “Слова про Ігорів похід”.

81. Приказки С.Руданського: жанрова природа, фольклорні традиції, система образів.

82. Художній аналіз поезії С.Руданського “ Повій, вітре, на Вкраїну”.

83. Художній аналіз поезій С.Руданського “Наука” та “Над колискою”.

84. Козаччина і козаки у творчості П.Куліша.

85. .Суперечності світогляду П.Куліша.

86. Історіософські погляди П.Куліша.

87. Ідея хутірства у творчості П.Куліша.

88. Просвітницькі тенденції у громадській діяльності та літературній творчості П.Куліша.

89. “Чорна рада” П.Куліша як історично-соціальний роман.

90. Ідея християнського гуманізму у романі П.Куліша “Чорна рада”.

91. Проблема індивудума і маси у романі П.Куліша “Чорна рада”.

92. Історіософія роману П.Куліша “Чорна рада”, його полемічність.

93. Романтичні тенденції роману П.Куліша “Чорна рада”.

94. Поетизація патріархальних звичаїв у оповідання П.Куліша “Орисі”.

95. Жанр ідилії у творчості П.Куліша.

96. Художній аналіз оповідання П.Куліша “Дівоче серце”.

97. “Чорна рада” П.Куліша як роман ідей.

98. Вальтерскоттівські традиції у “Чорній раді” П.Куліша.

99. Просвітницько-народницький характер поезій збірки П.Куліша “Досвітки”.

100. Втілення ідеї культурництва, просвіти у збірці П.Куліша “Хуторна поезія”.

101. Протест проти “демона тьми” – деспотизму в поезіях “Кривавим манівцем…”, “Дума-пересторога” (збірка П.Куліша “Дзвін”).

102. Мотив скорботи за трагічну долю України у поезії П.Куліша “Народна слава”.

103. Творче опрацювання фольклорних сюжетів в “Українських оповіданнях” О.Стороженка.

104. Фантастичний елемент “Українських оповідань” О.Стороженка.

105. Образ козака, гайдамаки у прозі О.Стороженка.

106. Фольклорно-легендарна основа “Марка Проклятого” О.Стороженка.

107. Жанрова природа “Марка Проклятого” О.Стороженка (ознаки готичного роману).

108. Історіографічний аспект “Марка Проклятого” О.Стороженка: визначення причин народних повстань, ставлення до козацтва.

109. Образ Марка Проклятого у однойменному творі О.Стороженка. Варіації легендарного образу Агасфера.

110. Запорозька старовина у оповіданнях О.Стороженка.

111. Романтичний характер прози О.Стороженка.

112. Цикл О.Стороженка “З народних уст”: художній аналіз.

113. Вплив М.Гоголя на оригінальну творчість О.Стороженка.

114. Художній аналіз оповідання О.Стороженка “Закоханий чорт”.

115. Громадська діяльність та світогляд Ю.Федьковича.

116. Мотиви та образи лірики Ю.Федьковича.

117. Фольклорно-літературна основа поетичної творчості Ю.Федьковича. Продовження традицій Т.Шевченка.

118. Національно-патріотичний пафос поем Ю.Федьковича “Новобранчик” та “Дезертир”.

119. Історизм поеми Ю.Федьковича “Лук”ян Кобилиця”.

120. Поєднання реалістичних та романтичних прийомів у прозі Ю.Федьковича.

121. Образи народних героїв-визволителів у творчості Ю.Федьковича.

122. Національний колорит, образи та обставини у оповіданні Ю.Федьковича “Люба-згуба”.

123. Художній аналіз поезії Ю.Федьковича “Пречиста діво, радуйся, Маріє!”.

124. Художнє розкриття жовнірської теми у прозі Ю.Федьковича.

125. Завдання митця і мистецтва у поезіях Ю.Федьковича (“Окресни, Бояне”, “До руського боянства”, “Нива”, “Осьмий поменник Тарасові Шевченку”).



[1] Псевдоніми Дармограй, Кобзарь Дармограй

[2] Псевдонім Патриченко

[3] Псевдоніми Вешняк, Гладкій штаб-лекарь, Горницький, Гургурдядько, Забоцень Петро, Іродчук, Казюка Панько, Кулеш Нечипор, Ломусь, Макаров, Небреха Панько, Необачний Н., Прач Опанас, Ратай Павло, Хуторянин та ін.