Реферат Курсовая Конспект
МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ТЕОРЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ - раздел Психология, Методологічні Та Теоретичні Проблеми Психолог...
|
МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ТЕОРЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ
Навчальний посібник
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник для слухачів та студентів вищих навчальних закладів
Київ Ніка-Центр 2008
УДК 159.9 ББК 88я73
М54
Авторський колектив:
КОРОЛЬЧУК Микола Степанович, д-р психол. наук, проф.
ТРОФІМОВ Юрій Леонідович|, чл.-кор. АПН України, д-р психол. наук, проф.
ОСЬОДЛО Василь Ілліч, канд. психол. наук, доц.
СТАСЮКВасиль Васильович, д-р психол. наук, проф.
КРАЙНЮК Валентина Миколаївна, канд. психол. наук, доц.
УКРАЇНСЬКИЙ Ярослав Іванович, канд. психол. наук, доц.
ТРОФІМОВ Андрій Юрійович, канд. психол. наук, доц.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник для слухачів та студентів вищих навчальних закладів.
Гриф надано Міністерством освіти і науки України (Лист № 14/18. 2-2264 від 25.12.2006p.).
Рецензенти:
Клименко В.В., доктор психологічних наук, професор;
Карамушка JI.M., доктор психологічних наук, професор;
Кокун О.М., доктор психологічних наук, професор
У навчальному посібнику розглядаються найважливіші психологічні категорії — особистість, діяльність, спілкування — з погляду їх теоретичного аналізу, що сформувався у вітчизняній психології. Разом з тим аналізуються окремі питання, які стосуються зміни поглядів на природу психічного в історії філософ сько-психологічної думки, що допоможе читачеві зорієнтуватися в хронологічному і ретроспективному вимірі, а також окремі питання, що стосуються ключових проблем психології — психофізичної, психофізіологічної, співвідношення соціального і біологічного в детермінації психіки. Значна увага приділена методологічним і методичним проблемам вивчення психічних явищ, уточнення сучасних поглядів на предмет психології з позиції ціннісно-цільового і діяльнісно-творчого ставлення індивіда до власної психіки і до себе як до її суб'єкта.
Мета посібника спрямована на розвиток професійної компетентності студентів, магістрів, викладачів і всіх тих, хто цікавиться методологічними і теоретичними проблемами психології. Засвоєння навчального матеріалу допоможе вміло використовувати сучасні теоретичні концепції та методологічні принципи для з'ясування справжньої природи психічного.Видання здійснено за участі фірми «Ельга» тел./факс (044) 489-55-10, 483-83-13; e-mail: info@elga.kiev.ua
© М.С.Корольчук. Ю.Л.Трофімов. В.І.Осьодло.
В.В.Стасюк, В.М.Крайнюк, Я.І.Український,
А.Ю.Трофімов, 2008
ISBN 978-966-521-468-7 © Оригінал-макет. Видавництво "Ніка-Центр", 2008
Вступ
Незважаючи на те, що психологія як наука існує трохи більше століття , її сучасний стан можна оцінити як період бурхливого розвитку. Упродовж останніх років активно розвиваються практична, прикладна,
соціальна та інші галузі психологічного знання, з'явилися нові наукові
напрями та дисципліни. Вітчизняна психологія вийшла за межі свого «внутрішнього» середовища і по праву зайняла чільне місце серед світових досягнень психологічної думки.
Психологія безперервно збагачується новими даними, розширюється коло психологічних проблем, що вивчаються наукою, змінюється понятійний апарат, вдосконалюються методи дослідження тощо. За цих умов постає питання про подальшу розробку методологічних проблем психологічної науки і її загальної теорії.
Психологія у своєму вивченні охоплює велику кількість психічних явищ - психічні процеси, стани, властивості, мотивацію, волю, емоції тощо, це стаорює певні труднощі в розробці її загальної теорії. Великий внесок у розробку філософських і загальнотеоретичних проблем психології зробили вітчизняні вчені. Як зазначає В.В.Рибалка, вітчизняна психологія завжди вирізнялася серед світового ансамблю національних психологій (німецької, французької, американської тощо) своєю методологічністю. Згадаймо у зв'язку з цим славетні імена І.М. Сєченова, III ІІавлова, М.М. Ланге, В.М. Бехтєрєва, О.Ф. Лазурського, С.Л. Рубінштейна, Л.С. Виготського, О.М. Леонтьєва, Б.Г. Ананьєва, Г.С. Костюка, В.Ф. Ломова, О.М. Ткаченка, В.А. Роменця та багатьох інших дослідників тепер уже класичної вітчизняної психології. Саме завдяки їхнім теоретичним пошукам детермінується науковий поступ сучасних вітчизняних і навіть зарубіжних психологічних шкіл, течій, напрямів, авторських розвідок тощо. Таким чином, вітчизняна психологія і формувала досить ґрунтовну наукову картину психіки.
У цьому контексті виникають методологічні проблеми, які полягати, у систематизації даних, їх узагальненні й абстрактному описі, зіставлення інтеграції тощо, кінцевою метою яких є розкриття сутності психологічних явищ. Усі ці обставини потребують зміцнення психологічної науки якне заперечної гуманістичної сили цивілізації. А це означає передусім необхідність упорядкування методологічних засад психології, систематизації її теоретичного та методичного оснащення, щоб посилити її унікальну з-поміж інших наук життєтворчу спроможність у подоланні гострих психологічних проблем окремої людини та суспільства.
Життя не стоїть на місці, не може стояти й наука. У сучасних умовах завдання подальшого розвитку загальної теорії психології виступає як одна з головних. У пізнанні сутності психічних явищ важлива роль належить базовим психологічним категоріям, до яких у вітчизняній психології відносять: відображення, діяльність, особистість, активність, останнім часом усе частіше звертаються до категорії спілкування, саме тому вони і будуть розглянуті в цьому посібнику. Зазначені категорії не вичерпують досягнення психологічної науки, оскільки вони використовуються й іншими галузями знань. Разом з тим жодна з них не є суто психологічною. Для психології вони є базовими, тому що дозволяють розкрити реальне буття людини й особливості властивих їй психічних явищ.
Усі ці категорії дають можливість розробки методів пізнання, розкрити об'єктивні закони психіки. Значення кожної з них і взаємини між ними визначаються тим, наскільки вони дозволяють досліджувати предмет психологічної науки — факти, закономірності, механізми психічного життя людей і тварин.
У цьому посібнику наведено аналіз окремих категорій і їх відношення до психології, яке сформувалося в руслі вітчизняної психології. Разом з тим ми вважаємо за потрібне розглянути деякі питання, які стосуються зміни поглядів на природу психічного в історії філософсько-психологічної думки, що допоможе читачеві зорієнтуватися в хронологічному вимірі, а також окремі питання, які стосуються ключових проблем психології, — психофізичної, психофізіологічної, психогностичної, співвідношення соціального і біологічного в детермінації психіки тощо.
Особистість усе помітніше виступає як центральна категорія, навколо якої концентруються дослідження актуальних проблем становлення та функціонування психіки, тому цій категорії приділено особливу увагу. У працях О.Г. Асмолова, В.В. Бодальова, Л.Ф. Бурлачука, Г.О. Балла, М.Й. Боришевського, Л.С. Виготського, Д.Б. Ельконіна, О.В. Запорожця, О.М. Леонтьєва, Б.Ф. Ломова, Г.С. Костюка, М.С. Корольчука, В.В. Клименка, С.Д. Максименка, К.К. Платонова, A.B. Петровського, В.А. Роменця, В.В. Рибалки, С.Л. Рубінштейна, В.О. Татенка, Т.М. Титаренко, О.М. Ткаченка, Ю.Л. Трофімова, М.Г. Ярошевського, Я.І. Українського та багатьох інших сформульовані основні проблеми вивчення особистості як цілісного системного психічного утворення в її багатопланових соціальних і природних зв'язках і в процесі розвитку.
Відповідно до принципів, які утвердились у вітчизняній психології, розвиток психіки людини розглядається як результат її діяльності. Реалізація цих принципів відкриває шлях до дослідження психіки людини як соціально зумовленого феномену. Психіка розглядається як така, що регулює діяльність і поведінку, опосередковує взаємодію людини із середовищем. Вивчення цих питань вимагає звернення до категорії діяльності і розуміння її як суспільно-історичної категорії.
Положення про опосередкований характер свідомості, ідеального відображення дійсності вимагає звернення до мови як системи опосередкування, означення, засобу організації взаємодії між людиною та дійсністю, суб'єктом та об'єктом. Слово як «сигнал сигналів» надає людині принципово нові можливості в розвитку й функціонуванні психіки, стає регулятором поведінки та діяльності. Своєю чергою це веде до вивчення категорії спілкування, яка порівняно з категорією діяльності розкриває іншу сторону суспільного буття людини.
При розгляді категорій особистості, діяльності та спілкування безумовно акцент робиться на соціальній детермінації психічного. Але психічні явища існують і розвиваються поза людським організмом, тому під час дослідження методологічних проблем психології виникає потреба звернення до проблеми співвідношення соціального і біологічного в людині.
Звернення до ключових проблем психології дає можливість розглянути проблему суб'єкта й об'єкта в психології, взаємозв'язок мозку і психіки, роль органів чуття та їх вплив на зовнішній і внутрішній досвід, вчення про рефлекс, взаємозв'язок фізіологічного і психічного, що має важливе значення для розуміння природи психіки, її закономірностей і становлення в процесі еволюції живого світу та суспільно-історичного розвитку людства.
Така основна логіка побудови цього посібника, в якому відображено найвідоміші праці вітчизняних вчених з огляду їх теоретичного осмислення зазначених базових категорій психології.
Автори наголошують, що наведені в посібнику теоретичні положення відображають досягнення вітчизняної психології в галузі теоретико- методологічного аналізу найважливіших категорій психології. Однак зрозуміло, що методологічні проблеми, які виникають в умовах розвитку психологічної науки, вимагають постійного оновлення, систематизації даних, їх узагальнення, змістового опису, зіставлення, інтеграції тощо, кінцевою метою яких є розкриття природи психічних явищ. Слід погодитися з думкою, що створення відповідної до масштабу й динаміки сучасної вітчизняної психології методології - це дуже складна справа майбутнього, до якої мусять залучитись провідні спеціалісти нашої науки. А це означає передусім необхідність упорядкування методологічних засад психології, систематизації її теоретичного та методичного оснащення, щоб посилити її унікальну з-поміж інших наук життєтворчу спроможність у подоланні гострих психологічних проблем людини.
Авторський колектив
Психіка людини як предмет наукового пізнання
Логіка викладу: розвиток уявлень про природу психіки в епоху античності, середньовіччя, нового часу, зародження психології як науки, проблема психіки у вітчизняній психології, внутрішнє і зовнішнє як психологічна проблема, проблема суб'єкта й об'єкта психології.
♦ ♦ ♦
Знання історії психології необхідне для глибшого розуміння різних теорій і напрямів сучасної психології, шляхів і тенденцій її розвитку. Тільки включення в історичний контекст дозволяє зрозуміти їх сутність, виявити їх вихідні позиції, оцінити новизну й усвідомити їх історичний смисл. Упродовж усього періоду становлення і розвитку психологічного знання відбувалися зміни в його методологічному і теоретичному осмисленні, тому короткий екскурс в історію психології, з'ясування основних позицій відомих учених дасть змогу більш системно уявити розвиток уявлень про природу психіки в історії філософської і психологічної думки.
З історії науки про психічне
Уявлення про душу існували з найдавніших часів. У стародавньому світі психологія виникла й набула розвитку як вчення про душу. Так, античний філософ Геракліт Ефеський (близько 544 — близько 480 до н.е.) вчив, що душа являє собою один із мінливих станів вогню, що перебуває у вічному русі і є першоосновою матеріального буття.
Демокріт (близько 460—370 до н.е.) вважав, що «душа є началом рушійним», «є особливого роду вогонь і тепло» і складається з кулястих, вогняних рухливих атомів — найдрібніших, далі неподільних часток матерії, благородніших, ніж атоми тіла. Він заперечував безсмертя душі, вважаючи, що вона гине разом з тілом. В основі процесу сприйняття, за Демокрітом, лежить фізичний вплив зовнішніх речей на органи чуття.
Традиційно вважається, що перші давньогрецькі філософи дотримувалися матеріалістичних поглядів на природу душі. Проте відомо, що майже одночасно з Демокрітом розробляв свою систему поглядів видатний філософ Платон Афінський (428 або 427-348 або 347 до н.е.). Він учив, що душа людини нематеріальна і за своєю природою є не чим іншим, як «ідеєю» — безсмертною духовною сутністю, що лише на час земного життя вона з'єднується з тілом, існуючи до цього в над небесному «світі ідей». За Платоном, істинне знання є лише результатом «пригадування душі» про світ ідей, який вона споглядала до свого земного втілення. Саме у Платона первісне несуперечливе поєднання душі й тіла перетворюється на проблему їх дуалізму, що спричинило розвиток етико-релігійних поглядів, заклало основу вчення про вчинок і відповідальність за діяння.
Отже, якщо зосереджувати увагу лише на «метафоричних образах», якими древні мислителі оздоблювали свої міркування, на тих примітивних уявленнях, що були зумовлені історично, і лише за ними оцінювати внесок кожного, можна досить просто знецінити будь-яке з них. Якщо ж порівняння, зіставлення поглядів здійснювати на рівні суттєвого, віддати перевагу чи Геракліту, чи Демокріту, чи Платону неможливо.
Справді, якщо Демокріт висловив геніальну здогадку про причинний зв'язок тілесного й духовного, то Платон здійснив таку саму геніальну спробу розототожнити їх, відстояти свободу духу людського. І саме спільними зусиллями цих гігантів думки, уособлюючих своєю спільністю «єдність протилежностей», ставав можливим подальший розвиток учення про душу як предмет науки психології.
Так, Епікур (341—270 до н.е.), а за ним римський філософ Лукрецій Кар (99—55 до н.е.) певним чином продовжили розвиток філософських поглядів Демокріта. Згідно з ученням Лукреція, душу не можна розглядати як щось безтілесне, адже безтілесною може бути тільки порожнеча, однак і вона складається з матеріальних атомів. Процес пізнання відбутиється через сприйняття душею тих матеріальних за своєю природою образів, які відокремлюються від предметів зовнішнього світу.
Психологічні погляди Аристотеля також традиційно вважаються і суперечливими, бо, мовляв, він був недостатньо послідовним — ні матеріалістом, ні ідеалістом. Так, але причиною цього була послідовність Лрін і після як діалектика, який вважав активним началом у людині її душу як форму форм, або ентелехію, а тілу відводив підпорядковану роль, підкреслюючи, що без душі тіло не могло б існувати і в ньому не могли б виникнути жодні процеси. Джерелом пізнання Аристотель вважав відчуття які викликаються впливом зовнішніх предметів на органи чуття, а процес мислення розглядав як властивість незалежної від тіла «розумної душі».
Саме Аристотель уособлює той історичний момент, коли протилежні тенденції у розпитку поглядів на душу і психіку утворюють тотожній і., унаслідок чого породжуються протилежності якісно нового рівня.
Тому не дивно, що вчення Аристотеля панувало в психології протягом усього Середньовіччя і шанується донині.
Так, А. Августин (354—430), стверджуючи безплотність душі, її незалежність від тіла, висловив думку про те, що істинне пізнання будується не на основі відчуття зовнішніх речей, а на внутрішньому спогляданні, шляхом самозанурення, і на розумі.
У складній природі свідомості, усі процеси якої містить у собі душа (пам'ять, інтелектуальні процеси, вольові спонукання), саме воля відіграє найголовнішу роль, яку Августин називав інтенцією душі і без якої ні відчуття, ні розмірковування не можуть відбуватися. Тим самим закладаються одночасно основи волюнтаристичного та інтроспективного напрямів у психології.
Інший відомий середньовічний філософ Ф. Аквінський (1225-1274) продовжив учення Аристотеля про форму й матерію. На його думку, душа є безсмертною нематеріальною сутністю і має свої, лише їй притаманні здатності розуму й волі. Але як форма тіла вона має ще й здатність чуттєвого сприйняття властивостей зовнішніх речей. Проте розуміння сутності речей може бути досягнуте лише зусиллями розуму - шляхом абстрагування від видового й осягнення родового. Погляди Ф. Аквінського з часом будуть покладені в основу раціоналістичного напряму в психології.
Бурхливий розквіт природничих наук у XVI ст. створив передумови для послідовного наукового вивчення природи людської душі, природи психіки на підставі спостережень і дослідів. Так, зокрема, вважав видатний англійський філософ Ф. Бекон (1561—1626) щодо чуттєвої душі, віддаючи розумну душу на відкуп теології як науці про віру. На його думку, чуттєва душа є тілесна субстанція, що міститься в мозку. Вона настільки розріджена, що її не видно. Рухається вона по нервах і артеріях. Відчуття, за Беконом, — матеріальний процес, який породжується зовнішніми предметами. Можна припустити, що ідеї Бекона дали поштовх розвитку наукових уявлень про вищу нервову діяльність як матеріальний субстрат психіки.
У цьому ж напрямі формувалося уявлення англійського філософа XVII ст. Т. Гоббса (1588—1679), який вважав, що носієм мислення є певним чином організована матерія. Уявлення і поняття є лише відображенням матеріальних тіл у свідомості людини.
Слід зазначити, що поняття «душа» рідше зустрічається в текстах відомих філософів і природознавців цього періоду. Його місце займають поняття психічного, свідомості, мислення, розуму — того, що не несе на собі явного релігійного «навантаження».
Сучасник Гоббса - французький філософ Р. Декорт (1596—1650) стверджував, що існування душі й тіла — дві різні й незалежні субстанції. Декарт, на відміну від Аристотеля, «оживлює» тіло, проголошуючи ідею рефлекторної дуги. «Оживлення» тіла, як і одночасні пошуки натуральних механізмів дії душі, створювали певний грунт для вивчення природи людини на основі принципу антропологічної цілісності.
Спробу подолання декартівського дуалізму в питанні про зв'язок психічного й фізичного здійснив видатний голландський філософ XVII ст. Б. Спіноза (1632-1677). Свідомість людини, на його думку, не існує окремо від тіла, а утворює з ним певну єдність. Якщо тіло не зазнає впливу зовнішніх предметів, то душа ніяк їх не сприймає. Принцип детермінізму, розроблений у психології Спінози, з одного боку, заперечує свободу волі, з другого — включає душу в систему причинного пояснення природних явищ.
Одного року зі Спінозою народився відомий англійський філософ - сенсуаліст Дж. Локк (1632—1704), який вважав, що всі істинні знання можна отримати лише в досвіді. Знання про психічне дає внутрішній досвід і відповідні методи - самоспостереження, інтроспекції, суб'єктивного експерименту тощо. Оскільки ж внутрішній досвід дає знання тільки про окремі психічні стани чи процеси, остільки саме вони, а не абстрактна душа, мають бути предметом психології.
У XVIII ст. фундаментальні розробки у з'ясуванні природи психіки були здійснені французькими філософами Ж. Ламетрі, Д. Дідро, К.-А.Геільвецієм, П.-А. Гольбахом. Душа, на їхній погляд, є не чим іншим, як і им самим тілом, але розглянутим стосовно його певних функцій і властивостей. Так, Ламетрі (1709-1751) вважав, що під душею треба розуміти лише здатність тіла відчувати й мислити. Вона є тільки принципом руху або чуттєвою матеріальною частиною мозку, який можна розглядати як головну пружину всієї машини, стверджував він, порівнюючи діяльність людського тіла з годинниковим механізмом.
Протилежної думки щодо природи душі дотримувався Дж. Берклі (І 6Н5- 1753), ґрунтовно розробляючи ідею про те, що поза душею не іс- IIVI видимого світу. Вихідний пункт його концепції — бути у сприймані. Чуттєве тіло є лише комплексом таких якостей або ідей, які не існують і. окремо від сприймання їх розумом.
Д. Юм (1711-1776), продовжуючи розробку ідей свого попередники, поколи 11, висновку, що не лише матерія не виступає субстанцією, а й снм лун і пише сукупністю станів, що сприймаються.
У цей же період свої погляди на природу душевних явищ викладає відомий україський філософ і психолог, професор Києво-Могилянської академії Г. Кониський (1717—1795). Від розвитку анатомії та функціонування живого тіла через визначення душі рослинної він переходить до опису тілесності, оживленої чуттєвою нерозумною душею, який завершує аналізом тіла, оживленого раціональною душею. Відповідаючи на запитання: що передусім відрізняє одушевлене тіло від неживого, він вдається до кількісного критерію (численні дії душі) й до якісного (тіло саме не може бути причиною дій, такою причиною виступає душа).
Кониський відомий тим, що подає історичний огляд вивчення душі, завершуючи його аналізом тогочасної психологічної традиції поділу душі на вегетативну, чуттєву й раціональну. Крім того, він виділяє та описує й інші різновиди душі, зокрема, «бажальну» й «рухову», зауважуючи, однак, що цей поділ є штучним і що треба мати на увазі єдину душу, яка має певні властивості, потенції.
Прогресивною виявилася позиція Кониського щодо визнання активного характеру відображення органами чуття предметного світу. Визнаючи необхідність «згоди» між душею і тілом, він вважав, що головними властивостями раціональної душі є її нематеріальність і безсмертя.
У цей самий період входить в історію України й у світову історію своєю феноменологією самопізнання як пізнання найглибшого в бутті, як вихідної позиції для пізнання світу Г. Сковорода (1722—1794). Значення творчості Сковороди полягає в тому, що вона привертає увагу людини до пізнання себе як мікрокосмосу, який є образом і подобою макрокосмосу: через самопізнання своєї суті пізнати суть світу. Самопізнання як пошук самого себе у творах Сковороди ще не переходить у самопізнання через і заради самотворення, хоч ідея спорідненої діяльності, діяльнісного самовизначення виводить до ідеї самоздійснення як смислового мотиву існування людини у світі. Підтвердженням тому є життєвий шлях філософа, його власний емпіричний досвід мислителя-мандрівника.
Емпіричні підходи до наукового розгляду проблем, намагання вивести психологію за межі метафізики, щоб не розв'язувати питань, які принципово розв'язати не можна, залишаючись у межах емпірико чуттєвих засад (К.К. фон Крейц, Й.Г. Крюгер), усе ж відступали під тиском завжди актуальної для філософії і психології проблеми про природу душі. До цієї проблеми звертається І. Кант (1724—1804). На його думку, у випадку, коли душа й тіло визнаються двома специфічними відмінними субстанціями, взаємодія яких становить людину, жодна філософія не може вирішити, чи не втратила б душа всілякі уявлення (споглядання, відчуття та мислення), якби одну з цих субстанцій було відокремлено від іншої. За Кантом, люди не можуть пізнати окремо природу душі поза тілом, адже для цього слід було б спробувати відокремити душу від тіла ще за життя, а така спроба була б схожа на те, якби хтось став перед дзеркалом із заплющеними очима й на запитання: чого він хоче цим досягти, відповідав: «Я хочу дізнатись, який у мене вигляд, коли я сплю».
Шлях проходження душею своїх формоутворень, що наближає її до абсолюту, до злиття з ним, ствердження принципу історизму в інтерпретації свідомості стає одним з основних предметів філософсько-психологічних пошуків у творчості Г.В. Гегеля (1770-1831). Геніальним було відкриття Гегелем того, що свідомість формується в діяльності. Психології він відводив місце одного з розділів учення про суб'єктивний дух (індивідуальну свідомість).
У середині XIX ст. широку популярність здобули погляди українського філософа П.Д. Юркевича, який починав свою діяльність викладачем у Київській Духовній академії. Ствердження індивідуальності людської істоти, визнання пріоритету переживань, почуттів, що йдуть від серця, над розумом, вичленення особистісного «сущого», яке переводить те, що може бути (ідею), у те, що є (дійсність), спроба поєднати сутність та існування, гносеологічний та аксіологічний аспекти у вивченні людини відрізняють наукову позицію Юркевича від поглядів Гегеля і набагато випереджають ідеї представників таких філософсько- психологічних напрямів початку XX ст., як філософія життя, екзистенціалізм, персоналізм та ін.
Новим кроком у поясненні психологією природи людської душі, свідомості, життєдіяльності загалом стало вчення К. Маркса про історичний розвиток суспільства як основу розвитку людського духу в різних формах його існування.
Ось як пояснював саму історичну необхідність виникнення Марксової концепції людської свідомості відомий російський психолог М.Г. Ярошевський. На той час, писав він, гострим став конфлікт між механістичним детермінізмом і принципом активності суб'єкта у філософії Канта (критичного періоду). За Кантом, речі впливають ззовні на пасивно сприймаючий субстрат, але все знання про речі, починаючи від їх просторово-часових параметрів, конструюється самим суб'єктом. Німецькі ідеалісти - Й. Фіхте, Ф. Шеллінг, Гегель — спробували повністю звільнитися від механістичного детермінізму, від усякої подібності влади зовнішніх предметів над свідомістю. У Фіхте «Не-Я» (зовнішній світ) породжується активністю суб'єкта. Шеллінг проголосив тотожність суб'єкта й об'єкта. Гегель засвоїв шеллінгівський принцип тотожності, але осмислив його як діалектичний саморух абсолютної ідеї, що породжує із себе всю багатоманітність об'єктивного й суб'єктивного буття і досягає в людському дусі повної самосвідомості. Активність свідомості набула тим самим не лише предметну змістовність (викривлено зображену), а й історичну спрямованість. Маркс узяв за вихідний пункт реальний, а не ідеальний світ і реального індивіда, а не чисту свідомість, але взаємодія між ними була розкрита принципово інакше, а саме як предметна діяльність, що перетворює і зовнішню природу, і саму людину.
У XIX ст. емпірична психологія набуває вже виразної самостійності й залишає в історії чимало оригінальних теорій, в яких триває дискусія щодо природи душі, психіки, свідомості, насамперед у напрямі розв'язання психофізичної проблеми.
Так, згідно з теорією психофізичного паралелізму, фізіологічні й психічні процеси протікають незалежно один від одного: матеріальні явища в організмі й психічні явища у свідомості збігаються в часі. Пояснювалося це «установленою гармонією» з боку божественного начала.
На противагу теорія психофізичної взаємодії виходила з того, що між психічними явищами й матеріальними процесами існує певна взаємодія: психічні процеси впливають на фізіологічні і навпаки. Проте з позицій дуалізму, що стверджував лише протилежність душевного й тілесного, ця теорія, як і попередня, не мала перспективи.
У процесі розв'язання психофізичної проблеми, широких емпіричних досліджень виникають різні наукові напрями, школи, розробляються «авторські» концепції психічного та його окремих механізмів.
Історично першою виникає асоціативна психологія. Згідно з ученням асоціаністів, складні психічні процеси включають простіші психічні елементи, на які вони можуть бути розкладені. Утворення асоціативних зв'язків підпорядковується певним законам (наприклад, закону суміжності). Г. Спенсер (1820-1903), котрого традиційно вважають яскравим представником асоціанізму, зазначав, що коли два психічних стани йдуть один безпосередньо за одним, то у процесі відтворення першого виявляється тенденція до того, що другий також обов'язково має відтворюватися. Однак уже сам Спенсер починає згодом ставити асоціацію в залежність від причин і факторів, закладаючи основи еволюційної психології.
Волюнтаристична психологія виникає як певна реакція дослідників на приниження ролі активності душі, вольового начала. Психологи цього напряму розглядають волю як специфічну енергію свідомості, в основі якої лежать імпульсивні чуття, об'єднані в комплекси емоційних переживань. Вундт, відштовхуючись від асоціанізму, відстоює ідею «психічної причинності». Воля, за Вундтом, має причину в собі самій. Не детермінована ніякими зовнішніми впливами, вона набуває значення суб'єкта.
Психологія як учення про інтенціональні акти свідомості була започаткована Ф. Брентано (1838—1917). Психічні явища, на його думку, відрізняються своєю іманентною «об'єктивністю», в кожному психічному акті присутній і його об'єкт, тобто психічний акт завжди інтенціональний, включає суб'єктивну віднесеність до чогось, що не є суб'єктом. Тому психологія визначається як наука про психічні акти.
Наприкінці XIX - на початку XX ст. формуються різні за своєю науковою ідеологією психологічні школи. Школу структуральної (інтроспективної) психології започаткував у США Е. Тітченер (1867-1927), який вважав, що предметом психології мають бути елементи й структури свідомості. Свідомість як така не розкривається простому самоспостереженню, а має свою власну структурну організацію, свій прихований зміст. Самоспостереження дає відомості лише про об'єкти. Інтроспекція відкриває можливість вивчати самі психічні явища: відчуття, образи й почуття, що викликаються цим об'єктом.
Вюрцбурзька школа психології започаткувала перехід до експериментального дослідження психічних явищ шляхом інтроспекції.
Альтернативною до тих підходів, які орієнтувалися на суб'єктивне, на свідомість як предмет психології, стала школа біхевіоризму — науки про поведінку. Дж. Уотсон (1878—1958), наприклад, вважав, що предметом психології мають бути не психічні процеси, а поведінкові реакції, дії та вчинки, які можна спостерігати й об'єктивно досліджувати. Психічні процеси при цьому визначалися лише як епіфеномени, тобто явища, причинно не пов'язані з реальними, дійсними феноменами, що мають матеріальну природу.
Фрейдизм як психологічний напрям, що дістав свою назву від імені його засновника 3. Фрейда (1856—1939), навпаки, стверджував необхідність включення в предмет психології не тільки й не стільки свідомого (у власному розумінні цього слова), а й того, що в психічній природі людини лежить за її межами, тобто несвідомого, підсвідомого, над свідомого як детермінант, що по суті визначають і загальний зміст свідомості людини, і прояви її поведінки.
У межах цієї ж традиції будував свою школу глибинної психології і К. Юнг (1875—1961), який розглядав психічне буття як складну єдність різних систем: «Я», «Маска», «Тінь», «Аніма» — образ душі, а також «особистісне-несвідоме» з різноманітними комплексами й «колективне несвідоме» з архетипами. Усіх їх об'єднує «самість», інтеграція якої з «я» є актом «індивідуації» — кінцевої мети розвитку особистості.
Тенденціям диференціації світу психіки на структурні елементи, компоненти, рівні, спробам «анатоміювання» психічного протиставила себе гештальтпсихологія. Термін «гештальт» означає форму, структуру і вводиться для позначення принципової залежності елементів від цілого, неможливості виведення цілого із суми елементів. При цьому цілісність визнається іманентною для психіки, є «чистою» психічною сутністю. Вихідною для гештальтпсихології стала феноменологія Е. Гуссе ля (1859-1938).
На початку XX ст. у зв'язку з процесами інтеграції в суспільстві особливий науковий інтерес почали викликати проблеми, пов'язані з впливом соціального оточення на розвиток і поведінку окремої людини, проблеми групової динаміки (У. Мак-Даугалл, Г. Тард, С. Сигеле, Г. Лебон, Ф. Олпорт та ін.).
Поділяючи спочатку ідеї гештальтистів, новий оригінальний для психології напрям і нову школу започатковує К. Левін (1890-1947). Центральним моментом його наукової концепції було поняття про динаміку поведінки людини в її «життєвому просторі», введення категорії поля у вчення про особистість і мотиви її поведінки в умовах соціального оточення.
В аспекті психології дії розроблялась операціональна теорія інтелекту Ж. Піаже (1896-1980), його структура, функції та розвиток через механізм інтеріоризації. У цій же парадигмі здійснював свої дослідження А. Валлон (1879—1962), з'ясовуючи перехід від дії до думки.
Онтологічний та аксіологічний аспекти психологічного дослідження ширше представлені у феноменологічній психології Гуссерля та його послідовників (проблема психічного буття, існування трансцендентної сфери значень, інтенціональних станів свідомості, проблема «чистої» психіки та ін.) та в екзистенціальній психології (А. Камю, Ж. Сартр, К. Ясперс), головною проблемою в якій виступає проблема цінності й смислу людського існування.
З моменту виникнення і донині кожна із зазначених психологічних шкіл зазнала істотних трансформацій, зробила чимало поступок одна одній, орієнтуючись на критерій істинності як основний. Проте й інноваційні форми всесвітньо відомих психологічних теорій (неофрейдизм, необіхевіоризм та ін.) зберігають певною мірою свою прихильність до ортодоксального варіанта на рівні найбільш загальних принципів.
Отже, підведемо деякі підсумки здійсненому екскурсу в історію поглядів про природу душі, психіки й предмет психології.
Узагальнення емпіричних фактів життєдіяльності дало змогу людині провести дуже умовну з точки зору «кордонів», але безумовну з погляду реальності межу між собою і навколишнім світом взагалі і між своєю душею та іншими душами чи неодухотвореними предметами як між внутрішнім і зовнішнім зокрема. Тому в історії психології більш чи менш послідовно саме «внутрішнє» (душа, психіка, свідомість, безсвідоме, підсвідоме, надсвідоме тощо) називалося предметом дослідження.
Занурюючись у глибини психіки, відчувши подих безмежних її світів, людський розум нерідко втрачав надію на можливість осягнути неосяжне. Відступав, залишаючи душу відпочити від ролі «піддослідного». Погоджувався приписувати їй божественне походження, як і всьому тому, що не міг пояснити, що лякало й причаровувало. Втім, зневірившись, він уважно спостерігав і прискіпливо вивчав її зовнішні вияви, переконуючи себе, що це і є єдино можливий предмет психології.
Проте неможливо довго не помічати реальну активність психічного, реальність ідеального внутрішнього світу. І він знову вабить до себе, вимагаючи переглянути предмет науки. Коли в процесі людського пізнання робиться акцент на виділенні суттєвого, предмет психології підноситься до категорії свідомості, душі, духу, відокремлюючись від усіх визначень, які йшли від біології чи фізіології. Унаслідок такого підходу навіть мозок і вся нервова система починають розглядатися як паралельно існуючі й генетично ніяк не пов'язані з розвитком і функціонуванням свідомості.
Але з часом виявляється неспроможність психології пояснити всю складність психічного життя, виходячи лише з категорії свідомості. Навіть практика, зокрема клінічна, переконливо доводить, що суттєву роль у становленні, розвитку й функціонуванні свідомості відіграє саме несвідоме, безсвідоме, підсвідоме і навіть надсвідоме, які й підміняють на певний час собою свідомість на місці предмета психологічної науки.
У дискусіях про те, чим же відрізняється психічне від інших явищ, визріває уявлення, а надалі й твердження, що предметом психології має бути суб'єктивне, що протистоїть об'єктивному як таке, що не лише вирізняється своєю природою, а й здатне відтворювати й творити об'єктивний світ і себе самого за своїми власними законами. У намаганні відстояти цю позицію дехто, щоправда, доходить висновку, що навколишній світ є не чим іншим, як продуктом функціонування душі, або духу, комплексом специфічних енергій органів чуття, нічим не детермінованої волі, або грою асоціацій, законами гештальту, чи проявом глибинного інстинктивного потягу, колективного безсвідомого тощо. Зовнішній світ, таким чином, або «анігілюється», або знецінюється, або ж характеризується як із самого початку чужий і ворожий.
Комплекс свободи, реакцію вивільнення від зовнішньої залежності не завжди вдавалося утримати в межах, що задовольняли хоча б «відносну істину». Будь-яке «роздування» однієї залежності відразу ж породжувало протилежні, не менш крайні підходи.
Зрозумілою реакцією на перебільшення ролі внутрішнього було виникнення наукових напрямів, що визнавали предметом психології поведінкові реакції, які можна спостерігати, досліджувати об'єктивними методами на противагу інтроспекції тощо. Тим самим робилася спроба протиставити ідеї незалежності, автономності людської психіки від зовнішнього світу твердження про існування такої залежності.
Успішність ПФВ
I.Підготовка II. Обстеження III. Обробка IV.Аналіз V.ПД Бесіда
ПРИНЦИПИ
Ппд
СИСТЕМА ЗВ 'ЯЗКІВ КОМПЛЕКСНОГО ВІДОБРАЖЕННЯ РІВНЕЙ РЕГУЛЯЦІЇ ¥ КОМПЕНСАЦІЇ І СТИМУЛ. ДЛЯ ПІДТРИМКИ НЕОБХІДНОГО РІВНЯ ппд ВЛАСТИВІСТЬ. ЯКА УТВОРЮЄТЬСЯ
В ЗВЯЗКУ І В РЕЗУЛЬТАТІ Д, ОЦІНЮВАННЯ ПРИ ВИКОНАННІ f ОРГАНІЗАЦІЇ, ПЛАНУВАННІ, К, КОРЕГУВАННІ І ДОСЯГНЕННІ РЕЗУЛЬТІВ Д.
ПРИНЦИПИ
1.ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД:
детермінізм Т процесу адекват
псих.І f ресурсів напруженої діяльності, можлив. моб.F резервів Z ППД – конкр.Д.
3.КОМПЛЕКСНІСТЬ –особлив.компенс пластич. окрем пня І f, взаємозв’язок змінність, динаміка - сукупність пвя за комплексом валідних і надійних тестів.
5.ДИНАМІЧНОСТІраціональної послідовності псих. Д і обсяг накопич. і підвищ. надійн. прогнозу адаптивн., віднос критеріїв у бік або зміни вимог умов Д,
А)виділення абсол.прид(космонавти)
Б)умовно придатні
В)непридатні
7.ДЕФЕРЕНЦІЙОВАНІСТЬ(екон.оперативність) прогноз за метод., критеріями,показниками придатн. по групі професій
і розмежування в ній
(льотчики) за спеціальностями
Тема 14
Сторичні та методологічні аспекти становлення управлінської думки
Логіка викладу: історичні аспекти становлення управлінської думки. Основи менеджменту на початку XX століття. Особливості розвитку самостійного етапу в історії менеджменту. Методологія ефективної діяльності керівника.
♦ ♦ ♦
Тема 15
Методологія критеріїв психічного здоров'я
Тема 16
– Конец работы –
Используемые теги: Методологічні, Теоретичні, проблеми, психології0.065
Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ТЕОРЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ
Если этот материал оказался полезным для Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:
Твитнуть |
Новости и инфо для студентов