Реферат Курсовая Конспект
Становлення поняття особистості - раздел Психология, МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ТЕОРЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ Особистість Як Результат Процесу Соціо- Та Індивідогенезу. Особистість - Най...
|
Особистість як результат процесу соціо- та індивідогенезу. Особистість - найважливіша серед метапсихологічних категорій. У ній виявляються інтегровані всі базові категорії: індивід, образ, дія, мотив, відношення, переживання. Людина, і це очевидно, не конгломерат розрізнених ознак, психічних елементів.
У практиці спілкування люди вбачають один в одному більш-менш цілісний образ, що дозволяє відрізняти одного суб'єкта від іншого не лише його зовнішнім, а й внутрішнім виглядом.
Проблема особистості та сутності її психологічних характеристик набула в психології особливої гостроти й актуальності у другій половині XX століття і викликала жваві дискусії щодо визначення підходів до її вивчення й опису.
У річищі вітчизняної психології найбільш традиційним є підхід, який грунтується на врахуванні двох взаємопов'язаних процесів — соціо-, та індивідогенезу. Звернення до категорії особистості передбачає з'ясування не стільки певної людської, здебільшого тілесної природи, а й ідеальної, яка визначає психологічну якість і властивості людини. Тому особистість розглядається як сукупність соціально-психологічних якостей у поєднанні з сукупністю індивідуально-психологічних, тобто індивідуальності особистості. Єдність соціальності та індивідуальності й утворює особистість як певний доцільний синтез двох визначених її психологічних якостей.
Окремі дослідники [1, 17, 18, 19] вважають соціальність та індивідуальність особистості не стільки показниками її неповторності й унікальності, скільки ознаками певних потенціалів, сил соціуму й людської популяції, що поєднуються, конкретизуються, перетворюються в унікальному потенціалі кожної особистості. Йдеться про певним чином засвоєний і трансформований в особистості, якісно перетворений у ній інформаційний фонд знань людства, регуляційний, організаційний, інструментальний арсенал навчальних, комунікаційних, професійних умінь, навичок, дій, операцій, продуктивний, творчий потенціал соціуму й конкретних особистостей тощо, їх концентрація у певних суспільно-особистісних формах (освіта, виробництво, культура, наука) надає людству і конкретній особистості нечувану в природі силу й можливості.
Завдяки здатності акумулювати та розвивати в кожній особистості специфічний потенціал соціуму, інтегрувати й актуалізувати його у певних суспільно організованих інституціях, спираючись на використання розвинутих ідеальних і матеріальних засобів, знарядь, технічних систем, людина і цивілізація в цілому набувають безпрецедентних, безмежних у просторі й часі творчих і водночас руйнівних можливостей.
Тим самим вважається, що організований процес розвитку соціуму через розвиток особистості, її соціальності та індивідуальності, а також процес розвитку особистості через суспільство — шлях набуття особами якостей особистості, яка засвоює і розвиває в собі власний, соціальний, культурний потенціал людства. З часом особистість повертає цей потенціал суспільству, але у зміненому вигляді, з набутими при цьому новими можливостями.
Відповідно до соціогенезу особистості пропонуються такі її потенційні якості соціальності, як:
— єдність, спільність особистості з соціумом та всесвітом (через комунікативність особистості);
— соціальна й особиста доцільність, раціональність, необхідність існування особистості як складової соціуму з його безмежними можливостями перетворення світу (через осмисленість і вмотивованість особистості);
— соціальна і міжособистісна адаптованість, взаємовідповідність особистостей (через характерність особистості);
—соціальна та внутрішньоособистісна організованість й самоорганізованість (через самосвідомість, рефлексивність особистості);
— соціальна й особистісна компетентність, культурність, тобто оснащеність існуючими в соціумі засобами інформаційної орієнтації в об'єктивному й суб'єктивному світі та взаємодії з ним у формі як адаптації до нього, так і його адаптації до себе (досвідченість, мудрість особистості);
—соціально зумовлена особистісна здатність до пізнання, розуміння, продукування та перетворення об'єктивного і суб'єктивного світу (інтелектуальність особистості);
— здатність нервової системи й усієї людської особи до реалізації вказаних вище особистісних якостей (соціальність психофізіологічних якостей мозку й усього організму людини).
Функціонування в соціумі вказаних якостей соціальності особистості (або відповідних до них якостей соціуму) має дещо інший, аніж у самій особистості, характер — воно більше розподілене у просторі й часі, дезінтегроване, розірване, більш статичне, що утворює певну суперечність, яка й знімається завдяки створенню системи «суспільство — особистість — суспільство». Завдяки тим чи іншим специфічним перевагам, доцільності їх існування почергово в соціумі або в особистості ці якості динамічно детермінуються і функціонують у даній системі.
Як уже зазначалося, особистість розглядається у двох взаємопов'язаних процесах соціо- та індивідогенезу, тому слід розглянути і другу частину цього процесу. Якісні атрибути індивідуальності особистості передусім зумовлені законами життєдіяльності, вітальності, спадковості та мінливості життя. Цікавими є останні дослідження геному людини, які свідчать про існування і функціонування потужного індивідуально-популяційного механізму регуляції, організації життєдіяльності, самого життя особи й особистості (Цуканов).
Заслуговує на увагу думка В.В. Рибалки, який зазначає, що сучасні погляди на геном людини дивним чином відповідають теоретичним поглядам деяких філософів, передусім Г.С. Сковороди, на майже метафоричний мікрокосмос. Адже вже науково доведено, що геном детермінує й організовує розгортання вітальних процесів особи, особистості, прив'язує їх до цілісного ланцюга циклів життя — зародження від попередніх поколінь, народження, входження у життя, дозрівання, зародження і народження нових поколінь, зрілості, угасання й відходу з життя. Цьому поетапному процесу відповідає життєвий шлях особистості з її виникненням, становленням, саморозвитком, актуалізацією, завершальними трансформаціями тощо.
Сконцентровані в геномі людини вітальні детермінанти разом з соціальними детермінантами певним чином модифікують життєвий шлях особистості, визначають її якісні функціональні переваги у порівнянні з функціональними можливостями вищих тварин. Поєднуючись з якісними можливостями соціальності, детермінованої соціальною спадковістю, культурою, як безмежною системою накопичення, збагачення й функціонування людських цінностей, детермінована генетичною спадковістю індивідуальність виступає джерелом і наслідком безперервного виникнення, зростання, розвитку й самоактуалізації особистісного потенціалу людини.
Безумовно, такі дослідження суттєво збагачують уявлення про природу особистості, доповнюють її новими науковими фактами і є суттєвим просуванням вперед до застосування методології системного підходу у вивченні особистості. Свого часу про це ще наголошував В.1. Вернадський, який зазначав, що серед існуючих рівнів організації живої матерії поки що найбільш вивченим є рівень організму, інші рівні наукового аналізу залишаються поза увагою вчених.
Визначають такі психологічні якості індивідуальності особистості:
—«людська» психофізіологічність, пластичність, динамічність, працездатність, емоційність мозкових структур особи, які дозволяють формувати, реалізувати багатопланові, численні психологічні механізми регуляції, організації соціально та особистісно доцільної поведінки й предметної діяльності;
— життєва інтелектуальність — здатність до формування адекватних, водночас стабільних і змінних динамічних моделей об'єктивної дійсності (від безпосередньо оточуючої до всесвіту), які орієнтують особистість, адаптують її до дійсності й можуть адаптувати останню до особистості;
— вітальна досвідченість, компетентність особистості — як сукупність її типових, онто- і філогенетичних досвідів, інстинктів, навичок і звичок, архетипів, стереотипів, що концентруються й актуалізуються мірою розгортання на відповідних етапах життєвої програми геному людства і конкретної особи (це мудрість життя);
— інтуїтивна, життєва рефлексивність особистості як вітальна складова її самосвідомості, потаємне «я», в якому сконцентрована сила потягу до самозбереження через самоорганізацію, самопізнання, самопошук і самовикористання своїх потаємних ресурсів (це самоусвідомленість цінності самого життя);
—вітальна характерність особистості, що виявляється у підтримці її життєдіяльності в суспільстві, життєстверджуючій ініціативності, допитливості, цілеспрямованості, активності, природній гуманістичності (сила життєстверджуючого характеру);
— життєва інтегрованість, поєднання, спільність особистостей як живих природних істот (вітальна, статева комунікабельність).
Таке поєднання соціальності та індивідуальності в особистості надає їй унікальної сили, величезного потенціалу соціальної дії, продуктивної предметної діяльності, творчої самодіяльності, життєдіяльності.
Категорія суб'єкта є фундаментальною категорією філософії і психології, в якій людина виступає як така, що цілеспрямовано, свідомо і несвідомо, довільно пізнає і перетворює об'єктивну дійсність. Суб'єкт як і людина, особа й особистість має двоїсту, соціальну та індивідуальну, суспільну й біологічну природу, з огляду на яку може розглядатись і як груповий (через соціальність особистість пов'язана з групами, суспільством, цивілізацією), і як індивідуальний (через індивідуальність особистість пов'язана з геномом і людською популяцією) суб'єкт пізнання та перетворення дійсності. У єдності, інтегрованості категорії суб'єкта у двох його зазначених формах — соціальній (груповій) та індивідуальній (вітальній) — відображається вічність, неперервність, масштабність соціальної поведінки, особистісної діяльності та індивідуальної життєдіяльності людини, особи, особистості.
Розглянутий підхід до опису особистості, з точки зору соціо- та індивідогенезу, дає змогу вивчати особистість, ураховуючи її соціальну, індивідуальну, суспільну й біологічну природу, в яких відображається весь життєвий шлях особистості, її взаємодія зі світом, що загалом визначає буття людини. Разом з тим такий підхід до опису особистості, на нашу думку, незважаючи на всю його продуктивність, не дає відповіді на ключові питання, насамперед співвідношення індивідуальності та особистості, наскільки є можливим для індивіда бути суб'єктом самого себе, що все ж таки позначається терміном особистість, його якісна специфіка тощо.
Структурний підхід до опису особистості. При вивченні особистості у вітчизняній психології є й інші підходи до її аналізу. Серед них так званий структурний підхід до особистості, що перетворював її на деяку ємкість, яка включає в себе риси темпераменту, характеру, переважаючі потреби й інтереси, здібності, схильності, коли особистість виступає як набір якостей, властивостей, характеристик, особливостей тощо. Відомими представниками цього напряму у вітчизняній психології були:
К.К. Платонов, Г.С. Костюк, П.М. Пелех, С.Л. Рубінштейн та ін. В умовах такого підходу завдання психолога зводилося до каталогізації всіх цих ознак і виявлення індивідуальної неповторності їх сполучень для кожної окремої людини.
Уявлення про особистість як колекції індивідуальних рис виявлялося неевристичним уже хоча б тому, що не вбачало відмінностей між поняттями «особистість» та «індивід», дробило особистість на складові й позбавляло поняття «особистість» його категоріального змісту, того вищого ступеня узагальненості, без якого не може бути побудована жодна психологічна концепція.
За подібної «колекціонерської» орієнтації швидко виявились ускладнення, пов'язані з переходом від загальнопсихологічного розуміння особистості до розгляду проблем її формування у віковій і педагогічній психології, її реабілітації — у медичній психології та патопсихології, нарешті, до вивчення її в системі міжособистісних взаємин у соціальній психології. Усе це поставило на порядок денний питання про необхідність структурування численних особистісних якостей (число яких, як було підраховано, дорівнювало півтори тисячі, а то й більше). Із середини 60-х років минулого століття починаються спроби з'ясувати загальну структуру особистості, що безперечно було кроком уперед.
Однак незабаром виявилося, що загальна структура особистості інтерпретується переважно як деяка контамінація біологічно й соціально обумовлених її особливостей. Проблема співвідношення біологічного й соціального з цього моменту здобуває майже чи не центральне місце в психології особистості. Полеміка з проблем особистості багато в чому проходила під знаком розуміння її як біосоціальної істоти і структурного підходу до неї. І хоча розуміння структури особистості викликало суперечки, здебільшого утверджувалася думка, що в особистості має бути виділена «винятково соціально обумовлена підструктура» і «біологічно обумовлена підструктура». Щоправда, іноді вказувалося на наявність ще двох підструктур — досвіду та індивідуальних особливостей форм відображення.
Таке структурування було б зрозумілим, якби мова йшла про людину як індивідуальність. Біосоціальна природа людини та її індивідуальності викликати суперечки не може. Але особистість — суб'єкт і продукт суспільного розвитку, що перетворив біологічну істоту на творця історичного процесу, — явно не могла зберігати біологічну підструктуру, рівнозначну підструктурі соціальній. Не можна було ставити знак рівності між поняттями «особистість» і «людина», «особистість» та «індивід».
Зрозуміло, будова тіла індивіда, його ендокринна система, переваги і дефекти його фізичної організації впливають на плин його психічних процесів, формування психічних особливостей. Але з цього не випливає.
що «чверть» чи «третина» його особистості — як особлива підструктура — має бути віддана у ведення біології. Біологічне, входячи в особистість людини, стає соціальним, переходить у соціальне. Наприклад, мозкова патологія породжує в людині, в структурі її індивідуальності біологічно обумовлені психологічні риси, але особистісними рисами, конкретними властивостями особистості вони стають чи не стають через соціальну детермінацію. Природні, органічні сторони і риси виступають у структурі особистості як соціально обумовлені її елементи.
Отже, у руслі зазначених вище підходів поняття особистості тлумачиться неоднозначно, і можна виділити щонайменше чотири аналітичних підходи — соціально-психологічний, індивідуально-психологічний, діяльнісний і генетичний, кожен з яких характеризує особистість її якісними та кількісними проявами психічних властивостей. Зазначені підходи реалізовані такими психологами, як Б.Г. Ананьєв, А.Г. Асмолов, М.Й. Боришевський, А.Г. Ковальов, О.М.Леонтьєв, Г.С. Костюк, В.М. М'ясищев, К.К.Платонов, С.Л. Рубінштейн, В.В. Рибалка та ін.
Системний підхід. Нині все активніше на зміну структурному підходу до проблеми особистості останній змінюється тенденцією застосування системного підходу. Чи можна тут говорити про якийсь новий етап розвитку психологічної теорії? Це питання доречне, якщо врахувати, що не так просто простежити різницю у використанні понять «структурний підхід» і «системний підхід». Невипадково часто пишуть через дефіс: «системно-структурний підхід». 1 все-таки є відповідні підстави для виділення нового етапу теоретичного розвитку. Справа зрештою не у фактичному зближенні понять «структура» і «система», а в тому, що насправді розуміють у кожному з цих понять у конкретно-психологічних дослідженнях.
Методологічна й експериментальна робота, що проводилася в рамках структурного підходу, зосередила увагу психологів на класичному питанні, як відноситься частина до цілого і ціле до частини — цілісна структура особистості до різних її підструктур і навпаки. «Структуралістські» декларації не були свого часу обґрунтовані й підтримані попередньою методологічною проробкою; філософський аналіз поняття «структура особистості» не передував аналізу психологічному, і це не могло не позначитися на результатах.
Ситуація, що характеризує застосування системного підходу до розробки психологічної теорії особистості, має свої особливості. За його «втіленням» до психології стоїть тривала й ефективна робота фахівців- «системників». Це саме те методологічне опрацювання, без якого не можна ґрунтовно братися за розв'язання конкретних психологічних проблем. Необхідно було засвоїти загальні принципи системного аналізу, після чого можна було переносити його у психологію особистості.
Однак не можна сказати, що так уже легко й просто здійснити такий процес. Наприклад, принципи системного аналізу, обов'язкові для побудови теорії особистості, вимагають виділення системоутворюючої ознаки особистості, але ця ознака має бути виявлена не в загальних системних уявленнях, а в самій тканині психологічної реальності.
Визнання єдності, але не тотожності понять «особистість» та «індивід» породжувало низку питань і серед них питання про те, що являє собою ця особлива системна якість індивіда, яка позначається терміном «особистість» і не зводиться до біологічних передумов, включених у природу його носія — індивіда.
Запропонованому О.М. Леонтьєвим розумінню співвідношення індивіда й особистості, що полягає в «новому психологічному вимірі», іншому, ніж вимір, у якому ведуться дослідження психічних процесів, властивостей і станів людини, багато в чому відповідає концепція діяльнісного опосередкування міжособистісних взаємин. З цієї точки зору особистість може бути зрозуміла лише в системі стійких міжіндивідних зв'язків, що опосередковуються змістом спільної діяльності для кожного з її учасників. Ці зв'язки цілком реальні, але за своєю природою «надчуттєві»; вони укладені в конкретних властивостях індивіда, але до них не зводяться; вони дані досліднику в проявах особистості кожного члена групи, але паралельно утворюють особливу якість самої групової діяльності, що опосередковує ці особистісні прояви, визначає особливу позицію кожного в системі міжіндивідних зв'язків.
Як уже зазначалося, для побудови теорії особистості з дотриманням методології системного підходу важливим є знаходження основи для визначення системоутворюючого фактора в її структурі. Цілком природно, що такою основою може бути рівень свідомого творення особистістю власного психічного світу, внесення в нього нових змістів, індивідуалізації внутрішнього, суб'єктивного, підтримання цілісності тощо. Сучасна вітчизняна психологія загалом визнає методологічне положення про те, що психічні явища слід брати в їх «саморусі», «спонтанному розвитку», в «їх живому житті» тощо. Найбільш чітко ці положення віддзеркалюються в працях М.Й. Боришевського, С.Д. Макси- менка, І.П. Манохи, В.А. Роменця, В. В. Рибалки, В.О. Татенка, В.А. Петровського та ін.
У цьому контексті досить цікавою є теорія самопричинності особистості, що розвивається A.B. Петровським. Визначальною характеристикою особистості в цій теорії є суб'єктність — в її взаєминах зі світом. «Бути особистістю» —значить бути суб'єктом себе самого, свого існування у світі, носієм ідеї «я» як причини себе (A.B. Петровський, 2000).
У теорії самопричинності особистості принципово розрізняються моменти становлення (активна неадаптивність) та існування індивіда як суб'єкта; «існувати» —значить відтворюватися, тобто знаходити якість свого відображення у світі (якість «інобуття»).
Розглядаючи особистість у взаємодії з навколишнім середовищем, у її ставленні до суспільного оточення, до інших людей, вона реалізує себе як діяч у своїх життєвих, предметних чи соціальних відносинах зі світом, а також стосунках, що склалися з «самим собою». Цілком природно виникає запитання: «виходячи», в які світи особистість «входить», тобто де знаходить своє відображення? Де, в якому просторі існує особистість?
У теорії самопричинності особистості поєднуються чотири відповіді на це запитання: життя, культура, інша людина, я сам — це ті «простори», де існує особистість. Йдеться про існування особистості як суб'єкта життєдіяльності, предметної діяльності, діяльності спілкування і, нарешті, діяльності самосвідомості. Інакше кажучи, передбачається, що людина кожною зі своїх суб'єктних іпостасей, трансцендуючи, вступає в кожну з чотирьох цих сфер, знаходячи в такий спосіб у них свою присутність (людина є «присутність», писав М. Хайдеггер).
Найбільш повно таке трактування особистості реалізоване в дослідженнях «відображеної суб'єктності» (персоналізованості) індивіда в життєвому світі інших людей. Саме в цій сфері з особливою рельєфністю виступає феномен нетотожності «індивідного» й «особистісного» в людині.
Узагальненням сказаного про особистість у теорії самопричинності може служити таке найбільш загальне розуміння особистості.
Особистість — особлива ідеальна форма буття людини, що додає їй властивість суб'єктивності, тобто здатності бути причиною себе, відтворювати своє буття у світі.
Найбільш відомими і можливими є два ракурси аналізу джерел і форм виявлення суб'єктності людини: синхронічний (феноменологія «тут-і- тепер-буття» особистості) і діахронічний (аналіз того, як складається і поступово виявляється в еволюційно-історичному ряді суб'єктна якість людини). У цьому зв'язку є сенс порівняти єдині за своїми базисними орієнтирами теорію особистості як самопричинної істоти і теорію особистості, що формується в рамках історико-еволюційного підходу. Логіко- теоретична аргументація першої відображає скоріше феноменологічний аспект існування особистості — усвідомлюючи себе як суб'єкт своєї суб'єктності, людський індивід присутній у тому «психологічному просторі», що він може освоїти фізично чи розумово. Він діє в тій «частині» історії, що настільки ж є історією людства, як і його власною особистою історією. Шлях, який він пройшов сам і який буде пройдений ним разом з іншими, суб'єктивується ним як іманентна частина його самого.
Інший аспект розроблений у рамках історико-еволюційного підходу до розуміння особистості (Асмолов, Боришевський, Костюк, Рибалка). Метафорично центральна проблема формулюється тут у вигляді питання: якщо особистість є, то «навіщо» вона є? В особистості як системній якості індивіда виділяється соціотипічне (його характеризує наступність) та індивідуально-своєрідне, що виражається терміном «індивідуальність». У рамках цього особливого підходу особистість, таким чином, розглядається як суб'єкт перетворення еволюції на історію.
Отже, особистість як форма існування суб'єктності індивіда представлена феноменами не лише його «тут-і-тепер-буття», а й його руху в історії. Це підтверджує погляд на особистість як на самопричинну істоту, сутність якої полягає у визначенні власних меж і виходу за їх межі, а існування - у багатомірному відображенні індивіда у світі.
Через єдність, але не тотожність особистості й індивіда особистість як особлива «системна якість» індивіда розкривається не в одному «просторі» чи «психологічному вимірі», а в трьох просторах, що зумовлює розгляд особистості в трьох її аспектах, чи репрезентаціях.
Перший аспект — особистість трактується як властивість, занурена в простір індивідуального життя суб'єкта. Особистість насамперед виступає в аспекті її індивідуальності, в її відмінностях від інших. У цьому ж вимірі виявляються соціально-культурні варіанти розуміння особистості, де підкреслюється соціальна детермінація особливостей її поводження і свідомості. Тут же і розуміння особистості як суб'єкта активності. У цих інтерпретаціях містяться різні способи розуміння одиничного і загального в індивіді. Узятий у своїх індивідуальних розбіжностях, індивід виступає у своїй нетотожності загальному і через своє не злиття з ним виявляє себе як особистість. В ідеї присвоєння індивідом елементів культури, предметного буття суспільного цілого, особистість утверджує свою спільність із соціальним цілим.
Другий аспект — спосіб розуміння особистості, де сферою її визначення й існування стає «простір міжіндивідних зв'язків». Не сам по собі індивід, здатний до діяльності й спілкування, а процеси, в які включені щонайменше два індивіди, розглядають як носіїв особистості кожного з них. З цього випливає, що особистість мовби знаходить своє особливе буття, що відрізняється від тілесного буття індивіда.
Третій аспект. Третій вимір особистості індивіда розкриває ті аспекти, які виносяться за межі самого суб'єкта. Особистість при цьому не тільки виноситься за рамки самого індивідуального суб'єкта, а й переміщується за межі його актуальних зв'язків з іншими індивідами, за межі наявної спільної діяльності з ними. Тут мовби знову відбувається занурення особистісного в простір буття індивіда, але цього разу - в «іншого» чи «інших». У цьому випадку в центрі уваги психолога виявляються внески в інших людей, які суб'єкт вільно чи мимохіть здійснює за допомогою діяльності. Індивід виступає як суб'єкт цих активно здійснюваних перетворень так чи інакше пов'язаних з ним людей. Таким чином, ми вже бачимо особистість під новим кутом зору: найважливіші характеристики особистості, що традиційно намагалися розглянути в наборі іманентних якостей індивіда, пропонується шукати не тільки в ньому самому, айв інших людях.
Отже, прокладається новий шлях інтерпретації особистості: вона виступає як ідеальна представленість індивіда в інших людях, як його «інобуття» в них (і, між іншим, у собі як «іншому»), як його персоналізація. Сутність цієї ідеальної представленості — у тих реальних значеннєвих перетвореннях, діючих змінах інтелектуальної й аффективно-потребової сфери особистості іншої людини, що роблять діяльність індивіда і його участь у спільній діяльності. «Інобуття» індивіда в інших людях — це не статичний відбиток. Мова йде про активний процес, про свій рід, продовження себе в іншому. Тут виявляється найважливіша особливість особистості (якщо вона дійсно особистість) — знайти шлях, що має свою динаміку, життя в інших людях, робити в них довговічні зміни.
Феномен персоналізації. Можливість пояснити проблему особистого безсмертя завжди хвилювала людство. Якщо особистість людини не зводиться до представленості її в тілесному суб'єкті, а продовжується в інших людях, то зі смертю індивіда особистість «цілком» не вмирає. Згадаємо слова О.С. Пушкіна:
«Нет, весь я не умру... пока в подлунном мире жив будеш хоть один пиит».
Індивід як носій особистості іде з життя, але персоналізований в інших людях він продовжується, породжуючи в них переживання, що пояснюються трагічністю розриву між ідеальною представленістю індивіда і його матеріальним зникненням. Як зазначає Петровський, у словах «він живе в нас і після смерті» немає ні містики, ні чистої метафоричності — це констатація факту руйнування цілісної психологічної структури при збереженні однієї з її ланок.
Визначальною характеристикою особистості служить її активність, що в інтраіндивідному плані виступає в явищах виходу за межі ситуативних вимог і рольових позицій, тобто у феноменах «надситуативної», «над- рольової» активності; у інтеріндивідному плані — у вчинках, соціальних актах; у метаіндивідному плані — у діяннях, тобто в реальних внесках в інших людей.
Індивід може досягти рангу історичної особистості у визначеній соціально-історичній ситуації лише в тому випадку, якщо ці зміни зачіпають досить широке коло людей, отримуючи оцінку не лише сучасників, а й історії, що має можливість зважити ці особистісні внески досить точно. Нагадаємо, що, змінюючи інших, особистість тим самим змінює себе і що її внески в інших зумовлюють зміну і перетворення її власних особистісних характеристик. Л.С. Виготський зазначав, що через інших ми стаємо самими собою.
Дотримуючись тієї логіки, якщо особистість та індивід нетотожні, то, очевидно, можна припустити (принаймні теоретично) можливу наявність індивіда, що не реалізував себе як особистість, то чи припустиме існування особистості без індивіда? На думку Петровського, припустимо, але це буде квазіособистість. Якщо навіть припустити, що не було Ісуса Христа як конкретного індивіда, його особистість, сконструйована євангельськими текстами, впливала на соціальне життя і християнську культуру протягом двох тисячоліть, структуруючи особистості й долі людей, їхні погляди, почуття і переконання. Перетворюючий вплив тут виявляється не менш діючим, ніж вплив реальної історичної особистості.
Зрозуміло, індивід, що не стає особистістю, як і квазіособистість без індивіда, явище виняткове, але звернення до такої гіпотетичної ситуації, як уявний експеримент, досить показове для розуміння проблеми єдності й нетотожності особистості й індивіда. Але розглянута ідея трьох вимірів в описі особистості Петровського не зводиться лише до проблеми співвідношення індивіда й особистості. Вона відкриває можливість відповісти на багато інших поставлених запитань психології особистості.
Залишаючись у пам'яті, продовжуючи себе в інших членах суспільства, людина усталює своє існування. «Бути особистістю», забезпечуючи за допомогою активної участі в діяльності своє «інобуття» в інших людях, індивід об'єктивно формує зміст своєї потреби в персоналізації. Суб'єктивно остання може виступати в мотивації досягнення успіху, уваги, слави, поваги, положення лідера і може бути чи не бути усвідомлена. Потреба індивіда бути особистістю стає умовою формування в інших людях здатності бачити в ньому особистість, життєво необхідну для підтримки єдності, спільності, наступності, передачі способів, результатів діяльності і, що надто важливо, установлення довіри один до одного, без чого важко сподіватися на успіх у спільних справах.
Отже, виділяючи себе як індивідуальність, домагаючись визнання себе як особистості, людина бачить себе в спільності як необхідної умови її існування, оскільки вона робить загальну справу, що дозволяє зберігати цю спільність як ціле. Суспільна потреба персоналізації очевидна. В іншому випадку зникає і стає немислимою довіра, інтимний зв'язок між людьми, зв'язок між поколіннями, де індивід засвоює не лише знання, що йому передаються, а й особистість наставника. На визначеному етапі життя суспільства ця необхідність виступає у вигляді ціннісно закріплених форм соціальної потреби.
«Соціогенна потреба» бути особистістю скоріше за все реалізується в прагненні суб'єкта бути ідеально представленим в інших людях, жити в них, що припускає пошук діяльнісних засобів продовження себе в іншій людині. Подібно тому як індивід прагне продовжити себе в іншій людині фізично (продовжити рід, залишити потомство), особистість індивіда прагне продовжити себе, забезпечивши ідеальну представленість, своє «інобуття» в інших людях. Це дозволить зрозуміти сутність спілкування, що неможливо звести тільки до обміну інформацією, до актів комунікації; воно являє собою процес, де людина поділяє своє буття з іншими людьми, запам'ятовує, продовжує себе в них і завдяки цьому виступає для них як особистість.
Потреба «бути особистістю», потреба в персоналізації забезпечує активність включення індивіда в систему соціальних зв'язків, у практику і разом з тим виявляється детермінованою цими соціальними зв'язками. Прагнучи включити своє «я» у свідомість, почуття і волю інших за допомогою активної участі в спільній діяльності, залучаючи їх до своїх інтересів і бажань, людина, отримавши в порядку зворотного зв'язку інформацію про успіх, задовольняє тим самим потребу персоналізації. Однак задоволення потреби, як відомо, породжує нову потребу більш високого порядку. Цей процес не є кінцевим. Він триває або в розширенні об'єктів персоналізації, у появі нових і нових індивідів, у яких запам'ятовується даний суб'єкт, або в поглибленні самого процесу, тобто в посиленні його присутності в житті та діяльності інших людей.
Реалізуючи потребу «бути особистістю» і переносячи себе в іншу, індивід здійснює це в конкретній діяльності, виробленій у конкретних соціальних спільнотах. Експериментальні дослідження підтвердили гіпотезу, що оптимальні умови для персоналізації індивіда існують у групі вищого рівня розвитку, де персоналізація кожного виступає як умова персоналізації всіх. У групах корпоративного типу, навпаки, кожний прагне бути персоналізований за рахунок деперсоналізації інших. Цей психологічний факт фіксує концепція діяльнісного опосередкування мі жособистісних взаємин.
Потреба в персоналізації і мотиви поведінки. Потреба індивіда в персоналізації визначає спрямованість його вчинків і діянь, вона виступає як істотна характеристика, представлена в численних і добре вивчених у психології явищах — мотивації досягнення, домаганнях, аффіліації, схильності до ризику, емпатії тощо. Для багатьох дослідників особистості типові спроби чи виводити ці феномени один з одного, чи зводити один до іншого, чи знаходити їх підстави в прагматичній націленості людської мотивації, проте в іманентному прагненні до «самореалізації» і «самоактуалізації».
Ідею потреби індивіда в персоналізації Петровський пропонує розглянути за конкретними психологічними явищами, які дають можливість вивчити їх внутрішню сутність. За основу для такого аналізу взято класифікацію мотивів, запропоновану М. Аргайлом, яка є традиційною для більшості концепцій особистості.
М. Аргайл виділяє сім мотивацій поведінки особистості:
1) несоціальні потреби, що можуть продукувати соціальну взаємодію (біологічний нестаток в їжі й воді, що породжує потребу в грошах);
2) прагнення до залежності (потреба в протекції, допомозі й керівництві, насамперед з боку осіб, які перебувають у позиції влади й авторитету);
3) тенденція аффіліації (прагнення до взаємодії з іншими, домагання визнання та ін.);
4) тенденція домінування, лідирування, прагнення брати на себе рішення, впливати на групу;
5) сексуальні потреби;
6) тенденція до агресії;
7) потреба в самооцінці, пов'язана з прагненням отримати схвалення з боку оточуючих.
У наведеній класифікації Аргайла більшість мотивів мають природне, інстинктивне походження, і тільки два із них дещо звільнені від біологічних коренів, зокрема мотив аффіліації та мотивація самооцінки і підтримки образу власного «я».
У контексті персоналізації Петровський дає іншу інтерпретацію згадуваних мотивів, надає їм інтерпретації соціальних мотивацій,> причому таку інтерпретацію, що не зводила б до біологічних основ, до інстинктивної поведінки і не обмежувалася б простою вказівкою на їх соціальне походження і характер. Якщо прийняти, що потреба індивіда «бути особистістю» є фундаментальною соціогенною (тобто свідомо не інстинктивною) потребою, то кожна з перерахованих вище соціальних мотивацій може бути зрозуміла як її дериват.
Тоді аффіліація може бути зрозуміла як мотив, спрямований на зняття бар'єрів на шляху персоналізації індивіда. Агресія, як домінування — прагнення бути персоналізованим в «інших» поза залежністю від моральної оцінки способу, яким це досягається, буквально «нав'язати» себе іншим. Сексуальна потреба, як амбівалентне прагнення продовжити себе в іншому двічі: як індивіда (потреба в продовженні роду, в почуттєвій насолоді) і як особистість (знайти «інобуття» в улюбленій істоті, причому таким чином, щоб викликати в ній відповідну потребу в персоналізації). Що стосується самооцінки, то вона може бути зрозуміла як потреба з'ясувати успішність чи неуспішність персоналізації. Однак оцінюється індивідом не факт ідеальної представленості в інших людях (це входить у завдання і можливості психологічного дослідження), а наявність, характер, ефективність тих засобів персоналізації, що він знаходить у діяльності й спілкуванні та через які він стверджує себе як суб'єкт діяльності й спілкування. Особливе місце в цій реінтепретації Петров- ського займає мотивація залежності. Автор піддає сумніву існування цієї потреби як фундаментальної «соціальної мотивації», тим самим стверджуючи, що не буде винятком, що це всього лише необгрунтована екстраполяція однієї з інстинктивних форм поведінки тварин на поведінку людини.
Відношення між потребою і мотивами не може бути зрозумілим як відношення між членами одного ряду. Це відносини між сутністю і явищами. Представлена в потребі залежність особистості від суспільства виявляється в мотивах її дій, але самі вони виступають як форма удаваної спонтанності індивіда. Якщо в потребі діяльність людини залежна від її предметно-суспільного змісту, то в мотивах ця залежність виявляється у вигляді власної активності суб'єкта. Розглядаючи мотивацію особистості як її дериватні потреби в персоналізації, у фундамент мотивів людських вчинків і дій може бути закладено щонайменше два наріжних камені.
Утім, перший з них — вітальні потреби людини, що забезпечують збереження її як індивіда і продовження роду. У житті вітальні потреби (голод, спрага, статевий потяг, потреба в одязі, житлі, відпочинку) пов'язані з багатьма різноманітними мотивами поведінки, в яких засоби задоволення можуть виступати в зміненій формі (наприклад, мотивація збагачення).
Друга основа людської мотивації — потреба «бути особистістю». Персоналізація здійснюється в діяльності. Для того щоб у позитивному плані бути ідеально представленим в іншій людині, першому щонайменше потрібно вміти щось зробити чи щось сказати значиме для іншого. Щоб здійснити акт комунікації, треба мати що передавати. Засобом персоналізації, очевидно, служать думки, знання, художні образи, зроблений людиною предмет, розв'язані завдання тощо. Але раніше ніж стати засобами персоналізації, вони повинні були вже бути в людини, вона повинна була їх придбати, створити, зробити, сконструювати, відкрити, вирішити. Яка тут діяла мотивація? Чи не варто припустити, що і тут діє та сама потреба в персоналізації, тільки вона фіксується на предметному її змісті, на придбанні засобів для майбутньої трансляції себе «іншому», а цей «інший» залишається поки що в тіні, не висвітлюється повсякденною свідомістю як справжній об'єкт персоналізації.
Діяльність — основний шлях, єдиний ефективний спосіб бути особистістю, людина своєю діяльністю продовжує себе в інших людях. Зроблений предмет (побудований будинок, поетичний рядок, посаджене дерево, майстерно виточена деталь тощо) — це, з одного боку, предмет діяльності, а з другого — засіб, за допомогою якого людина утверджує себе в суспільному житті, тому що цей предмет зроблений для інших людей. Цим предметом опосередковуються стосунки між людьми, створюється спілкування як виробництво загального.
Особистість у спілкуванні й діяльності. У психології в останні роки дискутується проблема співвідношення процесів спілкування і діяльності. Одні стверджують, що спілкування — це діяльність чи щонайменше окремий випадок діяльності, інші виходять з того, що це два самостійних і рівноправних процеси. Кожна з цих точок зору має право на існування, хоча з точки зору теорії діяльності для останньої характерна обмеженість суб'єкт-об'єктними відношеннями, що не зовсім відповідає змісту суб'єкт-суб'єктних відношень у процесі спілкування.
Дійсно, питання про те, чи є спілкування частиною процесу діяльності, чи навпаки, діяльність - стороною спілкування, стосовно до традиційного розуміння спілкування як акту комунікації, явно не має однозначного рішення. Зовсім очевидно, якщо ми розуміємо взаємини людей як опосередкований суб'єкт-об'єкт-суб'єктний процес, то стосунки двох чи більше людей опосередковуються предметом діяльності, і тут діяльність виступає як сторона комунікаційного акту. Якщо розуміти їх як суб'єкт-суб'єкт-об'єктний процес (а саме так розуміються діяльнісні відносини), то відношення суб'єкта до об'єкта, змісту, мети діяльності опосередковується взаєминами з учасником діяльності. Тоді спілкування — це сторона, частина діяльності. Принципова оберненість суб'єкт-об'єкт-суб'єктних і суб'єкт-суб'єкт-об'єктних відносин цілком знімає поставлену проблему.
Але питання про співвідношення спілкування і діяльності може мати й інше пояснення, яке випливає з контексту зазначеної концепції Петровського.
Для спільної праці людина повинна об'єднатися з іншими людьми (установити з ними контакт, домогтися взаєморозуміння, отримати належну інформацію, повідомити їм відповідну тощо). Тут спілкування, як уже було сказано, виступає як частина, сторона діяльності, як найважливіший її інформативний аспект, як комунікація. Проте створивши предмет у процесі діяльності, що включає в себе спілкування як комунікацію, людина цим не обмежується. Вона відтворює через створений нею предмет себе, свої особливості, свою індивідуальність іншим людям, для яких вона створила цей предмет. Через створений предмет людина тран- сцедентує себе в соціум, знаходячи в ньому свою ідеальну представленість, продовжуючи себе в інших людях і в собі як в «іншому».
Це вже спілкування іншого роду (на відміну від комунікації, що має допоміжний, «обслуговуючий» характер), тобто спілкування як персоналізація. Тут діяльність виступає як сторона, частина, необхідна передумова спілкування.
Отже, потреба «бути особистістю» виникає на основі соціально генерованої можливості здійснення відповідних дій — здатності «бути особистістю». Ця здатність, як вважається, є не що інше, як індивідуально - психологічні особливості людини, що дозволяють їй здійснювати соціально значимі діяння, що забезпечують її адекватну персоналізацію в інших людях.
– Конец работы –
Эта тема принадлежит разделу:
МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ТЕОРЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ... Навчальний посібник...
Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Становлення поняття особистості
Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:
Твитнуть |
Новости и инфо для студентов