Специфіка музичного мислення

 

Питання для самоконтролю

 

1. В чому полягають характерні особливості музичного мислення.

2.Що таке змістовна (моделююча) сторона мистецтва..

3. У чому полягає комунікативна функція мистецтва.

4.Основні прийоми, якими користуються у композиторській та виконавчій діяльності для полегшення процесу музикально-естетичної комунікації.

 

5.Навести приклади використання окремих засобів музичної виразності з метою адекватно організувати процес сприймання музики слухачем.

 

6.Що таке інерція сприймання, її роль у організації процесу сприймання музики.

 

7.Яким чином інерція сприймання пов’язана з стереотипізацією як необхідним елементом музичного мислення.

 

8.Навести конкретні приклади використання принципів слідування інерції сприймання та її порушення.

 

9.Прийоми , які стимулюють творчу активність дітей.

 

10.Ігрова ситуація як дієвий засіб впливу на психічну активність дітей.

 

. 11.Сутність дитячої імпровізації на уроці музики.

 

 

Педагогічний аспект. 1)Важливо розглянути на занятті педагогічні умови розвитку музичного мислення ( зробити акцент на необхідності проведення грамотного аналізу музичних творів, відбору для прослуховування музичних пʼєс, доступних за змістом , на дотриманні принципу системності у підборі репертуару тощо).

2) Аргументувати необхідність створення у учнів відповідної установки на прослуховування (ставлення до музики лише як до розважального засобу дуже гальмує розвиток музичної культури школярів).

3)Виявити залежність аналітико-синтетичної діяльності людини від здатності диференціювати елементи музичної фактури, що, в свою чергу, залежить від ступеню розвитку перцептивних музичних здібностей (звуковисотного слуху, відчуття ладу, музикально-ритмічного відчуття, тембрового, гармонічного, динамічного слуху тощо ).

3) Прояснити роль накопичення в процесі шкільного навчання різноманітного музичного матеріалу (адже основа музичного мислення – напрацювання відповідних стереотипів).

4)Приділити увагу особливостям процесу моделювання змісту музики на уроці.

Для самостійного опрацювання пропонується питання:

Розвиток проблеми музичного мислення (історичний аспект)

Рекомендована література:

1.Мазель Л А. Питання аналізу музики. – Москва, 1991.

2.Науменко С.І.Основи вікової музичної психології. – Київ, 1995.

3.Тєплов Б.М.Психологія музичних здібностей. – Москва, 1985.

 

Тестове завдання до практичної роботи «Діагностика рівня розвитку та умови формування музичних здібностей»

1. Здібність – це

а) індивідуально-психологічна характеристика особистості, яка визначає спроможність виконання певної діяльності;

б) сукупність знань, вмінь та навичок, притаманна даній персоні;

в) риса характеру людини, яка є необхідною передумовою досягнення певного результату в діяльності;

г) психологічна якість, притаманна виключно талановитим та геніальним людям.

 

2.Здібності

а) передаються через генотип людини;

б) формуються в процесі діяльності на основі задатків;

в) виникають і розвиваються під впливом зовнішнього середовища, і їх якість залежить виключно від характеру цього впливу (теорія «чистого аркушу»);

г) формуються виключно в процесі усвідомлення психологічних механізмів тієї або іншої діяльності.

 

2. Музикальність – це

а) вміння виконувати на музичних інструментах складні за фактурою музичні п’єси;

б) висока ерудованість в царині музичного мистецтва;

в) комплекс музичних здібностей, необхідних для занять музикою;

г) сукупність здібностей, які є необхідною передумовою здійснення музичної діяльності.

 

4. Амузія – це

а) здатність музикувати;

б) індивідуально-психологічна якість людини, яка характеризує її вибіркове ставлення до окремих музичних стилів;

в) вкрай низький рівень музичних здібностей;

г) відставання у музичному розвитку.

 

5. Звуковисотна чутливість – це

а) здатність чути дуже тихі звуки;

б) сила емоційного відгуку на мелодію, яка прослуховується;

в) здатність розрізняти і визначати інтервальні співвідношення у верхньому регістрі шкали;

г) характеристика музичного слуху, яка стосується здатності розрізняти близькі за висотою звуки.

 

6. Відчуття ладу – це

а) відчуття узгодженості між звучанням мелодії та акомпанементу;

б) здатність визначити, які інтервальні співвідношення існують між звуками, що утворюють мелодію;

в) вміння визначити тональність музичної пʼєси;

г) здібність, яка дозволяє емоційно розрізняти ладові функції звуків мелодії.

 

7. Гармонічний слух – це

а) музична здібність, яка проявляється в здатності розрізняти ладові функції акордів, що входять до структури музичного твору;

б) здатність оцінити сонористичні особливості вертикалі;

в) музичний слух, в якому добре збалансовані, гармонізовані окремі його компоненти;

г) здатність відчути консонантність або дисонантність співзвуч.

 

8.Субʼєктивне ритмізування – це

а) відтворення субʼєктом прослуханої ним певної ритмічної послідовності;

б) субʼєктивна оцінка ритмічного патерну;

в) сприймання серії монотонних, однакових за силою звуків як послідовності дводольних або тридольних тактів;

г) залежність характеру виконання ритмічної групи від контексту та стильових уподобань субʼєкта.

 

9. Allegro перекладається з італійської як

а) швидко;

б) помірно;

в) весело;

г) примхливо.

 

10. Абсолютний слух – це

а) вища ступінь розвитку музично-перцептивних здібностей;

б) здатність абсолютно точно визначати інтервальні співвідношення між звуками;

в) здатність визначати висоту звука без попередньої настройки у тональності;

г) здатність точно за висотою відтворити мелодію після її прослуховування.

 

Тестове завдання до практичної роботи «Специфіка музичного мислення. Еволюція поглядів на природу музичного мислення »

1. Музичне мислення за природою

а) образне;

б) наочно-дійове;

в) абстрактне;

г) включає механізми, які характеризують і образне, і абстрактне, і наочно-дійове мислення.

 

2. Адекватна музично-естетична оцінка музичного твору

а) обʼєктивна і не може включати довільні субʼєктивні судження;

б) субʼєктивна, оскільки художній твір відображає субʼєктивну позицію автора;

в) включає як обʼєктивний, так і субʼєктивний компоненти;

г) адекватно оцінити музичний твір взагалі неможливо.

 

3. Засоби музичної виразності

а) використовуються виключно для передачі певного музично- естетичного змісту;

б) застосовуються тільки для налаштування процесу музикально-естетичного спілкування (адже музика – це комунікативний процес);

в) моделюють зміст і одночасно виконують функцію оптимізації процесу комунікації;

г) як фактор зовнішнього формоутворення суперечать внутрішньому, глибинному змісту музичного твору.

 

4. Інерція сприймання – це

а) реакція на музично-акустичні подразники із деяким запізненням;

б) очікування тих або інших музичних подій під час прослуховування музичного твору;

в) недостатнє, неповне розуміння змісту твору;

г) нездатність сприймати музичні твори, які виконуються у швидких темпах.

 

5. Термін «музичне мислення» вперше у своїх наукових працях використав

а) Б.М.Тєплов;

б) Гуго Риман;

в) Іоганн Фрідріх Гербарт;

г) М.А.Римський-Корсаков.

 

6. Формування музично-естетичних стереотипів

а) перешкоджає розумінню змісту музичного твору;

б) є необхідною умовою повноцінного сприймання музики;

в) є результатом прослуховування музичних записів на високоякісній стереоапаратурі;

г) негативно впливає на процес асоціативного мислення.

 

7. Механізм антиципації у найбільшій мірі зумовлює процес сприймання й розуміння музики

а) на стадії сенсомоторного навчення;

б) на стадії перцептивних дій;

в) на стадії створення естетичних моделей;

г) на евристичній стадії.

 

8. Основною структурною одиницею музичної мови є

а) нотний знак;

б) окремий звук;

в) інтонація;

г) тональність.