рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Пізнавальні процеси особистості

Пізнавальні процеси особистості - раздел Психология, ЗАГАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ   Між Образами Пам'яті Та Уявою Також Існують Тісні В...


 


Між образами пам'яті та уявою також існують тісні взає­мозв'язки. Якщо основне призначення пам'яті у тому, щоб якомо­га точніше зберегти минулий досвід людини, то основне призна­чення уяви, навпаки, перетворити минулий досвід, існуючі у пам'яті образи. Особливо яскраво це спостерігається у дитинстві, коли реальний і вигаданий світ іноді плутаються. Розвиваючись, уява все чіткіше відокремлюється від пам'яті. Зі всіх видів пам'яті найсуттєвішою основою уяви є образна і емоційна пам'ять. Чим багатший зміст образної пам'яті і чим активніше людина може оперувати ЇЇ образами, тим кращі умови для розвитку уяви. Зміст емоційної пам'яті, в свою чергу, активізує образи уяви.

Важливою психологічною умовою актуалізації уяви є такий психічний процес, як увага. Вона регулює діяльність уяви, підви­щуючи її ефективність та пізнавальний рівень.

Суперечливим є зв'язок між уявою і мисленням. І мислення, і уява спираються на досягнутий досвід і йдуть до пізнання суб'єктивно нового. Однак, у мисленні відображені реально існу­ючі об'єкти та явища, а в уяві — реально не існуючі. Уява, будучи основою наочно-образного мислення людини, допомагає у тих ви­падках, коли практичні дії або неможливі, або недоцільні. У випад­ку мислення проблемна ситуація більш визначена, а у випадку уя­ви — менш визначена. Отже, уява включається на тому етапі пізнання, коли невизначеність ситуації достатньо велика і знання ще не оформились у логічну категорію. У цьому і полягає її цінність — вона дає змогу прийняти рішення та знайти вихід з про­блемної ситуації навіть у разі відсутності потрібної повноти знань, які необхідні для мислення. Це дає змогу «перестрибнути» через якісь етапи мислення і, незважаючи на дефіцит інформації, уяви­ти собі кінцевий результат. У цьому полягає і слабкість такого спо­собу розв'язання проблеми: намічені шляхи нерідко є недостатньо чіткими та точними.

Уява і творчістьявляють собою особливу єдність, адже уява є основним психологічним механізмом творчого процесу. Творчий процес є синтезом пізнавальної, емоційної і вольової сфер людини і тісно пов'язаний з такими особливостями особистості, як здібності, характер та інтереси. Однак уява, зокрема творча уява, є фокусом, довкола якого обертаються ці процеси і властивості у


творчій діяльності людини. Уява відіграє провідну роль у їхньому поєднанні.

Розрізняють наукову, технічну, літературну, художню, музичну та інші різновиди творчості. Провідну роль у науковому творчому процесі відіграє мислення. Після того як уява дала поштовх на­уковій думці, факти слід перевірити за допомогою строгих логічних міркувань. Уява може лише тимчасово компенсувати існуючі пробіли. Яскравим прикладом, який демонструє роль уя­ви у науковій творчості, є створена Д. Менделєєвим періодична таб­лиця елементів. Дещо по-іншому відбувається технічна творчість, її специфіка полягає у тому, що вона, спираючись на результати наукової творчості, в кінцевому результаті створює матеріальну цінність. Ідеальний продукт творчості тут знаходить своє технічне оформлення. Головним джерелом літературної творчості є спосте­реження і фантазія. Важливим моментом для письменників є здатність проникнути в психіку іншої людини, зрозуміти її емоційний стан і достовірно це передати у задуманому сюжеті. Порівняно з науковцями та інженерами, літератори менш обме­жені точними даними і фактами. Від самого початку роботи над твором вони, зазвичай, спираються на свою уяву. Логіка фактів тут підкорена логиці сюжету і поведінці героїв. Однак логіка ситуації і образу мають бути збережені. Особливістю художньої творчості, наприклад, живописця, скульптора, у тому, що вона проникнута фантазією і спирається на яскраві зорові образи. Музична творчість композитора і виконавця вирізняються домінуванням слухових образів уяви.

Творчість не є суцільним і неперервним процесом. У ній періо­ди підйому чергуються зі спадом і застоєм. Найвищим кульмі­наційним творчим станом є натхнення, під час якого пізнавальна і емоційна сфери злиті у єдине ціле і спрямовані на розв'язання творчих завдань. У стані натхнення людина може розв'язати про­блему, над якою працювала тривалий час: він характеризується емоційним підйомом, ясністю думки, зняттям внутрішнього на­пруження. Його тривалість — від декількох годин до декількох днів. Натхнення — це нагорода за велику попередню працю.

Крім психічних процесів уява також пов'язана з різноманітни­ми психічними станами людини, зокрема станом психологічної


Розділ IV


Пізнавальні процеси особистості


 


установки, емоціями та станом сну. Виявляється, що творча уява ак­тивізується, якщо людина має установку на творчий процес. Емоційні стани людини прискорюють створення образів уяви, зок­рема творчої уяви. Вони також допомагають реалізувати низку функцій уяви (наприклад, емоційну, захисну тощо). Виявлено, що найбільші злети уяви у побуті відбуваються у хвилини хвилювання. Зв'язок уяви зі станом сну виявляється у снах-фантазіях (на відміну від снів-спогадів, у яких актуалізуються сліди пам'яті). Нарешті, уя­ва є дієвим діагностичним засобом особистісних якостей людини. Цей факт відображений в особистісних проективних тестах.

15.2. Функції уяви

Уява виконує низку вижливих функцій в життєдіяльності людини.

Основна функція уяви антиципуюча (від лат. anticipo — напе­ред засвоюю, сприймаю заздалегідь). Вона дає змогу людині ще до початку своєї діяльності передбачити її результат, а відтак спрог-нозувати і спланувати майбутні події. Ця функція часто реалі­зується при мовленнєвому спілкуванні: доповідач прогнозує ре­акцію співбесідника та завчасно реагує на неї. Застосовують її і в ідеомоториці, коли людина уявляє собі ті рухи, які ніби-то вико­нує. Незважаючи на відсутність реальних рухів, при ідеомоторно­му акті виникає відчуття руху і зорові образи. До цього часто вда­ються спортсмени, танцюристи, піаністи, щоби вдосконалити свої навички.

Пізнавальна функція полягає у тому, що перетворюючи отрима­ну інформацію, людина легше та ефективніше пізнає навколишній світ у середовищі з дифіцитом інформації.

Емоційна (афективна) функція уяви посилює емоційний тонус людини, а це підвищує ефективність діяльності. Особливе значен­ня ця функція набуває в роботі акторів і письменників, коли не­обхідно перевтілитись у певний персонаж.

Захисна функція є важливою передумовою психічного та фізич­ного здоров'я і внутрішнього задоволення людини. Через уявну си­туацію може також відбутися розрядка напруження та своєрідне символічне розв'язання конфліктів, які важко вирішити реальними практичними діями. Завдяки уяві ми можемо подумки перенести-


ся у минуле і по-новому «програти» події, що вже відбулись, або у майбутнє і уявно пережити те, що наяву неможливе. Нездатність фантазувати і мріяти може призвести до нервово-психічних роз­ладів, нудьги, алкоголізму, наркоманії, самогубства.

Регулююча функція забезпечує упорядкування діяльності. За її допомогою людина управляє багатьма психофізіологічними ста­нами організму, налаштовує його на майбутню діяльність. За допо­могою уяви і вольових зусиль людина може змінити ритм дихан­ня, частоту пульсу, тиск, температуру тіла тощо. Ці можливості складають основу аутотренінгу, який застосовують з метою само­регуляції, а також основу практики психотерапевтичного впливу.

Контрольно-коригуюча функція допомагає виправити недоліки та помилки в діяльності людини, а також вдосконалює засоби виконання роботи.

Естетична функція призначена для відбору в літературно-художній творчості засобів зображення характерів, психічних станів, картин природи тощо.

Функція перевтілення сприяє перетворенню людини у своїх ге­роїв з метою надати їм особливо яскравих властивостей. Це часто реалізується у мистецтві, літературі, музиці.

15.3. Основні теоретичні підходи до вивчення уяви

У ході історичного розвитку психології як науки помітно змінювалось ставлення до уяви як наукової проблеми. Однією з перших концепцій уяви є концепція римського філософа Лукреція Кара (бл. 99-55 р. до н. є). Він вважав, що виникнення уяви є наслідком випадкових комбінацій образів. Уява, на його думку, нічого нового не створює, а лише незвичним способом поєднує звичні уявлення. Свій подальший розвиток цей погляд знайшов в асоціанізмі.

Вже у XVII ст. філософія раціоналізму(Декарт, Спіноза та ін.) пов'язала уяву з зовсім іншою психічною діяльністю людини — логічним мисленням. При цьому ці дві психічні реальності протис­тавлялись одна одній. Зазначимо, що Декарт вбачав в уяві джерело помилкових умовисновків. Подібні погляди на уяву висловлювали великі вчені Паскаль та Ньютон. Вони уяву розглядали взагалі як


Розділ IV


Пізнавальні процеси особистості


 


антипод розуму. Такі погляди започаткували переконання, згідно з яким існує антогонізм між інтелектом людини та її уявою.

Асоціативна психологія,яка інтенсивно розвивалась у XVII-XIX ст., тісно пов'язала уяву з творчою діяльністю людини. Як наслідок у середині XIX ст. з'явилася низка монографій та ста­тей, присвячених творчій діяльності людини в галузі математики, фізики, механіки, літератури, живопису та музики. У цих працях уява аналізується як необхідний компонент та умова творчості.

У психоаналітичній концепції (кінець XIX — початок XX ст.) було звернуто увагу на одну з найбільш проігнорованих форм уяви — сновидіння. 3. Фройд довів, що сновидіння не можна звес­ти до випадкових розрядів нервової енергії; вони наділені певним психологічним змістом і виконують важливу біологічну функцію, являючи собою ілюзорне виконання наших бажань. Образи сно­видінь мають цілком реальні джерела: як зовнішню реальність, так і психічне життя людини, нерідко саме неусвідомлене життя. У них виражаються і задовольняються важливі життєві потреби людини, які через різноманітні причини не можна реалізувати у реальному житті. Крім сновидінь психоаналітики також досліджу­вали уяву, відображену в творах мистецтва.

На підставі різних теоретичних концепцій у сучасній психо­логії висунуто декілька гіпотез щодо психологічих механізмів уя­ви: рекомбінації, випадкових знахідок, впізнавання творчих ідей і синестезії.

Гіпотеза рекомбінації, або перестановки, психологічні меха­нізми уяви пояснює перегрупуванням образів сприймань та пам'яті. Спочатку відбувається бісоціація образів пам'яті, в результаті чого окремі образи звільняються від звичних перцептивних зв'язків. Після того, як звичні стереотипні зв'язки розірвались, встановлю­ються нові та незвичні. Саме таке поєднання непоєднуваних явищ і становить відмінну ознаку творчості. Тому для того, щоб розвивати уяву, слід уникати традиційних зв'язків між предметами.

Звертаючись до фактів історії науки, можна навести приклад рекомбінації. Це — теорія еволюції Дарвіна, яка народилась з поєднання двох незалежних і відомих до Дарвіна ідей: ідеї бороть­би за існування Мальтуса та принципу штучного відбору, який застосовують для виведення нових пород свійських тварин.


Гіпотеза випадкових знахідок припускає, що образи уяви ут­ворюються випадково. Цю гіпотезу підтверджують відомі в історії науки приклади наукових винаходів. Так, відомий хімік Шееле працював над виділенням магнезії, а несподівано для себе відкрив хлор, про існування якого не підозрював; К. Бернар проводив досліди з метою довести, що цукор у печінці руйнується, а не­сподівано відкрив зворотнє. Отож, нові ідеї виникають випадково. Слід зазначити, що представники цієї гіпотези підкреслюють необхідність йти назустріч випадковості й застосовувати всі не­обхідні заходи для збільшення ймовірності сприятливого випадку.

Гіпотеза впізнавання творчих ідей полягає у тому, що образи уяви, а ширше — творчі ідеї, утворюються в результаті того, що людина з множини зовнішніх вражень виділяє найпридатніші для цього завдання. Основне полягає у тому, що нам слід бути схиль­ними до сприйняття нових незвичних образів.

Гіпотеза синестезії спирається на те, що при дії певного под­разника можуть виникнути такі образи, які безпосередньо не пов'язані з якістю діючого подразника. В результаті виникають якісно нові відчуття. Наприклад, так званий кольоровий слух. Гіпотезу синестезії підтверджують наступні факти: фантазію Дарвіна стимулювала музика, на уяву Вагнера позитивно вплива­ли яскраві кольори.

15.4. Види уяви та їхня класифікація

Існує декілька основ для класифікації видів уяви: за змістом, характером психічної активності, характером цілей діяльності, ступенем реальності, ступенем новизни й оригінальності, просто­ровими характеристиками об'єктів, характером образів, провідною роллю психічних процесів.

За змістом вирізняють художню, наукову, технічну та інші подібні види уяви. Характерним для художньої уявиє перевага тих чи інших чуттєвих образів (наприклад, зорових, слухових тощо), їхня надзвичайна яскравість і детальність. Наукова уявавиявляється під час планування наукового дослідження, у форму­люванні гіпотез, у побудові нової теорії. Особливо важливу роль вона відіграє на ранніх стадіях вивчення наукової проблеми, однак на наступних етапах пізнання слід підключати строго наукове


Розділ IV


Пізнавальні процеси особистості


 


мислення. Для технічної уявихарактерне створення образів про­сторових відношень у вигляді геометричних фігур та споруд.

За характером психічної активності виділяють активну та па­сивну уяву. Образи активної уявиспонукають людину до діяль­ності й знаходять реальне втілення у житті. Вона контролюється волею і може бути відтворюючою і творчою. Пасивна уяване спо­нукає людину до діяльності й не знаходить реального втілення у житті. У цьому випадку відбувається втеча від життєвих реалій, важких умов, нерозв'язаних задач. Заплановані програми не ре­алізуються часто через те, що вони не можуть бути реалізованими. Пасивна уява може виникати як ненавмисно, так і навмисно. Ненавмисні образи виникають, наприклад, під час сновидінь, у стані афекту, при патологічних розладах свідомості (наприклад, галюцинації). Образи пасивної уяви, викликані навмисно, і не пов'язані з зусиллям волі, яка скеровувала б їхнє втілення у жит­тя, називають маренням. У мареннях відображено незадоволені потреби людини. Значна частота марень свідчить про певні про­блеми у розвитку особистості.

Залежно від характеру цілей діяльності уяву поділяють на ми­мовільну та довільну. Мимовільна уявавиникає в тих випадках, коли образи уяви з'являються без заздалегідь поставленої мети і для цього не прикладаються зусилля волі. Вона активізується потребами і почуттями людини і формується під час читання художніх творів, в результаті творчої діяльності, під час намагання зрозуміти зміст сприйнятого, в емоційно забарвленій ситуації. Довільна уява скеровується спеціальною метою створити образ то­го чи іншого об'єкта, і людина для цього прикладає зусилля волі. Наприклад, викладач, пояснюючи матеріал, просить уявити за описом ситуацію досліду чи певну історичну подію.

За ступенем реальності вирізняють реалістичну та фантастичну уяву. У реалістичнійуяві відображається об'єктивна дійсність; у фантастичнійвідображення дійсності відхиляється від реальності.

За ступенем новизни й оригінальності (характером діяльності людини) виокремлюють репродуктивну та творчу уяву. Репро­дуктивна(відтворююча) уяває процесом створення людиною об­разів нових предметів чи явищ на підставі опису, креслення, карти, схеми, графічного чи музичного зображення, моделі тощо. Вона є


необхідним компонентом навчальної діяльності. Неможливо засвоїти географію, фізику, хімію чи біологію, не уявивши вигляду ландшафту чи хіміко-фізичні процеси, які відбуваються в ор­ганізмі. Якщо уява включається в творчу діяльність людини, допо­магаючи створити нові, оригінальні образи, її називають творчою уявою.Вона відхиляється від звичного потоку асоціацій і підко­ряється тим емоціям, думкам, прагненням, які наявні у конкрет­ний момент у психіці людини. Цінність творчої уяви визначається двома показникам: по-перше, наскільки близька до об'єктивної ре­альності; по-друге, наскільки нові та оригінальні її образи. Якщо уява одночасно не відповідає цим двом умовам, вона є творчо безплідною. У практичній діяльності людини репродуктивна і творча уява взаємопов'язані: творча включає елементи репродук­тивної, а репродуктивна — творчої.

Залежно від просторових характеристик об'єктів, які уявля­ються, існує просторова та непросторова уява. У просторовій уявівибудовуються образи, які мають чіткі просторові характеристи­ки, наприклад, різноманітні геометричні тіла, деталі машин тощо. У непросторовій уявівиникають образи явищ, які не мають чітких просторових характеристик, наприклад, відображаються пережи­вання, звуки тощо.

За характером образів, якими оперує людина, розрізняють конкретну уяву,у якій домінують конкретні образи, та абстракт­ну уяву,у якій перевагу мають абстрактні, вищою мірою узагаль­нені образи, наприклад, символи, схеми.

На підставі провідної ролі психічних процесів розрізняють інте­лектуальну та емоційну уяву. В інтелектуальній уявіпровідну роль відіграють пізнавальні процеси. Діяльність уяви у цьому випадку синтезована з роботи мислення. В емоційній уявіхарак­тер образів регулюється почуттями людини (моральними, естетичними тощо). Під впливом емоцій та почуттів у людини часто виникає бажаний образ. Нерідко це стає причиною гірких розчарувань закоханих.

Особливим видом уяви, який знаходить свій вияв у створенні образів бажаного майбутнього, є мрія.Мрія виникає тоді, коли людина не може протягом певного часу перейти безпосередньо до дій, спрямованих на задоволення її прагнень, потреб, інтересів.


Розділ IV


Пізнавальні процеси особистості


 


У своїх мріях людина випереджає реальний хід подій, уявляє здійсненим те, чого вона прагне.

Мріяти означає створювати образи майбутнього, приємні для нас, образи того, що людина хотіла б здійснити, однак в даний момент не може. Існують реальні та нереальні мрії. У випадку ре­альних мрій людина повинна чітко уявляти собі зміст діяльності і шляхи досягнення мети. Реальні мрії завжди активні і є спону­кальною силою, мотивом діяльності, результат якої з певних при­чин виявився відтермінованим. Для нереальної мрії характерний лише її зміст; шляхи ж реалізації мрії або відсутні, або неможливі. Нереальні мрії практично невіддільні від марення і дають змогу компенсувати життєві проблеми людини в плані уяви.

Мрія відіграє дуже велику роль у житті людини. Особливо велике її значення у творчості, де мрія виступає спонукальною силою. Значна, але не завжди помітна роль мрії в практичній виробничій діяльності людини. Здійснена мрія викликає нову потребу, а нова потреба породжує нову мрію. Так забезпечується прогрес людства.

15.5. Прийоми створення образів уяви

Образи уяви створюються людиною внаслідок перетворення теперішніх і минулих її вражень від об'єктивної дійсності. Відомі наступні типові прийоми створення образів уяви: аглютинація, до­повнення, комбінування, гіперболізація, акцентування, літота, якісне перетворення, типізація, схематизація, перенесення, ана­логія та реконструювання.

Аглютинація(від лат. agglutinatio — склеювання) — це створен­ня образів шляхом поєднання якостей, властивостей, частин різних об'єктів в єдине ціле. Цей прийом знайшов широке застосу­вання в давньогрецькій міфології, народній творчості, мистецтві, літературі, науково-технічному винахідництві. Так, образ русалки виник шляхом поєднання в уяві голови і тулуба жінки з хвостом риби; образ кентавра — голови людини з тулубом коня. Результа­том аглютинації є аеросани, тролейбуси тощо.

При доповненніобраз одного об'єкта береться за основу, до якої приєднуються елементи, взяті з образів інших об'єктів. Таким спо­собом було створено, наприклад, радіоприймач із програвачем.


Комбінуванняє складнішим прийомом створення нових образів. Суть його полягає у переробці уявлень двох або низки об'єктів. Комбінування потребує попереднього глибокого вивчен­ня тих об'єктів, із уявлень яких має створитися новий образ. При цьому поєднуються не випадкові, а лише певні ознаки. Такий прийом характерний для творчості музикантів, художників, пись­менників тощо.

Гіперболізаціяполягає у значному рівномірному перебіль­шенні у нашій уяві всіх частин образів об'єктів чи явищ (напри­клад, велетні, циклоп, Котигорошко тощо) або у збільшенні кількості частин предмета (наприклад, стоголові чудовиська). Завдяки цьому створені образи певною мірою відходять від реаль­ної дійсності. Цей прийом широко застосовують у міфології, на­родній творчості, художній та науково-фантастичній літературі.

Якщо перетворення відбувається у напрямку нерівномірного перебільшення лише окремих частин та ознак об'єктів чи явищ, його називають акцентуванням.У цьому випадку виділяють лише найхарактерніші ознаки предметів чи явищ з метою звернути на них увагу. Цей прийом широко застосовують у карикатурі і сатирі.

Літота— це рівномірне зменшення об'єктів чи явищ в уяві людини (наприклад, хлопчик-мізинчик, карлики, Дюймовочка тощо).

При якісному перетворенніобрази уяви, залишаючись, по суті, попередніми, набувають іншого зовнішнього вигляду, який не відповідає природі об'єкта чи явища. Наприклад, перетворення героя казки в тварину чи неживий предмет, перетворення в міфо­логії німфи Дафни в лаврове дерево, донь велетня Алона в джере­ло. Особливістю такого перетворення є його раптовість, різка якісна зміна та набуття нових якостей.

Типізаціяяк прийом створення образів уяви є однією з форм узагальнення, яка полягає у виділенні в образах предметів і явищ суттєвого і того, що регулярно повторюється. Другорядні ознаки упускають. Особливо часто типізація застосовується у художній творчості при створенні письменником художніх типів на основі десятків прототипів.

У результаті схематизаціїподібності між образами об'єктів та явищ постають на перший план, а відмінності згладжуються.


Розділ IV


Пізнавальні процеси особистості


 


уяви демонструють багатогранність і різноплановість цього пізна­вального психічного процесу.

При перенесенніновий образ створюється в результаті пере­несення ознак одних об'єктів на інші, яким ці ознаки не властиві. Так виникли образи розмовляючих тварин і птахів, жива та мерт­ва вода тощо.

Шляхом аналогіївибудовується образ, частково схожий на реально існуючий предмет чи явище. Цей прийом утворив основу для спеціальної галузі знань — біоніки. Біоніка виокремлює певні властивості живих організмів як біологічних моделей для інженерів. За аналогією з органами орієнтації кажанів створили локатори, з птахами — літаки, і рибами — підводні човни.

Реконструювання— це відтворення цілого об'єкту за його елементами. Наприклад, відтворення обличчя за останками, архітектурної споруди — за розвалинами.

15.6. Індивідуальні відмінності уяви

Уява є індивідуально своєрідним психічним процесом. Люди між собою відрізняються за широтою, змістовністю, швидкістю, легкістю і силою образів уяви, за їхньою яскравістю, реалістичністю і дієвістю, а також за домінуванням тих чи інших образів уяви.

Широта та змістовність уяви залежать від потреб, інтересів, видів діяльності людини, її знань та життєвого досвіду. Чим шир­ше коло потреб та інтересів людини, чим багатший її досвід та знання, тим багатша уява за широтою та змістом.

Образи уяви можуть з'являтися з різною швидкістю та легкістю. Перше певною мірою залежить від темпераменту люди­ни, друге — від досвіду роботи в певній галузі, а також від доміну­вання в людини образів чи понять.

Сила та яскравість образів уяви пов'язані з емоціоними риса­ми людей; реалістичність та дієвість визначаються наближенням до об'єктивної дійсності і тим, наскільки уява впливає на наші пла­ни і наміри. Домінування тих чи інших образів уяви виявляється у тому, що людина з розвинутою музичною фантазією всі свої вра­ження швидко перетворює в яскраві слухові образи. Уява людини, що працює в галузі техніки, характеризується створенням пере­дусім ясних зорових образів. Для уяви актора характерним є вико­ристання слухових, зорових та рухових образів уяви. Дотикова уява слугує людям, які втратили зір. Індивідуальні відмінності


$ * * * *

Уява — це психічний процес створення людиною на основі її попе­реднього досвіду образів об'єктів та явищ, які вона безпосередньо не сприймає і не сприймала. Цей процес властивий лише людині; він з'являється на тому етапі пізнання, коли невизначеність ситуації достатньо велика і знання ще не оформились у логічну категорію. Уява є основним психологічним механізмом творчого процесу. Розрізняють наукову, технічну, літературну, художню, музичну та інші різновиди творчості.

Уява виконує низку вижливих функцій в життєдіяльності люди­ни: антиципуючу, пізнавальну емоційну, захисну, регулюючу, контрольно-коригуючу, естетичну, перевтілення.

Найбільш відомі теоретичні підходи до вивчення уяви розробля­лись у філософії раціоналізму, асоціативній психології та психо­аналізі. На підставі різних теоретичних концепцій були висунуті гіпотези рекомбінації, випадкових знахідок, впізнавання творчих ідей і синестезії, які по-різному пояснювали психологічні механізми уяви.

Уяву класифікують за змістом (художня, наукова, технічна та інші види), характером психічної активності (активна та пасивна), характером цілей діяльності (мимовільна та довільна), ступенем реальності (реалістична та фантастична), ступенем новизни й оригінальності (репродуктивна та творча), просторо­вими характеристиками об'єктів, які уявляються (просторова та непросторова), характером образів, якими оперує людина (конкретна та абстрактна), провідною роллю психічних про­цесів (інтелектуальна та емоційна). Образи пасивної уяви, вик­ликані навмисно, і не пов'язані з зусиллям волі, яка би скеровува­ла їхнє втілення у життя, називають маренням. Уяву, яка знахо­дить свій вияв у створенні образів бажаного майбутнього, нази­вають мрією.

Відомі наступні типові прийоми створення образів уяви: аглю­тинація, доповнення, комбінування, гіперболізація, акцентування, літота, якісне перетворення, типізація, схематизація, перенесен­ня, аналогія та реконструювання.


Розділ IV


Пізнавальні процеси особистості


 


Індивідуальними відміностями уяви є широта, змістовність, швидкість, легкість і сила образів уяви, їхня яскравість, реалістичність і дієвість, а також домінування тих чи інших образів уяви.

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ЗАГАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ

Т Б ПАРТИКО... ЗАГАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ... Підручник...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Пізнавальні процеси особистості

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

Партико, Т. Б.
Загальна психологія: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / Т. Б. Партико. — К.: Видавничий Дім «Ін Юре», 2008. - 416 с. ISBN 978-966-313-374-4. У підручнику «Загальна психологія» в

Передмова
це можна дізнатися, ознайомившись з темами «Мислення», «Мовлен­ня» і «Уява». Завершується розділ про пізнавальні психічні процеси темою «Увага», в якому розглянуто її можливості. Оста

Вступ до загальної психології
  Наступні покоління філософів античності та середньовіччя (Геракліт, Демокріт, Платон, Арістотель, Авіценна, Аверроес тощо), а також лікарів (Алкмеон, Гіппократ, Герофіл, Е

Вступ до загальної психології
  1.3. Об'єкт та предмет психології Об'єктомсучасної психології є психічні явища

Вступ до загальної психології
  радіоекологічного забруднення на сприймання індивідом «Я-об-разу», особливо у забруднених регіонах. Психологія спо

Список літератури
1. Гиппенрейтер Ю. Б. Введение в общую психологию. Курс лекций. — М.:ЧеРо, 1996.-С. 9-134. 2. Губко А. Т. Роль Киево-Могилянской академии в зарождении пси-

Методи психології
2.1. Методи пояснення психіки людини. 2.2. Методи розуміння психіки людини. 2.3. Методи впливу на психіку людини. Метод психології— це спосіб наукового п

Вступ до загальної психології
  впливає на об'єктивність вияву психічних явищ. Наявність при­ладів та активне втручання в умови проведення та діяльність лю­дини порушує цілісність і природність її психік

Вступ до загальної психології
  радить, не дає ніяких рецептів. Результатом психологічного кон­сультування є подолання конкретних психологічних труднощів і особистісне зростання клієнта. Психоло

Список літератури
1. Готтсданкер Р. Основы психологичекого эксперимента. — М.: Изд- во Моск. ун-та, 1982. — 464 с. 2. Троицкий М. М. Современное учение о задачах и методах психоло-

Свідома сфера
У сучасній психології відсутня єдина концепція свідомості, а розуміння її природи дуже суперечливе. В історії сучасної філо­софії та психології одним із перших до поняття свідомості звер­нувся Рене

Вступ до загальної психології
  забезпечує сприятливий емоційний стан людини, стимулює діяльність, надає людині упевненості. Вона також підтримує гід­ність людини і дає моральне задоволення, гармонізує д

Несвідома сфера
Одну з найвпливовіших теорій несвідомого на початку XX ст. створив видатний австрійський психіатр і невропатолог Зигмунд Фройд. Його теорія — психоаналіз — була спрямована на пізнання психіч

Список літератури
1. Аллахвердов В. Сознание как парадокс. — СПб., 1999. — С. 30-34. 2. Бороздина Л. В. Что такое самооценка? // Психологический жур- нал. - 1992. - Т. 13. - № 4. - С.

Психологія особистості
4.1. Поняття про індивід, індивідуальність, особистість. 4.2. Теоретичні напрями персонології:   4.2.1. Психоаналітична теорія особистості; 4.2.2. Біхевіора

Персонологія
  відальність (наскільки людина надійна); поступливість (наскільки людина поступається іншим); відкритість пізнанню (наскільки людина прагне осягнути невідоме); екстравертов

Психоаналітична теорія особистості
Психоаналітична теорія особистості ґрунтується на уявленні про те, що людина є складною енергетичною системою з провідни­ми силами у несвідомій сфері. її запропонував австрійський психіатр та невро

Персонологія
  рання і негативне підкріплення, або схвалення і позитивне підкріплення. Наприклад, студента, який не виконав усіх

Гуманістична теорія особистості
Гуманістична теорія зосереджена на внутрішньому багатстві людини, на її самовдосконаленні. Сама сутність людини постійно спрямовує її до особистісного росту, творчості і самодостатності. Так, студе

Диспозиційна теорія особистості
Основним поняттям цієї теорії особистості є диспозиція. Дис­позиція (від лат. dispositio — розташування, розміщення) — це пси­хологічні чинники, які суб'єктивно визна

Діяльнісна теорія особистості
У 20-30-х роках XX ст. під впливом біхевіоризму сформува­лась діяльнісна теорія особистості. її почали розробляти російські та українські психологи Л. Виготський, С. Рубінштейн, О. Ле­он

Персонологія
  4.3.1. Структура особистості Зигмунда Фройда За Зигмундом Фройдом, особистість має три с

Структура особистості Карла Юнґа
Карл Юнґ у власній теорії психоаналізу, яку він назвав аналітичною психологією, запропонував свою структуру особис­тості. Він стверджував, що душа (в теорії К. Юнґа термін, ана­логічний особистості

Структура особистості Сергія Рубінштейна
Сергій Рубінштейн, російський психолог першої половини-се-редини XX ст., в структурі особистості виділяв спрямованість; знання, уміння, навички; індивідуально-типологічні особливості. Спрям

Структура особистості Костянтина Платонова
Російський психолог другої половини XX ст. Костянтин Плато­нов до структури особистості запропонував віднести чотири підсистеми: біологічно зумовлену, форм відображення, соціально­го досвіду та спр

Персонологія
  курсів, які навчаються далеко від дому і які не знайшли визнання серед ровесників. Також молоді люди мають потребу в інтимності — почуття близькості, яке виявляється в люб

Персонологія
  пов'язана з політикою, однак в них яскраво виражена тенденція до домінування. S Релігійні цінності. Такі люди зацікавлені у розумінні світу як єдиного ціло

Соціалізація та інтерналізація
Особистість людини формується шляхом соціалізації та інтер-налізації. Соціалізація — це засвоєння індивідом суспільно вироблених норм та правил поведінки. Ці норми і

Сенситивні та критичні періоди розвитку особистості
Як зазначалось вище, особистість людини розвивається нерівномірно у часі. На одних вікових етапах одні психічні проце­си чи властивості прискорюють свій темп, інші — уповільнюють. Крім того, одні й

Темперамент
5.1. Поняття про темперамент та його провідні риси. 5.2. Теорії темпераменту:   5.2.1. Гуморальна теорія; 5.2.2. Конституційна теорія; 5.2.3. Фізіо

Персонологія
  середовищем: фізичним і соціальним. За цим параметром людина може бути активною і пасивною, ініціативною і спокійною тощо. Про активність людини судять на основі запланова

Гуморальна теорія
У V ст. до н. є. грецький лікар Гіппократ зробив спробу з'ясу­вати, чим зумовлені індивідуальні відмінності перебігу фізичних і душевних захворювань. Він висловив думку, що

Конституційна теорія
Лідерами конституційної теорії темпераменту є німецький психіатр Е. Кречмер і американський учений У. Шелдон. У 1921 р. Е. Кречмер видав працю «Будова тіла та характер», у я

Фізіологічна теорія
Фізіологічну теорію темпераменту запропонував російський фізіолог /. П. Павлов у 30-х роках XX ст. Вивчаючи умовно-рефлек- торні реації собак, він зі своїми

Регуляторна теорія
Регуляторну теорію темпераменту запропонував у другій поло­вині XX ст. польський психолог Я. Стреляу. Вона ґрунтується на традиціях Павлова. Темперамент тут розуміється як с

Холерики
Холерики сильні, рухливі і неврівноважені люди з переважан­ням збудження над гальмуванням. їм характерний високий рівень активності, енергійності і наполегливості. За спрямованістю — ек­страверти.

Персонологія
  В умовах змагання і конкуренції покращують свої результати. Ма­ють організаторські здібності. Мають здатність легк

Флегматики
Флегматики сильні, врівноважені та інертні. Мають низький рівень активності поведінки, повільні, посидючі, спокійні, стри­мані, рівні, наполегливі, м'які. Зберігають спокій навіть у важких життєвих

Меланхоліки
Меланхоліки характеризуються слабкою, неврівноваженою і інертною нервовою системою. Мають низький рівень активності, стримані, переживають страх перед новою ситуацією. Потрапляю­чи в нові умови, во

Персонологія
  Отже, відмінності за темпераментом — це насамперед відмінності за своєрідністю динамічних проявів психіки, а не за рівнем її можливостей. Особливості темпераменту зумовлюю

Список літератури
1. Асмолов А. Г. Психология личности: Принципы общепсихологичес- кого анализа. — М.: Смысл, 2001. — С. 240-264. 2. Гиппенрейтер Ю. Б. Введение в общую психологию. Ку

Характер
6.1. Поняття про характер та його провідні риси. 6.2. Історія вчення про характер. 6.3. Типологія характеру:   6.3.1. Типи орієнтацій характеру; 6.

Типи орієнтацій характеру
Типи орієнтацій характеру запропонував у середині XX ст. Еріх Фромм, автор культурного, або гуманістичного психоаналізу. Він виділив такі чотири типи орієнтацій: рецептивну, експлуата­торськ

Персонологія
  і їхньою реалізацією, тобто людина не намагається реалізувати свої задатки, незважаючи на сприятливі зовнішні обставини. Причиною психопатій може бути несприятлив

Персонологія
  перевтому депресивні явища можуть загостритися. В результаті з'являється відраза до розумової праці і навчання загалом, а також коливання самооцінки: вона в циклоїдів то в

Здібності
7.1. Поняття про здібності та їхню природу. 7.2. Види здібностей:   7.2.1. Загальні здібності; 7.2.2. Спеціальні здібності.   7.3. Ос

Персонологія
  Здібності — це такі індивідуально-типологічні особливості особистості, які зумовлюють успішне виконання певного різновиду діяльності.Вони виявляються у шв

Персонологія
  порівняно з іншими людьми, результатів діяльності. Це — індивідуальна своєрідність здібностей людини. Обдарованих лю­дей є незначна кількість — всього 2 %.

Загальні здібності
Загальні здібності пов'язані з успішним виконанням будь-яко­го виду діяльності. Обдарована людина швидко оволодіває загаль­ними поняттями, легко запам'ятовує та зберігає інформацію. Це дає змогу до

Персонологія
  ти на нього, передбачаючи можливі зміни. Люди між собою різняться за способом використання свого інтелекту. Англо-американський психолог Р. Кетптелл (70-ті

Персонологія
  В основі властивостей творчого інтелекту лежать бісоціації — ре­комбінація та об'єднання різнорідних, ніяк,

Спеціальні здібності
Спеціальні здібності виявляються у дуже різноманітних видах діяльності людини: академічній, технічній, мистецькій, моторній, соціальній, практичній. Академічні здібності

Персонологія
  ності. Вони охоче беруть участь в різноманітних конкурсах, турнірах, олімпіадах і т. п. змаганнях. Підвищена розумова ак­тивність пов'язана з непритаманною для дитячого ві

Персонологія
  віддаляються від суспільства. Пишуть заради того, щоб передати свої емоції; люблять працювати довгий час наодинці; цінують можливість вільного самовираження і творчості; д

Принципи та стратегії навчання
Основними принципаминавчання обдарованих учнів і студен­тів має бути принцип індивідуального підходу та принцип адек­ватності у підборі робочих навчально-виховних програм.

Концептуальні моделі навчання обдарованих
Дослідники проблеми обдарованості дітей та юнаків вважають, що обдаровані учні (студенти) потребують створення для них спеціальних концептуальних моделей навчання. Популярною на сьогодні в Європі т

Персонологія
  Модель «Вільний клас» спрямована на об'єднання багатьох програм: діти мають змогу одночасно займатись, наприклад, і читанням, і музикою, і конструюванням. Завдання вчителя

Сучасні технології навчання обдарованих
Моделі навчання обдарованих учнів та студентів реалізуються через конкретні технології навчання. Ефективними є визнані тех­нології: «Найважчий перший крок», «Ущільнення навчальної про­грами» і «Нав

Особистість у соціальному оточенні
  8.1. Поняття про спілкування; його структура та функції Потреба у соціальних контактах є однією з найважливіших по­треб людини, яка робить її людяною. Цю п

Особистість у соціальному оточенні
 

Особистість у соціальному оточенні
  особисті риси. Приписування причин поведінки чи прояву особистісних рис людини різноманітним чинникам (внутрішнім та зовнішнім) з метою їхнього пояснення називають

Особистість у соціальному оточенні
  ■/ міжособистісне — спілкування між окремими особами (на­приклад, між студентами). Якщо партнери спілкування мають схожі цінніс

Особистість у соціальному оточенні
  те вкладали один й той самий зміст. Якщо це не так, вони домови­тися між собою не зможуть; S невербального, яке здійснюється за доп

Особистість у соціальному оточенні
  дартів тощо. Звичайно жінки стоять чи сидять ближче до співроз­мовника, ніж чоловіки. Психічно врівноважені люди п

Особистість у соціальному оточенні
  однаково сприймають і тлумачать те, що вони повідомляють один одному. Необхідною умовою успішного процесу спілкування є відповідність поведінки людей, що взаємодіють між с

Особистість у соціальному оточенні
  характеру, наприклад, старостою курсу призначили малоконтакт-ну та тривожну людину; S міжособистісними — найчастіше виникають у тих

Особистість у соціальному оточенні
  8.6. Особливості спілкування під час екзамену Для студентів особливе напруження спричинює спілкування з викладачами під час усних екзаменів. Відомо, що усп

Особистість у соціальному оточенні
  найкраще запам'ятовує саме початок відповіді, найчастніше, через бажання відразу приблизно оцінити рівень знань ст

Список літератури
1. Головаха Е. И., Панина Н. В. Психология человеческого взаимопо- нимания. — К., 1989. 2. МайерсД. Социальная психология. 2-е изд. — СПб.: Питер, 2000. — С

Особистість у соціальному оточенні
  9. Соціальна психологія групи 9.1. Поняття про соціальну групу. 9.2. Види соціа

Особистість у соціальному оточенні
  співпрацювати. Тому вони опиняються за межею міжособистісних стосунків. Найчастіша причина такого становища — психологічна несумісність з іншими членами групи. Ва

Особистість у соціальному оточенні
  •S колектив характеризується особистісно значущим і одночас­но суспільно цінним змістом групової діяльності. Він має високий рівень згуртованості та домінування збі

Особистість у соціальному оточенні
  Зараження ефективно діє у натовпі. Натовп — це тимчасове скупчення великої кількості людей, між якими можливий безпосе­редній контакт. У нат

Особистість у соціальному оточенні
  вання зустрічається дуже часто, у дорослому — у тих випадках, ко­ли немає можливості застосувати якійсь інший спос

Характерні ознаки лідера та керівника
  Лідер Керівник 1. Неофіційна особа 1. Офіційна особа 2. Виникає стихійно

Особистість у соціальному оточенні
  За характером діяльності може бути: ■S універсальний лідер займає позицію лідера під час вико­нання різноманітних виді

Особистість у соціальному оточенні
  тичний лідер (від гр. harisma — божествений дар, благодать) — це лідер, якому його

Пізнавальні процеси особистості
  лення, мовлення, уява, увага), ні емоційно-вольові. Більше того, якщо різко обмежити можливості людини відчувати будь-що, на­приклад, раптово позбавити зору, слуху, нюху і

Екстероцептивні відчуття
Якщо подразники надходять із зовнішнього світу, і рецептори також знаходяться назовні організму, то такі відчуття називають екстероцептивними(від лат. exterior — зовнішній).

Інтероцептивні відчуття
Якщо сигнали йдуть із внутрішнього середовища організму, і рецептори також знаходяться у внутрішніх органах, такі відчуття називають інтероцептивними(від лат. intra — всеред

Пропріоцептивні відчуття
Якщо подразники йдуть від суглобно-м'язового апарату, а рецептори знаходяться у м'язах та суглобах, такі відчуття назива­ють пропріоцептивними (від лат. proprius — власний). Вони інфор­мують

Пізнавальні процеси особистості
           

Сприймання
11.1.Поняття про сприймання. 11.2. Основні теоретичні підходи до вивчення сприймань. 11.3.Види сприймання та їхня класифікація:   11.3.1.Класифікація за про

Класифікація за провідним аналізатором
Процес сприймання відбувається зазвичай за допомогою низки взаємодіючих аналізаторів, проте один із них завжди відіграє провідну роль. На цій підставі виділяють такі види сприймання: зорове, слухов

Класифікація за метою діяльності
Залежно від того, чи людина ставить перед собою мету сприй­няти предмет, розрізняють мимовільне та довільне сприймання. Мимовільне сприймання,або ненавмисне, виникає тоді,

Класифікація за основною формою існування матерії
Сприйняті нами предмети та явища існують у просторі, часі та русі. Відповідно до цього виділяють сприймання простору, часу та РУХУ- Сприймання простору

Пізнавальні процеси особистості
  Рис. 5. Сприймання величини предмета залежно

Пізнавальні процеси особистості
  Ілюзія віяла: на фоні радіальних ліній паралелі, які знаходять­ся ближче до центру, здаються випуклими, а далі від

Пізнавальні процеси особистості
  Рис. 11. Ілюзія стріли Ілюзія величини внутрішнього круга: якщо два круга однаково­го діаметру от

Пізнавальні процеси особистості
  знань та досвіду. Осмислено сприйняти предмет чи явище означає назвати його, віднести до певної групи чи класу. Це демонст­рується наступним прикладом (див. рис. 20). Для

Список літератури
1. Барабанщиков В. А. Динамика зрительного восприятия. — М.: Наука, 1990. - 238 с. 2. Гуйк Я. Восприятие движущегося объекта. — Таллин: Валгус, 1986. - 232

Пізнавальні процеси особистості
  З розвитком кібернетики й обчислювальної техніки, а також програмування, вчені почали шукати більш оптимальні шляхи прийому, опрацювання і зберігання інформації в технічни

Пізнавальні процеси особистості
  експериментально продемонстровано, що найміцніші зв'язки пам'яті утворюються у тому випадку, коли матеріал для запам'ято­вування є метою діяльності. У 70-х роках

Класифікація за тривалістю закріплення та зберігання матеріалу
Наприкінці 60-х - на початку 70-х років XX ст. американські психологи Р. Аткінсон і М. Шиффрін запропонували триком­понентну теорію пам'яті, у якій, залежно від тривалості закріплен­н

Пізнавальні процеси особистості
  щоб обсяг матеріалу, що повторюється, не перевищував обсягу пам'яті (7±2 одиниці). Якщо ж повторенняя є осмисленим, матеріал перекодовується у семантичний код і переходить

Класифікація за характером психічної активності
Залежно від характеру психічної активності (змісту, форми ма­теріалу) пам'ять поділяють на рухову, емоційну, образну, словесно-логічну. Рухова пам'ять— це запам'ятовування

Класифікація за ступенем розуміння матеріалу
За ступенем розуміння матеріалу пам'ять поділяють на ме­ханічну і логічну. Механічна пам'ятьзадіяна у тих випадках, коли матеріал запам'ятовується без його осмислення. У такому раз

Класифікація за характером цілей діяльності
За характером цілей діяльності пам'ять поділяють на мимо­вільну і довільну. Про мимовільну пам'ять(ненавмисну) говорять тоді, коли людина не ставить перед собою мети щось запам'ята

Пізнавальні процеси особистості
  мовільне — для дітей. Після того, як з'являється довільне за­пам'ятовування, мимовільне не втрачає свого значення і продов­жує вдосконалюватися в різних формах людської ді

Пізнавальні процеси особистості
  цей процес, використовують три способи заучування: частко­вий — матеріал запам'ятовується по частинах, які потім о

Збереження
Збереження— це тривале затримання в пам'яті матеріалу. Во­но вимірюється тим часом, який минув від моменту завершення заучування до початку забування. Збереження як процес

Відтоврення
Відтворення— це такий процес пам'яті, в результаті якого відбувається актуалізація збереженого матеріалу. Відтворення завжди вибіркове: не весь матеріал, що людина запам'ятала, вон

Пізнавальні процеси особистості
  погіршується якість, виникають помилки при відтворенні або взагалі відтворення стає неможливими і, нарешті, неможл

Пізнавальні процеси особистості
  Рис. 22. Крива збереження (забування) Г. Ебб

Пізнавальні процеси особистості
  пам'ять — це запам'ятовування думок, висловлених вербально. Ме­ханічна пам'ять задіяна у тих випадках, коли матеріал запам'ято­вується без його осмислення. Логіч

Список літератури
1. Аткинсон Р. Человеческая память и процесе обучения. — М.: Про- гресе, 1980. - С. 27-102, 295-307. 2. Грановская Р. М. Восприятие и модели памяти. — М.: Наука, 197

Мислення
13.1. Мислення як вища форма пізнавальної діяльності. 13.2. Основні теоретичні підходи до вивчення мислення. 13.3. Види мислення та їхня класифікація:   13.

Суттєві ознаки чуттєвого та логічного пізнання
  Чуттєве пізнання (відчуття та сприймання) Логічне пізнання (мислення) 1. Відображаються конкретні властивості предметі

Пізнавальні процеси особистості
  соціального чинника на процес мислення, то тут відомий ефект соціальної інгібіції — погіршення продуктивності діяльності, її швидкості та якості у присутності сторо

Пізнавальні процеси особистості
  суспільно-історичні. Це перетворення розглядають як неминучий результат засвоєння людиною продуктів людської культ

Пізнавальні процеси особистості
  суспільно-історичні. Це перетворення розглядають як неминучий результат засвоєння людиною продуктів людської культ

Пізнавальні процеси особистості
  13.3.2. Класифікація за ступенем новизни й оригінальності Класифікація мислення за ступе

На емоційну сферу людини
За характером задач, які розв'язуються, розрізняють: S теоретичне мислення; S практичне мислення. Теоретичне мислення— це аналіз наукових п

Пізнавальні процеси особистості
  За розгорненням розрізняють: S дискурсивне мислення; •/ інтуїтивне мислення.

Список літератури
1. Величковский Б. М. Современная когнитивная психология. — М.: Изд-во МГУ, 1982. - С. 7-65, 184-270. 2. Вертгеймер М. Продуктивное мышление. — М.: Прогресс, 1987. —

Мовлення
14.1. Поняття про мовлення та його функції. Білінгвізм. 14.2. Психолінгвістичні теорії мовлення. 14.3. Види мовлення:   14.3.1 Зовнішнє мовлення; 1

Характерні ознаки мови та мовлення
  Мова Мовлення 1. Явище духовної культури 1. Психічне явище 2. Система знаків та п

Пізнавальні процеси особистості
  лодіння другою мовою неможливе без засвоєння норм і цінностей культури, що обслуговується цією мовою, бо крім самих слів потрібно знати ситуації, у яких вони використовуют

І4.3.1. Зовнішнє мовлення
Зовнішнє мовлення— це аудіальне чи візуальне мовне спілкування між людьми. Це є основним засобом комунікації у сумісній діяльності. За його допомогою люди впливають один на одного.

Пізнавальні процеси особистості
  У складовому письмі знаки позначають окремі склади. Прикла­дом може бути санскрит (писемна мова давньої і середньовічної Індії), сучасне письмо Індії. У

Внутрішнє мовлення
Внутрішнє мовлення— це вид беззвучної мовленнєвої діяль­ності людини. Кажучи образно, це «мовлення мінус звук». Його характеризує максимальна згорнутість граматичних структур та зм

Пізнавальні процеси особистості
  У 50-х роках XX ст. російський вчений М. Жинкін висловив припущення, що породження мовленняґрунтується на задумі, який пов'язаний з універсальним п

Пізнавальні процеси особистості
  винно знаходитися у реченні. Людина розуміє мовлення відповідно до розвитку її здатності самій створювати повідомлен­ня на тому ж рівні інтеграції. Описані рівні

Пізнавальні процеси особистості
  комунікації. У 4 роки діти засвоюють всю усну граматику і почина­ють говорити, переважно, правильно. До закінчення 6 років завер­шується практичне оволодіння лексичними і

Список літератури
1. Баєв Б. Ф. Психологія внутрішнього мовлення. — К.: Рад. школа, 1966. - 192 с 2. Белянин В. 77. Психолингвистические аспекты художественного текста. - М.:

Список літератури
1. Беркенблит М., Петровский А. Фантазия и реальность. - М.: Политиздат, 1968. - 128 с. 2. Выготский Л. С. Воображение и его развитие в детском возрасте //

Пізнавальні процеси особистості
  Якщо увага стає настільки притаманною людині, що характери­зує її тривалий психічний стан, вона розглядається як характеро­логічна риса особистості, яку називають

Пізнавальні процеси особистості
  те, що завдання ще не виконано, дію ще не завершено. Саме ці зво­ротні сигнали спонукають людину до продовження активної діяльності. Однією із сучасних теорій ува

Пізнавальні процеси особистості
  S установка: чим більша готовність до діяльності, тим краща увага; S потреби: те, що збігається з потребами особистості, насампе­ред привертає увагу

Пізнавальні процеси особистості
  людиною навколишнього світу. Він підносить чутливість органів чуття, прискорює процес сприймання, сприяючи ясності і чіткості відображення. Особливо виразною зовнішня уваг

Пізнавальні процеси особистості
  вдяки тому, що види діяльності, які виконують водночас, автома­тизовані і не вимагають контролю з боку свідомості. Розподіл уваги залежить від ступеня ЇЇ концентр

Список літератури
1. Гальперин П. Я. К проблеме внимания // Хрестоматия по внима- нию / Под ред. А. Н. Леонтьева и др. — М.: Изд-во МГУ, 1976. — С. 220-228. 2. Гільбух Ю. 3. Як учитис

Емоційно-вольова сфера людини
  Психоорганічні теорії емоцій(У. Джеме, К. Лате, У. Кеннон, П. Бард, В. Вундт, кінець XIX ст.). Теорія Джемса-Ланге стверджу

Емоційно-вольова сфера людини
  процес, у ході якого відбувається несвідома мобілізація інстинк­тивної енергії. Якщо вона не знаходить свого застосування у зовнішній активності людини, то розряджається у

На життєдіяльність людини
За рівнем організації вирізняють нижчі та вищі емоції. Нижчі емоціїбільш примітивні і пов'язані з інстинктивними потягами людини. Наприклад, це переживання, які виникають ун

Емоційно-вольова сфера людини
  емоційний тон відчуттів1. Складні емоц

Класифікація залежно від потреб та цілей діяльності
Залежно від потреб і цілей діяльності емоції та почуття поділя­ють на альтруїстичні, комунікативні, глоричні, практичні, роман­тичні, гностичні, естетичні, гедонічні, акизитивні, пугнічні, м

Емоційно-вольова сфера людини
  ження, колекціонування, радість від прибутків, приємне почуття від споглядання своїх накопичень. Пугнічні

Емоційно-вольова сфера людини
  один із одним. Вони прагнуть покращити життя коханої людини, вони щасливі, коли разом, готові допомогти у важку хв

Емоційно-вольова сфера людини
  відчуттів є індивідуальним проявом минулих емоцій. Так, один й той самий звук може викликати в одних людей приємні

Емоційно-вольова сфера людини
  ливість, яка виявляється у схильності людини до частого та інтен­сивного переживання тривоги, називають тривожн

Емоційно-вольова сфера людини
  лювати ситуацію. Цьому може сприяти добра освіта, висока фахо­ва підготовка, володіння багатьма навичками й уміннями, кон-тактність, компромісність, навички позитивного ми

Емоційно-вольова сфера людини
  ражати свої переживання називають експресивністю. Засобами експресії емоцій та почуттів є мовлення (насамперед, інтонація, тембр, модуляція голосу)

Емоційно-вольова сфера людини
  до чогось. Кохання є інтенсивним, напруженим і відносно стійким почуттям однієї людини до іншої, пов'язане з фізіологічним потя­гом і глибокою духовною прихильністю до

Список літератури
1. Василюк Ф. Е. Психология переживания: Анализ преодоления кри- тических ситуаций. — М., Изд-во Моск. ун-та, 1984. — С. 33-42. 2. Вильяме К. Тренинг по управлению с

Вольова діяльність особистості
18.1. Діяльність як форма активності особистості: 18.1.1. Структура діяльності; 18.1.2. Засоби діяльності; 18.1.3. Провідні види діяльності.   18.2

Структура діяльності
Індивідуальна діяльність людини охоплює два виміри: внутрішній і зовнішній. Внутрішня організація діяльності— це її мотиваційна, цільова та інструментальна основа. Мотив

Емоційно-вольова сфера людини
 

Засоби діяльності
Засобами, за допомогою яких здійснюється діяльність людини, є знання, уміння та навички. Це є продуктивні елементи діяль­ності. Знання— це сукупність відомостей людини про щось, її

Емоційно-вольова сфера людини
  їхньої послідовності, або погіршенням ставлення самої людини до завдання. S Під час формування нав

Провідні види діяльності
Діяльність людини є дуже різноманітною. Провідними видами діяльності, тобто такими, у яких формуються якісні новоутворен­ня особистості у конкретний період життя, є спілкування, гра, учіння і праця

Емоційно-вольова сфера людини
  обхідні для засвоєння досвіду людства й успішного початку трудо­вої діяльності. Праця— ц

Емоційно-вольова сфера людини
  мує протилежну. Вирішальну роль при цьому відіграє інтелекту­альна сфера людини; S поява додатково

Емоційно-вольова сфера людини
  має бути доступним: не надто простим, а й не надто складн

Розділ III. ОСОБИСТІСТЬ
У СОЦІАЛЬНОМУ ОТОЧЕННІ........................ 127 8. СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ СПІЛКУВАННЯ................................................................... 127

Розділ V. ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВА СФЕРА
ЛЮДИНИ........................................................... 313 17. ЕМОЦІЇ ТА ПОЧУТТЯ....................................................... 313 17.1. По

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги