ВСТУП ДО ЗАГАЛЬНОЇ ПСИХОЛОГІЇ 1. Предмет психології

Ключові поняття теми:психологія, психіка, механізми психіки, ді­яльність, психічне відображення, рефлекс, свідомість, несвідоме

Психологія — наука і система знань про закономірності, механіз­ми, психічні факти і явища в житті людини.

Психічні факти виявляються об'єктивно, зовні: в міміці, психо­моторних діях, рухах, діяльності і творчості і суб'єктивно, внутріш­ньо:у відчуттях, сприйманні, увазі, пам'яті, уяві, почуттях, волі то­що. Разом з тим їхній зміст може усвідомлюватися або існувати в не-усвідомлюваній формі.

Протиріччя внутрішнього і зовнішнього в психіці людини розв'язуються через рухи, дії і вчинки, що виражають ставлення лю­дини до інших людей, природи й суспільства.

Зміст і динамічну характеристику стосунків людини слід шукати в її мотивах, потребах, меті, якої вона прагне, а також у властивос­тях темпераменту, характеру і здібностях.

Основними механізмами психіки людини є відображення, проек­тування і опредметнення— докладання людиною власних зусиль і хисту до формування матеріальних речей або знакових систем.

У продуктах діяльності відображається неповторність, самобут­ність і індивідуальність, що є мірою виявлення людини— її творчого потенціалу.

Для отримання об'єктивних і точних даних про закономірності, механізми психіки і психологічні факти використовуються методи дослідження. Метод— шлях пізнання і застосування системи при­йомів для досягнення певної мети. Наприклад, існують методи са­мовиховання, методи управління, методи наукової творчості тощо.

У психології розроблені методи вивчення психічних фактів і фе­номенів. До них відносять: спостереження, самоспостереження, ек­сперимент (лабораторний, природний і експериментально-генетич­ний), метод експертних оцінок, анкетування, інтерв'ю, тестів тощо.

Головна вимога до методів наукового дослідження в психології — давати ймовірне знання, досягати об'єктивності відтворення психіч­них фактів і феноменів оптимальним шляхом — відповідно до зако­ну оптимальності. Ті самі вимоги стосуються і методів практичної діяльності людини, до них вдаються здебільшого з метою гармоні­зувати психіку, дії, діяльність і творчість — з мінімальним докладан­ням енергії, часу і праці.


Додержання цих вимог передбачає методичність — послідовність і організованість дій на основі одного методу або системи методів пізнання, навчання, трудової діяльності. Тому методичність є необ­хідною умовою і системоутворюючим чинником оптимізації людсь­кої діяльності

Психологія - одна з наук про людину. Предметом її вивчення є найскладніша сфера життєдіяльності людини — психіка. Складність психіки як явища зумовлена тим, що вона є вищим продуктом біо­логічного і суспільного розвитку живих істот. Складним є і функці­ональний бік психіки. Вона — метод орієнтування організму в нав­колишньому світі, регулятор поведінки і діяльності в динамічних умовах середовища.

Психічна активність людини спрямована на різні предмети. Удо­вольняючи свої матеріальні (органічні) та духовні потреби як необ­хідні умови життя, людина шукає й отримує з навколишнього при­родного та соціального середовища потрібні для цього джерела, на­буває знань, планує свої дії, визначає методи й шляхи їх здійснен­ня, докладає великих зусиль, щоб досягти певної мети, переживає успіхи і невдачі.

Усе це — психічна активність людини, предмет вивчення психології. Предмет психології — закономірності розвитку і вияву психічних явищ та їх механізми.

Коло явищ, які вивчає психологія, у кожної людини виявляєть­ся чітко і досить виразно — це наші почуття, думки, образи, сприй­мання, прагнення, бажання, уява, погляди тощо — все, що утворює внутрішній зміст нашого життя, яке дається нам безпосередньо і на­лежить нам.

Психічне явище — власність людини.

Почуття, думки, образи, сприймання, прагнення, бажання, уява і погляди так чи інакше пов'язані з тим, що перебуває поза люди­ною і що нею відображається. Відображене — духовне надбання лю­дини, яке пов'язує її з культурою людства і ноосферою.

Психічне — відображення взаємодії з довкіллям, дійсністю. Людина, відображаючи дійсність, сама є частиною цієї дійснос­ті. Відображення включає і відображення самої себе, яке набуває форми самопочування. Ось чому психічні явища являють собою процеси, властивості конкретної людини, оскільки вони містять особливо близьке і значуще для неї і разом з тим зміст психічних станів людини в момент створення відображення. Психічне — суб'єктивне відображення.

Суб'єктивність як властивість відображення відбиває ставлення людини до свого оточення, яке визначають особисті погляди, інте­реси, смаки, уподобання тощо, що й свідчить про її відмінність від інших людей, неповторність. Надмірна суб'єктивність відображення


довкілля призводить до помилкових поглядів, позицій, оцінок і суд­жень, що підвищує аварійність у діях і діяльності людини.

Психічне — регулятор взаємодії з довкіллям.

Почуття, думки, образи, сприйняття, прагнення, бажання, уява і погляди так чи інакше пов'язані з тим, що існує поза людиною, що вона відображає, і є не лише продуктами дій і діяльності людини. Користуючись відображенням як безпосереднім регулятором дій і ді­яльності, вона здатна стабілізувати їх параметри, підтримувати оп­тимум функціонування, спрямовувати їх перебіг за певною програ­мою, тобто втілювати свої суб'єктивні здобутки в матеріальні конс­трукції. Те саме стосується і власних здібностей особистості, які на­лежать до процесів регулювання.

Психічне — здатність до розвитку змісту, глибини і регулюваль­ної сили відображення, до упорядкування, спрямування дій і діяль­ності людини.

У психічному як регуляторі дій і діяльності криється величезний потенціал розвитку самих механізмів психіки: відображення, проек­тування і втілення. Адже людина не лише відображає, а й перетво­рює довкілля на нові форми, будує їх відповідно до законів гармонії, а це у свою чергу сприяє поліпшенню її життя і діяльності.

Душа — доцільна основа людини

Зупинимося на етимології слова «психологія».

Слово «психологія» походить від двох грецьких слів: «псюхе» — душа і «логос» — закони природи, а психологія означає «закони жит­тя душі».

Псюхе — душа (поняття давньогрецької філософії. Воно мало де­кілька значень: 1) життєва сила, яка покидає тіло з останнім поди­хом; 2) безтілесна основа, позбавлена після смерті людини свідомос­ті і пам'яті; 3) «демон» — невмируща істота божественного поход­ження; 4) мета праведного життя; 5) «покарання» за первородний гріх Титанів тощо.

Одночасно псюхе — носій пам'яті про всі минулі інкарнації. Іно­ді ототожнюється з психічним «Я».

У Геракліта псюхе — феномен субстрату свідомості і носій мо­ральних якостей (Суха псюхе — найбільш мудра і праведна). Він роз­різняє різні псюхе і різні форми її зв'язку зі світом: вищий рівень — це зв'язок з логосом, зі світовим законом, нижчий — з повсякден­ною діяльністю людини.

Вчення Платона про псюхе тлумачить її як невмирущість і безті­лесність, що робить її близькою до надпочуттєвого світу, а відтак у людини з'являється можливість пізнати ідеї через «пригадування». Платон створив ієрархію трьох частин псюхе: а) раціональна, б) емо-


ційно-гнівлива, в) похітлива. Вони локалізовані в різних частинах ті­ла: раціональна - в голові, емоційно-гнівлива - у грудях, а похітли­ва—в черевній порожнині.

На підставі поділу псюхе на частини Платон поділяє членів сус­пільства на: 1) еторожу-філософів, 2) воїнів і 3) ремісничо-земле­робський стан людей.

За Платоном, невмируща лише вища частина душі — раціональ­на, яку він називає деміургом - будівником усього світу, ідеальним першточатком.

Аристотель у «Трактаті про душу», окрім аналізу різних виявів психіки, актуального і для сучасної психології, дає оригінальне її бачення. Для нього душа і тіло - неподільні частини цілого, так са­мо неподільні, як форма, образ і матерія, що в ньому відобразили­ся. Душа - принцип життя, нерозривно пов'язаний з органічним життям.

Аристотель поширює принцип псюхе на всі рівні органічного життя: кожний рівень має свою, властиву йому душу з певними фун­кціями. Тіло (сома) - це організм, сукупність органів або знарядь ду­ші; душа - сутність тіла. У людині він розрізняє три види душі:

1) рослинну, властиву рослинам, які ще не мають ні органів чут­
тів, ні органів регуляції рухів;

2) тваринну, наявну у тварин, тіло яких має диференційовані ор­
гани відчуттів, рухів і органи, що їх регулюють;

3) розумну, суто людську, яка має органи для пізнання і діяль­
ності.

Аристотель, розрізняючи три різні форми душі, чітко визначає ідею розвитку людини як еволюцію послідовних форм розвитку пси­хіки в рослин, тварин і в людини. Разом з тим у людини вони пов'язані з різними функціями її душі: а) споживання, б) почування і в) розуму.

Р. Декарт у гострій формі протиставляє душу й тіло. Його позиція передбачає існування двох різних субстанцій: матерії - субстанції протяжної і не мислячої і душі - субстанції мислячої і не протяжної. А — якщо це так, то вони мають різні атрибути - притаманні лише їм властивості і тому протистоять одна одній як незалежні об'єкти.

Ми не будемо говорити, як таке розмежовування душі і тіла вплинуло на розвиток психології і який резонанс це спричинило у філософії.

Р. Декарт вводить у науковий вжиток два нових поняття: рефлекс і свідомість.

Поняття свідомості стає головним у психології всіх наступних століть. Тут почалася трансформація поняття псюхе; з принципу життя (за Аристотелем), душі, духу вона перетворюється, за Р. Декар­том, на принцип свідомості. І таким чином впроваджується принцип


інтроспекції — слід вдивлятися всередину себе, у замкнутий у собі внутрішній світ, який є відображенням людиною самої себе.

Б.Спіноза до тлумачення проблеми душі і тіла людини підійшов інакше. Проблема душі і тіла сформульована неправильно. Не вар­то зупинятися на питанні про взаємопов'язаність тіла і душі.

Не існує двох протилежних явищ — душі і тіла, а є один єдиний предмет вивчення. Це — мисляче тіло людини. Живе, реально існую­че, яке однак розглядається в науці під двома протилежними кута­ми зору. От і виходить, що мислить не лише душа, яку «вселяє» в людське тіло Бог, а саме тіло людини.

Тобто мислення — такий самий спосіб існування тіла, як і його протяжність: мислення і протяжність — не дві відособлені і проти­лежні субстанції, а лише дві властивості одного й того самого мате­ріального утворення — людини.

У такому разі «уява», «свідомість», «уявлення», «відчуття», «воля» тощо є способами зовнішнього враження, зумовленими природою властивостей мислячого тіла людини.

К.Д. Ушинський розрізняв «душевні» і «духовні» психічні проце­си. Душевні процеси(елементарні психічні явища, загальні для лю­дини і тварини; духовні (вищого порядку і пов'язані з моральними, правовими, естетичними, ідеологічними та іншими утвореннями, притаманними лише людині.

І.М.Сеченов, розглядаючи проблему кому і як розробляти психо­логію, зазначав, що психологія повинна вивчати:

1) історію розвитку відчуттів, уявлень, думок, почуттів тощо;

2) способи поєднання всіх видів і родів психічних діяльностей од­
на з однією, з усіма наслідками такого поєднання;

3) умови відтворення різновидів психічної діяльності.

На жаль, протягом тривалого часу поняття «душа» було вилуче­не із наукового вжитку.

Логос — закони природи

Логос — поняття, вперше вжите Гераклітом для позначення уні­версальних закономірностей, яким підпорядковується все існуюче. Логос - це те, «згідно з чим усе відбувається», те, з чим усе безперер­вно пов'язане — світовий закон, «спільне», якому треба підкорятися.

Проте, на жаль, як свідчить Геракліт, більшість людей загалом глухі до проголошуваних істин і не здатні долучитися до Логосу: «Логосу, що існує вічно, не розуміють люди ані перш ніж почують, ані вже почувши; бо хоча все відбувається згідно з цим Логосом, во­ни скидаються на несвідомих того, навіть стикаючись із такими сло­вами й речами, про які я веду мову, розкладаючи кожне згідно з природою і показуючи, як справа робиться».


Тому, на думку Геракліта, безмежність душі зумовлена не лише невичерпною глибиною властивого їй логосу, а й здатністю його в собі виховувати.

З часом поняття «логос» набувало й іншого тлумачення, а са­ме: «слово», «смисл», «судження», «пропорційність», «основа», «розум» тощо, наближаючись або віддаляючись від гераклітового тлумачення його як об'єктивної закономірності, необхідності, за­кону буття.