Знаряддя і засоби дії є продовженням наших органів рухів, їх видов­женням і доповненням.

Коли дитина працює, користуючись знаряддями та інструмента­ми, то вона не просто включає додатковий засіб у власний засіб -живий рух, а створює систему - «живий рух - інструмент — пред­мет». Система її рухів стає:

а) частиною системи рухів інструмента, яким обробляється предмет;

б) частиною матеріалу, що вбирає в себе продукти думки, обра­
зи і почуття діяча;

в) властивістю виробленого предмета - відображенням міри
людини.


Таким чином, живий рух перетворюється на предметно організо­вану дію.

Живий рух, як компонент робочої дії, починає виконувати фун­кції дуже складних психічних явищ — сприйняття ситуації, розумін­ня логіки матеріалу і рухів, що його перетворюють на іншу форму, передбачення наслідків дій тощо. У дію залучаються всі складові ме­ханізму творчості, хоча перевага і домінанта на боці психомоторики.

З розвитком дії механізм творчості переходить від моторної ро­боти до семантичної, до перетворення смислового змісту дії на її продукт — певний виріб.

Дитина, залучена до ручної і точної роботи з матеріалом у пері­оді «віку грації», на 3 — 5 років випереджає в розумовому розвитку своїх ровесників. Зокрема, вона рано оволодіває здатністю осмис­лювати предмет дії, не торкаючись до нього руками, мислити обра­зами, збагачувати їх творчою уявою. Думка в неї стає не лише відоб­раженням предмета, а перетворює інформацію на енергію, смисло­ву одиницю мови — на силу, яка використовується для продуктив­ної розумової роботи. Людина научається переводити думку в почут­тя, а образ — у регулятор діяльності.

Дія - естетичне явище і атлетика.Вдумаємося в знайоме поняття «фізична культура». Що таке фізична культура? Чия вона? Це куль­тура тіла кожної конкретної людини. Культура психомоторики, культура рухів, культура дій, поведінки і трудової діяльності.

Загальний результат — культура думки, почуттів та уяви, які ви­ражаються зовні психомоторикою — органом людини, а забезпечу­ються енергією.

Стародавні греки вважали, що атлет — це людина, яка володіє мис­тецтвом через психомоторні вправи підтримувати гармонію свого тіла і душі.Уже тоді атлетика (наша фізична культура, а не спорт, але й не культуризм!) вивчалася нарівні з філософією і точними науками. Лю­дей, які нехтували атлетикою, Платон називав кульгавими, тому що й тіло, і живий рух, і дія - це естетичні властивості людини.

Краса тіла і живого руху людини так само, як і твори літератури та мистецтва, впливає на почуття і розум. Вони виявляють, зміцню­ють і вдосконалюють передусім естетичні почуття, тренують мислен­ня, шліфують уяву.

Слід підкреслити (спеціально для вчителів фізичної культури і тренерів): якщо заняття проведене під камертон естетичних почут­тів — гармонії, симетрії, ритму, — то воно дасть найкращі результа­ти як для здоров'я, так і для психомоторного (розумового, мораль­ного та естетичного) розвитку людини.

Отже, урок атлетики повинен стати уроком прикладної естетики, дійового мислення, почуттів та уяви. Для цього треба змінити існую­чу мету. Зробити розвиток культури тіла, культури живих рухів, куль-


тури дій бажанням, мотивом і метою кожної людини. Адже в розвит­ку — джерело позитивних почуттів і потреба вдосконалювати себе.

Отже, критерії атлетизму — не секундомір, не рулетка, не кілог­рами. В основі занять з прикладної естетики повинна стояти краса, а мірою успіху має стати м'язова радість— особлива насолода пси­хомоторними діями.

Заняття атлетикою дасть змогу:

1) набути мистецтва за допомогою вправ оволодівати своїми пси­
хомоторними можливостями;

2) зберігати і зміцнювати природну гармонію душі і тіла;

3) нарощувати здатність до максимальної дії: розумової, мораль­
ної, естетичної та вчинку.

А результат...(мається на увазі спортивний результат дій, який став чомусь критерієм фізичної культури.) Результат зростатиме ні­бито між іншим, практично безупинно, але яким би він не був ви­соким, він ніколи не буде критерієм істини.

Дія і тілесні блага.Між зовнішніми тілесними потребами і духовни­ми благами існує органічний зв'язок: вони підсилюють одні одних і розширюють діяльний потенціал людини. Задоволення життєвих пот­реб зберігає і підтримує життя і життєві явища в оптимальному стані. Для цього людина повинна повною мірою оволодіти мистецтвом за допомогою фізичних вправ досягати гармонійного розвитку тіла.

Споживання духовних благ, засвоєння чужого і власного досвіду створює необхідні умови для високопродуктивної дії, свідомого ви­користання в ній знань, добутих геніями і талантами.

У той же час незадоволення тілесних потреб являє загрозу фізич­ному існуванню людини.

Причини, які породжують потреби людини в тілесних благах, по­лягають ось у чому. Науково-технічний прогрес суспільства ставить перед людиною дилему: систематично і свідомо через фізичне на­вантаження підтримувати (або цілеспрямовано розвивати) тілесні блага, оптимальний рівень життєдіяльності або пасивно пристосо­вуватися до нікчемно малих м'язових навантажень — гіподинамії.А вона, як відомо, справляє на організм людини руйнівний вплив.

Психічне навантаження сучасного виробництва досягає рівнів стресу і має тенденцію до все більшого зростання.

Досить згадати наслідки загальновідомої хвороби століття — гіпо­динамії. Вона зумовлена прогресуючим зниженням рухової актив­ності людини внаслідок технізації суспільства.

Щоб попередити цю хворобу гіподинамії, недостатньо сьогодні не тільки загальних закликів, засобів наукового просвітительства (хоч і важливого, але не єдиного засобу в цій боротьбі), а й традиційних форм і методик виховання в людині фізичної культури. Через гіпо­динамію з кожним роком зменшується кількість людей, в яких сфор-


мовано нормальне відношення між масою тіла і ростом (статистика свідчить: надмірну вагу серед школярів і студентів мають до 30%).

Унаслідок гіподинамії знижуються функції захисних механізмів людського тіла: а) люди частіше хворіють; б) передчасно старіють; в) суспільство втрачає величезні продуктивні сили. Незважаючи на безперервний прогрес медицини, на збільшення її лікувального та профілактичного потенціалу, на великі матеріальні затрати суспіль­ства, гіподинамія продовжує свій руйнівний вплив.

Причини виникнення нової соціальної ситуації, нового цілеспря­мування людини, що грунтується на нормах тілесних потреб,обумов­лені не тільки ситуативними функціями, а й світоглядними.

Необхідність актуалізації тілесних потреб має глибокі природні і соціальні корені, базується на закономірностях суспільного та нау­ково-технічного прогресу.

Розглядаючи їх сучасну динаміку, зазирнемо, наскільки це мож­ливо, в майбутнє:

1) причиною гіподинамії є не тільки науково-технічний прогрес,
а й недооблік її позитивних і негативних наслідків: в результаті —
прорахунки, відставання від вимог ним же створеного середовища
існування людини;

2) наслідком цього стало цілеспрямоване формування потреб у
фізичній культурі людини, тобто нагромадження нею тілесних благ.

Отже, гіподинамія є негативним продуктом науково-технічного прогресу — матеріалізованого продукту людської творчості. І якщо ці прорахунки так виразно позначаються саме на фізичній культурі наших людей, то на неї повинна бути спрямована підсилена увага. Бо вона не тільки підмога в дії, а й раціональний елемент її оптималь­ної організації. Фізична культура — умова збереження здоров'я, гар­монійного розвитку людини.

Невідповідність між тілесними потребами в моторній активності і фактичним їх задоволенням традиційно і справедливо розглядаєть­ся тільки в кількісному відношенні — бажаних і дійсних витрат — у формі фізичного навантаження організму людини.

Однак цього ще мало для повноцінного формування потреби від­повідного роду активності.

Саме фізичне тренування стомливе і переживається тільки в по­чаткові моменти як задоволення, а при подальшому виконанні вправ настає протилежний йому стан — страждання.

А психомоторна, атлетична активність — це розвагазаради дії, відпочинок для відновлення силлюдини; дозвілля - для примножен­няенергії людини.

Немає сенсу доводити істину, що суть не тільки в тому, скільки часу людина перебуває в активному стані, айв тому, як вона це ро­бить: механічно або творчо.


Тут уже йдеться про зв'язок фізичної культури людини і її твор­чих здатностей.

Який зв'язок між ними? Кожен дасть свою відповідь на запитан­ня. Більшість, очевидно, зазначить, що її просто немає. Буде знач­но менше відповідей, де звертатиметься увага на те, що краса гар­монійних рухів людини — продукт її психомоторної творчості. І вже мало хто скаже, що рухова дія — естетичне явище. Дія дає змогу од­ночасно вдосконалювати фізичну і творчу культуру людини, нагро­маджувати в ній тілесні і душевні блага.

Тут ми стикаємося з парадоксом: те, що є одним із необхідних, закономірних засобів створення продуктів, матеріальних і душевних благ — психомоторна дія, — як акт творчості не вивчається. Хіба це не свідчення значних резервів людини і суспільства? І хіба вивчен­ня і активізація цих резервів не пов'язані з актуальною сьогодні проблемою розвитку потенціалу людини.

Дія — засіб дозвілля.Дозвілля — не відпочинок, а навпаки — ро­зумна активність людини, яка сприяє нагромадженню потенціалу мислення, почуттів, уяви і дієздатності психомоторики за рахунок індукції надлишкового анаболізму. А людина живе відповідно до формули: