Функції психомоторики Психомоторика - орган рухів

Традиційно існувала думка, що живий рух мислячого тіла люди­ни - суто механічне явище: просто фізична робота. І більше нічого. Що мускули? Звичайні двигуни — органи людини, які витрачають енергію, служать для пересування себе або предметів у просторі і ча­сі. Тяглова сила.

Доведено, що в психомоторній дії дітей коріняться елементи дум­ки,а діти, обмежені в руховій активності, відстають від ровесників у розумовому розвитку. А період від 5 до 8 - 10 років від народжен­ня — сенситивний психомоторний вік. Це — «вік грації», коли дити­на особливо чутлива до витонченості рухових дій, їх чарівності і ви­шуканості, а постать набуває гармонійної стрункості.

Сила дійового мислення і граціозність рухів — їх гармонія — свід­чать не лише про зародження елементів думки, як це було раніше, а й про те, що почуття гармонії стає безпосереднім регулятором і ру­хів і думки.

Дитина мислить рухами і діями з предметом, чим і започаткову­ється основа психомоторної творчості. Згодом ці процеси мислення і живі рухи відокремлюються, і отрок стає здатним осмислювати


власні рухи і дії з предметами, не торкаючись їх руками, мислити образами, почуттями або використовувати самі думки.

Занедбання психомоторного періоду розвитку дитини завдає їй великої шкоди — вона втрачає головну умову створення «золотих рук» і від цього страждає і «світлість голови».

А чи можна це потім компенсувати? Можна. Але для цього тре­ба виконати величезну роботу над собою, повернутися в минуле і почати все, так би мовити, з нульового циклу. Але не кожна люди­на здатна на таку роботу, і тому так багато людей з мало розвине­ною психомоторикою. І не лише психомоторикою.

Традиційна думка про однобічність психомоторики як системи двигунів, спроможних виконувати лише механічну роботу, спотво­рено відображає дійсність.

За зовнішньою картиною живого руху криється неосяжна глиби­на змісту, непомітна здоровому глузду. Помилкова думка про живий рух як механічну роботу створила слідом за собою ряд шкідливих життєвих формул, хибних традицій.

Думка обивателя: будь-яка активність, робота — шкідливі— ско­рочують життя; бо життя, ніби шагренева шкіра, з кожною витра­тою енергії скорочується, тому що вичерпується запас життєвих сил. Неусвідомлена соціальна установка на бездіяльність працює безвідмовно.

Насправді ж моторика людини і її живі рухи - найдосконаліший механізм, машина, яку може створити тільки природа. На її основі можлива нескінченна кількість окремих функціональних органів і інструментів праці.

А мускул - двигун цих машин і механізмів - побудований май­же ідеально: в ньому немає нічого зайвого, все - найдосконаліше, і все працює. І реакція на вплив зовнішніх сил, і продукти спалюван­ня енергетичного матеріалу використовуються в наступному енерге­тичному процесі — все застосовується до кінця. Для біоніків мото­рика і мускульний рух - недосяжна мета, мрія, до якої вони праг­нуть, наслідуючи і намагаючись відтворити логіку механізмів у ме­талі, технічних системах.

Унікальність моторики в тому, що технічна машина сама себе не відчуває: виконує лише одну функцію — перетворює енергію з одно­го на інший вид.

Мускул - сенсоризована система, сама себе відображає і все те, що на неї впливає, вона долає або перетворює.До цього ще й зберігає ві­дображене деякий час у засіках пам'яті.

З моторикою людини психологія пов'язує проблему походження чутливості, відчуття, думок і почуттів. Живий рух мислячого тіла вважається головним інструментом, який їх розбуджує для вихован­ня і вдосконалює ще в дитинстві.


Чому так відбувається? Бо живий рух і мислення — дві властивос­ті мислячого тіла людини. Унікальність цих властивостей в тому, що:

а) завдяки живому руху людина здатна в уяві будувати траєкто­
рію свого пересування в просторі і часі — створювати хронотоп — ці­
лісність з протору і часу дії;

б) відтворювати живим рухом конфігурацію предметів, що пере­
бувають у контакті з ним, незалежно від їх складності.

А як мускул пізнає? Під час роботи, рухаючись разом з тілом або кінцівками, він витрачає енергію, акумульовану в ньому, пізнає і зберігає в образі, який живе ще деякий час після завершення дії, ви­конаного руху.

Діючи, людина долає опір предмета рухами, відображає предмет, щоб оволодіти ним. А оволодіння предметом складається з п'яти послідовних етапів: а) сприймання;б) порівняння;в) оцінка;г) прий­няття рішення; д) живий рух, дія.

Отже, досить дослідити ці п'ять операцій, і ми отримаємо ключ до розв'язання багатьох типових задач — загальну технологію роз­витку механізмів творчості.

Пізнання — це особливе, суто людське. Тварина теж пересуваєть­ся в просторі і часі, але ми, пересуваючись у хронотопі (просторо­во-часовий континуум дії), оволодіваємо цим простором, часом і си­лами, які там виникають. Ці сили відразу не підкоряються, і ми ово­лодіваємо середовищем, щоб його засвоїти.

У психомоторній дії дитини коріняться перші елементи її влас­ної думки, з живого руху вони виростають, набирають сили, щоб охопити нею інші світи на життєвому шляху: живий рух вчить дити­ну думати, мислити абстрактними предметами.

Щоб засвоїти рухи, людина свій предмет засвоєння або регуляції-психомоторну дію або систему дій — має розкласти на складові, ок­ремі почуття живих рухів. Але їй треба насамперед навчитися не ли­ше розкладати, а й групувати їх, бо вона має справу з особливим ві­дображенням предмета дії — «темним м'язовим почуттям».

Людина створює «карту» своїх відчуттів власних рухів у роботі з майбутнім предметом, а тепер — з сировиною. У новачка на цій кар­ті поки що багато білих плям і зовсім абрисно розміщені материки — властивості сировини або матеріалу дій. Але ці «материки» м'язових почуттів ми можемо назвати. Цих почуттів відображається сім.

Поки малюк у дитинстві бігає, стрибає, оволодіває предметами, а потім і живими рухами, він пізнає:

- чотири види сил (гравітації, інерції, активних і реактивних м'язових зусиль), що утворюють динаміку рухів;

—два види простору (простір, на якому розгортається дія; простір
«схеми тіла», власних людських поз та постави), у яких живуть сили;

—час живого руху.


Час — пам'ять і перехід сучасного в майбутнє. Нам постійно тлу­мачили, що пам'ять — це досвід минулого життя, що зберігається в мозку. Що минуло - того вже немає, і лише закарбоване в мільяр­дах клітин сірої речовини воно існує.

Усе так — та не зовсім. Тому що в цьому шкільному уявленні вра­хований лише узор - багатокольорові хрестики, що фіксують пере­житі думки, почуття, образи. І чомусь ніхто не замислився, на яко­му полотні вишиті цими хрестиками узори.

Зрозуміло, це полотно — час. Пам'ять поза часом - це ж нонсенс. А якщо поміркувати і зробити ще одне зусилля і згадати, що час так само матеріальний, як стілець, як зубний біль, то і пам'ять на цьо­му полотні розповзається. Коли ви думаєте про майбутнє — мрієте або визначаєте варіанти розв'язання задачі, — що працює при цьо­му? Думка.

Думка, що летить у майбутнє на полотні часу, малює свій фан­тастичний узор разом з уявою або методом проб і помилок переві­ряється зазор між вашим знанням і незнанням. Думка там, попере­ду; у мозку лише відображення її.

Відображення це особливе. Якщо дзеркало, відображаючи, роз­ташовує відображене позаду себе, то мозок це відображення має по­переду себе, там, де воно, це відображене, справді існує. Тому ми ві­дображаємо особливим способом. За допомогою мозку ми здійсню­ємо такі розумові операції:

1) відображаємо;

2) фіксуємо в пам'яті це відображення;

3) фіксацію здійснюємо в часових координатах: лише завдяки
цьому «кадрики» не наповзають один на одного...

У пам'яті той самий механізм — тільки навпаки. Застиглі в минулому часі образи, почуття і думки ми відтворюємо і фіксуємо в сучасному.

Отже, кожен з семи «материків» треба знайти в своїх рухах і спів­віднести його із властивостями предмета дії, щоб оволодіти ним, ставши повновладним господарем цієї почуттєвої і предметної тери­торії, на якій розгортається процес дії.

Як бачимо, між людиною, її робочими рухами і предметом, над яким вона, працюючи, вчиться працювати, існують складні зв'язки.

А що можна побачити сторонньому, спостерігаючи психомотор­ну дію?

Тільки зовнішній малюнок мислення, а не таємничі процеси мислення, почуттів та уяви. Малюнок рухів, котрий ми спостеріга­ємо, має далеко не достатню інформацію про хід психічних явищ, викликаних і активно залучених у роботу з предметом.

Але все-таки вже із цього зовнішнього малюнка дії можна визна­чити такі її властивості: ритм, симетрію, гармонійністьу різноманіт­них формах їх існування в робочих діях. І людина повинна бути


здатна на це: розрізняти стани рухів від зародження до вищого рів­ня розвитку цих властивостей — до стану досконалої гармонії. Ці явища можна звести до трьох послідовних психічних процесів:

1) порівняння;

2) оцінки рухів і стану перетворюваного предмета;

3) прийняття рішення діяти з предметом так, а не інакше.
Досить дослідити ці три процеси — і ми одержимо ключ до

розв'язання учнем будь-якого типу психомоторних або розумових задач: навчання і дії.

Три типи процесів - порівняння, оцінки і прийняття рішення- мо­жуть здатися очевидними. І тут ми знову можемо і повинні допомог­ти тому, хто навчається усвідомлювати свої переживання роботи з предметом і над предметом.

Чим? Назвати ці переживання.

Зокрема, почуття краси- переживання процесу роботи, через яку створюється гармонійність у предметі, і цей процес подобається лю­дині, вона дістає насолоду, натхнення.

Кінетична мелодія рухів— відображення часового ритму; почуття простору, почуття сили рухів і відповідних їм ритмів. У свою чергу во­ни породжують переживання, які поділяються на позитивні і негатив­ні почуття. Коли дії і вироблюваний предмет відповідають законам гармонії, зокрема закону «золотого перерізу» - метричному її інварі­анту, — людина переживає гаму позитивних почуттів, а коли гармо­нія рухів і предмета руйнується — гаму протилежних, негативних.

М'язова радість— найпростіша і найточніша інформація про те, що робота виконується під контролем позитивних почуттів. М'язо­ва радість — емоція, яка може перетворитися на почуття. Порівняй­те багатство переживань м'язової радості зі станом натхнення, яке породжується почуттям краси, піднесеного. Ці почуття викликає не­повторна новизна, що захоплює і дивує не лише того, хто працює, а й усіх інших людей, а іноді сприймається з деяким острахом.

Чому це пізнання особливе?

Дитина ще не володіє мовою, не читає підручників з фізики, бі­омеханіки тощо. Звідки вона про це все може дізнатися? За посеред­ництвом чуттєвого відображення власних живих рухів. Що ж даєть­ся їй у живому відображенні? Рухи несуть у собі своєрідну гаму барв відчуттів: кожна фізична властивість руху має свою забарвленість.

Відображення властивостей рухів дії - складові свідомості - об­раз, почуття, дійова думка. Вони і набувають у дитини властивості безпосередніх регуляторів дії. І чим образ, почуття і думка точніше побудовані, тим спритніші дії та рухи дитини, тим більш розвинена її психомоторика.

У рухливості і змінності гами відчуттів,їх калейдоскопічності -рушійна сила розвитку дитини. У дії відбуваються порівняння,


 




оцінка і вибір кращого варіанта при прийнятті рішень щодо її ор­ганізації. А якщо до цього додати, що почування рухів дитиною ду­же важко виразити у формі смислів, передати іншому, розповісти про зміст, то стане зрозумілою та гігантська розумова робота, яку виконує дитина кожного дня, пізнаючи в рухових діях себе і все навколишнє.

Пізнати себе в психомоторній дії, зрозуміти себе і свої мож­ливості, виховати в собі здібності - завдання, яке кожен пови­нен виконати самотужки. Це робота, яку неможливо перекласти на чужі плечі і не можна довірити нікому іншому. І тільки сум­лінна праця над собою, тобто вільна психомоторна активність дитини — її перші кроки до себе самої, до талановитої роботи в майбутньому.

Багатьох (дітей і дорослих) робота над собою лякає труднощами, для інших - вона радість самопізнання.

Підкреслимо: самопізнання не в спогляданні, а навпаки - в подо­ланні себе в пізнанні і діях.У нагороду за цю титанічну роботу при­рода подарує вам невичерпне джерелом позитивних почуттів; у та­кому пізнанні ви не будете помічати ні напруження, ні труднощів, які долаєте. Отже, лише у подоланні розвивається воля і характер: дитина обмежена в рухах, відстає в розумовому розвитку.

Ось чому в життєдіяльності людини живий рух її мислячого тіла, психомоторні дії посідають провідне місце: вони - необхідний ком­понент способу існування розумного буття людини.