Ось чому психомоторна система - універсальний вимірювальний прилад людини.

Технічні засоби вимірювання спеціалізовані в основному на од­ному показникувластивостей предметів, явищ або процесів. Психо­моторна система, живий рух, що розгортається в координатах прос­тору і часу — універсальна здатність вимірювати:

- час - від тисячних часток секунди до десятків годин, - і тому
вона виконує роль біологічного годинника,

- простір- від ледь помітних для ока мікронного розміру речей
до декількох кілометрів, і тому вона - мікрометр, зразковий вимі­
рювальний прилад і навіть — теодоліт,

- силу взаємодій- зусилля в межах кількох грамів до сотень кі­
лограмів - і тому вона виконує роль універсальних ваг.


Мускули можуть виміряти й інші похідні від часу, простору, зусиль:

- швидкість, прискорення, темп рухів -кількісні величини; ритм(просторовий, часовий, динамічний), координованість рухів, пластич­ність, спритність, м'якість, граціозністьпсихомоторної дії тощо — якісні показники психомоторної дії.

Але цими вимірюваннями мускулатура не обмежується.

Існують у ній більш досконалі засоби вимірювання - надання числа і міри власним рухам, які майже недосяжні технічним вимі­рювальним приладам. Це — вимірювання почуттям гармоніїі доціль­ності будови предметів і явищ, власних рухів.

Як цю здатність розуміти?

Людина може навчитися:

1 ) слухати себе, своє тіло в психомоторній дії;

2) розуміти власні рухи тієї самої дії;

3) давати оцінку всій дії.

Цей порядок умінь не випадковий. Він продиктований логікою самопізнання і технологією самовтілення. Далі. Що людина чула, прислухаючись до мелодії рухів? Стан гармонійності мелодії, яку сприймала, виконуючи дію - першоджерело для розуміння і оцін­ки. Діючи, вона порівнювала сприйнятий предмет з еталоном гар­монії, який зберігається в пам'яті. Система таких еталонів дає змо­гу їй користуватися ними як зразковими мірами:

1) зароджуваної гармонії;

2) досконалої гармонії;

3) досконалої гармонії, яка почала руйнуватися.

Справді, вона розрізняє значно більше станів гармонії рухів. Але не в цьому його сила.

Найважливіше те, що завдяки добре розвиненому почуттю гармонії, людина здатна в кожному конкретному випадку не ли­ше оцінювати стан рухів, а й бачити тенденцію розвитку до більш досконалого стану, до вершини їх гармонійності. Вона спроможна визначати напрям вправляння, який і стає змістом прагнення.

Ми вже говорили, що людські органи чуттів (сенсорні системи) здатні розрізняти предмети або явища залежно від того, як ці пред­мети організовані структурно. Перевага надається тим предметам і явищам, які за своєю будовою наближаються до гармонійної ціліс­ності. Гармонія приваблює і притягує до себе увагу, збуджує інтерес, думки і почуття — діяльну сторону розуму.

Існує і метричний еквівалент гармонії — «золотий переріз». Його можна розглядати як метричний закон зв'язку елементів у систему рухів. Закон відомий учням старших класів у вигляді зворотних пос­лідовностей чисел, гармонічної прогресії або чисел Фібоначчі. Але це знання знакове — як закон чисел,а не почуттєве, хоча дію цього


закону переживав кожний, хто мав можливість переживати почуття м'язової радості.

Системи рухів, дій, предметів та явищ, побудованих (неусвідом-лено або свідомо, що набагато краще!) на законі «золотого перері­зу», найбільш повно сприяють реалізації:

1) процесів передбачення того, що може відбуватися;

2) почуття гармонії, яке відшукує джерела енергії для наступ­
ної дії;

3) творчих процесів, які створюють гармонію в природі, техніці,
мистецтві і в самому собі.

Головне ж у дії - охопити почуттям гармонію (реальну або уяв­ну — байдуже), як більш досконале. Як тільки одного разу це вдало­ся (наприклад, досить один раз поїхати на велосипеді, попливти — і це закарбовується миттєво і на все життя), уміння стійко зберігаєть­ся і полегшує регуляцію рухів, дій — сприяє майстерності.

Розвиток психомоторики, як органа пізнання, сприяє вихованню таких творчих здатностей.

1. У психомоторній дії коріняться елементи думки дитини: діти,
обмежені в цьому виді активності, відстають від ровесників і в розу­
мовому розвитку.

2. Природа людині виділила певний період життя (від 5 до 8—10
років) для вдосконалення психомоторики («вік грації»), коли рухи
дитини набувають витонченості і чарівності, стрункості і вишука­
ності, відображають гармонію дитячої душі.

3. Чутливість до гармонії, її свідомий розвиток у «віці грації» за­
кладають підвалини для розрізнення міри гармонійності будови
предметів і явищ поза дитиною, сприяють використанню почуття
гармонії як інструмента творчості.

Занедбання розвитку чутливості — обмеження творчих здатнос­тей. Зрозуміло, їх можна дещо компенсувати і довести до оптималь­ного рівня, започаткованого природою. Але ця компенсація діста­ється великою ціною. Для цього треба виконати величезну за обся­гом і напруженістю роботу. Не кожен здатний наздогнати втрачений час цього сенситивного періоду.

4. Систематичний розвиток почуття гармонії у «віці грації» за­
собами психомоторних дій з установкою на розрізнення якостей і
стану гармонії рухів відкриває дитині можливість розвинути такі
здатності:

а) оцінювати досконалість гармонії і її частин, вимірювати їхню
якість і оцінювати той або той стан за еталонами, зразковими мір­
ками, які зберігаються в пам'яті;

б) усвідомлено визначати напрям розвитку гармонії — до верши­
ни її досконалості, випереджати уявою, почуттями та мисленням
дійсність буття потенційної гармонії в предметах та явищах;


в) користуватися «шкалою станів гармонії» і визначати засоби (розумові і психомоторні), які ведуть від прихованої в предметах і явищах існуючої гармонії; створювати механізм здатності — всім ві­домі задачі розв'язувати оригінальним способом.

5. Розвинута в дитинстві здібність створювати гармонійні рухи дає:

а) можливість використовувати закон переносу властивостей гар­
монії на інші предмети і явища;

б) можливість дитині, підлітку, юнакові на підставі уявлення про
окреме — гармонію живого руху — оцінювати і створювати гармонії
в сполученнях слів, звуків, кольорів і природних речовин і вихову­
вати в собі творця.

Ще раз нагадаємо: діти, отроки і юнаки обмежені в психомотор­ній активності, відстають від своїх ровесників у розумовому та по­чуттєвому розвитку.

Треба добре пам'ятати: продуктом нашого живого руху є своєрід­на психомоторна структура - аналог умовиводу - розумова мірка предмета,що людина опанувала; система думок. І ця розумова мір­ка прикладається до предмета, щоб відповідно до неї його переро­бити в досконалу форму. Дії над новими, невідомими предметами потребують вироблення відповідних мірок, щоб із знанням справи працювати і перетворювати звичайну працю на творчий процес.

Важливість і цінність нормальної психомоторної активності дітей полягають у тому, що вони, ще не володіючи мовою, мають можли­вість розвивати в собі ту ділянку мислення, яка створює судження.Це судження будується на почуттєвому матеріалі, на перетворенні його розумовими операціями і рухами в матеріалізовану цілісність.

З часом таким самим способом, але на іншому - понятійному матеріалі - дитина, а потім підліток, створюватиме мовні конструк­ції - умовиводи та судження.Але першу школу виучки здатності до творчості людина в дитинстві здійснює (усвідомлено або не усвідом­лено) через психомоторику.