Механізми регуляції психомоторної дії Регуляція рухів почуваннями

Щоб навчитися плавати, треба лізти у воду. Чому?

Навчитися плавати, лише спостерігаючи рухи плавця, не можна. Учитися за підручником — нічого не досягнеш. Учитися плавати на суші, опановуючи форми рухів, подібних плавальним, - результат той самий. Людина, яка опинилася на глибокій воді, неминуче тоне.

Отже, пильне спостереження рухів іншої людини, наученість на суші рухам і ніг, і рук — і навіть найдосконаліше — як виявляється,


мало що значить. Тому, окрім навіть найточнішого уявлення дії, тре­ба мати ще «дещо». А про нього можна дізнатися, лише діючи.

Нікому це «дещо» не дається з першого разу. Людина пробує — відшукує ключ, зв'язок, місце з'єднання, спосіб гармонізації тіла і середовища, щоб попливти, поїхати, пройти по канату. І ось зне­нацька це «дещо» з'явилось. І людина вже володіє ситуацією. Вини­кає сталий діловий зв'язок, взаємодія, узгодженість дій: людина від­чуває себе, як риба у воді. Це «дещо» і є почуванням.

Виникає почування у взаємодії тіла і предмета, а потім вони вті­люються одне в одне, перетворюючись на цілісність. Це «дещо» роз­ташовується в місці контакту двох взаємодіючих сторін. Яскравість і точність почування («дещо») залежить від щільності прилягання одного до другого, що у свою чергу залежить від стану тіла і душі — пристроїв, які забезпечують це узгодження.

Почування — зачаток регулятора рухів дії, умова її розвитку. Почування — зародок:а) почуттів,б) образу рухів,в) мотиву дії.Людині діючій почуття підказують: приємне треба підтримувати і продовжувати, а неприємного в рухах треба уникати. У виникнен­ні почуттів треба бачити перехід від імпульсивних рухів — реакції на подразнення до дії, акції— свідомого розв'язання рухової задачі.

Підкреслимо: у дії ініціатива її виконання йде від людини і нею во­на оцінюється, а реакція - провокація руху ззовні.

Почуття мають тенденцію перетворюватися на образ рухів. Згодом виникає нове утворення - почування-образ.У чому його сила? Наяв­ність почування-образу - передумова виникнення елементів думки: людина стає спроможною виконувати мислительні операції з обра­зом, перетворюючи його відповідно до мети, поза практичною дією, у розумовому плані. Завдяки цьому образ рухів набуває певної самос­тійності: він стає образом пам'яті і зберігається як живий досвід.

Отже, образ відокремлюється від почування і стає суверенним, ві­дображає стан тіла людини, а інша частина почувань — систему рухів. Аналогічні перетворення відбуваються і з третім компонентом: почуванням-мотивомдії. Відокремлюючись від почувань, мотив ви­лучається із неусвідомлених потягів, підтриманих позитивними по­чуттями. Причому зміст почування-мотиву спочатку безпредметний: людину спонукає до продовження дій бажання вдовольнити себе ру­ховою активністю, подолати внутрішній дискомфорт. З часом мотив сповниться розумовим, моральним та естетичним змістом — усві­домленою потребою...

Ще раз повернемося до почування. Ми вже знаємо, що воно — відображення системи рухів — морфологічного об'єкта. З чого воно складається? Склад системи рухів людина відчуває, але не знає йо­го змісту і будови. Ми з вами маємо перевагу - і тому назвемо ос­новні джерела інформації почування.


Представлення цих джерел дасть змогу людині їх засвоїти, їх впіз­навати в почуванні, а отже, і регулювати відповідно до свого намі­ру. Вона навіть може кожну з фізичних властивостей рухів перетво­рити на відносно самостійну цілісність - предмет сприйняття і ро­зуміння — відповідну здатність.

Почування можна порівняти з географічною картою. У новачка, певно, тут поки що багато білих плям (їх буде усувати вдосконален­ня) і не зовсім точно розташовані материки. Ми можемо назвати ці джерела, їх сім.

Це чотири види сил — гравітації, інерції, реактивні (сили відда­чі), активні м'язові сили, час рухів. Два види простору — схема тіла рухів і простір дії — від початку до завершення. І час живого руху.

Кожний із семи материків людина може знайти у своїх рухах і назвати, дати йому ім'я, аби оволодіти ним, стати господарем цієї території.

Зазирнути в цей атлас нікому не дано. Для цього є лише один спосіб: розв'язати задачу, яка вимагає точності регуляції тієї або ті­єї з названих властивостей або материка у почуванні.