Продукти праці - здобутки ноосфери

Поняття духовності.Ми з вами причетні одночасно до трьох ос­новних сфер буття:

1) природи і суспільства;

2) світу духовної і матеріальної культури - ноосфери;

3) власного духовного світу.

Засвоєння смислу цих сфер буття - завдання кожної людини, яке вона приречена розв'язувати все своє життя. І чим більше вона бу­де діяти, розв'язувати цю задачу, тим більшим і світлішим буде її ду­ховний світ.

Перші дві сфери буття людини мають нескінченний зміст, а мож­ливості людини обмежені часом життя, швидкістю переробки інфор­мації, потребами, і тому вона спроможна захопити лише певну ді­лянку природи, світу культури і перетворити їх на зміст свого духов­ного світу.

Кожна сфера нашого буття відображається одна в одній, а всі во­ни разом — неподільна цілісність. Зміст сфер перетікає одна в одну, збагачуючи одна одну, а якщо людина стане спроможною розв'язу­вати задачі і проблеми - стане творцем, то світ природи і суспіль­ства, світ духовної і матеріальної культури збагачуватиметься плода­ми її роботи.

Чим же треба володіти людині, щоб увійти в ці сфери свого бут­тя і створити свій духовний світ - логос?

Для цього треба розвивати свої творчі сили - творчі здібності -і доцільно ними користуватися. Користуватися, щоб створювати продукти нові, оригінальні і самодостатні.

Як це розуміти? Розшифровується це так:

а) щоб розбудувати свій духовний світ, треба мати здібності;

б) щоб створити в собі духовний світ, треба добре мислити, пе-


реживати глибокі почуття, давати волю польотам уяви і мати доско­налу психомоторику, забезпечену достатньою енергією;

в) щоб творити духовність у духовному світі, треба користувати­ся своїми творчими здібностями.

Творчість, мислення і розуміння породжують особливий світ -духовність. І лише в цьому світі людина може відчувати задоволен­ня, а якщо в ньому їй буде не зовсім зручно, то нехай розбудовує нові поверхи духовної або матеріальної культури.

Що ж міститься у понятті «духовність»? Буквально: вона означає те, що віє, дмухає, як щось невидиме; найтонкіше повітря, дихання, духмяність, запашність тощо. Духовність - це сила, яка впливає на душу людини, хвилює її, захоплює і надихає на активність.

Найпотужніші шари духовності містять у собі твори мистецтва, втілені в речовині, мові і в продуктах праці людей на культурній і виробничій нивах.

Конкретно: духовність — продукти роботи самого духу — най­більш розвиненої поетичної душілюдини, яка розлита по всьому тілі; мислячий дух, втілений у природні матеріали, здатний по­вертатися до людей у тих самих кількостях і якостях енергії та ін­формації - бути невичерпним джерелом, довічно рівним самому собі.

Духовність діяльна; вона дає енергію та інформацію кожній лю­дині, закликає людину до безпосередньої дії, до творчого процесу, а не тільки до переживання почуттів, як це поширено думати в наш час. І найголовніше - до розвитку в кожній людині механіз­мів психіки.

Ноосфера - сфера розуму.До продуктів праці людини можна від­нести все те, що вона зробила власними руками або силою свого ро­зуму. Зокрема, це:

а) предмети з речовини, результати дії роботи, що мають спожив­
чу вартість;

б) відкриття, винаходи, художні твори;

в) здібності людини, стан активності механізму психіки;

г) натхнення - особливий психічний стан, який характеризуєть­
ся піднесенням сил і активізацією всіх душевних та психомоторних
функцій.

Поняття душі (псюхе) і логосу — продукти глибоких міркувань мудрещв-філософів - надбання античного типу культури. На жаль, вони випали із наукового і повсякденного вжитку. Чому так стало­ся - предмет іншої розмови. Але ці поняття треба відроджувати, зрозуміло, на рівні досягнень сучасної науки про людину. Чому від­роджувати? Щоб наблизити наукову і побутову культуру людей до світового рівня, в якому ці поняття є ключовими в розумінні гли­бинних смислів ноосфери.


Поняття ноосфера — зовсім молоде: йому трохи більше 100 років. Але воно, як і стародавні поняття науки, має величезну здатність по­роджувати сили пізнання і праці.

Ноосфера — поняття, створене з двох старогрецьких понять — ро­зум і сфера (куля). Автор поняття В.І. Вернадський — перший пре­зидент Академії наук України. На його думку ноосфера — вища ста­дія розвитку біосфери, «мисляча оболонка землі».

Вже на початку XX століття поняття ноосфера в розбудові сво­їх теорій використовували П. Тейяр де Шарден і Е. Леруа. Трохи пізніше М.М. Камшилов «мислячу оболонку землі» назве — ноогені-кою; польські біосферики — созологією. У наш час поняття ноосфе­ра набуває великого значення не лише в справі розв'язання гло­бальних проблем екології і демографії, а й у розбудові змісту освіт­ньої системи.

Що ж описується поняттям ноосфера?

Культурна оболонка землі: вже пізнаний, засвоєний і культиво­ваний логос — система законів природи. Сутність ноосфери — ін­формаційно-енергетична. Енергія її доступна всім, будь-якій люди­ні, зрозуміло, залежно від рівня розвитку її душі (псюхе). Ця енер­гія та інформація, замкнені в гармонійні форми, зберігають у собі нестаріючу (раніше говорили - нетлінну), не розпорошувану інфор­мацію і енергію людського духу — духовність.

Ноосфера містить у собі велетенський духовний потенціал, смис­лове поле якого практично не має меж. У ноосфери є дуже чудодій­на властивість — вона має здатність до безмежного зростання. Тре­ба наголосити і на ще одній властивості ноосфери: вона завжди спрямована в майбутнє.

Прорив у майбутнє — її тенденція. Це — третя ознака ноосфери.

Якщо продукти ноосфери - частина логосу, якою оволоділи і ви­користовують люди, то яка ж роль людини і її розуму в цьому пла­нетарному процесі?

Душа людини знаходиться між логосом і ноосферою. А між при­родою і душею двобічний зв'язок здійснюється психомоторикою.

Людина збирає плоди і на ниві логосу, і на ниві природи, щоб нагромаджувати їх у засіках ноосфери, завдяки чому культура людс­тва — на відміну від людини — практично невмируща.

Ноосфера, зароджена на планеті Земля, має тенденцію до постій­ного розширення і стає структурним елементом космосу. І ніхто не думає інакше. Відтак, задача кожної людини — і старих, і малих — ще більше уточнюється: діяти розумно, зберігаючи природу і себе в її лоні; використовувати і розширювати доцільно ноосферу; і — най­головніше — дійти думки: «чим людина може стати».

У ноосфері зосереджені всі шляхи, якими йшло людство до істи­ни, добра й краси. Зосереджені всі продукти мислення, почуттів та


уяви, роботи психомоторики і енергопотенціалу. Вони не лише гото­ві результати — знання і матеріальні утворення, а — найголовніше — і те, як вони зароджувалися з нульового стану і розвивалися до вер­шин досконалості.

Ноосфера містить у собі історію — знахідок і помилок — тисячо­літньої творчості людства.

Перед людиною цей зміст постає як дещо дане. Він для нас ми­нуле, яке не має координат ні простору, ні часу. Цей матеріал не для здобуття ерудиції і не для «критики», яка довго панувала над деяки­ми, найбільш цінними прошарками ноосфери. Продукти ноосфери не є матеріалом для завантаження пам'яті і для переживання насо­лоди: хоча і цей шлях не зовсім поганий.

Перевагу треба віддати іншому. Учитися творчості на матеріалі:

а) чужого мислення, яке вело до думок найвищої точності — до
істини;

б) чужих почуттів, які породжують приховані в людині почуття,
сповнені не меншою силою, ніж у талантів і геніїв;

в) чужої уяви, розвиваючи свою уяву, здатну в очевидному бачи­
ти неймовірне.

У взаєминах з ноосферою людина вростає в культуру, поєдную­чи чужий досвід з особистим — проходить уже відомі шляхи мислен­ня, почуттів та уяви до істини, добра і краси, які прокладали найви-датніші уми людства.

У творах талантів і геніїв втілені думки і почуття в формах гармо­нії, яку вони побачили, відчули в природі. Коли людина має взає­мини з гармонійними предметами або явищами, то переживає стан піднесення, відчуває подив, зацікавленість, вдоволення.

Звідки все це? Творці наситили їх як інформацією, так і енергі­єю, втілили в них свої душі. Отже, незважаючи на простір і час, творці приходять до нас і вчать нас мислити, почувати, уявляти, щоб ми використовували свої творчі сили.