Будова дій учіння

Без перебільшення можна сказати: учіння, з-поміж інших ви­дів діяльності, ближче за сутністю до процесу праці, але не тотож­не їй.

Як учіння, так і праця створюють певні продукти: учіння - у формі здобутків минулої активності — досвіду, який людина носить завжди в собі; а праця — те, що людина виробила.


Праця регулюється свідомою метою (власною або чужою), а учін­ня — мимовільно створює продукт — способи своєї активності без спеціальної мети і зіткнення свідомих і підсвідомих смислів.

Повернемося до складових учіння, щоб засвоїти його смисл.

Навчання.Навчання — свідомий цілеспрямований процес — еле­мент учіння, система дій людини під керівництвом учителя і протя­гом багатьох років. На уроці людина одержує дозовану частину ін­формації в педагогічне опрацьованій формі. А зміст освіти в навчан­ні визначається:

а) рівнем досягнень науки;

б) соціальним досвідом людства і

в) можливостями майстерності вчителя.

Отже, активна і законодавча сторона навчання - учитель.

Від учня вимагається сумлінне виконання завдань, передбаче­них навчальною програмою. Активність людини тут визначається складністю вимог програми і натхненням учителя, яке надихає уч­ня опановувати максимум інформації з мінімальною енергією і в стислі строки.

Навчання займає жорстко визначений віковий період життя: від 6 до 17—18 років — загальна середня освіта, а далі — вища. Питома вага навчання — роботи людини під керівництвом учителя — на її життєвому шляху не перевищує 12-13 тис. годин. Сподівання на те, що людина, яка склала понад 20 іспитів у школі, і студент, склав­ши екзамени при набуванні освіти, мають повну картину світу і но­осфери — марне. Насправді вона в них — мозаїчна: білі камінці спот­ворюють її зображення і роблять з неї строкату суміш різнорідних частин. Недарма випускнику вузу на виробництві кажуть: забудь те, чого тебе вчили, і починай спочатку.

Цілеспрямованість навчання передбачає і розв'язання задач роз­витку в учневі прагнень і вмінь: самостійно без учителя і без приму­су ззовні — протягом усього життя — набувати нових знань, досвіду.

Але ця частина мети навчання не завжди здійснюється.

Чому? Ми ще раз констатуємо факт: відбулася підміна мети. Учіння замінили навчанням, домінуючим стало передавання — одер­жання знань, умінь та навичок.

Система навчання в школі розбудувала навчально-виховний процес у формі праці, виробництва знань, уміньта навичок.Ніхто не скаже, що таке «виробництво» погане. Але якою ціною воно досягається?..

Науку змусили обґрунтовувати практику школи: життєдіяльність людини розклали на складові: гру, учіння, працю — і кожну вивча­ли окремо без врахування взаємного зв'язку.

Справді, науку цікавлять питання: «що?» і «чому?». Вона старан­но їх вивчає. А процес розвитку — «як?» і «заради чого?» — залишав­ся на другому плані науки. Водночас, педагогічна технологія запо-


зичила в науки її метод — аналітичний— і побудувала на його заса­дах свій процес: все і вся розривалося на частини з інтуїтивним спо­діванням, що синтез частин у цілісність відбудеться сам собою.

Можливо, в цьому і причина нарікань на психологію і її малу ефективність. На жаль, так сталося, що гру, учіння і працю не ли­ше вивчали нарізно, а й розподілили за періодами онтогенетичного розвитку людини.

Знову спрацювала аналітична тенденція науки. Гра стала першою діяльністю дошкільняти. Учіння в формі навчання — дітям, підліткам і студентам. На законах навчання — дій людини під безпосереднім ке­рівництвом учителя — стали будувати процес підготовки до самостій­ного життя. Причому в найцікавіший відрізок життєвого шляху, пов'язаний з пошуком свого покликання, ствердженням себе суве­ренною і самодостатньою людиною не словами, а продуктами справ.

Нарешті, дорослим залишилось останнє - лише праця.

І установка: жити у вируючих хвилях роботи, роботи, роботи... Ста­лося так, що з нашого життя вилучена гра і учіння: замість учіння -безперервного життєвого процесу — впроваджена короткострокова про­цедура підвищення кваліфікації або удосконалення нас як спеціалістів.

А душа? А духовність? А наша тілесна культура? Отож, при пере­ході в іншу вікову групу - дорослість - досвід і здібності, набуті в грі і учінні, припиняють своє функціонування, втрачаються, а лю­дина позбавляється умов розвитку. Що ми, дорослі, втрачаємо, зро­зуміти не важко:

1 ) переживання глибоких почуттів, збагачених продуктивною уя­вою, народжених вільною діяльністю — грою;

2) напруження почуттєвих і розумових процесів, які тренують
пам'ять і створюють картину світу — учіння. А до чого веде домінан-
тність праці — однієї праці — теж легко усвідомити. Це: а) мініміза­
ція енергетичних витрат на дію і максимізація їх протягом дня;
б) праця автоматизує навички, уміння і природно перетворює лю­
дину на виконавця;

3) творчість через створення в праці суто механічного процесу,
автоматизованих робочих дій, якими вже давно розв'язані задачі ви­
робництва.

Розподіляючи діяльність, зокрема: гру — дітям, учіння — підліт­кам і юнакам, працю — дорослим, ми підштовхуємо їх до спотворен­ня потреб і разом з ними мотивів життєдіяльності.

Чому мотивів? Мотиви виникають при зустрічі з невідомим — за­дачею, а в навчанні переважає передача знань, уміньта навичокі лю­дина прив'язується до їх передавання-одержаннясилою примусу.

Прикрощі навчання виникають тому, що із мотивації людини:

а) вилучається бажання уявляти схему наступних дій — створен­ня системи думок, які є їх безпосередніми регуляторами;


б) зникають переживання почуттів дії і їх продукту, створеного
власноручно;

в) уповільнюється забігання уявою і думками наперед дій, які вико­
нуватимуться не лише в найближчому, а й віддаленому майбутньому.

Отож, треба завжди пам'ятати, що природна життєдіяльність лю­дини — неподільна на частини органічна цілісність; з неї неможли­во вибірково вилучити жодного елемента. Те саме з навчального процесу — гри, учіння і праці — в противному разі цей процес буде спотворений, а то й зруйнований; порушення цілісності і гармонії діяльностей призводить до руйнування гармонії душі не тільки ди­тини, а й дорослого.

Де ж вихід з такого становища? Передусім слід переглянути нау­кові і традиційні погляди на життєдіяльність людини; повернутися до людини і зрозуміти її як органічну цілісність, у якій вона і всі її види діяльностей сплетені в один єдиний клубок. Нарешті — дослі­дити і усвідомити технологію поєднання гри, учіння і праці в ціліс­ність і будувати їх цілісно, щоб ця цілісність стала для дітей і дорос­лих обов'язковою умовою, невід'ємною якістю, стилем мислення.

У такому разі кожен елемент-засіб буде мати можливість природ­ного розвитку. І для цього небагато треба:

1) підтримувати сталість потреб дитини з урахуванням потенцій­
них сил гри, учіння і праці, спроможних розбудити і виховати, не­
залежно від віку, творчі можливості механізмів психіки;

2) глибоко усвідомити, що учіння — не важка і малоприємна ро­
бота над собою і навчальним предметом, а найцікавіша гра духов­
них і психомоторних сил людини на фоні позитивних почуттів, ве­
личезного вдоволення — розумової і м'язової радості;

3) зрозуміти, що ціле, цілісність — це сплав, в якому всі складо­
ві з'єднуються у визначеній природою пропорції; видимо існує і оп­
тимальне сполучення, єдине, що гарантує найбільш повне самови­
значення людини.

Суперечності в навчанні.Криза діяльності людини — переванта­ження навчальним матеріалом. Так, учні молодших класів працю­ють у класі чотири-п'ять годин і вдома — стільки ж. Змагання з ча­сом на межі можливостей організму втомлює механізми росту тіла, змінює мотиви, і людина втрачає уявлення про цінність своєї пра­ці, радість, а від навчання зазнає лише сталих страждань...

Подивіться на цих самих хлопчаків в інших умовах — у вихідний день вони виходять надвір відразу після сніданку і ганяють м'яч до темряви. І не втомлюються. Дівчатка можуть грати в «скакалки», чергуючи десятки фігур, вигадуючи все нові й нові, — доки їх не за­гонять додому. І вони не втомлюються.

Виходить: в одних умовах діяльності — навчанні — діти втомлю­ються і захищаються від нього всіма можливими способами і при-


йомами, а в грі — ні. Роботу, яку вони виконують тут і там, - важ­ко зіставити. Але відповіді на перше питання поки що немає. Роз­глянемо іншу ситуацію: навчання-гру. Якщо поставити людину в умови навчання-гри — стикнемося з парадоксом. Виконуючи за сут­ністю одні й ті самі розумові дії, одну й ту саму роботу, якої вони уникали раніше, — у навчанні-грі працюють активно, цілеспрямова­но і продуктивно. Зрозуміло, діяльність підсилюється енергією по­чуттів, які народжуються грою: розумовою або психомоторною. Мо­нотонність діяльності зникає і перетворюється на поліфонічну ак­тивність, захоплюючу, приємну і радісну.

Цей парадокс — явище є повсюди. Про це свідчить такий експе­римент. Учням давалось украй монотонне завдання: постаратися надзвичайно довго писати звичайні палички. Або перекладати па­лички з купи до коробочки поодинці. Ось вам результати.

Одні діти швидко перенасичуються роботою і оцінюють її як нуд­не і безглузде заняття — і відмовляються від експерименту.

Зовсім інакше працювали діти, схильні захоплюватися, — при­страсні. Вони виконували ту саму роботу з насолодою, винахідливо і без психічного напруження.

Чому таке стається, не секрет: це безглузде завдання творча лю­дина перетворює на смислову діяльність, усвідомлену і цілісну — привабливу для себе гру. Задана монотонність стає поліфонічною роботою.

Якого ж смислу набуло писання звичайних паличок? Незвичай­ного! Писання паличок стало засобом створення смислових конс­трукцій. Палички зображали огорожу, паркан навколо будівлі, а бу­дівля створювалась з привабливих візерунків, які змінювали один одного в композиції. І все це з тих самих паличок! Перекладання па­личок перетворювалося в уявну гігантську лісорозробку! У переве­зення «велетенських дерев» фантастичними тракторами. А дії дити­ни ставали діями, сповненими почуттями і міркуваннями.

Зовнішня картина дій тут залишалась украй одноманітною, а внут­рішня — стала надзвичайно багата, забарвлена розмаїтою грою думок, почуттів та уяви, які реалізовувались у створюваних конструкціях.

Научування.Научування — неусвідомлюване набуття людиною в процесі життя: а) психомоторних і сенсомоторних здібностей, б) но­вих форм поведінки і в) соціальних якостей.

Довільний процес у складі учіння — засвоєння. Він починається від моменту народження і різноманітними шляхами здійснюється протя­гом усього життя. І тому є умовою і способом розвитку душі й тіла.

Мета засвоєння змісту природи і ноосфери — в самому процесі оволодіння ними.

Але процес научування — лише елемент більш потужного явища в житті людини — учіння. Роки учіння передують рокам майстернос-


ті. Бо учіння — це стійкі зміни діяльностей, які виникають завдяки використанню попередніх знань.

Засвоєння.Між засвоєнням і оволодінням існують відмінності.

Засвоєння — центральний процес шкільного навчання, сприйман­ня, осмислювання і запам'ятовування навчального матеріалу. Що при цьому придбає людина? Вона знайомиться з предметом, не ма­ючи можливості доторкнутися до нього руками, створює його загаль­ні контури, схему дій з ним. Осмислює його на рівні слів і понять.

Головна ж мета засвоєння навчального матеріалу — точність сло­весного відтворення, за яке ставлять оцінку, видають атестат про рі­вень освіченості.

Оволодіння— здатність користуватися заученим матеріалом у практичній дії, матеріалізувати його в предметні конструкції — ре­чові або знакові системи. Тобто в такому процесі оволодіння засво­єний матеріал стає часткою міри людини, частиною її душі; воно працює, щось продукує — і тим самим створює найцінніше в люди­ні — прагнення до подальшого розвитку себе власними силами, тоб­то бажання саморозвитку.

Те саме стосується і психомоторних здібностей. Оволодіння пси­хомоторикою виявляється в тому, що людина, незалежно від умов дії, може діяти стабільно, точно, координовано, спритно, ритмічно і з пластичними рухами.

У цих видах праця учня, його дії мотивуються зовнішніми впли­вами. Ініціатива діяти виходить не від нього. Проте не є винятком і такі поодинокі випадки, коли людина діє від свого імені, за власни­ми бажаннями: «Я хочу!» Звідси і випливають задачі експериментів: визначити умови, завдяки яким зовнішня, чужа мотивація перетво­рюється на свою внутрішню, а людина стає спроможною діяти са­мостійно.

На відміну від навчання, робота учня під керівництвом учителя являє собою процес і як мета дитиною не усвідомлюється. Бо зас­воєння — продукт будь-якої діяльності; воно як шлях, який залиша­ється за спиною пішохода, — що пройшов, те і знаєш; засвоєння — живий наслідок роботи.

Зокрема, засвоєння — продукт роботи з предметами науки, мис­тецтва, техніки і технології, спілкування з людьми, взаємин і дій з соціумом і природою. Оволодіння передбачає наступні практичні дії. Діючи з предметами навчання або праці, людина відкриває ді­ями в цих предметах для себе невідоме і засвоює його, робить його власним здобутком — предметом перетворення, а здібності — ново­утвореннями.

Вправляння.Спеціально організовані вправляння — частина учін­ня. Вправляючись, людина цілеспрямовано (але не завжди доціль­но) виконує ряд завдань. Тренується, набуваючи певних усталених


прийомів дій, вузьколокальних навичок, рис характеру тощо. Що значить локальних?

Усі ці вправи штучні. Ними щось конкретне закріплюється, ви­правляються попередні помилки, які стали навичками — автомати­зованими діями або операціями в складі більш складних навичок і умінь. На жаль, навички стримують подальший розвиток людини, а їх матеріалізація вимагає зусиль і часу.

Сподівання на те, що вправляння — це підготовка до навчання більш складним діям — себе не виправдовує, не приводить до спро­можності людини добре і швидко працювати, мати спритні руки і досконало володіти заученим матеріалом. Чому? Захоплення впра­вами веде до автоматизації їх як окремих і самостійних дій, а засто­сування їх як елементів у новій системі створює інтерференції, які і руйнують цілісність образів, системи, думок і почуттів, всередині їх точиться боротьба за домінантність.

Тут працює закон цілісності: ціле містить у собі дещо більше, ніж сума навіть найдосконаліших елементів. Здібності і механізм талан­ту вирощуються, а не складаються з окремих, нехай і найдосконалі­ших, елементів. Наприклад, перевага сил уяви над іншими механіз­мами робить людину бездіяльним мрійником.

Ось звідки скутість, закріпачення думок і рухів, навіть «бороть­ба мотивів».

Свідома і підсвідома імітація дій, рис характеру, рухів, манер по­ведінки та ідеалів — далеко не повний перелік продуктів особливо­го елемента учіння — наслідування. Завдяки цьому механізму душі людина успадковує все. навколишнє, майже не витрачаючи на цю величезну роботу свою енергію.

Моделювання. Тепер розглянемо види і зміст моделювання як досить жорсткого і регламентованого ззовні наслідування. Подиви­мося, як складаються ті шляхи, якими людина може вростати в культуру людства, поєднуючи в цілісність і чужий, і власний почут­тєвий досвід.

Головне в моделюванні як наслідуванні те, що регуляторами дій, поведінки або діяльності, в тому числі дій розумових і психомотор­них, стають стандартизовані і чужі: а) образи, б) почуття, в) думки, які без опору з боку людини надходять від зовнішніх зразків, про­дуктів творчої діяльності. Але моделювання не завжди продуктивне. Оскільки наслідування дітей і підлітків асимілятивне.

Здатність до моделювання розвиває, поширює і поглиблює мож­ливість до самосуду і вироку не лише зовні сприйнятому взірцю, а й — що особливо цінне — власному бажанню їм наслідувати...

Іноді людині стають зрозумілими мотиви спонукання, джерела енергії для навчальних дій. Звідки виникають її потреби до навчан­ня — зсередини себе або надходять ззовні як чужа воля; чим учень


обґрунтовує свої бажання виконувати навчальні завдання; в чому сенс його діяльності і домінуюча позиція, точка зору на учіння.

Процес учіння — універсальний, всебічний, всеосяжний і загаль­ний для людини. Бо учіння — форма засвоєння людиною здобутків минулої діяльності, стан свідомості і підсвідомого, які постійно зба­гачуються цілісною життєдіяльністю — її досвідом.

Уміння— механізм життєдіяльності, завдяки якому через цикліч­не повторення будь-яких дій, діяльності, життєвих ситуацій відбува­ється перетворення їх змісту на емпіричне знання, а також усього того, з чим взаємодіє людина, - у власність, придатну для подаль­шого користування.

Але ця чудодійність механізму учіння — його універсальність форми, — часто підмінюється однією з форм учіння — навчанням, а всі інші, не менш продуктивні, залишаються поза увагою або просто придушуються: переважно від необізнаності в цьому меха­нізмі психіки.