Учіння і стани людини

Криза навчальної праці породжує три типи психічних станів лю­дини: 1) виконавців, 2) ерудитів і 3) творчих людей.

Ці типи людей виявляються не лише в навчанні, айв інших ви­дах діяльності. Перші два типи людей діють — просто працюють, виконуючи певні завдання, треті — розв'язують задачі в умовах гар­монізації (гри, учіння і праці) їхньої справи, яку вони виконують із захопленням.

Криза навчальної діяльності може тривати довгий час. її резуль­тати позначаються змінами в механізмах психіки. Реактивність, сен­тиментальність, апатія і небажання працювати - лінь - стають стій­кими рисами особистості. Такі люди стають людьми без характеру. І надовго. Іноді на все життя...

При підміні мети зароджуються:

1) тиск обов'язку працювати виключає природний потяг до но­
визни, до відповідей на запитання;

2) ініціатива дій блокується примусом, бажання зникають, при­
щеплюються зовнішньо чужі бажання та ініціативи: треба, повинен
робити; виникає конфлікт бажаного і обов'язкового;

3) диференціація напруження визначає спрямованість людини;
вона примушена вибирати діяльність, яка виконується з мінімаль­
ним напруженням, діючи за лінією найменшого опору.

Зупинимося на потерпілих від кризи.

Криза оминає учнів, спрямованих на творчість: вони залишають­ся сміливими в будь-яких навчальних ситуаціях і перетворюють їх на гармонійну діяльність. А відрізняються вони від інших стійким прагненням самостійно розібратися у всьому, зрозуміти, осмислити і, граючи, виконати завдання. Ініціатива діяння належить їм самим. «Я -сам!» — джерело їхньої активності щодо виконання вимог, пе­ретворених на власні бажання.

Спосіб діяння творчої людини: пошук самостійних відповідей на всі доступні розумінню питання. Отже, працює мислення. Як правило, та­ка людина бере для себе підсильні завдання, значить, почуття дають точну оцінку власних можливостей — безпомилково розмежовують «знаю — не знаю». Ретельно розв'язує задачу, з натхненням, і тому май­же завжди перевиконує завдання. А це означає, що вона має можли­вість майже постійно переживати стан успіху, вдоволення. Ця людина живе на фоні позитивних почуттів тому, що вміє заробляти собі додат­кову енергію, збільшувати потенціал енергії — здатність до творчих дій.


Людина, схильна до ерудиції, лише інколи виявляє ініціативу, яка до того швидко зникає при перших труднощах. Невдача скасо­вує будь-яку їхню активність.

Ерудитам властива така риса, як неусвідомлена підміна мети. Ерудита більше цікавить не процес діяння, а навпаки — він веде бо­ротьбу за оцінку свого розуму, знань, дій, і не цікавиться, як вони досягаються: поняття про справедливість і несправедливість, мораль для нього не існують. Заради оцінки вони готові йти на все: обман, підступність, лукавство і хитрість. Тобто ерудити діють не розумом, кмітливістю, винахідливістю, а досягненнями пам'яті.

Активність ерудитів епізодична. Якщо вона не підтримується пе­дагогами або батьками, то мимовільно зникає. Що ж може підтри­мувати в них належний рівень активності? Страх. Сильна тривога, неспокій, душевне хвилювання перед загрозою.

Що ж їх лякає? Неуспіх, покарання, осуд або зауваження. Але до­мінуюча тенденція при цьому - будь-що зберегти внутрішній ком­форт, стан спокою і життя з насолодою. Вони володіють особливим хистом: відповідальність за свої невдачі, лінь і хиби спритно пере­кладають на інших людей, що їх оточують, — і роблять їх винуват­цями своїх бід; тому в ерудитів завжди так багато «ворогів».

Оскільки активність і ініціатива дій не народжується зсередини ерудита, а викликається зовнішніми впливами, хто впливав - той і винуватець; він несе відповідальність за наслідки. Так скидається вина за власні дії на плечі інших.

Виконавцям не страшні ніякі страхи. Для них не існує ні влас­них проблем, ні бажання взяти участь у діяльності. Усе навколо їм уявляється само собою зрозумілим, все відоме і не викликає запи­тань. Чому? Активність розуму ще «спить» або не мала можливості проявитися; тому вони схильні до нерухомості, неробства або ме­тушні; цим вони зберігають мізерні запаси енергії, щоб якось більш-менш існувати без дискомфорту і чимось скрашувати своє сі­реньке життя.

Ці люди при виконанні завдань, прохань або вимог діють реак­тивно. Імпульсивне чинять активний опір впливам, реагують на все негативно. Зовнішня ініціатива відкидається, чужа воля нехтується і не виконується, а своя — зосереджена на вузькому колі неглибоких інтересів.

Розумова активність реактивних людей підтримується одним спо­собом: ззовні, наказом, примусом — «Скільки б'єш, стільки їдеш!».

Криза навчання — наслідок дисгармонійності системи навчання. Оскільки в ній:

— домінує один із елементів активності — навчання, а воно пе­ретворене у форму праці, на монотонний процес, а рушійна сила гри та інших елементів діяльності зводиться нанівець;


 

— зводиться до мінімуму психомоторна активність учня, яка до
школи була головним джерелом пізнання навколишнього світу, а на
перший план висувається робота абстрактного мислення;

— не враховуються особливості відображення змісту навчальних
предметів, перенасичених абстрактними думками і логічними конс­
трукціями.

Дії гри

Гра - унікальне явище життя.Незважаючи на те, що гра - уні­кальне явище людського буття, конче необхідне як інструмент роз­витку не лише дітей, а й дорослих, - вона стала серйозною пробле­мою психології і педагогіки. Точніше кажучи, багато хто робить ви­гляд, що проблеми гри не існує. Обиватель говорить: розвага, марна витрата часу, форма байдикування. Інші вважають: треба працюва­ти, вчитися, робити щось одне.

Учені роблять очевидний висновок: для дорослих час гри вже минув, нічого займатися дитячими пустощами. Тому й лишили­ся нерозкритими ЇЇ креативні сили, що розвивають механізми психіки.

Гра - система дій, в якій мета активності і всіх дій зосереджена в процесі її здійснення, на відміну від трудової діяльності, де мета завершується в кінцевому продукті, заради якого витрачається енер­гія, замислюються дії, відбувається переживання цих дій людиною. Сутність людської гри точно визначив Ф. Шіллер: «Людина грає ли­ше тоді, коли вона в повному значенні слова людина, і вона люди­ною буває лише тоді, коли грає».

Якщо навчання побудоване за схемою трудової діяльності, то тут найважливіше - кінцевий продукт - оцінка, якщо ж воно вибудо­вується в формі гри, то основне - суб'єктивне задоволення від са­мого процесу гри. А що буде наслідком так створеного навчального процесу? Зрозуміло, розвиток механізму таланту на матеріалі нав­чальних предметів.

Чому ми поставили на перше місце в системі праці гру? Тому що йдеться про першу активність дитини, про активність надзвичайно привабливу. А раз так, то гра повинна залишатися головною пружи­ною активності учнів. Потім, коли вони стануть дорослими, на пер­ше місце вийде праця, але, якщо ми бажаємо, щоб ця праця не була тяжкою і примусовою, вона обов'язково повинна органічно включа­ти в себе гру - і неодмінно - пізнавальний момент - учіння.

Таким чином побудована праця ніколи не набридне, кожен день її будеш чекати з радістю, працюватимеш із насолодою, натхненно. Зрозуміло і те, що в понятті гри ми розуміємо не лише розважальний момент, а й форму дій.


Тільки форму. А серцевина дій — завжди, у будь-якому віці — це уміння. Пізнавальна спрямованість учіння природна, і тому гра пе­ретворюється на творчий процес.

Гра, крім виховних і пізнавальних функцій, має неоціненне зна­чення як засіб:

1) відновлення потенціалу енергії після напруженої діяльності;

2) катарсисного, очисного впливу на душу, що приводить до на­
лежної пропорції сил механізмів почуттів, мислення та уяви людини;

3) набуття енергії, підготовки до робочого дня, щоб наступні дії
і діяльність набували більшої продуктивності.

Креативні властивості гри.Якщо творчість відсутня, то це вже не гра, а лише захоплення новизною того, з чим зустрілася дитина. Так от, не впадайте в розпач, коли дитина швидко втратила інтерес до чергової новенької іграшки. А якщо враховувати, що дитяча жадіб­ність до предметів з якісно новою насиченою енергією, інформаці­єю набагато потужніша від нашої (новизна інформації, що йде від гри, і породжує позитивні почуття — пальне для продовження дій), то треба лише дивуватися, що дитина взагалі погоджується брати з наших рук деякі тиражовані промисловістю іграшки.

Можливо, дитина це робить просто із співчуття, щоб не образи­ти нас. Дорослі іноді не розуміють, не можуть збагнути, чому малюк віддає перевагу уламкам речей і іграшок перед тиражованими виро­бами. Бо заводська іграшка, доки вона не зламана, придатна тільки для однієї, модельованої конструктором, ролі. А раз так, то і до мі­німуму зведена можливість створення — дійсно грати.

Іграшку незвичайну, зроблену за останньою модою і з надзвичай­ною вигадкою, помічає кожний дорослий, кожному вона подобаєть­ся відразу. А дитина деякий час погралася — і забула про іграшку. (До речі, і увагу дорослих вона б довго не затримала, але над нами панує перше враження, і іграшки для нас втратили свій первісний смисл.)

Проте малюк знайшов якийсь уламок або незрозумілого призна­чення деталь — і забавляється ним годинами, мало того, назавтра ін­терес до нього збільшується. Той самий процес ми спостерігаємо, коли батьки намагаються викинути на смітник стару зламану іграш­ку, що викликає в дитини рішучий протест — і іграшка повертаєть­ся нею на місце.

Чому це відбувається? Новенька іграшка суворо функціональна. Вона створена для певної гри, розрахована на певні дії. Тобто її вплив обмежений, він повністю вичерпується її функціональністю. Поки дитина пізнає іграшку, доти вона викликає в неї позитивні по­чуття. Але по закінченню засвоєння і утилізації новизни інформації та енергії зникає привід для позитивних почуттів. Це означає, що вже почали працювати негативні почуття — і іграшка забувається.


Починається пошук нових джерел енергії та інформації — гра про­довжується.

Відбувається зміна знака почуттів - позитивного на негативний. Нейтрального почуттєвого стану не існує, це лише межа переходу від одного стану до другого — від приємного до неприємного, який може викликати навіть страждання.

Потрапляючи в цей неприємний стан, людина каже собі: мені нудно, я нудьгую - і буде покірно нудитися, не усвідомлюючи, що марно витрачає енергію. А якщо це входить в систему, то починає безрадісно жити: день до вечора.

Малюкові розкіш перенапруження не дозволяє його природа (якщо дитина нудиться - вона хвора). Ледь почуття міняють знак, він відразу покине іграшку і миттєво забуде про неї. Або почне її розбирати на частини, або кидати. Або вигадуватиме їй нові ролі, щоб створювати в цьому процесі нове джерело позитивних почут­тів, бо уламок не має власного обличчя. А це вже означає, що в ньо­го незліченна кількість облич - стільки, скільки дитина може собі уявити.

Ось чому тиражована промисловістю, хоча і новенька іграшка -тісне прокрустове ложе; уламок теж помічений його печаткою, але це ложе вже в дитині - в потужності її уяви. Ось чому, граючись з уламком, дитина створює йому ролі і вигадує сценарії, в яких зна­ходить місце і йому і собі в ньому. Усе залежить від обсягів її уяви; вранці уламок був ненею, удень - собакою, увечері - паровиком. Уламок інформаційно і енергетичне невичерпний.

Енергетична та інформаційна невичерпність гри.Отож, гра — особ­ливий елемент нашої життєдіяльності: мета гри — у ній самій; в то­му, що людина змінює, переробляє або створює; в самому процесі активності почуттів, мислення та уяви разом з психомоторикою; за­кінчилася гра - мета вичерпана.

У чому ж полягає приваблююча людину сила гри? У гармонійно­му навантаженні енергією та інформацією почуттів, уяви, мислення. Хід гри важко передбачити, ситуації майже неможливо вирахувати наперед — і тому кожна нова подія в грі викликає подив. У грі ви­никає безліч задач, які треба розв'язувати миттю, бо вона не може зупинитися.

Гра - це завжди зустріч з невідомим, яке атакує людину з усіх бо­ків. У навчанні можна все прочитати в підручнику, запитати у вчи­теля. А в грі все треба робити самотужки. Тим більше, що в грі лю­дина за своїм бажанням іде назустріч невідомому, ускладнює задачі, робить усе складнішими. Бо розв'язана задача своїм наслідком наго­роджує людину величезним вдоволенням, платить йому радістю.

Якщо в навчанні людина боїться складних задач, лякається неві­домого, то в умовах гри людина те саме робить з великою насоло-


дою. Тому енергетичне піднесення, веселий настрій, захоплення з натхненням — обов'язкові компоненти гри.

Це все властиве не лише грі дітей, а й дорослих, які ще не розу­чилися грати і користуватися своєю уявою. У грі люди діють із за­хопленням, натхненно. Вони грають тому, що їх цікавлять неперед­бачені ситуації, водоспад задач, які на них навалюються одночасно.

Миттєвості, відведені на розв'язання задачі в грі, і стрімкість їх розв'язання відразу нагороджуються позитивними почуттями, прип­ливом додаткової енергії, яка підсилює наступні дії. Задоволення дає і додатковий зміст гри, скрашує процес досягнення мети і той пред­мет, який обігрується, перетворюється, вивчається через ігрові дії.

Гра — найбільш вільна діяльність людини: вона починається з власної ініціативи, цікава і тому завжди бажана. Навіть дорослі і мудрі люди не можуть грати примусово, ніби виконуючи якийсь обов'язок. І навіть тоді, коли вони повною мірою усвідомлюють ко­ристь від гри.

Вільна гра відрізняється від учіння і праці. Особливо тоді, коли вона штучно вилучена із інших видів активності: треба вчитися, щоб стати освіченим; треба працювати, щоб нормально забезпечу­вати життя.

Наукові дослідження свідчать, що діти, які не вміють гратися, не мають бажання брати участь у гуртовій грі, відстають від ровесників у розумовому і психомоторному розвитку.

Отже, звідси випливає уявлення про розвивальні потенції гри:

1) гра — перша діяльність дитини, те, що робиться вперше і са­
мостійно, за власною ініціативою;

2) у пам'яті залишаються способи мислення, почуттів, а також -
розвивається блискавичність роботи уяви в розмаїтті подій;

3) у процесі гри, чого немає в жодній іншій активності, спонтан­
но працюють усі три механізми душі, а в психомоторних іграх — усі
механізми психіки.

Гра існує і в житті дорослих. Перетворюючись у зовнішньому ви­гляді, вона продовжує виконувати свої функції, хоч і в завуальовано­му вигляді: а) продуктивної гри, яка діалектичне переходить у про­фесійну роботу і стає звичайною працею у сфері мистецтва; б) гри у формі стихійної сили азарту, який руйнує гармонію душі людини.

Природна гра і її зміст учить дитину культурі бажань і потреб, прагненню досягати мети; правила гри формують її моральність.

У процесі гри з найбільшою силою реалізується здатність до са­морегуляції. Тому виховна роль гри величезна ще й тому, що в грі закладена модель виконання людиною свого призначення - твори­ти нове, оригінальне, самобутнє. Коли діти в грі відтворюють дії і поведінку дорослих, то набувають, не навчаючись, моральних, есте­тичних і пізнавальних установок на все життя.


В отроцтві та юності гра вже сповнюється романтико-героїчним змістом і стає дійовим способом самовиховання. У наш час спосте­рігається різке зменшення питомої ваги продуктивних ігор в отро­ків та юнаків, що завдає їм великої шкоди. Соромлячись гратися, за­мінюють гру її ерзацами.

Гра - створення, учіння, праця.Зміст гри вчить дітей культурі ба­жань і потреб, культурі дій і прагненню доводити розпочату справу, виконувати мету. Правила гри - формують моральність, вдоскона­люють самооцінку моральності дій і вчинків, отже, ведуть до само­регуляції поведінки.

У процесі гри дитина навіть не усвідомлює інформаційного на­вантаження, яке припадає на її слабенькі плечі, іде з радістю йому назустріч, сповнена творчих почувань, постійно діє. У шкільному навчанні, на уроці ця установка переорієнтовується — від пошуку навантаження на захист від інформації. Чому так трапляється?

У навчальному процесі бракує гри... Немає подолання в миттє­вому досягненні мети! Якраз цю потребу і задовольняє гра. Вона дає додаткову енергію від досягнутої мети. Бо мета гри — в ній самій, в тому процесі, який її породжує і підтримує. Предмет гри завжди конкретний, у руках дитини. Вона ним маніпулює, уявляючи, вига­дує йому ролі і разом з ним їх виконує, перетворює предмет, пере­будовує його дійсно і уявно.

Продукт гри сприймається дотиком, відчутний, його можна по­мацати, почути, сприйняти нюхом. Бо в грі предмет, продукт і про­цес дій - єдина і неподільна на частини цілісність. Одночасно існу­юча цілісність, сповнена почуттями, думками і образами, які пере­творюються одні на одних через доцільні дії.

Так, у грі все створюється в уяві; потім перетворюється матері­ал речей; а те, що дитина робить, її навчає, дає знання безпосеред­ньо, — в цьому сумніву немає; вона набуває розумового і психомо­торного досвіду, залишаючись здебільшого практиком (дорослий уже інший — духовно-практична особа).

Гра — випробування на творчість.

Гра відкриває дитині (учневі і дорослому) зону найближчого розвитку: психічного і психомоторного. Крім того, гра вчить, як говорять шахісти, «рахувати варіанти», знаходити думкою шляхи до мети, розвивати здібності до дії. І все це відбувається в грі не на фоні тепличних умов, комфорту, а навпаки - у дійовому стані: а) хвилювання почуттів перед випробуваннями, діями; б) напру­ження душі, яке досягає меж її можливостей; в) володіння собою, яке вимагає точно, швидко і спритно діяти в екстремальних ситу­аціях гри.

Якщо дошкільнята, підкоряючись беззаперечно своєму почут­тю гармонії, будують своє життя за формулою: «гра — учіння — пра-


ця», то життя учня докорінним чином перебудовується. Елементи життєдіяльності «гра» і «праця» усуваються із навчального проце­су; але вони зовсім зникнути не можуть. Людина намагається са­мотужки вносити ці елементи в навчання; але ця ініціатива не за­охочується...

Навчальний процес — це процес довільної мобілізації сил і пос­лідовного спрямування на вивчення предметів.

Навчання змушує відмовитися від звичних інтересів і майже по­стійно користуватися:

1) організованим сприйманням і увагою при запам'ятовуванні
навчального матеріалу;

2) довільним і напруженим заглибленням думкою в найдрібніші
деталі своїх дій і вправ, оцінка яких покладається на вчителя;

3) вимогами постійного повернення від деталей до охоплення
думкою цілісних частин матеріалу, який треба точно запам'ятовува­
ти, щоб так само точно відтворювати — на оцінку.

Оскільки з кожним днем складність завдань і обсяг зумовле­ного матеріалу збільшуються, то людина рано або пізно стикаєть­ся з нездоланними труднощами: місткість пам'яті і чіткість від­творення заученого стають запобіжниками від «перегріву» інфор­мацією. А сакраментальне: «Треба», «Не лінуйся!» тощо призво­дять до того, що учень потрапляє в стан граничного психічного насичення.

Насичення викликає стан дискомфорту, який мало хто з дорос­лих помічає; перенапруження - втому; а остання набуває сили чин­ника, який призводить до втрати продуктивності навчання і — особ­ливо — радощів життя. Людина страждає.

Що це за психічний стан людини? Занепад душевний і тілесний, який охоплює всі сторони людини, нівелює індивідуальність. У ста­ні кризи людина не бездіяльна. Щоб якось уникнути внутрішнього дискомфорту, врівноважити порушену гармонію, старанно відшукує засоби компенсації. І знаходить.

Пристосовується! Пристосовується не до навчання, а до його умов, до вчителя, переписує домашні завдання, уловлює ледь чутні підкази товаришів тощо. Як це робить людина, ви добре знаєте. Але вона себе врівноважує, виробляючи дотепні прийоми взаємодії. Та з часом вона знесилюється. А проте будь-що намагається зберегти внутрішній комфорт.

Якщо домінує навчання, то людина вже на початку життя швид­ко і майстерно оволодіває і користується мистецтвом:

1) штучної уваги: дитина сидить і слухає вчителя, все робить так, як їй веліли, а сама перебуває в полоні уяви — десь там, поза уро­ком, і таким відльотом від дійсності захищає себе від перегріву ін­формацією;


 

2) розумової сонливості: сидить і совається, робить вигляд, що
все сприймає і розуміє, розмірковує, активно діє, а насправді — іс­
нує у своїх справах, які виконує на уроці;

3) спритно і безпомилково користується підказами, списує до­
машні і класні завдання, хитромудре; не червоніючи, бреше і може
ввести в оману навіть досвідченого вчителя тощо.

Задля чого учневі треба ця майстерність? Зрозуміло, щоб зберег­ти себе. Звідки йде до нього така ініціатива?

Завдання самозбереження надходить не від природи душі (душа завжди активна).

Ігри на програш.У цьому разі природна гра замінюється азартною грою:

1) ігри у піддавки, щоб вижити за будь-яких умов, поступаючись
гідністю, честю або достоїнством;

2) ігри, які завжди прирікають гравця на програш;

3) ігри без правил або ігри за чужими правилами.

В якій грі ми маємо шанс не програти? Приречені завжди ви­гравати?

Це ігри думками, почуттями, силою уяви, предметами та явища­ми, які ми бажаємо перетворювати на більш досконалі форми і з но­вими якостями. А конкретніше! Це - ігри для себе. Ігри себе з при­родою. Точніше: ігри з невідомим, де наша кожна ігрова дія - здо­бування якоїсь частки новизни. За цим принципом робляться і не­великі відкриття і величезні витвори, а вся творчість лише цим і жи­ве. А дітям і дорослим навіть гру намагаються перетворити на одно­манітну, важку роботу.

Метою азартної гри стає не сама гра, а виграш або випробуван­ня себе ризиком. Випадковість у грі і ставка на виграш - виграш за будь-яку ціну — створюють людину-гравця. Мета гри працює вже не на благо і красу людини, а навпаки - на творіння зла собі і най­ближчому оточенню. Азартна гра стає патологічною домінантою, формою порушення душі, станом хворої людини: але це - компе­тенція медицини.

Друга крайність - підміна гри спостереженням за чужою грою, створення болільника. Людина-болільник не має наміру грати, її ці­кавить спостереження за грою інших. Самоцінність гри зникає для нього.

А чим же він живе? Переживанням чужої гри, без практичної дії; він грає у мріях без їх матеріалізації. А такі ігри, як добре відомо, безплідні.

Чому ж людина перетворюється на болільника? Перша і найго­ловніша причина одна - людина, яка нехтує грою, має виснажену енергію і тому здатна лише:

1) грати в уяві і брати на себе ролі, які їй тільки заманеться;


 




2) спостерігати дійсні події і створювати фантастичні ситуації, не
ризикуючи нічим і не боячись програти, опинитися в екстремально­
му стані;

3) вдовольняти почуття ризику і небезпеки спогляданням, а не в
реальній ситуації єдиноборства.

Болільникам можна лише співчувати...

Причина цього стану — різке зменшення питомої ваги гри в от­років і юнаків, що завдає їм великої шкоди. Вони позбавляються головного:

а) можливості брати на себе доступні уяві ролі - і діяти влас­
норучно;

б) створювати фантастичні ситуації - і розвивати уяву;

в) уміння створювати діями образ і почуття, які вони формують
з нескінченним змістом і певним смислом.

А чи можна повернути людину до її природного стану - єдності гри, учіння та праці?

Шлях існує. Використання дитячого привілею — гри в дорослому ві­ці з гармонійним поєднанням її з учінням і працею — відразу повертає їм втрачені здібності. А саме:

1) граючи, розвивати швидкість, точність і пластичність ходів думки,
почуттів та уяви, рахувати варіанти, як говорять шахісти, ходів думки,
здійматися на гребінь хвилі почуттів і поринати в нескінченність уяви;

2) сприймати себе в уяві і виконувати практично бажану роль;

3) оцінювати миттєво ситуації, що швидко змінюються;

4) розвивати почуття ліктя в групових діях;

5) за власною ініціативою йти на самовідмову заради гармоній­
ності гри і всупереч егоїстичним потягам - йти на самозречення за­
ради гармонійності гри.

Ось чому гра дітей, дорослих і осіб похилого віку у складі праці і учіння повинна бути предметом особливого піклування. Якщо ж оп­тимально організувати навчальний процес у школі, то, порівняно з традиційним, він має докорінно перебудуватися і набути чітких рис творчості. Кожна дія (розумова і психомоторна) народжуватиметься від трьох складових: гри, учіння і праці.

Отже, дія-гра, дія-учіння, дія-праця, зливаючись у цілісність освітнього процесу, сприяють природному розвитку механізму творчості.

Єдність і розбіжність гри і праці.Настала черга порівняти проце­си цілездійснення в грі і праці людини. Це треба зробити, щоб по­бачити розбіжності і те загальне, що їх об'єднує з навчанням та ін­шими видами учіння. З'ясувати, як вони можуть, доповнюючи одна одну, підсилювати продуктивність розвитку таланту.

Мета гри — у ній самій. У тому, що людина в цей момент робить, створює, як діє. Закінчилася гра — мета зникає. А що залишається?


Бажання продовжувати фати. У чому ж така надзвичайна привабли­вість гри?

Приваблива сила гри в тому, що вона насичена: а) почуттями, б) потужною роботою уяви і в) активністю дійового мислення.

Вдало розв'язана задача у грі нагороджує радістю і задоволенням: тому і не існують ігри монотонного типу. А якщо ви берете участь у грі і вона не приносить задоволення і радості, то це не гра, а зви­чайнісінька важка робота або примусове навчання.

Гра - це розумова і психомоторна імпровізація дій. Дії тут створюються раптово, без попередньої підготовки. Ось чому в си­туації гри навичкою нічого не вдієш, бо неможливо наперед за­готувати повну і продуктивну систему не лише навичок, а й умінь і знань.

Гра завжди зустріч з невідомим, яке атакує людину з усіх боків, і його треба негайно перетворити на відоме. Усе не так, як у навчан­ні: там можна наперед все прочитати в підручнику і на уроці навіть підказувати вчителеві, що і як сказати далі. У грі людина з величез­ним бажанням, навмисне йде назустріч невідомому; а в навчанні відчуття невідомого людину іноді лякає - і вона інстинктивно від нього ухиляється, захищається, втрачаючи віру в свої сили. І та са­ма людина в грі діє навпаки - сміливо йде назустріч невідомому, з величезною радістю його долає.

Без задоволення і наснаги немає гри. А енергетичне піднесення, веселий настрій, захоплення з натхненням - обов'язкові умови і складові компоненти гри. Ці ознаки властиві будь-якій грі і неза­лежно від віку - будь то дитина або людина похилого віку.

Як ви вже розумієте, гра - найбільш вільна діяльність людини; вона починається з власної ініціативи, безпосередньо цікава, завжди бажана; навіть дорослі і мудрі люди не можуть грати примусово, внаслідок обов'язку, виконання чужого бажання. А навчання та пра­ця все-таки певною мірою — діяльність, в якій людина опиняється перед необхідністю виконувати роботу, змушена усвідомити — тре­ба вчитися, треба працювати, щоб нормально жити.

Гра в умінні і праці,3 працею тісно пов'язані інші види людської діяльності - гра та учіння. На жаль, сталося тзк, що вони не лише вивчаються науками окремо, а ще й розподілені з» періодами онто­генетичногорозвдтпеу людини.

Тому ітрадиційно вважається:

— гра — перша ш життєвому шляху людини діяльність — дитяти
привілей;

- учіння — особливий період у жтгі людонй, який нібито приз­начений для підготовки до життя (а шли ж тоді почйетмя справ­жнєжиття?);

— праця — привілей дорослої людини,


Це означає, що наука приписала дорослим жити у вируючих хви­лях праці, роботи, а всі інші види активності майже повністю усу­ваються зі складу життя дорослого населення.

Але якщо наша активність гармонійна, то вона забезпечує пов­ноцінний розвиток механізмів психіки, — це неподільна цілісність, з якої неможливо вилучити жодного компонента без того, щоб її не зруйнувати.

Поділ видів активності людини в онтогенезі: гра, учіння, праця і надання їм домінуючих властивостей (зрозуміло, вольовим тиском, штучно) призводить до спотворення потреб і разом з ними мотивів людини в навчанні і вихованні. Бо мотиви здатні, відповідно до за­конів розвитку, перетворюватися на усвідомлені задачі — створення системи знань про своє незнання.

Зустріч з незнанням вмикає і стимулює активність мислення, по­чуттів та уяви, примушує працювати психомоторику, що є необхід­ною умовою навчання заробляти і нагромаджувати собі енергію та розвивати здібності.

У цьому процесі діє беззастережний закон: у діяльності здібнос­ті зароджуються і в ній вони вдосконалюються, але коли закон по­рушується, — руйнується гармонія життя. Людина, залучена до од­нієї домінуючої активності, виробляє в собі певний профіль здібнос­тей, рис характеру, життєвих установок і тенденцій. Мотиви, пере­творюючись на відповідні їм задачі, гальмують розвиток психіки і свідомості дітей, отроків, дорослих.

Призвичаюючись до гри з раннього дитинства, людина на все життя стає гравцем, у неї зникає назавжди бажання вчитися, а пра­цює вона лише механічно, подібно Сізіфові - без пристрасті і задо­волення. Дитина, залучена з раннього дитинства лише до монотон­ної праці, втрачає уміння грати думками, образами, почуттями, а ра­зом з цим обмежується в здатності до навчання.

Дитина, залучена лише до одного учіння, у кращому разі, стане ерудитом — людиною, яка широко обізнана, начитана, як кажуть, архіваріусом фактів. Але вже в стародавні часи люди знали: багато-знання розуму не навчає!

Наявність позитивних намірів, які визначають будову активності людини, в остаточному підсумку не гарантують доцільних результатів.

Де ж вихід з такого становища? Переглянути традиційні погляди на активність людини - і особливо дітей - і повернутися до розу­міння її як органічної цілісності, де всі види дій сплетені в один єди­ний клубок. Не треба забувати: кожній складовій активності необ­хідно надати обов'язкових умов для продуктивного її розвитку. І для цього небагато треба:

1) підтримувати сталість потреб дитини, підлітка, юнака або до­рослого з урахуванням креативних сил дій гри, учіння та праці, що


є майже єдиними засобами, здатними розбудити в людині і вихова­ти творчі можливості;

2) усвідомити, що учіння — важка і малоприємна робота, але во­
на може стати найцікавішим процесом життя, коли поєднуватиме в
собі фу духовних і психомоторних сил;

3) зрозуміти істину, що ціле, цілісність активності — це пропор­
ційний сплав, з усіх видів дій гри, учіння та праці, видимо існує і
оптимальне їх поєднання, яке гарантує найбільш повне самовизна­
чення людини.

Узагалі ж число можливих сполук дій гри, учіння та праці в жит­тєдіяльності людини, які дають змогу розкрити в людині творчі мож­ливості, — величезне. Чому? Бо кожна складова активності, забезпе­чуючи позитивні продукти розвитку людини, може існувати в пев­ному діапазоні, і тоді вони компенсують недоліки одна одної.

Але як тільки одна із складових діяльності вийде за межі до­пустимого існування активності, її цілісність руйнується; мотиви і задачі, що породжуються ними, стають неадекватними обстави­нам - і втрачають цінність, бажання вчитися в учневі зникають. Разом з цим він втрачає останні джерела, з яких може поповню­вати свою енергію і інформацію, щоб жити з задоволенням і ма­ти наснагу.

Різноманітність активності людини можна звести до декількох за­гальних формул її життя:

1) гра, 6) учіння-гра, 11) гра-праця-учіння,

2) учіння, 7) учіння-праця, 12) учіння-гра-праця,

3) праця, 8) праця-учіння, 13) учіння-праця-гра,

4) гра-учіння, 9) праця-гра, 14) праця-гра-учіння,

5) гра-праця, 10) гра-учіння-праця, 15) праця-учіння-гра.

Наведена схема формул життя дає певне уявлення про можливос­ті, започатковані в сутності людських діяльностей, про можливий зміст потреб і мотивів людини, умотивовуючи саморозвиток талан­ту. Не важко уявити собі, якою формулою життя повинні користу­ватися різні вікові групи людей.

Гра-учіння-праця і гра-праця-учіння — формули виховання і роз­витку дошкільників.

Учіння-гра-праця і учіння-праця-гра — формули навчання і ви­ховання в середній та вищій школі.

Праця-гра-учіння і праця-учіння-гра — формули життєдіяльнос­ті дорослих.

У цих формулах містяться умови для розвитку уміння правильно жити і зберігати творчий потенціал у будь-якому віці.

Синтез гри, учіння і праці в єдину цілісність не лише набуває ак­туальності в освітній системі, а й вимагає певних перебудов у свідо­мості кожної людини незалежно від віку.


 




Тепер розглянемо, в чому полягає сутність єдності і розбіжнос­тей функцій гри, уміння та праці.

Без перебільшення можна сказати, що процеси учіння ближчі, ніж інші елементи активності, до праці. Учіння і праця спрямовані на виробництво певного бажаного продукту, який існує спочатку у формі образу уяви. У процесі праці бажаний продукт може бути го­товим у найближчий час.

Продукт навчання (щоправда, він не усвідомлюється конкрет­но: закінчити школу, здобути освіту, захистити дисертацію тощо) виробляється в процесі, який триває багато років.Та й сам процес вироблення продукту мало відчутний сам по собі, людина це від­чуває лише у вигляді оцінок, які не завжди забарвлені позитив­ними почуттями. Тому людина часто втрачає справжні мотиви навчання.

Процеси мотивації учіння та праці не збігаються: вони вимага­ють від людини вольового напруження, прояву граничних духовних і психомоторних сил.

Отже, людина вважає свою мету нескінченно далекою і тому жи­ве день до вечора, тижнями, чвертями, канікулами. Поряд з учнем живуть приречені на працю дорослі, які з головою поринули в єди­ний процес виробництва: працюють і щодня стверджують себе її наслідками, кількістю виконаної роботи.

Заради праці, заробітку дорослі обмежують себе у всьому, пере­живають втому, надриваючи сили, — і з нетерпінням чекають вихід­ного дня, відпустки.