Перцептивна сфера

Активність сприймання людини виявляється тут у тому, що вона будь-який зв'язок (з предметом сприймання і його властивостями) завжди спрямовує в площину «для себе». Відтак активність виходить назовні і спрямовується на предмет, перетворюючи його в джерело додаткових сил і енергії для роботи механізму розуму.

Тому активність виступає і як відношення нерівноправних сто­рін, де ініціатором стає діюча людина, яка здійснює перетворення, необхідні «для себе». Тому відчуття і сприймання людиною власних рухів вибіркове: їй треба з безлічі властивостей вибрати одну, з без­лічі предметів виділити той, на який вона має діяти.

Найяскравіший приклад - роздивляння подвійних фігур: профіль і ваза. За допомогою малюнка цей механізм демонструється з неза-


перечною переконливістю: вдивіться в малюнок, і ви не зможете по­бачити водночас і профілі і вазу.

Об'єктивно вони окреслені однією і тією самою хвилястою ліні­єю, існують і мають предметний сенс, але ви, внаслідок вибірковос­ті сприймання, схоплюєте поглядом по черзі або вазу, або іншу фі­гуру — звернені один до одного профілі осіб, та не можете побачи­ти їх в одномоментному охопленні зором.

Аналогічна картина розгортається і при сприйманні рухів влас­них і рухів поза вами, але вона набагато складніша, оскільки в них існує величезна кількість властивостей, які дають у сукупності без­ліч можливих образів, створюваних рухами.

При сприйманні рухів сенсорна м'язова система функціонує по­дібно фільтру інформації і енергії. Інформація відбирається залеж­но від установки і завдань, що розв'язуються людиною.

У сприйманні відображаються рухи в усій повноті їхніх власти­востей. І для того щоб виявити в русі необхідну властивість, слід сприймання поділити на сенсорну фігуру і сенсорне тло.

Сенсорна фігура - необхідний для усвідомлення зміст, а сенсор­не тло — все те, що не входить до змісту відображеного. Щоб витяг­ти із сприйнятого потрібну фігуру, людина має знати її розпізна­вальні ознаки, її цінність, а оскільки вони не завжди відомі, то при цьому вона робить для себе відкриття властивості в матеріалі.

Формування сенсорної фігури рухів украй важливе в процесі зас­воєння дій тому, що вона складається при усвідомленні логічної схе­ми рухів. І чим точніше вона відповідає природній логіці рухів, тим більшою мірою керовані рухи, дії та вчинки людини.

Щоб перебороти стихійність у засвоєнні дії, треба користуватися :акими засобами формування сенсорної фігури:

перший - смисловий, заснований на мотиві-образі із заздале­гідь означеними в ньому розпізнавальними ознаками сенсорної фі­гури рухів;

другий - сенсорний, що є продуктом минулого досвіду, на осно­ві якого виник відповідний еталон, що треба підказати, щоб повні­ше усвідомити дію;

третій — естетичний, завдяки якому сенсорна фігура відшукуєть­ся на основі естетичних почуттів, чуттєвої ймовірності, гармонії ру­хів, цілісності, пропорційності, симетрії тощо, естетичних власти­востей рухів.

Ще одне уявлення про відбір інформації для створення сенсор­ної фігури рухів міститься в понятті про орієнтовний рефлекс. Цей механізм будується на неузгодженості сприйнятого предмета і ета­лона освоєної сенсорної фігури. Помічена розбіжність гальмує дум­ку людини і ставить перед нею запитання: «що це?», тобто вона ус­відомлює завдання, яке необхідно розв'язати.


Осмислення величини розбіжності дає інформацію для здійснен­ня корекції або рухів, або сенсорної фігури дії, якщо остання йому неадекватна. Оцінка величини і напряму (в бік прогресу або, навпа­ки, регресу) визначається чутливістю сенсорної системи; чим вища чутливість, тим менші величини розбіжності помічаються, тим точ­ніші регуляції рухів.

Чутливість сенсорної системи залежить і від ставлення людини до завдання, що вирішується, його сенсу і установки, що передува­ла руховій дії. Знижують чутливість утома і стомлення, певний рі­вень сенсорно-перцептивної активності людини.

Особливу роль у сенсорно-перцептивній активності відіграє ус­тановка.

Установка виникає завжди, коли співвідносяться потреба люди­ни з умовами дії і можливістю її задоволення, коли необхідно ство­рити стан, адекватний реальним умовам діяльності. Установка — стан готовності, випереджаючий первинне розв'язання завдання. Упевненість в успіхові забезпечується тривалістю, послідовністю його рішення і виступає як механізм стабілізації, що сприяє збере­женню спрямування людини у непередбачуваних і змінних ситуа­ціях діяльності.

Рішення завдання в установці не тільки створює певний рівень активності людині, а - особливо важливо - звільняє людину від прийняття рішення про початок дії і дає змогу контролювати її при освоєнні ситуацій дії, при виконанні завчених рухів і дій.

Однак у механізмах установки є й негативні моменти: передусім установка - чинник, що зумовлює інертність і задубілість дій, якщо вони виконуються в нових і незвичайних умовах; установочні перед­бачення тут немовби прораховуються, і дії дезорганізуються, наш­товхуючись на непередбачені перешкоди.

В установці психічне відображення, що випереджає процес рі­шення рухового завдання, знаходить своє завершення — стан готов­ності до дії. І не тільки в ньому: установка - це і спроможність до регулювання динаміки заучування дії, і здатність до точності її ві­дображення.

А оскільки установка може існувати в усвідомлюваній і неусві-домлюваній формі, то адекватні їй потреби, потяги, інтереси, намі­ри, бажання тощо — усе ге, що формує установки, так або інакше знаходить свій вияв у характері дії.

Ось чому зовнішнє середовище, ситуації дії, різні стимули та ін­ші впливи не є пусковими сигналами початку дії, а тільки чинника­ми, які активізують механізми установки, що цілком природно від­бивається на продуктивності дії, але не на її організації і конструк­ції, розв'язанні завдань. Адже установка забезпечує готовність діяти так, а не інакше — суворо певним способом.


У стані готовності підвищується чутливість сенсорних систем, мобілізується енергетичне забезпечення і попередня настроєність їх на наступну дію. Це веде до сенсибілізації системи регуляції рухів, що і виявляється в зменшенні проміжку часу між прийняттям рі­шення і його виконанням.

Залежно від того, яка інформація домінує у формуванні установ­ки, розрізняють сенсорні, перцептивні і смислові установки.

Сенсорні установки, як правило, мало усвідомлюються і форму­ються на матеріалі субсенсорного відображення станів власного ті­ла, умов дії і регулюють широке коло чорнової роботи м'язової сис­теми в рухах.

Установки перцептивні здійснюють відбір інформації з відобра­ження, необхідної для побудови образу рухів, адекватного як завдан­ню дії, так і умовам його виконання.

Смислові установки без безпосереднього сприймання предмета, в уявній ситуації — створюються людиною на основі осмислювання змісту понять — схем, що формують уявлення про наступну дію, ви­робничу логіку дії, яку треба матеріалізувати рухами або вчинками.

Перцептивна сфера - освоєне, досвід, є підставою для формуван­ня більш високого рівня ставлення до цілісних предметів. Форму­ється і нова форма мислення — мислення образами. Але ці образи ще не конкретні, вони завжди пов'язані з дією, супроводжують її і злиті з самим рухом.

При виконанні дії її сприймання можна розглядати як послі­довний прийом інформації, свого роду процес розгортання рухів від однієї фази до другої, що змінить її в часі. У сприймання вхо­дить просторове положення елементів рухів, відношення їх між собою і відношення частин до цілісності. Окрім послідовного роз­гортання рухів у часі, людина водночас має можливість охоплюва­ти сприйманням і миттєві пози, в яких послідовно перебуває тіло і його ланки в просторі, ніби роблячи мультиплікаційні знімки з цілісної дії.

Психомоторна дія, як сукупність послідовних мислительних опера­цій, процесів контролю і виконання наміру, є мінімальною цілісністю в розвитку, основним її ядром, генетичною вихідною клітинкою, з якої виростає вся система навчальної діяльності людини.

У дії є все, що з часом у процесі розвитку розвиватиметься до досконалих форм і визначить те, як людина зможе реалізувати свої можливості, яких результатів вона здатна досягти.

Паралельно з м'язовим сприйманням здійснюється сприймання рухів всіма іншими органами чуттів. У результаті комплексного сприймання в людини утворюється система відображень, кожне з яких може певною мірою брати на себе регуляцію рухів або втруча­тися в хід їхнього регулювання. Однак окремі відображення можуть


і шкодити, затушовувати показання м язового почуття — діяти напе­рекір поточному руху, збивати його з правильних траєкторій і дезо­рієнтувати регуляцію.

Відомо, що включення зорового контролю після того, як рухи ав­томатизувалися, призводить до порушення їхньої координації.

У новачка, наприклад, трудові рухи дисгармонійні, і йому потріб­но пройти шлях до їхньої гармонії. Спочатку рухи чинять йому опір і поводяться як явище, непідвладне його волі і його бажанням. Але перш ніж ця непідвладність усвідомиться як дія всупереч закономір­ностям рухів, дисгармонія суб'єктивно переживається як неслухня­ність тіла, рухів, предмета тощо. Тоді рухи перестають коритися і ви­конують завдання інакше, ніж це входило в намір людини.

Переживання, що виникають у процесі дії, нагадують зіткнення з «чужою волею», а дія виступає як процес, що розгортається в нап­рямі виконання «чужої мети», всупереч ініціативі початку, що вихо­дить від діючої людини. Вибір стає вільним і самодіяльним, коли людина оволоділа своїм хистом, освоїла управління властивостями дій і не тільки ними, а й властивостями і якостями предмета дії, зро­била їхньою міркою мету і дістала можливість діяти за цією міркою.

Зоровий і звуковий образи (якщо вони правильні) — своєрідні лідери, що беруть на себе регуляцію дій і вчинків, і їх можна успіш­но уточнювати, збагачувати додатковою інформацією, яка їх упо­рядковує.

Руховий образ, як і всі інші образи, має такі властивості (і підко­ряється їхнім законам): цілісності, константності, структурності, предметності і апперцепції. У процесі діяльності він виконує наступ­ні функції:

а) дає змогу виділити цілісну предметність з навколишнього тла,
відбиваючи за законами подібності їхню форму, структуру і влас­
тивості;

б) відображає окремі відношення, властиві дії, і основні проти­
річчя, що пов'язані з рухами в процесі досягнення мети;

в) виступає як модель дії, з якою мислення може здійснювати
операції, необхідні для досягнення адекватності з рухами;

г) є основою для формування складних уявлень про дії, які на
вершині свого розвитку досягають таких масштабів, що людина
здатна охопити світ у цілому і знайти своє місце та роль у ньому,
тобто піднятися до науково-філософського світогляду;

д) включає в себе і негативні явища — перцептивні викривлення
і доповнення, ілюзії, що справляють дезорганізуючий вплив на всі
інші форми мислення, на спосіб дії і образ життя.

Перцептивні доповнення і викривлення, які вносить людина в образ, стають особливо помітними, реально відчутними в процесі виконання дії. З одного боку, завдяки константності сприймання


людина здатна зберігати постійність змісту образу, а з другого — за­лежно від міри втоми образ змінюється, в ньому одні елементи зни­кають, а інші виникають: відбувається водночас і викривлення, і до­повнення, а людина просто не зважає на ці зміни.

Раз запам'ятована і осмислена структура дії тривалий час визна­чає зміст сприймання; структура константна, зумовлена рухом, що запам'ятався і став домінуючим. Але варто тільки змінити смисло­вий образ дій, інакше сформулювати завдання і відразу буде перебу­дована її регуляція та іншою стане результативність дії.

Отже, зміст образу має враховувати і зміни, що можуть відбути­ся з часом або із зростанням майстерності в роботі.

Чи можна навчити цілісності сприймання, виробити почуття ці­лісності в кожного?

Виявляється, не тільки можна, а й необхідно. Адже почуття ці­лісності сприймання формуються слідом за сенсомоторним інте­лектом: починаючи з двох років, діти живуть і діють за законами цілісності.