Сфера почуттів

Як структурний рівень ставлення до світу, сфера почуттів за природою відображення протилежна мисленню: почуття і мислен­ня перебувають на різних полюсах дії, заперечують одно одне і в той же час переходять одно в одне. Вони різняться за функціями; розуміння — результат діяльності, ЇЇ продукт, а мислення — осно­ва, що веде і прокладає шлях у майбутнє, це те, що випереджає ві­дображення.

Якісно змінюється при такому відношенні і саме мислення. Во­но вже починає користуватися не тільки чуттєвими образами, а й сенсом — змістом категорій і понять. Людина стає здатною відок­ремлювати результати образного і символічного мислення в мину­лому від мислення дієвого і самостійно осягає логіку засобу дії, мис­лить дією поза її практичним виконанням.

Розуміння — розумовий процес, спрямований на розкриття істот­них рис, зв'язків і властивостей, наявних у процесі навчання і роз­витку. Особливістю розуміння є те, що для продуктивної роботи тре­ба мати не тільки досить добре засвоєні знання, навики і вміння -великий досвід рухової активності, а й усвідомлювати їхню сутність, яку вони в собі містять.

Саме на основі практичного досвіду виникає можливість осмис­лення того, що не було раніше предметом засвоєння. Це стосується не тільки розвитку в цілому, а й явищ, що оточують людину: наприк­лад, засвоєння нею культури, науки, мистецтва, літератури та ін. — всього того, що стане в майбутньому досвідом і культурою людини.


У своєму віковому розвитку від 7 — 8 до 11 — 12 років діти підні­маються до стадії конкретних операцій — розумових дій, ще не відок­ремлених від дії, злитих з нею воєдино, але таких, що справляють на неї регулюючий вплив.

Наступна стадія (за Ж. П'яже, 1969) характеризується тим, що з'являються нові форми мислення - формальні операції. Підлітки самі висувають положення і виводять з них логічні слідства - мис­лять логікою дії.

Наступний віковий період — від 11 — 12 до 14 — 15 років — це пе­ріод включення в систематичні заняття, пов'язані з вростанням у культуру — ноосферу людства — і організовані вчителем у педагогіч­ній роботі.

Якщо розглянемо те, що вносить процес розумового розвитку в діяльність, то з'ясуємо, що згідно з теорією Ж. П'яже, першими включаються в регуляцію дії практичні поняття, мислення дією; да­лі йдуть інтуїтивне мислення, поняття, уявлення; після цього утво­рюється конкретне логіко-математичне мислення, конкретні мис-леннєві поняття; завершує розумовий розвиток абстрактне логіко-математичне мислення, абстрактні поняття.

Спочатку всі ці форми мислення включені безпосередньо в прак­тичну дію, а далі відокремлюються від неї — утворюються поняття, здатні замінити практичні дії. Ці поняття дають змогу відволікатися від реальної дії і здійснювати над її образами необхідні операції. Са­ме ці операції і дають можливість виділити в дії її істотні сторони, утворити поняття і після цього, уточнюючи дію, вдосконалювати процес регуляції рухів.

На шляху до повного засвоєння своїх рухів людина переживає ряд проміжних етапів розуміння. Перше осягнення безпосередньо пов'язане з розумінням самого руху: його результат — образ рухів, який, природно, відразу не може бути повним. Друге осягнення і ро­зуміння стосується утворення понять про дію - процес розв'язання завдань. Адже всі поняття, тим паче наукові, функціонують як безо­собове утворення, і в той же час — спосіб їхнього розуміння — інди­відуальний. У процесі навчання, спільної роботи і спілкування до­сягається спільність у розумінні цих понять.

Розкриваючи сенс понять, часто вдаються до пояснювального прийому: вказують відповідну аналогію, приклад. Інша справа, ко­ли йдеться про наукове утворення — поняття або категорії науки.

Розуміти категорію — значить добре володіти знанням і вміти творчо працювати, тобто використовувати категорію як знаряддя своєї діяльності, користуватися досвідом інших людей, осягати їх­ню культуру. Це показує, що сам термін «розуміти» містить у собі можливість відповіді на запитання «чому?». І давати повну на ньо­го відповідь. У віці «чомучки» діти засвоюють величезну кількість


знань і розвиваються набагато швидшими темпами, ніж будь-коли в своєму житті.

Людина в діяльності має справу з рухом, з образами рухів і дій. У ході розвитку вона має піднятися до особливого, зрозуміти те загаль­не, що об'єднується поняттям або категорією науки в її діяльності, а в подальшому — до загального, до світогляду, що є позитивним підсумком, правильним висновком з історії пізнання світу як мате­ріального, так і духовного.

Отже, сфера почуттів - це образ і сенс діяльності людини і її конкретних сторін — розвитку і творчості.

В своєму розвитку людина може будувати власну діяльність, грунтуючись на трьох відносно самостійних типах знань:

1) на буденному знанні, в якому немає чіткого розмежування іс­
тинних і неправдивих положень, усвідомлення істотних, необхідних
для прогнозу майбутніх процесів, які складають діяльність і розгор­
таються в розвитку; розвиток в цьому випадку будується на знаннях
про окремі властивості психічних процесів, взятих поза цілісною ді­
яльністю, її законів;

2) на науковому знанні, коли в основу мислення в дії покладені
закони цієї самої діяльності;

3) на філософському знанні, що дає змогу людині осмислити
своє ставлення до світу, в якому вона живе, крізь призму власної
діяльності.

Якщо людина, і, зокрема, вчитель керуються в розвитку першим типом знань, то вони діють за формулою: «Навчай так, як навчають і виховують інші». Використання другого типу знань передбачає фор­мулу: «Роби все так, як написано в книгах». І тільки третій тип знан­ня — філософське знання — створює правильні передумови для то­го, щоб зрозуміти і осмислити сили, що рухають творчість і розви­ток психіки людини.

Сфера розуму і розсудку

Розум і розсудок — два рівні активності і переробки людиною ві­дображеного змісту рухової дії в процесі її засвоєння.

Функції розсудку виявляються в тому, що він як відображений зміст — незв'язний і розрізнений потік відчуттів, більш-менш зв'яза­на цілісність сприймання та іншого чуттєвого матеріалу — упоряд­ковує, групує, класифікує, розносить за рубриками і завдяки цьому вносить ясність у те, з чим діє людина. Вона виявляє схожості і від­мінності властивостей, що відображаються від предметів, виділяє ви­падкові і необхідні зв'язки між ними, відкидає ілюзії і омани, що привносяться самою людиною, або які виникають внаслідок неадек­ватного відображення предмета.


Оскільки розсудок працює, так би мовити, всередині цілісного відображення, його функції обмежені наявним матеріалом відобра­ження: він переробляє те, що дістає від органів чуттів і що зберіга­ється в пам'яті.

Розсудок позбавлений гнучкості, оскільки він працює за певни­ми суворими правилами, які й надають йому характер закляклості і категоричності.

У тому випадку, коли діяльність обмежується операціями розсуд­ку, вона набуває абстрактно-логічного характеру — односторонність визначення, розчленування на частини відображення, фіксація про­тилежностей, які уявляються відірваними від цілісності дії. Це сто­сується не тільки переробки чуттєвого матеріалу, а й системи по­нять, що є узагальненим відображенням чутливості.

Розсудкове мислення створює логічні схеми дії, створює стало і надовго, якщо не назавжди, тому воно і визначає особливу власти­вість сприймання - його константність, засоби уяви і характер об­разу рухів, стереотипи поведінки в цілому.

Розум, навпаки, - конструктивна активність, оскільки за його допомогою людина здатна виходити за межі цілісності, наявної дії або системи знань, що її відображає. Виходячи за межі досвіду і «мі­рил» розсудку, розум людини здатний зрозуміти найголовніше в ре­чах, осягнути їх такими, якими вони існують в дійсності, незалеж­но від нас.

Розум і розсудок здійснюють свої функції на основі практичного ставлення людини до світу, до діяльності. Вони формуються як од­на з найважливіших функцій психічного відображення - спромож­ність «виходити» назовні, сприймати і усвідомлювати предмети і явища, розташовані поза нами.

Сприймання і мислення немовби розлиті по предметах, які сприймаються, обмацуються думкою, і ми усвідомлюємо не їхній ко­піюючий характер, а саму предметність, предмет або явище, — що поділяються простором і часом і сприймаються як такі, що є «не-Я».

Зовсім інша справа, коли людина приступає до засвоєння змісту поняття, починає пізнавальний процес не з практики, а з живого споглядання, щоб після цього перейти до абстрактного мислення. Людина має передбачати майбутнє, споглядати те, що неможливо відобразити органами чуттів, переживати це у вигляді відчуття і сприйняти як цілісність, їй передбачливо треба проникнути в те, що пізнається, сприймати предмет не з боку того, як він відображаєть­ся чуттєво, а так сприймати, щоб дивитися на його властивості крізь призму категорій, що відобразили у своєму змісті творчі сторони дії. Усе це вимагає іншого «зору» і «слуху».

Сприймання предметів, процесів і явищ, які не мають впливу, або оминаючи органи чуттів, без безпосередньої взаємодії — є споглядан-


ням.За допомогою споглядання створюється в уяві рух у його якіс­них, кількісних, просторових, часових та інших категоріях.

У цих категоріях відображено логічний вигляд предметів, з пев­ними абрисами, формами. Без цієї здатності до споглядання не можна сприймати, розуміти і проектувати не тільки предмети і яви­ща, а й свій спосіб життя.

Продуктом засвоєння поняття науки стає система думок, звіль­нена від буденного, випадкового і другорядного знання. Зафіксо­вана в понятті система думок, відбивши в своєму змісті окремо взяті істотні властивості, стає керівним початком, кладеться в ос­нову діяльності.

Понятійна думка обов'язково несе особливий образ - образ то­го, що ще має бути побудоване, створене і втілене через рухи і дії. Але думка і образ, створений на її основі, самі по собі нічого не зна­чать. Думка залишається думкою до того часу, поки вона не реалі-зуєтьея в матеріалі перетвореного предмета, а разом з її реалізацією відбувається і процес творчості, творіння нового.

Поняття виступають перед людиною в певних системах, в безлі­чі систем, створюючи цілісну картину діяльності. До того кожне з понять включає в себе сукупність конкретних категорій, в яких ві­дображаються ознаки, властивості і відношення в системах взаємин з довкіллям. Завдяки цьому створюється власна мова і теорії, і практичної дії.

Зрозуміло, не всі властивості і ознаки предметів і навколишньо­го середовища ще добре і повно вивчені і представлені в мові. З ці­єї причини людині потрібно користуватися своєю мовою, своїми поняттями. Це значною мірою стримує прогрес у навчанні і розвит­ку людини; обмежує можливості створення нових ідей і втілення їх у діяльність.

Ще більших труднощів зазнають практичні працівники щодо ро­зуміння тенденцій, можливості зародження нового, що, як правило, створюється в результаті теоретичної діяльності, проектується і ли­ше з часом впроваджується в життя.