Несвідоме і потенції психічного відображення

Несвідоме — психічне відображення, не відтворене в свідомості, і людина з ним не має до певного часу відношень. Та хоч воно не виступає як предмет або явище, яке усвідомиться, але для свідомос­ті існує потенційно.

Якщо те, що усвідомилося — свідоме — зливається з переживан­нями людини, з її ставленням до світу, то над несвідомим вона майже не може здійснювати контроль і вільно користуватися ним у дійсності, не може його оцінювати як потенційну продуктивну людську силу.

У той же час несвідоме не можна назвати інертним, закостені­лим, раз і назавжди застиглим, бездіяльним. Його активність так або інакше проявляється в діяльності, закарбовується в безпосередньо­му емоційному відчутті предметів і явищ при уподібненні себе іншій людині, наслідуванні і співпричетності до спілкування людей.

Увесь зміст відображеного активний і виявляється не через по­середництво логічного аналізу конкретної ситуації або особливос­тей спілкування, а навпаки — безпосередньо в діяльності. Причому тут несвідоме існує в такій формі, коли минуле, нинішнє і майбут­нє об'єднані в єдину цілісність, а останнє за певних умов виявля­ється реально — у вигляді прагнень, спрямованих на майбутнє, по­чуттів, що випереджають події, вчинки, причин, які не усвідомлю­ються людиною.

Таїна несвідомого привертала увагу філософів, психологів, соці­ологів та інших учених, ще починаючи з глибокої давнини.

Наприклад, загальна ідея про несвідоме, що випливає з вчення Платона про пізнання-спомин, залишалася панівною до нового ча­су. Декарт, який ототожнив свідоме і психічне, дав поштовх мірку­ванню про те, що за межами свідомості (в підсвідомості) може ма­ти місце тільки фізіологічна, а не психічна активність.


Лейбніц уперше сформулював наукову концепцію несвідомого: во­но — нижча форма душевної діяльності, яке лежить нижче порога сві­домості і усвідомлюваних уявлень, що підносяться, подібно островам в океані темних сприйнятгів, над якими височить сфера свідомості.

Кант у проблемі несвідомого бачив механізм інтуїції і пов'язував її вирішення з питанням про чуттєве пізнання: несвідоме апріорне, незалежне від досвіду, тобто є наслідком досвідного синтезу знань. Вивчення динамічної характеристики несвідомого дало змогу Гер-барту дійти висновку: несумісні ідеї вступають у конфлікт, причому більш слабкі витісняються із свідомості, але продовжують, не втра­чаючи своїх динамічних властивостей, справляти на нього вплив.

Більш повно властивості несвідомого виявилися в психопатоло­гії, коли з метою терапії було отримано можливість застосування специфічних засобів впливу на людину, і в першу чергу — гіпнозу. Шарко виявив відмінну від свідомої психічну діяльність патогенно­го характеру, неусвідомлюваного хворим. Жане тлумачив підсвідоме як явище, пов'язане з ослабленням свідомого управління поведін­кою і неузгодженістю зв'язку психічних процесів.

Фрейд у несвідомому встановив, що воно виявляє свої функції у ви­тісненні інфантильних і заборонених переживань, що зберігають свій енергетичний потенціал і виявляються у вигляді психічних порушень.

У цілому теорія несвідомого, створена Фрейдом, має характер бі­ологічної детермінації змісту психічного життя, дії природжених ін­стинктивних потягів. А визнання автором вирішальної ролі несвідо­мого в детермінації поведінки людини, в її асоціальній природі дає йому підстави для висновку, що існує вічний антагонізм між осо­бистістю і її соціальним оточенням.

Теорія неофрейдизму теж не змогла подолати ці омани: розірвання соціальних і природних чинників в детермінації поведінки людини для неї залишалося незмінним, хоча це суперечить дійсності, об'єктивним законам життя і діяльності людини в суспільстві, її суспільним взає­минам, через які вона тільки і може розкрити свої творчі сили.

Роль і функції несвідомого в поведінці і діяльності успішно вив­чені з використанням діяльнісного підходу і теорії установки, роз­робленої Д.Н. Узнадзе.

Розвиток уявлень про природу несвідомого, специфіку його про­явів, про механізми і закономірності регуляції життєдіяльності став умовою створення цілісної картини психічного життя особистості. Це дало змогу виділити, принаймні, такі групи проявів несвідомого:

—неусвідомлювані збудники діяльності (смислові установки і не-
усвідомлені мотиви), що визначають її, виходячи з сенсу бажаного
майбутнього;

—неусвідомлювані регулятори і засоби здійснення рухів, дій, ді­
яльності, до яких належать моторні установки і стереотипи автомати-


зованої дії, що зумовлюються образами, неусвідомленим передбачен­ням подій, обумовлених минулим досвідом в аналогічних ситуаціях;

— моделі потрібного майбутнього, що будуються на основі інфор­мації про поточну ситуацію і минулого досвіду, що, однак, не мають стереотипного характеру, бо людина завжди діє з необхідністю віро­гідного прогнозу і вибору оптимальних шляхів розв'язання задач, досягнення мети.

Якщо минулий досвід відноситься до програм пам'яті й отриму­ється в результаті багаторазової участі в ситуаціях дії, то субсенсор-ні (що лежать нижче порога свідомості) сприймання ситуації синте­зуються з першими і створюють на основі зворотного зв'язку мож­ливість активно перебудовувати моделі потрібного майбутнього не тільки перед початком дії, а й у процесі рішення задачі, тонко і точ­но переборюючи непередбачений опір зовнішнього середовища.

Однак ці неусвідомлювані явища можуть усвідомлюватися лю­диною, якщо на шляху завченої, тобто автоматизованої, дії (розу­мової, фізичної, моральної, естетичної) трапляється непереборна перешкода.

Те саме стосується і пізнавання мотивів, афектів, спрямування особистості. Всебічне вивчення несвідомого важливо для розробки проблеми інновацій у трудовій діяльності, для процесу навчання швидкісним діям, для автоматизації творчих процесів тощо.

Несвідоме виконує стосовно свідомості підлеглу роль: самостій­на активність несвідомого відіграє негативну роль, зумовлюючи звичні, машинальні дії, що знижують творчий рівень діяльності людини.

Несвідомі і свідомі змісти людини — її творчі сили не можуть бу­ти зрозумілі і використані в діяльності повною мірою без врахуван­ня третього компонента.