Свобода дії та її можливості

Поняття «свобода» описує два відношення людини до предмета своєї дії — це і руйнування рухів і їхня повна свобода. Вільне те, що дозволене природою людському тілу і його рухам, які так або інак-


ше перетворюють предмет відповідно до мети. А спроможність -сама дія і ступінь її свободи в момент виконання. Дія відмінна від знань про неї (її можливостей), і тому без знання про дію ні хист, ні діяльність не можуть стати доцільними, тобто зробити дію і ру­хи вільними.

Місце дії в діапазоні «руйнування — свобода» або рівень її доско­налості предметно фіксуються суб'єктивно як моменти міри — кіль­кісної і якісної визначеності в самоздійсненні людини — і об'єктив­но—з боку відповідності дії природним законам. Те, що руйнує дії, нами оцінюється як дисгармонійне і спотворене, протилежна цьому дія — вільна, гармонійна і набуває властивостей прекрасного.

Можуть бути між ними і проміжні стани дії: їх безліч — стільки, скільки здатна людина встановити відмінностей між двома, або й більше, суміжними діями. 1 тут завдання оптимізації технології як­раз і полягає в тому, щоб встановити, в якому напрямі відбувається розвиток діяльності: вона набуває або втрачає гармонію, єдність ці­лісності, розвиток іде в бік прогресу або регресу.

Вибір «однієї з безлічі» технології — вільної — не може бути ви­падковим, а тим більш відданим на відкуп стихії природного проце­су, не може бути самопливом. Здійснюючи вибір дії, людина має по­годжуватися із законами природи, які становлять основу технології.

У суб'єктивному плані процес вибору «однієї з безлічі» при зас­воєнні дії переживається в двох формах:

- переживання - пристосування, в результаті якого відходять траєкторії і форми рухів, концентруються зусилля, відбувається їх­ній розподіл у дії так, щоб вона найбільш повно відповідала прос­торово-часовій будові предмета (його хронотопу) або явища, яке пе­ретворюється дією;

— переживання як звільнення, як процес переходу від скутого, закріпаченого руху, незручної дії до дії, що виконується легко, віль­но, без будь-якого зайвого напруження і пригнічення: обмеження, що заклинюють рухи, гальмують природне виконання, при цьому відсіюються і регулювання ними спрощується.

Досить усвідомити існуючі перешкоди і осмислити можливі в майбутньому антагоністичні протиріччя в дії, в цілісності «мисляче тіло людини — предмет» і зробити їх центром уваги і свідомого зу­силля, щоб перебудувати рухи в потрібні форми, а дії надати втра­чену свободу.

Оскільки мета діяльності досягається через систему дій, то їхній продукт створюється кожною з цих дій - мікроетапом розвитку.

Якщо дії обмежені в свободі, то перед людиною постає ряд до­даткових завдань. Вони зупиняють її розвиток і людина змушена, перш ніж досягти мети, боротися за свободу рухів. Зупинки в роз­витку можуть бути досить тривалими.


Після цього, згодом, треба повернутися до розв'язання істинних задач. Тут навчальна діяльність дробиться, задачі дрібнішають, ак­тивність людини розпорошується, і вона втрачає впевненість в успі­хові, а мотивація діяльності, в свою чергу, слабшає. Ось чому сво­бода дії визначає свободу діяльності і її ефективність.

Шлях здобуття свободи дії і свободи діяльності грунтується на од­ному і тому самому механізмі. І це цілком зрозуміло, адже механіз­ми виконання дії є водночас і механізмами розвитку діяльності; ущербність одних породжує дезорганізацію в діяльності, спрямовує її в бік, протилежний розвитку — в бік регресивних змін.

Єдність — не тотожність — механізмів розвитку дії і діяльності очевидна. Однак дія, як клітинка діяльності в цьому процесі, є умо­вою її становлення і послідовного розвитку.