Мислення — інструмент людини для пізнання властивостей пред­метів та явищ дійсності, які неможливо відчути, відобразити органа­ми чуттів.

Міра всіх речей — Людина. Цю міру якості речей уже знали ста­родавні греки, а Протагор звів її до формули розуміння сутності лю­дини і її творчого начала.

Правильне мислення — творіння добра; хибне, спотворне мис­лення — внаслідок дій залишається бруд, зло, руйнування. У лю­дини мислення є засобом пристосування до умов праці; за пев­них умов воно стає інструментом творчості або, навпаки: за ін­ших обставин — просто може виключитися з активності на три­валий час, на роки, переходячи в «сплячий» режим, простоювати без роботи.

Спочатку в малюка процеси мислення безпосередньо вплітають­ся у психомоторні дії, пізніше - у підлітків і юнаків - процеси мис­лення відокремлюються від дій, що дає змогу оперувати образами, почуттями або думкою про предмет, не торкаючись його руками.

Через усвідомлення у відомому невідомого, загадкового, таємни­чого виникають нові мотиви мислення (потреба зрозуміти, з'ясува­ти незрозуміле, розв'язати пізнавальне або практичне завдання то­що), нові його форми й засоби.

У дорослого мислення стає особливою, не лише пізнавальною, а й теоретичною діяльністю, яка полягає в утворенні понять, оперу­ванні ними — функції «світлої голови», — і практичному їх застосу­ванні — робота «золотих рук».

Але сподіватися, що основним засобом розвитку мислення є нав­чання оперуванню знаковими системами, текстами або образами — неприпустима помилка, яка в дорослому віці спричинює байдужість до розумової праці, до власного мислення і особливо до розв'язан­ня творчих завдань.

Для чого нам потрібне мислення?

1. Щоб отримувати знання. Для дитини: навчитися читати, писа­
ти, дивитися і бачити, сприймати, набувати досвіду тощо. Разом із
мисленням ці функції може виконувати пам'ять через механізми за­
пам'ятовування, збереження і відтворення здобутого людиною.

Але між продуктами мислення і механізмами запам'ятовування існують суттєві розбіжності.

2. Щоб здійснювати регуляцію рухів, дій та діяльності. Образи,
почуття та думки є безпосередніми регуляторами всіх наших виявів
активності.


3. Щоб здійснювати дослідження — обмірковувати процеси,
явища та предмети, щоб вивчати їх властивості, робити винаходи
і створювати нові художні образи. Мислимо, аби розкрити невід­
чутні зв'язки між властивостями предметів або між окремими
предметами.

4. Щоб здійснювати перевірку, контроль та виявляти критичне
ставлення до дій (пізнавальних, моральних та естетичних), бо в
мисленні можливі помилки, а усвідомлення помилок — привілей
почуттів.

5. Мислення як процес створення. Разом із мисленням і проце­
сами пам'яті треба враховувати і акти творення, акти мистецтва, тех­
ніки — майстерності, здатності створити дещо з сировини.

Тут ідеться про дії, які, за мірками думки, створюють, спричиню­ють створення нового.

Втілення і відкриття — процеси матеріальних перетворень, що відбуваються завдяки роботі мислення; все, що виникає, виникає через діяльність, мистецтво, техніку.

Мислення людини — активність, яка живить її енергією та інфор­мацією, забезпечує створення і конструювання нових явищ (духов­них або матеріальних — те саме) у навколишньому світі.

Чим мислення включається в роботу? Мислення приводиться в рух впливами ззовні. Зокрема, функції вмикачів виконують:

1. Здивування, подив. Зустрічі людини з невідомим викликають
почуття неочікуваного, поєднуються із захопленням і повагою до
нього. Подив створює щось дивне, привабливе, що й викликає ін­
терес до себе, підкоряє своїй владі і нібито благає людину: «Пізнай,
що я таке...» Але цей стан викликається лише в людей в оптималь­
ному психічному стані; стомлена або хвора людина байдужа до всьо­
го, що її оточує, вона занурена в себе саму.

2. Задача, ускладнення, невизначеність умов для початку дії. Ці
психічні стани спричинені впливами ззовні. Вони переживаються
людиною як ускладнення певної сили, нетямущість щодо сприйня­
того і розуміння подій навколо себе. Думка в такому стані потрап­
ляє в глухий кут і крутиться, як білка в колесі, без видимого руху.
Почуття фіксують стан невизначеності сприйнятого; дихотомічно
поділяють його на дві частини: відоме і невідоме. Уява не знаходить
точки опори і кружляє навколо невизначеності.

Іноді завдання стає джерелом страху. Тоді людина розгублюєть­ся і втрачає контроль над собою. Ось чому так часто просять: «не завдавай йому клопоту, бо він від задач впадає в розпач». Багато хто задач боїться, уникаючи їх.

Задача містить невідоме, переплетене з відомим, а щоб розв'язати її, треба відповісти на запитання: Що? Як? Заради чо­го? Тому людину треба так спантеличити, щоб розв'язання завдан-


ня не виходило з її розуму. Це той стан, коли людина не знає, як діяти. Невідоме не лише не йде їй з думки, а й спричинює стан дискомфорту.

Треба чітко розрізняти завдання і задачі. Вони різні і між ними -прірва. При виконанні завдання - в роботі користуються відомими правилами, шаблонами або стереотипами: одним або багатьма відра­зу — навіть тоді, коли щоразу вони змінюються залежно від обставин і мети завдання. Робота в процесі виконання завдання тяжіє до мо­нотонності.

Задача завжди містить невідоме, яке вимагає індивідуального під­ходу, нестандартного вирішення, що і створює інтерес, зацікавле­ність під час її розв'язання.

Розв'язана задана перетворюється на знання, які засвоюються без опору і так званого методу повторення. Чому це так, відповісти не важко: задача здатна шукати, віднаходити всі необхідні для розв'язання знання і змінювати формули руху думки, які людина ні­коли не забуває.

Наслідок роботи — зміни в довкіллі, & розв'язана задача, крім змін, містить зачатки процесу розвитку, що, зрозуміло, не одне й те саме. 3. Дискомфорт. Найпростіший стан у діяльності людини спричи­нюється завданням: сказали, що і як треба робити, — і попереднє внутрішнє напруження зменшується. Більш складний психічний стан у спантеличеної людини: треба спочатку усвідомити невідоме у відомому, а потім у невідомому знайти задачу, яку треба буде розв'язувати.

Особливий психічний стан — дискомфорт. У такому стані важко визначити, що є відоме, а що треба визначити (невідоме). Людина відчуває якусь незручність, недостатність умов, потрібних для успіш­ної діяльності, їй щось не дає спокою, бентежить. Думка про неві­доме муляє, хвилює почуття, а уява змальовує різні образи і відомо­го, і невідомого водночас.

Задача завжди поза нами, а її вістря — всередині нас. Задачі ставлять і люди, і обставини, а виникнення внутрішнього дискомфорту — свідчення того, що задача виникає всередині нас, са­ма знайшла людину і вимагає розв'язати себе до кінця. Завданням можна ігнорувати, не помічати його, відмовитися його розв'язувати, а ось із дискомфортом складніше: від нього можна звільнитися, тіль­ки розв'язавши задачу.

Отож, у стані дискомфорту людині треба спочатку за зовнішніми ознаками знайти задачу серед невідомого, а потім діяти.

Чим ми мислимо? Запитання не риторичне. Назвемо речі, те, чим ми мислимо:

— відомими речами або їхніми властивостями, щоб запам'ятати

для використання;


—у діалозі із невідомим, обмірковуючи задачу;

—відповідаємо на запитання, які ставляться один одному;

—сполученнями невідомого і відомого, щоб очистити душу від
незрозумілих і невиразних уявлень, для досягнення міцного і надій­
ного знання;

—рухом думки від відомого до невідомого, щоб перетворити йо­
го на відоме: невідоме викликає сумнів, подив, стурбованість, а тре­
тє — нове знання — вдоволення, радість, стан натхнення для нас­
тупної дії;

—носіями думки є: образи, почуття, слова, поняття та символи —
знаки думки і для інших людей;

—дією, діяльністю, що розв'язують пізнавальні, моральні, есте­
тичні, психомоторні або творчі задачі;

—можемо мислити природною логікою речей — золотим перері­
зом — і явищ, будовою, складом, функціями або їх відображенням —
логікою понять;

—можемо мислити і саму думку, яка завжди пов'язана з безліч­
чю своїх продовжень: думаємо думу свою.

Що таке думка?