Уява - трансформатор нових образів

Уява і її процеси тісно пов'язані із сприйняттям, емоціями, пам'яттю, мисленням, мовою. К. Д. Ушинський зауважував: розви­нена уява є приналежністю великого розуму.

Уява — це не здатність фантазувати, будувати гіпотези, а інтуї­тивна можливість бачити сутність предметів - їх природну логіч­ність. В оптимальному стані уява користується почуттями гармо­нії — кодами золотого перерізу. Уява комбінує образи ще неісну­ючих предметів, процесів, явищ, користуючись при цьому не ли­ше матеріалами пам'яті і почуттів. У діях уяви бере участь і мис­лення.

З почуттями предмети і явища нам надаються. Переживаючи їх, лю­дина дає їм оцінку, потім залучається до роботи мислення, яке здійснює:

а) перетворення невідомого на відоме; б) попередження або по­долання аморального вчинку; в) перетворення дисгармонійного на форму більш досконалої гармонії.

Коли мислення, стикаючись із невідомим, моральним або руй­нівним у житті або діяльності, буває безсилим у розв'язанні цих за­дач, на допомогу приходить уява.

Уява створює образ невідомого як образ відомого, тобто його гі­потезу — предметний зміст і сенс, в якому відбувається саморух по­чуттєвого і смислового начал.

Механізм уяви синтезує почуття в думку, наслідком чого є ство­рення нового образу або судження про невідоме в задачі. І це все відбувається в розумовому, ментальному плані.


Тому уява має, природно, практичне, а не споглядальне значен­ня. Вона — інструмент практичного цілеутворення, перетворення предметів. Уява людини — її здатність побачити, розгледіти новий предмет у його майбутньому стані і в новій формі.

Уява — ключ до створення майбутньої реальної форми і змісту бажаного, того, що треба створювати. Отже, образ уяви — початок здійснення мети.

Наше минуле в кожний даний момент, тобто пам'ять, існує для нас у зв'язку з нашою потребою і її спрямованістю на майбутнє. Ми­нуле, якщо воно претендує на дієвість, а не виконує роль досвіду (по­зитивного і негативного) - завжди існує лише в формі майбутнього.

Як це зрозуміти? Адже в уяві бажаний предмет - мета - перед­бачається нами як уже існуючий, реальний. Діючи, людина тран­сформує предмет не просто уявно, а насправді. Причому у згоді з його природною міркою, яку в ньому визначають почуття. Зрозумі­ло, мірка може бути точною або помилковою, і тому під час дії зі створюваним предметом постійно визначається відповідність його властивостей певній мірці.

Уява - виявник гармонії,прихованої в сировині майбутнього пред­мета. Уява відшукує і уточнює разом з почуттям природні мірки — гармонії предметів і діє, користуючись ними; виробляє разом з мис­ленням правила роботи психомоторики зі створюваними предметами.

Продуктивна уява вперше створює предмет. Конструює в образі його до того, коли він стане реальним, зробленим. Уява передбачає те, чого ще не існує. Вона допомагає робити відкриття, знаходити нові шляхи розв'язання задач і проблем. А кожному із нас - доціль­но працювати.

Сказане про функції продуктивної уяви стосується і створення уявлення про свій життєвий шлях, погляду на самих себе суб'єктив­но. Адже ми - центр бачення світу, сучасного і прийдешнього, і се­бе в ньому. Хто не бажає подивитися на себе через якийсь час і чіт­ко побачити плани на майбутнє?

Уява — вимога людини до себе: бачити себе не тільки такою, як тепер, а й домагатися повноти і яскравості життя. Спроба бачити се­бе величною і найкращою - це не примха, не допитливість, не роз­кіш. Це — не відрив від реальності, а навпаки — кроки до самої се­бе, до своєї досконалості.