Уява, сенсорна сфера та інтуїція

Ми вивчали особливості процесу становлення образу залежно від активності сфер психіки — свідомості і процесів, що здійснюються під порогом свідомості. Вивчалися свідомі і сенсорні дії — якісно відмінні психічні явища, не першорядні і другорядні, а механізми, які можуть працювати, підсилюючи один одного в розв'язанні задач творчості і життя.

Г.С. Костюк дійшов висновку, що становлення образу предмета відбувається шляхом трансформації гіпотез про невідоме — предмет, що сприймається в ускладнених умовах.

Досліджувані Г.С. Костюка сприймали предмет, який у темряві освітлювався спалахами імпульсної лампи. Кожний імпульс світла додавай нову інформацію, що уточнювала гіпотезу про справжній вигляд предмета.

Вихідна умова: людина зіткнулася з невідомим - задачею, яка спричиняє дискомфорт. Що з людиною відбувається? Почуття оці­нило ситуацію — невідоме, що й спричинило стан дискомфорту;


мислення задачу сформулювало — треба повернутися до приємного стану, перетворити невідоме на відоме. Але засобів розумових дій і енергії для швидкого розв'язання задачі в людини бракує - виникає стан мук під час втілення гіпотез: усвідомлюється задача і відбува­ються пошуки можливостей її розв'язати.

На допомогу почуттям і мисленню приходить уява і створює ряд гі-потез-образів: а) бажаного предмета - розв'язаної задачі; б) дій розу­мових і психомоторних, завдяки здійсненню яких вона буде розв'яза­на. Образ уяви порівнюється з наявною інформацією про оригінал і приймається рішення про міру їх адекватності. І цей процес продовжу­ється, поки в людини нагромадиться достатня енергія — і тоді образ-гі-потеза і предмет стануть адекватними, що й було метою, бажаним.

Шляхом взаємодії відчуттів, почуттів, уяви та мислення людина створювала гіпотези, користуючись минулим і сучасним — неповним образом предмета до моменту розв'язання задачі: коли образ стане адекватним предмету. Свідома думка схильна користуватися стере­отипами і пристосовує відомі способи розв'язання задач до нових умов. А щоб вийти за межі стереотипів, треба мати достатній рівень енергії. Причому трансформація гіпотез може бути вербалізованою на всіх етапах становлення образу предмета.

Становлення образу предмета через трансформацію гіпотез про не­відоме — предмет, що сприймається в ускладнених умовах, може роз­глядатися як модель творчого процесу. У моделі визначені всі меха­нізми перетворення невідомого на відоме: здійснюються відкриття, винаходи і створюються художні образи.

Разом з тим існує механізм перетворення змісту і послідовного зорового образу.

Організація дослідження. Ми вивчали механізм створення сенсор­ною сферою цілісних образів із нецілісних предметів. За основу ви­пробувань бралися деякі уявлення про механізми пам'яті - надійно­го «сховища» знань, досвіду, смислів. Усе минає, але все залишаєть­ся в пам'яті. Розглядатимуться несвідомі способи перетворення об­разів, того, що оминуло фокус свідомості і мимовільно запам'ятало­ся й залишилося в сховищах пам'яті.

Послідовний образ - феномен сенсорики - дає змогу «бачити, чути, смакувати» тощо - зміст відображеного й неусвідомлюваного.

У змінах послідовного зорового образу можна «бачити» природ­ні, незалежні від свідомості і волі, перетворення його форми і змісту, спостерігати те, що відбувається відповідно до законів пси­хіки. Послідовні образи характерні для сенсорних систем і з енер­гетичної точки зору вони — метаболічні хвости від енергії зовніш­ніх впливів.

Образ у натуральному кольорі — перша фаза. У ній дублюється форма бліцу й джерела світла — один до одного.


Сутність цього виражається так: 1) якийсь час образ утримує свою інтенсивність, 2) потім, замість того, щоб почати гаснути, — підвищує свою яскравість, нібито бере енергію з нових джерел.

Ми маємо тут справу із спалахом послідовного образу. У цьому образі нічого дивовижного і — тим більше — страшного. Душа й ті­ло мають здатність боротися за збереження енергії та інформації.

Феномен спалаху образу близький до ремінісценції.

Спалах послідовного образу відбувається в лічені секунди (від 10 до 15 секунд), а ремінісценція виникає через більший проміжок ча­су — рахунок іде на дні.

Спалах послідовного зорового образу — явище енергетичного по­ходження. «Осяяння» — те саме, хоча містить ще й інформаційну складову. Людина, в якої з'являється спалах образу, має оптималь­ний енергетичний потенціал.

Отже, механізм інтуїції і «спалах» послідовного образу — явища споріднені: вони елементи одного механізму.

Образ із перебігами додаткових кольорів — друга його фаза. З «тем­ряви» через деякий час - лічба ведеться на секунди - виникне пос­лідовний образ оригіналу в додаткових кольорах. У кожної людини забарвлення образу різні.

Чому ми, сприймаючи ахроматичне світло — біле і всі відтінки до сірого й чорного — бачимо в послідовному образі хроматичні кольо­ри предметів? Виходить, що людина, завдяки своєму органу чуття — оку, — здатна працювати як призма.

Природа дала людині здатність аналізувати сенсорне відображен­няпоза її свідомістю, волею й мисленням. Сенсорика людини може розкладати на складові сонячний промінь, пропускаючи його ніби­то крізь призму, у спектр із семи кольорів. Але в послідовному об­разі можна аналізувати лише одне — світло, а ось синтезувати — ні­чого, бо світло — синтез різних електромагнітних коливань.

Отож, людина приречена на творчість над матеріалом від сенсор­них образів і в тому числі від послідовних образів до абстрактних по­нять, у змісті яких майже неможливо знайти чуттєві підвалини й ус­відомлені зв'язки.

Негативний послідовний образ- третя його фаза. Він починаєть­ся із світання, перетворення енергії і інформації на сенсорний факт із новим забарвленням образу.

Отже, наша почуттєва сфера користується знову-таки суто розу­мовим прийомом — запереченням: біле робить чорним. Прагне довес­ти істину математичним шляхом — доведенням від протилежного.

Оптимальний стан людини характеризується наявністю трьох фаз послідовного зорового образу: а) у натуральному кольорі предмета, б) у додатковому кольоровому забарвленні, в) в образі-негативі -темному на світлому фоні.


Якщо тривалість образу зростає до 2 — 4 хвилин і більше, вини­кає рухливість образу, порушується його структура, наближається або віддаляється джерело світла, повторюються одні й ті самі його фази або окремі фази відсутні тощо — усе це свідчить про надмірне навантаження і його негативні наслідки — втому.

Тривалість «бачення» образу менша ніж 25 с свідчить про енер­гетичне виснаження. Якщо ж образ триває менше 6 с і людина не «бачить» додаткових кольорів, то це - прихований дальтонізм - не-сприймання кольорів.

Підсвідоме навіювання мотивів.Наприкінці 60-х — початку 70-х років психологи на матеріалі кінематографа розробили спосіб впливу на маси людей. У кінострічку з 24 кадрами за одну секун­ду вмонтували 25 кадрик. У ньому був напис рекламного характе­ру: наприклад, «Пийте кока-колу!» або «Купуйте товари нашої фір­ми!» тощо. Зрозуміло, кадрик з'являвся на невловиму свідомістю мить — 1/24 секунди. А коли фільм триває 2 години, то 25 кадрик перед очима побуває десятки тисяч разів. Але ніхто з глядачів йо­го не побачить: око неспроможне засікати і усвідомлювати смисл тексту.

Після перегляду кінофільму глядачі, всупереч своїй волі, точно виконували заклики, запрограмовані інформацією 25 кадру. Люди купували товари, пили напої, з азартом виконували завдання. Потім отямлювалися в стані збентеженості. Аналіз вчинків, які вони чини­ли, не підлягав логіці: людина купувала товари, які їй не потрібні; вона виконувала чужу волю всупереч своїй. І людина доходила вис­новку: зі мною відбулося щось негарне, якась хвороба охопила ме­не, я втратила розум, бо діяла всупереч собі. Багато «глядачів» пот­рапили до психіатричних клінік з душевними хворобами. А Міжна­родна асоціація кінематографістів заборонила «25 кадрик» у кінос­трічках як антигуманний спосіб впливу на маси людей.

Так от, сенсорна сфера у відображенні може:

а) читати тексти, які свідомість не сприймає, перетворювати зна­
кові системи в смислові структури - в установки, які стаюгь регу­
ляторами свідомих дій і вчинків;

б) синтезувати закодовані смисли в мотиви і образи дій, проти­
лежні свідомим потребам і здоровому глузду;

в) оцінювати власні дії відповідно до навіяної програми поведінки.

Усі ці сенсорні дії відбувалися так, як і свідомі розумові дії. Сен­сорне навіювання передбачає безконфліктний спосіб приймання ін­формації ззовні, оминаючи механізм критичності людини — її мис­лення, почуття та уяву, переживання навіяного як особистого над­бання, спонуки до дії.

Факти створення нової інформації в сенсорній сфері.У результаті проведених досліджень сприймання незавершених оригіналів вста-


новлено, що їхній послідовний образ поступово або відразу стає зам­кнутим, цілісним. Краї розірваного кола «линуть», підкоряючись якійсь невідомій силі, назустріч одно одному і зливаються в цілісну фігуру — і коло стає повним.

У трикутника без вершини, кола з розривами країв, хаотично розкиданих крапок, хаотичних ліній — існує феномен створення еле­ментів у послідовному образі. У трикутника створюється вершина, а лінії і крапки перетворюються на замкнуті і цілісні фігури.

Сенсорна сфера людини генетичне первинна: вона працює там, де немає ще сприймання, де немає усвідомлення предмета. Разом з тим сенсорика здатна до операцій аналізу, ремінісценції, інтуїції і за­позичує у свідомостівміння читати тексти (парадокс 25 кадру в кіне­матографі з метою підсвідомої реклами), розуміти їх, регулювати дії і вчинки. Тому вона — дуже елементарна і висока теоретична актив­ність душі, пов'язана з творчістю людини.

Сенсорна сфера здатна перетворювати і доповнювати образи де­талями, яких бракує в оригіналах: із хаотично розпорошених еле­ментів сприйняття створює цілісності. З наших дослідів випливає, що інтуїція здатна не лише допомагати людині вгадувати дійсний стан предмета, а й а) підсилювати, б) доповнювати і в) трансфор­мувати послідовні образи.

Продуктом роботи інтуїції і уяви є перетворені чуттєві і почуттє­ві образи предметів, думки і почуття, те, чого не існувало ані в дос­віді людини, ані в реальному житті, в діяльності. Уява - процес сві­домий. А от шляхи інтуїції і уяви до перетворення - різні, хоч вони користуються одним і тим самим матеріалом — образами, почуття­ми, думками.

Інтуїція працює самопливом, саморегулюючись і без свідомого контролю за цим процесом, без попереднього плану дій і всереди­ні нас - підсвідоме. Завдяки цим процесам задача розв'язується мимовільно, і її результат - перетворений зміст, або смисл, або форма предмета — самочинно «випливає» у сферу свідомості. Від­бувається її осяяння: неочікуваним поглядом на події, схемою нас­тупних дій, новим образом або думкою, що відразу перебудовує людину, змінює її спрямованість, потреби, інтереси, почуття і ба­жання.

Уяву скеровують і контролюють наші потреби й інтереси, почут­тя і бажання, що викликають перетворення образів і думок — відоб­ражень умов і смислу задачі.

Отже, продуктом інтуїції і уяви є перетворені почуттєві образи, яких не існувало в досвіді, житті, діяльності.

Вони користуються одним і тим самим — матеріалами образів, почуттів, думок. А засоби перетворень інтуїцією і уявою - різні:

а) регулятори свідомих дій — образи, почуття і думки',


б) регулятори сенсорних процесів(ремінісценція, інтерференція, інтуїція) - гармонія і Ті властивості: цілісність, гармонійність, про­порційність тощо.

Дія сенсорних регуляторів виражається в природному прагненні тіла і душі до стану гармонії в собі, а відтак - до всього, що оточує.

У кожній створюваній дії, предметі, явищі ми прагнемо, не усві­домлюючи цього, до цілісності, завершеності, симетрії - гармонії.

Рука, яка пише літери з максимальною швидкістю, прагне до гар­монійних рухів і змінює їхню форму відповідно до того, що диктує їй почуття гармонії; око, яке розглядає найпростішу частку світу — лінію, і прагне її поділити в пропорції «золотого перерізу»; око, яке миттєво сприймає фігуру із зруйнованою формою - чинить так са­мо - добудовує зруйноване, те, чого в ній бракує, «зробить» ціліс­ним і гармонійним; людина, стикаючись з дисгармонією поза со­бою, прагне перетворити її на більш гармонійне явище.

Інтуїція працює без свідомого плану і контролю за процесом, самоп­ливом, саморегулюється мірками гармонії — підсвідома. Вона розв'язує задачу мимовільно, а її результатом є перетворений на відомий зміст, або смисл, або форма предмета, що самочинно випливає у сферу свідомості, її осяюючи. У результаті створюються неочікува-ний погляд на події, схема дій, новий образ або думка, що перебу­довує предмет дій, людину.

Інтуїція - механізм і продукт сенсорного відображення гармонії в предметах і явищах; вона — самовисловлення почуттів та уяви, які діяли разом і усвідомили гармонію в предметі, отже — знайшли з ним спільну мову, адекватність. Єдність почуттів та уяви - думка! -яка може реалізуватися зовні в слові, висловлюванні.

До виникнення думки єдність змісту почуттів та уяви - сенсор­них здобутків - існувала поза свідомістю, автономно. А коли вони стають відображенням гармонійної цілісності предмета, нагромад­жують енергію критичної маси - відбувається вибух: поріг свідомос­ті розривається, сенсорні здобутки звільняються від стереотипу мис­лення і «висаджуються» у сферу свідомості суверенною цілісністю -новим образом предмета.

Так виникає нова домінанта, несумісна з попередньою - смис­ловою. У людині порушується рівновага. Починається внутрішня бо­ротьба, яка нагадує зіткнення протилежних мотивів. А людина усві­домлює дискомфорт і страждає. Один із них - муки слова.

Інтуїція — механізм людини — здатний створювати гармонійні цілісності з розпорошених елементів (сенсорних і смислових), які мислення, сила думки і логіка не можуть привести до спільного зна­менника.

Відображення предмета у сфері свідомості піддається трансфор­мації системою дій «уява — почуття — мислення»:


а) уява користується матеріалом: думок, образів, почуттів і може:
відокремлювати їх від дії, діяти з ними; звільняти їх від влади пам'яті
або ламати стереотипи та еталони свідомості і виходити за їхні ме­
жі; перетворювати образи, почуття і думки про предмет, не торкаю­
чись його руками; вона має необмежену свободу дій у створенні но­
вих форм і якостей у предметному світі. Єдність почуттів та уяви —
думка! — може реалізуватися зовні в слові, висловлюванні;

б) почуттями — переживанням подій і ставленням до них; оцін­
кою довкілля: предметів, явищ, подій, людей і самої себе. Задово­
лення і невдоволення, напруження і розрядка, збудження і заспоко­
єння - крайні точки шкали їхньої потужності, того, що пробудило
до життя інформаційний та енергетичний потенціал людини;

в) мислення встановлює зв'язок між відомим і невідомим; знахо­
дить аналоги невідомого, створюючи новий образ, думку про нього;
отриманий продукт: образ, думку, аналог з додатками нового перет­
ворює на словесну або іншу знакову систему (наприклад математич­
не рівняння) або на форму створеного матеріального предмета.

У сфері під порогом свідомості відображення трансформується в системі «образ — почуття — інтуїція»:

а) сенсорний образ — форма і продукт відображення предмета,
енергія і інформація зовнішнього впливу, яка не стала здобутком і
фактом свідомості;

б) почуття — пристосування, своєрідна жива ЕОМ, що обчислює
енергію та інформацію, яка до нас надходить, вимірює її внутріш­
нім еталоном - образом-кодом золотого перерізу - і оцінює (пози­
тивно або негативно) відповідно до стану власної гармонії. І ці дії
можливі лише за умови оптимального енергопотенціалу; в стані вто­
ми образ-код гармонії руйнується, а почуття помиляються;

в) інтуїція - механізм і продукт сенсорного відображення гармо­
нії (гештальту) в предметах і явищах; вона — самовисловлення по­
чуттів та уяви, які діяли разом і усвідомили гармонію в предметі, а
значить — знайшли з ним спільну мову, адекватність предмету, який
був відображений.