Синтез механізмів відображення

Механізм творчості, механізм перетворення дискомфорту на ком­форт, механізм втілення і вдосконалення гармоній існує в кожному з нас. Але для того, щоб він почав працювати, ми повинні гармоній­но розвивати всі його складові.

Причому в оптимальному стані повинні бути залучені і душа (мислення, почуття і уява), і енергопотенціал, і психомоторика. Щоб ви себе не заводили в оману, попередимо відразу: ніяких компенса­цій у цій цілісності не може бути. І тоді:

1) мислення, почуття та уява знаходять у дискомфорті нові задачі;

2) психомоторика їх розв'язує;

3) енергопотенціал дає життя діям (пізнавальним, моральним, ес­
тетичним).

З цього і випливають напрями індивідуалізації навчання і вихо­вання. Бо в юнаків можуть бути різні сили мислення, почуттів та уя­ви — різні пропорції їх у механізмі творчості. Люди цим і відрізня­ються одні від одних. Згрупуємо їх:

1. Мислення.

2. Почуття.

3. Уява.

4. Мислення — почуття.

5. Мислення — уява.


6. Почуття — мислення.

7. Почуття - уява.

8. Уява — мислення.

9. Уява — почуття.

 

10. Мислення — почуття — уява.

11. Мислення — уява — почуття.

12. Почуття — мислення — уява.

13. Почуття — уява — мислення.

14. Уява — мислення — почуття.

15. Уява — почуття — мислення.

Що ми маємо? Типологію виявів потужності механізму творчос­ті, його індивідуальності з мінімальним обсягом властивостей пред­ставників окремих типів. Але це не означає, що їх всього 15. Типи поділяються на величезну кількість індивідуальностей, з різними пропорціями механізму творчості.

За станом пропорції механізму треба пильно стежити і спрямо­вувати його розвиток або відновлювати втрачені ним функції гармо­нійного стану.

Перші три типи людей — однодіючі.

У цих людей одна із складових механізму творчості стала доміну­ючою — всевладною. Будь-яка альтернативна домінанта, наприклад почуттєва або уяви, придушується. Те саме стосується й інших поо­диноких домінант.

Щоб краще зрозуміти характер боротьби між складовими меха­нізму, згадаймо давню дискусію між «фізиками» і «ліриками», яка була не чим іншим, як розмовою глухих.

У наш час знову звучить голос «фізиків», які себе називають уже інакше - «технократами». Знову починає домінувати розсудливе ставлення до дійсності, нехтування почуттєвим життям.

Інші — 6 типів учнів — дводіючі.

Людей, які користуються двома інструментами механізму творчос­ті, дещо більше. Тут спостерігаються інші вияви домінантності: пе­реважає найсильніший механізм, а йому підпорядковується слабший.

Але з цього не випливає, що один лише підпорядковується дру­гому. Між ними може виникнути конфлікт, коли їхні сили вирівню­ються. Це призводить до гострих суперечностей, внаслідок яких ви­никає стан, що нагадує «боротьбу мотивів», коли треба обрати спо­сіб дії з двох можливих. Це створює внутрішнє напруження, що пе­ретворюється на стрес.

Наприклад, почуття своєю енергією допомагають мислити по­тужніше і точніше, але інформація, що сприймається почуттям, іг­норує докази мислення. Такі самі співвідношення властиві дводію-чим людям.

А як поводиться третій серед них?


Ослаблена складова механізму творчості блокується настільки, що до інформації, яку вона сприймає і переробляє, ніхто з двох не прислухається і не бере до уваги. Тому остаточне рішення приймає домінантна складова механізму. У всіх дводіючих: одна складова па­нує, друга — їй підпорядковується.

Треті — теж 6 типів — гармонійні.

Механізми творчості в цих людей працюють спільно. Залежно від задач, які вони розв'язують, перевага надається тому або тому еле­менту механізму і він панує доти, поки задача існує. Але всі вони од­наково важливі і рівносильні. Якщо, наприклад, мислення не може розв'язати задачу, то на допомогу приходять почуття та інтуїція. А тоді, коли і вони безсилі, допомагає уява — і створює те, що дає від­повідь на запитання.

Далі йтиметься лише про гармонійний механізм творчості.

Отже, образ, почуття і думка — єдність, яка створюється завдяки спільній активності механізму.

Його гармонія — продукт діяльності трьох механізмів психіки, трьох властивостей відображення, трьох сходинок пізнання світу і умови творчого процесу. І тому вони працюють разом, хоча і можуть мінятися ролями: від домінування до беззаперечного підпорядкуван­ня сильнішому.

Ви вже знаєте, де виникає думка, як вона пов'язана з втіленням відображеного. Ви вже спростували ту, нібито зручну, схему, що в нас у мозку думки рояться, як бджоли. Вилітають звідти — так тіль­ки у формі слова. Або справи. Або зовсім губляться, якщо не схова­лися серед інших. Ви вже тоді переконалися, що це не так. Мозок сам не мислить. Отож, мислить людина за допомогою мозку.

Мозок — лише інструмент мислення, почуттів та уяви, такий са­мий, як і око, вухо тощо. Інструмент втілення думки. Отже, зрозу­міло, що думка виникає не в інструменті, а там, де інструмент тор­кається матеріалу, сировини і переробляє їх. Отже — на межі знан­ня і незнання. Десь поза нами.

Так само існують і почуття. Не всередині нас, а теж поза нами. Во­ни теж — результат взаємодії. Відбувається оцінка цієї взаємодії: по­зитивні почуття, викликані дією, — енергія до нас прибуває, негатив­ні — вона втрачається безслідно. Ви вступаєте в контакт із предметом і стаєте частиною його; створюєте гармонію в ньому — ви радієте, руйнуєте гармонію - страждаєте. Не лише душею, а й усім тілом.

Уява, як мислення і почуття, працює поза нами. Вона нас пере­носить у світ образів, переходить від одних до інших фантазій, на­родження яких має одну-єдину мету: створити предмет (образ). Уя­ві не заважає і відсутність думки. Вона претендує не більше і не мен­ше, як на рівність між образом і дійсністю, що переконує нас: наші можливості — безмежні.


Готовність реалізувати свій образ у будь-якій скрутній ситуації — функція уяви. І зробити справу слід якомога вдаліше, чудово. Здат­ність уявляти — продуктивна. Це — саморух душі. Здатність вперше створювати нові предмети розумом.

Між думкою і почуттями — прірва. Уява, поєднуючи їх у ціліс­ність, створює почуттєве судження. Отже, функція уяви зводиться до вільної діяльності душі, синтезу, зведення змісту почуттів до фор­ми, яка відповідає формі майбутнього предмета.

Що з цього випливає? Зробимо деякі висновки: 1) почуття пов'язують нас з нескінченністю властивостей предмета або сирови­ни, з якої він буде створений; 2) уява, завдяки своїй здатності до синтезу інформації, перетворює почуття на думку; 3) думка зводить предмет до якоїсь кінцевої величини, однозначності і дає можли­вість висловити себе у формі слова, поняття або символу.

У процесі втілення, тобто творчості, ми маємо справу не з кінце­вою величиною якостей предмета, як при спогляданні або пізнанні, а з нескінченністю властивостей бажаного предмета. Про що це свідчить? Це означає, що між уявлюваним предметом і сировиною існують не розбіжності, а навпаки - нескінченна кількість можли­востей створення предметів.

Людина працювала, працювала і завершила роботу. Те, що вона створила, і реально існує і є продуктом її діяльності, витвором. Во­на вкладала свої образи, думки і почуття, здобутки уяви — у сирови­ну. Або в знакові системи: тексти, сполучення фарб, звуків або в ін­ші матеріальні конструкції. Твір став завершеним.

Образ фіксує будь-який предмет навколишнього світу. Тут пред­мет — це вияв довкілля: людина, ніж, запах, світло, рух тощо, — пов­торюємо абсолютно все, що можна побачити, почути і не лише ор­ганами чуттів, почуттями.

Ви вже знаєте, що почуття — акт (на відміну від емоцій, які зав­жди лише реакція — відбиття і більше нічого). Почуття — акт нашої енергетики; рух образу або думки, спричинений кожним новим предметом. Дія творча — енергія збільшується; дія аморальна — на­ша енергія спалюється від невдоволення і страждання.

Отож, фіксація будь-якого нового предмета — це нібито злиття з ним, вмикання в роботу або виключення нашої енергетичної мережі. Не важко зрозуміти, що робить почуття. Переживання почуття означає, що ми знайшли контакт з предметом і усвідомлюємо, оцінюємо наше ставлення до нього (люблю — не люблю, подоба­ється - не подобається, корисно - шкідливо тощо).

Це означає, що образи і почуття можна перетворювати на більш досконалий регулятор дії — думку. Створені думки — свідчення того, що ми опанували предмет дії, можемо керувати і рухами, і власти­востями того самого предмета: вибірково — образом, в цілому — по-


чуттями, а думкою випереджати час і простір, розв'язуючи задачі. Тобто, наша думка завжди попереду дії, прокладає їй шлях до мети.

Нарешті, думка — свідчить, що ми опанували і предмет. Зрозумі­ло, не буквально опанували. Але зрозуміли, що відбувається, зрозу­міли, з чим ми маємо справу, зрозуміли, як воно діє (не обов'язко­во правильно зрозуміти — ми створили певну модель стосунків з предметом, — ось у чому сутність думки), — це і означає, що ми на­зиваємо «опанувати предмет».

Отже, ми вважаємо, що механізм відкриттів і винаходів закладе­ний у кожному з нас. Цей механізм призначений для розв'язання за­дач, які оточують людину з усіх боків; механізм перетворення дисгар­монійного в гармонійне: гармонії примітивної - у більш досконалу.

Поштовх до включення механізму творчості спричинює диском­форт — внутрішня або зовнішня незручність, скрута, потреба. Дис­комфорт вимагає від людини визначити завдання, а в ньому — зада­чу, розв'язання якої повертає людину у звичний стан.

Одні люди на дискомфорт ідуть свідомо і, долаючи його, отриму­ють задоволення; другі намагаються уникати труднощів і всюди шу­кають лише джерела насолоди; треті переходять у більш пригніче­ний, депресивний стан.

До того часу, поки людина перебуває в стані втоми і перевтоми, вона: 1) або не може бачити задач у стані дискомфорту; 2) або ба­чить, але не має достатньої енергії, щоб розв'язати їх, і від цього страждає; 3) або просто уникає їх, оскільки не знає іншого способу порятунку від дискомфорту.

Механізм творчості — механізм універсальний.

Якщо це тільки механізм, йому байдуже, який матеріал він пе­ретворює. Учора — математику, сьогодні — літературу, завтра — біо­логію; на вході — дисгармонія (задача), на виході — розв'язана зада­ча — гармонійна предметність.

Що ж стає чинником, який сприяє зародженню думки? Зустріч, зіткнення з невідомим у предметі дії, що відображається у свідомос­ті людини як більший або менший ступінь дискомфорту:

1) усвідомлене невідоме і відокремлене від знайомого перетворю­
ється на запитання «Що це таке?» — пізнавальну задачу;

2) пізнавальна задача вмикає механізм мислення - перетворення
невідомого в опановане. Але розв'язанням цієї задачі — «Що це та­
ке?» мислення не завершується. Далі виникають ще дві задачі — «Як
робити?» і «Заради чого діяти?», тобто задачі:

3) технологічні або уявно-дійові;

4) задачі створення потрібного предмета або речі відповідно до їх
образу.

Відповідь на запитання «Що це таке?» призводить до створення нової думки, відомого, створеного з невідомого (воно було інфор-


мацією, але в неупорядкованій формі). Друге запитання — «Як ро­бити?» — веде до визначення способу дії з використанням нової до­даткової думки в механізмі регуляції рухів думки в оперуванні пред­метом; третє — «Заради чого?» — уточнює модель бажаного майбут­нього, тобто мету діяльності.

Створення досконалого предмета відбувається через розв'язання задач, наслідком чого є думки про способи їх вирішення і засоби, які дадуть змогу перетворити бажане на думку, а її втілити в дій­сність — реальний предмет або здійснену мету.

Отже, думка виникає під час оперування предметом. Але сказа­не «виникає» мало що додасть до нашого розуміння ролі думки і джерел, з яких вона з'являється і перетворюється на потужний інс­трумент діяльності, а згодом і творчості.

Обмін енергією та інформацією в процесі творчості - це склад­ний процес. Точна його назва: втілення і відкриття.

Людина, оперуючи предметом, перетворюючи його форму або зміст, наділяє його своїми властивостями — втілює свої здібності в нову форму предмета, олюднює його. Те, що існувало в людині як здібності, стало створеною властивістю нового предмета.

У процесі створення предмета людина втілює в нього свої здат­ності і надає йому антропоморфних рис: коли ми його розглядає­мо, то відчуваємо деякі властивості того, хто його творив — вгаду­ємо почерк і руку творця, його стан і мету, якої він прагнув досяг­ти тощо.

Як цей закон втілення з'ясувати? Дуже просто: кожна людина, мала і доросла, з ним стикалася, використовувала його і розвивала себе. Але про це не підозрювала.

Предмет або сировина, з якою працює людина, чинить зворот­ний опір - стає активним і цим спричинює дивовижне психічне явище - процес відкриття властивостей предмета, того, що чинить опір. Адже кожен предмет або сировина містить нескінченну кіль­кість властивостей, що виявляються між людьми в діях або діях предмета з предметом.

Людина, оперуючи предметом або змінюючи його, відкриває ті чи інші властивості або їх системи, якщо навчиться: а) відображати, б) усвідомлювати, в) керувати властивостями, застосовувати здібнос­ті і регулювати взаємини з предметом.

Ось чому здібності людини виявляються не в тому, що вона знає у формі знакових систем, відчуває — у формі почувань, а в тому, що вона може доцільно діяти, спираючись на логіку предмета.

Процеси в механізмі творчості (прямий і зворотний) — відкриття і втілення - в діях з предметом можна зобразити схемою: