Теорія особистості К. Г. Юнга

Головне, що відрізняє аналітичну психологію Юнга (1875—1961) від фрейдівського психоаналізу, — різне бачення природи лібідо. Як­що Фрейд характеризує лібідо, вдаючись переважно до термінів сфе­ри сексуальності, то для Юнга — це життєва енергія загалом, в якій сексуальність лише одна з її складових.

За Юнгом, першопочаткова життєва енергія лібідо виявляє свій вплив упродовж змужніння і розмноження, в певних видах діяльнос­ті — залежно від того, що в певний момент є найбільш важливим для конкретної людини.

Юнг відкидає фрейдівське розуміння едіпового комплексу. Він пояснював прихильність дитини до матері як необхідну життєву по­требу дитини і спроможність матері її задовольнити. Коли дитина зростає, у неї з'являються сексуальні потреби, що накладаються на ті, які домінували в дитинстві, — потреби в їжі. Юнг висловив при­пущення, що енергія лібідо набуває гетеросексуальних форм лише в


пубертатний період. Він не відкидав цілком наявність сексуальної мотивації в дитячому віці, однак звів сексуальність лише до одного з багатьох потягів у психіці.

Життєвий досвід Юнга, певно, істотно впливає на його переко­нання. Ми вже вказували на те значення, яке його інтерес до несві­домого мав для визначення професійного покликання. Щодо сексу, то й тут можна простежити вплив біографічних моментів. Юнг не використав у своєму вченні поняття едіпового комплексу тому, що не мав такого досвіду власних дитячих переживань. Він відгукував­ся про свою матір як про досить гладку і непривабливу жінку, а то­му й ніяк не міг зрозуміти, на якій підставі Фрейд стверджував, ні­би кожний хлопчик відчуває в дитинстві сексуальний потяг до сво­єї матері.

На відміну від Фрейда, у Юнга не було жодних проблем, пов'язаних із сферою сексу. Він також не робив жодних спроб об­межувати своє статеве життя. У нього були сексуальні зв'язки з жін-ками-пацієнтками і ученицями протягом багатьох років. «Для Юн­га, що цілком вільно і надто активно задовольняв свої сексуальні потреби, секс у цілому відігравав мінімальну роль у розумінні людської мотивації. Для Фрейда ж, змученого власними нездій­сненними і пригніченими бажаннями, секс навпаки займав цен­тральне місце», - писав Шульц (1990).

Ще одна істотна відмінність між науковими позиціями Фрейда і Юнга стосується питання про спрямування чинників, визначаль­них для формування особистості людини. З точки зору Фрейда, людина є продуктом своїх дитячих переживань. Для Юнга людсь­ку особистість формує не тільки її минуле, а й такою ж мірою і власні мета, очікування і надії на майбутнє. На його думку, фор­мування особистості зовсім не завершується до п'яти років. Люди­на може змінюватися і, іноді досить значно, протягом усього сво­го життя.

Третє, що відрізняє наукові погляди Фрейда і Юнга, полягає в тому, що Юнг спробував заглибитись у царину несвідомого більше, ніж це вдалося Фрейду. Він надавав ще одного виміру розумінню несвідомого: вроджений досвід людства як виду, успадкований від своїх предків-тварин (колективне несвідоме).