Мотиваційні регулятори життєвого шляху людини

Цю концепцію, як зміст структури спрямування особистості, роз­робив С. Л. Рубінштейн (1946, 1973). Основна ідея концепції поля­гає в тому, що, на відміну від живих істот, людина має свою історію, а не просто цикли розвитку, що повторюються, її діяльність, зміню­ючи дійсність, об'єктивується в продуктах культури, що передають-


ся від покоління до покоління. Так здійснюється зв'язок між поко­ліннями, завдяки якому наступні покоління не повторюють, а про­довжують справу попередніх і спираються на доробок попередників, навіть коли вони вступають із ними в боротьбу.

Історія людини — її діяльність, в якій вона досягала своєї мети, робила помилки і виправляла їх. Тому вивчення потреб, інтересів, ідеалів, настанов і тенденцій, спрямування особистості загалом дає можливість прогнозувати життєвий шлях людини і завдяки цьому попереджувати помилки.

Зміст мотивації досить легко можна визначити, відповідаючи на такі запитання:

чого людина хоче?

до чого вона прагне?

що вона може?

Відповідь на запитання: чого людина хоче, чого прагне - джере­ло мотивації її дій, що задовольняють її потреби.

Людина - не замкнена в собі істота, що живе і розвивається із себе самої. Існування її як живого організму передбачає обмін між нею і природою. Для підтримування життя людина потребує речо­вин і продуктів, а для свого продовження в інших людина потребує іншої людини.

У процесі історичного розвитку коло елементарних людських потреб все розширюється. Ці потреби відображає психіка людини, і вона усвідомлює це як потребу. У ній виявляється зв'язок людини з навколишнім світом і залежність від нього.

Окрім речей, необхідних для існування людини, існують ще й ін­ші потреби, які є необхідними і не переживаються суб'єктивно як потреби — це інтереси. Вони народжуються в неспокої:

1) початковий, більш чи менш невизначений стан;

2) динамічна тенденція, що виступає як прагнення;

3) після цього чітко окреслюється предмет прагнення, те, на що
людина спрямовує свою увагу.

У міру того, як тенденція визначає предмет, на який прагнення спрямовуються, вони усвідомлюються і стають дедалі більш свідоми­ми мотивами діяльності, що більш або менш адекватно відбивають об'єктивні рушії діяльності людини. Оскільки тенденція спонукає до діяльності, з нею звичайно пов'язуються загальмовані рухові момен­ти, що посилюють динамічний, спрямований характер тенденцій.

Спрямування включає три тісно пов'язані між собою моменти:

а) предметний зміст, оскільки спрямування - це завжди спрямо­
ваність на щось, на певний предмет;

б) напруження, що при цьому виникає;

в) динамічні тенденції і породжувані ним напруження (компо­
ненти, що зумовлюють появу психічних процесів.


Однак не можна відокремлювати динамічний аспект від змісто­вого і намагатися розглядати динамічні моменти як самодостатній механізм психіки і поведінки. Суто динамічні відношення самі по собі, незалежно від змісту, «спрацьовують» лише в афективних і в патологічних станах.

Динамічні тенденції виявляються, за Фрейдом, у формі потягів.

У несвідомому потязі об'єкт не усвідомлюється. Тому об'єкт стає несуттєвим, а саме спрямовування, виражене потягом, виступає як таке, що закладене природою в індивіді, в його організмі, що йде зсередини, з його глибин.

Органічні потреби відбиває психіка передусім через органічні від­чуття. Оскільки органічні потреби відбиваються в органічних відчут­тях, що включають момент динамічного напруження чи мають більш або менш гостре афективне забарвлення, вони виявляються у формі потягів.

Потяг — це органічна потреба, виявлена органічною (інтероцеп-тивною) чутливістю. Як відображення органічної потреби, потяг має соматичне джерело виникнення — подразнення зсередини організму. Загальна особливість потягів — імпульсивне напруження. Як більш або менш тривале напруження, потяг породжує імпульс до дії.

Вчення про потяги створив головним чином 3. Фрейд, спираю­чись переважно на матеріал клінічних досліджень, результати яких учений аналізував, виходячи із загальних тверджень своєї концепції.

3. Фрейд розрізняє дві групи потягів: сексуальні потяги і потяги «Я», або самозбереження, а пізніше — потяги еросу і потяги смерті.

Але, ввівши другу групу потягів до своєї системи, Фрейд фактич­но зосередив своє дослідження на вивченні сексуальності і прийшов до пансексуалізму, розглядав усе життя людини як наскрізь прони­зане впливом сексуальних чинників.

За Фрейдом, внутрішній потяг є самодостатнім чинником. Він виникає в замкнутому на собі організмі, виявляючи позасвідомі вза­ємостосунки особистості і довкілля. Потяг діє зсередини організму: втечею неможливо врятуватися від нього. Тому в ньому є щось фа­тальне. Фрейд переконаний, що потяги визначають долю людини. За Фрейдом, потяги є головним стимулом діяльності людини, що підвладна принципу насолоди, тобто автоматично регулюється відчут­тями насолоди, вдоволення, болю або невдоволення.

Потяг завжди вимагає вдоволення. Однак безпосереднє вдово­лення потягу не завжди є можливим. Середовище часто накладає на нього свої заборони, людина наражається на його «цензуру». Тоді потяг або витісняється в несвідоме, або сублімується; сексу­альний потяг шукає інших шляхів вдоволення і віднаходить, таким чином, задоволення в різноманітних формах творчої людської ді­яльності.


Потяги, які витісняються із свідомості, виявляються в замаско­ваній символічній формі, у сні — в сновидіннях, а в дійсності спо­чатку найбільш безневинним чином — в обмовках, описках, помил­кових діях і забуванні. Коли для реагування на незадоволені, витіс­нені потяги цих безневинних засобів стає недостатньо, неминуче ви­никає невроз.

3. Фрейд відмежовує потяг — початковий чуттєвий момент — від психічної діяльності людини, коли вона вже усвідомила свою по­требу. Потяг є лише початковим етапом відображення органічної потреби в органічній, інтероцептивній чутливості.

Потяг є лише однією з багатьох форм потреби. Це — початковий етап в усвідомленні потреби, і сам потяг зовсім не обов'язково му­сить «застрягти» на рівні органічної чутливості: вона і свідомість в такому разі були б непроникливими одна в одну сферами. Це сто­сується і сексуального потягу. Він більш або менш глибоко і орга­нічно пронизує все життя особистості, а свідоме життя включається в нього: сексуальний потяг набуває форми кохання; потреба люди­ни в людині, таким чином, є справжньою людською потребою.

Спрямування, що виражається в потягах, породжується потребою в чомусь, що перебуває поза індивідом. І будь-яка динамічна тен­денція містить у собі усвідомлений зв'язок з чимось, що знаходить­ся ззовні.

У потягах на перший план виступає все-таки інформація зсере­дини, від внутрішнього — до зовнішнього; в інших випадках, навпа­ки, ця двобічна залежність або співвідношення виникає, скеровуєть­ся спочатку ззовні в середину.

Протистоїть потягу належне. Але між потягом і належним анта­гонізму немає; належному людина підкоряється всупереч своїм по­тягам і бажанням. Належне стає значущою метою не тому, що цьо­го людині хочеться, а тому, що це «хочу» вона усвідомила як важли­ву мету, а її здійснення стало власною справою.

У зворотності цієї залежності між важливістю мети і потягом, прагненням, волею і виявляється своєрідна риса спрямованості люди­ни і тенденцій, які сприяють її появі.

Серед тенденцій особливе місце посідає установка.

Установка людини - це позиція, ставлення до мети або завдань, яке виявляється у відбірковому спрямуванні і готовності до діяль­ності, що сприяють її здійсненню. Моторна установка організму — це «робоче» положення, пристосування тіла до певних рухів. У та­кий самий моторний спосіб виражається і сенсорна установка на пристосування організму або органа до найкращого сприймання завдання або до здійснення відповідної операції.

Зміна установок означає перебудову психічного ладу індивіда, пов'язану з перерозподілом того, що має для нього значення. Уста-


новка виникає внаслідок розподілу і взаємодії внутрішніх тенденцій, підсумовує його. Вона сама не є безпосередньо рухом у певному напрямі, установка передбачає спрямування людини.

Установка як позиція людини включає в себе багато різноплано­вих компонентів — від елементарних потреб і потягів до поглядів або її переконань.

Установка відіграє значну роль у діяльності людини: 1 ) змінює перспективу, в якій сприймається людиною будь-який предметний зміст;

2) перерозподіляє значущість різноманітних моментів;

3) зумовлює зміну акцентів і інтонацій;

4) виділяє істотне інакше - в іншій перспективі, з іншого боку.
Установка, в якій активізується перцептивний зміст, має істотне

значення для сприймання, пізнання людиною дійсності. Вона пов'язана з апперцепцією - апперцепцією не лише уявлень, а всьо­го реального буття особистості.

Установка — це відношення потреб до ситуації. Це процес, що має фазовий характер, загальна диспозиція особистості, що визна­чає реальну позицію людини в її конкретному вияві і підкоряється закономірностям: її утворення, концентрації, іррадіації, переключен­ня установки.

Від інтересу і спрямованості на предмет слід відмежовувати схиль­ність, як спрямованість на певну діяльність.

Джерела мотивації можуть бути і в недосяжних для свідомості темних «глибинах» тенденцій і потреб, що усвідомлюються. У пот­ребах виявляється сутність людини, яка має власні потреби, виявляє активність, страждає, тобто як пристрасної істоти, її вчинки зумов­лені стражданнями і прагненням до насолоди і є свідченням напру­женості і активності.

Потреба охоплює світ почуттів - естетичних і моральних: зами­лування, ніжності, турботи, зворушення; в ній відбивається все сві­доме життя особистості. Потреба по-новому відображається почут­тями. Протягом свідомого життя почуття людини залучаються до сфери установок і підкоряються їх моральному контролю. Не лише сексуальні, а й інші потреби зумовлюються не тільки потягом. У мі­ру усвідомлення предмета, до якого потяг спрямовується, потяг пе­ретворюється на бажання — нову форму потреби.

Діяльність, спрямована на задоволення наявних потреб, створю­ючи нові предмети для їх задоволення, породжує і нові потреби.

Органічні потреби виникають у ході їхнього задоволення. Але потреби людини зовсім не обмежуються тими, що безпосередньо пов'язані з органічним життям. У процесі історичного розвитку по­треби розвиваються, потоншуючись і диференціюючись, але і з'явля­ються нові потреби, не пов'язані безпосередньо з уже наявними. Так


у людини виникає потреба в читанні, відвіданні театру, слуханні му­зики тощо. Породжуючи сфери культури, людська діяльність пород­жує і відповідні потреби в створюваних благах.

У зв'язку з потребами виникають й інші істотні мотиви:

а) усвідомлення завдань, що ставить перед людиною життя;

б) обов'язків, які воно на неї накладає;

в) спонукання людини до діяльності, що виходить за межі тієї,
що безпосередньо служить задоволенню вже наявних потреб.

Ця діяльність може викликати появу нових потреб, оскільки не тільки потреби породжують діяльність, а й діяльність інколи пород­жує інтереси.

Слово «інтерес» дуже багатозначне. У побутовому мовленні і в різних науках воно вживається в різних значеннях. Нам може бути цікава людина, в якій ми зовсім не зацікавлені, і навпаки — внаслі­док певних обставин можемо цікавитися людиною, яка в нас зовсім не викликає інтересу.

Інтерес у психологічному сенсі не тотожний ні соціальному інте­ресу в цілому, ні суб'єктивному його виявленню. Інтерес у психоло­гічному сенсі - спрямування особистості, що лише в остаточному під­сумку зумовлене усвідомленням її соціальних потреб.

Особливість інтересу полягає в тому, що інтерес - це зосеред­ження на певному предметі думок, настанові особистості, це праг­нення ближче ознайомитися з предметом, заглибитись у нього, зо­середити на ньому всю свою увагу.

Гадка. Під гадкою розуміють спрямованість думки, думки-турбо-ти, думки-участі, думки-прилучення, що має емоційне спрямуван­ня. Як спрямування помислів, інтерес істотно відрізняється від спрямування бажань, бо в ньому виявляється потреба.

Інтерес виявляється в спрямованості уваги, думок, гадок, потре­ба - в прагненнях, бажаннях, у волі. Інтерес є інтересом особи до чого-небудь або до кого-небудь: безпредметних інтересів не існує взагалі.

Інтерес завжди має характер двобічного відношення. Якщо нас цікавить певний предмет, це означає, що цей предмет цікавий; він викликає бажання ближче з ним ознайомитися, заглибитись у ньо­го; він привертає до себе увагу, і на ньому зосереджені думки.

Ми робимо не тільки те, в чому маємо потребу, і займаємося не лише тим, що нас цікавить. У нас є моральні уявлення про обов'язок, що регулюють нашу поведінку.

Належне, з одного боку, протистоїть людині, оскільки воно усві­домлюється як значуще, не підвладне людській волі; разом з тим, якщо ми усвідомлюємо щось як належне, а не тільки знаємо, що во­но вважається таким, - належне стає предметом наших прагнень -ідеалом. Ідеал — це не лише сукупність норм поведінки:


1) іноді це образ, що втілює найбільш вартісні і привабливі
людські якості, — образ людини, що слугує за зразок;

2) відображення бажаного, що ідеалізувалося;

3) ідеал іноді може мати компенсаторно-антагоністичний стосу­
нок до реального вигляду людини;

4) воно може особливо акцентувати на тому, що людина найбіль­
ше цінує, і на тому, чого їй якраз і не вистачає;

5) ідеал — це не те, якою людина насправді є, а те, якою вона хо­
тіла б бути, не те, якою вона є в дійсності, а те, якою вона бажала
б бути.

Але було б неправильно протиставляти належне і існуюче, те, якою є людина, і те, якою вона бажає бути: останнє е теж показо­вим, щоб скласти уявлення про неї. Ідеал людини — це, таким чи­ном, і те і не те, якою вона є. Це прагнення до найкращого є пози­тивними тенденціями людського розвитку, які, втілившись в обра-зі-зразку, стають стимулом і регулюють розвиток.

Ідеали формуються виключно і безпосередньо під впливом сус­пільства.

Кожна епоха має свої ідеали, своє бачення людини, що зумовлює час і середовище, дух епохи — це втілення її значущих рис. Інколи ідеалом є узагальнений образ, образ як синтез основних, особливо важливих, вартісних рис. Часто як ідеал виступає історична особис­тість, яка ці риси особливо повно і яскраво уособлює.

У дитинстві і юнацькому віці ідеал часто уособлюють люди най­ближчого оточення - батько, мати, старший брат, хто-небудь з ото­чення, згодом - учитель. Пізніше ідеалом, тим, на кого підліток, юнак хотів би бути схожим, стає історична особа, дуже часто - хтось із сучасників.

Ідеали людини яскраво виявляють її спрямування. Ідеали форму­ються під впливом оцінок суспільства.

Потреби, інтереси, ідеали становлять різні аспекти спрямування особистості, що є мотивацією її діяльності.

Існує закон: доки є актуальними первинні, більш нагальні потре­би й інтереси, відступають вторинні, менш нагальні; і коли більш нагальні втрачають свою гостроту і актуальність, за ними виникають наступні. Потреби й інтереси виникають у свідомості в певній по­слідовності.

Вигляд особистості істотно визначається:

по-перше, рівнем потреб, інтересів, тенденцій особистості.

Вони дають змогу дійти висновку про різнобічність або убозтво внутрішнього змісту людини. Деякі люди обмежуються елементар­ними, примітивними інтересами; їх роль зводиться до підлеглості, їх вплив на інших людей обмежений. Діяльність інших людей зумов­лена духовними інтересами, пов'язана з духовними царинами


людської діяльності. Вигляд людини значно змінюється залежно від того, якою мірою її діяльність зумовлена духовними інтересами;

по-друге, колом її потреб, інтересів, ідеалів.

Обсяг або широта цього кола зумовлює змістовність, діапазон людини. Різне коло інтересів визначає різноманітне за змістом ду­ховне життя - від духовно бідного, убогого життя одних людей - до духовно багатого і змістовного життя інших.

Широта духовного життя особистості, очевидно, зумовлює ви­никнення питання про рівень її розвитку. Не можна вести мову про особливу його широту і багатство, якщо всі потреби й інтереси лю­дини зосереджені на елементарних потребах і інтересах. Розширен­ня кола інтересів може відбуватися лише шляхом переходу на вищі рівні розвитку.

Людина не народжується особистістю - особистістю вона стає.

Становлення особистості не одне й тс саме, що розвиток організ­му, який є процесом органічного визрівання. Вона не тільки розви­вається як кожен організм, а й має свою історію.

Кожна людина є деякою мірою учасником і суб'єктом історії людства і в певному сенсі має власну історію. Тому для усвідомлен­ня сутності свого розвитку кожен повинен ставити собі запитання:

ким я був ?

що я зробив ?

ким я став?

Завжди так і треба ставити собі ці запитання.

Було б неправильно думати, що власними справами, продукта­ми своєї діяльності, своєї праці особистість лише виявляє себе, лишаючись такою, якою вона була. Для того щоб зробити що-не-будь значне, потрібно мати внутрішні можливості для цього. Од­нак людський потенціал глухне і марніє, якщо людина не реалізу­ється; і лише тоді вона росте і формується, коли реалізується в продуктах своєї праці. У людей, що реалізувалися, позитивне став­лення до своєї справи, до продуктів своєї діяльності; не вичерпав­ши себе в них, вони зберігають внутрішню силу і здатність до но­вих досягнень.

Шлях, що долає людина, змінюючись у своєму розвитку, перехо­дячи на інший його щабель, — це постійна діяльність. У людських справах, діяльності практичній і теоретичній психічний розвиток людини не лише виявляється, а й відбувається.

Це ключ до розуміння розвитку особистості, її формування про­тягом життя, її психічні якості не тільки передумова, а й результат її вчинків і дій. Думка вченого формується, коли він її формулює у своїх працях, думка суспільного, політичного діяча — в його спра­вах. Його вчинки — наслідок його роздумів, планів, задумів, і так са­мо його погляди зумовлює його діяльність.


Свідомість історичного діяча розвивається як усвідомлення того, що через нього і за його участю дещо здійснюється. Так само, коли різець скульптора з кам'яної брили висікає образ людини, він визна­чає не тільки риси того, хто зображується, а й особу самого скуль­птора. Стиль митця є вираженням його індивідуальності, але й сама індивідуальність його як митця формується в його роботі над твором.

Щоб опанувати досягнення науки і мистецтва, потрібний, зви­чайно, неабиякий хист.

Будь-яка людина має біографію, історію власного «життєвого шляху». Недаремно біографія людини включає: де навчалася і що вивчала, де і як працювала, що вона зробила, її власний доробок. Це означає, що в історію людини, яка має охарактеризувати її, включа­ють, передусім, те, що з надбань людства на неї вплинуло під час навчання і що вона зробила для подальшого його розвитку, — місце і роль цієї людини для історичного поступу людства.

Включаючись в історію людства, особистість робить важливу для історії справу, тобто помітну для історії справу: для історії науки, на­укового поступу і розумового розвитку людства, історії мистецтва, естетичного виховання і розвитку особистості, інакше кажучи, вона стає історичною особистістю.

В історії кожної людини трапляються і свої події — вузлові мо­менти, передумови змін життя індивіда, коли, приймаючи те або те рішення, людина на тривалий час змінює напрям власного життє­вого шляху.

Саме таким чином виявляється система мотивації особистості, що визначає напрям життєвого шляху. І система понять, завдяки яким особистість може пізнавати саму себе.