Процес створення образів уяви

Створення людиною образів нових об'єктів зумовлене потребами її життя та діяльності. Залежно від завдань, що постають перед нею, ак­тивізуються певні сліди попередніх вражень і утворюються нові комбінації асоціативних зв'язків. Цей процес набуває різної склад­ності залежно від мети, змісту та попереднього досвіду людини.

Найелементарнішою формою синтезування нових образів є аглю­тинація(від лат. а§1шіпаге — склеювання). Це створення образу шля­хом поєднання якостей, властивостей або частин, узятих з різних об'єктів. Наприклад, такими є казкові образи русалки — напівжінки, напівриби, кентавра — напівчоловіка, напівконя, у технічній твор­чості — тролейбуса — сполучення властивостей трамваю та авто­мобіля, танка-амфібії, що поєднує властивості танка і човна.

Прийомом створення нових образів є аналогія.Суть цього при­йому полягає в тому, що створюваний новий образ схожий на реаль­но існуючий об'єкт, але в ньому проектується принципово нова модель явища чи факту. На принципі аналогії базується нова галузь інженер­ної справи — біоніка.Біоніка виокремлює деякі властивості живих організмів, які стають засадовими стосовно конструювання нових

технічних систем. Так було створено багато різних приладів — лока­тор, "електронне око" тощо.

Нові образи можуть створюватися за допомогою наголошування.Цей прийом полягає в навмисному посиленні в об'єкті певних ознак, які виявляються домінуючими на тлі інших. Малюючи дружній шарж чи карикатуру, художник знаходить у характері чи зовнішності люди­ни щось неповторне, притаманне тільки їй і наголошує на цьому ху­дожніми засобами.

Створити нові образи можна шляхом перебільшення(або примен­шення)характеристик об'єкта. Цей прийом широко використовується в казках, народній творчості, коли герої наділяються надприродною силою (Микита Кожум'яка, Котигорошко) і здійснюють подвиги.

Найскладнішим способом утворення образів уяви є створення ти­пових образів. Цей спосіб потребує тривалої творчої роботи. Худож­ник створює попередні ескізи, письменник — варіанти твору. Так, при малюванні картини "З'явлення Христа народові" художник О. Іванов зробив близько 200 ескізів.

Уяву, яка присутня в художній творчості, можна проілюструвати висловлюванням К. Паустовського: "Кожна хвилина, кожне кинуте мимохіть слово та погляд, кожна глибока чи жартівлива думка, кож­ний непомітний рух людського серця, так само як і літаючий пух то­полі чи вогонь зірки в нічній воді, — усе це крихти золотого пилу. Ми, літератори, видобуваємо їх упродовж десятиріч, ці мільйони крихт, збираємо непомітно для самих себе, перетворюємо на сплав і потім з цього сплаву виковуємо свою "Золоту троянду" — повість, роман або поему" [7].

Перебіг творчого процесу пов'язаний з виникненням багатьох асоціацій, їхактуалізація підпорядковується меті, потребам і моти­вам, які домінують в актах творчості.

Велику роль у створенні образів уяви відіграє практична діяльність.Доки створений образ існує тільки "у голові", він не завжди зрозумілий до кінця. Втілюючи цей образ у малюнку чи моделі, людина перевіряє його реальність.

Засадовою стосовно створення образів уяви є взаємодія двох сиг­нальних систем. Співвідношення чуттєвого та мовного, образу та сло­ва набирає різного характеру в різних видах уяви залежно від кон­кретного змісту діяльності, в яку включається створення образів.