Від витоків до початку ХХ ст. Діалог Сходу і Заходу

Назва теми, кількість годин Зміст освіти
Пізнавальний компонент Орієнтовні твори для сприймання та практично – творчого опрацювання
1. Танець у театралізованих дійствах стародавніх цивілізацій Сходу (8 год.: 7+1) ВСТУП: Походження мистецтва. Джерела танцю в магічних ритуалах первісної людини.   Храмові містерії Єгипету. Танці єгиптян. Музичний супровід танців – арфа, ліра, лютня, флейта, плескання в долоні. Танцювальне мистецтво Індії: синтез – музики, пластики, слова. Символіка рухів.   Пластика акторів китайського театру. Китайський традиційний танець драконів. Танець з віялом. Пекінська опера: сюжети, акторська майстерність.   Театр і танцювальне мистецтво Японії. Східний костюм. Символіка гримування акторів китайського, японського театрів.   Лялькові театри Сходу. Походження музичних інструментів. Музичні інструменти східних країн.   Інтерес до Сходу та східні мотиви в мистецтві Європи наступних епох, творчості сучасних українських митців.   ХМ - ММ: індійські, китайські. японські, корейські тощо народні танці й танцювальні мелодії. Р.Гліер. Танець з віялом з балету «Червоний мак». П. Чайковський Китайський та Арабський танці з балету «Лускунчик» Л.Мінкус. Індуський танець з балету «Баядерка». ММ: К.Дебюссі «Пагоди» М.Римський – Корсаков. «Шехерезада» (тема Шехерезади, «Царевич і Царівна»). Дж. Верді „Аїда” (фрагменти) О.Костін „Жовтий лелека” (сюїта з опери). Р.Шуман «Арабеска». Зображення музичних інструментів Сходу. ОМ:пам’ятки культури та мистецтва первісного суспільства (печерний живопис, статуетки та ін.) – за вибором. Шедеври живопису, архітектури, декоративно – ужиткового мистецтва Індії, Китаю, Японії, Єгипту. Китайський живопис на шовку. К.Хокусай Гравюри («Переможний вітер», «Велика хваля та ін.). Зображення танцювальних сюжетів. «Танцюючий Шива» (статуетка). Індійський танець у книжкових мініатюрах та ін.. – за вибором. Східні порцелянові статуетки. Східний орнамент (арабеска). Ікебана. Нецке. Орігамі. Східний костюм. Зразки гриму в японському, китайському театрі.   Й.Кендлер „Китаянка”, Г.Нарбут. Ілюстрації до казки Г.Х.Андерсена «Соловей», В. Забашта „Портрет китайського актора”, О. Лопухов „Китайська сюїта”, ТМ: Вистави «Пекінської опери» (відеозапис, фрагменти). Фотозображення східних театральних ляльок. Приклади чайної церемонії. ЕМ: м/ф „Золота антилопа”. Фрагменти індійських к/ф, в яких демонструється танцювальне дійство.
2. Античність – колиска європейської культури   (8 год.: 7+1) Унікальність культури Давньої Греції у світовому просторі. Шедеври давньогрецького мистецтва різних видів і жанрів. Мистецькі сюжети в давньогрецьких міфах. Музи. Терпсихора – муза танцю. Мельпомена – муза театру. Аполлон Музагет. Танці в житті давніх греків: різновиди (побутові, ритуальні, войовничі, танці на святах. Танці акробатів, канатоходців) та особливості пластики Танець та акторська пластика в давньогрецькому театрі. Давньогрецький театр – родоначальник світового театрального мистецтва. Актор: синтетичність його мистецтва. Ставлення до акторів в античній Греції. Танець та пластика у видовищах стародавнього Риму (войовничі танці, танці рабів, жерців. Виникнення танцювальних шкіл). Римські карнавали. Гістріони – мімічні актори. Облаштування давньогрецьких та давньоримських театрів. Костюм та зачіска давніх греків та римлян. Відтворення танцювальних сюжетів у вазописі, рельєфах, скульптурі. Античність у творчості українських та західноєвропейських митців. ХМ - ММ: А.Хачатурян „Спартак” І.Стравінський «Аполлон Музагет» (хореографія Ж Баланчина) - відеозапис фрагментів балетів ММ: Х.В.Глюк. Мелодія з опери «Орфей та Еврідика». К.Дебюссі «Сирени»; «Флейта Пана», С.Слонимський „Ікар” (сюїта з балету). А.Онеггер «Ікар». ОМ: Скопас «Менада, що танцює» ваза «Вакханка, що танцює», ваза «Гречанка, що танцює», «Пантейський танець (вазопис) «Танець воїнів» (гантичний барельєф), «Грецька танцівниця з кастаньєтами». Мирон «Танець з кастаньєтами». Зображення грецьких танцорів – акробатів. Афінський Акрополь. Театр в Епідаврі. Колізей. Зображення костюмів, зачісок, ювелірних прикрас греків та римлян. «Менестрелі з дитиною та лютнею» (Невід. автор, 1200 – рр..). с ребенком и лютней. Втілення сюжетів античної міфології в живописі та скульптурі наступних епох – за вибором (Рембрандт Флора», А.Лосенко «Гектор прощається з Андромахою», О.Радіонов «Ікар» та ін.. – за вибором). ЕМ.: «Спартак», «Триста спартанців» (фрагменти), м/ф «Як козаки олімпійцями стали» (реж.В.Дахно).
3. Балет Західної Європи: від Середньовіччя до класицизму (середньовіччя. Ренесанс. Бароко. Рококо. Класицизм) (10 год.:9+1) Театралізовані містерії середньовічного міста. Трубадури, трувери, Мінезингери. Лицарі. Комедія дель арте: синтетичність мандрівних акторів. Придворна балетна сюїта Середньовіччя та Італійського Ренесансу Поняття про старовинні танці. Народне походження бальних танців. Бранль. Бас- данс. Гальярда. Контрданс. Куранта, Павана, Жига. Сарабанда. Менует. Реверанс і його значення в танцях.   Французький балет: «Комедійний балет королеви» - початок історії балетного театру. Придворні дійства. Французька Королівська Академія танцю (1661). П.Бошан - придворний балетмейстер і винахідник принципів запису танців, засновник техніки класичного танцю (п’ять основних позицій класичного танцю, вихідні положення ніг). Ж - Б Люллі і його танці. Придворні алегоричні балети: сюжети, «геометрична» побудова танців. Принцип симетрії.   Декорації і костюми в балетах Франції.   Ж.Ж. Новерр – реформатор балету. „Листи про танець і балети”. Учні Ж.Ж.Новерра (Ж.Доберваль). Музичний супровід. Музичні інструменти епохи: віола, тамбурин, гобой, лютня.   Танець в контексті мистецтв: (Архітектура та інтер’єри середньовічних замків, палаців Відродження, бароко, класицизму. Французький парк) Інтерпретація стародавніх танцювальних жанрів митцями наступних епох, українськими композиторами. ХМ:приклади хореографії старовинних танців. „Арлекінада” (фрагменти з балету Р.Дріго) К.Орф «Кармана Бурана» (балетна інтерпретація.) Фрагменти) ММ: Старовинна танцювальна сюїта. „Ave, Maria” в інтерпретації різних композиторов (Й.С.Бах Ш.Гуно, Д.Бортнянський, І.Кириліна та ін. - за вибором) Р.Вагнер. Увертюра до опери „Тангейзер” Ж.Б.Люллі Гавот. Л. Боккеріні. Менует. Ж.Ф.Рамо Рігодон. Тамбурин. Й.С.БАХ Французькі СЮЇТИ. Г.Ф.Гендель. Сюїти. Менуети з симфоній Й. Гайдна. В.А.Моцарта. М.Равель Павана. С.Прокоф’єв. Гавот з «Класичної симфонії». В.Косенко «Танці в старовинному стилі» ОМ: Старовинні гравюри із зображенням танців. Фото замків (замки Луари) , зображення середньовічного міста; готичних соборів (в Кельні, Нотр – дам – де – Парі та ін..), вітражів. М. Врубель. «Лицар» (Вітраж) Ле. да Вінчі «Мона Ліза», Мікеланджело «П’єта», Рафаель „Сикстинська мадонна”, Рембрандт «Музичний вечір» (зображення старовинних музичних інструментів). Й.КЕНДЛЕР «Арлекін і Коломбіна», «Пастораль» (мейсенська порцеляна 18 ст.) З. Серебрякова. «Автопортрет в костюмі П’єро», П.Сезан “Арлекін та П’єро”. П.Пікассо "Поль у костюмі П’єро ","Поль у костюмі Арлекіна". А.Петрицький «Арлекінада».А Руссо «Карнавал» Фото: Версаль. Французький парк. Зразки костюмів епохи Середньовіччя та Відродження., бароко, класицизму. Зразки геральдики. ЕМ: фрагмент к/ф „Залізна маска” (сцена придворного балу)
4.Балет Західної Європи: від романтизму до імпресіонізму (9 год.: 8+1) Мрії і реальність романтиків. „Сильфіда” – перший романтичний балет.Танець на пальцях. Поява пуантів – відкриття в балеті та нові можливості танцювальної образності і техніки. „Жізель” – вершина романтичного балету. Видатна танцівниця романтизму Марія Тальоні. «Марна пересторога» - «пращур» сучасного комедійного балету. Фанні Ельслер – сценічне суперництво з М.Тальоні Народні мотиви в хореографічній лексиці. Співвідношення музики, танцю і пантоміми. Ф.Тальоні, Ж. Перро. Август Бурнонвіль. Балетний костюм: виразність, відповідність образності танцю. Створення можливості для розвитку танцювальної техніки. Англійський парк – прикмета доби романтизму. Співзвучність стилю балетних декорацій пейзажам англійського парку. Романтизм у музичному мистецтві: танцювальні жанри. Віденський бал. Вальс. Оперета. Й. Штраус – син. Танцювальні сюжети в живописі і скульптурі імпресіоністів. Танцювальна музика композиторів - імпресіоністів. «Вільний танець» Айседори Дункан: Співзвучність естетиці імпресіоністів. ХМ – ММ:Левенскельд „Сильфіда”, Адан „Жізель” фрагменти з балетів. Хельстед «Фестиваль квітів у Джензано» «Болеро» на муз. М. Равеля. (відеозаписи). ММ:Й.Штраус – син. Вальси «Казки Віденського лісу», «На прекрасному блакитному Дунаї», «Весняні голоси», польки. Увертюра до оперети «Летюча миша» та ін. – за вибором. Ф. Шопен Вальси, мазурки, полонези – за вибором. Р.Шуман «Карнавал». Е.Гріг Норвезькі танці. А.Дворжак Слов’янські танці. Й. Брамс Угорські танці. ММ:. К.Дебюссі балет «Скриня з іграшками», «М.Равель опера – балет «Дитя та чари» - фрагменти (відеозапис вистави) ОМ.: ФОТО: пейзажі парків в англійському стилі. (Павловськ та ін.). Парк Софіївка в Умані. Зразки костюмів епохи романтизму. З.Серебрякова « Дівчинки – сильфіди». О.Ренуар. «Танець на селі», «Танець у місті», «Танець у Буживалі». Е.Дега «Блакитні танцівниці», «Зірка». А.Тулуз – Лотрек «Танець в Мулен-Руж» та ін.. – за вибором. ЕМ:х/ф «Летючамиша» (сцена балу). Відеозапис прикладів танцю модерн ( «Айседора» - М.Плісецька та ін.)

 

3 рік.Розділ 3. Зарубіжна хореографія від витоків до початку ХХ ст.: