рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Художні засоби створення єдності архітектурної композиції

Художні засоби створення єдності архітектурної композиції - раздел История, ІСТОРІЯ АРХІТЕКТУРИ. ІСТОРІЯ АРХІТЕКТУРНИХ СТИЛІВ   Особливість Архітектури Як Мистецтва Полягає В Створенні Єдно...

 

Особливість архітектури як мистецтва полягає в створенні єдності архітектурної композиції з безлічі архітектурних форм.

Єдність архітектурного витвору досягається декількома композиційними і художніми засобами. Найпростіший засіб створення єдності - додання об’єму будинку простої геометричної форми. У складному ансамблі будинку єдність досягається супідрядністю: головному об’єму (композиційному центру) підкоряються другорядні частини будинку. Композиційними засобами є також тектоніка (художньо виявлена конструктивна будова будинку) і орієнтація (або спрямованість) частин архітектурного спорудження убік композиційного центра

Важливий засіб досягнення єдності й художньої виразності композиції в архітектурі - симетрія. Систематичними вважаються тотожні елементи форми щодо точки (центра), осі або площини симетрії. Застосовують в архітектурі й асиметрію. Засобами створення єдності в асиметричних композиціях є зорова рівновага частин по масі , фактурі, кольору й ін. Приклади композиційно цільних асиметричних споруджень - Спасо - Преображенський собор Мирожського монастиря у Пскові й житловий будинок на Смоленській площі в Москві. Роль асиметрії в композиції архітектурних форм складається у виявленні динаміки художнього зразка спорудження. У складних композиціях можуть сполучатися симетрія й асиметрія.

Різні види симетрії застосовуються в орнаментальному декорі. Орнамент – малюнок що ритмічно повторюється, заснований на симетричній композиції його елементів і виражається лінією, кольором або рельєфом.

Історично склалося кілька типів орнаментів на основі двох джерел - природних форм і геометричних фігур. Основні типи орнаментів - сітчасті, прямолінійні (стрічкові) орнаментальні смуги, кругові (кільцеві) орнаментальні композиції, центричні (розети), засновані на симетрії багатокутників, і ін. Приклади сітчастого геометричного орнаменту можна побачити в композиціях ряду металевих ґрат й огорож, плиткових покриттів підлог, у декоративному рішенні стін з візерунковою цегельною кладкою.

Стрічковий орнамент використаний у порізках карнизів античних храмів, у розписах стін давньоруських храмів. Розети різних видів симетрії застосовані, наприклад, у заповненні кесонів стель, у російських кольорових рельєфних кахлях. Орнаментальні заповнення фільонок, пілястр і панно частіше мали симетричні композиції, за винятком стилів рококо й модерн, де зустрічалися асиметричні.

На конструкціях і деталях, що несуть навантаження, характер орнаменту виявляє їхню напруженість, на несучих й особливо на елементах, що вінчають, - їхня легкість. Особливості орнаменту інтер'єрів у його камерності, добірності, більше детальному проробленню, що можна бачити на прикладі інтер'єрів Московського метрополітену.

Найважливіший композиційний засіб - пропорції: співвідношення архітектурних форм по висоті, ширині й довжині. Ці співвідношення відрізків, площ й обсягів виражаються цілими (1:2, 2:3 і т.д.)й ірраціональними (1:√2 ; 1:√3 ; 1:√5 і т.д.) числами. Приклад відносин цілих чисел - "єгипетський трикутник" - 3:4:5, застосований у пірамідах Древнього Єгипту, приклад ірраціональних відносин – «золотий перетин» - розподіл відрізка на дві нерівні частини так, щоб ціле ставилося до більшої частини, як більша частина до меншого. Наближений ряд чисел "золотого перетину" (3:5, 5:8, 8:13, 13:21 і т.ін.) названий рядом Фитббоначчи на честь італійського математика ХІІ в. Пропорції визначають домірність і гармонійність елементів архітектурних форм.

Один із засобів створення композиційної єдності - масштабність: домірність форми і її елементів стосовно людини, простору, що оточує й іншим архітектурним формам. Якщо поняття "масштаб" належить до абсолютних величин, то поняття "масштабність" визначає відносну відповідність сприйманих людиною форм архітектурного витвору розмірам людини. Будинок може бути масштабним або немасштабним як стосовно розмірів людини, так й до сусідніх будинків, до площі, на якій воно перебуває, і т.д.

Важливий засіб приведення елементів архітектурних форм до єдності - ритм (домірність, стрункість), за допомогою якого досягається необхідна домірність і виразність витвору архітектури. Ритм створюється рівномірним повторенням форм й інтервалів (елементи орнаменту, колони в храмах, вікна в сучасних житлових будинках і т.ін.) Окремим проявом ритмічної закономірності в архітектурі є модуль - величина, прийнята для вираження кратних співвідношень розмірів частин будинку або спорудження з метою їхньої координації, додання будинку, спорудженню або їхнім частинам сумірності. Як модуль вживають розмір довжини або розмір одного з елементів будинку, спорудження. У давньогрецьких храмах система модульних співвідношень полегшувала будівництво з кам'яних блоків, заготовлених заздалегідь.

У сучасній архітектурі досліджуються теоретичні й практичні проблеми розмірних відносин між антропометричними даними й середовищем, створюваним для людини. У запропонованої французьким архітектором Ле Корбюзьє системі "Модулор" , яка приводить пропорції людського тіла до "золотого перетину", зроблена спроба зв'язати будівельні розміри з людиною, установити домірність архітектури людині.

Основний модуль у країнах дії метричної системи мір дорівнює 100 мм. Цей розмір модуля є основою координації розмірів деталей у будівництві. Він служить для уніфікації елементів і забезпечує їхню взаємозамінність.

Іншими засобами художньої виразності в створенні єдності композиції є контрастні й нюансні відносини елементів форми, а також відносини рівності, або тотожності. Елементи архітектурної композиції можуть контрастно (різко) відрізнятися при зіставленні один з одним по розмірах, пропорціям, кольору фактурі й іншим характеристикам і тим самим підсилювати роль один одного за допомогою контрастного зіставлення.

Прикладом контрасту в архітектурі є колірне протиставлення додаткових кольорів ( червоний - зелений, синій - жовтий), узятих не строго за спектром, а з гармонічним сполученням проміжних додаткових, розведених ахроматичним кольором. Контрастною є колірна тріада - гама, складена із кольорів, які рівно стоять по довжині колірної діаграми.

Приклад колірного нюансу (м'якого переходу)- монохроматична гама - сполучення відтінків одного колірного тону (наприклад, світле - і темно - жовтогарячий з коричневим) або ахроматична гама ( наприклад, сполучення сірих кольорів).

Для сучасного інтер'єра характерні м'які тони, які створюються природними матеріалами, що утворять колірну гармонію по тону, світлості й насиченості кольору, з одного боку, і обсягом колірного простору - з іншої.

До художніх засобів створення композиційної єдності витворів архітектури відноситься застосування монументального, декоративного й прикладного мистецтва в архітектурі, зокрема скульптури й живопису, поєднання яких з архітектурою одержало назву синтезу мистецтв.

Синтез мистецтв у сучасній архітектурі, однак, не обмежується застосуванням живопису й скульптури. Поширюються різьблення по дереву, художньо оброблений метал (наприклад карбування), майоліка й мозаїка, гобелени в інтер'єрі.

Єдність архітектурної композиції має на увазі єдність стилю, що створюється сукупністю ознак, типових для мистецтва певного часу. Стилем в архітектурі й мистецтві прийнято називати спільність засобів і прийомів художньої виразності, перейнятих світовідчуванням пануючої ідеології суспільства. На стиль кожної епохи впливали різні фактори: ідеологічні й естетичні погляди, матеріали й техніка будівництва рівень розвитку виробництва, побутові вимоги, художні форми.

Відзначені композиційні засоби архітектурних споруджень можна розглядати як об'єктивні закономірності архітектури й людського сприйняття.

 

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ІСТОРІЯ АРХІТЕКТУРИ. ІСТОРІЯ АРХІТЕКТУРНИХ СТИЛІВ

ВП Брянківський технолого економічний технікум... Луганського національного університету імені Тараса Шевченка...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Художні засоби створення єдності архітектурної композиції

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ВВЕДЕННЯ
Слово "архітектура" походить від грецького слова arhіtecton що значить будівельник. Історія розвитку суспільства на всіх етапах світової цивілізації відбивалася в пам'ятниках арх

Первісна епоха. Древній Єгипет.
  Головними джерелами вивчення первісного суспільства є археологічні пам’ятники, етнографія данні геології, антропології, міфології, фольклору. Вся історія технічних й культу

Древня Греція
  В культурній спадщині древніх цивілізацій особливе місце займає греко-римська культура в Середземноморському басейні, Причорномор'ї й сусідніх країнах із третього століття до н.е. д

Древній Рим
Давньоримській культурі передував період етруської культури (VШ - П ст. до н.е.). Архітектура Етрурії (Тоскани) формувалася під впливом інших середземноморських областей Древнього світу, зокрема Гр

Візантійська архітектура
Епоха феодалізму охоплює величезний період (IV - XIXст.) ЇЇ початок відноситься до поділу Римської імперії в 395 р. на східну, яка отримала назву Візантія, та західну. Візантійська архітек

Романський стиль
Архітектура Західної Римської імперії декілька століть знаходилась в занепаді, і лише в X ст.. в Західній Європі почалося будівництво міст. Одержала розповсюдження фахверкова конструкція житла і го

Готичний стиль
У Франції із середини XII ст. романський стиль змінився готичним. Поява нового стилю обумовлена потребою збільшити місткість соборів, оскільки вони стали місцем не тільки богослужіння, але й зборів

Ренесанс. Бароко
У ХШ - ХІ ст. у містах Італії почала формуватися нова світська культура, проникнута гуманізмом античності. Рух за відродження античної цивілізації одержав назву Ренесансу (від фран. відродження). Н

Класицизм. Рококо
  Класицизм як стиль виник у Франції ще в середині XVІІ ст., передбачивши на сторіччя загальний розвиток європейського класицизму середини XVШ ст. Класицизм проголошував античну архіт

Архітектура епохи капіталізму
  З розвитком капіталізму ( середина XІ ст.) у містобудуванні відбулися глибокі зміни. Наукові й технічні відкриття в промисловому виробництві, будівництво залізниць , упорядкування т

Стиль модерн
На початку 90-х років XIX століття в Бельгії, Франції, Голландії, Австрії, Німеччині майже одночасно виник як реакція на еклектику новий стиль - модерн (франц. - сучасний), що поривав з історичною

Функціоналізм
  У США в кінці XIX століття в Чикаго вперше з'явилася ідея використати сталевий каркас у будівництві багатоповерхових будинків. Конструктивні і функціональні проблеми висотного будів

Неокласицизм. Постмодернізм
Поворот американської офіційної архітектури до неокласицизму 60-х рр. викликав замовлення на проектування 50 будинків дипломатичних служб США в різних країнах миру. В будинку посольства СШ

Сучасні архітектурні стилі
  Архітектурні пам’ятники створювалися не тільки в стародавні часи. Архітектурні шедеври створюють і сучасні архітектори. Наприклад, центр Помпіду в Парижі, створений в стилі «констру

Хмарочоси. Загадки багатоповерхівок.
  Багатоповерхові житлові будинки не можна вважати прикметою сучасності. Це дуже давній витвір людини. Час виникнення фінікійських багатоповерхівок, які прославили місто Тир і були «м

X-XIVст.ст.
  До кінця Хст. на Русі не було монументального кам’яно - цегельного будівництва. Всі давньоруські будівлі цього часу були дерев'яними або дерево - земельними. Перші кам'яно - цегельн

XV - XVII ст.ст.
  Об’єднання руських земель, яке завершується до кінця XVст. після звільнення від монголо-татарського ярма, сприяло політичному, економічному і культурному росту руської держави.

Перша половина XVIIIст.
В архітектурі петровського часу в першу чверть XVIIIст. Затверджуються ідеі національної могутності Росії. Розширювалося виробництво будівельних і обробних матеріалів, широко застосовувалися штукат

Друга половина XVIII – перша третина XIXст.
  Руський класицизм поставив руську архітектуру другої половини XVIII століття на провідне місце в розвитку світової архітектури. Характерні принципи класицизму – однаковість, погодже

Середина XIX – початок XX століть
  У зв’язку з загальною кризоюросійської імперії і розвитком капіталізму з 40-х років XIX ст. в російській архітектурі помітний відхід від ансамблю в композиції, розвиток еклектики. А

Кінець XX ст. - початок XXI ст.
Архітектура йде шліхом пошуку прогресивного стилю, через пізнання особистого творчого джерела, без запозичення концепцій, ідей і форм зовні. Нашій архітектурній свідомості, а вона без сумніву знахо

Основи архітектурної композиції
  Архітектурна композиція (утвір, твір) - це система створення проекту й самого об'єкта архітектури. Архітектурна композиція як наука вивчає загальні закономірності побудови форми в а

Основні властивості архітектурно-просторових форм
Архітектурно-просторові форми (зокрема , будинки) володіють рядом зорово сприйманих властивостей, які важливі для їхньої характеристики. Виділимо кілька головних властивостей. Геометрич

Художні засоби створення єдності архітектурної композиції
  Особливість архітектури як мистецтва полягає в створенні єдності архітектурної композиції з безлічі архітектурних форм. Єдність архітектурного витвору досягається декільком

Функціональне призначення і види будинків
  Структури міст та селищ утворюються з урахуванням всіх функцій і елементів , з яких складається життя населених місць: праця, побут, культурне обслуговування, відпочинок. В

Житлові будинки
  Міста і житлові масиви забудовуються комплексно з усіма необхідними культурно-побутовими об’єктами згідно генеральним планам і проектам детального планування і забудови міст.

Вимоги, які пред’являють до будинків
Основні вимоги, які пред’являють до будинків, - функціональна доцільність, тобто повна відповідність своєму призначенню. Цій вимозі повинно підкорюватися як об’ємно-планувальне рішення (склад і роз

Конструктивні схеми будинків і матеріали несучих конструкцій
Архітектурне проектування вирішує комплексні задачі, в яких функція, конструкція та художня форма виступають як єдине ціле. Конструктивною схемою будівлі називають систему вертикальних (стіни, стов

Класифікація будівельних матеріалів
Будівельні матеріали класифікують за призначенням, технологічному признаку та способу виготовлення. За призначенням будівельні матеріали поділяють на наступні групи: конструкційні, що спри

Загальні відомості про конструктивні елементи будівель
  Кожна будівля складається з елементів, які за крупністю можна поділити на три групи: 1) об’ємно-планувальні елементи – крупні частини, на які можна розділити всі споруди (підвал, по

Підземна частина будівлі
  Навантаження від споруди сприймається підґрунтям – масивом ґрунту, що розташований під фундаментом. Підґрунтя можуть бути природними та штучними, тобто з укріпленням ґрунтів.

Несучий остов споруди
  Кам’яні малоповерхові будинки. Несучий остов включає в себе стіни (кам’яної кладки, монолітні або із збірних великорозмірних елементів) та перекриття. Кам’яну кладк

Огороджувальні конструктивні елементи будинків
  Перегородки є тонкі внутрішні вертикальні огороди, які установлюють на перекриття. Вони розділяють приміщення і не несуть навантаження. В житлових будинках площа перегородок зазвича

Підлога
Залежно від призначення приміщення підлога повинна задовольняти основним вимогам: бути міцною, тобто мати гарний опір різним механічним впливам, не прогинатися під впливом навантаження, бути неслиз

Дахи. Підвісні стелі
Дах складається з двох конструктивних частин: несучої – покриття і верхньої – несомої крівлі. Покриття передає навантаження від снігу, вітру (тимчасове навантаження) і своєї маси на стіни

Вікна і двері
Вікна призначені для природного освітлення, інсоляції, вентиляції приміщень та зорового зв’язку із зовнішнім середовищем. Вікна своїм розташуванням і розмірами впливають на композицію фасаду і інте

Сходи, пандуси, ескалатори
Сходи.Основні вимоги до сходів: міцність, естетичність, гарне освітлення, зручність, пожежна безпека. За призначенням сходи діляться на основні, допоміжні, аварійні, пожежні, вхідн

Декоративні елементи будинків
  Розвиток архітектурного декору привів до створення основних прийомів використання художніх засобів у будівельному мистецтві. У Древній Греції були вироблені декоративні спо

Декоративні елементи будинків
  Розвиток архітектурного декору привів до створення основних прийомів використання художніх засобів у будівельному мистецтві. У Древній Греції були вироблені декоративні спо

Декоративна штукатурка, лицювальна цегла
Кам'яні оздоблювальні матеріали й елементи застосовують як оштукатуреними, так і не оштукатуреними. Оштукатурювання дозволяє одержувати поверхні з різними фактурами й кольорами, створювати рельєфні

Керамічні матеріали й вироби
  Керамічні матеріали виготовляють із глин й їхніх сумішей шляхом формування й випалу. Для додання стійкості до зовнішніх впливів та для декоративності лицьові поверхні покривають гла

Лицювальні матеріали на основі скла
  До найпоширеніших скляних лицювальних матеріалів відносяться аркуші й плити зі стемаліту, марбліту, килимово-мозаїчні плитки, смальта, стекломармур й ін. Завдяки скляній поверхні і

Металеві декоративні елементи
Металеві декоративні елементи бувають литими, кованими, звареними, клепаними. У теперішній час литі металеві вироби використовують рідко, а ковані поширені досить широко (огородження різних елемент

Полімерні лицювальні матеріали
Полімерні лицювальні матеріали (пластмаси на основі синтетичних, термопластичних і термореактивних полімерів з добавками у вигляді наповнювачів, пластифікаторів, барвників і т.п.) при нормальній те

Полімерні лицювальні матеріали
Полімерні лицювальні матеріали (пластмаси на основі синтетичних, термопластичних і термореактивних полімерів з добавками у вигляді наповнювачів, пластифікаторів, барвників і т.п.) при нормальній те

Методика і техніка архітектурного проектування
  Проектування (від лат. буквально - кинутий уперед) процес створення проекту - прототипу, прообразу передбачуваного або можливого об'єкта. Архітектурне проектування - це роз

СЛОВНИК АРХІТЕКТУРНИХ ТЕРМІНІВ
Абака(грецьк. Abax -дошка) – верхній елемент капітелі. Абсида –(апсіда) – виступ будинку, півкруглий в плані, зазвичай перекритий куполом.

Коропластика –скульптура з обпаленої цегли, вона ж – теракота
Крепідома –кам’яна площадка, яка служить основою античного храму. Курдонер -(парадний двір) простір, який створюється в тому разі, коли один або більше бу

УКРАЇНСЬКО-РОСІЙСЬКИЙ СЛОВНИК
  Альтанка, бесідка – беседка Брила, груд – глыба Будівельник – строитель Будівля, будова – строение Будівництво – строительство Будувати

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги