рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Методичні вказівки до вивчення курсу Історія зарубіжної літератури

Методичні вказівки до вивчення курсу Історія зарубіжної літератури - раздел История, Державний Вищий Навчальний Заклад ...

Державний вищий навчальний заклад

„Запорізький національний університет”

Міністерства освіти і науки України

 

О.В. Муравін, О.В. Темна

Методичні вказівки до вивчення курсу

Історія зарубіжної літератури

(к. ХІХ – п. ХХ ст.)»

 

для студентів ІІІ курсу денної
та IV курсу заочної форм навчання

спеціальностей: 6.030500 – іноземна філологія, російська філологія, українська філологія та 6.030200 – журналістика

 

 

 

Затверджено

Вченою радою ЗНУ

(протокол № 5 від 25.12.2007 р.)

 

 

Запоріжжя 2008


УДК 82’0 (76)

ББК Ш 5 (418) 73

Методичні вказівки до вивчення курсу «Історія зарубіжної літератури (к. ХІХ – п. ХХ ст.)» / Уклад. Муравін О.В., Темна О.В. – Запоріжжя: ЗНУ, 2008. – 56 с.

Методичні вказівки орієнтовані на формування уявлень про основні ідейні та естетичні пошуки к. ХІХ – п. ХХ ст. в країнах Західної Європи та США. Вони містять плани практичних занять, теми рефератів, тести для самоконтролю, список рекомендованої літератури, перелік питань для екзаменаційного контролю.

Видання розраховано на студентів філологічного факультету, факультету журналістики та іноземної філології.

 

 

Рецензент доц. Дітькова С.Ю.

 

Відповідальний за випуск проф. Тихомиров В.М.



ЗМІСТ

Вступ………………………………………………………………………..
План семінарського заняття № 1 А. Рембо – представник французького символізму..…………………  
План семінарського заняття № 2 Драматургія М. Метерлінка....…………………………………………  
План семінарського заняття № 3 «Історія загибелі одного буржуазного сімейства» у романі Т. Манна «Будденброки» (1981)................................................................ План семінарського заняття № 4 Епопея Дж. Ґолсуорсі «Сага про Форсайтів» (1906 – 1921)................      
План семінарського заняття № 5 Роман-символ О. Вайльда «Портрет Доріана Грея» (1891)................  
План семінарського заняття № 6 Література США. Роман Т. Драйзера «Сестра Керрі» (1900)....……  
План семінарського заняття № 7 Світ дитинства у творах М. Твена……………………………………  
План семінарського заняття № 8 «Північні» оповідання Дж. Лондона……………………………………  
Теми рефератів за текстами, які не були винесені на семінарські заняття........................................................................................................... Тести для самоконтролю…………………………………………………. Художні твори для обов’язкового прочитання.....................……………  
Список рекомендованої літератури………………………………….......
Перелік питань для екзаменаційного контролю....................................... Критерії оцінювання знань..........................................................................
Додатки Додаток А………………………………………………………………….    
Додаток Б………………………………………………………………….
Додаток В………………………………………………………………….
Додаток Г………………………………………………………………….


ВСТУП

Курс «Історія зарубіжної літератури кінця XIX – початку XX ст.» продовжує вивчення загального курсу історії літератури країн Європи та США. Це був перехідний етап, що поєднував принципи «класичної» естетики з активними пошуками нових форм. Поява різноманітних ідеалістичних вчень – А. Шопенгауера, Е. Гартмана, Ф. Ніцше та інших – спровокувала бурхливий розвиток модерністських напрямків. Їх називали декадентським і вкладали в це поняття однозначно негативний смисл. Представлені плани семінарських занять відступають від такої спрощеної оцінки і дають сучасний погляд на проблему, розглядаючи творчість письменників у контексті культури перехідної епохи. В них зосереджується увага на таких літературних напрямках як імпресіонізм, символізм, естетизм, натуралізм, реалізм, неоромантизм, розглядається творчість А. Рембо, М. Метерлінка, Т. Манна, Дж. Ґолсуорсі, О. Вайльда, М. Твена, Дж. Лондона та інш.

Видання розраховане на студентів III курсу факультетів іноземної філології, журналістики а також філологічного факультету.

Мета курсу, полягає у формуванні у студентів знань та уявлень про основні ідейні та естетичні пошуки к. ХІХ – поч. ХХ ст. в країнах Західної Європи та США.

Окреслена мета передбачає розв’язання низки завдань:

Ø ознайомити студентів з ідейно-естетичними особливостями літературних творів кінця ХІХ – початку XX ст.;

Ø дати уявлення про основні етапи та напрямки літературного розвитку відповідної епохи, їх витоки, представників, сутність естетичних концепцій;

Ø розглянути найвидатніші художні твори літератури межи ХІХ –
XX ст., а також літературознавчі праці, присвячені їх дослідженню;

Ø дати відомості про життя та основні етапи творчості найвидатніших письменників епохи;

Ø сформувати навички аналізу художніх творів відповідного періоду в культурно-історичному аспекті; вміння самостійно рецензувати, критично оцінювати існуючі праці, присвячені літературі кінця ХІХ – початку XX ст.;

Ø навчити студентів самостійно працювати з науковою, навчально-методичною, довідковою літературою.

За підсумками курсу студент повинен знати:

Ø основні течії; тенденції розвитку літературного процесу Західної Європи кінця XIX - початку XX ст.;

Ø періодизацію та характерні риси відповідної літературної епохи;

Ø національну специфіку літературного процесу в кожній з країн зарубіжжя, історико-філософські детермінанти, що його обумовили;

Ø специфічні риси основних художніх систем європейської літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст., особливості розвитку реалізму та декадентських течій;

Ø творчість і етапи життєвого шляху видатних письменників межи століть;

Ø новітні літературознавчі дослідження, присвячені вивченню проблем літературного розвитку відповідного періоду.

Вміти:

Ø орієнтуватися в основних історико-літературних і теоретичних проблемах курсу;

Ø мати уявлення про своєрідність погляду на світ людини та специфіку його відтворення в текстах відомих художників слова;

Ø бачити в конкретному художньому тексті риси різних жанрів, вміти з’ясовувати логіку їхньої взаємодії;

Ø розпізнавати риси жанрових форм, співвідносити типологічно-подібні явища;

Ø самостійно користуватися науковою, навчально-методичною літературою, критично оцінювати, самостійно аналізувати художні твори, знаходити в них риси епохи та виявляти своєрідність художнього світу автора.

При підготовці до семінарських занять рекомендується використовувати компакт-диск з художніми текстами, науковими працями та бібліографічно-довідковим апаратом.

Во введении также – пояснения для студентов, как работать с пособием, что обозначают символы, какие требования, формы выполнения заданий, их обязательность/факультативность; требования к оформлению рефератов и заданий для самостоятельной работы; время их сдачи и т.д. – своеобразный путеводитель (презентация) по пособию.

Оговорить требования к работе во время семестра, критерии оценивания устных, письменных работ, ответа на экзамене, возможность получения экзамена «автоматом» – на каких условиях.


План

Семінарського заняття № 1.

Для спеціальності: 6.030500 – іноземна філологія, російська філологія, українська філологія та 6.030200 – журналістика Тема заняття: А. Рембо – представник французького символізму. Мета заняття: визначити своєрідність французького символізму у творчості А. Рембо, розкрити особливості його…

Перелік художніх текстів.

Артюр Рембо. Поезії «Коваль», «Руки Жанни-Марії», «Присідання», «П’яний корабель», «Офелія», «Голосівки», «Зло»; збірки «Осяяння», «Сезон у пеклі».

Література

1. Андреев Л.Г. Импрессионизм. – М.: Изд-во МГУ, 1980. – 249 с.

2. Валери П. Об искусстве. – М.: Искусство, 1993. – 507 с.

3. Великовский С.И. Вехи и мастера французской поэзии ХІХ века // Поэзия Франции. Век ХІХ. – М.: Художественная литература, 1985. – С. 3-28.

4. Великовский С.И. «Путник в башмаках, подбитых ветром» // Вопросы литературы. – 1994. – № 5. – С. 209-245.

5. Витковский Е.В. У входа в лабиринт // Литературная учеба. – 1986. – № 2. – С. 199-211.

6. Войнов О.Д. Хто ви, пане Рембо? // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 1997. – № 7. – С. 39-42.

7. Ковалева Т.В. Французская литература конца ХІХ – начала ХХ века // Ковалева Т.В. и др. История зарубежной литературы (Вторая половина ХIX – начало ХХ века). – Минск: Завигар, 1997. – С. 23-114.

8. Косиков Г.К. Два пути французского постромантизма: символисты и Лотреамон. // Поэзия французского символизма. Лотреамон. Песни Мальдорора. / Сост., общ. ред., вст. ст. Г.К. Косикова. – М.: Изд-во МГУ, 1993. – С. 5-62.

9. Михайлова Т.В. От «Офелии» к «Пьяному кораблю»: К вопросу о формировании поэтики А. Рембо в 1870-1871 гг. // Вестник Московского университета. Серия 9. Филология. – 2000. – № 1. – С. 122-130.

10. Ніколенко О.М. «Моє пробудження благословили шквали…»: Поезія А. Рембо // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 1999. – № 12. – С. 49-52.

11. Обломиевский Д.Д. Французкий символизм. – М.: Наука, 1973. – 302 с..

12. Покальчук Ю.В. Невчасна блискавка поезії Рембо // Всесвіт. – 1977. – № 6. – С. 152-154.

13. Соколова Т.В. Еще один опыт интерпретации сонета А. Рембо «Гласные» // Известия РАН. Серия литературы и языка. – 1998. – № 2. – С. 38-48.

14. Толмачев В.М. Символизм // Литературная энциклопедия терминов и понятий / Под ред. А.Н. Николюкина. – М.: Интелвалк, 2001. – С. 978-986.

15. Французская поэзия конца XIX — начала XX в. Символизм // Зарубежная литература ХХ века / Под ред. Л.Г.Андреева. – М.: Высшая школа, 1996. – 575 с.

16. Французский символизм. Драматургия и театр: Пьесы. Статьи. Воспоминания. Письма / Сост., вступ. ст. коммент. В. Максимова. – СПб.: Гиперион, Гуманитар. акад., 2000. – 473 с.

17. Цвейг С. А. Рембо // Нева. – 1991. – № 8. – С. 201-208.

 

 

План

Семінарського заняття № 2.

З дисципліни «Історія зарубіжної літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.»

Для спеціальності: 6.030500 – іноземна філологія, російська філологія, українська філологія та 6.030200 – журналістика

Тема заняття: Драматургія М. Метерлінка.

Мета заняття: розглянути особливості розвитку драматургії Західної Європи на межі століть; визначити характерні риси символістської драми шляхом аналізу художніх текстів, охарактеризувати поетику «маленьких драм» М. Метерлінка.

Час: 2 години

Питання для обговорення

?Творчі завдання. 1. Проаналізуйте одну з п’єс М. Метерлінка (схема аналізу – див. Додаток… 2. Напишіть твір на одну з тем:

Перелік художніх текстів.

Метерлінк Моріс. Збірка поезій «Теплиці»; трактати «Таємний храм», «Скарб смиренних»; драми «Сліпці», «Там, усередині», «Непрохана», «Смерть Тентажіля»; казка-феєрія «Синій птах».

Література

1. Андреев Л.Г. Сто лет бельгийской литературы. – М.: Изд-во МГУ, 1967. – 461 с.

2. Борецький Л.М. Ключ до твору – в його символіці: до вивчення драми «Синій птах» М. Метерлінка // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 1997. – № 9. – С. 39-41.

3. Волощук Є.В. Подорож у невідоме: Методичні нотатки щодо аналізу «Синього птаха» М. Метерлінка // Зарубіжна література. – 2000. – № 42. – С. 1-2, 7-8.

4. Ков’як Т.В. У пошуках Синього птаха // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 1997. – № 9. – С. 42-44.

5. Лакшина В.А. Бельгийская драматургия ХІХ – ХХ ст. – М.: Искусство, 1990. – 365 с.

6. Литвинов П.В. Лекции по бельгийской литературе (Де Костер и Бельгия). – Баку, 1973. –174 с.

7. Ніколенко О. «Нова драма» і символічний характер образів п’єси М. Метерлінка «Синій птах». 11 кл. // Всесвітня література та культура в середніх навчальних закладах України. – 2000. – № 9. – С. 54-56.

8. Федоров А.В. Театр А. Блока и драматургия его времен. – Л.: Изд-во Ленинградского университета 1972. – 144 с.

9. Філософсько-символічний характер змісту та системи образів п’єси-феєрії «Синій птах» // Тема. – 1999. – № 3. – С. 87-80.

10. Шахова К. Навздогін блакиті: М. Метерлінк // зарубіжна література. – 2003. – березень (№12). – С. 19-21.

11. Шкунаева И.Д. Бельгийская драма от Метерлинка до наших дней. Очерки. – М.: Искусство, 1973. – 254 с.

План

Семінарського заняття № 3.

З дисципліни «Історія зарубіжної літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.»

Для спеціальності: 6.030500 – іноземна філологія, російська філологія, українська філологія та 6.030200 – журналістика

Тема заняття: «Історія загибелі одного буржуазного сімейства» у романі Т. Манна «Будденброки» (1981).

Мета заняття: розглянути місце Т. Манна в контексті літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст., його зв’язок з класичною традицією та творчими пошуками модерністів; проаналізувати художню своєрідність та проблематику роману «Будденброки»; вказати на його відмінність від класичного роману – «сімейної хроніки».

Час: 2 години

Питання для обговорення

?Творчі завдання. 1. Проілюструйте прикладами з тексту роману, як у творі втілюється ідея про… 2. Дайте визначення натуралістичного образу. Що спільного він має з образом реалістичним? В чому полягає обмеженість…

Перелік художніх текстів.

Манн Томас. Роман «Будденброки».

Література.

1. Апт С.К. Над страницами Томаса Манна: Очерки. – М.: Советский писатель, 1980. – 392 с.

2. Волков Е. Немецкий натурализм: роман, повесть, новелла. – Иваново: Изд-во Ивановского гос. ун-та, 1980.

3. Волощук Е.В. «Я стою между двух миров…» // Вікно в світ. – 2001. – № 1. – С. 5-27.

4. Дирзен И. Эпическое искусство Т. Манна: Мировоззрение и жизнь. – М.: Прогресс, 1981. – 303 с.

5. Днепров В.Д. Интеллектуальный роман Томаса Манна // Днепров В.Д. Идеи времени и формы времени. – Л.: Советский писатель, 1980. – С. 307-384.

6. Кургинян М.С. Романы Томаса Манна: Формы и метод. – М.: Художественная литература, 1975. – 335 с.

7. Павлова Н.С. Типология немецкого романа 1900 – 1945 гг. – М.: Наука, 1982. – С. 8-54.

8. Скуратовський В.Л. Мистецькі проблеми в німецькому романі ХХ ст. – К.: Вид-во Київського ун-ту, 1972. – 196 с.

9. Скуратовський В.Л. Томас Манн // Всесвіт. – 1975. – № 11. – С. 200-207.

10. Снигирева Н.С. Языковая природа лейтмотива-символа: на материале творчества Т. Манна // Вестник Ленинградского университета. – 1980. – № 14. – Вып. 3. – С. 65-68.

11. Федоров А.А. Томас Манн в период творческого расцвета. – М.: Изд-во МГУ, 1975. – 335 с.

12. Харитонов М.С. Понятие иронии в эстетике Т. Манна // Вопросы философии. – 1972. – № 5. – С. 98-108.

13. Шалагинов Б. Гете и Томас Манн: классическая традиція в литературе ХХ столетия // Вікно в світ. – 2001. – № 1. – С. 28-34.

14. Шахова К. Музична стихія у Томаса Манна // Зарубіжна література. – 2003. – № 36. – С. 17-21.

15. Ященко Е. Велич Томаса Манна // Всесвіт. – 1992. – № 5-6. – С. 148-153.

 

План

Семінарського заняття № 4.

З дисципліни «Історія зарубіжної літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.»

Для спеціальності: 6.030500 – іноземна філологія, російська філологія, українська філологія та 6.030200 – журналістика

Тема заняття: Епопея Дж. Ґолсуорсі «Сага про Форсайтів» (1906 – 1921).

Мета заняття: подати уявлення про місце Дж. Ґолсуорсі в літературному процесі Великобританії кінця ХІХ – початку ХХ ст.; пояснити поняття «форсайтизм».

Час: 2 години

Питання для обговорення

?Творчі завдання. 1. Порівняйте портретні характеристики Джоліана і Сомса Форсайтів. Чим вони… 2. На сторінках роману «Власник» розміщені авторські іронічні характеристики Форсайтів. Хто з героїв дає «тверезу»…

Перелік художніх текстів.

Ґолсуорсі Джон. «Сага про Форсайтів» («Власник», «Останнє літо Форсайта»).

Література

1. Вороніна Я.І. Естетична функція колориту у створенні художнього образу (роман «Власник» Дж. Ґолсуорсі) // Іноземна філологія. – Вип. 48. – Львів, 1977. – С. 22-27.

2. Гаврилюк А.М. Стиль форсайтовского цикла Д. Голсуорси: Борьба за реализм в английской литературе ХХ в. – Львів, Вища школа, 1977. – 167 с.

3. Гаврилюк А.М. Час у форсайтівському циклі Дж. Ґолсуорсі // Іноземна філологія. – Вип. 30. – Львів, 1973. – С. 148-152.

4. Дубашинский И.А. «Сага о Форсайтах» Дж. Голсуорси. – М.: Высшая школа, 1978. – 111 с.

5. Дьяконова Н. Джон Голсуорси. – М.: Искусство, 1978. – 132 с.

6. Дюпре К. Дж. Голсуорси. – М.: Радуга, 1986. – 310 с.

7. Зверев А.М. Права собственности и набеги Красоты // Голсуорси Дж. Собр. соч. в 4-х т. – Т. 1: Сага о Форсайтах. – М.: Правда, 1983. – С. 3-18.

8. Ивалишева В.В. Развитие реализма в литературе 20-х гг. // Ивашева В.В. Литература Великобритании ХХ в. – М.: Высшая школа, 1984. – 488 с.

9. Ивашева В.В. Английская литература ХХ в. – М.: Просвещение, 1967. –

10. Ковалева Л.И. и др. Собственник. Анализ романа. Пособие для студентов пед. ин-тов. – Л., Просвещение, 1977. - 126 с.

11. Михальская Н.П., Аникин Г.В. История английской литературы. - М.: Академия, 1998. - 516 с.

12. Цьовх Я.И Эстетическая функция колорита в форсайтовском цикле Дж. Голсуорси // Филологические науки. – 1982. – № 4. – С. 32-36.

13. Чичерин А.В. Форсайтовский цикл // Чичерин А.В. Возникновение романа-эпопеи. – М.: Советский писатель, 1975. – 376 с.

14. Якименко Н.В., Домбровская А.В. Особенности деконцентрированного портрета в романе Дж. Голсуорси «Собственник» // Актуальні проблеми вивчення мови та мовлення: Міжвуз. зб. наук. праць. – Х., 1996. – С. 207-208.

План

Семінарського заняття № 5.

З дисципліни «Історія зарубіжної літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.»

Для спеціальності: 6.030500 – іноземна філологія, російська філологія, українська філологія та 6.030200 – журналістика

Тема заняття: Роман-символ О. Вайльда «Портрет Доріана Грея» (1891).

Мета заняття: уяснити поняття «естетство» та «естетизм»; розглянути своєрідність стилю О. Вайльда; зв’язок роману «Портрет Доріана Грея» з літературною традицією.

Час: 2 години

Питання для обговорення

?Творчі завдання. 1. З передмови до роману «Портрет Доріана Грея» випишіть фрагменти, які… 2. Випишіть з тексту роману приклади вайльдівських афоризмів.

Перелік художніх текстів.

1. Вайльд Оскар. Казка «Соловей та роза»; есе «Задуми»; роман «Портрет Доріана Грея».

Література

1. Абазова Л. Роль журналов «Желтая книга» и «Савой» в определении эстетической концепции английского декаданса 90-х гг. – М., 1979.

2. Аникин Г.В. Эстетика Дж. Рескина и английская литература ХІХ в. – М.: Наука, 1986. – 320 с.

3. Барановська М. Парадокси Оскара Уайльда: парадоксальність життя і творчості // Зарубіжна література. – 1997. – № 43. – С. 4.

4. Бэлза С. Роман жизни О. Уайльда // Уайльд О. Портрет Дориана Грея. – М., 1987. – С. 458-480.

5. Кабкова О. Карнавал у житті і творчості О. Вайльда // Зарубіжна література. – 2004. – № 9. – С. 10-15.

6. Колесник С.А. Поиски идеала (об эстетических взглядах О. Уайльда) // Ученые записки. – Т. 256. Зарубежная литература. – М., 1971. – С. 242-250.

7. Кузьменчук І. Парадокси Оскара Вайльда // Зарубіжна література. – 2004. – № 9. – С. 16.

8. Матюшкіна Т.П. Портрет-совість: матеріали до вивчення роману О. Уайльда «Портрет Доріана Грея» // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 1999. – № 2. – С. 37-38.

9. Мортон А.Л. От Мэлори до Элиота. – М.: Прогресс, 1970.

10. Перси Р. «Трус убивает поцелуем…» // Юность. – 1996. – № 3. – С. 66-88.

11. Постулати теорії естетизму О. Уайльда та їхня інтерпретація у романі «Портрет Доріана Грея» // Тема. – 1999. – № 3. – С. 69-70.

12. Соколянский М.Г. Оскар Уайльд: Очерк творчества. – К.; Одесса: Лыбидь, 1990. – 199 с.

13. Урнов М.В. Ужасные дети // На рубеже веков: Очерки английской литературы к. XIX – н. ХХ в. – М.: Наука, 1970. – 432 с.

14. Шахова К. Оскар Вайльд // Зарубіжна література. – 2004. – № 6-7. – С. 29-35.

15. Яртыся А.В. Лекции по истории мировой и зарубежной литературы. – Львов: Свет, 1994. – С. 244-245.

План

Семінарського заняття № 6.

З дисципліни «Історія зарубіжної літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.»

Для спеціальності: 6.030500 – іноземна філологія, російська філологія, українська філологія та 6.030200 – журналістика

Тема заняття: Література США. Роман Т. Драйзера «Сестра Керрі» (1900).

Мета заняття: ознайомитися зі специфікою розвитку літературного процесу в США на межі століть; з’ясувати вплив філософії Г. Спенсера на американських письменників, виявити натуралістичні тенденції у творчості Т. Драйзера.

Час: 2 години

Питання для обговорення

?Творчі завдання. 1. Прокоментуйте фінальну сцену роману: «О Керрі, Керрі! О сліпі потяги… 2. Чи згодні ви, що соціальна причина падіння Керрі міститься у словах: «За неї відповідав голос нужди»?

Перелік художніх текстів.

Драйзер Теодор. Роман «Сестра Керрі».

Література

1. Батурин С.С. Т. Драйзер. – М.: Молодая гвардия, 1975. – 333 с.

2. Драйзер Т. Жизнь, искусство и Америка: статьи, интервью, письма. – М.: Радуга, 1988. – 412 с.

3. Засурский Я.Н. Теодор Драйзер. – М.: Изд-во МГУ, 1977. – 102 с.

4. Мендельсон М.О. Современный американский роман. – М.: Наука, 1964. – 534 с.

5. Морозкина Е.А. Творчество Т. Драйзера и литературное развитие США на рубеже XIX – ХХ ст. – Уфа: Изд-во Башкирского ун-та, 1994. – 157 с.

6. Николюкин А.Н. Утраченные надежды. – М.: Знание, 1984. – 130 с.

7. Панкова Л.Г. Т. Драйзер. Життя і творчість. – К.: Дніпро, 1974. – 97 с.

8. Писатели США: Краткие творческие биографии / Сост. и общ. ред.
Я.Н. Засурского – М.: Радуга, 1990. – 613 с.

9. Подберезина Е.И. Нашей Керри повезло // Ригас Баллс. – 2000. – № 52. –
С. 4.

10. Подберезина Е.И. Страсти по Керри // Вечерняя Рига. – 2001. – № 34. –
С. 3.

11. Самохвалов Н.И. История американской литературы. В 2 ч. / Под ред. – М.: Просвещение, 1971.

12. Старцев А.И. От Уитмена до Хемингуэя. – М.: Советский писатель, 1981. – 373 с.


План

Семінарського заняття № 7.

З дисципліни «Історія зарубіжної літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.»

Для спеціальності: 6.030500 – іноземна філологія, російська філологія, українська філологія та 6.030200 – журналістика

Тема заняття: Світ дитинства у творах М. Твена.

Мета заняття: охарактеризувати особливості американського гумору; розглянути художню своєрідність романів М. Твена про дітей.

Час: 2 години

Питання для обговорення

?Творчі завдання. 1. Як виявляється комізм у ранніх фейлетонах та оповіданнях М. Твена? Якій… 2. Порівняйте (письмово) образи Тома Сойєра та Гекльберрі Фінна. У чому схожі та різняться персонажі?

Перелік художніх текстів.

Марк Твен. Гумористичні оповідання «Як мене обирали губернатором», «Як я редагував сільськогосподарську газету», збірка нарисів «Простаки за кордоном»; романи «Пригоди Гекльберрі Фіна», «Пригоди Тома Сойєра».

Література

1. Алиев А.В. Особенности творческой эволюции Марка Твена // Вестник Ленинградского университета. – 1975. – № 20.

2. Анастасьєв М. Індіанська територія (Марк Твен) // Вікно в світ. – 1999. – № 4. – С. 98-103.

3. Боброва М. Марк Твен: Критико-биографический очерк. – М.: Гослитиздат, 1977. – 156 с.

4. Гречанюк С. Острови і міфи: М. Твен «Гекльберрі Фінн», «Життя на Міссісіпі» // Зарубіжна література. – 2000. – № 11. – С. 3-6.

5. Жлуктенко Н. Художній світ роману М. Твена «Пригоди Гекльбері Фінна» // Вікно в світ. – 1999. – № 4. – С. 129-137.

6. Магазаник П.Е. Опыт анализа произведения в его литературном и общекультурном контексте: «Приключения Гекльберри Финна» // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 1997. – № 2. – С.28-31.

7. Переверзев Л. Голоса Америки. – М.: Молодая гвардия, 1976. – 320 с.

8. Ромм А.С. Марк Твен. – М.: Наука, 1977. – 191 с.

9. Старцев А.И. Проблема позднего Твена // Вопросы литературы. – 1962. – № 11.

10. Титова Є.І. Том Сойєр: веселий лицар з дитинства // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 1997. – № 2. – С. 26-27.

11. Шахова К. Смуток і сміх Марка Твена // Зарубіжна література. – 2003. – березень (№9). – С. 5-7.

 

 

План

Семінарського заняття № 8.

З дисципліни «Історія зарубіжної літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.»

Для спеціальності: 6.030500 – іноземна філологія, російська філологія, українська філологія та 6.030200 – журналістика

Тема заняття: «Північні» оповідання Дж. Лондона.

Мета заняття: проаналізувати шлях письменника від неоромантизму до критичного реалізму; охарактеризувати політичну та публіцистичну діяльність Дж. Лондона; розкрити драму долі письменника; подати ідейно-художній аналіз «північних» оповідань.

Час: 2 години

Питання для обговорення

?Творчі завдання. 1. На прикладі долі Дж. Лондона поясніть різницю між поняттями… 2. Як, на ваш погляд, краще перекласти назву оповідання “Love of life»: «Любов до життя», «Воля до життя», «Жага до…

Перелік художніх текстів.

Лондон Джек. Збірка «Північні оповідання»; повісті «Поклик предків», «Білий клик»; романи «Мартін Іден», «Морський вовк».

Література

1. Абросимова В.Н. Истоки трагедии художника // Проблемы формирования реализма в русской и зарубежной литературе Х1Х – ХХ вв. Вып. 2. Сб. статей. – Саратов, 1975.

2. Балтроп Д.Л. Джек Лондон: человек, писатель, бунтарь. – М.: Прогресс, 1981. – 208 с.

3. Батурин С. Портреты американских писателей. – М., 1979.

4. Брукк В.В. Писатель и американская жизнь. – М., 1971.

5. Былов В. По следам Волка: Культ почитания творчества Дж. Лондона в США // Литературная газета. – 1998. – № 6. – С. 12.

6. Булана Л.М. Ідейний зміст повісті Дж. Лондона «Біле ікло» // Зарубіжна література. – 2000. – № 7. – С. 6.

7. Бурбан В. Життя і пророцтва «Моряка в сідлі»: нариси до портрету Дж. Лондона // Зарубіжна література. – 2004. – № 8. – С. 20-21.

8. Вопряник Д.Н. Долгая дорога к спасению // Русский язык и литература в средних учебных заведениях Украины. – 1992. – № 2. – С. 13-16.

9. Вулис А. Тропою солнца // В мире книг. – 1983. – № 8. – С. 48-50.

10. Гопман В. С верой в человека // В мире книг. – 1983. – № 8. – С. 47-48.

11. Горідько Ю. Сильний людський характер в екстремальних умовах (Дж. Лондон «Жага до життя») // Вікно в світ. – 1999. – № 6. – С. 106-110.

12. Ковтун В.А. Чи треба боротися за життя? // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 1997. – № 8. – С. 44-46.

13. Сохряков Ю.И. Роман «Мартин Иден» и традиции русской литературы // Доклады научной школы. Филологические науки. – 1977. – № 5. – С. 79-87.

14. Стоун И. Моряк в седле. – М.: Книга, 1987. – 271 с.

15. Тріщик Л. У змаганні за щастя: Дж. Лондон та його «Біла тиша» // Зарубіжна література. – 2000. – № 7. – С. 3-4.

 

 
 

ТЕМИ РЕФЕРАТІВ ЗА ТЕКСТАМИ, ЯКІ НЕ БУЛИ ВИНЕСЕНІ НА СЕМІНАРСЬКІ ЗАНЯТТЯ

 

1. Поетична творчість Е. Верхарна.

2. «Легенда про Тіля Уленшпігеля» Ш. де Костера – «національна Біблія» бельгійців.

3. Концепція людини у творчості Е. Золя.

4. «Обличчя майбутнього» у романах Г. Уелса.

5. Драматургічні ідеї Б. Шоу.

6. План та задум «Ругон-Маккарів» Е. Золя.

7. Своєрідність новелістики Гі де Мопассана.

8. Співвідношення мрії та дійсності, ідеального та реального в романі Гі де Мопассана «Життя».

9. Своєрідність реалізму А. Франса.

10. Алегорична форма роману «Острів пінгвінів» А. Франса.

11. «Література дії» Англії (Р. Кіплінг, А. Конан-Дойл, Г.Р. Хаггард, У.Е. Хенлі та ін.).

 

ТЕСТИ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ

2. Декаданс – це а) літературний напрямок к. 19 ст.; б) напрямок у філософії, що виник під впливом поглядів Ф. Ніцше; в) тип світосприйняття, що… 3. Символізм – цеа) літературний напрямок, що виник наприкінці ХІХ століття у… б) тяжіння художника до символізації, використання у творах символів та алегорій; в) напрямок у літературі, який…

Що символізує «п’яний корабель» А. Рембо?

8. Який принцип поетики символізму утілено у поезії А. Рембо «Голосівки»?… 9. Назвіть характерні риси поетики збірки А. Рембо «Сезон у… 10. Поясніть визначення театру М. Метерлінка як: «театр мовчання»____________________________________________________…

Які символи використовує М. Метерлінк в п’єсі «Сліпці»? Проінтерпретуйте їх.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Скільки діючих осіб у драмі М. Метерлінка «Сліпці»?

а) 3 жінки, 6 чоловіків, священик;

б) 3 жінки, 6 чоловіків, священик, пастух;

в) 6 жінок, 6 чоловіків, священик;

Кому з героїв М.Метерлінка належать слова: «Мій край великий. Я могла б показати тільки знаками, але ми ж не бачимо... Я довго подорожувала... Але я бачила сонце, воду, вогонь, гори, обличчя, незвичайні квіти... Таких на острові немає - тут занадто темно і холодно... Я перестала впізнавати їхній аромат відтоді, як перестала бачити...»?

__________________________________________________

Яка фраза завершує п’єсу «Там, усередині»?

а) «Дитина не прокинулася!..»;

б) «Тиша...»;

в) «Ми їх не знаємо. Навіщо Доля зробила нас злими передвісниками?»

Краще повідомити про те, що сталося, як можна простіше, як про звичайний випадок. Нам з вами не можна бути особливо сумними, бо їхній сум швидко переважить наш, і ми не будемо знати, що робити... » З якої п’єси М. Метерлінка наведена цитата?

а) «Непрохана»;

б) «Сліпці»;

в) «Там, усередині»;

г) «Синій птах».

в) «Чудо Святого Антонія».

16. Поясніть визначення жанру п’єси М. Метерлінка «Синій птах»: «казка-феєрія».
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

17. Що, на Ваш погляд, символізує Синій птах у однойменній п’єсі М. Метерлінка?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

18. Назвіть причину застілля в будинку Будденброків у 1886 р. (за романом Т. Манна «Будденброки»)?
а)новосілля;
б) заручини;
в) весілля.

19. Чому усі глузували з Клотильди?
а)вона була худою;
б) у неї був великий апетит;
в) у неї був кривий ніс.

20. Кого ненавидів Мартен Шварцкопф?
а)духівництво;
б) бюргерство;
в) дворянство.

21. Що підштовхнуло Тоні Будденброк до заручення з Грюнліхом?
а)лист батька;
б) розмова Грюнлиха з Дидріхом;
в) читання сімейної хроніки.

Грюнліх домагався руки Тоні Будденброк, оскільки...

а) хотів взяти посаг нареченої;
б) любив її;
в) фірма «Й.Б.» могла погасити його кредит.

23. Яка риса Християна турбувала Тоні й Томаса?
а)неврівноваженість;
б) копання у власній душі;
в) балакучість.

24. На які заходи Томас Будденброк витратив величезну кількість грошей, ставши сенатором?
а) на будівлю нового будинку;
б) на розширення своєї справи;
в) на реставрацію пам’яток архітектури.

25. Кому належать ці слова: «Що таке власне успіх? Це таємнича, невідома сила – обачливість, зібраність, свідомість, що ти впливаєш на хід життєвих подій уже самим фактом свого існування...»?
а)Томасу Будденброку;
б) Герді Арнольдсен;
в) пастору Тибуртіусу.

26. Який інструмент Герда Арнольдсен вибрала для маленького Ганно?
а)рояль;
б) скрипку;
в) флейту.

27. Чому сенатор Будденброк ударив сина зошитом із сімейною хронікою?
а)Ганно вирвав кілька аркушів із сімейної хроніки;
б) Ганно перекинув чорнильницю на сторінку з генеалогічним древом;
в) Ганно провів подвійну рису під генеалогічним древом родини нижче свого імені.

28. Що стало причиною смерті Томаса Будденброка?
а)недосипання;
б) видалення зуба;
в) падіння на бруківці.

29. Як склалася доля Християна після одруження?
а)він заснував вигідну справу;
б) він забув про усі свої хвороби;
в) дружина відправила його до лікарні.

30. Як Ганно Будденброк і Кай Мельн називали директора школи, в якій навчалися?
а) Господь Бог;
б) прусак;
в) чудовисько.

31. У якому віці Ганно Будденброк помер від тифу?
а)у20 років;
б) у 17 років;
в) у 15 років.

Хто з героїв роману Дж. Ґолсуорсі «Власник» постійно скаржився на те, що йому ніколи нічого не розповідають?

а) Джоліон;

б) Джемс;

в) Суізін;

г) Тімоті.

Що Суізін цінував у людині найбільше?

а) кількість грошей на банківському рахунку;

б) значну зовнішність;

в) красу.

Через що в родині Форсайтів почалися пересуди про Пилипа Босіні?

a) через те, що він не вмів заробляти гроші;

б) через дивний капелюх, у якому він з’явився на прийом до тіток Енн, Джулі та Естер;

в) через небажаність його заручин із Джун.

Яке прізвисько дали Джун?

a) зірвиголова;

б) лялька;

в) копиця волосся плюс характер.

У кого жили тіточки Естер, Енн і Джулі?

а) у Роджера;

б) у Суізіна;

в) у Тімоті.

Чи прийняв молодий Джоліон від свого батька чек на 500 фунтів?

a) ні, не прийняв;

б) прийняв і вклав їх у справу;

в) повернув чек, але попросив записати гроші на ім’я свого сина.

Навіщо Сомс Форсайт хотів побудувати заміський будинок?

a) щоб насолоджуватися свіжим повітрям і красою природи;

б) щоб ізолювати Ірен від її друзів і, насамперед, від Джун;

в) щоб допомогти Пилипові Босіні.

Навіщо старий Джоліон уперше після 15 років розлуки прийшов до свого сина?

a) хотів поговорити про справи;

б) хотів обміркувати заручини внучки;

в) тому що він почувався самотньо.

З ким автор порівнює Форсайтів?

a) з леопардами;

б) з молюсками;

в) з хортами.

Без чого було неможливо уявити сімейні зустрічі у Тімоті на Бейсуотер-роуд?

а) без скандалів;

б) без обміну люб’язностями;

в) без слухів і пліток.

З ким Джун поїхала на бал до Роджера?

а) із Джоліоном;

б) з Босіни;

в) з Ірен.

З ким затоваришувала Джун під час поїздки в гори?

a) з молодою француженкою, хворою на сухоту;

б) з кузенами;

в) з батьком.

Як помер Босіні?

a) його повісили;

б) потрапив під потяг;

в) потрапив під омнібус.

Скільки років виповнилося Кароліні Мібер (Т. Драйзер «Сестра Керрі»), коли вона відправилася до Чикаго?

а) 18 років;

б) 17 років;

в) 19 років.

Назвіть ім’я незнайомця, якого Кароліна зустріла у вагоні, прямуючи до Чикаго?

а) Джек Друе;

б) Вільям Друдо;

в) Чарльз Друе.

Де Кароліна улаштувалася працювати після тривалих пошуків роботи?

а) у майстерні, де виготовляли взуття;

б) у лікарні;

в) у телеграфній конторі.

Ким працював містер Герствуд, з яким Друе познайомився у ресторані «Ректор»?

б) актором; в) швейцаром; г) ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­_______________________

ХУДОЖНІ ТВОРИ ДЛЯ ОБОВ’ЯЗКОВОГО ПРОЧИТАННЯ

1. Верлен Поль. Поезії «Осіння пісня», «Поетичне мистецтво»; збірки «Сатурналії», «Добра пісня», «Романси без слів». 2. Рембо Артюр. Поезії «Коваль», «Руки Жанни-Марії», «Присідання», «П’яний… 3. Малларме Стефан. Поезії.

СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1. Литературный энциклопедический словарь / Под ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева. – М.: Советская энциклопедия, 1987. – 752 с. 2. Словарь литературоведческих терминов / Ред.-сост. Л.И. Тимофеев, С.В.… 3. Літературознавчий словник-довідник / За ред. Гром´як Р., Коваліва І. та ін. – К.: Академія, 1997. – 752 с. …

ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ ДЛЯ ЕКЗАМЕНАЦІЙНОГО КОНТРОЛЮ

1. Проблема становлення західноєвропейської нової драми (нова концепція людини і світу, особливості «драми ідей», психологічної та символістської… 2. Відбиток епохи в повісті Р. Ролана «Кола Брюньон». 3. Філософія Ф. Ніцше як віддзеркалення кризового стану європейської культури кінця XІX – початку XX ст.

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ

ІСПИТ

«Відмінно»студент отримує за умов, що він дає повну відповідь на два запитання білету, демонструє гарне знання художніх тексті, володіння теоретичним мінімумом курсу, знайомство з літературознавчими дослідженнями останніх років. Необхідною умовою отримання високої оцінки є вчасне виконання всіх завдань для самостійної роботи.

«Добре»студент отримує за умов що він дає повну відповідь на два запитання білету, але допускає певні незначні помилки, демонструє гарне знання художніх текстів, обізнаний з сучасними поглядами вчених на проблемне поле курсу, вчасно виконав завдання для самостійної роботи.

«Задовільно»студент отримує за умов що він не дає відповідь на одне з питань білету, погано знає тексти, плутається у питаннях з теорії, не обізнаний з літературознавчими дослідженнями останніх років ,не виконав або ж виконав невчасно завдання для самостійної роботи.

«Незадовільно»ставиться у випадку, коли студент не відповідає ні на одне з питань білету, не володіє знанням текстів та теоретичним мінімумом і не виконав завдання для самостійної роботи.

ЗАЛІК

«Зараховано»студент отримує за умов, що він відвідав усі заняття і плідно працював протягом семестру, вчасно і якісно виконав завдання для самостійної роботи, демонструє знання більшості художніх текстів та володіє теоретичним мінімумом курсу.

Не зараховано» отримує студент у випадку не відвідання занять ,за відсутності знання художніх текстів та теоретичної бази, а також у разі невиконання завдань для самостійної роботи.


ДОДАТОК А.

(Матеріали до семінару № 1)

АНАЛІЗ ПОЕТИЧНОГО ТВОРУ[*]

1. Подайте відомості про історію створення поетичного тексту:

а) наведіть, якщо це можливо, фактори, які спонукали автора написати твір (подайте історико-біографічний коментар на основі рекомендованих літературознавчих праць), вкажіть рік створення поезії;

б) якщо автор належав до певної літературної школи (напрямку), вкажіть, як це позначилося на поетиці твору, чи проявилися у ньому естетичні та філософські переконання поета. Чи трапляються у творі риси, властиві іншим напрямкам? Охарактеризуйте їх.

2. Визначте жанрову своєрідність твору(авторське жанрове визначення як компонент «рами» тексту, можливість розбіжностей між літературознавцем і письменником у визначенні жанру твору).

Вкажіть на провідну тему та засоби її реалізації.

Проаналізуйте назву твору (якщо є) та її роль у його сприйнятті.

Сенс і функції епіграфів (якщо є).

а) які емоції (інтонації) переважають; б) наявність / відсутність динаміки у розгортанні почуттів; в) які засоби створення емоційного фону поетичного твору використовує автор.

Визначте місце твору в творчій спадщині автора та в подальшому історико-літературному процесі.

 

ДОДАТОК Б.

Arthur Rimbaud

 

VOYELLES

 

A noir, E blanc, I rouge, U vert, O bleu: voyelles,

Je dirai quelque jour vos naissances latentes:

A, noir corset velu des mouches éclatantes

Qui bombinent autour des puanteurs cruelles,

 

Golfes d’ombre; E, candeur des vapeurs et des tentes,

Lances des glaciers fiers, rois blancs, frissons d’ombelles;

I, pourpres, sang craché, rire des lèvres belles

Dans la colère ou les ivresses pénitentes ;

 

U, cycles, vibrements divins des mers virides,

Paix des pâtis semés d’animaux, paix des rides

Que l’alchimie imprime aux grands fronts studieux;

 

O, suprême Clairon plein des strideurs étranges,

Silence traversés des Mondes et des Anges:

- O l’Oméga, rayon violet de Ses Yeux!

 

ГОЛОСІВКИ

 

А чорне, біле Е, червоне І, зелене

У, синє О, – про вас я нині б розповів:

А – чорний мух корсет, довкола смітників

Кружляння їх прудке, дзижчання тороплене;

 

Е – шатра в білій млі, списи льодовиків,

ранкових випарів тремтіння незбагненне;

І – пурпур, крові струм, прекрасних уст шалене,

Сп’яніле каяття або нестримний гнів;

 

У – жмури на морях божественно-глибокі,

І спокій пасовищ, і зморщок мудрий спокій –

Печать присвячених алхімії ночей;

 

О – неземна Сурма, де скрито скрегіт гострий,

Мовчання янголів, Світів безмовний простір,

Омега, блиск його фіалкових Очей.

 

Переклад І. Кочура.

ГЛАСНЫЕ

 

А – черный; белый – Е; И – красный; У – зеленый

О – синий; тайну их скажу я в свой черед.

А – бархатный корсет на теле насекомых,

Которые жужжат над смрадом нечистот.

 

Е – белизна холстов, палаток и тумана.

Блеск горных ледников и хрупких опахал.

И – пурпурная кровь, сочащаяся рана

Иль алые уста средь гнева и похвал...

 

Перевод Кублицкой-Пиоттух.

 

 


ГЛАСНЫЕ

 

А – черный, белый – Е, И – красный, У – зеленый,

О – синий... Гласные, рождений ваших даты

Еще открою я... А – черный и мохнатый

Корсет жужжащих мух над грудою зловонной.

 

Е – белизна шатров и в хлопьях снежной ваты

Вершина, дрожь цветка, сверкание короны;

И – пурпур, кровь плевка, смех, гневом озаренный

Иль опьяненный покаяньем в час расплаты.

 

У – цикл, морской прибой с его зеленым соком,

Мир пастбищ, мир морщин, что на челе высоком

Алхимией запечатлен в тиши ночей.

 

О – первозданный Горн, пронзительный и странный.

Безмолвье, где миры, и ангелы, и страны,

– Омега, синий луч и свет Ее Очей.

 

 

ДОДАТОК В.

(Матеріали до семінару № 2)

 

М. Метерлинк

ИЗ КНИГИ «СОКРОВИЩЕ СМИРЕННЫХ»

ГЛАВА IX. ТРАГЕДИЯ КАЖДОГО ДНЯ

(В сокращении)

Существует каждодневная трагедия, которая гораздо более реальна и глубока и ближе касается нашего истинного существа, чем трагедии больших событий. Ее можно чувствовать, но очень трудно показать, потому что это истинно-трагическое не просто материально или психологично. Оно раскрывается не в законченной борьбе одной жизни против другой, не в борьбе одного желания с другим или в вечном разладе между страстью и долгом. Чтобы обнаружить его, нужно показать, сколько изумительного заключается в самом факте жизни, нужно показать существование какой-нибудь души в ней самой, посреди бесконечности, которая никогда не бездействует. Нужно, чтобы за обыкновенной беседой разума и чувств звучал какой-то более торжественный и немолчный диалог, нужно показать нерешительные и болезненные шаги существа, которое приближается к св оей правде, к красоте или Богу, или отдаляется от них. Нужно открыть нам тысячу подобных вещей, которых трагические поэты касались лишь мимоходом. Но вот существенный вопрос: нельзя ли попытаться показать прежде всего то, что они показывали нам мимоходом? Все то, что мы, например, слышим за словами короля Лира, Макбета или Гамлета, – таинственные звуки бесконечного, угрожающее молчание душ или богов, вечность, которая ропщет у горизонта, судьбу или рок, которые мы познаем внутренним чутьем, не имея возможности объяснить, почему мы познали их, нельзя ли все это, посредством какого-нибудь нарушения порядка ролей, – приблизить к нам, отдаляя актеров? Разве легкомысленно утверждать, что настоящая трагедия жизни – трагедия обычная, глубокая и всеобщая, – начинается тогда только, когда то, что называется приключениями, печалями и опасностями, миновало? Разве у счастья руки не длиннее, чем у горя, и разве оно не ближе достигает души человеческой? <...> И в чем обнаруживается истинный смысл жизни – в шуме или в молчании? Не должно ли в то мгновение, когда в конце повести нам говорят: «Они стали счастливы», – охватить нас великое беспокойство? <...> Ведь именно тогда, когда человек чувствует себя в безопасности от ожидающей снаружи смерти, и открывает двери своего театра странная и молчаливая трагедия бытия и бесконечности. Неужели, когда я спасаюсь от обнаженной шпаги, существование мое достигает самого напряженного момента? Всегда ли в поцелуе оно бывает всего возвышеннее? Нет ли других моментов, когда слышатся голоса еще постояннее, еще чище? Разве только в бурные ночи расцветает наша душа? Так считалось до сих пор. <...>

Мне возразят, быть может, что неподвижную жизнь нельзя видеть, что ее надо оживить какими-нибудь движениями и что эти различные и достойные быть принятыми движения вызываются лишь теми многочисленными страстями, которые до сих пор изображались.

Не знаю, правда ли, что неподвижный театр невозможен. Мне кажется даже, что он существует. Большая часть трагедий Эсхила – трагедии неподвижные. <...> У древних обыкновенно отсутствует даже психологическое действие, которое в тысячу раз важнее материального и кажется необходимым. Но тем не менее они его уничтожают или сильно умаляют, чтобы сосредоточить все внимание на интересе, который возбуждает положение человека во вселенной. <...> Разве не верно, что главный интерес трагедии не в борьбе, которая в ней разыгрывается между ловкостью и прямодушием, между любовью к родине, мечтательностью и упрямством гордости?

Есть в ней и нечто другое; это – существование человека, которое надо сделать видимым.

Поэт прибавляет к обыденной жизни нечто такое, что составляет тайну поэтов, и вдруг жизнь является нам в своем чудесном величии, в своей покорности неведомым силам, в своих отношениях, никогда не прекращающихся, и в своей торжественной скорби.

<...> Красота и величие прекрасных и больших трагедий заключается не в поступках, а в словах. И не в одних словах, которые сопровождают и объясняют действие. Надо, чтобы было еще нечто, кроме внешне необходимого диалога. Только те слова, которые с первого взгляда кажутся бесполезными, и составляют сущность произведения. Лишь в них заключена его душа. Рядом с необходимым диалогом идет почти всегда другой диалог, кажущийся лишним. Проследите внимательно и вы увидите, что только его и слушает напряженно душа, потому что только он и обращен к ней. Вы увидите также, что достоинство и продолжительность этого бесполезного диалога определяют качество и неподдающуюся выражению значительность произведения.

В обыкновенных драмах необходимый диалог совершенно не отвечает действительности; а то, что придает таинственную красоту лучшим трагедиям, живет в словах, которые произносятся параллельно точной и осязаемой истине. Эта красота заключена в словах, соответствующих истине более глубокой и несравненно более родственной той невидимой душе, которая дает жизнь поэме.

Можно даже утверждать, что поэма приближается к высшей красоте и истине по мере того, как в ней уничтожаются слова, объясняющие поступки, и заменяются словами, объясняющими не то, что зовется «состоянием души», а какие-то неуловимые и беспрерывные стремления души к своей красоте и к своей истине.

В такой же мере поэма приближается к истинной жизни. В обыденной жизни каждого человека случается разрешать тяжелые положения словами. Вдумайтесь в это. Разве в такие минуты, да и вообще, наиболее важно то, что вы говорите и что вам отвечают? Разве нет других сил, других невысказанных слов, которые решают положение? То, что я высказываю вслух, часто имеет лишь ничтожное влияние; но мое присутствие, состояние моей души, мое будущее и прошедшее, то, что от меня родится, что умерло во мне, тайная мысль, планеты, которые мне благоприятствуют, моя судьба, тысячи тайн, окружающих меня и вас, – вот что вы слышите в эти трагические моменты, вот что мне отвечает. Под каждым моим и вашим словом все это подразумевается, и только это мы и видим, только это, сами не сознавая, мы слышим. <...>

 

 


ДОДАТОК Г.

 

АНАЛІЗ ЕПІЧНОГО ТА ДРАМАТИЧНОГО ТВОРУ

1. Подайте відомості про історію створення тексту:

а) наведіть, якщо це можливо, фактори, які спонукали автора написати твір (подайте історико-біографічний коментар на основі рекомендованих літературознавчих праць), вкажіть рік створення;

б) якщо автор належав до певної літературної школи (напрямку), вкажіть, як це позначилося на поетиці твору, чи проявилися у ньому естетичні та філософські переконання поета. Чи трапляються у творі риси, властиві іншим напрямкам? Охарактеризуйте їх.

Проаналізуйте назву твору та її роль у його сприйнятті.

Сенс і функції епіграфів (якщо є).

4. Визначте родову і жанрову належність твору. Чи відповідає авторське визначення жанру твору сучасній жанрово-видовій класифікації? Якщо автор звертається до традиційного жанру, визначте, чи вносить він в нього щось нове або повністю наслідує традицію. Вкажіть, чи має місце у творі родовидовий або жанровий синтез.

5. Вкажіть провідну тему та засоби її реалізації:визначте тему твору; з’ясуйте її значення в контексті культури відповідного періоду та на сучасному етапі, охарактеризуйте специфіку її інтерпретації автором, вкажіть на прийоми та засоби її розкриття.

6. Визначте спектр і характер проблем,які порушуються у творі (економічні, соціальні, етичні, психологічні, філософські, політичні, проблеми культури й естетики тощо). З’ясуйте значимість проблематики для сучасників автора.

Охарактеризуйте систему персонажів.

Визначте головних героїв і поясніть, чому вони головні. Які персонажі можуть бути названі другорядними? Як вони співвідносяться з головними? Що… Авторська характеристика персонажів; характеристика іншими персонажами; думки… 8. Проаналізуйте мову персонажів (складність синтаксису; багатство словникового запасу, образність мови, частотність…

Яке місце твору у художній спадщині автора та в історико-літературному процесі?


Навчально-методичне видання

 

Муравін Олександр Володимирович,

Темна Оксана Валентинівна

 

 

Історія зарубіжної літератури (к. ХІХ – п. ХХ ст.)

 

 

МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ

для студентів ІІІ курсу денної та IV курсу заочної форм навчання

філологічного факультету, факультету іноземної філології та журналістики

спеціальностей 6.030500 – іноземна філологія, російська філологія, українська філологія та 6.030200 – журналістика

 

 

Рецензент доц. Дітькова С.Ю.

 

Відповідальний за випуск проф. Тихомиров В.М.

 

Коректор Ніколова О.О.

 
 


[*] Цю схему аналізу можна використовувати у повному обсязі лише у разі аналізу тексту на мові оригіналу! Пам’ятайте, що аналіз твору – ТВОРЧЕ завдання, а не заповнений канцелярський бланк, він має бути живим і цікавим, містити Ваші власні спостереження і знахідки, і наведена схема – лише підказка. Виконується у формі твору (позиції не нумерувати!)

– Конец работы –

Используемые теги: методичні, вказівки, вивчення, курсу, Історія, зарубіжної, літератури0.095

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Методичні вказівки до вивчення курсу Історія зарубіжної літератури

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным для Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Еще рефераты, курсовые, дипломные работы на эту тему:

Методичні вказівки дають можливість виконання курсового проекту № 1 з курсу Залізобетонні конструкції
Методичні вказівки до курсового проекту з курсу Залізобетонні та кам яні конструкції для студентів спеціальності Промислове та цивільне... Методичні вказівки дають можливість виконання курсового проекту з курсу Залізобетонні конструкції Приведені...

Методичні вказівки: Етапи вивчення курсу „Фізика”
На сайте allrefs.net читайте: Методичні вказівки.

МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до корективного курсу для студентів 1 курсу всіх спеціальностей
ХЕРСОНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ... КАФЕДРА ІНОЗЕМНИХ МОВ...

Краткий курс механики в качестве программы и методических указаний по изучению курса Физика Краткий курс механики: Программа и методические указания по изучению курса Физика / С
Федеральное агентство железнодорожного транспорта... Омский государственный университет путей сообщения...

Курс Екологія Курс Екологія Курс Екологія Практична робота № 1
Факультет міжнародних економічних відносин та туристичного бізнесу... Курс Екологія Практична робота...

Методичні рекомендації до вивчення курсу соціальної психології
Криворізький державний педагогічний університет... Кафедра загальної та вікової психології... Н М Токарева...

Опорний конспект лекцій з курсу Основи екології Тема 1. Предмет, історія, структура та методи екології 1. Предмет, об’єкт і завдання екології 2. Історія розвитку екології як науки
Кафедра екології харчових продуктів та виробництв... Опорний конспект лекцій... з курсу Основи екології...

МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до виконання курсового проекту з дисципліни „Пожежна профілактика технологічних процесів”
Чорнобильської катастрофи... НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ цивільного захисту України...

Организационный этап выполнения курсовой работы 2.1 Примерная тематика курсовой работы . 3 Основной этап выполнения курсовой работы 3.1.1 Назначение и место ученого предмета дисциплины
стр Введение... Введение Реформирование национальной системы высшего образования связанное с введением нового перечня специальностей общегосударственного классификатора...

МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до виконання курсового проекту"Економіка виробничо-господарської діяльності підприємства" з дисципліни"Економіка підприємства"
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до виконання курсового проектуЕкономіка виробничо господарської діяльності підприємства...

0.033
Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • По категориям
  • По работам