Цитати та документи

С. П. Крашенінніков [7]

Кресала їх були дощечки, на яких по краях накручені дірочки, кругленькі із сухого дерева палички, вертячи які, у ямочках вогонь діставали. Вони використовували м'яку траву, у якій роздмухували саджу, що розгорілася від вертіння. Всі ці приналежності кожний камчадал носив із собою...

По Сибіру промишляють ведмедів ямами, у які забивають гостру обпалену й гладко вискоблену палю... він (ведмідь) примушений бігти скоріше й, побігши на яму, провалитися й черевом упасти на палю.

М. М. Міклухо-Маклай [7]

До м'ясної їжі папуасів варто додати личинки метеликів, жуків, павуків і т. п. Двоє [папуасів] були зайняті біля гнилого пня, який вони старанно рубали кам'яними сокирами. Порубавши, вони з великим апетитом жували й ковтали товсті личинки...

Відправляючись у гості, тубільці завжди із собою беруть подарунки й речі для обміну, користуючись при цьому тим, у чому вони мають надлишок. Слід зауважити, що в цьому обміні не можна бачити купівлю-продаж, а обмін подарунками: те, чого в кого багато, він дарує, не очікуючи неодмінної винагороди.

Л. Г. Морган [7]

Індійський лук мав від 3,5 до 4 футів довжини (1,2 м) і був настільки пружний, що недосвідчена людина ледь могла зігнути його так, щоб натягнути тятиву. Відтягнути тятиву назад можна було тільки завдяки практиці й величезній мускульній силі. Пущена в такий спосіб стріла блискавично вражала об'єкт.

Посадова інструкція візиру (Древній Єгипет) [8]

Він [візир] буде посилати для покупки смоківниць, відповідно до сказаного в домі царя.., для повсюдного устрою каналів... Це він буде посилати князів і правителів поселень для літніх сільськогосподарських робіт. Йому будуть доповідати всі справи. Це він буде встановлювати податі, границі всіх округів, всіх пасовищ, всіх володінь. Це він разом з начальником скарбниці буде відкривати скарбницю.

Закони Хаммурапі [8]

Коли Мардук [Бог] направив мене, щоб справедливо керувати людьми й дати щастя, тоді я вклав у вуста країни істину й справедливість і поліпшив становище людей. Відтепер:

22. Якщо людина вчинила пограбування й була піймана, то ця людина повинна бути вбита.

42. Якщо людина орендувала поле для обробки й не виростила на полі зерна, [то] її варто викрити в невиконанні [необхідної] роботи на полі, а потім вона повинна буде віддати хазяїну поля зерно відповідно [до урожаю] його сусідів.

48. Якщо людина має на собі процентний борг, а Адат побив поле, або повіддя віднесло врожай, або через безвіддя зерно не з'явилося на полі, [то] цього року вона не зобов'язана повернути зерно [своєму] позикодавцеві; вона може відсотки за цей рік не платити.

117. Якщо борг здолав чоловіка й він продав за срібло його дружину, його сина і його дочку або віддав їх у кабалу, [то] три роки він повинен обслуговувати будинок їхнього покупця або їх закабалітеля, у четвертому році їм повинна бути надана воля.

Закон Ману (Дхармашастра Ману) [8]

31. Заради процвітання світів він створив зі своїх вуст, рук, стегон і ступенів [відповідно] брахмана, кшантрія, вайшя й шудру.

87. Для збереження Всесвіту він, пресвітлий, для породжених від вуст, рук, стегон й ступенів установив особливі заняття.

88. Навчання, вивчення, жертвопринесення, роздачу й одержання [милостині] він установив для брахманів.

89. Охорону підданих, роздачу [милостині], жертвопринесення, вивчення й неприхильність до мирських утіх – для кшантрія.

90. Пасіння худоби.., роздачу, жертвопринесення, вивчення (веди), торгівлю, лихварство, землеробство для вайшя.

91. Але тільки одне заняття Владика вказав для шудри – служіння цим варнам зі смиренністю.

203. Не повинне продавати [товару], змішаного з іншим, ні поганої якості, ні недостатньої [за вагою]...

262. При рішенні щодо межових знаків для границь полів, колодязів, ставків, саду й будинку повинна бути врахована думка сусідів.

288. Хто псує майно кого-небудь навмисно або навіть ненавмисно, тому покладається відшкодувати [збиток] – внести цареві [штраф], що дорівнює збитку.

115. Існує сім законних способів придбання майна: спадкування, одержання (милостині) від доброчесних, покупка, завоювання, лихварство, виконання роботи, одержання.