Іван Котляревський | «Наталка Полтавка» | Соціально-побутова драма (малоросійська опера – авт.) | Терпилиха (Горпина, Наталка)Возний Тетерваковський, Виборний, Макогоненко |
Григорій Квітка-Основ’яненко | «Маруся» | Сентиментально-реалістична соціально-побутова повість | Наум Дрот, його дружина Настя |
Пантелеймон Куліш | «Чорна рада» | Історичний роман (перший в укр.літ.), роман-хроніка, історико-пригодницький роман | Гетьман Павло ТетеряПолковник Яким СомкоПолковник Васюта ЗолотаренкоГетьман Січі Іван БрюховецькийШрам (справжнє прізвище Чепурний)Михайло Черевань |
Марко Вовчок | «Максим Гримач» | Родинно-побутове оповідання | Максим Гримач |
Іван Нечуй-Левицький | «Кайдашева сім’я» | Соціально-побутова повість | Маруся й Омелько КайдашіКарпо й ЛаврінМотря й МелашкаБаба Палажка |
Панас Мирний (Рудченко) | «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» | Соціально-психологічний романРоман з народного життя | Чіпка Варениченко, його мати МотряЙого батько Іван Вареник (Притика, Остап Хрущ, Хрущов)Грицько Чупруненко, його дружина Христя, москаль Максим Ґудзь |
Іван Карпенко-Карий | «Мартин Боруля» | Трагікомедія | Мартин Боруля |
Михайло Коцюбинський | «Тіні забутих предків» | Повість | Іван Палійчук, його кохана Марічка Гутенюк, дружина Палагна, сусід Юра |
Ольга Кобилянська | «Земля» | Повість | Івоніка Федорчук, його дружина Марійка, сини Михайло та Сава |
Володимир Винниченко | «Момент» | Новела | Революціонер, панночка Муся, контрабандист Семен Пустун |
Юрій Яновський | «Подвійне коло» | Новела | Брати Половці: денікінець Андрій, петлюрівець Оверко, махновці Панас та Сашко, червоний командир Іван, їхній батько Мусій Половець, червоний комісар Герт |
Валер’ян Підмогильний | «Місто» | Урбаністичний роман | Степан Радченко |
Микола Куліш | «Мина Мазайло» | Сатирична комедія | Родина Мазайла: Мина, його діти Рина й Мокій, дружина Килина |
Олександр Довженко | «Україна в огні» | Кіноповість | Родина Запорожців: Лаврін і Тетяна, п’ятеро синів – Роман, Іван, Савка, Григорій, Трохим і дочка Олеся |
Олесь Гончар | «За мить щастя» | Новела | Артилерист Сашко Діденко, мадярка Лорі (Лариса), її чоловік, комбат Шадура |
Іван Багряний | «Тигролови» | Пригодницький роман | Григорій Многогрішний, родина Сірків: Наталка, Гриць та їх батьки – Денис Сірко та Сірчиха, майор НКВС Медвин |
Стилі | Письменники | Твори | Жанри |
Орнаменталізм | - | “Слово про похід Ігорів” | поема, героїчна пісня |
Монументалізм | Нестор | “Повість минулих літ” | літопис |
Бароко | Г.Сковорода | “De libertate” “Всякому місту – звичай і права” “Бджола та Шершень” | лірика гром. лірика гром. Байка епічна |
Класицизм | І. Котляревський | “Наталка Полтавка” “Енеїда” | драма поема |
Сентименталізм | Г. Квітка-Основ’яненко | “Маруся” | повість соц.-побут. |
Романтизм | Т.Шевченко | “До Основ’яненка” “Катерина” “Гайдамаки” | лірика поема поема |
М. Вовчок (Вілінська) | “Максим Гримач” | оповідання | |
М. Вовчок (Вілінська) | “Максим Гримач” | оповідання | |
О. Гончар | “За мить щастя” | новела | |
В. Сосюра | “Любіть Україну” | лірика гром. | |
Реалізм | Т.Шевченко | “Мені однаково” “Кавказ” “Сон” (комедія) “І мертвим і живим…” “Заповіт” | лірика невільнича поема сатир. поема сатир. поема-послання лірика |
І. Нечуй-Левицький | “Кайдашева сім’я” | повість сусп.-побут. | |
П. Мирний (Рудченко) | “Хіба ревуть воли як ясла повні?” | роман соц.-псих. | |
І. Карпенко-Карий (Тобілевич) | “Мартин Боруля” | трагікомедія | |
Модернізм | М. Куліш | “Мина Мазайло” | трагікомедія |
І. Драч | “Балада про соняшник” | лірика | |
Неоромантизм | Л. Українка (Косач) | “Contra spem spero!” “Лісова пісня” | лірика гром. драма-феєрія |
І.Франко | “Гімн” “Чого являєшся мені у сні” “Мойсей” | лірика гром. Лірика інтимна поема-притча | |
М. Коцюбинський | “Тіні забутих предків” | повість | |
О.Кобилянська | “Земля” | повість соц.-псих. | |
О. Довженко | “Україна в огні” “Зачарована Десна” | кіноповість кіноповість | |
Г. Тютюнник | “Три зозулі з поклоном” | новела | |
Л. Костенко | “Маруся Чурай” “Страшні слова, коли вони мовчать” “Українське альфреско” | роман у віршах істор лірика лірика | |
І. Багряний (Лозов’ягін) | “Тигролови” | роман пригодн. | |
М. Вороний | “Блакитна Панна” | лірика | |
П. Тичина | “О панно Інно” “Арфами, арфами..” “Ви знаєте як липа шелестить” | лірика лірика лірика | |
Богдан-Ігор Антонич | “Різдво” | лірика | |
Ю. Яновський | “Вершники” | роман у новелах | |
Неокласицизм | М. Рильський | “Молюсь і вірю” | лірика |
Є. Маланюк | “Стилет чи стилос” | лірика | |
Імпресіонізм | М. Коцюбинський | “Intermezzo” | новела |
В. Винниченко | “Момент” | новела | |
Експресіонізм | В. Стефаник | “Камінний хрест” | новела |
М. Хвильовий (Фітільов) | “Я (романтика)” | новела | |
Екзистенціалізм | В. Підмогильний | “Місто” | роман урбаніст. |
Символізм | О. Олесь (Кандиба) | “Чари ночі” “О слово рідне! Орле скутий!” | лірика лірика |
Сюрреалізм | В. Стус | “Як добре те, що смерті не боюсь я” “О земле втрачена, явися! | лірика лірика невільн. |
Неонародники | А. Малишко | “Пісня про рушник” | пісня |
В. Симоненко | “Лебеді материнства” | лірика | |
О. Вишня (Губенко) | “Моя автобіографія” | усмішка |
Присвяти:
М.Коцюбинський – «Intermezzo» (Кононівським полям)
Т.Шевченко – «Кавказ» (іскрєннєму моєму Якову де Бальмену)
«Гайдамаки» (Григоровичу на пам'ять 22.04.1838)
«Катерина» (Жуковському)
М.Хвильовий – «Я (Романтика)» («Цвітові яблуні»)
Г.Тютюнник – «Три зозулі з поклоном» (Любові всевишній)
Празька школа: Євген Маланюк
Шістдесятники: Василь Симоненко, Іван Драч, Григір Тютюнник, Ліна Костенко
Письменники-емігранти: І. Багряний, Є. Маланюк, У. Самчук, В. Барка, Т. Осмачка, О. Олесь
Дисиденти: Василь Стус
Стопи: двоскладові: хорей (—́ U); ямб (U —́ ); спондей ( —́ —́ ); пірихій ( U U )
трискладові: дактиль ( —́ U U ); амфібрахій ( U —́ U ); анапест ( U U —́ )
Види лірики:
1) громадянська (політична) – опис подій суспільно-політичного життя; оспівування відомих історичних осіб, виявлення патріотичного почуття, любов до Батьківщини;
2) філософська – відображення проблем буття людини та суспільства (життя і смерть, любов і ненависть, призначення людини у світі);
3) пейзажна – роздуми і почуття поета, викликані картинами та явищами природи;
4) інтимна – переживання героя, пов’язані з його особистим життям.
Цитати: