рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Адраджэнне

Адраджэнне - раздел Кулинария, Установа адукацыі Беларускі дзяржаўны педагагічны універсітэт імя Максіма Танка Гуманістычная Канцэпцыя Чалавека І Свету ...

Гуманістычная канцэпцыя чалавека і свету

Эпоха, якая, паводле Энгельса, “мела патрэбу ў тытанах і якая нарадзіла тытанаў па сіле думкі, страсці і характару, па шматбаковасці і вучонасці”:

 

Італія Дантэ, Ф.Петрарка, Дж.Бакача, М.Баярда, Л.Арыёста, Т.Таса, Леанарда да Вінчы, Мікеланджэла, Рафаэль, Л.Бруні, Л. Вала, Н. Кузанскі, П. дэла Мірандола
Францыя Ф.Рабле, П.Рансар і паэты “Плеяды”, М.Наварская, М.Мантэнь Кароль Францыск 1, Гіём Бюдэ, Жак Лефеўр д’Этапль
Англія Дж.Чосер, Т.Мэлары, Э.Спенсер, Ф.Сідні, Т. Кід, К. Марла, Б. Джон-сан, У.Шэкспір  
Германія і Нідэрланды Ульрых фон Гутэн, С.Брант, Эразм Ратэрдамскі М.Лютэр
Іспанія і Партугалія М.Сервантэс, Л.дэ Вега, Т.дэ Маліна Л.дэ Камоэнс  
Славянскія краіны М.Маруліч, Я.Длугаш, Ян Вісліцкі, А.Кжыцкі, Ш.Менцэціч, М.Држыч, М.Рэй, Я.Каханоўскі М.Капернік, Ян Гус, Я.Благаслоў, Я.А.Каменскі
ВКЛ Ф.Скарына, М.Гусоўскі, С.Будны, В.Цяпінскі  
Краіны Усходу Амар Хаям, Гафіз  

У гісторыі еўрапейскай цывілізацыі ХІУ–ХУІ стст. былі стагоддзямі надзвычайнай важнасці і складанасці. Фарміраваліся нацыі і ўтвараліся нацыянальныя дзяржавы, развівалася мараплаванне і былі здзейснены вялікія геаграфічныя і навуковыя адкрыцці, пашыраўся гандаль у маштабах адкрытага свету, разівалася буйная прасмысловасць, пачалося кнігадрукаванне. З’явілася новая галіна ў хрысціянстве – пратэстантызм. Наглядаўся сапраўдны ўзлёт мастацкай культуры.

Адраджэннем называюць росквіт сусветнай літаратуры і мастацтва на гэтым фоне гістарычных працэсаў. Пераходны перыяд ад культуры Сярэднявечча да культуры Новага часу, калі адбывалася змена сярэднявечных уяўленняў пра чалавека светаўспрыманнем гуманістаў, калі спалучыліся процілегласці – політэізм і стыхійны матэрыялізм з новай монатэістычнай рэлігіяй. У Італіі: 1300-я гады – Трэчэнта, 1400-я – Кватрачэнта, 1500-я – Чынквечэнта. На поўнач ад Італіі пашыраецца т.зв. Паўночнае Адраджэнне:

1) апора на народныя традыцыі – “сваё”,

2) апора на антычнасць, італьянскую культуру Рэнесанса, на гуманізм іншанацыянальны – “чужое”.

Назва “Адраджэнне” або “Рэнесанс” звязана –

1. са спробамі “адрадзіць” антычнасць, адкрыць наноў сусвет класічнай старажытнасці. Знаходзілі антычныя барэльефы, статуі, рэшткі калон і збудаванняў, упрыгожванні і грошы;

2. вяліся пошукі і ў кніжных сховішчах. Вярталіся забытыя тэксты, выпраўлялі іх ад сярэднявечных скажэнняў, давалі каментарыі і пераклады. Сярод перўапачынальнікаў вывучэння антычнасці быў Франчэска Петрарка. Аднаўленню каштоўнасцей мінулага прысвяціў всаё жыццё Ф.Скарына. Вялікую працу па выпраўленню старажытных тэкстаў рабіў сымон Будны; ён выкарыстоўваў розныя крыніцы, параўноўваў тэксты, улічваў дадзеныя навук і вопыт іншых перакладчыкаў (асабліва Эразма Ратэрдамскага), у той жа час ён прызнаваўся ў недасканаласці свайго перакладу.

3. Аднаўленне традыцый антычнага вершаскладання. Гекзаметр ужываў Ян Вісліцкі ў “Прускай вайне”: Черная, Красная, Белая Русь – дзесь хозяин навеки… Почв неподатных, целинных землицу крестьяне здесь пашут. Менавіта на гэтай аснове адраджэння антычнай паэзіі, лічаць даслендчыкі, узнік асобны кірунак у развіцці літаратуры тагачаснай беларусі. Прадстаўлены імёнамі М.Гусоўскага і Я.Вісліцкага, ён адлюстраваў трагічны канфлікт “паміж ідэальнымі пачаткамі (прыгажосцю роднага краю, гераічным мінулым народа) і суровай рэчаіснасцю (сацыяльная несправядлівасць, бесчалавечнасць грамадскіх адносін, войны)” (У.Конан).

4. Вывучэнне старажытных моў, выкарыстанне латыні, што мела не толькі дзелавы характар, але латынь стала лічыцца як узор і крыніца прыгажосці. На латыні пісалі ў рпозных краінах Еўропы: Італіі (Петрарка, Дантэ і інш.), Нідэрландах (Эравзм Ратэрдамскі), Польшчы (А.Кжыцкі, К.Яніцкі), ВКЛ (М.Густоўскі, Я.Вісліцкі). Антычначя сістэма вершаскладання сцісла пададзена ў “Граматыцы” Л.Зізанія, дзе аўтар паспрабаваў прыстасаваць яе да славянскай мовы.

5. Адраджэнне – перыяд, калі адраджаліся ідэалы антычнасці, яе ўзнёслае ўспрыманне чалавека, услаўленне яго прыгажосці, аднаўлялася ўвага да рэчыўнага свету вакол чалавека. Гэта была эпоха, для якой антычнасць была “жывой культурай” (тэрмін А.Лосева).

Новыя ўяўленні пра чалавека і свет сталі асноваю новага светаўспрымання, кое ў часы Адраджэння атрымала назву “гуманізм”.

1) Гуманісты былі найперш высокаадукаванымі асобамі. Яны атрымлівалі адукацыю ў тагачасных еўрапейскіх унівеорсітэтах (Петрарка, Лопэ дэ Вега, Ф.Скарына) або ў школах пры манастырах (Ф.Рабле, Эразм Ратэрдамскі).

2) Яны шмат падарожнічалі. Часам гуманісты ўваходзілі ў світу караля або вышэйшай духоўнай асобы (як, напрыклад, Петрарка, рабле, Жаашэн дзю Бэле, М.Гусоўскі). Падарожжы па краінах значна пашыралі іх кругагляд, знаёмілі з людзьмі іншых вераванняў і культур, з іх побытам. А гэтыя веды спрыялі выпрацоўцы імі гуманістычнага светабачання як у адносінах да чалавека, так і ў адносінах да іншых народаў і іх культур.

3) З прычыны ўніверсальнага кругагляду, высокай адукаванасці і эрудыцыі, вышыні тых маральных і эстэтычных ідэалаў, з якімі яны выступалі, прадстаўнікоў Адраджэння мсталі называць гуманістамі і тытанамі. У сваёй дзейнасці яны сцвярджалі ідэалы чалавечнасці, чалавекалюбства, тау новае светаўспрыманне эпохі атрымала назву “рэнесансны гуманізм”.

Гэта канцэпцыя была заснавана на аднаўленні гармоніі духоўнага і пачуццёвага свету ў чалавека, ідаэльнага і матэрыяльнага, маральнага і фізічнага пачаткаў асобы. У культуры Адраджэння выявілася цікавасць да аголенай натуры, да непрыкрытага фізічнага жыцця чалавека. Чалавечае цела вывучалі ў дасканаласці (Леанарда да Вінчы, доктар-святар Ф.Рабле). Усё зямное адухаўлялася, абагаўлялася, разглядалася як вышэйшая каштоўнасць і дасканалая прыгажосць.

Ідэал чалавека – гармонія цялеснага і духоўнага, матэрыяльнага і ідэальнага, зямнога і нябеснага. Чалавек выступаў як цэнтр сусвету, як “мера ўсіх рэчаў...” (па выказванні Пратагора, У ст.да н.э.). Невыпадкова Ф.Скарына ў сваіх творах падксрэілваў: “Я, Франциск, сын Скорины из славного града Полоцка”, называў сябе “ученым мужем”, “избранным мужем в лекарских науках доктором”. “Формулай” чалавека могуць служыць і словы Гамлета з аднайменнай трагедыі Шэкспіра:

“What a piece of work is a man! how noble in reason! how infinite in faculty! in form and moving how express and admirable! in action how like an angel! in apprehension how like a god ! the beauty of the world! the paragon of animals!”

«Якая мастацкая работа – чалавек! Якi ўзвышаны розум! Якiя бяскрайнiя здольнасцi! Колькi цудоўнай экспрэсii ў аблiччы i рухах! Дзейнасцю падобен да анёла! Думкаю раўняецца з богам! Краса сусвету! Вянец жывога!..»

Ідэальны чалавек – богападобны, богароўны. Аб гэтым найперш сказана ў Дантэ. Прыгажосць Беатрычэ ў Дантэ прыраўнена да незямной прыгажосці. Да гэтай традыцыі звяртаюцца Ф.Петрарка і іншыя гуманісты італьянскага, а затым Паўночнага Адраджэння, якое прыйшло з адкрыццём чалавека, падобнага да Бога, калі асоба чалавека была ўзнесена на вышэйшы ўзровень. Ф.Петрарка ўзнаўляў жаночы вобраз той, «что в белоснежный одета свет»: «Богиня ль то, как смертная, скорбит? // Иль светит в скорби свет богоявленный».

«Ну і Кася, ну дзяцінка! // Як царэўна, як багіня!...» – у словах Цёткі адраджаецца тая ж вертыкаль ад чалавека да Бога, пераствараецца «богароўнасць», «богападобнасць» чалавека, як і ў Дантэ, Петраркі, у гуманістаў еўрапейскага Адраджэння. Або: «... можа не краса была ў дзяўчынцы той,– // Дзяўчынцы ўпэцканай і хілай, і худой,– // А штось вышэйшае, што Рафаэль вялікі // Стараўся выявіць праз маці божай лікі». Формула М.Багдановіча таксама замацоўвае гэту вертыкаль-прыпадабненне, «дыялог» чалавека з Богам на мастацкім узроўні.

Сцвярджаючы ідэал чалавека як цэнтральную асобу асвету, гуманісты паказвалі яго такім, якім чалавек павінен быць. Італьянскі гуманіст Піка дэла Мірандола падкрэсліваў: “О, высшее и восхитительное счастье человекак, которому дано владеть тем, чем пожелает, и быть тем, кем хочет!». Да гэтага ж заклікаў і Ф.Скарына: “Да совершен будеть человек Божий и на всяко дело добро уготован…»

Адной з прыкмет новага гуманістычнага светабачання было і вызваленне свядомасці чалавека ад царкоўных догмаў, абарона свабоднага мыслення. Прадстаўнікі Адраджэння звярталіся не толькі да антычных, але і да біблейскіх, хрысціянскіх вобразаў.

У культуры Адраджэння замацоўваліся правы чалавека на ўцехі і радасці зямнога жыцця, сцвярджаліся яго правы на шчасце і свабоду, на самавыяўленне і творчы пошук. Тэме зямнога кахання прысвяціў свае апавяданні з кнігі “Дэкамерон” італьянскі гуманіст Джавані Бакача. Варта дадаць: імя бакача было знаёма на беларускіх землях: адну з яго навел пераклаў сымон Будны, сюжэты некаторых апавяданняў, створаных пісьменнікм на фальклорным матэрыяле, былі вяджомы і ў беларускай народнай творчасці (у казках). Іншыя выкарыстоўваліся як матэрыял для стварэння арыгінальных твораў. Шмат часу праводзяць за сталом, паглынаючы сачную ежу і шчодрае пітво героі французскага пісьменніка Франсуа Рабле з рамана “Гарганцюа і Пантагруэль”. Пісьменнікі сцвярджаюць, што ўсе зямныя справы чалавека вартыя самай пільнай увагі, што чалавек мае права шукаць і знаходзіць сваё шчасце ў паўсядзённых клопатах. З вялікай павагай да зямнога, з добрым веданнем сваёй справы апісвае адну з уцех княжацкага двара – паляванне на зубра – М.Гусоўскі ў “Песні пра зубра”.

Усе адзначаныя асаблівасці новага светабачання стала магчымым аб’яднаць адным паняццем – “рэнесансны індывідуалізм”, што падкрэслівалоа надзвычайную каштоўнасць чалавечага жыцця, непаўторнасць і права на самавыяўленне кожнай асобы.

Ідэал гарманічнай асобы ў культуры Адраджэння быў усё ж такі марай пра чалавека, цела і душа якога знітаваныя ў адзіную прыгажосць. Слова “гармонія” ўспрымалася эквівалентам паняццю “прыгажосць” – прыгажосці вонкавага і ўнутранага, матэрыяльнага і ідэальнага, цялеснага і духоўнага, зямнога і нябеснага.

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

Установа адукацыі Беларускі дзяржаўны педагагічны універсітэт імя Максіма Танка

На сайте allrefs.net читайте: Установа адукацыі Беларускі дзяржаўны педагагічны універсітэт імя Максіма Танка. Г Я Адамовіч...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Адраджэнне

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

Тэма 1. Сусветная літаратура – множнасць і адзінства нацыянальных літаратур
Існуе шмат вызначэнняў паняцця “сусветная літаратура”. 1. Сусветная літаратура з’яўляецца “сумай” (“суматыўнай множнасцю”) усіх літаратур народаў свету. Гэта значыць, тэар

Міфалогія. Фальклор
Міфалогія – фальклор – літаратура прадстаўляюць формы (стадыі) грамадскай свядомасці, звязаныя між сабой генетычна. Літаратура вырастае як з міфа, так і з фальклора.  

Антычная міфалогія
У спадчыне старажытнагрэчаскай і старажытнай рымскай літаратур – творы, заснаваныя на міфалагічных сюжэтах і вобразах. Гамер “ Іліяда” У аснову паэмы пакладзены г

Хрысціянства як адна з крыніц літаратуры
Кнігі Бібліі даследчыкі разглядаюць таксама як крыніцу міфалагічных сюжэтаў і вобразаў, што сталі трывалай асновай сусветнай літаратуры. Адзін з сюжэтаў, распаўсюджаных у літаратуры, звяза

Беларускія і японскія казкі
Адзін з самых пашыраных фальклорных жанраў – казка. Гэты старажытны жанр змяшчае ў сябе найперш тое трывалае, наднацыянальнае і пазачасавае, што звязана з адлюстраванннем у казцы агульначалавечых з

Казка – фабліо – народная кніга – навела
Супастаўляючы беларускую казку з творамі іншых жанраў розных народаў, якія надзвычай блізкія ёй па сюжэту і сістэме вобразаў, можна аднавіць своеасаблівы ланцуг жанраў: казка – народная кніга – фаб

Нямецкая народная кніга і беларуская казка
Народная кніга была сярод вышэйшых літаратурных дасягненняў Адраджэння, якое так і засталося ў заходнееўрапейскай літаратуры прыкметаю свайго часу, а на Беларусі мае пэўныя тыпалагічныя паралелі з

Тэма 3. Склад літаратуры. Літаратурны працэс. Перыядызацыя
  § 1. Літаратурны працэс Словы Б.Тамашэўскага: “Каждый век имеет свое определение литературы”,– дазваляюць акрэсліць параметры вывучэння літаратуры, сусветнай і нацыянальнай

Перыядызацыя
Сусветная літаратура – гэта літаратура народаў свету, якая стваралася ва ўсе часы існавання чалавецтва. Менавіта Гётэ належыць вынаходніцтва тэрміна “сусветная літаратура”, ім ён пазначыў мастацтва

Асноўныя літаратурныя эпохі, склад літаратуры / кірункі
Старажытнасць Уласна літаратурныя роды. жанры: эпас, лірыка, драма; Гістарыяграфія Красамоўства Філасофія Прыродазнаўства Сярэднявечча і

Антычнасць
Межы антычнай літаратуры – стагоддзі вуснай народнай творчасці – да ІУ–У ст.н.э., прычым, старарымская літаратура з’яўляецца толькі з ІІІ ст.да н.э. Траянская вайна (як называлі адзін з вялікіх пах

Тэма 4. Роды, віды, жанры ў сістэме параўнальнага вывучэння літаратур
Са слоў Арыстоцеля пра тры спосабы пераймання ў паэзіі: «Подражать в одном и том же и одному и тому же можно, рассказывая о событии, как о чем-то отдельном от себя, как это делает Гомер, или же так

Эпас як аповяд пра мінулае, гістарычнае і міфалагічнае
Вылучаюцца два перыяды развіцця народна-эпічнай літаратуры, жанравая форма якой набыла вызначэнне эпасу (у найбольш старажытным разуменні гэтага паняцця): эпас перыяду разлажэння рода-племяннога гр

Вандроўныя сюжэты
Сюжэт як складнік мастацкага цэлага займае сваё месца на ўзроўні змястоўна-фармальнай арганізацыі твора. Таму даследаванні сюжэта звычайна звязаны непасрэдна з мастацкім творам і іншымі яго складні

Эпас пра Гільгамеша
Вандроўны сюжэт пра пошукі краіны вечнай маладосці і неўміручасці ў дадзеным творы прадстаўлены ў наступнай паслядоўнасці матываў (вобразаў), якія разглядаюцца як этапы станаўлення героя і якія мог

Вергілій. Энеіда
Узоры антычнага эпасу – паэмы Гамера “Іліяда”,“Адысея” (у аснове якой – багатырскія казкі) пра вяртанне Адысея, героя грэкаў, пасля 10 год Траянскай вайны на радзіму, востраў Ітаку. Вобраз Адысея я

Легенда пра Трыстана і Ізольду
Пераход сюжэтаў ад аднаго народа да другога, з адной эпохі ў другую яскрава ілюструецца на прыкладзе рыцарскіх раманаў. Вытокі рыцарскага рамана – на французскіх землях, у рамана-германскім культур

Параўнальным вывучэнні літаратур
  Адраджэнне названа Энгельсам эпохай, якая “мела патрэбу ў тытанах і якая нарадзіла тытанаў па сіле думкі, страсці і характару, па шматбаковасці і вучонасці”. Напачатку Адраджэння та

Дантэ – апошні паэт Сярэднявечча і пачынальнік Рэнесансу
Дантэ (травень 1265, Фларэнцыя — 14.9.1321, Равена) – апошні паэт Сярэднявечча і першы прадстаўнік Адраджэння, першапачынальнік італьянскай літаратуры, стваральнік літаратурнай мовы. З ліку найболь

Шэкспір
«Наўрад ці выклікае здзіўленне той факт, што Вільям Шэкспір змешчаны на чале спісу самых выдатных літаратараў усіх часоў. На асноўным, самым элементарным узроўні літаратуры – узроўні стылю, формы і

Сервантэс: старонкі жыцця і творчасці
Калі звяртацца да біяграфічнага аўтара, параўнальны падыход дапамагае стварыць больш аб’ёмную карціну жыццёвага і творчага шляху. Часам “ключом” да такой сістэматызацыі з’яўляецца мастацкі твор інш

Тэма 7. Твор як аб’ект сістэмнага аналіза
У сваёй кнізе “100 лучших литераторов. Список самых выдающихся романистов, драматургов и поэтов всех времен» Д.Берт дае наступныя характарыстыкі: Дантэ “застаецца эталонам для заходняй цывілізацыі,

В.Гётэ – А.Г.Радзівіл – А.М.Кашкурэвіч – В.Сёмуха – У.Караткевіч і іншыя
Рэчышча маналагічнай навукі, культуры ў постмадэрнісцкім, постіндустрыяльным свеце ўзбагачаецца новымі кірункамі даследавання. Навукі разгаліноўваюцца, паглыбляючыся ў вузка акрэслены аб'ект вывучэ

Як аб’ект параўнальнага аналізу
  Літаратурныя рухі, кірункі, плыні, школы – літаратуразнаўчыя паняцці, з дапамогай якіх пазначаюць вялікае кола пісьменнікаў, аб’яднаных пэўнымі агульнасцямі: у светапоглядзе, звароц

Асветніцтва
Асветніцтва – 1) ідэалогія буржуазіі ў перыяд першапачатковага накаплення капіталу; 2) культурны рух, які пашырыўся ў Еўропе ў ХУШ ст.; 3) комплекс ідэй, на аснове якіх узнікла спецыфічная мастацка

Рамантызм
Ревела буря, дождь шумел, Во мраке молнии летали, Бесперерывно гром гремел, И вихри в дебрях бушевали. Пейзажны фон з думы Рылеева “Смерць Ермака” адметным чынам

Яна ідзе ў красе сваёй Як ноч у месячнай красе
Яна ідзе ў красе сваёй Як ноч у месячнай красе Бы зорка, што па небе крочыць. Яна ідзе, і аксаміты Святло і змрок з’яднаны ў ёй, Начных нябёс, і зоркі ўсе Ласкава пазіраю

Сімвалізм, імпрэсіянізм у літаратуры: П.Верлен, М.Багдановіч
Лёс караля французскіх паэтаў адным радком акрэсліў беларускі паэт Л.Дранько-Майсюк у вершы “Восень у Версалі”: Шчасцем забыты паэт, З лёсам Рэмбо ці Верлена,

Кароль Лесавік Альховы цар
Хто едзе, хто мчыцца так позна ўначы, Хто едзе так позна праз ноч у імгле? Малое дзіця на кані везучы? То бацька з сынам малым у сядле: То бацька ратуе сына свайго: Ён хлопчыка мо

Новелла Матвеева
В долгах мы. Как Сервантес! Ради шутки – Кому он должен был – давай считать: Жене-пройдохе. Дочери-малютке. Гутьерресу, умеющему ждать.   Родителям

My heart’s in the Highlands
My heart’s in the Highlands, my heart is not hear, My heart’s in the Highlands a chasing the dear, Chasing the wild dear and following the roe. My heart’s in the Hig

Вільгельм Мюлер. Катрыншчык. Шарманщик.
На вуліцы вясковай, Вот стоит шарманщик Дзе ціша і спакой, Грустно за селом, Стары катрынку круціць И рукой озябшей Азяблаю рукой. Он вертит с трудом, На колкім

Поль Верлен
Раяль цалуе тонкая рука У час вячэрні, шэра-ружаваты; І на крылах, цішэй ад вецярка, Ў паветры мяккім, пекным паплыла ты Пужліва песня, і срэдзь комнат хаты

А.Рэмбо. Адчуванне.
Блакітным вечарам замроены хадок, Пайду сцяжынай, дзе калоссем коле поле, Нагамі босымі адчую халадок І галаву сваю амыць вятрам дазволю. Ні думаць, ні казаць, н

Simples
Of cool sweet dew and radiance mild The moon a web of silence weaves In the still garden where a child Gathers the simple salad leaves. A moondew stars her hangi

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги