Статьи 34—37

Статьи содержат указания на преступные деяния церковных людей и на суд епископа по этим делам.

Статья 34 указывает на закрытое для мирян разбирательст­во дел о блуде монахов, монахинь, попов или их жен, а также проскурниц. По византийским законам, а также по Закону рудному людем блуд монаха или монахини карался отрезани­ем носа и 15-летней епитимией (Эклога, тит. XVII, ст. 23; За­кон Судный людем Краткой редакции, с. 106, гл. 7). Устав же кн. Ярослава оставляет вопрос о наказании на усмотрение епископа.

1-татья 35 указывает на суд епископа по делам без времене

Устав князя

Ярослава.

Краткая

редакция

Закон Судный людем. Простран­ная и сводная редакция, с. 147.

Проскурница

— женщина, выпекающая

просвиры.

Оприсно

— без участия.

Рострижется

— лишится монашества.

Обрядит — осудит.

Домовные люди — лица, отбыва­ющие наказания в церковном доме.

Безатщина

— выморочное имущество .

Законодательство

Древней

Руси

Русская истори­ческая библиоте­ка, т. VI, стб. 20, ст. 34

упившихся попов или монахов. Согласно церковным правилам, поп, проведший в пьянстве всю ночь до шести часов утра, не допускался к заутрене и рисковал быть извергнутым из сана271.

Статья 36 содержит указание на суд епископа в случае, ког­да монах или монахиня рострижеться.

Статья 37 запрещает княжеским управителям вторгаться в дела, касающиеся церковных людей, и регулирует вопрос об их наследстве. Запрет аналогичен тому, который содержится в Уставе кн. Владимира.

Статья 38

Статья запрещает под страхом казни по закону вмешиваться кому бы то ни было в церковные суды. Аналогичные увещева­ния содержатся в Уставе кн. Владимира.

Статья 39

Статья указывает на проклятие, т. е. отлучение от церкви, тем, кто посмеет вмешаться в церковные суды.

ПРОСТРАННАЯ РЕДАКЦИЯ

Введение

Из пяти изводов Пространной редакции (Основного, Ипать­евского, Археографического, Маркеловского и Архивного) здесь публикуются списки двух старших: Основного и Ипать­евского.

В основе публикации — список Основного извода в сборни­ке первой половины XVI в., хранящемся в Государственной публичной библиотеке им. М. Е. Салтыкова-Щедрина, Основ­ное собрание F.II.251, лл. 103 об. — 106 об.

Разночтения издаются по следующим спискам:

Основной извод:

1. А — Библиотека АН СССР в Ленинграде, 45.10.4, вто­рой половины XVI в., лл. 134 об. — 139.

2. У III — Государственный исторический музей, собр. Уварова, № 482, второй половины XVI в., лл. 174— 178 об.

3. У IV — Государственный исторический музей, собр. Ува­рова, №611, XVII в., лл. 151 об. — 155.

Ипатьевский извод:

Ип — Государственный исторический музей, Музейское собрание № 1009, 1420-х гг., лл. 95—% об., в сборнике.

Текст

1. А се аз, князь великыи Ярослав, сын Володимеров, по данию отца своего сгадал есмь с митрополитом киевским и всея Руси Иларионом, сложихом греческыи номоканон; еже не подобаеть сих тяж судити князю, ни бояром его, ни судиям его, дал есмь митрополиту и епископом: роспусты по всем городом, 10-ю неделю мыта272 к церкви и к мит­рополиту, а людем его не даяти мыта нигде; осминечье дал если.

с. Аще кто умчить девку или насилить, аще боярская дочи будеть, за сором ей 5 гривен злата, а митрополиту 5 гривен золота; аще будеть менших бояр, гривна золота ей, а митро­политу гривна золота; а добрых людей будеть, за сором рубль, а митрополиту рубль; на у мы цех по 60 митрополиту, а князь их казнить.

■ -Аще кто поихибаеть боярскую дочерь или боярскую же-

НУ. за сором ей 5 гривен золота, а митрополиту 5 гривен зо-

. а меньших бояр гривна золота, а митрополиту

гривна золота27*; нарочитых людей два рубля, а митропо-

189 Устав князя

Ярослава Пространная

редакция.

Законодательство

Древней

Руси

лигу два рубля; простыи чади 12 гривен кун, а митрополи­ту 12 гривен275, а князь казнитель276.

4. Аще же пустить боярин жену великых бояр, за сором ей 300 гривен, а митрополиту 5 гривен золота, а менших бо­яр гривна золота, а митрополиту гривна золота; а нарочитых людии 2 рубля, а митрополиту 2 рубля; простои чади 12 гри­вен, а митрополиту 12 гривен, а князь казнить.

5. 277Аще же девка блядеть или дитяти добудеть у отца, у матери или вдовою, обличивше, пояти ю в дом цер­ковный.

6. Тако же и женка без своего мужа или при мужи дитяти добудеть, да погубить, или в свиньи ввержеть, или утопить,

j, \97ft 97Q

обличивши, пояти (и) в дом церковный, а чим ю паки

род окупить

7. Аже девка засядеть великих бояр, митрополиту 5281 гривен золота, а менших бояр гривна золота, а нарочитых людии 12 гривен, а простои чади рубль.

8282. Аже муж от жены блядеть, митрополиту нет кун, князь казнити2Я3.

9. Аже муж2Й4 оженится иною женою, а с старою не рос-пустится, митрополиту вина, молодую поняти в дом церков-ны(и)2ЬЪ, а с старою жити.

10. Аже поидеть жена от своего мужа за иныи муж илит иметь блясти от мужа, ту жену поняти в дом церковный, а новоженя в продажи митрополиту.

11. Аще будеть жене лихыи недуг, или слепа, или долгая болезнь, про то еа не пустити. '

12. Тако же и жене нелзе пустити мужа.

289. Аще кум с кумою блуд створить, митрополиту 12

е? 290

гривен, а опитемии указание от бога

14. Аще кто зажжеть гумно, или двор, или иное что, мит­рополиту 40 гривен, а опитемию подоимуть, а князь каз-нить2".

15292. Аще кто с сестрою блуд створить, митрополиту 40 гривен, а во опитемии указано по закону.

16. Аще ближний род поимется, митрополиту 40 гривен, а их разлучити, а опитемию приимуть.

17. Аще кто иметь две жены водити, митрополиту 20 гри­вен, а которая подлегла, тую пояти в дом церковный, а пер­вую жену держати по закону. Иметь ли лихо ею держати, казнью казнити.

18. Аще муж роспустится с женою по своей воли, а будеть ли венчальная, и дадять митрополиту 12 гривен, будеть ли невенчальная, митрополиту 6 гривен.

19. Аще жидовин или бесерменин будеть с рускою, на иноязычницех митрополиту 50 гривен, а рускую поняти в дом церковный.

20. Аще кто блудить с черницею, митрополиту 40 гривен, а во опитемию вложити.

21. Аще ли кто с животиною блуд створить, митрополиту 12 гривен, а во опитемии и в казни.

22. Аще свекор с снохою блудить, митрополиту 40 гривен, 191

а опитемию приимуть по закону. устав князя

23. Аще кто з двема сеет рама в блуд впадеть, митрополиту Ярослава 12 гривен. Пространная

24. Аще кто с падчерицею блудить, митрополиту 12 редакция

гривен.

25. Аще деверь с ятровию впадеть293,

митрополиту гривен.

26. Аще кто с мачехою в блуд впадеть, митрополиту 12 гривен.

27. Аще два брата с единою женою, митрополиту 30 гри­вен, а женку поняти в дом церковный.

28. Аще отец с дочерию впадеть в блуд, митрополиту 40

гривен, а опитемию приимуть по закону.

29. Аще девка не вьсхощеть замуж, то отец и мати силою дадять. А что девка учинить над собою, то отец и мати мит­рополиту в вине.

30. Аще кто зоветь чюжую жену блядию, а будеть боярь-ская жена великых бояр, за сором 5 гривен золота, а митро­политу 5 гривен золота, а князь казнить; а будеть меньших бояр 3 гривны золота, а митрополиту рубль; оже будеть городскых людей 3 гривны золота, а митрополиту рубль; селенце 60 резан, а митрополиту 3 гривны.

31. Аще кто пострижеть кому голову или бороду, митропо­литу 12 гривен, а князь казнить.

32. Аще муж иметь красти конопле или лен и всякое жито, митрополиту 12 гривен. Тако же и женка.

33. Аще муж крадеть белыа порты, или портища, или по-лотны, и митрополиту 3 гривны, и тако же и женка.

34. Аще кто иметь красти сватебное и сгородное все митрополиту.

35. Про девку сыр краявши, за сором ей 3 гривны, а что потеряно, гое295 заплатити, а митрополиту 6 гривен, а князь казнить.

36. Аще жена мужа крадеть и обличити ю, митрополиту i гривны, а муж казнить ю, и про то не разлучити.

37. Аще кто клеть крадеть, тако же творять.

Jo.^ Аще жена будеть чародеица, наузница, или волхва, или зелеиница, муж, доличив, казнить ю, а не лишиться.

jy. Аще мужа два бьетася женьскы, любо одереть, любо Укусить, митрополиту 12 гривен.

W. Аще жена бьеть мужа, митрополиту 3 гривны. I. И жене две бьется, митрополиту 6 гривен на виноватой. £■ Аще который муж бьеть чюжюю жену, за сором ей по закону, а митрополиту 6 гривен.

■ Аще ли сын биеть отца или матерь, да казнять его во-лостельскою казнию, а митрополиту в дом церковный296 та-кии отрок.

44 И

мит Же чернеИь или черница впадеть в блуд, тех судити митрополити

45 Т

о же или поп , или попадиа, или проскурница,

192 а впадуть в блуд, тех судити митрополиту опроче миру, а вь

Законодательство чт0 их осУАить, волен.

Древней 46. Аще поп, или чернец, или черница упиеться без време-

Руси ни, митрополиту в вине.

47. Аще кто что поганое съясть по своей воли, или кобы-лину, или медведину, или ино что отреченое, митрополиту в вине и в казни.

48. Иже поп дети крестить в чюжем уезде иного попа, раз-m к Hi/жи и ш при болезни, а что створить крешеньское не во своем уезде, митрополиту в вине.

49. С некрещеным, ни иноязычником, или от нашего языка будеть с некрещеным, ведая ясть и пиеть, митрополиту в вине.

50. Аще кто с отлученым ясть и пиеть, да будеть сам отлучен.

51. Аще кто с бесерменкою или с жидовкою блуд створить, а не лишиться церкви отлучиться и христьян, а митрополи­ту 12 гривен.

52. Аще чернец или черница (рос)стрижються29*, митро­политу 40.

53. А сими винами разлучити мужа с женою.

1). А се первая вина. Услышить жена от иных людей, что думати на царя или на князя, а мужу своему не скажеть, а опосли обличиться розлучити.

2). А се вторая вина, оже муж застанеть свою жену с любодеем300 или учинить на ню послухы и исправу, разлучити.

3). А се 3-я вина, аще подумаеть жена на своего мужа или зелием, или инеми людьми, или иметь что ведати му­жа еа хотять убити, а мужу своему не скажеть, а опосле объявиться, и разлучити и.

4). А се 4-я вина, аще без мужня слова иметь с чюжи-ми людьми ходити, или пити, или ясти, или опроче мужа своего спати, потом объявиться, разлучити и.

5). А се 5-я вина, оже иметь опроче мужа ходити по игрищам, или в дни, или в нощи, а не послушати иметь, розлучити и.

6). А се 6-я вина, оже жена на мужа наведеть та­ти, велить покрасти, или сама покрадеть, или товар, или церковь покрадши, инем подаеть, про то разлу-читизо\

54. А что ся дееть в монастыръскых делех302, в церков­ных, в самех монастырех, да не вступаеться князь, ни волостель303, безатщина приидеть к волостелю митропо-личю.

55. Аще кто устав мой и уставление мое порушить, или сы-нове мои, или внуци мои, или правнуци мои, или от роди моего кто, или от рода боярьскаго бояр моих30*, а всту-пятьзоъ в суд митрополич, что есмь дал митрополиту церков­ный суды, епискупом, по правилом святых отец, судивше, каэнити по закону.

    2У4
У IV npUUMCl Ь,
   
  А го ей,
   
  У IV нет,
   
У IV далее или диякон,

56. А хто иметь судити, станеть съ мною на страш-нем суде пред богом, и да будеть не нем клятва свя­тых отец 300 и 18, иже в Никии и всех святых. Аминь.

РАЗНОЧТЕНИЯ

272 Ип нет,

273—274 Ип нет,

275 А, У III, Ип далее кун;

276 У III, Ип казнить,

277—280 Ип нет,

278 в списках а

279—280 У III родители окупят,

281 Ип 2,

282—283 Ип нет

284 Ип нет,

в осн списке церковных, дается ни А У III

286 Ип далее мужу,

287—288 Ип блудити,

289—290 Ип нет,

291 Мп далее Иныя же вещи многы суть,

"же не писаны зде срама ради,

292—301 Ип нет,

А, У III в блуд.

Устав князя Ярослава

Пространная редакция

А, У III ростригутся, Археогр

извод рострижеться, также Маркел

и Архивный,

У III думают,

300 О III У IV прелюбодеем;

301 Ипат извод людех,

302 Ипат извод властели, а,

303—304

Ипат извод далее кто, а порушают моя ряды,

305 Ипат извод вступятся,

Законодательство

Древней

Руси

Мыто

— пошлина, взи­мавшаяся за провоз товаров на рынок.

Осминечье

— торговая

пошлина, которую

платили при

торговле зерном,

измерявшимся

осминами.