ОСНОВНІ ЕТАПИ І ПРОБЛЕМИ ФІЛОСОФСЬКОЇ АНТРОПОЛОГІЇ

Тема 1. Основні етапи розвитку антропологічного знання

 

Зміст теми.Проблематика сенсу життя в античній філософії й етиці. Проблеми людини в теоцентричній середньовічній філософії: Бог і людина, добро і зло, віра і знання. Гуманізм Відродження. Ранній утопічний комунізм. Томас Мор. Томазо Кампанелла. Становлення філософської антропології в Європі в ХVII ст. Активна роль суб'єкта пізнання і буття у філософії І.Канта, И.-Г. Фіхте, Ф.Шеллінга. Проблема самосвідомості (рефлексії) в системі Г.Гегеля. Антропологічний матеріалізм Л.Фойєрбаха. Людина в соціально-філософській концепції К.Маркса. Антропологізм української філософії. Філософія серця Г.Сковороди. Проблеми індивідуальності і соборності ( В.Соловйов). Ідеї Боголюдини у філософії В.Соловйова і Н.Бердяєва. Проблеми волі і сенсу життя. Проблема соціальності й індивідуальності в ХХ столітті.

Терміни та поняття: сенс життя, Бог і людина, добро і зло, віра і знання, гуманізм, утопічний комунізм. антропологічний матеріалізм, філософія серця, індивідуальності і соборності, соціальності й індивідуальності в ХХ столітті.

Семінарське заняття на тему:

«Етапи розвитку антропологічного знання»

План:

1. Антропологічні проблеми в античній філософії й етиці.

2. Проблеми людини в теоцентричній середньовічній філософії:

3. Гуманізм та антропоцентризм епохи Відродження.

4. Антропологічні ідеї у Німецькій класичній філософії.

5. Антропологізм української філософії.

Література:

 

Основна:

 

1. Марков Б.В. Философская антропология. / Б.В. Марков. - СПб. : Издательство «Лань» , 1998. – с. 8 – 36.

2. Ананьев. Человек как предмет познания. / Б.Г. Ананьев. - . - СПб. : Питер, 1969. –с. 81 -103.

3. Григорьян Б.Т. Философская антропология. / Б.Т. Григорьян. - М. : Наука, 1982. – с. 11 – 30.

4. Емельянов Ю.Н. Введение в культурантропологию. / Ю.Н. Ємельянов. - СПб. : Научная мысль, 1992. – с. 15 – 38.

 

Допоміжна: [1; 21;32;33;43;47;76]

Самостійна робота:

 

1. Проблеми сенсу життя в античній філософії.

2. Антропологія Сократа.

3. Відображення антропологічних ідей епохи Відродження у філософії та в мистецтві.

4. Ранній утопічний комунізм.

 

Література: [115;121;125;179]

Індивідуальне навчально-дослідне завдання:

Доповідь на тему: Активна роль суб'єкта пізнання і буття у філософії І.Канта

Есе: Проблема соціальності й індивідуальності в ХХ столітті.

Аналітична розвідка на тему: Людина в соціально-філософській концепції К.Маркса.

Реферативна доповідь: Ідеї Боголюдини у філософії В.Соловйова і Н.Бердяєва.

 

Критерії оцінювання:

Усна відповідь – до 0.5 балів

Реферативна доповідь – до 1 балів

Доповнення – до 0,5 балів

Домашня письмова робота (реферат, есе тощо) – до 2 балів.

 

Тема 2. Предмет і система антропологічного знання

 

Зміст теми.Сучасне антропологічне знання як система; її елементи і структура. Соціальна антропологія як вчення про внутрішній духовний світ людини — творця і перетворювача соціально-культурної реальності. Об'єктивація продуктів духовного світу людини — основна проблема антропології. Міждисциплінарність антропологічного знання. Філософські основи антропології. Морально-виховна наповненість понять і категорій антропології: волі, творчості, гри, сенсу життя, відповідальності, сумління. Соціальна антропологія і становлення соціальних структур інформаційного суспільства (О.Тоффлер, Д.Белл, Т.Стоунвер, А.Турен, Г.Кан).

Терміни та поняття: антропологічне знання, соціальна антропологія, внутрішній духовний світ людини, соціально-культурна реальність, духовний світ, міждисциплінарність антропологічного знання, воля, творчість, гра, сенс життя, відповідальністі, сумління, інформаційне суспільство.

Семінарське заняття на тему:

«Система антропологічного знання».

План:

 

1. Сучасне антропологічне знання як система; її елементи і структура. Сутність теоретичної антропології.

2. Міждисциплінарність антропологічного знання.

3. Морально-виховна наповненість понять і категорій антропології: волі, творчості, гри, сенсу життя, відповідальності, сумління.

4. Витоки філософської антропології у ХХ столітті.

Література:

 

Основна:

 

1. Марков Б.В. Философская антропология. / Б.В. Марков. - СПб. : Издательство «Лань» , 1998. – с. 20 -40.

2. Боас Ф. Ум первобытного человека. / Ф. Боас. - М. : Прогрес, 1993. – с. 23- 37.

3. Казначеев В.П. Феномен человека. / В.П. Казначеев. - Новосибирск, Университетская книга, 1991. – с. 12 – 26.

4. Тэрнер В. Символ и ритуал. / В. Тэрнер. - М. : Наука, 1983. – с. 43- 56.

 

Допоміжна: [1; 21;32;33;43;47;76]

 

Самостійна робота:

1. Соціальна антропологія: предмет, методи, завдання.

2. В чому сутність об'єктивації продуктів духовного світу людини.

3. Які філософські основи антропології.

4. Соціальна антропологія і становлення соціальних структур інформаційного суспільства (О.Тоффлер, Д.Белл, Т.Стоунвер, А.Турен, Г.Кан).

Література:[1; 21;32;33;43;47;76;115;121;125;179]

Індивідуальне навчально-дослідне завдання:

1. Доповідь на тему: Сучасне антропологічне знання як система; її елементи і структура.

2. Есе: Антропологічні категорії: волі, творчості, гри, сенсу життя, відповідальності, сумління.

3. Аналітична розвідка на тему: Активність антропологічного суб'єкта і її основні форми — об'єктивація і спілкування.

4. Реферативна доповідь: Соціальна антропологія і становлення соціальних структур інформаційного суспільства.

 

Критерії оцінювання:

Усна відповідь – до 0.5 балів

Реферативна доповідь – до 1 балів

Доповнення – до 0,5 балів

Домашня письмова робота (реферат, есе тощо) – до 2 балів.

 

 

Тема 3. Категоріальний апарат філософської антропології, форми, методи та принципи пізнання

 

Зміст теми.Трирівневий характер категорій, що знаходяться в основі понятійного забезпечення соціально-антропологічного знання. Філософські категорії буття і небуття, природа і дух, суб'єкт і об'єкт, матеріальне та ідеальне, свідомість і самосвідомість — вихідні для соціальної антропології. Міждисциплінарні категорії — внутрішній і зовнішній світ людини, індивідуалізація і соціалізація, індивід, особистість основа власного понятійного апарату соціальної антропології. Людина як суб'єкт громадського життя. Активність антропологічного суб'єкта і її основні форми — об'єктивація і спілкування. Сутність і структура механізму опредметнення духовних сил людини. Сенс життя як основа внутрішньої самодетермінованості активності суб'єкта. Вибір і вчинок як її основні аспекти. Роль інтуїції і самоспостереження.

Методи філософської антропології: трансцендентальний, феноменологічний, герменевтичний, історичний, соціологічний, ідеологічний, кросскультурний. Прагматична орієнтація методології: структури повсякденності, психоаналіз і психотерапія, аналіз дискурсивних практик і дисциплінарні простори, етнометодологія. Методи оцінки і перевірки антропологічних гіпотез, прогнозів і експертиз: верифікація, фальсифікація, логічна коректність, реалізованість і можливі практичні наслідки.

 

Терміни та поняття:соціально-антропологічного знання, буття і небуття, природа і дух, суб'єкт і об'єкт, матеріальне та ідеальне, свідомість і самосвідомість, внутрішній і зовнішній світ людини, індивідуалізація і соціалізація, індивід, особистість, об'єктивація, спілкування, сенс життя, внутрішня самодетермінованість, вибір, вчинок, інтуїції, самоспостереження, трансцендентальний, феноменологічний, герменевтичний, історичний, соціологічний, ідеологічний, кросскультурний методи, структури повсякденності, психоаналіз, психотерапія, аналіз дискурсивних практика, дисциплінарні простори, етнометодологія, гіпотеза, прогнозів і експертиза, верифікація, фальсифікація, логічна коректність, реалізованість.

Семінарське заняття на тему: