Феномен людини та основні тлумачення її походження

 

Пошук відповідей на ці та інші "вічні" питання відбито у численних міфах народів світу, в релігійних книгах, науко­вих працях та філософських текстах різних епох. Вивчаючи літературу, історію, біологію та інші предмети, ви знайоми­лись із ними.

Людина — унікальне творіння у Всесвіті. Вона непояснен­на, незбагненна, загадкова. Ні сучасна наука, ні філософія, ні релігія не можуть повною мірою розкрити таємницю людини. Можливо, ви наблизитесь до її пізнання. Але перед тим слід звернутись до поглядів, які знаходяться у спадщині попе­редніх поколінь.

Називаючи ті чи інші якості людини, видатні мислителі доходять висновку, що з-поміж них є визначальні, принци­пово важливі. Упродовж тривалого розвитку світоглядної культури виділялись з них то одні, то інші: людина є полі­тична (полісна) істота (Арістотель); людина — це мисляча річ (Р. Декарт); людина — це істота, яка виробляє знаряддя праці (Б. Франклін); людина — це тварина, яка має особливу зов­нішню організацію і здатність користуватися знаряддями праці та зброєю (К.А. Гельвецій); людина розумна (гомо сапієнс) (К. Лінней); це єдина істота, яка знає, що вона є (К. Ясперс); людина, котра грає, або людина-актор (Й. Гейзін-ге); сутність людини становить сукупність усіх суспільних від­носин і предметно-практична діяльність, що є поглибленим визначенням людини як такої, котра працює (гомо фабер) (К. Маркс); нарешті, людина як істота творча. З висоти нашо­го часу окремі з цих висловлювань, на перший погляд, дивні.

Однак вони, як і інші, тут не названі, складалися посту­пово, залежно від того, як розкривалися творчі можливості людини в процесі її еволюції. Як ми вважаємо, будь-яке ви­значення залишиться таким же незавершеним, як і історія людства.

І доки існує людство, триватимуть пошуки людиною від­повіді на запитання — хто ж вона є?

Нам належить здійснити свій пошук.

Отже, хто є людина? На перший погляд, це питання зов­сім просте. Дійсно, хто ж не знає, що таке людина? Кожен із нас впевнено виділяє людину з навколишнього світу, її відмінність від інших істот вважається цілком очевидною. Однак річ у тому, що те, що нам здається найближчим, най­більш знайомим, насправді є найбільш складним, як тільки ми робимо спробу збагнути його сутність.

Видатний німецький філософ І. Кант дійшов висновку, що у філософії є лише три запитання, на які вона має дати відповідь: що я можу знати? Що я маю робити? На що я можу сподіватися? Як не дивно, а зводяться вони до одного запитання: хто є людина?

Отже, філософську програму осягнення людини можна афористично визначити словами Сократа: "Пізнай самого себе". Спробуйте осмислити значення цих слів. Адже у цьо­му корінь і стрижень усіх світоглядних проблем. Історія роз­витку людини і світу свідчить, що процес осмислення фено­мену людини далекий від завершення, і ця незавершеність породжена насамперед первинним і найскладнішим питан­ням про походження людини.

Вирішення проблеми походження людини у світоглядній історії має гіпотетичний характер.

У міфологічному світогляді походження людського життя пояснюється породженням людей тваринами або ви­никненням їх із якоїсь частини тіла тварин. Найтиповішим тут є тотемізм (тотем у перекладі з мови північноамерикан­ських індіанців означає "його рід"). Тобто це рослина, птах чи найчастіше тварина, від якої походить рід, це реальний предок, від якого залежить життя і добробут роду в цілому і кожного його члена зокрема. Згадаймо хоча б твори Ф. Ку-пера про індіанців, про назви родів чи племен — рід ведме­дя, плем'я бізона тощо.

У такому розумінні походження людини знайшло відобра­ження господарське життя первісних людей, основою якого було збиральництво, мисливство, рибальство, тобто "присвою­юча економіка". З переходом до землеробства у міфології з'яв­ляється інший мотив: велика Праматір-Земля у її шлюбі з Батьком-Небом породжує все живе, у тому числі людину.

Подальший розвиток виробництва зумовлює зміну по­глядів людини на своє походження, що має відображення у міфах: людина виникає, наприклад, з глини, змішаної з кро­в'ю бога Абзу (Вавилон), титан Прометей створює людину з глини, змішаної зі сльозами, дарує їй вогонь, навчає мистец­тва та ремесел (Стародавня Греція).

У релігійному світогляді походження людського жит­тя ґрунтується на підкресленні акту божественного творін­ня. У Біблії, наприклад, так сказано про шостий день творін­ня: "І створив Господь Бог людину з пороху земного, і ди­хання життя вдихнув у ніздрі її, — і стала людина живою душею". Аналогічно вирішено питання про походження людини і у священній книзі мусульман — Корані, хоча там людина створюється не з "пороху земного", а з глини.

Космічні гіпотези походження людини виникають ще І давнину. Вони досить популярні й сьогодні, коли людина почала освоювати ближній Космос і проникати у далекий Космос, їхню сутність можна коротко сформулювати так:

v у Всесвіті знаходиться "насіння життя", яке косміч­ним пилом, метеоритами, кометами заноситься на планети, Витоки такого підходу належать ще до V ст. до н.е. — вчен­ня давньогрецького мислителя Анаксагора з його ідеєю пан­спермії. Нині, коли в метеоритах знайдено практично всі амінокислоти, що складають живе, до цього припущення наука повертається на якісно нових засадах;

v космічні прибульці залишили на Землі своїх представ­ників. Отже, з цього погляду життя людини є суто косміч­ним явищем;

v життя на Землі є реалізацією особливої космічної енер­гії, тому воно унікальне за своєю природою.

У сучасній космології існує антропний, або антропологіч­ний, принцип, за яким увесь осяжний Всесвіт, Метагалак­тика еволюціонували у напрямі створення думаючої істоти на Землі (і, очевидно, на інших планетах біля інших зірок), людини, через яку матерія усвідомлює сама себе і свідоме регулює свій подальший розвиток.

Еволюційна гіпотеза ґрунтується на тому, що людина має природну (земну) передісторію. Думки про це з'явилися ще в Стародавній Греції (Анаксімандр вважав, що люди, як і всі живі істоти, зародилися спочатку у воді, потім почали заселяти і землю; на думку Демокріта, всі речі і живі істоти складаються, як і душі, з атомів— різноманітних найдрібніших і неподільних частинок). Проте минуло понад дві ти­сячі років перш ніж наукою було доведено походження лю­дини від тваринних предків. Такі видатні вчені, як К. Лінней, Ж.-Б. Ламарк, і особ­ливо Ч. Дарвін, переконливо довели, що людина є останньою найдосконалішою ланкою в ланцюзі розвитку живих істот і має спільних предків з людиноподібними мавпами.

Ця спільність виявляється у тому, що ми спостерігаємо спільні риси будови тіла, подібність у розвитку зародків лю­дини і тварини та ін., про що йшлося у шкільному курсі за­гальної біології. Тобто еволюція анатомо-фізіологічної будови тварин створює передумови для переходу до анатомо-фізіоло­гічної будови людини з її вертикальним положенням тіла, спеціалізацією форм та функцій рук, які Гегель назвав "зна­ряддям знарядь", голосового апарату, органів чуття, голов­ного мозку тощо.

Згідно з еволюційною гіпотезою головною у становленні людини, поряд із висловленим вище, є праця. Виготовлення людиною штучних знарядь праці зумовлює розвиток її свідо­мості, вдосконалення функцій органів чуття і мозку, що спри­яло розвиткові пізнавальних можливостей, і вона почала принципово по-новому ставитися до навколишнього світу.

Останнім часом привертають до себе увагу припущення про штучне походження людини. Вони пов'язані з сучас­ними науково-технічними досягненнями людства, зокрема з освоєнням космічного простору, створенням роботів, виро­щуванням зародків людини у пробірках, клонуванням тощо. Основною тут є думка про створення людини високорозвиненими представниками неземних цивілізацій, про якогось великого експериментатора. І якими б неймовірними на пер­ший погляд не здавалися ці припущення, ними не можна нехтувати, виходячи з уже відомого людству принципу: "Цього не може бути, тому що не може бути ніколи".

Загалом сучасна класична наука підтверджує тільки при­родне походження людського життя. Адже тіло людини, його склад, клітинна будова, як і всього живого на Землі, дуже подібні до тваринних, відмінність полягає лише в складності, високоорганізованості їх. У людини як живої істоти біохі­мічні, біофізичні процеси, обмін речовин, енергією, інфор­мацією схожі з вищими тваринами.

Посилання на те, що людина — єдина розумна істота на Землі, чим вона і відрізняється від тварин, — непереконливі за своїм змістом. Зародки "розумності" є і в тварин, вони породжені еволюцією форм відображення зовнішнього світу в живій природі. Йдеться, зокрема, про те, що психіка високоорганізованих тварин (тобто таких, що мають центральну нервову систему та розвинений головний мозок) є передумо­вою виникнення і розвитку людської розумності.

Таке розуміння походження людського життя дає підста­ви стверджувати сьогодні, що в системі "людина — світ" май­же всі гіпотези пояснюють людське життя як земне явище.

Однак перш ніж розглядати сутність людського життя, потрібно зупинитися на ще одному важливому і невирішеному питанні сучасності — про місце людини у світі, або чи одні ми у Всесвіті? На це запитання різні світогляди завж­ди давали два альтернативні варіанти відповідей.

Ще в міфологічних уявленнях уся природа була населе­на людиноподібними істотами. Це можна пояснити тим, що в давнину люди наділяли явища і сили природи людськими якостями, що робило їх зрозумілішими.

Надалі, з розрізненням людиною тіла і душі, виникають уявлення про існування безтілесних істот ("духів") не лише на Землі, а й у Всесвіті. Це пов'язано з виникненням релігій­ного світогляду, адже всі релігії визначають існування й інших, крім людей, істот (добрих чи злих), наприклад, ан­гелів, котрі можуть з'являтися між людьми, хоча живуть здебільшого "на небі".

Серед стародавніх філософів, у мислителів періоду Від­родження була також досить поширеною думка про існуван­ня безлічі інших світів, населених якимись істотами, подіб­ними до людини чи несхожими на неї.

Що ж приховується за цими поглядами — прозріння, передбачення? Чи, може, достовірні знання, першоджерела яких були втрачені з розвитком людства, зокрема з переходом від язичництва до християнства чи інших світових релігій? Адже священні книги донесли до нас лише вторинну інфор­мацію, первинна, очевидно, було безнадійно втрачена.

Чи, може, це лише витвір людської фантазії? Так вважає багато людей. Звідси і ставлення до НЛО, інших не поясне­них сучасною наукою таємничих явищ.

Крім того, існує точка зору, що ми маємо справу з розум­ними посланцями космічних цивілізацій, тому ці явища тре­ба ретельно вивчати і прагнути встановити контакт із "братами по розуму". На це спрямована міжнародна програма СЕТІ, метою якої є на основі аналізу сигналів, що надходять з кос­мосу, виділити ті з них, які можуть мати штучне походжен­ня і свідчити про існування високорозвинених істот. На жаль, про наслідки цих "прослуховувань космосу" нам відомо дуже мало. Отже, однозначні відповіді на це запитання можна знайти тільки у фантастів. Проте фантастика з часом стає реальністю.

Відсутність переконливих наукових висновків щодо існу­вання інших, позаземних, форм життя призводить до пере­важання не оптимістичного, а песимістичного підходу до відповіді на це запитання, навіть серед астрофізиків.

Найпоширенішу з-поміж них точку зору можна сформу­лювати так: земне життя виникло цілком випадково, як збіг певних унікальних обставин, які більше ніде і ніколи у кос­мічному просторі не склалися. Проте якщо розумне життя виникло випадково у неосяжних просторах Всесвіту, то хто почує голос людства? Хто допоможе йому в тій скрутній си­туації, в якій воно може опинитись?..

Інша точка зору полягає в тому, що життя і розумні істо­ти у космосі обов'язково існують, але ці "острівці" високоорганізованої матерії надзвичайно віддалені один від одного. Крім того, вони можуть бути "старшими" чи "молодшими" за нас, що практично зводить можливість розумного контакту до нуля.

Із загальносвітоглядної точки зору можна зробити такий узагальнюючий висновок: існування у космосі істот, по­дібних до людей, цілком імовірне і навіть закономірне, адже закони розвитку світу універсальні.

Ми неупереджено запропонували найбільш поширені по­гляди, а ви маєте можливість прийняти одну з цих версій або запропонувати свою.